eeuwóe. ^Cerkbocle DE PUNDSJAAB DE DIJK ■s DICHT 16e JAARGANG No. 44 28 APRIL 1961 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge. c Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 V Tenminste wanneer alles volgens plan verlopen is, dan is, wanneer u dit stukje leest het Veerse gat gedicht en het isolement van Noord Beveland vol komen teniet gedaan. Van eiland is dit dan geworden een stuk van de grote Zeeuwse driehoek, omvattend Walche ren, Noord- en Zuid-Beveland. De dagbladen weten ons te vertellen,"dat rond de dijkdichting de nodige festivi teiten zullen plaats hebben. Onder lei ding van de massa-regisseur Carel Briels zal de grote en grootste manifes tatie Delta, einde eerste fase" gehou den worden, als hoogtepunt van de Z.L.M.-tentoonstelling, maar hét punt waar het uiteindelijk om draait is de dichting van de Zandkreek. We kunnen ons indenken, dat vele Noord-Bevelanders ondanks de ontslui ting van hun gebied, dit gebeuren toch met gemengde gevoelens begroeten. Daar zijn allereerst de Veerse vissers, die hun thuishaven verloren hebben, de Veerse vissersvloot heeft echter een onderkomen gevonden en de visserij zal doorgaan, maar het zal moeilijk zijn om de vissershaven van Veere te vergeten, ook al wordt het een jachthaven voor de recreatie. Voor vele anderen echter betekent de toekomst volledige om schakeling, we lezen dat tijdens de grote manisfestatie die deze week aan de voet van de eerste Deltadam gehou den wordt, de duinpan gevuld zal wor den met kampeertenten, honderden tuinparasols en de Zeeuwen in strand kleding, want regisseur Carel Briels ziet in gedachten Noord-Beveland als hét recreatie-centrum van West-Euro pa ook zullen honderd tractoren para deren als voorbeeld van de Noord- Bevelandse mechanisatie. Recreatie en mechanisatie, zo ziet Carel Briels de toekomst van Noord- Beveland en het is zeker niet de heer Briels alleen, die de toekomst van dit gedeelte van Zeeland zo ziet. Maar juist omdat dit de planning voor Noord- Beveland is, daarom zullen velen de Zoals elke nieuwe aanpak van de zending was ook het begin van de kerk in de Pundsjaab een onderneming van het geloof. De predikant Gordon^ en zijn vrouw tegelijk met zijn zuster Miss Elizabeth Gordon, kwamen in 1855 te Calcutta aan, na een lange en gevaarlijke reis met een zeilboot over Kaap de Goede Hoop. Deze Amerikanen wisten heus niet waar ze ergens zouden terecht komen voor het eigenlijke zendingswerk. Ze hebben een stevige wagen ge kocht en pas na een reis van ongeveer 1600 km zijn ze neergestreken in een plaats Sialkot. Daar zouden ze dan maar beginnen. En ze zijn begonnen en de Here heeft, hier hun pogen ge zegend. De eerste vrucht van hun arbeid was wel zeer treffend. Er kwamen twee Hindu's tot bekering. Het bijzondere er van echter was dat de ene Hindu van een hoge kaste was en de andere be hoorde tot de Paria's. Geestelijk en maatschappelijk lag daar een onover brugbare kloof tussen deze groepen bij de Hindoe's. Maar beide bekeerlingen bewilligden er in om op één dag ge doopt te worden. Christus heeft weer getoond, dat Hij in staat is om middel muren van afscheidingen weg te nemen. De overwinning voor Christus ging voort. In massa ging men over tot het ontsluiting v^n hun gebied met ge mengde gevoelens begroeten. Zeker de voordelen van het opgehe ven isolement zijn vele. maar we kun nen ons indenken, dat men niet alleen ziet naar de pluspunten maar ook naar het feit, dat de dichting van het Veerse Gat tegelijkertijd een doorbreking met zich meebrengt. Een doorbreking van gevestigde tradities, zeden en gewoon ten. Een recreatiegebied gaat open, de mechanisatie breekt zich baan en dit brengt de bezorgdheid mede voor het oude vertrouwde en gevestigde. Dit brengt bezorgdheid mee ook voor het geestelijk en kerkelijk leven, en de vraag rijst zal het mogelijk zijn deze doorbreking zo op te vangen dat we er niet armer door worden, ondanks alles wat plotseling voor het nieuwe plaats moet maken Ondanks de doorbreking van tradities van jaren her Want één ding is bij de overschakeling op de vreemdelingenindustrie en het is in derdaad een industrie duidelijk, de tradities komen in de smeltkroes, het leven gaat anders worden. En dit kan zeer zeker zijn weerslag hebben op het geestelijk en het kerkelijk leven, en ook de verwachte mechanisatie zal daarbij een hartig woordje meespreken. Dat het leven anders gaat worden hoeft echter nog niet te betekenen, dat het daarom minder gaat worden, dat een traditie gaat verdwijnen zegt nog niet dat het daarom verkeerd gaat. Wanneer een traditie verdwijnt dan is dat een bewijs er van, dat zulk een