VALKENBURG (L.) Nieuws uit de Kerken r Pr&dikls&urt&n zondag 11 Juni 1961 hoorders dienen kinderen te worden alle hoorders moeten langs dezelfde weg en door dezelfde poort en hebben dezelfde troost, hetzelfde licht, dezelf de verlossing nodig één, geloof, één doop, één God en Vader. Ja, preken blijft heel moeilijk, maar ook heel heerlijk, als hoorders en spre ker roemen in één Heiland. Dus blijft de opdracht van de prediker houd aan in 't lezen en dus in 't studeren-en-de opdracht aan de hoorders broeders, bidt voor ons, dat ons bij het openen van onze mond het woord geschonken worde, om vrijmoedig het geheimenis van het Evangelie bekend te maken. Dan wordt het feest op en beneden de kansel. Uit het oude-Vossenland. BIJ ONS IN ZEELAND STRANDPASTORAAT Naar we uit verschillende berichten in de pers hebberi kunnen vernemen zal er deze zomer door een interkerkelijk con vent ,,strandpastoraat" bedreven worden in Schouwen's Westhoek. Strandpastoraat wat is dit en wat beoogt dit Dat zijn zo de vragen, die gaan leven, wanneer we van dergelijke be richten kennis nemen. Om een antwoord op deze vragen te krijgen hebben wij ons tot de jonge en energieke predikant van Haamstede, ds. Boerma, gewend om zo doende onze lezers iets over dit stuk evan gelisatiewerk in Zeeland te kunnen ver tellen. Ontstaan. Ds. B.oerma vertelt ons hoe in de zomer van 1949 een theologisch student in Re- nesse de noodzaak ontdekte van het ge tuigenis van het Evangelie onder de bad gasten. Niet alleen 'echter ontdekte hij als zovele anderen de noodzaak, maar ook de mogelijkheden hiervoor. Langzamerhand werd de bij deze broeder geboren idee verder doordacht en het be sef werd steeds sterker dat badgasten er niet slechts zijn om aan te verdienen, maar dat wij ze dienen mogen en moeten met het beste dat we gekregen hebben. Dit was dan ook het standpunt van de com missie, die in maart 1950 bij de Bijbel Kiosk Vereniging (B.K.V.) een kiosk aan vroeg en bij de Nijenburgh aanklopte om leerlingen om zo door lectuurverspreiding en kinderspelen daadwerkelijk bezig te zijn in dienst van het Evangelie. Vanuit dit kleine begin is het dat het werk steeds verder om zich heen greep. Bij een duin overgang in Renesse werd eerst de kiosk geplaatst waarom heen zich ook het kin- dergroepwerk afspeelde. Na wat aarze lingen en de natuurlijke kinderziekten, heeft dit werk zich vanaf 1953 voortge zet. In 1960 besefte men dat ook Westen- schouwen enorme mogelijkheden bood en ook hier ging men het werk aanvatten, maar uitgebreider dan in Renesse. De kiosk kreeg meer dan tot nu toe een ser vice-karakter door de verkoop van boe ken en tijdschriften, hij kwam bovendien meer centraal te staan door plaatsing op een groot kampeerterrein. De team-leden werden op hetzelfde terrein ondergebracht, waardoor er een natuurlijk contact moge lijk was tussen hen en de kampbewoners en de mogelijkheden van uitbouw van kin derwerk naar volwassenen werk gunstiger kwamen te liggen. Ook de Ned. Herv. predikant van Burgh nam actief aan het werk deel. Door zijn medewerking werd het mogelijk gebruik te maken van een alleraardigst zaaltje op Westenschouwen waarin avondprogramma's, instuiven, ge- spreksavonden en zondagavonddiensten mét nagesprekken werden georganiseerd. Ds. Boerma laat ons een folder zien uitgegeven door de B.K.V. met achter op ruimte voor eigen mededelingen waarop de beschikbare ruimte benut is voor mededelingen van het Protestants Christelijk Vormingswerk te Westen- Schouwen". De folder dateert nog van vorig jaar, maar geeft een goede indruk van de vele activiteiten, waardoor niet al leen de mensen bezig gehouden, maar ook met het evangelie in contact gebracht wer den. We lezen van ontmoetings- en ge- spreksavonden op iedere maandag, van activiteiten op de woensdag- en zaterdag avonden, filmstrips, grammofoonplaten, jeugddiensten op de zondagavonden enz. Uitbouw. Nu zal het strandpastoraat dus nog in tensiever worden aangevat, er is zelfs sprake van een interkerkelijk strandpasto raat, dat zal toch zeker niet slaan op de medewerking