r Predikbeurten zondag 14 mei 1961 KLEINE VOSSEN Nieuws uit de Kerken Grepen uit de Historie als U waren geweest, zou Soekarno en vele anderen niet meer leven. Maar dank zij óns fatsoen leeft hij, in tegen stelling met 6 miljoen Joden, zelfs nog vandaagToen hebben de dames niet meer met elkander gesproken Opgelucht, maar vertoornd, stapte mijn dappere Vrouw in Ede uit de trein, maar thuis nog op haar paardje over zulkeongeneselijken. Ja, zei ik, je wou de N.S.B.-ër niet ontmoeten. Je kwam van de regen in de hagel, kind. Maar je hebt je prach tig geweerd met die laatste slag. Ik wilde met dit verhaaltje maar doen gevoelen, dat vele Duitsers èn ook menig landgenoot zich nog steeds niet bewust is van het enorme kwaad, dat nazi's en landverraders hier jaar op jaar hebben gesticht„unschuldig", ,,géén schuld" Wij, gemartelde Joden en gesarde Nederlanders, wij zijn „ver blind Nu geef ik nog even iets uit mijn preek „De allereerst voor de hand liggende vraag is hoe is dit ons Nederlanders, toch overkomen Het merkwaardige is, dat vrijwel ieder (^aarop antwoordtdat hebben wij ons zelf op de hals gehaald. Van de pacifisten af tot aan de militaristi sche N.S.B. toe verklaarden allen: dat hebt ge u zelf aangedaan. Doch indien ooit, dan blijkt hier heel duidelijk, dat wanneer twee hetzelfde zeggen, het daarom nog niet hetzelfde is. Want terwijl wij beamen, dat het onkrijgszuchtige Nederland zelf ook grote schuld heeft aan deze jammerlijke oorlog en zijn nog ellendiger nasleep, zo wijzen wij met dezelfde kracht van overtuiging met name het beweren der nationaal-socialistische landverraders af." „Zakelijk gaan wij dus tegenover het agressieve Duitsland volkomen vrij uit. Staat de aanvaller, wiens ondervoede kinderen ons landje na 1918 bij dui zendtallen liefderijk opnam om hen doorvoed en volwassen in 1940 als Nederlands-sprekende spionnen of Verwalters te zien terugkeren staat dit ondankbaar en verraderlijk „Her renvolk" alléén schuldig. Met deze trouwbreuk aan „stamverwanten" heeft het zich voor altijd onteerd. Hoe rustig wij dan ook voor Gods aangezicht de beschuldiging dezer land verraders als vals terugwerpen, juist voor dit Alziend Oog kunnen, mogen wij Nederlanders niet anders dan er kennen en toch hebben wij ons zelf deze bittere ellende op de hals gehaald. Niet daarom enkel, omdat wij schan delijk-karig voor onze landsverdediging en die van ons rijkmakende koloniën waren of omdat wij, verblinde ouders, elkander gemoedelijk feliciteerden, wan neer onze jongens „er uit" lootten en „gelukkig" ook het geringe offer van 'n half jaar militaire dienst niet behoef den te brengen in vredestijd. Doch om dat wij, vele óver-duidelijke waarschu wingen in de wind slaand, de Almach tige niet gezocht, gediend, geliefd heb ben, zoals Zijn liefde en genade over ons land en onze kinderen verdiende. Omdat veeleer een steeds groter volks deel, ruw-vloekend of ook wel verfijnd- religieus, de enige Zaligmaker der we reld, Gods eigen Zoon, Jezus Christus, de rug toekeerde en niet wilde zien, dat, hoe dan ook, de duidelijk in de bijbel voorzegde straf eens móést ko men „Wie God verlaat, heeft smart op smart te wachten „Hollands glorie" heeft Holland zelf, God vlóé kend, in Hollands schande verkeerd. Op 't kantje af gespaard in 1914, ondankbaar en veel te weinig begaan met het tóén reeds onder de voet ge lopen Belgisch buurvolk, zijn wij Ne derlanders voortgegaan op de weg, in dien al niet van gezamenlijke godde loosheid, dan toch op die van lauwheid: 'n béétje „godsdienst" en 'n beetje heel veel dienst van de wereld, 'n armzalig hinken op twee gedachten. In 't alge meen een houding tegenover de aller hoogste Majesteit, die elk mens, dus danig genegeerd, zou grievendoch die den Heilige en Rechtvaardige on danks Zijn Goddelijke lankmoedigheid, vroeg of laat dwingen móést, Zijn tal loze, redelijke waarschuwingen te vol trekken. En hief Hij in de dreunende feiten sedert 1914 niet Zijn hand dui delijk ook tegen ons, dreigend omhoog? Het is wel ontstellend-ondoordacht, dat na al hetgeen waarin God ons boven velen in Europa gespaard had, menig een met het oog op de eindelijk ook op ons neerbarstende kastijding, verbaasd, verontwaardigd vroeghoe zijn met Gods bestuur zulke schrikkelijke ge beurtenissen te rijmen Welk een kras op de kop zetten van de feiten Alsof ons vloekend volk niet jaren reeds op straat en in 't salon, in café en op 't kantoor, maar vooral ook in ons leger en op de vloot, dagelijks let terlijk om eigen „verdoemenis" had ge roepen En nu het bij 't verwoestend bom bardement van Rotterdam werkelijk voor enkele uren er 'n weinigje op ging lijken of iets van die luchthartig geno men verdoemenis, over ons losbrandde, nu verbazen wij ons Moet dan eerst het onder tranen door Jezus Zelf aan gekondigd hellevuur ons omschroeien, éér wij schuld en Gods genade erken nen Het comité van Rotterdamse koop lieden, dat mij de eer had aangedaan om deze eerste Beurspreek na de oor log te houden, geleidde mij, zwijgend na de dienst terug. En zij bléven zwijgen Ik wéét het niet niemand heeft het mij later gezegd -maar ik had het pijnlijke gevoel, dat mijn preek niet allen had behaagd. Is er werkelijk zóveel veranderd Bennekom. D. J. COUVÉE. 