VALKENBURG (L.)
Nieuws uit de Kerken
r
Pr&dikls&urt&n zondag 11 Juni 1961
hoorders dienen kinderen te worden
alle hoorders moeten langs dezelfde
weg en door dezelfde poort en hebben
dezelfde troost, hetzelfde licht, dezelf
de verlossing nodig één, geloof, één
doop, één God en Vader.
Ja, preken blijft heel moeilijk, maar
ook heel heerlijk, als hoorders en spre
ker roemen in één Heiland. Dus blijft
de opdracht van de prediker houd aan
in 't lezen en dus in 't studeren-en-de
opdracht aan de hoorders broeders,
bidt voor ons, dat ons bij het openen
van onze mond het woord geschonken
worde, om vrijmoedig het geheimenis
van het Evangelie bekend te maken.
Dan wordt het feest op en beneden de
kansel.
Uit het oude-Vossenland.
BIJ ONS IN ZEELAND
STRANDPASTORAAT
Naar we uit verschillende berichten in
de pers hebberi kunnen vernemen zal er
deze zomer door een interkerkelijk con
vent ,,strandpastoraat" bedreven worden
in Schouwen's Westhoek.
Strandpastoraat wat is dit en wat
beoogt dit Dat zijn zo de vragen, die
gaan leven, wanneer we van dergelijke be
richten kennis nemen. Om een antwoord
op deze vragen te krijgen hebben wij ons
tot de jonge en energieke predikant van
Haamstede, ds. Boerma, gewend om zo
doende onze lezers iets over dit stuk evan
gelisatiewerk in Zeeland te kunnen ver
tellen.
Ontstaan.
Ds. B.oerma vertelt ons hoe in de zomer
van 1949 een theologisch student in Re-
nesse de noodzaak ontdekte van het ge
tuigenis van het Evangelie onder de bad
gasten. Niet alleen 'echter ontdekte hij
als zovele anderen de noodzaak,
maar ook de mogelijkheden hiervoor.
Langzamerhand werd de bij deze broeder
geboren idee verder doordacht en het be
sef werd steeds sterker dat badgasten er
niet slechts zijn om aan te verdienen, maar
dat wij ze dienen mogen en moeten met
het beste dat we gekregen hebben. Dit
was dan ook het standpunt van de com
missie, die in maart 1950 bij de Bijbel
Kiosk Vereniging (B.K.V.) een kiosk aan
vroeg en bij de Nijenburgh aanklopte om
leerlingen om zo door lectuurverspreiding
en kinderspelen daadwerkelijk bezig te
zijn in dienst van het Evangelie. Vanuit
dit kleine begin is het dat het werk steeds
verder om zich heen greep. Bij een duin
overgang in Renesse werd eerst de kiosk
geplaatst waarom heen zich ook het kin-
dergroepwerk afspeelde. Na wat aarze
lingen en de natuurlijke kinderziekten,
heeft dit werk zich vanaf 1953 voortge
zet. In 1960 besefte men dat ook Westen-
schouwen enorme mogelijkheden bood en
ook hier ging men het werk aanvatten,
maar uitgebreider dan in Renesse. De
kiosk kreeg meer dan tot nu toe een ser
vice-karakter door de verkoop van boe
ken en tijdschriften, hij kwam bovendien
meer centraal te staan door plaatsing op
een groot kampeerterrein. De team-leden
werden op hetzelfde terrein ondergebracht,
waardoor er een natuurlijk contact moge
lijk was tussen hen en de kampbewoners
en de mogelijkheden van uitbouw van kin
derwerk naar volwassenen werk gunstiger
kwamen te liggen. Ook de Ned. Herv.
predikant van Burgh nam actief aan het
werk deel. Door zijn medewerking werd
het mogelijk gebruik te maken van een
alleraardigst zaaltje op Westenschouwen
waarin avondprogramma's, instuiven, ge-
spreksavonden en zondagavonddiensten
mét nagesprekken werden georganiseerd.
Ds. Boerma laat ons een folder zien
uitgegeven door de B.K.V. met achter
op ruimte voor eigen mededelingen
waarop de beschikbare ruimte benut is
voor mededelingen van het Protestants
Christelijk Vormingswerk te Westen-
Schouwen". De folder dateert nog van
vorig jaar, maar geeft een goede indruk
van de vele activiteiten, waardoor niet al
leen de mensen bezig gehouden, maar ook
met het evangelie in contact gebracht wer
den. We lezen van ontmoetings- en ge-
spreksavonden op iedere maandag, van
activiteiten op de woensdag- en zaterdag
avonden, filmstrips, grammofoonplaten,
jeugddiensten op de zondagavonden enz.
