eeuwóe ^Cerkbode WELZALIG HIJ, r v Loop er niet in I vI die blijft verwachten Uit de wereld van School en Gezin 17e JAARGANG No. 2 14 JULI 1961 „Ik worstel" en ontkom OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kjraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge. r Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 VJ cTfleditatie Vvees voor mensen spant een strik, maar wie op de Hete vertrouwt, is onaantastbaar. Spreuken 29 25. Hoe dikwijls overvalt ons niet de vrees voor mensen. Daar is ook vaak wel reden voor, want de ene mens kan voor de andere een gevaar be tekenen, óók als die ander een christen is. Christenen kunnen soms kei hard zijn, vooral als ze zich verschanst hebben in hun vesting van teksten en principes, en vanuit die vesting hun genadeloze kritiek afvuren op de mede-christen die iets anders durft te denken dan zij. Natuurlijk menen zij dan nog Gode een dienst te bewijzen. Het laatste moet als een vlag de lading dekken. Als op een kind liefdeloze kritiek wordt uitgeoefend gaat er iets moois in dit kind kapot. Hij leert zijn naaste haten. Als in de fabriek een chef nooit eens een goedkeurend woord over heeft voor de arbeider, is hij druk bezig diens arbeidsprestaties te ondermijnen. Als de waardering in het leven wijkt, is het niet waard langer geleefd te worden. Vrees voor mensen spant een strik, zegt de bijbel. De ander telkens weer naar de ogen kijken, uit vrees dat men het niet goed doet. maakt de mens onzeker. Menige dominee ging geestelijk kapot omdat hij zich zelf telkens weer de vraag stelde wat zal men van mijn preek zeggen De onzekere mens vergeet, dat het de kritikus juist om die onzekerheid te doen is. Hij speelt z'n spel als de kat met de muis, totdat hij eindelijk toeslaat. Vrees voor mensen leidt tot verkeerde dingen. De onzekere, bange mens weet op de duur de juiste houding niet-meer te vinden, struikelt in woorden of daden en geeft op die manier zijn belager juist weer een nieuw wapen in handen. Vrees voor mensen spant een strik. Wat is dit een woord van diepe levenswijsheid. De vreesachtige kan zelfs tot daden komen waardoor hij zijn God verloochent. Denk maar aan Petrus, de robuuste kerel, de man die Jezus toch hartelijk lief had, maar Hem toch verloochende. Hij liep finaal in de strik. Hoe voorkomen wij dit dodelijk gevaar Er is maar één middel radikaal van mensen afzien Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want wij hebben elkander nodig. Wij kunnen niet zonder samen-leven, 't Is trouwens ook Gods uitdruk" kélijke wil, dat wij met elkander samenwerken. Zonder samenwerking wordt niets opgebouwd, óók in Gods Kerk niet. Maar dan moeten wij op onze hoede zijntegen onszelf. Wij steunen in het leven veel meer dan wij denken op het oordeel van anderen. Vrees voor mensen spant een strik. Loop er niet in Wordt onaantastbaar Hoe Gods Woord wijst ons de weg wie op de Here vertrouwt, is onaan tastbaar. Op de Here vertrouwen. Ons geheel aan Hem toevertrouwen in alles. Alleen voor Hem ons werk doen. Doe ons, Heer, staan in het geloof. Ban de vrees uit ons hart en leven. Dan kunnen wij met blijschap het werk doen, dat Gij ons hebt opge dragen, want in het geloof zijn wijonaantastbaar! Vlissingen P. HOMBURG. Generale Zendingsdeputaten hebben hun rapport aan de Kerkenaangebo den, een lijvig rapport in keurige boek vorm, verrassend van visie en rijk aan inhoud. Een rapport, dat niet volstaat met een dorre opsomming van feiten en voorstellen, maar waarin de feiten ge plaatst zijn in het licht van Efeze 1:10, Gods voornemen om alles onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten. Vanuit deze geloofsvisie is zendings- arbeid nooit onbegonnen werk of een slag in de lucht, maar wordt ze gedra gen door de wetenschap, dat Gods be loften altijd vóór het zendingswerk uit gaan. Met dankbaarheid kan dan ook ge wag gemaakt worden van de vele on gekende zegeningen in Indonesië, waar ondanks alle moeilijkheden het werk nog steeds doorgaat. Voorts van het feit, dat de wegen naar Pakistan, Ruan da Urundi, Brazilië en Argentenië steeds meer open komen te liggen, ja dat bijv. West Pakistan meer hulp ge vraagd heeft dan waartoe besloten werd, dat Ruanda Urundi mogelijkhe den biedt voor nog meer zendingsarbei ders, dat het zendingswerk in Brazilië op gang komt en dat de aanpak van de lectuurarbeid daar urgent is. Steeds weer