't Zou toch een dwaas gezicht zijn, als je kleuters zag spelen met zilver bonnen van een rijksdaalder, of knapen met muntjes van tienToch had ik zo'n gekke gedachte, toen ik als naar gewoonte door ons dorpje wandelde. Allereerst liep ik langs de kleuterschool, een instituut, dat zijn intrede gedaan h^eft de laatste 25 jaar, zelfs in 't kleinste gehucht, alwaar de kleine mensjes hun eerste stapjes zetten op 't steeds langer-wordende pad der we tenschap. Eigenlijk is dit voor sommi gen ook niet waar, want ik zag ze daar niet met stapjes, maar met stepjes deze weg opgaan. Deze speelwagentjes schat ik zo van 30 tot 50 gulden een wat versleten exemplaar komt licht op 5 gulden dus „spelen" ze met rijks daalders. Zo peinsde ik en dacht aan eigen kleutertijd, toen we speelden met een schopje in wat grint en als je erg gelukkig was, kreeg je op je vijfde jaar dag een kruiwagentje, trouwens zo rijk ben ik nooit geweest. M'n wandeling vervolgend, zag ik in de omgeving van de lagere school ech te fietsen staan, geen versleten karre tjes, hoewel die er ook wel bij waren, fietsen, die al gauw rond de 100,^ kosten. Dus „spelen" deze met tientjes, want bijna niet één heeft zulk een ver voermiddel nodig. En ik peinsde, dat wij op die leeftijd bij de smid een hoe pel lieten maken van ongeveer 30 a 50 centeen luxe was het, als je er een sleutel aan had of we hadden in de tol-tijd een paar tollen van 5 cent stuk. Weer liep ik verder werd onderweg bijna van de sokken gereden door een kwajongen, die met een spliksplinter- nieuwe brommer voorbij flitste, een overhellende bocht nam, remde, voor uit schoot en wegsnorde deze nozem „speelde" met honderden guldens. Terwijl ik nog perplex stond, storm de er een stoet motoren en brommers voorbij, allen mensen, die naar hun werk togen op de fabriek en ook wel op 't land. Nu, dat gunde ik hen van harte, al ligt de tijd nog maar kort ach ter ons, dat ze met een roestige fiets naar 't arbeidsveld togen. Tenslotte naderde ik de begraaf plaats, waar een bekende landbouwer ter aarde zou worden besteld en ik tel de niet minder dan ongeveer 70 auto's, de een nog glanzender en uitbundiger dan de ander. Ik knipperde met m'n oude ogen en dacht me verplaatst in een sprookjes wereld en overleiddewat moeten 't toch tegenwoordig gelukkige kleuters, knapen, arbeiders, heren en mevrouwen zijn, ze „spelen" allemaal met zilver en goud, alsof 't kiezelsteentjes zijn Maarik vermoed, dat 't klachten- boek hedendaags dikker is, dan dat van ons uit de dagen van klompen, hoepels, tollen en hondenkarren. Kijk, dat vind ik nu zo verschrikkelijk De vos „onbedachtzaam en ondank- baar-leven-in-overvloed", heeft 't rijk ste leven ondergraven en men verleert hoe langer hoe meer te erkennen, dat ook de minste weldaad een gave is van Hem, aan Wie we alles schuldig zijn en doen als Jeschurun, die, als hij vet werd, achteruit sloeg naar zijn Mees ter. Deut. 32 15. 't Was een leerzame wandeling Uit het oude-Vossenland. Beroepen te Rotterdam-Kralingen (vac. E. Pijlman), G. W. de Jong te Nagele (N.O.P.) te 's-Gravenhage-Loosduinen (7de pred. pl.), W. Griffioen te Nijkerk te Veendam, W. van der Zwaan, predi kant voor bijzondere werkzaamheden te Amersfoort te Laren (N.H.), Ph. Stof fels te Rilland-Bath te Dordrecht (4de pred. pl), J. Wilschut te Zeist, die be dankte voor Almelo (4de pred. pl.) te Oosternijkerk (Fr.), H. Wijmans, kand. te Amsterdam. Aangenomen naar Soesterberg, P. van Breugel te Mildam (Fr.) naar Wester- lee (Gron.), M. Kievit, kand. te Numans- dorp, die bedankte voor Bruinisse en voor Oudega (W.) naar Rheden-De Steeg, F. A. Hofman te Arnhem naar Assen (vac. D. Scheele), A. Vellema te Eind hoven. Bedankt voor Klundert (2de pred. pl.)