KfflPSELS met kanttekeningen Predikbeurten zenden 28 mei 1961 Nieuws uit de Kerken LEESTAFEL Heilige Geest denken. Ze verdenken Hem van grote willekeur. Hij is nog al grillig en onberekenbaar, zo, dat er geen peil op te trekken is. Als Hij mij dan met zijn genade voorbijgaat, dan is daar niets aan te doen. Dat heb ik eenvoudig te nemen. Dan verdenken we de Heilige Geest van boze plannen, dat Hij niet naar ons omkijkt en dat Hij ons lekker laat zitten in onze armoe en ellende. Nu proeven we aanstonds het on christelijke van zulk een wantrouwen. Hebben we nu waarlijk reden, om God te wantrouwen, die zó lief de wereld heeft gehad, dat Hij haar zijn eigen Zoon gegeven heeft Hebben wij wel eens een nacht wakker gelegen om het eeuwig heil van een ander mens Nu, God de Here wèl. Hij gunt zelfs zijn oogleden geen sluimering. Lees er de profeten van het Oude Testament maar op na, hoe dringend de Here zijn volk laat waarschuwen en hoe Hij met stren ge straffen komt als zij toch Hem de rug toekeren. Maar ook, hoe de Here zijn volk bidt en smeektdoe het toch niet, bekeer U tot Mij en word behou den. Ik heb wei eens de indruk, dat God meer bidt om ons, dan wij om Hem. Ja, de taal van de profeten is hard, daar is geen woord frans bij. Ik wed, dat er niet één dominee is, die zo durft preken. Maar telkens klinkt door al die keiharde woorden ook door de stem van zijn lokkende liefde, zo ontroerend teer, dat het een mens wel vertederen moet, of hij moet wel totaal in de zonde verhard zijn. Denk ook aan Jezus' aangrijpende klacht over Jeruzalem ,,o Jeruzalem, hoe menigmaal heb Ik U zoeken bijeen WAAROM NIET SAMEN? Ds. O. van Noordt te Nieuwendijk plaatste in het Kerkblad voor Brabant en Limburg enkele kanttekeningen bij een advertentie, die vóór het Paasfeest in verschillende dagbladen verscheen. ,,Een pracht advertentie. Christus wordt er als overwinnaar in voorgesteld. En de mensen worden opgewekt om naar het Paasevangelie te komen luisteren. Een boodschap om dankbaar voor te zijn. Een boodschap die de wereld van 1961 nog harder nodig heeft dan ooit tevoren." Wat echter ds. van Noort -en ze ker hem niet alleen -pijn gedaan heeft, was dat er onder deze adverten tie stond ,,De Nederlandse Hervorm de Kerk nodigt u uit om te komen luis teren naar het evangelie van Christus". Ds. van Noort vervolgt ,,Die pijn zou niet weg genomen zijn als er naast deze adverentie nog een andere gestaan had van de Gereformeerde Ker ken in Nederland en daar naast nog weer een andere en nog een andere. Dat zou de pijn nog schrijnender gemaakt hebben. Dat zou de wond van Christus' kerk nog meer tentoongesteld hebben aan de wereld, die niet weet welk adres Christus' kerk vandaag heeft. Waarom slaan wij de handen niet in elkaar als wij via de grote kranten een te vergaderen, maar Gij hebt niet ge wild". En aan Paulus' bede ,,zo bid den we U dan van Christus' wege laat U met God verzoenen". Heus, God bidt meer om ons, dan wij om Hem. We hebben wel eens de indruk, dat als het kind zijn Vader niet weervindt, dat de Vader hier meer ver driet om heeft, dan het kind. Soms ont moet je van die kinderen, die het nog al vrij gelaten en laconiek opnemen ,,och ja, daar is nu eenmaal niets aan te doen als de Geest mij voorbijgaat, dan heb ik daar in te berusten". Maar hun goed belegde boterham blijft er hun evengoed om smaken. Ik heb er geen woorden voor, maar in ieder geval heeft dit alles met vroom heid niets te maken. Ik vind het ver schrikkelijk, om de Geest van gebrek aan liefde te verdenken en wantrou wend te staan tegenover zijn bedoelin gen. We mochten zijn liefde wel ten hoogste prijzen, dat Hij zoveel geduld met ons heeft. En laten we in ieder geval het feit, dat Hij inderdaad souverein is, nu eens serieus gaan nemen. Hij is zó souverein, dat Hij zelf de weg aanwijst, die Hij gaan wil en die laat Hij zich niet door ons voorschrijven. Wij menen de Geest kan net zo goed ons hart veranderen in de kroeg of op de dansvloer of op de wandeling, maar feit is, dat Hij het doen wil door de verkondiging van het heilig evan gelie. En daarom hebben we nog altijd grote vrijmoedigheid om de mensen te roepen tot de kerk. K.