eeuwóe 3£erkbocle De Zending heeft enorme mogelijkheden! De Generale Synode r ^dings^ee 16e JAARGANG No. 46 12 MEI 1961 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 2248 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge. f Abonnementsprijs f 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 c~YYleditatie HEMELVAART.- JEZUS ZEGENT DE KINDEREN. Hij hief de handen omhoog en zegende hen en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. Lk. 24 50, Hd. USL Toen ik een kind was, dacht ik als een kind, voelde ik als een kind, ge loofde ik als een kind. Als kind kan ik naar boven wijzen en zeggen Daar is de hemel, daar woont God Maar als ik nü naar boven kijk, zie ik vele vraagtekens. Want ik ben inmiddels volwassen geworden, 'k weet veel meer dan toen ik kind was en bovendien leef ik in een tijd, waarin de mensen het ene geheim na het andere aan de schepping afhandig maken. Daardoor weet ik, dat boven" ons de eindeloze wereldruimte is. Ik weet, dat ik niet kan zeggen, dat de hemel boven" is, want in het heelal is geen onder" en boven", en wat voor ons .boven" is. is aan de andere kant van de aarde .beneden". Ein deloos is de ruimte ver weg is de hemel. En God. Daarom maakt die grote ruimte het me benauwd. Er is iets van heim wee naar vroeger, toen ik achter de sterren de hemel zag en in de hemel God. ,,0. de heiige, onsterflijke sterren, hoog boven mijn sterfelijk hoofd, waar 't geloof met zijn kindervertrouwen mij een hemel eens had beloofd." Maar waar vroeger God woonde, cirkelen nu de kunstmanen hun on nodige banen. Ik dacht vroeger, dat ze een mens veel konden ontnemen, desnoods alles, maar nooit de hemel. Maar juist die hebben ze ons ontroofd. En nu is het leven benauwd in de tijd van de ruimtevaart. Onder een dichte, zwijgende, verweg-geweken hemel verdort het leven als in de dagen van Elia. Groot en donker is het gat tussen hemel en aarde als de hemel er tenminste nog is. En daarmee ook groot en donker het gat tussen God en ons, tussen ons en het eeuwige leven. Het Evangelie van hemelvaart klinkt maar vreemd in onze moderne, volwassen oren. Het blijft verkondigen Hij werd opgenomen. Naar de hemel. Alsof er geen vuiltje, of liever, geen vraagteken, aan de lucht was. En toch toch is het of God onze vragen voorzien heeft. Want er staat in Hd. 1 9 een zinnetje, dat juist met het oog hierop wel geschreven lijkt te zijn. ,,En een wolk onttrok Hem aan hun ogen." Het lijkt wel, of God met dit zinnetje al onze twijfelende vragen vóór wil zijn. ,,Een wolk onttrok Hem aan hun ogen." Wat ze zien, is Hij vaart op. Dat staat vast. Maar dan komt de wolk. Zijn ruimtevaart aanschouwen ze niet. Dat blijft Gods geheim. Alle wonderen, alle problemen, alle vraagtekens achter de wolk. Het is of God zeggen wilgeloof nu maar in het feit van de hemelvaart en laat de „problemen" aan Mij over. Geloof nu maar en probeer niet het geheimenis te doorgronden. Heus, Hij is opgenomen ten hemel, Hij, die hemel en aarde verenigt te saam. Kijk niet al te ver en ziet al te diep zinnig omhoog zie Hèm. En weet, dat het donkere gat tussen hemel en aarde, tussen God en mens, is weggenomen, overbrugd, door Hem die God en mens is die geboren werd op aarde en opvoer ten hemel die opvoer ten hemel en blijft op de aarde met Zijn genade en Geest. Word als een kind denk niet, dat U op alle vragen eerst een antwoord moet hebben gelóóf alleen. Alleen als u zo kijkt, hebt u ook oog voor dat andere Zijn zegenende handen. Onder een gesloten hemel ligt het gevloekte leven te verschroei en. Maar wie gelovig omhoog ziet, ziet zegenende handen over zich uit gebreid. Zó mag u Jezus zien tussen hemel en aarde zegenend. Maar dat is alleen voor wie gelooft, dat wil zeggen voor wie de vragen achter de wolk aan God overlaat. Hier is de hemel vlakbij. Hier is God vlakbij. Hier