INTERMEZZ'
r
Predikfoourten zondag 4 Juni 1961
KLEINE
VOSSEN
Nieuws uit de Kei ken
EN NU JIJ
Als je nu en de vorige keer de artikeltjes „Gepast gevoel van eigenwaarde" ge
lezen hebt, wat is dan je reactie Een klein beetje een trots gevoel, omdat jij toch
maar meedoet met dit jeugdwerk Of, ben je mogelijk opnieuw versterkt in het besef
dat het lid zijn van zo'n jeugdvereniging beneden je waardigheid blijft
Natuurlijk, we weten allemaal wel, dat de klachten over ons jeugdwerk niet altijd
ongegrond zijn. Laten we ons daarom heus maar niet een tikkeltje hoogmoedig gaan
voelen. Schuif ook alle beschuldigingen niet van je af op hen die niet meedoen, en
vaak de voortbrengers van veel klachten zijn. Steek, ook wat dit betreft, je hand in
eigen boezem en bezin je. Maar blijf bij deze bezinning de positieve taak zien het
gaat in het jeugdwerk om dienst aan de Heer. Als je dit bewust weet, dan is dat een
voudige verenigingswerk toch een grootse zaak, waaraan ieder meisje, iedere jongen
mag en kan meewerken.
Wil je over genoemde punten en argumenten, behalve op je vereniging, met anderen
van gedachten wisselen De jeugdrubriek staat voor je open
Redactie Intermezzo, Van Dusseldorpstraat 110, Goes.
GEPAST GEVOEL VAN EIGENWAARDE (II)
Steek je hand eens in eigen verenigingsboezem adviseerden wij de vorige keer.
Bespreek het eigen karakter van ons jeugdwerk eens op een verenigingsavond en je
zult er geen spijt van hebben zo voegden wij er aan toe. Met een Middelburgse
jeugdgroep hebben wij op een kaderweekend tenminste een genoegelijke en leerzaam
gesprek over dit onderwerp gehad. Wij deden het (natuurlijk in discussiegroepen.
Tot meerdere „oefening en stichting" van anderen volgen hieronder de (misschien
wat uitdagende) stellingen en discussievragen, waarop en waarlangs wij in het hart
van ons jeugdwerk doordrongen.
1. (Gereformeerd) jeugdwerk is „kinderwerk" derhalve is het vorming en voor
bereiding „voor later".
a. Is contact en samenwerking van onze jeugdverenigingen met jeugdorganisaties
van andere kerken daarmee in overeenstemming
b. Is allerlei praktische kerkelijke arbeid (b.v. evangelisatie) door onze jeugd
verenigingen dit ook
2. „Kinderwerk", maar geen kinderachtig werk het beoogt centrale bijbelse vor
ming voor velerlei terrein.
a. Mag je er daarom voor pleiten (b.v. op propagandabezoek) dat de jeugdver
eniging voorrang heeft boven allerlei ander jeugdvormingswerk (b.v. sport-,
schoolclub enz.)?
Gereformeerd jeugdwerk is vrij jeugdwerk, dat zich verwezenlijkt in zelfbestuur,
zelfwerkzaamheid en groepsverband.
Zelfwerkzaamheid en zelfbestuurGereformeerd jeugdwerk is geen kerkelijk
jeugdwerk.
a. Wat is dan de positie van een jeugdouderling
b. Welk werk zou je hem willen opdragen?
5. Maar het jeugdwerk kwijnt, als de kerk kwijnt en de kerk verslapt, als het ver
enigingswerk achteruit gaat.
6. Groepsverband niemand op de vereniging is bij uitstek deskundig, ook de in
leider van een onderwerp niet gezamenlijk moet je tot een antwoord komen op
de gestelde problemen.
a. Is het gewenst en juist ons jeugdwerk te splitsen in verenigingen voor b.v.
bedrijfsjeugd, middelbare scholieren, studenten e.d.
b. Is het geen tijd om de methode van de inleiding te gaan vervangen door groeps
discussie-methoden (Zie het nieuwe schetsenmateriaal. Ook dit onderwerp
leent zich uitstekend voor b.v. een rollenspel
Wie van dit onderwerp meer wil weten, leze de voortreffelijke brochure van Prof.
van Riessen, Kerk en Jeugdwerk (uitgave van de Ned. Ger. Jeugdraad). Je kerkeraad
heeft een aantal van deze brochures ontvangen Succes er mee.
3.
4.
Middelburg
G. M. KERKHOF.
Knipsels met Kanttekeningen.
(vervolg van pagina 2)
leden naar de trein brengt. Het is de
man, die geslaagd is voor een examen.