-B. v. d. L. boodschap hebben aan de wereld Wij hebben deputaatschappen over samen- spreking en contact met de verschillen de kerken. Alles goed en wel. Maar zouden wij positief niet eens iets samen kunnen doen Samen een bood schap aan de wereld Christus is op gestaan Ik weet niet of de Nederlandse Her vormde Kerk daarom gevraagd heeft ik weet niet of onze kerken een poging hebben aangewend. En daarom beschul dig ik niemand. Ik vond het alleen maar zó heel, heel erg dat de wereld er zo weinig van zien kan dat wij zelfs met Pasen zó weinig één zijn en dat we daardoor zo'n groot struikelblok leggen op de weg naar de Paasvorst." We zijn het van harte met ds. van Noort eens, laten we wat we samen kunnen doen, ook samen doen. Tweetal te Utrecht-O. (vac. G. Laar man), J. Goumare te Hilversum en A. T. Besselaar te Eindhoven. Beroepen te H. I. Ambacht (2e pr. pl. B. v. Oeveren te Drachten te Hasselt, H. Wijmans, kand. te Amsterdam te Ee (Fr.), W. L. Mulder te Nieuwolda te Utrecht-O. (vac. G. Laarman), J. Gou mare te Utrecht te Rijsoord, Ph. W. A. Rijper te Vianen te Harkema-Opeinde, W. J. de Ruiter te Idskenhuizen. Aangenomen naar Heemstede (3e pred. pl.), H. J. Bavinck te Loenen a. d. Vecht naar 's-Gravenhage-Loosduinen (7e pr. pl.), W. Griffioen te Nijkerk naar Oostkapelie, G. Gommer, kand. en hulp prediker te Zuidlaren, die bedankte voor Andel (N. Br.) en voor Minnertsga naar Laren, Ph. Stoffels te Rilland-Bath. Examens» De classis Zwolle heeft praeparatoir geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer A. Dekker, kand. te Kampen, die echter nog niet terstond een beroep in overweging kan nemen, maar wel de kerken wil dienen. Zijn adres is Bovennieuwstraat 122 te Kampen. Aan de Theologische Hogeschool te Kampen slaagde voor het kandidaatsexamen de heer H. Olde te Dedemsvaart. Examens. Aan de Theol. Hogeschool te Kampen zijn geslaagd voor het prop. ex. de heren D. Tom te Alphen a. d. Rijn en J. H. Wiersema te Kampen. Aan de V.U. slaagden voor het kand. ex. de he ren J. M. R. Diermans en A. J. L. Hoog kamer, beiden te 's-Gravenhage en A. Verdoorn te Voorschoten. Afscheid en intrede. Ds. H. A. Wier- singa, gekomen van Gent (België) is voor nemens a.s. zondag intrede te doen te Willemstad, Curasao, na bevestiging door Ds. A. L. Janse de Jonge aldaar. Ds. E. Pijlman te Kralingen is voornemens 1 juni intrede te doen te Wassenaar-Zuid, na bevestiging door Ds. J. J. Oranje van GEDICHTEN EN GEBEDEN Gedichten en gebeden hebben dit met elkaar gemeen, dat je er moeilijk over kunt schrijven, want met beiden is het zo ge steld dat je er door aangesproken wordt of dat ze je niets zeggen. Het beoordelen daarvan is dan ook een uiterst hachelijke zaak, want waar de een door wordt aan gesproken kan voor de ander wel orakel taal blijven. We zullen het er echter toch op moeten wagen, daar de firma Kok te Kampen zo vriendelijk was om ons een gedichtenbundel en een gebedenboek ter bespreking toe te zenden. Vol verwach ting hebben wij van beider inhoud kennis genomen, eerst van het dichtbundeltje van Inge Lievaart, Met de voelhoorn der ver wachting en het was een nogal waterige kennismaking, daar alle gedichten uit het eerste gedeelte iets met water en zee te maken hadden. Symbolen zo heet het eer ste gedeelte en het begint met de volgende strofe Bouw mij een huis. Bouw mij een huis met de deur op het water, bouw mij een huis met de ramen op zee, opdat het vol van haar schrei en haar schater leeft tot in alle geledingen mee, mee in die storm van ontelbare stemmen, tot ik daar binnen de wanden vergeet en ook door mij haar vissen voel zwemmen: de snelle vis vreugde en die andere vis leed en zo volgen nog zeven andere gedichten gewijd aan water en zee, en zo maken we uit het opschrift van dit deel op, de sym boliek daarvan. Welke symboliek We durven het heus niet zeggen, dan denken we hier dan daar aan, wel vonden we een vers dat in ons herinneringen opriep aan Vondel's rei van engelen uit Lucifer, waar- 's-Gravenhage-W. Kand. P. C. Koster te Pernis is voornemens 2 juli intrede te doen te Roodeschool. Ds. J. H. Sillevis Smitt, hoofdvloot- predikant, heeft bij koninklijk besluit met ingang van 1 okt. a.s. eervol ontslag ont vangen. T.z.t. komen wij op zijn verlaten van de actieve dienst nog nader terug. Dordrecht. De prachtige nieuwe Ste- fanuskerk alhier is onder grote belangstel ling in gebruik genomen. Ds. Smilde leidde de klok in de eerste dienst, sprekende over Hand. 7 55 „Maar Stefanus, vol van de H. GeestDe bewoners van Wielwijk en Crabbehof schonken een plantenbak en de architect een antependium met een zin nebeeldige voorstelling van de duif als type van de H. Geest. Voor de nieuwe kerk werd een bedrag van 370.000, bijeengebracht, zodat nog twee ton moet worden geleend. Leiden. De gemeente heeft in Noord haar vierde bedehuis, de Petrakerk, offi ciéél in gebruik genomen. De plechtigheid werd o.m. bijgewoond door Dr. W. H. Velema, Chr. Geref. predikant ter plaatse, deputatiés van de Herv. gemeente en het R.K. schoolbestuur (3J^ jaar kerkte de gemeente in de aula van de R.K. school in de Timorstraat)Er bestaan thans plan nen om in het oude stationsgebouw aan de Heresingel de vijfde plaats van samen komst in te richten. De kerk is gebouwd door de architecten Kraan en v. Nieuw koop te Oegstgeest. Marknesse. De gemeente heeft een prachtig kerkgebouw in gebruik mogen nemen. in Vondel op de vraag Wie is het die zo hoog gezeten enzantwoordt Dat 's GodOneindig, eeuwig