traditie geen innerlijke kracht meer had om zich te handhaven dat we met een uitgeholde gewoonte te doen hadden, we leven immers zo makkelijk in de sleur. En nü komt de grote doorbraak en deze zal uitwijzen wat uitgehold was en wat werkelijk leeft. Enige tijd geleden hoorde ik hoe iemand gezegd had, dat hij het platte land met zijn ongebroken tradities en behoudende kracht hoger achtte dan de stad. Op het platteland ging alles im- geloof, net als op de Pinksterdag. Spoe dig begon de kerk gestalte te krijgen. De verslaggevers op de wereld-zen dingsconferentie te Tambaran in 1938, vertellen dit alles met diepe dankbaar heid aan God, aan de conferentiegan gers. Ze vertelden dit in Tambaran, een stad die midden in het land van de Hindu's ligt. Er hebben zich in de geschiedenis van de zending dingen af gespeeld die ons de glorie van Christus' overwinningen voor ogen schilderen. Het moet voor ons, mensen van deze twintigste eeuw, nog gemakkelijker zijn om de grote werken Gods te verkondi gen dan zij die op de eerste Pinkster dag zo uitbundig roemden over de gro te werken Gods. Toen tegen het eind van de 19de eeuw er een grote opwekking kwam in de Pundsjaab is het leven van de kerk daar nog geconsolideerd. Die kerk is zo sterk geworden dat nu het getij is gekeerd hij toch nog staande blijft. Wat is er dan gebeurd Wel in 1947, toen Brits-Indië zelfstandigheid kreeg, heeft een gedeelte van dit ge bied zich losgemaakt van India en de nieuwe staat Pakistan gesticht. De Mo hammedanen, die met hun 100 millioen een sterke minderheid vormen tegen-, over de 400 millioen Hindoe's besloten een specifieke Mohammedaanse staat te stichten. En de Pundsjaab viel bin nen de staat Pakistan. Vele rijke Hin du's, totaal 5 millioen, vertrokken naar India, terwijl vele Mohammedanen, ook ongeveer 5 millioen, de Mohamme daanse bevolking versterkten in de nieuwe staat. Dit was maatschappelijk een ramp voor de christengemeenten. De meesten werkten bij Hindu-onder- nemers en grondbezitters. Bovendien mers gewoon door, daar merkte men zo weinig van de grote veranderingen in de wereld, men ging trouw tweemaal naar de kerk, trouw ter catechisatie, was lid van kies-, mannen-, vrouwen-, jongens- of meisjes-verenigingen, maar zodra iemand uit zulk een omgeving in de stad of in militaire dienst kwam, dan ging het zo vaak fout, conclusie van de spreker laat de mensen rustig in hun dorpjes Wij kunnen echter wel en meestal uit opportuniteitsoverwegin- gen zulke conclusies trekken, wij kunnen vanwege het behoudende ele ment de gezapige rust prefereren, in de Bijbel lezen we van die God, die Zijn volle in de onrust brengt, zoals een arend, die zijn broedsel opwekt (Dt. 32 11In die onrust leert de jonge arend vliegen en in de onrust wordt openbaar of het geloof, dat de achter grond van alles is, inderdaad echt is. De redenering van laat de mensen maar in de rust dan blijft het goed, gaat in wezen niet op, want als in de olirust het geestelijk leven schade lijdt, als het geloof door veranderde omstandighe den verloren gaat, was dat geloof dan echt Het was een geloof, dat het niet kon houden tegen de veranderde om standigheden en spreekt Jezus niet van hen die op de rotsen en tussen de door nen gezaaid zijn In de doorbraak die na de dijkdich ting gaat volgen, daar zal het gaan om de echtheid van het geloof en dan kan de stroom van de tijd wellicht veel mee sleuren, vooral veel sleur, maar geloof, dat echt is houdt stand ook in verande rende en veranderde omstandigheden. Het is het echte geloof dat dan leert zeggen Al waar ik op wou leunen, be zweek en viel. Ai laat mij op U steunen met heel mijn ziel. Bezorgdheid, we hebben er van ge hoord, we kunnen ze begrijpen, want er komt een geweldige doorbraak van recreatie en mechanisatie maar van het huis op de rots zegt Jezus, dat stromen kwamen en winden waaiden en zij stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots ge grondvest. En dan gaat het tenslotte maar om die ene vraag waarop staat het huis van ons leven v. H. staan ze .nu tegenover een versterkt Mohammedanisme. En het is nu een maal een bittere ervaring op de zen- dingsvelden der wereld, dat een chris telijke kerk in een sterk Mohamme daans gebied, vrijwel steriel dreigt te worden. Wat zal er nu gebeuren daar in Pa kistan Dat weten wij niet. Dat is ook een zaak van Christus zelf. Het is dan ook beter dat wij vragen, wat zullen de christenen nu doen. Bij de pakken neer zitten, inzinken, zich maar richten op het eigen kerkelijk leven om dit nog zo goed mogelijk gaande te houden of voort gaan met zendingswerk Ik mag u dan vertellen dat men in Sialkot, dat nog