ANGST KNIPSELS met kanttekeningen DOOR WATER EN VUUR AFLAATHANDEL IN DE XXSTE EEUW In ,,In de Rechte Straat" publiceert ds. H. J. Hegger een aflaatbrief van kardinaal Pla Y Deniel, aartsbisschop van Toledo, Primaat van Spanje en Apostolisch Commissaris Generaal van de Kruistochtenbul. Na een inleiding over het ontstaan en de geschiedenis van de kruistochten bul in Spanje deelt kardinaal Pla Y Deniel mee besloten te hebben een af laatbrief openbaar te maken en te ver klaren, dat alle gelovigen, woonachtig op Spaans grondgebied, of op welk an der gebied ook dat onder Spaans be wind staat wanneer zij zich deze aflaatbrief aanschaffen en de aalmoes die hieronder vermeld wordt (25 peseta's één gulden vijftig) de gunsten, voorrechten en bevoegdheden genieten die er in vervat zijn te weten: „I. Zij kunnen verdienen 1Een volle aflaat, tweemaal in het jaar van de geldigheid van deze kruis tochtenbul, op twee verschillende da gen, naar eigen keuze, indien zij na ge biecht te hebben, de heilige Kommunie ontvangen, of als ze daartoe niet in staat zijn, het voornemen hebben dit te doen met de bedoeling om voornoemde aflaat te verdienen. 2. Een aflaat van 15 jaren, indien zij op een of andere dag vasten waarop men niet reeds krachtens kerkelijke be paling vasten moet, en enige gebeden voor de Paus verrichten. De bisschop, de pastoor en ook de biechtvader kun nen het vasten voor hen die er niet toe in staat zijn, omzetten in een ander god vruchtig werk. Aan hen, die de voor waarden van deze aflaatbrief volbren gen, wordt bovendien deelname verleend aan alle godvruchtige werken, die in deze dagen in de Kerk verricht worden. 3. Degenen, die zich deze aflaatbrief hebben aangeschaft en binnen het jaar sterven, ontvangen een volle aflaat in het uur van sterven, mits zij na gebiecht te hebben en de heilige Kommunie te hebben ontvangen (of als ze daartoe niet in staat zijn, minstens een berouw vol hart hebben), op godvruchtige wijze met hun lippen als zij dit kunnen, of an ders met hun ganse hart, de heilige Naam van Jezus aanroepen, en gelaten de dood uit de handen van de Heer aan vaarden als straf voor de zonde. Al deze aflaten, uitgezonderd de laatste, kunnen toegepast worden op de zielen in het vagevuur. II. Zij genieten bovendien bijzondere voorrechten 1. Ten tijde van een interdikt. (Be doeld is hier het plaatselijk interdikt, waardoor op een bepaalde plaats, streek of land elke godsdienstige plechtigheid of heilige ritus verboden is. C. 2270. H.J.H.) 2. Elke seculiere of reguliere geeste lijke mag, als hij de vespers en comple ten gebeden heeft, onmiddellijk na twaalf uur 's middags beginnen met de metten en lauden van de volgende dag. 3. Het voorrecht om zelf een biecht vader te kiezen, die hen van voorbehou den zonden of kerkelijke straffen kan ontslaan. 4. Dispensaties van bepaalde huwe lijksbeletselen, te verlenen door de Com missaris-Generaal. De pastoors, biechtvaders en over het algemeen de priesters zullen aan de ge lovigen nauwkeurige inlichtingen geven over deze gunsten en bevoegdheden. Bovendien bevat de kruistochtenbul nog andere vermaarde gunsten, voor welker gebruik de desbetreffende dokumenten moeten aangeschaft worden en de ver dere daarin vervatte voorwaarden moe ten nagekomen worden. Dat zijn de volgende privilegiebrieven 1. De aflaatbrief van de overledenen. Wie zich deze aanschaft, kan na ge biecht en gecommuniceerd te hebben en godvruchtig voor een overledene gebe den te hebben, een volle aflaat voor deze overledene verdienen. Ditzelfde kan plaats hebben na aanschaf van een tweede aflaatbrief. 2. Een privilegiebrief, waardoor facili teiten worden verleend bij de vervulling van de vasten- en onthoudingswet. 3. Een privilegiebrief, waardoor facili teiten worden verleend ten opzichte van goederen, die men op onrechtmatige wijze heeft verworven of in bezit heeft. 4. De privilegiebrief voor het houden van privé-kapellen. 