wezen van alle ding, dat wezen heeft, vergeef het ons, als tong en teken en als verbeelding ons begeeft, want ieder draagt zijn eigen naam behalve Gij, Wie kan U noemen Onz' uitspraak, zwak en onbekwaam, kan zonder schennis U niet noemen leggen we hiernaast het gedicht Uit zelf behoud dan dringt zich de veronderstel ling op dat met water en zee God be doeld zijn Zee zeg ik van u, zee wat zou ik kunnen zeggen dat u noemt hoe u herhalen maar met één stem één simpel ademhalen dat tot scanderen doemt Zo 'k stem voor stem u nog verstond, maar zoveel stemmen spreken uit uw mond uw adem is te groot, uw ruisend stromen vindt in de bedding van mijn woord geen onderkomen. Zee zeg ik van u, zee want wie kan zwijgend staan en wie bezit zijn stille mond als al uw stemmen in verbond hem doen in u vergaan Zee zeg ik pijnlijk, zee en schep daar afstand mee. Het is vooral de tweede strofe, die ons doet vermoeden, maar het blijft bij een vermoeden, al is de gelijkenis met Von del's uitspraak in de rei van engelen wel frappant. Ook het tweede gedeelte van dit bundeltje blijft nevelig, al treffen we hierin ook enkele verzen of gedeelten daarvan aan, die wat duidelijker waren, waarvan we vooral het Moment aan zee en Leven uit de dood tot de meest ge slaagden willen rekenen. Al met al het bundeltje viel niet mee, wellicht om dat CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Reeven te Utrecht. 2.30 uur Ds. Dijkstra te Rotterdam. 5 uur Ds. Hommes te Rotterdam. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Dijkstra. 5 uur Ds. Van Reeven. (Ned. Herv. Kerk, 't Zand) 8.45 uur Ds. Hommes. Collecte Evangelisatie in eigen stad. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Poelman. Domburg 9 uur Ds. Vlaardingerbroek, 2.30 uur Ds. v. d. Bom. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Homburg. Grijpskerke 10.30 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Heesen. Oostkapelie 10 en 2.30 uur Ds. Melse te Oenkerk. Serooskerke 10 uur Ds. Van Wouwe (Voorb. H. Av), 2.30 uur Ds. Van Ulden. St. Laurens 10 uur Ds. Van Ulden, 2.30 uur Ds. Van Wöuwe. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Bohlraeijer. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Elshout. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor. (Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond, half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruqer- straat.) Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Westkapelle 9.30 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 uur CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Jong te Lichtenvoorde Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen. Breskens 10 en 7 uur Ds. Grafe. Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Teerink te de Lier Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Van Hattem. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen. Sas van Gent (zaaltje Ned. Herv. Kerk) 7 uur Ds. Verbeek. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Maaskant te Leiden. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Den Boer. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. de Craene. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds. Schippers te Hallum. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 en 2.30 uur Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Couvée te Bennekom. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Couvée. 5 uur Ds. Jansen. Collecte voor het eigen Emeritaatsfonds. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. De Regt te Nieu wendijk. Heinkenszand 10 uur (Voorber. H. Av.) en 2.30 uur Ds Heiner. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Bouwknegt, den Haag Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Leek. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. De Ruyter. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Adema te Rotterdam Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. Boonstra te Middelburg. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds. Pontier te Vlissingen. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. Koning. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels. Tholen 10 en 5 uur CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Mid delburg. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Krabbe te Hillegom. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Boerma. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Arntzen te 's-Gravendeel Oosterland 10 en 3 uur Ds. Donner, em. predikant te Scheveningen. Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds. Boerma. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Vogelaar te Zwolle, Bed. H. Av. en Dankz. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser. a

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 3