r
Predikbeurten zondag 9 juli 1961
Van de wijde,
v.
ruige Heide
KLEINE
VOSSEN
Officiële berichten
ik toch graag over deze „open brief" mijn
mening zeggen.
Nu ben ik niet voor niets begonnen met
de vorm, die de zeven schrijvers gekozen
hebbeneen ,,open brief". Dat legt een
zekere beperking op. Het is een brief.
Duidelijk geadresseerd. Van mij wordt
dus niet een antwoord verwacht. Dat is
de taak van de geadresseerden, in casu de
hoogleraren Ridderbos en Kamphuis (vrij
gemaakt). En dat is hun wel toevertrouwd.
Zij zijn in de zaken thuis en weten de pen
te voeren. Met belangstelling zien we dan
ook hun antwoord tegemoet. Van het ge
ven van een antwoord mag ik mij dus ont
slagen achten. Ik geef een paar indrukken
en enkele vragen, die de ,,open brief" bij
mij wakker riep.
Allereerst is van belang, hoe de zeven
schrijvers hun ,,open brief" aandienen. Ze
zeggen dat in hun „woord vooraf". Als
student is ons al voorgehouden, dat je
van een boek of geschrift het „woord
vooraf" vooral niet over moet slaan. Wel
nu, in hun „woord vooraf" zeggen de
auteurs „in deze open brief tracht een
stuk „zwijgende kerk" der „vrijgemaak-
ten" tot uiting te komen". Er is blijkbaar
onder de vrijgemaakten een „stuk" kerk,
dat het met de „kerkelijke leiders" (ik ge
bruik deze benaming met opzet, omdat ze
ook in de „open brief" herhaaldelijk voor
komt) niet eens is, maar dat zwijgt. Hier
even een vraag waarom zwijgt dat „stuk"
kerk Omdat men aan spreken niet toe
komt Of omdat spreken niet geduld
wordt Maar hoe dat ook zij, in deze
„open brief" tracht dat stuk zwijgende kerk
tot uiting te komen. Ik geloof, dat we dus
dankbaar noteren mogen, dat er onder de
vrijgemaakten nog velen zijn, wie de gang
van zaken zorgen baart.
En dan met name want daarover gaat
deze open brief de gang van zaken op
Snapt het
Wat waren we als schoolkinderen
blij, wanneer de „bovenmeester" in de
klas kwam zeggen voor jullie vandaag
geen school. Jullie meester is ziek. We
juichten de straat op.
Waren we zo blij, omdat de meester
ziek was
Natuurlijk niet.
We dachten nauwelijks aan hem.
We dachten enkel aan ons zelf en
jubelden alsof we anders nooit een uur
vrij hadden.
Zijn de „grote" mensen vandaag veel
wijzer dan zulke schooljongens, die
geen moment nadenken over de kost
prijs van die vrije dag
De zaterdag voortaan ook voor de
„groten" helemaal „vrij"
Nu. nu we in fabrieken, op kanto
ren, bij de politie, in de scholen, ih de
ziekenhuizen, overal reeds handen te
kort komen
Snapt het
Indien wij die vrije zaterdag of zelfs
twee vrije dagen per week hadden in
gevoerd, toen bij tienduizenden de
werklozen zich stonden te verbijten
voor de stempellokalen
Toen had het zin gehad.
Toen zouden tallozen althans gedeel
de Asser Synode, die besloot samenspre-
king met onze kerken te weigeren. Dit
synodebesluit deed de bovenvermelde ze
ven broeders naar de pen grijpen, om een
„open brief" te richten aan de beide Kam
per hoogleraren, Ridderbos en Kamphuis.
Wat nu de inhoud van deze open brief
betreftde schrijvers hebben bezwaren
zowel tegen „1944" als tegen „1961".
Vandaar de titel van de open brief. Be
zwaren tegen „1944", het jaar van de
schorsing van wijlen professor Schilder
maar ook tegen „1961", het jaar van de
weigering met ons samen te spreken.
