INTERMEZZ' r Predikfoourten zondag 4 Juni 1961 KLEINE VOSSEN Nieuws uit de Kei ken EN NU JIJ Als je nu en de vorige keer de artikeltjes „Gepast gevoel van eigenwaarde" ge lezen hebt, wat is dan je reactie Een klein beetje een trots gevoel, omdat jij toch maar meedoet met dit jeugdwerk Of, ben je mogelijk opnieuw versterkt in het besef dat het lid zijn van zo'n jeugdvereniging beneden je waardigheid blijft Natuurlijk, we weten allemaal wel, dat de klachten over ons jeugdwerk niet altijd ongegrond zijn. Laten we ons daarom heus maar niet een tikkeltje hoogmoedig gaan voelen. Schuif ook alle beschuldigingen niet van je af op hen die niet meedoen, en vaak de voortbrengers van veel klachten zijn. Steek, ook wat dit betreft, je hand in eigen boezem en bezin je. Maar blijf bij deze bezinning de positieve taak zien het gaat in het jeugdwerk om dienst aan de Heer. Als je dit bewust weet, dan is dat een voudige verenigingswerk toch een grootse zaak, waaraan ieder meisje, iedere jongen mag en kan meewerken. Wil je over genoemde punten en argumenten, behalve op je vereniging, met anderen van gedachten wisselen De jeugdrubriek staat voor je open Redactie Intermezzo, Van Dusseldorpstraat 110, Goes. GEPAST GEVOEL VAN EIGENWAARDE (II) Steek je hand eens in eigen verenigingsboezem adviseerden wij de vorige keer. Bespreek het eigen karakter van ons jeugdwerk eens op een verenigingsavond en je zult er geen spijt van hebben zo voegden wij er aan toe. Met een Middelburgse jeugdgroep hebben wij op een kaderweekend tenminste een genoegelijke en leerzaam gesprek over dit onderwerp gehad. Wij deden het (natuurlijk in discussiegroepen. Tot meerdere „oefening en stichting" van anderen volgen hieronder de (misschien wat uitdagende) stellingen en discussievragen, waarop en waarlangs wij in het hart van ons jeugdwerk doordrongen. 1. (Gereformeerd) jeugdwerk is „kinderwerk" derhalve is het vorming en voor bereiding „voor later". a. Is contact en samenwerking van onze jeugdverenigingen met jeugdorganisaties van andere kerken daarmee in overeenstemming b. Is allerlei praktische kerkelijke arbeid (b.v. evangelisatie) door onze jeugd verenigingen dit ook 2. „Kinderwerk", maar geen kinderachtig werk het beoogt centrale bijbelse vor ming voor velerlei terrein. a. Mag je er daarom voor pleiten (b.v. op propagandabezoek) dat de jeugdver eniging voorrang heeft boven allerlei ander jeugdvormingswerk (b.v. sport-, schoolclub enz.)? Gereformeerd jeugdwerk is vrij jeugdwerk, dat zich verwezenlijkt in zelfbestuur, zelfwerkzaamheid en groepsverband. Zelfwerkzaamheid en zelfbestuurGereformeerd jeugdwerk is geen kerkelijk jeugdwerk. a. Wat is dan de positie van een jeugdouderling b. Welk werk zou je hem willen opdragen? 5. Maar het jeugdwerk kwijnt, als de kerk kwijnt en de kerk verslapt, als het ver enigingswerk achteruit gaat. 6. Groepsverband niemand op de vereniging is bij uitstek deskundig, ook de in leider van een onderwerp niet gezamenlijk moet je tot een antwoord komen op de gestelde problemen. a. Is het gewenst en juist ons jeugdwerk te splitsen in verenigingen voor b.v. bedrijfsjeugd, middelbare scholieren, studenten e.d. b. Is het geen tijd om de methode van de inleiding te gaan vervangen door groeps discussie-methoden (Zie het nieuwe schetsenmateriaal. Ook dit onderwerp leent zich uitstekend voor b.v. een rollenspel Wie van dit onderwerp meer wil weten, leze de voortreffelijke brochure van Prof. van Riessen, Kerk en Jeugdwerk (uitgave van de Ned. Ger. Jeugdraad). Je kerkeraad heeft een aantal van deze brochures ontvangen Succes er mee. 3. 4. Middelburg G. M. KERKHOF. Knipsels met Kanttekeningen. (vervolg van pagina 2) leden naar de trein brengt. Het is de man, die geslaagd is voor een examen. Kortom er wordt sterke drank gedron ken bij nagenoeg elke gelegenheid welke zich voor doet. Meer dan vroeger wordt sterke drank in huis gehaald. In menig opzicht is de zaterdagavond een feest avond geworden, waarbij stevig wordt gedronken. De geleidelijkheid waarmee dit is ge groeid de laatste jaren en de vanzelf sprekendheid, waarmee deze levensstijl wordt aanvaard, als goed en redelijk, zijn bewijzen van het sluipende karak ter van dit gevaar. Vraagt men hoe men dit gevaar zal kun nen keren, dan is het antwoord niet ge makkelijk. Het is geen kwestie van een strijd voeren met leuzen en slagzinnen. Het is ook zeer moeilijk om stelling te nemen, omdat het gevaar er niet con creet en zichtbaar genoeg ligt. Er