Uitbouw.
Nu zal het strandpastoraat dus nog in
tensiever worden aangevat, er is zelfs
sprake van een interkerkelijk strandpasto
raat, dat zal toch zeker niet slaan op de
medewerking van de Ned. Herv. predikant
van Burgh alleen
„Inderdaad niet", antwoordt ons ds.
Boerma, „medewerking wordt verleend
door de Ned. Herv. Gemeenten van Burgh,
Haamstede, Renesse en Scharendijke met
vertegenwoordigers uit de woonkernen van
Burgh, Haamstede en Renesse, zodat het
nu gevormde convent voor vijftig procent
uit Ned. Hervormden en voor vijftig pro
cent uit Gereformeerden bestaat. Dit con
vent is op initiatief van ds. Don (Ned.
Herv. pred. te Burgh) en van mij dit voor
jaar definitief gerealiseerd. Ook de Chr.
Gereformeerden voelen voor medewerking
en hebben dit jaar waarnemers in het con
vent."
Het werk zal dus dit jaar wel groter
opgezet worden dan vorige jaren Inder
daad, in Westenschouwen zal het wel op
dezelfde voet voorgaan, dit werk was na
melijk al uitgebreider opgezet, maar voor
Renesse is een nieuwe kiosk van de B.K.V.
in de maak die ook op een kampeerterrein
geplaatst zal worden Wilhelminahoeve)
terwijl daar nu een tent als avondruimte
beschikbaar zal komen en evenals in
Westenschouwen zal hier een team van
vier personen gaan werken."
Een moeilijke vraag ten aanzien van alle
evangelisatiewerk, en zeker wat betreft
het strandpastoraat, is de vraag naar het
aantal personen, dat bereikt wordt en naar
de resultaten. Ds. Boerma antwoordt dan
ook dat hierop moeilijk een antwoord te
geven is, gezien de vlottende groep, die
kampeerders nu eenmaal vormen, en het
woord „bereiken" voor velerlei uitleg vat
baar is. Wel kan hij meedelen dat de
grootte der groepen steeds varieerde van
vijftig tot honderd personen en dat de bi
bliotheek van 200 delen vaak grotendeels
uitgeleend was, terwijl per week ongeveer
aan een vijftigtal personen iets uit de kiosk
verkocht werd. De avonddiensten werden
ook door een vijftigtal personen per keer
bezocht. Deze cijfers gelden zowel van
Westen-Schouwen als van Renesse, ter
wijl bij een openbaar kampvuur in Renesse
zeer velen aanwezig waren.
Ds. Boerma zou willen besluiten met een
opmerking van iemand die „bereikt" werd.
Deze vroeg namelijk aan een van de
teamleden hoeveel hij met dit werk ver
diende. Toen deze daarop antwoordde dat
dit maar een beetje zakgeld was, vroeg hij
verwonderd„Maar waarom doen jullie
dit dan allemaal voor ons
Waarop ds. Boerma zegt„Ik dacht dat
als deze vraag weer aan ons als kerk ge
steld wordt, dat we dan in de buurt ko
men van de verwondering van Hand.
2:7". Andere vragen worden echter ook
zeer vaak gesteld. Dat echter deze ver
wondering, zij het dan incidenteel, weer
doorbreekt maakt dit strandpastoraat tot
een verblijdend teken van de levende Kerk,
die haar woord tot de wereld spreekt,
niet maar om iets te zeggen,, maar omdat
zij de boodschap voor de wereld heeft,
tot op het strand en de kampeerterreinen
toe. v. H.
Beroepen te Bloemendaal, P. N. Kruys-
wijk te Amsterdam te Loenen aan de
Vecht en te Oudega (W.), H. Wijmans,
kand. te Amsterdam te Kamerik, W.
Stolte, kand. te Alblasserdam te Hoofd
dorp, G. Heijerman te NijverdaL
Aangenomen naar 's-Hertogenbosch, J.
Wessel te Rotterdam-Feyenoord naar
Laren (N.H.) voor het werk onder de
verstrooiden in Zwitserland, W. Fijn van
Draat, predikant voor de studerende Chi
nezen en Oosterlingen te Leiden naar
Bloemendaal, P. N. Kruyswijk te Amster
dam naar Rotterdam-Charlois (vac.
