eeuwóe
3£erkbocle
De Zending heeft enorme mogelijkheden!
De Generale Synode
r
^dings^ee
16e JAARGANG No. 46
12 MEI 1961
OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 2248
Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer Dr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke
Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge.
f
Abonnementsprijs
f 3,per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
12 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 12 ct.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, Tel. 2438
Giro no. 42280
c~YYleditatie
HEMELVAART.- JEZUS ZEGENT DE KINDEREN.
Hij hief de handen omhoog en zegende hen en een wolk
onttrok Hem aan hun ogen.
Lk. 24 50, Hd. USL
Toen ik een kind was, dacht ik als een kind, voelde ik als een kind, ge
loofde ik als een kind. Als kind kan ik naar boven wijzen en zeggen
Daar is de hemel, daar woont God
Maar als ik nü naar boven kijk, zie ik vele vraagtekens. Want ik ben
inmiddels volwassen geworden, 'k weet veel meer dan toen ik kind was
en bovendien leef ik in een tijd, waarin de mensen het ene geheim na het
andere aan de schepping afhandig maken. Daardoor weet ik, dat boven"
ons de eindeloze wereldruimte is. Ik weet, dat ik niet kan zeggen, dat de
hemel boven" is, want in het heelal is geen onder" en boven", en wat
voor ons .boven" is. is aan de andere kant van de aarde .beneden". Ein
deloos is de ruimte ver weg is de hemel. En God.
Daarom maakt die grote ruimte het me benauwd. Er is iets van heim
wee naar vroeger, toen ik achter de sterren de hemel zag en in de hemel
God. ,,0. de heiige, onsterflijke sterren, hoog boven mijn sterfelijk hoofd,
waar 't geloof met zijn kindervertrouwen mij een hemel eens had beloofd."
Maar waar vroeger God woonde, cirkelen nu de kunstmanen hun on
nodige banen.
Ik dacht vroeger, dat ze een mens veel konden ontnemen, desnoods
alles, maar nooit de hemel. Maar juist die hebben ze ons ontroofd. En nu
is het leven benauwd in de tijd van de ruimtevaart. Onder een dichte,
zwijgende, verweg-geweken hemel verdort het leven als in de dagen van
Elia. Groot en donker is het gat tussen hemel en aarde als de hemel
er tenminste nog is. En daarmee ook groot en donker het gat tussen
God en ons, tussen ons en het eeuwige leven.
Het Evangelie van hemelvaart klinkt maar vreemd in onze moderne,
volwassen oren. Het blijft verkondigen Hij werd opgenomen. Naar de
hemel. Alsof er geen vuiltje, of liever, geen vraagteken, aan de lucht was.
En toch toch is het of God onze vragen voorzien heeft. Want er
staat in Hd. 1 9 een zinnetje, dat juist met het oog hierop wel geschreven
lijkt te zijn. ,,En een wolk onttrok Hem aan hun ogen." Het lijkt wel, of
God met dit zinnetje al onze twijfelende vragen vóór wil zijn. ,,Een wolk
onttrok Hem aan hun ogen." Wat ze zien, is Hij vaart op. Dat staat
vast. Maar dan komt de wolk. Zijn ruimtevaart aanschouwen ze niet. Dat
blijft Gods geheim. Alle wonderen, alle problemen, alle vraagtekens
achter de wolk.
Het is of God zeggen wilgeloof nu maar in het feit van de hemelvaart
en laat de „problemen" aan Mij over. Geloof nu maar en probeer niet het
geheimenis te doorgronden. Heus, Hij is opgenomen ten hemel, Hij, die
hemel en aarde verenigt te saam. Kijk niet al te ver en ziet al te diep
zinnig omhoog zie Hèm. En weet, dat het donkere gat tussen hemel
en aarde, tussen God en mens, is weggenomen, overbrugd, door Hem die
God en mens is die geboren werd op aarde en opvoer ten hemel die
opvoer ten hemel en blijft op de aarde met Zijn genade en Geest. Word
als een kind denk niet, dat U op alle vragen eerst een antwoord moet
hebben gelóóf alleen.
Alleen als u zo kijkt, hebt u ook oog voor dat andere Zijn zegenende
handen. Onder een gesloten hemel ligt het gevloekte leven te verschroei
en. Maar wie gelovig omhoog ziet, ziet zegenende handen over zich uit
gebreid. Zó mag u Jezus zien tussen hemel en aarde zegenend. Maar
dat is alleen voor wie gelooft, dat wil zeggen voor wie de vragen achter
de wolk aan God overlaat.