Nu trof het mij, dat eigenlijk heel deze
open brief in de gevoelssfeer ligt. Ik heb
de heren niet geteld, maar telkens zeggen
de schrijvers wij gevoelenAan prof.
Ridderbos vragen zij, of hij niet zo veel
„Einfühlungsvermogen" bezit, dat hij zich
kan invoelen wat zij in 1944 gevoelden
bij de toenmalige synodebesluiten. Verder
gebruiken zij woorden als bedroefd, ge-
ergerd, huivering, gewond, allemaal woor
den uit de gevoelssfeer. Daar wou ik toch
wel even iets van zeggen. Natuurlijk heeft
het gevoel zijn rechten. Maar als iemand
zich op zijn gevoel beroept, moet ik altijd
weer denken aan de helden van Homerus.
Als bij Homerus een held het al te be
nauwd krijgt, komt er vaak een nevel, die
hem voor zijn tegenstander onzichtbaar
maakt. Aan zo'n nevel doet mij het be
roep op het gevoel denken. Je wordt min
der grijpbaar voor degene die met je re
deneren wil. Het wordt altijd moeilijk pra
ten, discussieren, polemiseren, hoe je het
noemen wilt, als iemand zich terugtrekt
in z'n gevoel. Aan dit euvel lijkt mij ook
deze open brief te lijden, dat het gevoel
er een te grote rol in speelt.
Wat de zaak zelf aangaat, daarover
D.V. de volgende keer.
Zaamslag M. DEN BOER.
telijke arbeid daardoor hebben gewon
nen en zou dit offer van de één vreugde
bij de ander hebben gebracht in plaats
van stijgende verbittering.
Niemand echter schijnt destijds op
die zelfverloochenende gedachte te zijn
gekomen.
Nu, nu we op vrijwel elk werkterrein
krachten tekort komen, nu nemen wij
het er nogeens van. Nu schijnt regering
en vakbond het de meest geschikte tijd
te achten om een ganse dag de arbeid
stil te leggen.
De arbeid, die er niet door vermin
dert.
Doch die er door moet gecompri
meerd binnen nog beperkter tijd.
Lijkt het niet de dwaasheid ge
kroond
Terwijl bijvoorbeeld op tal van ban
ken reeds avond aan avond moet wor
den overgewerkt, zó, dat de mensen
overspannen raken en helemaal niet
uitzagen naar nog meer werken nog be
perkter tijd terwijl menigeen nog geen
raad weet met zijn vrije tijd en door
„bestudeerde" lieden moet worden on
derwezen,hoe de vrije tijd het best kan
worden besteed, terwijl de schoolkinde
ren èn de ouders 's avonds reeds niet
klaar komen met het „vele" huiswerk,
gaan wij, onder de schijn van 't leven
prettiger te maken, het onszelf en el
kaar zwaarder maken, onze uitgaven
vergroten nü en straks weer onze loon
eisen.
Vrijdagsavonds om 6 uur stromen de
reeds volle treinen nog voller met hele
gezinnen, die hun eigen thuis nauwe
lijks meer waarderen. Ze moeten er uit,
twee dagen liefst, verteren links en
rechts en keren 's zondagsavonds mop
perend terug, om katterig en landerig
's maandags naar hun werk te trekken.
Snapt het
Daar schijnt in Assen een soort Te
Deum te zijn opgegaan, dat de „vrij
gemaakten" aan de strik der synodalen
vogelvangers zijn ontkomen en niet zul
len, niet kunnen en niet mogen samen-
spreken, om de heiligheid van 's Heren
huis, met broeders en zusters, soms ook
naar het bloed, die dit begeren.
Snapt het
Bennekom. D. J. COUVÉE.