Dr. IJ. Feenstra), W. Baas te Amsterdam-
Slotermeer-Geuzenveld naar IJsselmui-
den-Grafhorst, tevens ziekenhuispredikant
in de classis Zwolle, L. de Nood, gods
dienstleraar te Utrecht, voorheen predi
kant te Papendrecht naar Rijsoord,
Th. W. A. Rijper te Vianen.
Bedankt voor Dokkum (vac. H. Hoger
huis) en voor Veendam, W. van dei-
Zwaan, predikant bij de inrichtingen van
het Departement van Justitie te Amers
foort voor Nijkerk (vac. H. Tien), A.
Reen te Alkmaar voor Utrecht-Oost
(vac. G. Laarman) en voor Almelo (4de
pred. pl.J. Goumare te Hilversum
voor Ee, W. L. Bolnes te Niewolda
voor Zaltbommel, L. de Nood te Utrecht.
Examens. Aan de Theologische Ho
geschool te Kampen slaagde voor het kan
didaatsexamen de heer B. Fidder, Wilhel-
minastraat 7 te Emmen, tel. (0 5910) 25 63.
Zendingsseminarie. De arbeid op het
zendingsseminarie te Baarn is zozeer uit
gegroeid, dat een vast gesalarieerde con
rector noodzakelijk wordt geacht. Daar
om hebben generale zendingsdeputaten be
sloten op voordracht van het curatorium
aan de generale synode van Apeldoorn
voor te stellen een twee stafdocent te be
noemen.
Ds, van Hattem geestelijk verzorger
op H.A. Lijn 1 Onze redacteur heeft via
het algemeen kerkelijk bureau van de
geref. kerken het verzoek ontvangen zich
beschikbaar te stellen voor het deelnemen
als geestelijk verzorger aan een reis
vice-versa Amerika met een passagiers
schip van de Holland-Amerikalijn. Dit
schip vertrekt op 20 juni naar Montreal
en zal op 9 juli weer in Nederland terug
zijn.
INGEZONDEN
BEZOEK AAN EN
VERZOEK UIT KAMPEN
Wat is Kampen toch een mooi stadje
met zijn luisterrijke Yssel, zijn sprekende
oude poorten, brede boomrijke singels,
vaak nauwe straatjes en weinige, helaas
te weinige oude geveltjes, afgedacht van
het prachtige stadhuis en eeuwenoude
kerkgebouwen. Een stadje Neen, dat kan
men in feite niet meer volhouden als er
sprake komt van een ongeveer dertig dui
zend inwoners. Dan blijkt er wel heel wat
veranderd te zijn vergeleken bij wat er
een halve eeuw geleden te beleven viel
het oude Kampen.
Toen was b.v. het aantal studenten op
een laat ik schatten twaalf duizend inwo
ners nog van betekenis en merkbaar als
't vacantie was, miste de burgerij deze
jonge mensen 'die altijd wel wat rumoerig
vielen.
In een studenten-almanak uit vroeger
tijd van het corps „Fides Quaerit Intellec-
tum" kon iemand toen met het oog op de
ingetreden vacantie van juni tot sept. nog
dichten, hij bleef blijkbaar zelf metterwoon
in Kampen achter, „droef verlaten zijn de
straten". Nü valt het vertrek der heren
nauwelijks meer op, omdat hun aanwezig
heid het evenmin doet, behalve dan in de
omtrek van de Oudestraat waar de „Theo
logische Hoge School" gevestigd is en van
de Cellespoort waar „de soos" huist.
Overigens raakt het leven der School met
studenten en hoogleraren in deze wijder
geworden stad al minder dat der burgerij.
Zelfs een Hogeschooldag doet dit niet met
zijn enkele honderden bezoekers dit jaar
geringer in aantal dan het vorige jaar. Al
leen onze gescheiden broeders uit de Broe
derstraat doen met sept. als ze alles op
alles zetten, hun best iets van de oude glo
rie te doen herleven. Maar overigens is
het ook dan nu juist niet de studentenwe
reld die stof doet opwaaien of door het
groot getal imponeert.
Zes collegelopende heren op zes hoog
leraren doen het heus niet.
Onze Gereformeerde kerken tellen er
gelukkig op heden nog meer, maar stof
tot roemen op een belangrijk contigent
hebben we toch niet. Vandaar dat de be
zoekers op de laatste schooldag achttien
mei gehouden een boodschap meekregen
om door te geven. Vooral de predikanten
werden én door de Rector der School èn
door de praetor van het studentencorps
aangespoord hun best te doen om jonge
mensen die daartoe de gaven bezitten tot
de studie in de theologie aan te vuren en
op te wekken. Behalve een gebedszaak
zal dit ook een zaak van bespreking mo
gen en moeten zijn.
