KfflPSELS met kanttekeningen
Predikbeurten zenden 28 mei 1961
Nieuws uit de Kerken
LEESTAFEL
Heilige Geest denken. Ze verdenken
Hem van grote willekeur. Hij is nog al
grillig en onberekenbaar, zo, dat er
geen peil op te trekken is. Als Hij mij
dan met zijn genade voorbijgaat, dan
is daar niets aan te doen. Dat heb ik
eenvoudig te nemen.
Dan verdenken we de Heilige Geest
van boze plannen, dat Hij niet naar
ons omkijkt en dat Hij ons lekker laat
zitten in onze armoe en ellende.
Nu proeven we aanstonds het on
christelijke van zulk een wantrouwen.
Hebben we nu waarlijk reden, om God
te wantrouwen, die zó lief de wereld
heeft gehad, dat Hij haar zijn eigen
Zoon gegeven heeft Hebben wij wel
eens een nacht wakker gelegen om het
eeuwig heil van een ander mens Nu,
God de Here wèl. Hij gunt zelfs zijn
oogleden geen sluimering. Lees er de
profeten van het Oude Testament maar
op na, hoe dringend de Here zijn volk
laat waarschuwen en hoe Hij met stren
ge straffen komt als zij toch Hem de
rug toekeren. Maar ook, hoe de Here
zijn volk bidt en smeektdoe het toch
niet, bekeer U tot Mij en word behou
den.
Ik heb wei eens de indruk, dat God
meer bidt om ons, dan wij om Hem.
Ja, de taal van de profeten is hard,
daar is geen woord frans bij. Ik wed,
dat er niet één dominee is, die zo durft
preken. Maar telkens klinkt door al die
keiharde woorden ook door de stem
van zijn lokkende liefde, zo ontroerend
teer, dat het een mens wel vertederen
moet, of hij moet wel totaal in de zonde
verhard zijn.
Denk ook aan Jezus' aangrijpende
klacht over Jeruzalem ,,o Jeruzalem,
hoe menigmaal heb Ik U zoeken bijeen
WAAROM NIET SAMEN?
Ds. O. van Noordt te Nieuwendijk
plaatste in het Kerkblad voor Brabant
en Limburg enkele kanttekeningen bij
een advertentie, die vóór het Paasfeest
in verschillende dagbladen verscheen.
,,Een pracht advertentie. Christus wordt
er als overwinnaar in voorgesteld. En
de mensen worden opgewekt om naar
het Paasevangelie te komen luisteren.
Een boodschap om dankbaar voor te
zijn. Een boodschap die de wereld van
1961 nog harder nodig heeft dan ooit
tevoren."
Wat echter ds. van Noort -en ze
ker hem niet alleen -pijn gedaan
heeft, was dat er onder deze adverten
tie stond ,,De Nederlandse Hervorm
de Kerk nodigt u uit om te komen luis
teren naar het evangelie van Christus".
Ds. van Noort vervolgt
,,Die pijn zou niet weg genomen zijn als
er naast deze adverentie nog een andere
gestaan had van de Gereformeerde Ker
ken in Nederland en daar naast nog
weer een andere en nog een andere. Dat
zou de pijn nog schrijnender gemaakt
hebben. Dat zou de wond van Christus'
kerk nog meer tentoongesteld hebben
aan de wereld, die niet weet welk adres
Christus' kerk vandaag heeft.
Waarom slaan wij de handen niet in
elkaar als wij via de grote kranten een
te vergaderen, maar Gij hebt niet ge
wild". En aan Paulus' bede ,,zo bid
den we U dan van Christus' wege
laat U met God verzoenen".
Heus, God bidt meer om ons, dan
wij om Hem. We hebben wel eens de
indruk, dat als het kind zijn Vader niet
weervindt, dat de Vader hier meer ver
driet om heeft, dan het kind. Soms ont
moet je van die kinderen, die het nog
al vrij gelaten en laconiek opnemen
,,och ja, daar is nu eenmaal niets aan
te doen als de Geest mij voorbijgaat,
dan heb ik daar in te berusten". Maar
hun goed belegde boterham blijft er
hun evengoed om smaken.
