eeuwóe 3£erkbode EICHMANN en LUTHER KNIPSELS <:TYleditatie WIE KIEST U met kanttekeningen 16e JAARGANG No. 39 24 MAART 1961 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZBELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge. f Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 V Wanneer over enkele weken het proces-Eichmann begint zullen slechts weinigen niet weten wie Eichmann is en wat hij gedaan heeft. Een stroom artikelen, brochures en boekwerken heeft ons omtrent deze persoon niet in het onzekere gelaten. Eén van deze vele informatiebronnen is het zeker niet zonder kennis van zaken geschreven werkje, dat als no. 606 in de Prisma Serie verscheen Eichmann, symbool van een regime", geschreven door Charles Wighton, die door zijn gede gen kennis van de stukken en het van nabij volgen van de jacht op Eichmann zeker een deskundige mag heten. Re den waarom we hier te maken hebben met een bijzonder gevaarlijk boekje, daar de argeloze lezer door de deskun digheid van Wighton verleid hem wel licht al te gemakkelijk volgt ook daar waar zijn deskundigheid hem in de steek laat. Wanneer Wighton namelijk Eichmann gaat schetsen als Nazi in wording dan verdisconteert hij hierbij namelijk Eichmann's luterse opvoeding. Letterlijk schrijft hij die achter grond droeg in belangrijke mate bij tot de metamorfose van een onbeduidende nazi-employé tot misdadiger van we reldformaat". Natuurlijk weet Wighton wel, dat er niet meer protestanten nazi werden dan katholieken, „maar het is de politieke houding van de protestant se kerk in Duitsland gedurende de laat ste 400 jaar, en de invloed van die hou ding op de massa van het Duitse volk die dient te worden toegelicht om de achtergrond te begrijpen van de trage die van Adolf Eichmann en van de meeste Duitse generaals, die oorlogs misdadigers werden. De stichter van het protestantse geloof in Duitsland, Maarten Luther, begon zijn religieus politieke loopbaan aan het hoofd van een boerenopstand We merken op dat wat betreft Lu thers' houding ten opzichte van de boe renoorlog, de deskundige schrijver al lerminst deskundig is en zich kennelijk niet de moeite getroost heeft van een diepgaand onderzoek. En wanneer hij meent dat het de politieke houding van de protestantse kerk is, die de achter grond heeft bepaald van de oorlogsmis dadigers, dan blijkt daaruit, dat hij nog nooit de moeite genomen heeft om iets van Luther over de overheid te lezen. Zo stelt hij, dat wanneer er maar geen inbreuk was op de geloofsvrijheid de gezagsdragers de Duitsers alles konden bevelen wat zij wensten. Luther leerde het blindelings aanvaarden van gehoor zaamheid aan het gezag en dit leidde in de loop der eeuwen tot de opkomst van een Frederik de Grote, een Bis marck, een Wilhelm II en een Hitier. De houding van de protestantse kerk was dus van dien aard dat een dicta tuur gemakkelijk gevestigd kon worden. Zo wordt gesuggereerd in een werkje, dat verschijnt in een tijd, waarin de dictaturen bloeien in rooms katholieke staten, en het lijkt me toch wel onwaar schijnlijk dat de invloed van Luther tot Spanje, Portugal en Zuid-Amerika zou reiken. Waarbij we tegelijk verzuchten: reikte die maar zo ver, want Luther leert namelijk helemaal niet dat Befehl Befehl is. Geen enkele Duitse generaal zal zich dan ook op zijn Lutherse ach tergrond kunnen beroepen, want als Luther het over het zesde gebod heeft dan zegt hij ,.De wereldlijke overheid is niet door God ingesteld opdat zij de vrede zou breken en oorlogen doen ontbranden, maar daartoe dat zij de vrede handhave en de oorlogszuchtigen were"... Luther onderscheidt dan tussen oorlog om de oorlog (der frischfröhlige Krieg) en oorlog uit noodweer, waarbij hij aan tekent ,,de eerste_ is uit de duivel, God doe hem niet gelukken. De tweede is noodweer, God helpe in dezen" en de lutherse theoloog Vilmar schrijft onom wonden ,,de aanvalsoorlog is verwer pelijk". Wanneer het over de' overheid gaat, die Luther dus kritiekloos zou aan vaarden, schrijft hij