Zo zijn onze manieren NIEUWS Predikbeurten zondag 16 juli 1961 KLEINE VOSSEN ja, je hebt gelijk, da s een regeltje uit dat kinderspeelversje, waar menig kind zo'n intens plezier aan kan beleven. Maar wij hebben die tijd van dat leutige kinderspel al weer enkele jaren achter ons. Helaas. Want zou het niet goed zijn als we iets meer van die speelse vrolijkheid van toen behielden Opdat we niet al te gewichtig gaan worden in anderer of eigen oog. Een fout, die nog wel eens valt aan te wijzen onder ons. Of, heb jij die nog nooit ontdekt Gelukkig Of niet Hoe zijn onze manieren Heb je over deze vraag wel eens nagedacht Ga anders even mee naar een paar punten, vanwaar we iets van de manieren van de doornee Nederlander (ook de doorsnee-Christen?) kunnen beziën. Op het perron. Een trein stoomt binnen. Ineens, één en al beweging, een' run op de portieren, waardoor de pas aangekomen reizigers naar buiten stromen. De voorste dame van de wachtende queue ziet een hoekplaatsje vrij en wacht niet langer tot ieder is uit gestapt, maar werkt zich vast naar binnen. Dit geeft een paar jongelieden de vrijheid om de hele file in voorwaartse richting te drommen. Dat een moeder met een paar kleine peuters, en een wat oudere heer, geen kans krijgen om uit te stappen, daar let niemand op. Wat een manieren Maar, daar doen wij toch niet aan mee O nee Een machtig openluchtterrein. Duizenden gereformeerde jongeren stromen hier sa men om hun bondsdag te vieren. Alleen de toegang is niet zo groot dat zo'n tachtig luitjes tegelijk zich op het veld kunnen werken. Toch is het sport om dit te proberen (en voor sommigen om zo zonder programma langs de controle te komen). Eén, twee, huupdaar gaat ie Maar niet ieder kan tegen zo'n stootje. Och wat, als je een dagje uit bent kun je daar toch niet op letten. O nee Vacantie. Wat valt er dan voor de meesten van ons veel te genieten. Ons land is rijk aan natuurschoon Tenminste, als dat schoon niet al te veel bedekt is door sinaas appel- en bananenschillen, pindapellen, toffeepapiertjes en wat dies meer zij. Neder land één van de properste landen? Nou, nou; misschien binnen (uitgezonderd onze kerken en vergadergelegenheden, natuurlijk). Maar overigens? Het verkeer. Vanwaar die tientallen ongelukken, vaak met dodelijke afloop Een auto op de linkerweg helft. Een motor die geen voorrang verleent. Een fietser die geen richting aangeeft. Allen een gevaar voor zichzelf en de ander. Onze manieren. Laten we er maar geen doekjes om winden: op die manieren van ons valt nog wel 't een en ander aan te merken. En toch, jij en ik, moesten heel anders doen. Weet je wel, dat onze nonchalance, ons gebrek aan beleefdheid, aan goede manieren, voort komt uit gebrek aan innerlijke beschaving Uit gebrek aan liefde tot de naaste en tot God Ver gezocht Een christen, ook een Christenjongere, moet toch in al zijn doen en laten, tot in de kleinste bijzonderheid, tonen, dat het nieuwe leven geen phrase, maar levende werkelijkheid is Dan ga je anders leven, anders met vacantie, op reis. Als voorbeeld ook aan de ander, hoe een kind van God probeert te leven. Een kleine lichtstraal tussen een verdonkerend levensgevoel. Zon. Tenslotte, we hebben Gods Licht toch zeker niet voor niets gekregen. Of, om het te verbergen in onze heilige huisjes. Een ander mag er alsjeblieft niet te veel van merken Vind je het echt zo gek om in het openbaar eens iets voor je Heer te doen B.v. door te colporteren met het zomernummer van Jong Gereformeerd ,,Zon" Die mogelijkheid is er. Vanaf verleden week vrijdag 7 juli is dit zonnige blad z'n loopbaan begonnen. Elke plaatselijke G.J.V. weet hier meer van. Eventueel nadere inlichtingen te verkrijgen bij het Bondsbureau, Koningin Sophialaan 19, Amersfoort. Laten we, door de verspreiding van ,,Zon" iets van Gods licht gaan doorgeven aan onze mede-jongeren die nog in het donker leven en, laten we zelf door onze manieren, een levend voorbeeld zijn van. Zijn lichtende stralen. F. A. G. N. P.S. In ons vorig artikel ,,Vacantiebesteding" kwam o.a. de zinsnede voor Ds. Van Hattem hecht geen waarde aan een diaconaal jaar. Hieraan moet worden toe gevoegd als oplossing van het verpleegsters tekort. Ds. van Hattem acht een diaco naal jaar wel van vormende waarde voor de deelnemers. Onze excuses voor de gemaakte fout. Redactie Intermezzo". Knipsels met Kanttekeningen. (vervolg van pagina 2) (vrijgemaakt) ernst is met de vereniging met de Chr. Geref. Kerken, dan dienen deze kerken het bestaan van onze ker ken minstens te verdisconteren in al hun spreken en schrijven over de Kerk en niet de indruk te geven