Ik heb er geen woorden voor, maar
in ieder geval heeft dit alles met vroom
heid niets te maken. Ik vind het ver
schrikkelijk, om de Geest van gebrek
aan liefde te verdenken en wantrou
wend te staan tegenover zijn bedoelin
gen.
We mochten zijn liefde wel ten
hoogste prijzen, dat Hij zoveel geduld
met ons heeft.
En laten we in ieder geval het feit,
dat Hij inderdaad souverein is, nu eens
serieus gaan nemen. Hij is zó souverein,
dat Hij zelf de weg aanwijst, die Hij
gaan wil en die laat Hij zich niet door
ons voorschrijven.
Wij menen de Geest kan net zo
goed ons hart veranderen in de kroeg
of op de dansvloer of op de wandeling,
maar feit is, dat Hij het doen wil door
de verkondiging van het heilig evan
gelie.
En daarom hebben we nog altijd
grote vrijmoedigheid om de mensen te
roepen tot de kerk.
K.-B. v. d. L.
boodschap hebben aan de wereld Wij
hebben deputaatschappen over samen-
spreking en contact met de verschillen
de kerken.
Alles goed en wel.
Maar zouden wij positief niet eens iets
samen kunnen doen Samen een bood
schap aan de wereld Christus is op
gestaan
Ik weet niet of de Nederlandse Her
vormde Kerk daarom gevraagd heeft
ik weet niet of onze kerken een poging
hebben aangewend. En daarom beschul
dig ik niemand. Ik vond het alleen maar
zó heel, heel erg dat de wereld er zo
weinig van zien kan dat wij zelfs met
Pasen zó weinig één zijn en dat we
daardoor zo'n groot struikelblok leggen
op de weg naar de Paasvorst."
We zijn het van harte met ds. van
Noort eens, laten we wat we samen
kunnen doen, ook samen doen.
Tweetal te Utrecht-O. (vac. G. Laar
man), J. Goumare te Hilversum en A. T.
Besselaar te Eindhoven.
Beroepen te H. I. Ambacht (2e pr. pl.
B. v. Oeveren te Drachten te Hasselt,
H. Wijmans, kand. te Amsterdam te
Ee (Fr.), W. L. Mulder te Nieuwolda
te Utrecht-O. (vac. G. Laarman), J. Gou
mare te Utrecht te Rijsoord, Ph. W. A.
Rijper te Vianen te Harkema-Opeinde,
W. J. de Ruiter te Idskenhuizen.
Aangenomen naar Heemstede (3e pred.
pl.), H. J. Bavinck te Loenen a. d. Vecht
naar 's-Gravenhage-Loosduinen (7e pr.
pl.), W. Griffioen te Nijkerk naar
Oostkapelie, G. Gommer, kand. en hulp
prediker te Zuidlaren, die bedankte voor
Andel (N. Br.) en voor Minnertsga
naar Laren, Ph. Stoffels te Rilland-Bath.
Examens» De classis Zwolle heeft
praeparatoir geëxamineerd en beroepbaar
verklaard de heer A. Dekker, kand. te
Kampen, die echter nog niet terstond een
beroep in overweging kan nemen, maar
wel de kerken wil dienen. Zijn adres is
Bovennieuwstraat 122 te Kampen. Aan
de Theologische Hogeschool te Kampen
slaagde voor het kandidaatsexamen de
heer H. Olde te Dedemsvaart.
Examens. Aan de Theol. Hogeschool
te Kampen zijn geslaagd voor het prop.
ex. de heren D. Tom te Alphen a. d. Rijn
en J. H. Wiersema te Kampen. Aan de
V.U. slaagden voor het kand. ex. de he
ren J. M. R. Diermans en A. J. L. Hoog
kamer, beiden te 's-Gravenhage en A.
Verdoorn te Voorschoten.