is een drinkgewoonte gegroeid ongehinderd door normen en opvattingen, welke in het verleden algemeen golden en even- zovele barricaden waren op de levens weg van wat in het spraakgebruik een fatsoenlijk mens wordt genoemd. Al die verdachten voor de rechtbank zijn ook fatsoenlijke mensen. Sommige zitten er huilend, omdat zij de dood van een evenmens op hun geweten hebben, anderen zien hun betrekking verloren gaan, omdat zij hun rijbewijs voor jaren kwijt raken, allen beseffen, dat zij fout zijn geweest, ook zij die ontkennen. Maar zij zijn zoals de meeste mensen in onze samenleving dat is het zorgwek kende. Onlangs zei een advocaat in een dergelijke zaak in zijn pleidooi„We zijn als gemeenschap veel verder weg dan we beseffen". Een juist woord. En ons rest de vraagAls terugkeer op korte termijn niet mogelijk is, wordt het dan minstens geen tijd om pogingen in het werk te stellen tot een stilstaan te komen, het begin van een ommekeer G. S. noemt het toenemende drank gebruik als een nevenverschijnsel van de huidige welvaart. In ander verband heeft prof. Kremer juist in „de Wek ker" gepleit voor een vrijwillige beper king die de christen zich, waar de wel vaart de taken ten opzichte van onze naaste doet toenemen, zal moeten op leggen. Zal tot deze vrijwillige zelfbe perking niet behoren, dat het drankge bruik geremd wordt v. H. Drie onderwerpen hebben tegen woordig in ons kerkelijk leven de aan dacht 1°. de preekwijze, 2°. de kerke lijke tucht, 3°. de jeugd. Het is elke week een geweldige op gaaf om twee preken te stellen daar zijn we 't wel over eens. Maar even eens is 't een grote opgaaf om elk jaar 100 preken van dezelfde dominé te be luisteren Daaraan denken wij, domi- né's, dikwijls te weinig. Wat een onder scheid is er onder 't „gehoor". Aller eerst al de leeftijden van de hoorders van zeg 10 jaar tot 80 jaar Wat een variatie de jongeren willen een korte preek, liefst met veel afwisseling de ouderen vinden 't al gauw te kort en zeggen 't is de moeite niet om er je schoenen voor aan te trekken hoe wel, dat geslacht bijna uitgestorven is. Maar de kerkgangers vergeten, dat ze zelf actief behoren te zijn en niet elke week 't kerkpaadje van een goed uur hebben af te sloffen, laat staan, dat men de kerkbank beschouwt als een ongemakkelijk-zittend-of-liggend ledi kant. De kerkgangers moeten allereerst kerkzangers zijn, die met vreugde zijn opgetogen, met opgeheven hoofd im mers we zingen toch laat ons Zijn gunstrijk aangezicht met een verheven lofgedicht en blijde psalmen juichend groeten Maar ja, ga nu maar eens met blijdschap naar de kerk, als je tevoren denkt weer een droge preek te moeten aanhoren, waar geen bezieling van uit gaat Echter, nu vraag ik maar heb ben de hoorders wel ernstig gebeden voor de prediker, die weer geroepen wordt om voor een zo onderscheiden gehoor te moeten spreken Die predi ker dient toch geladen te zijn met Gods Geest en die Geest komt alleen op de roep van Gods volk, zoals we dat le zen in de Handelingen telkens en tel kens weer, dat de kracht des H. Gees- tes in de vergadering zich opnieuw liet gelden, wanneer er gebeden werd. Dat lezen we van de vergaderden vóór de uitstorting des Geestes èn daarna. En doorgaans ging dat bidden gepaard met vasten. En wat een vreugde brak er zich dan baan en welke krachten ontplooiden zich op zulk bidden. Ik geloof en weet 't wel zeker, dat vele kerkgangers 't maar overgeven en toevertrouwen aan de dominé en dat ze ten aanzien van de samenkomst geheel werkeloos zijn alleen beweegt men de mond bij 't ge zang, dikwijls zonder bewogenheid, men heft een paar maal gedachteloos de arm op om 't gebruikelijke muntstuk je in 't zakje te laten vallen, men laat 't gebed over zich heen golven, zonder zelf intens mee te bidden. Nee, nee, ook de hoorders moeten gespannen mee-preken, mee-zingen, mee-bidden, mee-offeren, raee-juichen, mee-bedroefd-zijn, mee-smeken, mee- belijden. Dat kost geestelijke inspan ning En als een prediker dat bemerkt en hij bemerkt het dan komt er te meer gloed en bezieling in zijn spre ken en bidden. Maar wee de prediker, die op alles een domper zet door lusteloze, vreugde loze, geestloze prediking, die deze naam eigenlijk niet dragen kan want „prediken" is verkondigen, bekend ma ken, uitroepen, met lof vermelden. Hoe kunnen we „de grote werken" Gods zo droog en dor vertolken, dat „pre ken" de gedachte wekt aan een saaiïg, zeurig zagen, gelijk 't in de volksmond heet Daarom moet er een