Er was eens een boer, die een paard
nodig had. Het moest een robust, sterk
en vlug paard zijn. Het moest goed
kunnen trekken, zonder luimen of gril
len, steeds gereed om zich te laten in
spannen, mak en tam, zodat de kinde
ren op z'n rug konden zitten maar 't
moest ook flink kunnen draven, sierlijk
van gang en dapper van houding, als
de boer ter kerk of ter bruiloft reed.
Voorts moest het niet te oud zijn, ook
niet al te jong, glad van haar en mooi
van kleur, liefst een vos, zodat buren
en vrienden het prezen en er jaloers op
waren. De prijs deed er minder toe, als
't beest maar uitmuntte in alle paard-
eigenschappen.
De boer ging ter markt, kijkend en
keurend met kennersblik, keek in de
bek, betastte de flanken, klopte op de
hals, bespiedde de neusvleugels, lette
vooral op poten en hoeven, liet het aan
de teugel draven om de gang te mon
steren, deed steekproeven op betrouw
baarheid en makheid, streelde met het
oog langs oren en manen, keurde de
golving van rug en staart.
Hij vond eindelijk, wat hij zocht en
ging trots-voldaan huiswaarts, gezeten
op z'n nieuwkoop, gleed over de weg
en reed statig en stralend het erf van
de hoeve op
Ieder was verwonderd over zo'n
schoon exemplaar, wanneer het vol gra
tie en statie de wagen voorttrok of de
weide dartel rond galoppeerde. Maar...
wie was er zo dwaas deze kloeke, kleu
rige klepper te kluisteren
Ergens in ons vaderland zocht een
gemeente een hoedende herder. Het
moest een actieve, bedrijvige, een kun
dige en kranige, een zachte en zuivere,
een behoed- en behoudzame, een pit
tige puntige, een prettig-pratende, een
onvermoeibaar onvervaarbaar loper,
fietser, brommer, prater, denker, schrij
ver, trooster, preker, onderwijzer, be
zoeker, lokker, wekker, speurder en
vooral op die plaats, waar velen on
kerkelijk waren, een wegwijzer van af-
gewekenen, buitenkerkelijken en ver
doolden zijn.
Inderdaad, er werd er een gevonden,
die als een lustige loper, dappere dra
ver sierlijk en statig de ganse omtrek
rondrende.
Maar, ach, deze kloeke klepper werd
spoedig gekluisterd Op bezoek bij een
onkerkelijk mens vroeg men deze lok
kende evangelist„Wie was 't, die mij
erwten verkocht, 't gewicht was te
krap, 't soort was te min en de prijs
veel te hoog is 't niet een kerkgan
ger van U Au een pijnlijke kluister
aan de voorpoot
Wat hinkend komt hij bij een ander,
die nimmer een preek beluisterde, en
hoort de vraag zich stellen „Wie was
't, die me pas geleden appels leverde,
de kop op de mand was prachtig, de
binnenste in de mand klein en ongaaf,
't getal was er ook niet en de prijs was
niet mis is 't niet een ouderling van
U of een collectant
Au, au, nu werd voor- en achterpoot
gekluisterd, zwaar en hard en de sier
lijke, snelle klepper werd een stumpe-
rig-strompelend geval, dat nauwelijks
de stal bereikte.
't Was heus ergens in ons vaderland!
Uit het oude-Vossenland.
OPGAVE van de bijdragen ingevolge
Art. 17 K.O. over het
3e kwartaal 1961.
Gemeenten
Percen
- Gewone
Reserve
tage
dienst
fonds
Arnemuiden
5.4
353,16
105,84
Domburg
1.5
98,10
29,40
Gapinge
2
130,80
39,20
Grijpskerke
4
261,60
78,40
Koudekerke
5.3
346,62
103,88
Meliskerke
4.6
300,84
90,16
Middelburg
28.6
1870,44
560,56
Souburg
10.8
706,32
211,68
Oostkapelle
3.9
255,06
76,44
Serooskerke
7.1
464,34
139,16
St. Laurens
3.8
248,52
74,48
Veere
3
196,20
58,80
Vlissingen
16.5
1079,10
323,40
V rou wenpolder
2.2
143,88
43,12
Westkapelle
1.3
85,02
25,48
löö
6540,—
I960
De deputaat, A. POUWER,
Giro 27735.