van de Ned. Herv. predikant van Burgh alleen „Inderdaad niet", antwoordt ons ds. Boerma, „medewerking wordt verleend door de Ned. Herv. Gemeenten van Burgh, Haamstede, Renesse en Scharendijke met vertegenwoordigers uit de woonkernen van Burgh, Haamstede en Renesse, zodat het nu gevormde convent voor vijftig procent uit Ned. Hervormden en voor vijftig pro cent uit Gereformeerden bestaat. Dit con vent is op initiatief van ds. Don (Ned. Herv. pred. te Burgh) en van mij dit voor jaar definitief gerealiseerd. Ook de Chr. Gereformeerden voelen voor medewerking en hebben dit jaar waarnemers in het con vent." Het werk zal dus dit jaar wel groter opgezet worden dan vorige jaren Inder daad, in Westenschouwen zal het wel op dezelfde voet voorgaan, dit werk was na melijk al uitgebreider opgezet, maar voor Renesse is een nieuwe kiosk van de B.K.V. in de maak die ook op een kampeerterrein geplaatst zal worden Wilhelminahoeve) terwijl daar nu een tent als avondruimte beschikbaar zal komen en evenals in Westenschouwen zal hier een team van vier personen gaan werken." Een moeilijke vraag ten aanzien van alle evangelisatiewerk, en zeker wat betreft het strandpastoraat, is de vraag naar het aantal personen, dat bereikt wordt en naar de resultaten. Ds. Boerma antwoordt dan ook dat hierop moeilijk een antwoord te geven is, gezien de vlottende groep, die kampeerders nu eenmaal vormen, en het woord „bereiken" voor velerlei uitleg vat baar is. Wel kan hij meedelen dat de grootte der groepen steeds varieerde van vijftig tot honderd personen en dat de bi bliotheek van 200 delen vaak grotendeels uitgeleend was, terwijl per week ongeveer aan een vijftigtal personen iets uit de kiosk verkocht werd. De avonddiensten werden ook door een vijftigtal personen per keer bezocht. Deze cijfers gelden zowel van Westen-Schouwen als van Renesse, ter wijl bij een openbaar kampvuur in Renesse zeer velen aanwezig waren. Ds. Boerma zou willen besluiten met een opmerking van iemand die „bereikt" werd. Deze vroeg namelijk aan een van de teamleden hoeveel hij met dit werk ver diende. Toen deze daarop antwoordde dat dit maar een beetje zakgeld was, vroeg hij verwonderd„Maar waarom doen jullie dit dan allemaal voor ons Waarop ds. Boerma zegt„Ik dacht dat als deze vraag weer aan ons als kerk ge steld wordt, dat we dan in de buurt ko men van de verwondering van Hand. 2:7". Andere vragen worden echter ook zeer vaak gesteld. Dat echter deze ver wondering, zij het dan incidenteel, weer doorbreekt maakt dit strandpastoraat tot een verblijdend teken van de levende Kerk, die haar woord tot de wereld spreekt, niet maar om iets te zeggen,, maar omdat zij de boodschap voor de wereld heeft, tot op het strand en de kampeerterreinen toe. v. H. Beroepen te Bloemendaal, P. N. Kruys- wijk te Amsterdam te Loenen aan de Vecht en te Oudega (W.), H. Wijmans, kand. te Amsterdam te Kamerik, W. Stolte, kand. te Alblasserdam te Hoofd dorp, G. Heijerman te NijverdaL Aangenomen naar 's-Hertogenbosch, J. Wessel te Rotterdam-Feyenoord naar Laren (N.H.) voor het werk onder de verstrooiden in Zwitserland, W. Fijn van Draat, predikant voor de studerende Chi nezen en Oosterlingen te Leiden naar Bloemendaal, P. N. Kruyswijk te Amster dam naar Rotterdam-Charlois (vac. Dr. IJ. Feenstra), W. Baas te Amsterdam- Slotermeer-Geuzenveld naar IJsselmui- den-Grafhorst, tevens ziekenhuispredikant in de classis Zwolle, L. de Nood, gods dienstleraar te Utrecht, voorheen predi kant te Papendrecht naar Rijsoord, Th. W. A. Rijper te Vianen. Bedankt voor Dokkum (vac. H. Hoger huis) en voor Veendam, W. van dei- Zwaan, predikant bij de inrichtingen van het Departement van Justitie te Amers foort voor Nijkerk (vac. H. Tien), A. Reen te Alkmaar voor Utrecht-Oost (vac. G. Laarman) en voor Almelo (4de pred. pl.J. Goumare te Hilversum voor Ee, W. L. Bolnes te Niewolda voor Zaltbommel, L. de Nood te Utrecht. Examens. Aan de Theologische Ho geschool te Kampen slaagde voor het kan didaatsexamen de heer B. Fidder, Wilhel- minastraat 7 te Emmen, tel. (0 5910) 25 