Kortom er wordt sterke drank gedron
ken bij nagenoeg elke gelegenheid welke
zich voor doet. Meer dan vroeger wordt
sterke drank in huis gehaald. In menig
opzicht is de zaterdagavond een feest
avond geworden, waarbij stevig wordt
gedronken.
De geleidelijkheid waarmee dit is ge
groeid de laatste jaren en de vanzelf
sprekendheid, waarmee deze levensstijl
wordt aanvaard, als goed en redelijk,
zijn bewijzen van het sluipende karak
ter van dit gevaar.
Vraagt men hoe men dit gevaar zal kun
nen keren, dan is het antwoord niet ge
makkelijk. Het is geen kwestie van een
strijd voeren met leuzen en slagzinnen.
Het is ook zeer moeilijk om stelling te
nemen, omdat het gevaar er niet con
creet en zichtbaar genoeg ligt. Er is een
drinkgewoonte gegroeid ongehinderd
door normen en opvattingen, welke in
het verleden algemeen golden en even-
zovele barricaden waren op de levens
weg van wat in het spraakgebruik een
fatsoenlijk mens wordt genoemd.
Al die verdachten voor de rechtbank
zijn ook fatsoenlijke mensen. Sommige
zitten er huilend, omdat zij de dood van
een evenmens op hun geweten hebben,
anderen zien hun betrekking verloren
gaan, omdat zij hun rijbewijs voor jaren
kwijt raken, allen beseffen, dat zij fout
zijn geweest, ook zij die ontkennen.
Maar zij zijn zoals de meeste mensen in
onze samenleving dat is het zorgwek
kende. Onlangs zei een advocaat in een
dergelijke zaak in zijn pleidooi„We
zijn als gemeenschap veel verder weg
dan we beseffen". Een juist woord. En
ons rest de vraagAls terugkeer op
korte termijn niet mogelijk is, wordt het
dan minstens geen tijd om pogingen in
het werk te stellen tot een stilstaan te
komen, het begin van een ommekeer
G. S. noemt het toenemende drank
gebruik als een nevenverschijnsel van
de huidige welvaart. In ander verband
heeft prof. Kremer juist in „de Wek
ker" gepleit voor een vrijwillige beper
king die de christen zich, waar de wel
vaart de taken ten opzichte van onze
naaste doet toenemen, zal moeten op
leggen. Zal tot deze vrijwillige zelfbe
perking niet behoren, dat het drankge
bruik geremd wordt v. H.
Drie onderwerpen hebben tegen
woordig in ons kerkelijk leven de aan
dacht 1°. de preekwijze, 2°. de kerke
lijke tucht, 3°. de jeugd.
Het is elke week een geweldige op
gaaf om twee preken te stellen daar
zijn we 't wel over eens. Maar even
eens is 't een grote opgaaf om elk jaar
100 preken van dezelfde dominé te be
luisteren Daaraan denken wij, domi-
né's, dikwijls te weinig. Wat een onder
scheid is er onder 't „gehoor". Aller
eerst al de leeftijden van de hoorders
van zeg 10 jaar tot 80 jaar Wat een
variatie de jongeren willen een korte
preek, liefst met veel afwisseling de
ouderen vinden 't al gauw te kort en
zeggen 't is de moeite niet om er je
schoenen voor aan te trekken hoe
wel, dat geslacht bijna uitgestorven is.
Maar de kerkgangers vergeten, dat ze
zelf actief behoren te zijn en niet elke
week 't kerkpaadje van een goed uur
hebben af te sloffen, laat staan, dat
men de kerkbank beschouwt als een
ongemakkelijk-zittend-of-liggend ledi
kant.
De kerkgangers moeten allereerst
kerkzangers zijn, die met vreugde zijn
opgetogen, met opgeheven hoofd im
mers we zingen toch laat ons Zijn
gunstrijk aangezicht met een verheven
lofgedicht en blijde psalmen juichend
groeten Maar ja, ga nu maar eens met
blijdschap naar de kerk, als je tevoren
denkt weer een droge preek te moeten
aanhoren, waar geen bezieling van uit
gaat Echter, nu vraag ik maar heb
ben de hoorders wel ernstig gebeden
voor de prediker, die weer geroepen
wordt om voor een zo onderscheiden
gehoor te moeten spreken Die predi
ker dient toch geladen te zijn met Gods
Geest en die Geest komt alleen op de
roep van Gods volk, zoals we dat le
zen in de Handelingen telkens en tel
kens weer, dat de kracht des H. Gees-
tes in de vergadering zich opnieuw liet
gelden, wanneer er gebeden werd. Dat
lezen we van de vergaderden vóór de
uitstorting des Geestes èn daarna. En
doorgaans ging dat bidden gepaard
met vasten.