zijn er open deuren en kansen, die moeten worden aangegrepen. Daarom zijn de Zendende Kerken en deputaten tot de conclusie gekomen, dat het mis sionair niet langer verantwoord is om negatief te reageren op de verzoeken, die van alle kanten worden gedaan. De Zendende Kerken wensen dan ook meer armslag te mogen ontvangen dan de besluiten van Utrecht toelaten en depu taten stellen voor om in principe de vier zendingstaken in de vier landen (Pakistan - Ruanda Urundi - Brazilië - Argentenië) te aanvaarden en goed te keuren, dat de in de Paruba-commis- sie samenwerkende kerken in overleg met deputaten dit principe-besluit gaan uitvoeren. Hierbij komt dat de Zenden de Kerken bereid zijn om de finantiële consequenties, hieraan verbonden, te aanvaarden, waarbij ze graag ten volle rekening zullen houden met de ver plichtingen, die het zendingswerk in Indonesië hun blijvend stelt. Hier is sprake van een gelovige missionaire visie, deze visie zal echter ook gepaard moeten gaan met een evenredige vaart, hetgeen tot snelle besluiten kan nopen. Daarbij verlangen de Zendende Ker ken naar bindingen aan kleine zen dingstaken of zendingsterreinen, opdat ook het thuisfront weer kan meeleven met de gebeurtenissen op het eigen zendingsterrein, zoals dat ook vroeger in Indonesië het geval was. Verder wijzen deputaten er op dat het op een gegeven moment duidelijk zou kunnen worden dat de principiële aanvaarding van een zendingstaak zon der enig bezwaar zou kunnen worden omgezet in een definitieve aanvaarding van een taak of een terrein. Dit mag naar de mening van deputaten niet stagneren, een regeling om stagnatie te voorkomen dient daarom getroffen te worden, waarom dan ook aan de sy node wordt verzocht ,,ten aanzien van de vraag, of de aanvaarding van zendingstaken of zen dingsterreinen definitief kan plaats vin den, aan deputaten op te dragen om aan de hand van door de synode nader te geven richtlijnen, in overleg met de zendende kerken te komen tot definitie ve aanvaarding van zendingstaken of zendingsterreinen en tot verdeling van deze taken of terreinen onder'de ver schillende zendende Kerken, mits er tussen de zendende Kerken één alge hele overeenstemming over de verde ling verkregen is". Bovenstaand voorstel en verzoek lijkt ons niet alleen zeer aannemelijk, maar ook alleszins toe te juichen, wij achten het van zeer groot belang, dat de kerken hun eigen terreinen en taken krijgen, daar dit het medeleven van het thuisfront ten zeerste bevordert. Wan neer dan ook de Paruba-commissie zal gaan verdwijnen om dat de taak van deze commissie beëindigd is, en defini tieve zendingstaken en terreinen zijn aanvaard, dan kunnen we niet anders dan dankbaar daarvoor zijn, waarbij we echter niet willen vergeten dat het dan de arbeid van deze commissie zelf ge weest is, die overbodigmaking van dit orgaan bewerkstelligd heeft. Want veel is reeds door de Paruba-commissie ge daan en nog meer zal gedaan worden opdat de Zendende Kerken weer hun eigen zendingsterreinen krijgen. Natuurlijk brengt al dit werk de no dige administratie-arbeid met zich me de, en velen zullen dan ook vragen of er geen geweldig bedrag aan admini stratiekosten gemoeid is met het onder houd van het Zendingscentrum en de administratie van alle zendingsinstan ties. Wat dat betreft kunnen we u ge rust stellen, uit het rapport blijkt dat voor het werk van het Zendingscen trum slechts 1.86 °/o van de zendings- gelden benodigd is, terwijl de totale administratiekosten van alle zendings instanties 9.25 bedraagt, vergelijken we dit percentage met het van Her vormde zijde gepubliceerde percentage van 25 dan kunnen we niet anders zeggen dan dat het administratief appa raat van onze Zending goedkoop is. Andere vragen die wel eens rijzen zijn die of onze kerken geen taak heb ben in Zui'd-Afrikaook hierover heb ben deputaten gerapporteerd, waarbij hun voorstellen negatief luiden omdat het niet opportuun is om nog een vijfde zendingstaak met waarnemingskarakter op ons te nemen. Die Geref. Kerk in S.A. geen volwaardig partnerschap met onze kerken begeerde, de apartheids politiek die onvermijdelijk tot moeilijk heden zou leiden en de kerken in Zuid- Afrika a.h.w. hun zendingsveld vlak naast de deur hebben, zodat velen in het zendingswerk kunnen worden in geschakeld. Een andere zaak, die in het rapport aangesneden wordt is de verhouding tot de. Nederlandse