in de grote cate chismus ,,Hij (God) wil geen boeven noch tyrannen in dit ambt en deze re geermacht hebben, geeft hen daarom ook geen eer, dat wil zeggen recht en macht om te regeren". In 1937 midden in de nazitijd wees Arno Deutelmoser in zijn werk Luther Staat und Glaube" verschenen in Jena, Did. er op dat, waar door de inspanning van de vorst een mach tig stelsel ontstaan was, Luther sprak van verachting van Gods majesteit. Uit bovenstaande moge blijken, dat Luther allesbehalve kritiekloos tegenover de overheid stond. En nu zou het juist Luthers accepteren van alles wat de overheid deed, geweest zijn dat de grondslag er voor gelegd heeft dat alle Duitsers, zowel protestanten als Rooms-katholieken als een principiëel geloofspunt aanvaardden dat de beve len van de machthebbers zonder beden king moesten worden opgevolgd. Wan neer we zonder de pruisische aard in rekening te brengen over dit laat ste iets willen zeggen, dan lijkt het eer der, dat Luthers bedenkingen tegen de overheid te weinig hebben doorgewerkt waardoor het kritiekloos aanvaarden van de overheid zoals dit vandaag de dag nog in vele r.k. landen geschiedt in Duitsland voor het grootste deel bleef voortbestaan. Wil men persé Lu ther in het geding brengen, dan niet als de man, die zijn loopbaan begon als hoofd van een boerenopstand en zich toen willoos uitleverde aan enkele re- actionnaire vorsten. Dit is een verteke ning van de geschiedenis, waarmee noch Rome, noch Reformatie en nog minder het gesprek tussen beiden mee gediend is en die alleen maar getuigt van een grove ondeskundigheid van een deskundig schrijver over Eichmann, die verder totaal over het hoofd ziet, dat juist daar waar het protestantisme de minste invloed in Duitsland had Zuid-Duitsland de bakermat van het Nazidom gelegen heeft, dat daar de eerste successen werden geboekt en dat daar de SS Miinchen haar trouwste aanhangers had. T. v. H. OM DE ZONDAG In .Onderweg" weekblad voor het bisdom Breda trekt M. Huy- brechts in zijn rubriek „Beeldspraak" een vergelijking tussen het zondagmor gen radio-programma van de Vara en van K.R.O. en N.C.R.V. Al mijmerend over het enorme verschil ontdekte hij twee werelden op één bladzijde van de radiogids. „Twee werelden, die verder en verder uiteenlopen, elk hun eigen cultivering krijgen, totaal anders ge-oriënteerd zijn en ieder op hun manier een „zondags verwachting scheppen. De meest luister- dichte gaat op de zondagochtend op ver bluffende wijze de Hollands-gezellige vrije dag opbouwen de minst luister- dichte handhaaft een jarenlange traditie van grote ernst, stapels godsdienstoefe ning op godsdienstoefening, een hele morgen lang en preekt over de grote waarheden des levens." zeide Pilatus tot hen ,,Wien wilt gij. dat ik U zal loslaten, Bavabbas of Jezus, die Christus genoemd wordt Zij zeiden .Barabbas" Het werd er voor Pilatus niet gemakkelijker op, toen Herodes Jezus naar hem terug stuurde. Ja zeker, hij zal wel even gelachen hebben om die witte kandidatenmante! die Herodes Jezus had laten omslaan „wat een goede mop" maar intussen bleef hij dan toch maar zitten met dat vervelende geval. Maar wacht, daar krijgt hij een goed idee. Volgens het Evangelie van Markus bracht het volk door haar geroep hem op de gedachte. Zijn ge zicht klaar er van op. Het was gewoonte, dat elk jaar tijdens het Paasfeest een door het volk gekozen gevangene werd losgelaten. En deze gewoonte grijpt Pilatus aan om zich uit de moeilijkheden te redden. Hij zet Jezus „op tweetal" met een moordenaar en hij laat het volk kiezen. Hij wist maar al te goed, dat de priesters Jezus hadden overgeleverd uit haat. Maar daarmee is nog niet gezegd, dat het volk er net zo over dacht. Had het een week geleden niet gedaverd in de straten van Jeruzalem van het „hosanna", waarmee het volk hem als koning had ingehaald. Wel, als het volk nu voor Jezu- ciest, dan durft Pilatus de haat van de priesters wel aan. Daarom „Wien wilt gij, dat ik U zal loslaten Barabbas of Jezus „Barabbas of