steeds een centrum is van het zendingswerk daar, zeer geluk kig is geweest toen op een zekere dag twee gereformeerde zendingsarbeiders daar eens een bezoek brachten in 1959. Vooral toen zij vernamen dat de Gere formeerde kerken in Nederland over wogen om de helpende hand te bieden voor het bestaande werk en zo mogelijk ook tot uitbreiding van het zendings werk willen meewerken. Tot nu toe had men zich in de Pundsjaab hoofdzakelijk gericht op de Hindu's. Maar de gereformeerden heb ben het plan om het werk onder Mo hammedanen op gang te brengen. Wij hebben mensen ter beschikking, die in Indonesië op dood spoor gebracht zijn door allerlei regeringsmaatregelen. Met name zendingsartsen kunnen steeds moeilijker in Indonesië een pas sende taak krijgen. Dr. Van Walraven was reeds ge ruime tijd in Nederland terug en werd voor een jaar reeds uitgeleend aan de Jodenzending in Tiberias. Toen hem gevraagd was of hij bereid was te wer ken in Pakistan, stemde hij onmiddellijk toe. Hij is nu reeds in de Pundsjaab bezig in een ziekenhuis te Taxila. Ook de arts Bakker werkt reeds in Jalalpur. Het is een hele omschakeling voor die mensen. Ze moeten er even een taal bijleren, het Urdu. Bakker vertelde dat hij bezig is die taal met rochelgeluiden uit te stoten. Dat komt niet omdat hij permanent verkouden is. Het schijnt bij die taal te horen. Ik acht het ook mo gelijk dat het bijverschijnsel is van de primary training. Ir. Hessels zal als leraar scheikunde werken aan de mid delbare school te Murree. Hij zit al in het land. Drs. Steenwinkel zal dit na jaar er heen gaan als econoom en Drs. Slomp, zal als predikant, die zich spe ciaal op de Islam-studie heeft toege legd, ook daar werken. Onze zendingsruimte is verwijd. Wij komen in aanraking met geheel andere zendingsaanpak als wij in Indonesië gewend waren. Er zijn interessante dingen die ons onder ogen komen daardoor. Ik denk bijvoorbeeld aan wat men in Tambaran vertelde over de manier van werken in de Jundsjaab. Niet alleen stuurde men het er vrij snel op aan dat de gevormde gemeenten ook zelf hun inheemse pre dikanten betaalden, maar ook dat men de ouderlingen in de kerken opleiding gaf om als onbezoldigde vrijwillige werkers te worden in de eigenlijke zen dingsarbeiders naar buiten. Het gaat daar dus net andersom als bij ons. Wij maken van evangelisatie arbeiders graag ouderlingen, daar maakt men van ouderlingen zendings arbeiders.- Verder trof ik aan de opmerking dat ,,onze predikanten vinden dat het bou wen van een kerkgebouw het geestelijk leven van de gemeenteleden ten goede komt". Er was een stad die ,,koud" be gon te worden. Dat zie je dan in de opbrengst van de collecten. Dat is daar dus al net zo als hier. De aanslag voor de collecten kon lang niet gehaald wor den. Toen besloot men tot het bouwen van een nieuwe kerk. En de zaak kwam in orde. Het kostte natuurlijk handen vol geld. Toen ze daarmee klaar waren gingen ze verder met het bouwen van een pastorie. Ook dat verliep vlot. Men mocht verwachten dat de bui del nu wel leeg was en het met de normale financiën het alles op een diep tepunt was gekomen. Maar neen hoor. Net andersom. Sedert dien tijd behoort deze gemeente tot hen die de hoogste bijdragen geven voor het normale bud get. Het schijnt wel zo te wezen dat wij een kerk geen dienst bewijzen wanneer wij de objecten die verzorgd moeten worden verminderen of laten verschra len. Als dat zo is dan verwacht ik dat door de actie van de S.S.K. en door plaatselijke actie voor kerkbouw enz. uw labiele financiële toestand, welge- fundeerd zal worden. Er moeten heel wat basaltstenen gestort worden op de caissons van dé Delta-dam in het Veer se Gat, willen ze stevig op de bodem staan. En een kerk die geen lasten voor Christus draagt wordt maar een ..win derig" geval. Mopper maar niet tegen uw collecten, want er ligt een zegen in voor uzelf en voor uw kerk en voor de zaak van het Koninkrijk Gods. Het deert ons dan ook niet dat dooi de uitbreiding van de zendingsbemoei ingen er steeds meer gevraagd zal wor den voor dit werk. Wij gaan Pinkste ren tegemoet. De Pinkster-collecte voor de zending moet groot worden Wij zijn overtuigd dat door de S.S.K. de beurzen voor dit werk niet leeg zijn ge raakt, integendeel ze zijn er door open gegaan, tenzij het hier anders gaat dan op de zendingsvelden zelf. Wel bidden wij dat de Here ons zegenen moge met zijn Geest, opdat wij tot een overvloe dige zegen worden. Wij zijn blij dat de Here ons niet in de ijskast heeft gezet, maar ons nog waardig acht een taak te vervullen. Middelburg. Ds. P. VAN TIL.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1