Afscheid en intrede. Ds. H. A. Wier-
singa, gekomen van Gent (België) is voor
nemens a.s. zondag intrede te doen te
Willemstad, Curasao, na bevestiging door
Ds. A. L. Janse de Jonge aldaar. Ds.
E. Pijlman te Kralingen is voornemens 1
juni intrede te doen te Wassenaar-Zuid,
na bevestiging door Ds. J. J. Oranje van
GEDICHTEN EN GEBEDEN
Gedichten en gebeden hebben dit met
elkaar gemeen, dat je er moeilijk over kunt
schrijven, want met beiden is het zo ge
steld dat je er door aangesproken wordt
of dat ze je niets zeggen. Het beoordelen
daarvan is dan ook een uiterst hachelijke
zaak, want waar de een door wordt aan
gesproken kan voor de ander wel orakel
taal blijven. We zullen het er echter toch
op moeten wagen, daar de firma Kok te
Kampen zo vriendelijk was om ons een
gedichtenbundel en een gebedenboek ter
bespreking toe te zenden. Vol verwach
ting hebben wij van beider inhoud kennis
genomen, eerst van het dichtbundeltje van
Inge Lievaart, Met de voelhoorn der ver
wachting en het was een nogal waterige
kennismaking, daar alle gedichten uit het
eerste gedeelte iets met water en zee te
maken hadden. Symbolen zo heet het eer
ste gedeelte en het begint met de volgende
strofe
Bouw mij een huis.
Bouw mij een huis met de deur op het
water,
bouw mij een huis met de ramen op zee,
opdat het vol van haar schrei en haar
schater
leeft tot in alle geledingen mee,
mee in die storm van ontelbare stemmen,
tot ik daar binnen de wanden vergeet
en ook door mij haar vissen voel zwemmen:
de snelle vis vreugde en die andere vis
leed
en zo volgen nog zeven andere gedichten
gewijd aan water en zee, en zo maken we
uit het opschrift van dit deel op, de sym
boliek daarvan. Welke symboliek We
durven het heus niet zeggen, dan denken
we hier dan daar aan, wel vonden we een
vers dat in ons herinneringen opriep aan
Vondel's rei van engelen uit Lucifer, waar-
's-Gravenhage-W. Kand. P. C. Koster
te Pernis is voornemens 2 juli intrede te
doen te Roodeschool.
Ds. J. H. Sillevis Smitt, hoofdvloot-
predikant, heeft bij koninklijk besluit met
ingang van 1 okt. a.s. eervol ontslag ont
vangen. T.z.t. komen wij op zijn verlaten
van de actieve dienst nog nader terug.
Dordrecht. De prachtige nieuwe Ste-
fanuskerk alhier is onder grote belangstel
ling in gebruik genomen. Ds. Smilde leidde
de klok in de eerste dienst, sprekende over
Hand. 7 55 „Maar Stefanus, vol van de
H. GeestDe bewoners van Wielwijk
en Crabbehof schonken een plantenbak en
de architect een antependium met een zin
nebeeldige voorstelling van de duif als
type van de H. Geest. Voor de nieuwe
kerk werd een bedrag van 370.000,
bijeengebracht, zodat nog twee ton moet
worden geleend.
Leiden. De gemeente heeft in Noord
haar vierde bedehuis, de Petrakerk, offi
ciéél in gebruik genomen. De plechtigheid
werd o.m. bijgewoond door Dr. W. H.
Velema, Chr. Geref. predikant ter plaatse,
deputatiés van de Herv. gemeente en het
R.K. schoolbestuur (3J^ jaar kerkte de
gemeente in de aula van de R.K. school
in de Timorstraat)Er bestaan thans plan
nen om in het oude stationsgebouw aan
de Heresingel de vijfde plaats van samen
komst in te richten. De kerk is gebouwd
door de architecten Kraan en v. Nieuw
koop te Oegstgeest.