- Moerdijk, Th. W. A. Rijper te Vianen voor Rotterdam-Delfshaven (evangeli satiepredikant), J. Goumare te Hilversum. Examens. De classis Delfland heeft praeparatoir geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer R. J. van der Veen, kand. aan de V.U. en sedert tal van jaren studenten-hulpprediker. Hij is terstond be roepbaar. Zijn adres is Insulindeweg 242 te Delft. EEN EN ANDER OVER DE KERKERAAD DER NEDERDUITS- HERVORMDE GEMEENTE VAN MIDDELBURG. III. 5 januari 1578 De notulen van het begin van dit jaar bevatten veel over geschillen rakende het houden van een openbaar gesprek met de we derdopers. (Denkt u maar aan Jan Beukelsz., gezegd Jan van Leiden, die zich in 1534 te Munster tot koning van het nieuwe Sion liet uitroepen, maal later, toen de troepen van Karei V de stad overmeesterden, een ellendige dood moest sterven.) 4 januari 1586 Kwamen er veel •V. Heden behaagde het de HEERE tot Zich te nemen onze lieve Vrouw, Moeder, Behuwd- en Grootmoeder, JANNETJE JANSE—DE KAM, in de ouderdom van 66 jaar. Haar hoop was op God, Die haar moeite en zorgvolle leven getooid had met een zachtmoedige en stille geest. 1 Petr. 3 4. Uit aller naam, J. JANSE. Oostkapelle, 9 mei 1961. Domburgseweg 53. De begrafenis zal plaats vinden op zaterdag 13 mei, des namiddags 12 uur te Oostkapelle. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til, Zondag 1 2.30 uur Ds. Boonstra. 5 uur Ds. Brouwer te Zaandam. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra. 5 uur Ds. Van Til, Zondag 1. (Kerkgebouw Herv. Gemeente 't Zand) 8.45 uur Ds. Brouwer. Collecte Geref. Jeugdverband. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Van der Kerk, em. pred. te Gorinchem. Vrijdag 19 mei 2.30 uur Ds. Van Wouwe, Huwe lijksbevestiging. Domburg 10 uur Ds. v. d. Bom, 2.30 u. Ds. v. Wouwe Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Poelman. Grijpskerke 10 uur Ds. Vlaardingerbroek, 2.30 uur Ds. Van Ulden. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Verschoor. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Cand. Dekker te Kampen. Serooskerke 10 en 2.30 u. Ds. Oosterhoff te Sliedrecht St. Laurens 10 uur Ds. Van Ulden, 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Bohlmeijer. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Homburg. (Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond, half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruger- straat.) Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Wal. Westkapelle 9.30 uur Ds. Van Wouwe, 2.30 uur Ds. v. d. Bom, Openbare belijdenis. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries. Axel 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen. Breskens 10 en 7 u. Ds. Van Helsdingen, Voorschoten Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Van Hattem. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. De Jong, 's-Gravenhage. Sas van Gent (zaaltje Ned. Herv. Kerk) 7 uur Ds. Van Leeuwen. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. de Craene. Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Jansen. Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds. Heiner. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Booy. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Smilde te Grootegast. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Smilde. 5 uur Ds. Jansen. Collecte VGravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Heinkenszand 10.30 uur Ds. Oegema, 2.30 uur Ds. Homburg te Vlissingen. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Leek. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Lewedorp 9 en 2.30 uur Ds. Oegema. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Souburg Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Koolstra. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. De Ruyter. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. De Regt, Nieuwendijk. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. Grafe, Breskens Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds. Van der Stoel. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. De Waard te Rijsoord. Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds. Koning. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 u. Ds. v. d. Elskamp Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels. Tholen 10 en 5 uur Ds. v. d. Elskamp te Bennekom. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel, Bed. H. Av. en Dankz. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Overdulve te Antwerpen. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Van Swigchem te Kampen Nieuwerkerk 10 uur Ds. Becker, 5 uur Ds. Huyser. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Bos te Zevenhuizen. Bed. H. Av. en Dankz. Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds. Becker. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Offers te Sittard. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Boerma. Zonnemaire 10 uur Ds. Huyser, 2.30 uur Ds. Becker.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 3