r Predikbeurten zondag 9 juli 1961 Van de wijde, v. ruige Heide KLEINE VOSSEN Officiële berichten ik toch graag over deze „open brief" mijn mening zeggen. Nu ben ik niet voor niets begonnen met de vorm, die de zeven schrijvers gekozen hebbeneen ,,open brief". Dat legt een zekere beperking op. Het is een brief. Duidelijk geadresseerd. Van mij wordt dus niet een antwoord verwacht. Dat is de taak van de geadresseerden, in casu de hoogleraren Ridderbos en Kamphuis (vrij gemaakt). En dat is hun wel toevertrouwd. Zij zijn in de zaken thuis en weten de pen te voeren. Met belangstelling zien we dan ook hun antwoord tegemoet. Van het ge ven van een antwoord mag ik mij dus ont slagen achten. Ik geef een paar indrukken en enkele vragen, die de ,,open brief" bij mij wakker riep. Allereerst is van belang, hoe de zeven schrijvers hun ,,open brief" aandienen. Ze zeggen dat in hun „woord vooraf". Als student is ons al voorgehouden, dat je van een boek of geschrift het „woord vooraf" vooral niet over moet slaan. Wel nu, in hun „woord vooraf" zeggen de auteurs „in deze open brief tracht een stuk „zwijgende kerk" der „vrijgemaak- ten" tot uiting te komen". Er is blijkbaar onder de vrijgemaakten een „stuk" kerk, dat het met de „kerkelijke leiders" (ik ge bruik deze benaming met opzet, omdat ze ook in de „open brief" herhaaldelijk voor komt) niet eens is, maar dat zwijgt. Hier even een vraag waarom zwijgt dat „stuk" kerk Omdat men aan spreken niet toe komt Of omdat spreken niet geduld wordt Maar hoe dat ook zij, in deze „open brief" tracht dat stuk zwijgende kerk tot uiting te komen. Ik geloof, dat we dus dankbaar noteren mogen, dat er onder de vrijgemaakten nog velen zijn, wie de gang van zaken zorgen baart. En dan met name want daarover gaat deze open brief de gang van zaken op Snapt het Wat waren we als schoolkinderen blij, wanneer de „bovenmeester" in de klas kwam zeggen voor jullie vandaag geen school. Jullie meester is ziek. We juichten de straat op. Waren we zo blij, omdat de meester ziek was Natuurlijk niet. We dachten nauwelijks aan hem. We dachten enkel aan ons zelf en jubelden alsof we anders nooit een uur vrij hadden. Zijn de „grote" mensen vandaag veel wijzer dan zulke schooljongens, die geen moment nadenken over de kost prijs van die vrije dag De zaterdag voortaan ook voor de „groten" helemaal „vrij" Nu. nu we in fabrieken, op kanto ren, bij de politie, in de scholen, ih de ziekenhuizen, overal reeds handen te kort komen Snapt het Indien wij die vrije zaterdag of zelfs twee vrije dagen per week hadden in gevoerd, toen bij tienduizenden de werklozen zich stonden te verbijten voor de stempellokalen Toen had het zin gehad. Toen zouden tallozen althans gedeel de Asser Synode, die besloot samenspre- king met onze kerken te weigeren. Dit synodebesluit deed de bovenvermelde ze ven broeders naar de pen grijpen, om een „open brief" te richten aan de beide Kam per hoogleraren, Ridderbos en Kamphuis. Wat nu de inhoud van deze open brief betreftde schrijvers hebben bezwaren zowel tegen „1944" als tegen „1961". Vandaar de titel van de open brief. Be zwaren tegen „1944", het jaar van de schorsing van wijlen professor Schilder maar ook tegen „1961", het jaar van de weigering met ons samen te spreken. Nu trof het mij, dat eigenlijk heel deze open brief in de gevoelssfeer ligt. Ik heb de heren niet geteld, maar telkens zeggen de schrijvers wij gevoelenAan prof. Ridderbos vragen zij, of hij niet zo veel „Einfühlungsvermogen" bezit, dat hij zich kan invoelen wat zij in 1944 gevoelden bij de toenmalige synodebesluiten. Verder gebruiken zij woorden als bedroefd, ge- ergerd, huivering, gewond, allemaal woor den uit de gevoelssfeer. Daar wou ik toch wel even iets van zeggen. Natuurlijk heeft het gevoel zijn rechten. Maar als iemand zich op zijn gevoel beroept, moet ik altijd weer denken aan de helden van Homerus. Als bij Homerus een held het al te be nauwd krijgt, komt er vaak een nevel, die hem voor zijn tegenstander onzichtbaar maakt. Aan zo'n nevel doet mij het be roep op het gevoel denken. Je wordt min der grijpbaar voor degene die met je re deneren wil. Het wordt altijd moeilijk pra ten, discussieren, polemiseren, hoe je het noemen wilt, als iemand zich terugtrekt in z'n gevoel. Aan dit euvel lijkt mij ook deze open brief te lijden, dat het gevoel er een te grote rol in speelt. Wat de zaak zelf aangaat, daarover D.V. de volgende keer. Zaamslag M. DEN BOER. telijke arbeid daardoor hebben gewon nen en zou dit offer van de één vreugde bij de ander hebben gebracht in plaats van stijgende verbittering. Niemand echter schijnt destijds op die zelfverloochenende gedachte te zijn gekomen. Nu, nu we op vrijwel elk werkterrein krachten tekort komen, nu nemen