En wat een vreugde brak er zich dan
baan en welke krachten ontplooiden
zich op zulk bidden. Ik geloof en weet
't wel zeker, dat vele kerkgangers 't
maar overgeven en toevertrouwen aan
de dominé en dat ze ten aanzien van
de samenkomst geheel werkeloos zijn
alleen beweegt men de mond bij 't ge
zang, dikwijls zonder bewogenheid,
men heft een paar maal gedachteloos
de arm op om 't gebruikelijke muntstuk
je in 't zakje te laten vallen, men laat
't gebed over zich heen golven, zonder
zelf intens mee te bidden.
Nee, nee, ook de hoorders moeten
gespannen mee-preken, mee-zingen,
mee-bidden, mee-offeren, raee-juichen,
mee-bedroefd-zijn, mee-smeken, mee-
belijden. Dat kost geestelijke inspan
ning
En als een prediker dat bemerkt
en hij bemerkt het dan komt er
te meer gloed en bezieling in zijn spre
ken en bidden.
Maar wee de prediker, die op alles
een domper zet door lusteloze, vreugde
loze, geestloze prediking, die deze
naam eigenlijk niet dragen kan want
„prediken" is verkondigen, bekend ma
ken, uitroepen, met lof vermelden. Hoe
kunnen we „de grote werken" Gods
zo droog en dor vertolken, dat „pre
ken" de gedachte wekt aan een saaiïg,
zeurig zagen, gelijk 't in de volksmond
heet
Daarom moet er een samenspel zijn
tussen spreker en hoorders en een
roep, een voortdurende roep om de al-
lesdoortrillende werking van de Heilige
Geest, dan zal 't klagen over de
„preek" verstillen.
Uit het oude-Vossenland.
Beroepen te Zaltbommel (vac. A. J.
Jelsma), L. de Nood, leraar godsdienst
onderwijs te Utrecht te Waarder, C.
W. de Bruijne te Vries te Laren
(N.H.) voor de verstrooide Gerefor
meerden in Zwitserland (vac. wijlen L.
Oranje), W. Fijn van Draat, studenten
predikant te Leiden te Bolnes, W. L.
Mulder te Nieuwolda (Gron.) te
Weesp (vac. W. G. Scheeres), W. van
der Zwan te Nieuwe Pekela te Delft
als studentenpredikant, R. J. van der Veen,
kand. te Delft te Tiel, G. Vesseur te
Rockanje te Rotterdam-Delfshaven
(vac. H. J. Kouwenhoven)H. J. van Dui
nen te Zwijndrecht te Sint Jacobi Pa
rochie, H. Wijmans, kand. te Amsterdam
te Harkema-Opeinde, W. J. de Ruiter
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Hatt'em
te Terneuzen.
2.30 uur Ds. Ytsma.
5 uur Ds. Boonstra, Zondag 2.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Ytsma.
5 uur Ds. Van Hattem.
(Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur
Ds. Boonstra, Zondag 2.
Collecte Deputaten Emigratie.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden)
7.30 uur Ds. Homburg.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Poelman.
Domburg 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Bom, Bed. H. Av..
en Dankz.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Verschoor.
Grijp3kerke 10 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Heesen.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Kloppenburg te Broek
onder Akkerwoude.
Serooskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe, Bed.
H. Av. en Dankz.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Homburg.
(Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond,
half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruger-
straat.)
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Van Til, Bed.
H. Av. en Dankz.
Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Pontier.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries.
Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen.
Breskens 10 en 7 uur Ds. Van Mechelen.
Hoek 9.30 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Vreugdenhil te den Haag
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Grafe.
Sas van Gent (zaaltje Ned. Herv. Kerk) 7 uur
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. den Boer.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Pestman te Appingedam.
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. de Craene.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Colijnsplaat 10 en 6 uur geen opgave ontvangen.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d. Leek.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Baas te 's-Gravenhage-
West, Voorber. H. Av.
5 uur Ds. Jansen, Zondag 50.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen, Voorber. H. Av.
5 uur Ds. Baas.
Collecte voor eigen Evangelisatie.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner, Bed. H. Av.
en Dankz.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Cand. Stolte te Alblas-
serdam.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. Mak te Maassluis.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Van Ar kei te Haarlem-
Noord.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. De Ruyter.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Grashoff, Bleiswijk
Yers^ke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Stam, Fijnaart.
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. v. d. Stoel.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds.
Plug te Roosendaal.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.
Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. Koolstra, te Krui
ningen.
Poortvliet 10 Leesdienst, 2.30 uur geen opgave' ont
vangen.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels.
Tholen 10 en 5 uur geen opgave ontvangen.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. den Boeft te Helpman.
Haamstede 10 en 5 uur Ds. Snoey te Maasdijk.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 en 3 u. Ds. Van Duinen te Zwijndrecht
Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds. v. Duinen
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Weijland te de Lier.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.
BS