eeuwóe 3£erkbode GEMEENSCHAPPELIJK GODSGELOOF i V. Van de wijde, ruige Heide 16e JAARGANG No. 42 14 APRIL 1961 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-VossemeerDr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge. Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 Wanneer de apostel Paulus in Athe ne komt, dan lezen wij in Handelingen 17 dat zijn geest in hem geprikkeld werd, toen hij zag, dat de stad zo vol afgodsbeelden was. In de prachtige verklaring van de Zwitserse predikant Walter Lüthi zegt deze, dat de geprik keldheid van Paulus niets uitstaande heeft met jalouzie, onwetendheid of bekrompenheid, maar dat in deze ge prikkeldheid van de apostel het mede lijden en het erbarmen meespreekt met deze hoogstaande en geleerde Athe- ners, die het ene waarop het aankwam niet kenden ,,zij kennen de God van de Bijbel niet, wat betreft de ene ware God, de Vader van Jezus Christus, de ene Opgestane, de ene Verlosser van schuld, de ene Overwinnaar op de ver gankelijkheid, zijn zij onwetend". En deze God gaat Paulus in Athene verkondigen als de enige God. Paulus zegt niet jullie geloven allemaal in God, maar hij roept op tot bekering... en enige mannen sloten zich bij hem aan. Het gaat in Paulus' prediking en daarom in de christelijke verkondiging om God of de goden. Niet één God die zich in en onder vele vormen laat dienen, maar de ene God, die zich in Jezus Christus geopenbaard heeft en die gezegd heeft er is geen God buiten Mij, en wiens Zoon zegt niemand komt tot de Vader dan door Mij. Hiermede vervalt elke gelijkschake ling van de godsdiensten der wereld, als allen gericht op hetzelfde doel en als allen dienst aan dezelf.de God. We horen de uitdrukking nogal eens de laatste tijd we hebben immers allemaal dezelfde God. Maar is dat waar Zijn we inder daad allen kinderen van één Vader Romeinen 1 vertelt ons waar we met ons godsgeloof van nature uitkomen bij de vervanging van de majesteit van de onvergankelijke God door wat lijkt op het beeld van een mens, van vogels, van viervoetige- en kruipende dieren, bij het niet te verontschuldigen zijn maar niet bij het Hem als God verheer lijken of danken. (Men leze hierover eens het boekje van prof. dr. J. H. Ba- vinckReligieus besef en christelijk geloof.) Is de God van de Bijbel buiten Chris tus om onze God, is de god die men buiten Christus om zoekt en aanbidt God Neen, hij is slechts een product van ons eigen denken, hij is één der goden, maar niet de God van de Bij bel. Daarmee komt de slogan, dat we toch allemaal op één of andere wijze God dienen te vervallen. Ware dit zo, waarom zouden we dan zending drij ven, dit zou dan slechts van een zekere hoogmoedigheid getuigen van mensen, die een hogere en betere vorm van re ligie brachten, wat meer beschaafd en NA CHESMAN EICHMANN. Het vorig jaar gonsde het in de lij densweken alom van de naam van de moordenaar Chesman. Dit jaar, wéér in de lijdensweken, gonsde het van de naam van de massa moordenaar Eichmann. En precies als toen, gingen er ook nu weer stemmen op om de onmens, die geen mens ontzag, althans niet ter dood te brengen, liever helemaal niet te be rechten. Had men hem niet beter kun nen laten lopen Waarom na zoveel jaar dat allemaal weer opgehaald wat dies meer zij, maar de grond voor de zending, de grond voor het hele apostolaat zou weggevallen zijn, zou er zelfs nooit geweest zijn. De Bijbel ech ter leert ons anders de mensen dienen niet allemaal dezelfde God. en het gaat niet in alle religies om de ene God het gaat om God of om de (af)goden. In dit licht van de Heilige Schrift kunnen we het niet begrijpen, dat men zo makkelijk spreekt over dezelfde God waarom het dan toch maar zou gaan. En zo kunnen wij meer dingen niet be grijpen, ik denk in dit verband aan het Internationaal Christelijk Vakverbond, waarvan verwacht wordt dat het op het komende congres in Parijs een prin cipiële uitspraak zal doen en zo nodig een statutenwijziging aanbrengen, waardoor het I.C.V. een vakbeweging voor gelovige arbeiders wordt. Dit alles kan gebeuren omdat men van I.C.V. zijde van mening is, dat men op grond van het gemeenschappelijke Godsgeloof en de daaruit voortvloeiende mensop vatting met vertegenwoordigers van an dere religies kan samenwerken. Hier mee zal dan het I.C.V. officiëel gewor den zijn een internationaal vakverbond van gelovige arbeiders, waardoor het mogelijk is om het -reeds zittende Boeddhistisch hoofdbestuurslid te hand haven en niet-christelijke belijders in dergelijke functies te verkiezen. Getui