63. Zendingsseminarie. De arbeid op het zendingsseminarie te Baarn is zozeer uit gegroeid, dat een vast gesalarieerde con rector noodzakelijk wordt geacht. Daar om hebben generale zendingsdeputaten be sloten op voordracht van het curatorium aan de generale synode van Apeldoorn voor te stellen een twee stafdocent te be noemen. Ds, van Hattem geestelijk verzorger op H.A. Lijn 1 Onze redacteur heeft via het algemeen kerkelijk bureau van de geref. kerken het verzoek ontvangen zich beschikbaar te stellen voor het deelnemen als geestelijk verzorger aan een reis vice-versa Amerika met een passagiers schip van de Holland-Amerikalijn. Dit schip vertrekt op 20 juni naar Montreal en zal op 9 juli weer in Nederland terug zijn. INGEZONDEN BEZOEK AAN EN VERZOEK UIT KAMPEN Wat is Kampen toch een mooi stadje met zijn luisterrijke Yssel, zijn sprekende oude poorten, brede boomrijke singels, vaak nauwe straatjes en weinige, helaas te weinige oude geveltjes, afgedacht van het prachtige stadhuis en eeuwenoude kerkgebouwen. Een stadje Neen, dat kan men in feite niet meer volhouden als er sprake komt van een ongeveer dertig dui zend inwoners. Dan blijkt er wel heel wat veranderd te zijn vergeleken bij wat er een halve eeuw geleden te beleven viel het oude Kampen. Toen was b.v. het aantal studenten op een laat ik schatten twaalf duizend inwo ners nog van betekenis en merkbaar als 't vacantie was, miste de burgerij deze jonge mensen 'die altijd wel wat rumoerig vielen. In een studenten-almanak uit vroeger tijd van het corps „Fides Quaerit Intellec- tum" kon iemand toen met het oog op de ingetreden vacantie van juni tot sept. nog dichten, hij bleef blijkbaar zelf metterwoon in Kampen achter, „droef verlaten zijn de straten". Nü valt het vertrek der heren nauwelijks meer op, omdat hun aanwezig heid het evenmin doet, behalve dan in de omtrek van de Oudestraat waar de „Theo logische Hoge School" gevestigd is en van de Cellespoort waar „de soos" huist. Overigens raakt het leven der School met studenten en hoogleraren in deze wijder geworden stad al minder dat der burgerij. Zelfs een Hogeschooldag doet dit niet met zijn enkele honderden bezoekers dit jaar geringer in aantal dan het vorige jaar. Al leen onze gescheiden broeders uit de Broe derstraat doen met sept. als ze alles op alles zetten, hun best iets van de oude glo rie te doen herleven. Maar overigens is het ook dan nu juist niet de studentenwe reld die stof doet opwaaien of door het groot getal imponeert. Zes collegelopende heren op zes hoog leraren doen het heus niet. Onze Gereformeerde kerken tellen er gelukkig op heden nog meer, maar stof tot roemen op een belangrijk contigent hebben we toch niet. Vandaar dat de be zoekers op de laatste schooldag achttien mei gehouden een boodschap meekregen om door te geven. Vooral de predikanten werden én door de Rector der School èn door de praetor van het studentencorps aangespoord hun best te doen om jonge mensen die daartoe de gaven bezitten tot de studie in de theologie aan te vuren en op te wekken. Behalve een gebedszaak zal dit ook een zaak van bespreking mo gen en moeten zijn. Nog altijd begeert wie het ambt begeert een voortreffelijk werk. We zien echter over heel de linie van het wetenschappelijk front de studie in de wetenschap der Godgeleerdheid verminde ren want aan alle academies wordt het getal studenten in de theologie minder, hetgeen op den duur tot schade niet slechts van de wetenschapsbeoefening, men denke aan de richtende artikelen van Dr. Hom mes in het „Geref. Weekblad", doch ook tot schade onzer kerken moet uitlopen. Wie zal de schade berekenen die het te kort aan predikanten in vele gemeenten reeds heeft teweeggebracht Wat van deze vermindering en achter stand de oorzaak is Och, men wijst en het is ten dele stellig juist, op de geringe financiële waardering van het ambt. Ook op de nooit uitblijvende vaak meedogen loze critiek op de dominees. En financiëel staat het soms ver, te ver achter bij an deren, die al vroeger begonnen zijn te ver dienen en meer salaris innen. Een eerste notarisklerk op een goed be zet notariaat heeft toch wel een inkomen van zeg omstreeks dertien duizend gulden en ga zo maar door. Bouwvakarbeiders gaan met honderd twintig gulden per week naar huis. Zo zijn er meer te noemen waar de dominé ver bij ten achter blijft, hetgeen zich wreekt. Menige jonge predikant schaamt zich om zijn geringe studiemateiraal aan bezoekers te laten zien. Hulde aan die kerkeraden Pr, verz. pension. Fam. EENKHOORN Neerhem 15Nog vrij 24/6-8/7 en na 11 /8 CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Houten te Aalsmeer, Zondag 3. 