wij het er nogeens van. Nu schijnt regering en vakbond het de meest geschikte tijd te achten om een ganse dag de arbeid stil te leggen. De arbeid, die er niet door vermin dert. Doch die er door moet gecompri meerd binnen nog beperkter tijd. Lijkt het niet de dwaasheid ge kroond Terwijl bijvoorbeeld op tal van ban ken reeds avond aan avond moet wor den overgewerkt, zó, dat de mensen overspannen raken en helemaal niet uitzagen naar nog meer werken nog be perkter tijd terwijl menigeen nog geen raad weet met zijn vrije tijd en door „bestudeerde" lieden moet worden on derwezen,hoe de vrije tijd het best kan worden besteed, terwijl de schoolkinde ren èn de ouders 's avonds reeds niet klaar komen met het „vele" huiswerk, gaan wij, onder de schijn van 't leven prettiger te maken, het onszelf en el kaar zwaarder maken, onze uitgaven vergroten nü en straks weer onze loon eisen. Vrijdagsavonds om 6 uur stromen de reeds volle treinen nog voller met hele gezinnen, die hun eigen thuis nauwe lijks meer waarderen. Ze moeten er uit, twee dagen liefst, verteren links en rechts en keren 's zondagsavonds mop perend terug, om katterig en landerig 's maandags naar hun werk te trekken. Snapt het Daar schijnt in Assen een soort Te Deum te zijn opgegaan, dat de „vrij gemaakten" aan de strik der synodalen vogelvangers zijn ontkomen en niet zul len, niet kunnen en niet mogen samen- spreken, om de heiligheid van 's Heren huis, met broeders en zusters, soms ook naar het bloed, die dit begeren. Snapt het Bennekom. D. J. COUVÉE. Er was eens een boer, die een paard nodig had. Het moest een robust, sterk en vlug paard zijn. Het moest goed kunnen trekken, zonder luimen of gril len, steeds gereed om zich te laten in spannen, mak en tam, zodat de kinde ren op z'n rug konden zitten maar 't moest ook flink kunnen draven, sierlijk van gang en dapper van houding, als de boer ter kerk of ter bruiloft reed. Voorts moest het niet te oud zijn, ook niet al te jong, glad van haar en mooi van kleur, liefst een vos, zodat buren en vrienden het prezen en er jaloers op waren. De prijs deed er minder toe, als 't beest maar uitmuntte in alle paard- eigenschappen. De boer ging ter markt, kijkend en keurend met kennersblik, keek in de bek, betastte de flanken, klopte op de hals, bespiedde de neusvleugels, lette vooral op poten en hoeven, liet het aan de teugel draven om de gang te mon steren, deed steekproeven op betrouw baarheid en makheid, streelde met het oog langs oren en manen, keurde de golving van rug en staart. Hij vond eindelijk, wat hij zocht en ging trots-voldaan huiswaarts, gezeten op z'n nieuwkoop, gleed over de weg en reed statig en stralend het erf van de hoeve op Ieder was verwonderd over zo'n schoon exemplaar, wanneer het vol gra tie en statie de wagen voorttrok of de weide dartel rond galoppeerde. Maar... wie was er zo dwaas deze kloeke, kleu rige klepper te kluisteren Ergens in ons vaderland zocht een gemeente een hoedende herder. Het moest een actieve, bedrijvige, een kun dige en kranige, een zachte en zuivere, een behoed- en behoudzame, een pit tige puntige, een prettig-pratende, een onvermoeibaar onvervaarbaar loper, fietser, brommer, prater, denker, schrij ver, trooster, preker, onderwijzer, be zoeker, lokker, wekker, speurder en vooral op die plaats, waar velen on kerkelijk waren, een wegwijzer van af- gewekenen, buitenkerkelijken en ver doolden zijn. Inderdaad, er werd er een gevonden, die als een lustige loper, dappere dra ver sierlijk en statig de ganse omtrek rondrende. Maar, ach, deze kloeke klepper werd spoedig gekluisterd Op bezoek bij een onkerkelijk mens vroeg men deze lok kende evangelist„Wie was 't, die mij erwten verkocht, 't gewicht was te krap, 't soort was te min en de prijs veel te hoog is 't niet een kerkgan ger van U Au een pijnlijke kluister aan de voorpoot Wat hinkend komt hij bij een ander, die nimmer een preek beluisterde, en hoort de vraag zich stellen „Wie was 't, die me pas geleden appels leverde, de kop op de mand was prachtig, de binnenste in de mand klein en ongaaf, 't getal was er ook niet en de prijs was niet mis is 't niet een ouderling van U of een collectant Au, au, nu werd voor- en achterpoot gekluisterd, zwaar en hard en de sier lijke, snelle klepper werd een stumpe- rig-strompelend geval, dat nauwelijks de stal bereikte. 