ge de artikelen in rooms katholieke bladen juicht men van K.A.B. zijde deze stap toe, er wordt zelfs gesproken van een verruimd missionair denken waartoe nu perspectieven geopend zijn. Hier echter ontgaat ons ten ene male het missionaire element, wanneer men immers samenkomt op basis van het zelfde Godsgeloof dan houdt elke mis sionaire activiteit op, is bij voorbaat lam geslagen. Wij begrijpen heel goed, dat het I.C.V. hier voor grote moeilijkheden staat, wij begrijpen ook, dat men al die mensen die zich tot het I.C.V. wenden terwijl zij Mohammedaan, Boeddhist enz. zijn, niet los mag laten. Wij kun nen slechts ons verheugen, dat er van de Christelijk Sociale beweging een dergelijke invloed uitgaat, maar wij kunnen geen vrede hebben met de voor gestelde oplossing. Op deze wijze laat men niet alleen de ,,C" los, maar wordt deze ,,C" verloochend, omdat men wil uitgaan van hetzelfde Godsgeloof, dat er volgens de Schrift niet is. Laat ik het heel scherp stellen mogen een Christen, die met een niet-Christen wil samenwerken op basis van „we dienen toch dezelfde God" ontkent daarmee de enigheid van Gods openbaring in Christus en stelt het geloof in Christus op één lijn met het geloof in de Allah dér Mohammedanen of het Nirwana der Boeddhisten. v. H. Wilde men Chesman met zijn ,,paar moorden slechts", wil men Eichmann met zijn millioenen moorden, alles kwijt schelden, misschien om Christus' wil Ik heb niet gelezen, dat iemand, wie ook, Christus daarbij te pas bracht. We luisteren wel, ontroerd, aesthetisch ont roerd althans, naar de Matthaus-Pas- sion en babbelen onder het genot van een verversing" nog wat na over de tenor, die dit jaar „in topvorm" was, of over de hobo, die ditmaal toch 'n keer wat onzuiver klonk, doch, dat Christus zelf die eens zal komen om ,,al Zijn en mijn vijanden in de eeuwi ge verdoemenis te werpen", zelfs maar in onze gedachten rijst en dan n.b. als Rechter, daarvoor hebben wij Hem te veel verzoet, versuikerd tot iets zó on bijbels, liefs, dat geen zonde of heilig heid, laat staan Gods rechtin zicht komen. Waaróm het Lam Gods werd ge slacht, dat het zeven horens heeft en ook de Leeuw uit Juda is, wie van de in Zijn Naam gedoopten weet daar nog van Wat vergéven veel hedendaagse lie den toch gemakkelijkomdat er voor hun luchthartig besef eigenlijk niets meer te vergeven valtOmdat men zelf niet meer wéét van zonde en schuld of van de hoge prijs van Gol gotha, daarom pleit men zo gauw voor .ontoerekenbaarheid" Dergelijke mensen, die enkele of mil lioenen slachtoffers hebben gemaakt, zijn immers zélf het slachtoffer van hun aanleg, hun erfmassa, hun milieu, van de tijdsomstandigheden En al begeert vermoedelijk niemand, behalve nog het restant nationaal-socialisten, Eichmann helemaal schoon te wassen, het wordt door menigeen betreurd, dat het proces is doorgezet, dat hij wel zeker ter dood veroordeeld zal worden. Oog om oog en tand om tand, is toch volkómen uit de tijd Ja, heeft Jezus niet juist daar tegenover Zijn gezaghebbend ,,maar Ik zeg u" geplaatstwederstaat de boze niet, hebt uw vijanden lief" Wat een misverstanden Alsof Jezus daar op de berg sprak niet tot zijn discipelen, hoe die zich in hun particuliere leven hadden te gedra gen, maar als zou Hij zich richten tot overheden, tot rechters, tot legeraan voerders of tot politinele handhavers van de maatschappelijke orde. Tot hen, die volgens Paulus ,,het zwaard" dra gen, niet voor de statie, 'n sierdegen of eresabel, doch 'n dodelijk zwaard en ,,niet tevergeefs" Niet voor nie mendal Immers staat de overheid „in dienst van God, als toornende wreek ster voor hem, die kwaad bedrijft". Daarom vat ik ook niet recht, dat zelfs een goed gereformeerd collega als ds Chr. W. J. Teeuwen van Diemen in zijn meestal goed klinkend Klokke- torentje, het proces tegen Eichmann betreurt. O, allerminst uit sentimenta liteit, of omdat hij geen begrip voor de grote rechtwraak van Israël" zou hebben. Maar ,,Wat als louter juridische aangelegenheid naar zedelijke maatsta ven bedoeld is en wat als zodanig door ieder mens, die er zedelijke begrippen op na houdt zal worden verstaan, kan wel eens een storm van antisemitisme gaan ontketenen. Daarom zien wij dit proces met een zekere angst tegemoet". Het is dus geen sympathie met de vergasser, doch liefde tot de Joden, die hem zo doet schrijven. Echter, hoewel ook ik niet uitgesloten acht, dat hier of daar één of meer onverlaten weerom hakenkruisen op synagogen meniën gaan, of dat op sommige plaatsen in Europa antisemitische