Zendingsraad, de putaten adviseren aan de synode om van deze Raad lid te blijven en een fi nantiële bijdrage daarvoor ter beschik king te stellen. Nu mene echter niemand, dat dit voorstel lichtvaardig gedaan is, want deputaten hebben zich uitvoerig hier omtrent laten voorlichten door de stu diecommissie, die zich heeft bezig ge houden met de veranderingen die in de Constitutie van de Wereldraad van Kerken zouden moeten worden aange bracht bij een integratie van Zendings raad en Wereldkerk. Nadat de studie commissie via de Nederlandse Zen dingsraad inlichtingen had ingewonnen met betrekking tot enkele onduidelijke passages, was deze commissie van oor deel, dat de voorgestelde veranderin gen niet in conflict kwamen met de door de Generale Synode van Utrecht ten aanzien van deze integratie gestelde beperkingen. Het voorstel om het lid maatschap van de Ned. Zendingsraad te handhaven is dus niet een verder toegeven in de richting van de Wereld raad van Kerken, doch geheel in over eenstemming met eerder genomen be sluiten ten aanzien van de integratie van Zendingsraad en Wereldraad. Nog veel meer zaken komen in het rapport naar voren belangrijk bijv. zijn de passage en de bijlage over de moeilijkheden rondom schenkingen, erf stellingen etc. waarop we echter niet in dit bestek kunnen ingaan, we menen de hoofdpunten gegrepen te hebben om zodoende een antwoord te geven op de vele vragen, die in de huidige woelige wereld ten aanzien van de zendingsar- beid gesteld wordt, de vraag namelijk waarop zullen deze dingen uitlopen Als antwoord op die vraag ligt hier het rapport van zendingsdeputaten, gesteld in het licht van het komende Koninkrijk, en dan geven wij met dit rapport ten antwoord „Welzalig Hij, die blijft verwachten" en sluiten ons gaarne aan bij de woorden van ds. Luijendijk ,,De tijd om het Evangelie te brengen is kort. We moeten harder werken, hoe dan ook. De kerkleden moeten er meer in betrokken worden, opdat ze meer kunnen bidden en geven. Komen wij als thuisfront toe aan de maat, die Christus stelt, met nog geen f4,— Staat die bijdrage in verhouding tot de nood van de wereld en de Nederlandse welvaart 7" v. H. VAN HET GROENE FRONT Vandaag zit ik in een moeilijk dilem ma. Zal ik op veilig terrein blijven en schrijven over een onderwerp, waar over onder ons geen meningsverschil bestaat Of mag ik een enkele maal eens een knuppel in hét hoenderhok gooien met het risico hier of daar een pijnlijke teen te raken Ik kies voor het laatste in het ergste geval kan alleen de uitgever mij de verdere toegang tot de kolommen van „zijn" blad ontzeg gen. Het gaat me namelijk om het vraag stuk van de principiële organisatie, om een besliste keuze voor het Evangelie als grondslag voor ons maatschappelijk bestel. In deze veranderende wereld is het optreden van één mens zeker niet zonder betekenis. Maar die betekenis is wel beperkt. Hoe we het ook keren of wenden, we ontkomen niet aan het reële feit, dat door middel van organi saties invloed wordt geoefend op de gang van zaken. Moeten dit nu „alge mene" of Christelijke organisaties zijn Wij geloven, dat de Bijbel norm moet zijn voor onze persoonlijke handel en wandel. Maar als nu tien of honderd of duizend mensen samen iets gaan doen, wat moet dan die norm zijn? Hun belang Hun anti- of sympathieën Wanneer voor de enkele mens de Bij bel maatstaf voor zijn optreden moet zijn, geldt dit ook voor de collectiviteit, voor de organisatie. Daarom is Chris- telijk-sociale actie geboden. Natuurlijk weet ik, dat velen hier na de oorlog anders over denken. Inder daad, het is gevaarlijk de naam van Christus te verbinden aan onze maat schappelijke organisatie. Wie Hem aanroept, sta af van ongerechtigheid Maar het is naar mijn vaste overtuiging nog véél gevaarlijker de naam van Christus niet aan ons werk te verbin den. Ons menselijk verstand mag nooit de norm worden van ons maatschappe lijk leven en streven. Aldus schreef on langs de heer Ruppert, lange jaren een der voormannen van de Chr. vakbewe ging. Of met de woorden van Prof. Slotemaker de Bruine „We moeten de maatschappelijke situatie altijd weer meten aan het Koninkrijk Gods en al wat daar tegen in gaat bestrijden, per soonlijk èn door middel van onze or ganisatie". Ik ga nog concreter worden. Een van onze Christelijk-sociale organisaties,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1