5. Een privilegiebrief ten behoeve van de wederopbouw van verwoeste kerken, waarbij een volle aflaat verleend wordt aan hen, die voor dit doel naar ver mogen een aalmoes geven en de voor waarden nakomen, die daarin worden aangegeven. De tijd van geldigheid van deze aflaat- en privilegiebrieven strekt zich uit van af de plechtige afkondiging van de bul van dit jaar tot een maand na de af kondiging in het volgende jaar. Ter bekrachtiging waarvan wij deze brieven ondertekenen en zegelen met onze naam en zegel in Toledo op 25 juli 1959. Enrique Kardinaal Pla Y Deniel, aartsbisschop van Toledo. Algemene aflaatbrief van de kruistocht voor Aflaatbrief derde klas. Aalmoes 25 pesetas." We horen de laatste tijd nogal eens spreken over vele veranderingen ten goede in de kerk van Rome, en we mo gen ons daar zeker wel over verblijden, maar dat mag ons niet verleiden om onze ogen te sluiten voor het feit, dat óók de geest van Tetzel daar nog rond waart en gezien deze aflaatbrief nog zelfs springlevend is. Uit Onderweg" het weekblad voor het bisdom Breda knipten wij uit de rubriek Brabants Commentaar van G. S. het volgende over het toenemen de drankgebruik, let wel niet mis-bruik, maar ^e-bruik, dat optreedt als een ne venverschijnsel van de huidige wel vaart. Dat dit in West-Brabant een ontwikkeling is gaan aannemen, die zorgwekkend gaat worden, blijkt uit het aantal zaken, die de Bredase recht bank te behandelen krijgt n.a.v. artikel 26 ,,het als gevolg van het gebruik van sterke drank niet meer naar behoren besturen van een fiets, bromfiets of auto „Steevast voeren zij, die hiervoor te recht moeten staan aan „Ik was niet dronken". En steevast antwoordt de rechter „Dat is ook helemaal niet no- GEESTELIJKE VOLKSGEZONDHEID Bent U wel eens bang Ach ja, dat zijn we allemaal op zijn tijd. Bang voor pijn, voor een lastige chef, of misschien voor een spin of een muis. Toch schuilt achter al deze bangigheidjes het dreigende duister van de angst. Als volwassen mens hebben we geleerd onze angst te verbergen en zelfs te vergeten. En als het ons weer bespringt vinden we snel een uitweg, waardoor we opnieuw kunnen vergeten. Aan de wortel van ons bestaan blijft echter de afgrijselijke muil van de angst open gesperd en wij weten het. Angst hoort bij het leven, zoals de ademhaling, de hartslag en de dood. Het is geen uitsluitend menselijk gevoel. Ook bij dieren vinden we vergelijkbare reacties. Het biologische karakter van de angst is door diverse waarnemingen bevestigd. We kunnen bepaalde hersengedeelten aanwijzen, die bij angst spe- ciale activiteit krijgen en bij prikkeling angstreacties doen ontstaan. Er zijn chemische stoffen, die angst opwekken en de pharmaceutische industrie produ ceert steeds betere medicijnen om angst te bestrijden. Sommige lichamelijke ziekten gaan gepaard met hevige angst, bij andere, toch minstens even ernstige ziekten, ontbreekt iedere angst en is de patiënt onwaarschijnlijk kalm. Evenals pijn heeft angst in de natuur de functie van alarmscheier dreigt gevaar, stel je in veiligheid. Mensen die te weinig angst kennen, leven meestal niet lang, want ze nemen te veel risico's. Reeds bij de gezonde mens, maar vooral bij allerlei psychische stoornissen verliest de angst zijn nuttigheid en wordt een rem voor de volle ontplooiing van de aanwezige talenten. Dan komt het moment, dat de mens hulp zoekt om zijn angst te verminderen. Deze hulp wordt gezocht bij de geestelijk verzorger of bij de dokter, vaak ook bij een secte, een kwakzalver of een moderne tovenaar. Bijna alle moderne afgoden (welvaart, wellust, vrijheid, communisme, etc.) hebben als doel de angst te bestrijden, maar het is steeds gebleken, dat er nieuwe angst door werd opge wekt. De wereldomvattende macht van de angst blijkt ook wel uit het feit, dat alle godsdiensten, alle politieke partijen en ook de U.N.O. de bestrijding van de angst beloven. Het is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven on danks toekomstfantasieën en utopieën, zoals bijv. het boek „The brave new world", waarin iedere angst en onlust door een tabletje kon worden bestreden. Na deze algemene opmerkingen zal ik proberen mijn mening te formuleren over de specifiek menselijke en religieuze betekenis van de angst. Angst be sprong de menselijke ziel, toen naast de kennis van het goede ook de kennis van het kwade was verworven toen de mens besefte, dat hij naakt was toen hij zich voor God trachtte te verbergen. Angst betekende eenzaamheid, schuld, strijd, sexuele spanning, dood. Geeft