't Was heus ergens in ons vaderland! Uit het oude-Vossenland. OPGAVE van de bijdragen ingevolge Art. 17 K.O. over het 3e kwartaal 1961. Gemeenten Percen - Gewone Reserve tage dienst fonds Arnemuiden 5.4 353,16 105,84 Domburg 1.5 98,10 29,40 Gapinge 2 130,80 39,20 Grijpskerke 4 261,60 78,40 Koudekerke 5.3 346,62 103,88 Meliskerke 4.6 300,84 90,16 Middelburg 28.6 1870,44 560,56 Souburg 10.8 706,32 211,68 Oostkapelle 3.9 255,06 76,44 Serooskerke 7.1 464,34 139,16 St. Laurens 3.8 248,52 74,48 Veere 3 196,20 58,80 Vlissingen 16.5 1079,10 323,40 V rou wenpolder 2.2 143,88 43,12 Westkapelle 1.3 85,02 25,48 löö 6540,— I960 De deputaat, A. POUWER, Giro 27735. Middelburg, Seïsstraat 29. DE ZEEUWSE PROVINCIALE DIACONALE CONFERENTIE 1961 Een groot aantal diakenen uit alle wind streken van de provincie had zich woens dag 28 juni naar Goes begeven om in de Oosterkerk als ambtsbroeders elkaar weer te ontmoeten. Ik ken een diaconie, die er een traditie van maakt in volle bezetting ter conferen tie te gaan en dan tevens meete nemen de diaken, die aangewezen en benoemd is om in juli bevestigd te worden. Niet iedere kerk heeft de bevestiging in juli, maar dit lijkt me toch een loffelijke zaak. De beproefde voorzitter van de confe rentie sprak een openingswoord naar aan leiding van de gelijkenis van de barmhar tige Samaritaan, een parabel die steeds nieuw blijft in verklaring en toepassing. De secretaris, ook een doorgewinterde, ongeacht de tropische temperatuur van de laatste dagen, had gezorgd voor een ver slag van de vorige conferentie, zo lijvig CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til, Bed. H. Av. 2.30 uur Ds. Boonstra, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Van Til, Dankz. H. Av. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra, Voorb. H. A. 5 uur Ds. Ytsma. (Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur Ds. Ytsma. (Rusthuis, Branderij molengang) 10.15 u. Ds. Ytsma, Bed. H. Av. Collecte: Theol. Fac. V.U. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Groenenberg te Nieu- weroord. Domburg 10 en 2.30 uur Ds. Scheele te Assen. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Bed. H. Av. en Dankz. Meliskerke 11 en 4 uur Ds. Van Heesen. Bed. H. Av. en Dankz. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Rothuizen te Leiden. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Verschoor. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld, Bed. H. Av. en Dankz. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Bed. H. Av. en Dankz. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Homburg. (Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond, half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruger- straat.) Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Wal. Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Bom. Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Brunsting te Baarn. Axel 10 en 3 uur Ds. Bos te Apeldoorn. Breskens 10 en 7 uur Ds. Grafe. Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Bottenburg. Bed. H. Av. en Dankz. Terneuzen 9.30 en 4.30 uur Ds. Van Hattem. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Van Mechelen. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk) 7.30 uur Ds. Van Hattem. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Suurmond te De Glind. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. Craene. Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Maaskant te 'Leiden. Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds. Goedendorp. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Maaskant te Leiden. 5 uur Ds. Van de Kerk te Gorinchem. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Van de Kerk. 5 uur Ds. Maaskant. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Jansen. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 5 uur Ds. v. d. Leek. Voormiddag Voorber. H. Av. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Cand. Borman te 's-Gra- venhage. Nieuwdorp 10 uur Ds. Bohlmeijer te Souburg, 5 uur Ds. Verschoor te Vlissingen. Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Wissenkerke 10 en 2.30 uur Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. v. d. Stoel. Bed. H. Av. en Dankz. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds. Stoffels. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Diermanse te 's-Gravenhage. Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. Koning. Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Van Egmond. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. De Ruyter te Wemel dinge. Tholen 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Veeneman te Amersfoort. Bed. H. Av. en Dankz. Haamstede 9 10.30 en 5 uur Ds. Boerma. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Bed. H. Av. en Dankz. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Tiemersma. Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds. Huyser. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Stienstra te 't Zandt (Gron.). Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma, Voorb. H. Av. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 3