2.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Boonstra. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Van Houten. (Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur Ds. Boonstra. Collecte Bouwfonds en Geref. Gezinsverzorging, Afdeling Middelburg. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Poelman. Voorbereiding H. Av. Domburg 10 uur Ds. Dondorp te Zutfen, 2.30 uur Ds. v. d. Bom. Gapinge 9.30 en 2 uur Cand. Wijmans te Amsterdam Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek. Koudekerlce 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 11 uur Ds. Van Heesen, 4 uur Ds. v. Ulden Oostkapelle 10 uur Ds. Engel, Legerpred., 7 uur Ds. Vlaardingerbroek. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Bohlmeijer. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor. (Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond, half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruger- straat.) Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Kloppenburg te Broek onder Akkerwoude. Westkapelle 9.30 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 uur Ds. Dondorp te Zutfen. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries. Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen. Breskens 10 en 7 uur Ds. Grafe. Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9 en 2.30 uur Ds. Van Hattem. Terneuzen 10.30 en 4.30 uur Ds. Van Hattem. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen. Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk.) 7 uur Ds. Verbeek. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. v. d. Hoorn te Lunteren, Voorber. H. Av. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Joosse. Colijnsplaat 10 en 6 uur geen opgave ontvangen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d'. Veen. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen, Bed. H. Av. 5 uur Ds; Pontier te Vlissingen, Dankz. H. Av. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Pontier, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Jansen, Dankz. H. Av. Collecte voor de Kerk. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Den Boeft te Groningen namiddag Voorber. H. Av. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 5 uur Ds. v. d. Leek. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Ytsma te Middelburg. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Koning te Oud-Vosse- meer. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. De Ruyter. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Bouwknegt te den Haag. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. Plug, Roosendaal Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds. v. d. Stoel. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Verdoorn te Voorschoten. Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. v. d. Elskamp te Bennekom. Poortvliet Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Visscher, Zwijndrecht Tholen 10 en 5 uur geen opgave ontvangen. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Haamstede 10 en 5 uur Ds. Snoey te Maasdijk. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Extra collecte S.S.K. Oosterland 10 en 3 u. Ds. Van Duinen te Zwijndrecht Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds. v. Duinen Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Toornvliet te Bloe mendaal. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Van Duinen te Zwijndrecht Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 3