Hier is de hemel vlakbij. Hier is God vlakbij. Hier ziet het geloof, met
zijn kindervertrouwen, zich het eeuwige leven beloofd.
Want Christus, ook in Zijn hemelvaart, is nooit zonder Zijn volk. Hij
is altijd de Priester, dié de weg van de verzoening, tot God en het eeuwige
leven, baant voor de zijnen. Ook op het ogenblik van de hemelvaart dra
gen Zijn zegenende handen nog de littekens, de tekens van het offer. Die
tekens zeggen weggenomen heb Ik de kloof tussen God en u en
dus ook die tussen u en de hemel.
Hier staan we in de ruimte. Hier zien we een poort wijd open staan en
vrolijk licht komt er door stromen. En ik geloof die poort staat open,
ook voor mij WantGod vaart voor het oog, zegenend omhoog
Grijpskerke J. VLAARDINGERBROEK.
uit HET DAGBOEK
VAN EEN PREDIKANT
Zo is dan de vorige week de Gene
rale Synode van onze kerken aange
vangen. De synode, die onder de naam
van Apeldoorn de geschiedenis in zal
gaan, waarbij we even opmerken, dat
het voor het eerst is dat Apeldoorn een
dergelijke vergadering huisvest. Tot nu
toe was het de kerk van Arnhem, die,
wanneer de synode in Gelderland sa
menkwam, voor huisvesting zorg droeg.
Dat ditmaal de keus op Apeldoorn viel
was vanwege het feit, dat de Brinklaan-
kerk een accomodatie biedt, die behal
ve aan de voltallige vergadering, ook
de diverse commissies ten goede kwam,
zodat nu ook de commissies „onder
dak" zijn.
Het aantal afgevaardigden ter syno
de bedraagt 68 leden, te weten twee
predikanten en twee ouderlingen plus
één diaken van elk particulier ressort
in Nederland en van de Altreformierte
Kirche in Niedersachsen van elk een
afgevaardigde. Daarbij komen de advi
serende leden, de predikanten van de
kerk van Apeldoorn, vijf in getal, daar
de zesde predikant van deze gemeente
als afgevaardigde van de Particuliere
Synode van Gelderland lid van de sy
node is. Behalve deze adviserende le
den zijn er nog de hoogleraren van
Kampen en van de Vrije Universiteit,
die ook adviseur zijn. Deze komen ech
ter niet allen, zowel van Kampen als
van Amsterdam zijn drie hoogleraren
afgevaardigd, in totaal nemen dus zes
theologische hoogleraren aan de synode
deel. Zij zijn adviseurs, dat betekent
dus dat zij de synode van advies die
nen, zij hebben dus geen beslissende
stem in de vergadering, wel wordt voor
dat een onderwerp in stemming ge
bracht wordt meestal hun mening ge
vraagd. vandaar dat deze hoogleraren
..prae-adviseurs" genoemd worden. Zo
komen we tot een totaal van 79 synode
leden, 68 afgevaardigden, 6 prae-advi
seurs en 6 adviseurs.
Wanneer we de opmerking horen
maken, dat deze synode wel erg ver
jongd is, dan betekent dat niet, dat er
veel meer jonge mensen zitting hebben
dan op de vorige synode de gemid
delde ouderdom van de predikanten
afgevaardigden is 55 jaar maar dat
er veel nieuwe gezichten zijn. Van de
afgevaardigde predikanten is ongeveer
41 nieuw, van de ouderlingen maar
liefst 81 en van de diakenen 60
de meerderheid van de synodeleden
nam dus geen deel aan de vorige sy
nodevergadering te Utrecht.
Modevamen en commissies van prae-
advies.
Als moderamenleden werden geko
zen ds. P. D. Kuiper van Sassenheim
als praeses, hetgeen zeker een waar
borg er voor is, dat de discussies met
het nodige peper en zout gekruid zullen
zijn, daar ds. Kuiper ook bekend staat
onder naam M. E. Voila en onder die
naam een graag gelezen auteur is. As
sessor werd dr. P. G. Kunst, terwijl als
eerste en tweede scriba respectievelijk
gekozen werden ds. E. N. van Loo en
ds. L. ten Kate. Nadat het moderamen
met de adviseurs vergaderd had werden
de namen bekend gemaakt van de pre
dikanten, die door het moderamen wa
ren aangewezen als voorzitters van de
te vormen commissies van prae-advies.