Nog altijd begeert wie het ambt begeert
een voortreffelijk werk.
We zien echter over heel de linie van
het wetenschappelijk front de studie in de
wetenschap der Godgeleerdheid verminde
ren want aan alle academies wordt het
getal studenten in de theologie minder,
hetgeen op den duur tot schade niet slechts
van de wetenschapsbeoefening, men denke
aan de richtende artikelen van Dr. Hom
mes in het „Geref. Weekblad", doch ook
tot schade onzer kerken moet uitlopen.
Wie zal de schade berekenen die het te
kort aan predikanten in vele gemeenten
reeds heeft teweeggebracht
Wat van deze vermindering en achter
stand de oorzaak is Och, men wijst en
het is ten dele stellig juist, op de geringe
financiële waardering van het ambt. Ook
op de nooit uitblijvende vaak meedogen
loze critiek op de dominees. En financiëel
staat het soms ver, te ver achter bij an
deren, die al vroeger begonnen zijn te ver
dienen en meer salaris innen.
Een eerste notarisklerk op een goed be
zet notariaat heeft toch wel een inkomen
van zeg omstreeks dertien duizend gulden
en ga zo maar door.
Bouwvakarbeiders gaan met honderd
twintig gulden per week naar huis. Zo zijn
er meer te noemen waar de dominé ver
bij ten achter blijft, hetgeen zich wreekt.
Menige jonge predikant schaamt zich om
zijn geringe studiemateiraal aan bezoekers
te laten zien. Hulde aan die kerkeraden
Pr, verz. pension. Fam. EENKHOORN
Neerhem 15Nog vrij 24/6-8/7 en na 11 /8
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Houten
te Aalsmeer, Zondag 3.
2.30 uur Ds. Van Til.
5 uur Ds. Boonstra.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Van Til.
5 uur Ds. Van Houten.
(Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur
Ds. Boonstra.
Collecte Bouwfonds en Geref. Gezinsverzorging,
Afdeling Middelburg.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden)
geen dienst.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Poelman.
Voorbereiding H. Av.
Domburg 10 uur Ds. Dondorp te Zutfen, 2.30 uur
Ds. v. d. Bom.
Gapinge 9.30 en 2 uur Cand. Wijmans te Amsterdam
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek.
Koudekerlce 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 11 uur Ds. Van Heesen, 4 uur Ds. v. Ulden
Oostkapelle 10 uur Ds. Engel, Legerpred., 7 uur Ds.
Vlaardingerbroek.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Bohlmeijer.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor.
(Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond,
half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruger-
straat.)
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Kloppenburg te
Broek onder Akkerwoude.
Westkapelle 9.30 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 uur Ds.
Dondorp te Zutfen.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries.
Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen.
Breskens 10 en 7 uur Ds. Grafe.
Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 9 en 2.30 uur Ds. Van Hattem.
Terneuzen 10.30 en 4.30 uur Ds. Van Hattem.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen.
Sas van Gent (zaaltje Nederlands Hervormde Kerk.)
7 uur Ds. Verbeek.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. den Boer.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. v. d. Hoorn te Lunteren,
Voorber. H. Av.
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Joosse.
Colijnsplaat 10 en 6 uur geen opgave ontvangen.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d'. Veen.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen, Bed. H. Av.
5 uur Ds; Pontier te Vlissingen, Dankz. H. Av.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Pontier, Bed. H. Av.
5 uur Ds. Jansen, Dankz. H. Av.
Collecte voor de Kerk.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Den Boeft te
Groningen namiddag Voorber. H. Av.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. v. d. Leek.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Ytsma te Middelburg.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Koning te Oud-Vosse-
meer.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. De Ruyter.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Bouwknegt te
den Haag.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. Plug, Roosendaal
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds.
v. d. Stoel.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Verdoorn te
Voorschoten.
Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. v. d. Elskamp te
Bennekom.
Poortvliet
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Visscher, Zwijndrecht
Tholen 10 en 5 uur geen opgave ontvangen.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur
Haamstede 10 en 5 uur Ds. Snoey te Maasdijk.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker.
Extra collecte S.S.K.
Oosterland 10 en 3 u. Ds. Van Duinen te Zwijndrecht
Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds. v. Duinen
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Toornvliet te Bloe
mendaal.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Van Duinen te Zwijndrecht
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.