wij alleen zijn maar kerk. Dat was niet te vinden in het manifest van de Delftse studenten zeer onlangs ach, het zijn maar stu denten dat was niet te vinden in de Hoogeveense kerkeraadsvoorschriften t.a.v. huwelijkssluiting ach wat zou één kerkeraad en één dominee. Maar dat is ook niet te vinden in het besluit van de Asser Synode. En dat wordt be denkelijk. Dit besluit zegt in ieder geval voor ons: we zijn met de samensprekingen nog niet klaar. Prof. Jager vraagt i.v.m. de verhouding tot onze kerken Zoekt men elkander? Is men ongerust over de bestaande toe stand Tracht men bruggen te bouwen of graaft men greppels?" In Assen zijn diepe greppels gegraven én naar de zijde van de Geref. Kerken én (door de motivering van dit besluit) ook naar onze zijde. Zo gaat Assen 1961 'de geschiedenis in Als je plotseling geroepen wordt om in een vroegere gemeente een begrafe nis te leiden, wat me dezer dagen over kwam. dan bestormen je allerlei herin neringen en overvalt je een zekere wee moed, een teêre zachte, gevoelige stem ming. Vooral, wanneer het verscheide ne jaren geleden is, dat je in die kring van broeders en zusters dagelijks in- en uitging. Je overziet het gezelschap bedroefden, die treuren over 't plotse ling heengaan van een geliefde vrouw en moeder vader is oud geworden, de kinderen zijn zelf vaders of moeders geworden, je herkent ze nauwelijks m,eer als je vroegere catechisanten je dopelingen hebben zelf reeds meer dan eenmaal ten Doop gestaan, kennen soms reeds de moeilijkheden en teleur stellingen van het volle leven en dan bespringt je de kwellende vraag heb ik deze kinderen wel voldoende voorbereid, ernstig gewezen op de ge varen en bezwaren van de toekomst, heb ik ze voorgeleefd in de blijdschap van het geloof en getoond de vreugde, die er ligt in de dienst des Heren? Was de catechisatie wel, wat ze moet zijn een opleiding en inleiding tot een leven uit 't geloof, of was 't meer een dor-theoretisch vormen van een Gere formeerd brein, zonder de warmte en bezieling van de Heilige Geest Ja, rond 't kerkelijk leven en niet 't minst rond de catechisatie sluipen de vossen rond van verveeldheid, saaiheid, eentonigheid, om niet te spreken van weerzin en afkeer, die zich uit in lus teloosheid, en onbehagen rond 't heili ge, waarover 't toch op de catechisatie gaat, gelijk trouwens in heel 't kerke lijke leven. Dan doemt de vraag op, als je dan vroegere catechisanten van aangezicht tot aangezicht ontmoetheb ik deze vaders en moeders wel voldoende ge vormd en geestelijk getraind om als overtuigde christenen sterk te staan in de maalstroom van verleiding, die he dendaags zo bedwelmend van de „we reld" uitgaat Heb ik ze iets getoond van 't rijke en heerlijke leven bij Gods Woord, 't blijde van 't leven uit het geloof, of was alles slechts plichtmatig, een nood gedwongen volbrengen van de taak, die 't ambt nu eenmaal oplegt Ach ja, op zo'n begrafenis in oud-bevriende kring .is er weinig reden tot zelfgenoeg zaam herdenken van het verleden, al ben je zielsblij, dat je oud-catechisan ten 't kerkelijk spoor niet bijster zijn geworden. Ook zie je dan ouderen, vroegere le den van je gemeente weer in de ogen en vraag je je af wat ben ik voor deze broeders en zusters geweest in al die jaren Al gaf ik met grote toege negenheid grif m'n toezegging deze be grafenis te leiden, ja, was 't me een vreugdvol voorrecht, toch voelde ik me schroomvallig en zelfs beschaamd, als ik wel moest terugdenken aan de dagen van ouds, toen we in de volle kracht van 't ambtelijk leven mochten staan. Te roemen is dan weinig, indien ooit, welvoegelijk. Maar anderzijds is 't een vreugde te gevoelen, dat er nog oude banden van liefde trekken en zag ik m'n vroegere, vaak speelzieke en soms weinig leergierige, leerlingen te rug als degelijke, reeds wijs geworden ouders terug, die het Evangelie niet on trouw waren geworden. En zo wisselde weemoed en blijmoed zich bij mij op die begrafenis af. De Here geve Zijn zegen over 't gesproken woord tot vertroosting en bezinning, 't Was, voor mij althans, een goede ure in een sterfhuis Uit het oudeVossenland. P.S. Een extra berichtIk ontving voor de Franse pastorieën een gift van 2,50 van X. te St. L. en één van 100,— van N.N. te A. Met Franse dank voor Zeeuwse lief de Ds A. Koning, Oud-Vossemeer. Giro 22065?. UIT DE KERKEN Beroepen te ColijnsplaatJ. J. Brink man, kand. te Heerde te Ulrum A. Groene wegen te Wijckel (Fr.) te Has selt A. Verdoorn, kand. te Voorschoten te Andel (N. Br.): C. W. Plooy, kand. te Soest te Siddeburen M. E. v. Hee- sen te Meliskerke. Aangenomen naar Eindhoven (alsevang. pred.): C. W. de Vries te Deventer - naar Nijkerk (vac. H. Tien): J. Koppe te Zeist naar Zwolle (vac. J. H. Kuiper): Jac. v. d. Wal te Vrouwenpolder. Bedankt voor N. Amstel-Noord (3e pr. pl.A. T. Besselaar te Eindhoven voor Lemmer J. Wolven te Urk. Beroepbaar. Ds. E. Zijlstra heeft zijn arbeid onder de gerepatrieerden thans voor goed beëindigd. Hij zal gaarne een eventueel beroep in overweging nemen. Zijn adres is Achterweg 38 te Aerdenhout, tel. (0 2500)4 05 14. "N CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Vellenga te Meppel. 