samenspel zijn tussen spreker en hoorders en een roep, een voortdurende roep om de al- lesdoortrillende werking van de Heilige Geest, dan zal 't klagen over de „preek" verstillen. Uit het oude-Vossenland. Beroepen te Zaltbommel (vac. A. J. Jelsma), L. de Nood, leraar godsdienst onderwijs te Utrecht te Waarder, C. W. de Bruijne te Vries te Laren (N.H.) voor de verstrooide Gerefor meerden in Zwitserland (vac. wijlen L. Oranje), W. Fijn van Draat, studenten predikant te Leiden te Bolnes, W. L. Mulder te Nieuwolda (Gron.) te Weesp (vac. W. G. Scheeres), W. van der Zwan te Nieuwe Pekela te Delft als studentenpredikant, R. J. van der Veen, kand. te Delft te Tiel, G. Vesseur te Rockanje te Rotterdam-Delfshaven (vac. H. J. Kouwenhoven)H. J. van Dui nen te Zwijndrecht te Sint Jacobi Pa rochie, H. Wijmans, kand. te Amsterdam te Harkema-Opeinde, W. J. de Ruiter CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Hatt'em te Terneuzen. 2.30 uur Ds. Ytsma. 5 uur Ds. Boonstra, Zondag 2. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Ytsma. 5 uur Ds. Van Hattem. (Nederlandse Hervormde Kerk, 't Zand) 8.45 uur Ds. Boonstra, Zondag 2. Collecte Deputaten Emigratie. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Homburg. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Poelman. Domburg 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Bom, Bed. H. Av.. en Dankz. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Verschoor. Grijp3kerke 10 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Heesen. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Kloppenburg te Broek onder Akkerwoude. Serooskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe, Bed. H. Av. en Dankz. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Homburg. (Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond, half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruger- straat.) Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Van Til, Bed. H. Av. en Dankz. Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Pontier. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries. Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen. Breskens 10 en 7 uur Ds. Van Mechelen. Hoek 9.30 en 2.30 uur geen opgave ontvangen. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Vreugdenhil te den Haag Oostburg 10 en 3 uur Ds. Grafe. Sas van Gent (zaaltje Ned. Herv. Kerk) 7 uur Zaamslag 10 en 3 uur Ds. den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Pestman te Appingedam. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. de Craene. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat 10 en 6 uur geen opgave ontvangen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d. Leek. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Baas te 's-Gravenhage- West, Voorber. H. Av. 5 uur Ds. Jansen, Zondag 50. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen, Voorber. H. Av. 5 uur Ds. Baas. Collecte voor eigen Evangelisatie. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner, Bed. H. Av. en Dankz. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Cand. Stolte te Alblas- serdam. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Mak te Maassluis. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Van Ar kei te Haarlem- Noord. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. De Ruyter. Wissenkerke 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Grashoff, Bleiswijk Yers^ke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Stam, Fijnaart. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. v. d. Stoel. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds. Plug te Roosendaal. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur geen opgave ontvangen. Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. Koolstra, te Krui ningen. Poortvliet 10 Leesdienst, 2.30 uur geen opgave' ont vangen. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels. Tholen 10 en 5 uur geen opgave ontvangen. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. den Boeft te Helpman. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Snoey te Maasdijk. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 en 3 u. Ds. Van Duinen te Zwijndrecht Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds. v. Duinen Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Weijland te de Lier. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser. BS

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 3