het Christendom nu een remedie voor onze angst Dat wordt ons door de ongelovige wel verweten jullie proberen ons eerst bang te maken en dan smeer je er een vroom zalfje op, dat helpt voor alles. Het geloof is alleen maar opium om de angst te verdoven, etc. Toch is dit niet juist. De Christen zal als pelgrim eenzamer zijn, dan de mens van de wereld. Hij zal wezenlijker weten wat schuld is, zijn strijd tegen het kwaad in en buiten hem is zwaarder dan het gevecht om het eigen belang van de ongelovige, de sexua- liteit is moeilijker op te lossen voor degene, die normen aanvaardt en de dood trachten wij niet alleen te ontwijken en uit te stellen, maar juist te bereiken op onze weg van heiligmaking. Bij ieder avondmaal gedenken wij de dood van Christus en ieder jaar tijdens de lijdensweken volgen wij de kruisweg. Nee, als Christen zullen wij niet zonder angst zijn. Ik zou het zelfs zo willen stellen wij moeten de bereidheid hebben om angstig te zijn. Niet de vlucht voor en de camouflage van de angst, maar een kinderlijk in gehoorzaamheid aanvaarden van angst of leed of pijn indien dit op onze weg gelegd is. Jezus in zijn doosangst ging voort, omdat Zijn Vader hem de drinkbeker niet ontnam. Deze houding van aanvaarding wil niet zeggen, dat wij berusten moeten bij alle angst in de- wereld. Integendeelonze roeping om het kwaad en de ziekte te bestrijden betekent ook, dat wij de angst moeten trachten te vernietigen in navolging van Christus. Bij de wederkomst is de overwinning openbaar, Ma- ranatha. Ik hoop U te hebben duidelijk gemaakt, dat het Christendom noch een opium voor de angst predikt, noch een fatalisme. Integendeelhet ongeloof dient opium toe om onlustgevoelens te verdoven door zijn heldenverering, het accen tueren van stoflijke bevrediging en het camoufleren van ziekte en dood. Toch heeft de Christen wel een woord van troost, als zijn middelen om de angst te bestrijden zijn uitgeput. En dat kan hij doen als predikant, arts of politicus, maar ook als vader of moeder, vriend of naaste Christus heeft de uiterste, onverdraaglijke angst getild wij krijgen kracht naar kruis. En wilt U dan nog een receptLucas 22 44 En Hij werd dodelijk beangst en bad des te vuriger. Vlissingen A. J. BOOM. Vragen omtrent deze rubriek te zenden aan Ds. A. Elshout, Beatrixlaan 17, Koudekerke. dig. Het gaat er om of U zoveel drank op had, dat U niet meer naar behoren kon rijden. De een heeft dat na een of twee biertjes, de andere pas na vijf of zes". Als men talloze zaken van dit genre heeft meegemaakt weet men, dat er al lerlei omstandigheden zijn, waardoor sterke drank gedronken wordt. De aan de drank verslaafde vormt een minder heid van hen, die het verkeer in gevaar brengen. Het is de man, die een succes volle zakentransactie heeft gevierd. Het is de man, die van een verjaarsfeestje afkomt. Het is de man, die van zijn wekelijkse bridge-avond naar huis gaat. Het is de man, .die even wat familie- vervolg op pag. 3) Feuilleton door J. BRANDENBURG Een verhaal uit de bezettingstijd XXXV De volgende dagen merkte de familie weinig van hem. Hij ging stil zijn gang. De verhouding bleef overigens koel en gereserveerd. Hij werd nooit in de huiskamer ver zocht en niemand bemoeide zich meer met hem dan strikt noodzakelijk was. In de eerste dagen poogde hij nog wel een gesprek aan te knopen. De meisjes merkten wel, dat hij soms een ge zochte boodschap had, in de hoop, dat men hem zou uit nodigen in de kamer te komen. Maar toen dit 'n paar maal op teleurstelling was uitgelopen en hij bemerkte, dat hij door de huisgenoten genegeerd werd, waagde hij ook geen pogingen meer. Hij forceerde geen muur van koel heid. Met een stom knikje ging hij langs hen heen, wan neer hij hen in de gang of vestibule ontmoette. En hij ging, zijn eigen sombere weg. We hebben het nogal getroffen met die inkwartie ring, zei mevrouw De Wilde. En De Wilde was het met haar eens. Alleen, we zijn onze vrijheid kwijt, je kunt niet eens meer naar de Engelse uitzendingen luisteren wanneer je het zelf verkiest, zei hij. Ik wou maar dat hij gauw op marcheerde. En die wens deelden allen. Toen Wim bericht kreeg, dat huize „My Home" in kwartiering had, schreef hij terug, dat hij de Paasvacantie