Marknesse. De gemeente heeft een
prachtig kerkgebouw in gebruik mogen
nemen.
in Vondel op de vraag Wie is het die
zo hoog gezeten enzantwoordt
Dat 's GodOneindig, eeuwig wezen
van alle ding, dat wezen heeft,
vergeef het ons, als tong en teken
en als verbeelding ons begeeft,
want ieder draagt zijn eigen naam
behalve Gij, Wie kan U noemen
Onz' uitspraak, zwak en onbekwaam,
kan zonder schennis U niet noemen
leggen we hiernaast het gedicht Uit zelf
behoud dan dringt zich de veronderstel
ling op dat met water en zee God be
doeld zijn
Zee zeg ik van u, zee
wat zou ik kunnen zeggen dat u noemt
hoe u herhalen
maar met één stem
één simpel ademhalen
dat tot scanderen doemt
Zo 'k stem voor stem u nog verstond,
maar zoveel stemmen spreken uit uw mond
uw adem is te groot, uw ruisend stromen
vindt in de bedding van mijn woord
geen onderkomen.
Zee zeg ik van u, zee
want wie kan zwijgend staan
en wie bezit zijn stille mond
als al uw stemmen in verbond
hem doen in u vergaan
Zee zeg ik pijnlijk, zee
en schep daar afstand mee.
Het is vooral de tweede strofe, die ons
doet vermoeden, maar het blijft bij een
vermoeden, al is de gelijkenis met Von
del's uitspraak in de rei van engelen wel
frappant. Ook het tweede gedeelte van
dit bundeltje blijft nevelig, al treffen we
hierin ook enkele verzen of gedeelten
daarvan aan, die wat duidelijker waren,
waarvan we vooral het Moment aan zee
en Leven uit de dood tot de meest ge
slaagden willen rekenen. Al met al het
bundeltje viel niet mee, wellicht om dat
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Reeven
te Utrecht.
2.30 uur Ds. Dijkstra te Rotterdam.
5 uur Ds. Hommes te Rotterdam.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Dijkstra.
5 uur Ds. Van Reeven.
(Ned. Herv. Kerk, 't Zand) 8.45 uur Ds. Hommes.
Collecte Evangelisatie in eigen stad.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden)
7.30 uur geen dienst.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Poelman.
Domburg 9 uur Ds. Vlaardingerbroek, 2.30 uur Ds.
v. d. Bom.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Homburg.
Grijpskerke 10.30 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Heesen.
Oostkapelie 10 en 2.30 uur Ds. Melse te Oenkerk.
Serooskerke 10 uur Ds. Van Wouwe (Voorb. H. Av),
2.30 uur Ds. Van Ulden.
St. Laurens 10 uur Ds. Van Ulden, 2.30 uur Ds. Van
Wöuwe.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Bohlraeijer.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor.
(Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond,
half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruqer-
straat.)
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Westkapelle 9.30 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 uur
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Jong te Lichtenvoorde
Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen.
Breskens 10 en 7 uur Ds. Grafe.
Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Teerink te de Lier
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Van Hattem.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen.
Sas van Gent (zaaltje Ned. Herv. Kerk) 7 uur Ds.
Verbeek.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Maaskant te Leiden.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Den Boer.
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. de Craene.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds. Schippers te Hallum.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d. Veen.
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Couvée te Bennekom.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Couvée.
5 uur Ds. Jansen.
Collecte voor het eigen Emeritaatsfonds.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. De Regt te Nieu
wendijk.
Heinkenszand 10 uur (Voorber. H. Av.) en 2.30 uur
Ds Heiner.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Bouwknegt, den Haag
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Leek.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. De Ruyter.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Adema te Rotterdam
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp.
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. Boonstra te
Middelburg.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds.
Pontier te Vlissingen.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur
Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. Koning.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels.
Tholen 10 en 5 uur
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Mid
delburg.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Krabbe te Hillegom.
Haamstede 10 en 5 uur Ds. Boerma.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Arntzen te 's-Gravendeel
Oosterland 10 en 3 uur Ds. Donner, em. predikant
te Scheveningen.
Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds. Boerma.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Vogelaar te Zwolle,
Bed. H. Av. en Dankz.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.
a