ziet het geloof, met zijn kindervertrouwen, zich het eeuwige leven beloofd. Want Christus, ook in Zijn hemelvaart, is nooit zonder Zijn volk. Hij is altijd de Priester, dié de weg van de verzoening, tot God en het eeuwige leven, baant voor de zijnen. Ook op het ogenblik van de hemelvaart dra gen Zijn zegenende handen nog de littekens, de tekens van het offer. Die tekens zeggen weggenomen heb Ik de kloof tussen God en u en dus ook die tussen u en de hemel. Hier staan we in de ruimte. Hier zien we een poort wijd open staan en vrolijk licht komt er door stromen. En ik geloof die poort staat open, ook voor mij WantGod vaart voor het oog, zegenend omhoog Grijpskerke J. VLAARDINGERBROEK. uit HET DAGBOEK VAN EEN PREDIKANT Zo is dan de vorige week de Gene rale Synode van onze kerken aange vangen. De synode, die onder de naam van Apeldoorn de geschiedenis in zal gaan, waarbij we even opmerken, dat het voor het eerst is dat Apeldoorn een dergelijke vergadering huisvest. Tot nu toe was het de kerk van Arnhem, die, wanneer de synode in Gelderland sa menkwam, voor huisvesting zorg droeg. Dat ditmaal de keus op Apeldoorn viel was vanwege het feit, dat de Brinklaan- kerk een accomodatie biedt, die behal ve aan de voltallige vergadering, ook de diverse commissies ten goede kwam, zodat nu ook de commissies „onder dak" zijn. Het aantal afgevaardigden ter syno de bedraagt 68 leden, te weten twee predikanten en twee ouderlingen plus één diaken van elk particulier ressort in Nederland en van de Altreformierte Kirche in Niedersachsen van elk een afgevaardigde. Daarbij komen de advi serende leden, de predikanten van de kerk van Apeldoorn, vijf in getal, daar de zesde predikant van deze gemeente als afgevaardigde van de Particuliere Synode van Gelderland lid van de sy node is. Behalve deze adviserende le den zijn er nog de hoogleraren van Kampen en van de Vrije Universiteit, die ook adviseur zijn. Deze komen ech ter niet allen, zowel van Kampen als van Amsterdam zijn drie hoogleraren afgevaardigd, in totaal nemen dus zes theologische hoogleraren aan de synode deel. Zij zijn adviseurs, dat betekent dus dat zij de synode van advies die nen, zij hebben dus geen beslissende stem in de vergadering, wel wordt voor dat een onderwerp in stemming ge bracht wordt meestal hun mening ge vraagd. vandaar dat deze hoogleraren ..prae-adviseurs" genoemd worden. Zo komen we tot een totaal van 79 synode leden, 68 afgevaardigden, 6 prae-advi seurs en 6 adviseurs. Wanneer we de opmerking horen maken, dat deze synode wel erg ver jongd is, dan betekent dat niet, dat er veel meer jonge mensen zitting hebben dan op de vorige synode de gemid delde ouderdom van de predikanten afgevaardigden is 55 jaar maar dat er veel nieuwe gezichten zijn. Van de afgevaardigde predikanten is ongeveer 41 nieuw, van de ouderlingen maar liefst 81 en van de diakenen 60 de meerderheid van de synodeleden nam dus geen deel aan de vorige sy nodevergadering te Utrecht. Modevamen en commissies van prae- advies. Als moderamenleden werden geko zen ds. P. D. Kuiper van Sassenheim als praeses, hetgeen zeker een waar borg er voor is, dat de discussies met het nodige peper en zout gekruid zullen zijn, daar ds. Kuiper ook bekend staat onder naam M. E. Voila en onder die naam een graag gelezen auteur is. As sessor werd dr. P. G. Kunst, terwijl als eerste en tweede scriba respectievelijk gekozen werden ds. E. N. van Loo en ds. L. ten Kate. Nadat het moderamen met de adviseurs vergaderd had werden de namen bekend gemaakt van de pre dikanten, die door het moderamen wa ren aangewezen als voorzitters van de te vormen commissies van prae-advies. Deze commissies zullen elk een deel van het omvangrijke agendum er prijken op het voorlopige agendum reeds 157 punten bestuderen, om, wanneer de synode op 29 augustus haar eigenlijke