dan maar liever in Rotterdam, bij kennissen van Theo bleef, want hij zag er tegen op met een Mof onder één dak te slapen. Mevrouw De Wilde schreef hem een brief terug, waar in ze hem waarschuwde voortaan voorzichtiger te zijn met zijn geschrijf, dat hij niet alleen zichzelf, maar ook anderen in gevaar bracht. Overigens verlangde zijn vader en zij, dat hij de Paasdagen zou thuiskomen en ze wens ten niet verder over deze zaak te corresponderen. En Wim kwam thuis met Theo, en zij betrokken Wims kamer, die naast die van de Duitse officier was. Ik bijt liever een stuk van mijn tong af dan dat ik één woord tegen hem spreek, zei Wim tegen Dina. Ze knikte. Ze was het volkomen met hem eens. Pasen 1941 De jubel van het Opstandingsevangelie werd ditmaal gesmoord door de kreten van een gepijnigd, neergeslagen en onderdrukt volk, dat zonder bescherming aan de brute machtswellust van Duitser en N.S.B.-er was overgegeven. Wim was thuisgekomen met vreselijke 'verhalen over de Jodenvervolging, die in februari te Amsterdam hadden plaats gehad. De mensen waren er als beesten vervolgd, op een hoop gedreven, en geslagen zo maar publiek op straat en de N.S.B.-ers hadden daarbij fanatiek te keer gegaan. Ook in het kamp bij Amersfoort werden onge hoorde gruwelen bedreven. Daar heerste een sadistische geest en de slachtoffers werden op een uitgezochte we tenschappelijke manier langzaam eerst psychisch en daar na physiek vermoord. En de edelsten van ons volk, man nen van eminente naam werden er ontzien noch gespaard. Juist zij waren er het slechts aan toe onder de onbeperkte macht van deze bruten. Maar ook buiten de overvolle gevangenissen en con centratiekampen v/erd ons volk dag aan dag getrapt on der de lompë, ongevoelige Duitse laars. Mevrouw De Wilde had gepoogd in haar huis de ver bitterde stemming iets te verzochten. Maar ditmaal faalde haar fijne intuïtie en het werd een somber Paasfeest. De Duitse officier, van wien zij weinig of niets meer gemerkt hadden, zocht op dit hoogtij nogmaals enige toe nadering met de familie. In de gang ontmoette hij Dina, hij maakte een buiging en vroeg of zij nog geschikte lectuur bezat, die hij in deze dagen op zijn kamer lezen kon. Stug schudde ze het hoofd en gleed langs hem heen de huiskamer binnen. Achter zich hoorde ze een diepe zucht en gemompel. Onhoorbaar ging hij de trappen op naar zijn kamer. Ja, ik zal hem nog aan lectuur helpen 'k Zou mijn boeken dienen te ontsmetten, wanneer ik ze terug kreeg, mopperde ze tegen haar moeder. 'k Had hem „Gesprache mit Hitler" van Rauschnung in zijn vingers gestopt, zei Wim boosaardig. Of „Duitsland zét de klok terug" van Mowrer, merkte Theo op. De volgende dag kregen ze niets van de officier te zien. Zijn oppasser was een paar maal op zijn kamer ge weest en had de laatste keer enige brieven, die met de Duitse post waren aangekomen, zijn meester overhandigd. Verder bleef het stil. Het gezin vergat de Duitser verder. Maar op de tweede Paasdag, toen zij uit de kerk thuis gekomen, zich aan de koffie zetten, werden zij plotseling opgeschrikt door de knal van een pistoolschot, en het neerslaan van een zwaar voorwerp op de vloer in de ka mer van de officier. Moeder verbleekte en keek haar man aan. Dat is niet pluis, zei deze. Hij ging de trappen op en luisterde aan de deur. Maai er werd niets gehoord. Hij klopte. Geen geluid Ze stonden allen op de gang en beraadslaagden fluiste rend, wat zij moesten doen. Toen draaide De Wilde resoluut de deur open en zij stonden voor het lijk van de Duitse officier. Uit een klein wondje aan de rechter slaap sijpelde bloed, dat op de biezen mat tot een rood vlekje uitvloeide. De man lag iets op zijn linkerzij, zijn blanke hand hield nog krampachtig de greep van zijn pistool omkneld, ter wijl de linkerhand slap neer lag boven zijn hoofd. De sombere, melancholische trek, die zijn gelaat ge stempeld had, was nu, terwijl de doodsschaduwen er reeds overheen gleden, verstrakt tot een wanhoopsmasker. Vreselijk, zei De Wilde. De meisjes beefden en Dina fluisterde, alsof dit hem van de dood had kunnen redden Had ik hem nu maar een boek gegeven, hij zag er ook al zo zwaarmoedig uit... (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 2