Middelburg, Seïsstraat 29.
DE ZEEUWSE PROVINCIALE
DIACONALE CONFERENTIE 1961
Een groot aantal diakenen uit alle wind
streken van de provincie had zich woens
dag 28 juni naar Goes begeven om in de
Oosterkerk als ambtsbroeders elkaar weer
te ontmoeten.
Ik ken een diaconie, die er een traditie
van maakt in volle bezetting ter conferen
tie te gaan en dan tevens meete nemen
de diaken, die aangewezen en benoemd is
om in juli bevestigd te worden. Niet iedere
kerk heeft de bevestiging in juli, maar dit
lijkt me toch een loffelijke zaak.
De beproefde voorzitter van de confe
rentie sprak een openingswoord naar aan
leiding van de gelijkenis van de barmhar
tige Samaritaan, een parabel die steeds
nieuw blijft in verklaring en toepassing.
De secretaris, ook een doorgewinterde,
ongeacht de tropische temperatuur van de
laatste dagen, had gezorgd voor een ver
slag van de vorige conferentie, zo lijvig
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til,
Bed. H. Av.
2.30 uur Ds. Boonstra, Bed. H. Av.
5 uur Ds. Van Til, Dankz. H. Av.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra, Voorb. H. A.
5 uur Ds. Ytsma.
(Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur
Ds. Ytsma.
(Rusthuis, Branderij molengang) 10.15 u. Ds. Ytsma,
Bed. H. Av.
Collecte: Theol. Fac. V.U.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden)
geen dienst.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Groenenberg te Nieu-
weroord.
Domburg 10 en 2.30 uur Ds. Scheele te Assen.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Bed. H. Av. en Dankz.
Meliskerke 11 en 4 uur Ds. Van Heesen.
Bed. H. Av. en Dankz.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Rothuizen te Leiden.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Verschoor.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld, Bed. H. Av.
en Dankz.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Bed. H. Av. en Dankz.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Homburg.
(Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond,
half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruger-
straat.)
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Wal.
Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Bom.
Bed. H. Av. en Dankz.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Brunsting te Baarn.
Axel 10 en 3 uur Ds. Bos te Apeldoorn.
Breskens 10 en 7 uur Ds. Grafe.
Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Bottenburg.
Bed. H. Av. en Dankz.
Terneuzen 9.30 en 4.30 uur Ds. Van Hattem.
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Van Mechelen.
Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk)
7.30 uur Ds. Van Hattem.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. den Boer.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Suurmond te De Glind.
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. Craene.
Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Maaskant
te 'Leiden.
Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds. Goedendorp.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d. Veen.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Maaskant te Leiden.
5 uur Ds. Van de Kerk te Gorinchem.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Van de Kerk.
5 uur Ds. Maaskant.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Jansen.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. v. d. Leek.
Voormiddag Voorber. H. Av.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Cand. Borman te 's-Gra-
venhage.
Nieuwdorp 10 uur Ds. Bohlmeijer te Souburg, 5 uur
Ds. Verschoor te Vlissingen.
Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 2.30 uur
Wissenkerke 10 en 2.30 uur
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy.
Bed. H. Av. en Dankz.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp.
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. v. d. Stoel.
Bed. H. Av. en Dankz.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds.
Stoffels.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Diermanse te
's-Gravenhage.
Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. Koning.
Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Van Egmond.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. De Ruyter te Wemel
dinge.
Tholen 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Van Egmond.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Veeneman te Amersfoort.
Bed. H. Av. en Dankz.
Haamstede 9 10.30 en 5 uur Ds. Boerma.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Bed. H. Av.
en Dankz.
Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Tiemersma.
Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds. Huyser.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Stienstra te 't Zandt
(Gron.).
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma, Voorb. H. Av.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.