werk aanvangt, dit werk vlot te kunnen doen verlopen. EeTi groot deel van de synode-arbeid wordt dus in alle stilte verricht, na de openings zitting is de synode tot 29 augustus uit eengegaan, hetgeen echter niet wil zeg gen dat er achter de schermen niet hard gewerkt wordt. Integendeel, de com missieleden hebben werk te over zien we slechts wat er behalve de 63 rap porten van de verschillende deputaat- schappen onder andere nog meer ter tafel komt. Daar zijn bijvoorbeeld 27 ingekomen stukken van kerkelijke ver gaderingen over de plaats en de taak van de diakenen in de meerdere verga deringen. Daar is een verzoek van de classis Rotterdam om deputaten te be noemen voor bestudering van een meer evenredige vertegenwoordiging der ker ken bij de afvaardiging naar de synode. Het is nu namelijk zo dat de 760807 zielen, die onze kerken tellen, vertegen woordigd zijn door 68 personen, ge middeld zou dit één afgevaardigde op 11188 zielen betekenen, elke vijf afge vaardigden van een particulier ressort zouden dus ongeveer 55640 zielen ver tegenwoordigen. Zetten we hier echter de cijfers naast van.bijv. de P.S. Noord Holland met 106.574 zielen en de P.S. Zeeland met 28.967 zielen, dan zien we dat Noord-Holland met bijna vier maal zoveel zielen als Zeeland toch ook maar vijf afgevaardigden heeft, de vertegen woordiging is dus niet evenredig, en hierin wil de Classis Rotterdam nu ver andering gebracht zien. De beste weg om dit te veranderen lijkt mij echter om, evenals in Friesland en reeds in Zuid Holland geschied is, over te gaan tot splitsing van de particuliere ressor ten. We noemen nog enkele punten die ter sprake komen Viering van inter kerkelijk studentenavondmaal en de aanvaardbaarheid daarvan voor onze kerken Verzoek van de Wereldraad van Kerken om een waarnemer te zen den naar de derde Assemblee van deze Raad, die van 18 november tot 16 de cember in New Delhi gehouden zal worden Een verzoek van de Gerefor meerde en Hervormde kerkeraden van Ylst, Heeg en omliggende gemeenten om ruimte te geven om samen kerkdien sten te beleggen en dat de Geref. en de Herv. Synode gezamelijk het pro bleem van de leertucht zullen bespre ken. Dan zijn er nog ingekomen stuk ken in verband met de terzijdestelling van de Vervangingsformule, en verzoe ken om op het besluit ten aanzien van candidaat Schilder terug te komen, waarbij de kerk van Willemstad vraagt uit te spreken dat er in het verleden te eng gebonden werd. Al met al een lij vig agendum, waar de zeven commis sies zeker de handen aan vol zullen hebben en waarover na de 29ste augus tus nog wel duchtig gesproken zal wor den, waarbij het nog niet door ons ge noemd rapport over de vergadertech niek zeker ook de nodige aandacht zal opeisen. Zo is de synode geopend en weer naar huis gegaan, maar in stilte arbei den de leden der zeven commissies, mo gen wij hen en hun arbeid in de komen de maanden in ons gebed gedenken, dat zij zich in hun arbeid voor de kerken door het gebed van de kerken gedragen weten. v. H. Woensdagavond. Vandaag was het eens anders dan gewoon. Toch wel fijn, om het gewone routinewerk eens te laten liggen en er eens een paar da gen uit te breken. Ook om uit de stilte van een Zeeuws dorp eens geworpen te worden in de volle maalstroom van drukte en beweeg in een wereldstad. Het waren goede dagen. Met een dank baar hart leg ik dit even vast en leg ik straks mijn hoofd neer. Secundus-afgevaardigde te zijn heeft meest niet veel om 't lijf, maar deze keer vloog ik er in, omdat mijn primus verhinderd was. En zo reisde ik naar Amsterdam, om de 39e jaarvergadering van de Gereformeerde Mannenbond mee te maken. Later op de dag bleek mij, dat meer broeders uit Zeeland de reis hadden aanvaard, maar onderweg had ik ze niet ontmoet. Dan denk je een ogen-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1