Deze commissies zullen elk een deel
van het omvangrijke agendum er
prijken op het voorlopige agendum
reeds 157 punten bestuderen, om,
wanneer de synode op 29 augustus haar
eigenlijke werk aanvangt, dit werk vlot
te kunnen doen verlopen. EeTi groot
deel van de synode-arbeid wordt dus
in alle stilte verricht, na de openings
zitting is de synode tot 29 augustus uit
eengegaan, hetgeen echter niet wil zeg
gen dat er achter de schermen niet hard
gewerkt wordt. Integendeel, de com
missieleden hebben werk te over zien
we slechts wat er behalve de 63 rap
porten van de verschillende deputaat-
schappen onder andere nog meer ter
tafel komt. Daar zijn bijvoorbeeld 27
ingekomen stukken van kerkelijke ver
gaderingen over de plaats en de taak
van de diakenen in de meerdere verga
deringen. Daar is een verzoek van de
classis Rotterdam om deputaten te be
noemen voor bestudering van een meer
evenredige vertegenwoordiging der ker
ken bij de afvaardiging naar de synode.
Het is nu namelijk zo dat de 760807
zielen, die onze kerken tellen, vertegen
woordigd zijn door 68 personen, ge
middeld zou dit één afgevaardigde op
11188 zielen betekenen, elke vijf afge
vaardigden van een particulier ressort
zouden dus ongeveer 55640 zielen ver
tegenwoordigen. Zetten we hier echter
de cijfers naast van.bijv. de P.S. Noord
Holland met 106.574 zielen en de P.S.
Zeeland met 28.967 zielen, dan zien we
dat Noord-Holland met bijna vier maal
zoveel zielen als Zeeland toch ook maar
vijf afgevaardigden heeft, de vertegen
woordiging is dus niet evenredig, en
hierin wil de Classis Rotterdam nu ver
andering gebracht zien. De beste weg
om dit te veranderen lijkt mij echter
om, evenals in Friesland en reeds in
Zuid Holland geschied is, over te gaan
tot splitsing van de particuliere ressor
ten.
We noemen nog enkele punten die
ter sprake komen Viering van inter
kerkelijk studentenavondmaal en de
aanvaardbaarheid daarvan voor onze
kerken Verzoek van de Wereldraad
van Kerken om een waarnemer te zen
den naar de derde Assemblee van deze
Raad, die van 18 november tot 16 de
cember in New Delhi gehouden zal
worden Een verzoek van de Gerefor
meerde en Hervormde kerkeraden van
Ylst, Heeg en omliggende gemeenten
om ruimte te geven om samen kerkdien
sten te beleggen en dat de Geref. en
de Herv. Synode gezamelijk het pro
bleem van de leertucht zullen bespre
ken. Dan zijn er nog ingekomen stuk
ken in verband met de terzijdestelling
van de Vervangingsformule, en verzoe
ken om op het besluit ten aanzien van
candidaat Schilder terug te komen,
waarbij de kerk van Willemstad vraagt
uit te spreken dat er in het verleden te
eng gebonden werd. Al met al een lij
vig agendum, waar de zeven commis
sies zeker de handen aan vol zullen
hebben en waarover na de 29ste augus
tus nog wel duchtig gesproken zal wor
den, waarbij het nog niet door ons ge
noemd rapport over de vergadertech
niek zeker ook de nodige aandacht zal
opeisen.
Zo is de synode geopend en weer
naar huis gegaan, maar in stilte arbei
den de leden der zeven commissies, mo
gen wij hen en hun arbeid in de komen
de maanden in ons gebed gedenken, dat
zij zich in hun arbeid voor de kerken
door het gebed van de kerken gedragen
weten. v. H.
Woensdagavond. Vandaag was het
eens anders dan gewoon. Toch wel
fijn, om het gewone routinewerk eens
te laten liggen en er eens een paar da
gen uit te breken. Ook om uit de stilte
van een Zeeuws dorp eens geworpen
te worden in de volle maalstroom van
drukte en beweeg in een wereldstad.
Het waren goede dagen. Met een dank
baar hart leg ik dit even vast en leg ik
straks mijn hoofd neer.
Secundus-afgevaardigde te zijn heeft
meest niet veel om 't lijf, maar deze
keer vloog ik er in, omdat mijn primus
verhinderd was. En zo reisde ik naar
Amsterdam, om de 39e jaarvergadering
van de Gereformeerde Mannenbond
mee te maken.
Later op de dag bleek mij, dat meer
broeders uit Zeeland de reis hadden
aanvaard, maar onderweg had ik ze
niet ontmoet. Dan denk je een ogen-