leuzen of daden worden gepleegd, het lijkt mij onjuist om uit angst" voor mogelijke, maar allerminst onvermijdelijke gevolgen, het recht niet zijn loop te laten hebben. Omgekeerd, het wil mij voorkomen, dat heel de wereld thans de gelegenheid krijgt een schaduw op te vangen van het komend Goddelijk eindgericht Duidelijker nog dan in Neurenberg, waar de zelf zo schuldige Russen hun haat wilden koelen op soortgenoten. Neen, beste collega Teeuwen, men gaat altijd het veiligst, wanneer men, ook de overheid, blind voor de toe komst, ziet op het gebod Gods van Romeinen 13:4, Genesis 9 6 en Mat- theüs 26 52. Daar is voorts de Duitse bondskan selier Adenauer, die om weer andere gevolgen, het proces te Jeruzalem met vrezen en beven naderbij zag komen een golf van anti-Germanisme. Hebt ge zijn ,,Kopf" wel eens aan dachtig bekeken Het is precies die van een slimme vos, hoe heel anders dan die van de schijnbaar zo grimmige boxer Churchill, die net als deze hon densoort altijd weer per slot goedig en speels, meevalt De Heer Adenauer, ofschoon vrij van zelfs maar de geringste nazi-smet, toch allereerst Duitser, heeft juist nü ontdekt, dat er twee slachtoffers zijn van Hitier de Joden enhet Duit se volkdat intussen zelf eerst Hitier op het schild heeft geheven en zijn terreur toch altijd nog iets beter heeft overleefd O, als Hitier eens had gezegevierd, wat zouden deze Duitse „slachtoffers" over ons hebben geheerst Indien de rechters, naar Gods eigen Woord „goden" zijn indien het juist is, dat toen Pilatus Christus veroor deelde, de Almachtige zelf rechtsprak, dan meen ik, dat de nu na zóveel jaren tóch nog uit zijn hol opgehaalde Eich mann, hier niet maar de toevallige prooi is van wilde bloedwraak, doch terecht staat voor de menselijk meest objectieve rechtbank voor oor en oog der ganse wereld. O, het is en blijft nog slechts een flauwe schaduw. Maar, zowel in de reeks objectieve maatregelen ter bescherming als ter verdediging van de verdachte, als in het door de televisie nooit tevoren zó openbare, wijst het heen naar het enig, voluit rechtvaardig gericht, waarbij ieder tegenwoordig zal mogen, zal moe ten zijn. Niet slechts journalisten uit aller heren landen, niet slechts „het jonge Duitsland", dat de oorlog niet heeft meebeleefd, maar heel de mens heid zal kunnen zien en horen hoe dit keer recht gezocht wordt in een we reldmisdaad. In Eichmann gaat het immers niet maar om deze arme dwaas, die zelfs nü nog niet beseft wat hij misdaan heeft en het tegendeel van berouw toont, maar om een kluwen zonde, zó groot als misschien nooit saamgebald werd gezien en die thans reeds op aar de, zonder hartstocht, voor ieders oog en oor ontward en berecht wordt. Eeuwen en eeuwen vóór Christus reeds beloofde de Here „Ik zal zege nen wie u zegenen, en wie u vervloekt zal Ik vervloeken. Hebben wij het niet opnieuw bevestigd gezien, toen Hitier in vlammen opging, Goebbels zich zelf dood schoot en Goering met syncali zich vergiftigde Wij zullen het op nieuw zien, wanneer de multimoorde- naar Eichmann „entlarot wird", ont maskerd, ontschild, schil na schil en in hem heel het verdoemelijk Nazi-dom Menigmaal wordt op aarde géén recht gedaan. Vraagt de verdrukte zich vertwijfeld af of God dan geen recht doet. Grijpen wij nü dan de geboden ge legenheid aan om met open ogen te zien, met handen te tasten, niet maar de bevestiging van de wat platte volks ervaring loontje komt om zijn boontje, doch de vervulling van hetgeen waar toe de Here zich aan Abraham ver bond wie it vervloekt zal Ik vervloe kenen, staan wij althans aan die •vloek niets in de weg. Maar de bergrede dan hebt uw vij anden lief Bidt voor degenen, die u vervolgen Alsof niet dezelfde officier van jus titie, die zonder enig haatgevoel de misdadiger „achtervolgt", alsof niet de zelfde rechter, die de kindermoordenaar ter dood verwijst, niet zou kunnen, niet zou moeten bidden om vergiffenis voor de veroordeelde door de Allerhoogste. Dezelfde rechercheur, dezelfde in specteur van politie, die zich als chris ten in zijn privé-leven bij het ondergaan van strikt-persoonlijke belediging, heeft te gedragen naar Jezus' voor heel zijn kerk geldend voorschrift„wie u een. slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe", zou die niet de plicht hebben, de roeping van Gods wege, om uw kind tegen een aanrander te beschermen, desnoods met de revol ver Maar natuurlijk Want hogere en lagere overheden zijn „door God ingesteld, in dienst van

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1