2.30 uur Ds. Vellenga. 5 uur Ds. Ytsma. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Boonstra, Dankz. H. Av. (Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur Ds. Ytsma. Collecte ]/2 collecte Gen. Kas Hulpbeh. Kerken art. 11 K.O.; y2 collecte geestelijke verzorging Zee-, Land- en Luchtmacht. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Ytsma. Arnemuiden 11 uur Ds. Boonstra, 7 uur Ds. Mintjes te Wolphaartsdijk. Domburg 10 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 uur Ds. Homburg Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. J. C. Streefkerk. Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek. Bed. H. Av. en Dankz. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 11 uur Ds. Vlaardingerbroek, 4 uur Ds. v. d. Bom. Oostkapelle 11 uur Ds. Streefkerk, 7 uur Ds. v. d. Wal Serooskerke 10.30 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Beverwijk. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Bohlmeijer. Vcere 9 uur Ds. Van Wouwe, 7.30 uur Ds. Bloemkolk te Eindhoven. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Homburg. Bed. H. Av. en Dankz. (Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond, half acht, in de Enqelse Kerk aan de Paul Kruqer- straat.) Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Wal. Westkapelle 9.30 uur 2.30 uur Ds. v. d. Bom. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Stolk te Emmen. Axel 10 en 3 uur Ds. Scheele te Axel. Breskens 10 en 7 uur Ds. Pontier te Vlissingen. Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. Grafe. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Terneuzen 9.30 en 4.30 uur Ds. Overdulve, Antwerpen Oostburg 10 en 3 uur Ds. Van Mechelen. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk) 7.30 uur Ds. Steenhuis te Gent. Zaamslag 11 en 4 uur Ds. Grafe. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Brederveld te Souburg. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. Craene. Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Lever te Vlaardingen. Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds. Wielenga te Wassenaar. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d. Veen. Bed. H. Av. en Dankz. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. .Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Lever te- Vlaardingen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Lever. 5 uur Ds. Jansen. Collecte voor het eigen Emeritaatsfonds. 's-Gravenpolder 9 en 2.30 uur Ds. v. d. Leek. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10.30 en 5 uur Ds. v. d. Leek. Bed. H. Av. en Dankz. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Lewedorp 9 uur Ds. Heiner, 2.30 uur Ds. Jansen. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Van Heesen, Meliskerke Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. De Ruyter. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Bloemkolk, Eindhoven Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. Bakker te Hille- gersberg. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds. Van der Stoel, Bed. H. Av. en Dankz. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Brinkman, Heerde Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. Koning. Bed. H. Av. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. d. Hoorn Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels. Tholen 10 en 5 uur Ds. v. d. Hoorn te Lunteren. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Boerma. Haamstede 9, 10.30 en 5 uur Ds. Thijs, Nieuw-Vennep Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. v. d. Zwaan, Amersfoort Oosterland 10 en 3 uur Ds. Becker. Renes.se (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds Van Liere en Ds. Boerma. Gezamenlijke dienst met de Ned. Hervormden. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Homans, Heemskerk Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma, Bed. H. Av. en Dankz. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Masselink, Rotterdam. Voorber. H. Av.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 3