Jezus." Welk een tweetal. Welk een tegenstelling. Een moordenaar tegen'over de Vorst des levens een zoon van de duisternis tegenover het Licht der wereld een man wiens handen druipen van het bloed tegenover een man, wiens handen druipen van de zegeningen. Kiezen is een verantwoordelijk werk. Vaak ook een moeilijk werk. Maar hier wordt het volk de keuze toch niet zwaar gemaakt. Integendeel: Pilatus had juist twee grote contrasten tegenover elkaar gesteld om de keuze gemakkelijk te maken. Het was me nogal geen verschil Barabbas of Jezus. Maar wat zal Pilatus geschrokken zijn het onverwachte gebeurt. Het volk vraagt om Barabbas. Het volk kiest uit dit tweetal Barabbas. Verkiest een moordenaar boven de Zaligmaker. Dat was een grote dwaasheid, zegt U. U hebt gelijk. Dat was dwaas. Even dwaas als de keus van Adam en Eva in het Paradijs. En even dwaas als Ezau's keus tussen eerstgeboorte recht en linzenmoes. En als Annania's en Saffira's keus tussen eerlijkheid en bezit. Maar kennelijk toch niet zo dwaas, dat het in onze tijd niet meer voor komt. Hoevelen kiezen niet in onze tijd bewust tegen Jezus Hoevelen dansen niet voort op die op het punt van uitbarsten staande vulkaan, die wij „wereld"' noemen Hebt U al een keuze gedaan Ja, aanbiedingen zijn er genoeg. Maar toch is de keuze niet zo moeilijk. U moet kiezen tussenJezus of Barabbas het doet er niet toe welke Barabbas dat is. Het is in elk geval wijs die keus niet uit te stellen. Stel niet uit tot morgen, wat U heden kunt doen. Hebt U gekozen Wie Tholen J. C. VAN EGMOND. Huybrechts typeert het Varapro- gramma als een beschaafd, dicht bij de mensen staand programma, dat in al lerlei toonaarden iets van een wereld- op-zijn-zondags laat zien, dat prijst en looft, maar niet de Heer Een echt hu maan bezig zijn, dat spirit geeft om van de zondag een beste vrije gezellige dag te maken. Even onderbroken door een kwartiertje, waarin verteld wordt wat de humanist er van zegt. „Maar", zo gaat Huybrechts verder, „wat zegt de katholiek, in het algemeen, de christen er van We denken (als hij „toevallig" niet in de kerk zit, dat hij naar Garthoff zal luisteren en liever „veel gevraagde platen" beluistert dan „veel gevraagde gewijde muziek" (zie radiogids zondagavond vijf over zeven). „Toevallig niet in de kerk zit." Vindt u dat gek klinken Of beantwoordt het aan de feitelijkheid Is het misschien bij u ook zo, dat u op zondag „nog even naar de Kerk moet" Het ritme van de zondag wordt niet meer door de dag des Heren bepaald"„Wie van onze tijd is, „varaat" op de zondagmorgen; hij trekt er op uit met Garthoff en laat zich in de stemming brengen van de vrije dag, die hem na een week werken ge boden wordt. Hij gaat misschien „nog even" naaï- de Mis, maar dat is dan een momentopname, een uittreden uit de wereld naar een totaal andere cultuur wereld, die hem wellicht nog veel zegt. Dat willen wij niet ontkennen. Maar toch die laatste wereld is niettemin to taal gescheiden van de andere, die zo gecultiveerd door de Vara wordt ge presenteerd en in welk programma al leen nog maar „geestelijk leven" voor de humanist past. En dan in deze ern stige toon slechts een kwartier lang Katholiek of niet-katholiek op zondag leven wij uitdrukkelijk in twee werel den. Het feit is onmiskenbaar." Twee werelden omdat het ritme van de zondag niet meer door de dag des Heren wordt bepaald. Twee werelden: één vanuit de verlossing en bevrijding en één vanuit de ontworsteling en de vrijgevochtenheid. Waarmee we dan niets denigrerends willen zeggen als wij het woord vrijgevochten gebruiken, maar tenslote is dit het humanisme, de ontkenning van God en meester boven zich de vrijheid, die de mens zich schept. Daarom kunnen we ook stellen: twee werelden één in de vrijheid, die God geeft, één in de vrijheid die men zichzelf schept. Daar ligt het verschil tussen het programma van Vara en confessionele omroepen op de zondag, het verschil in zondagsviering tussen humanist en christen. En als Huy brechts dan stelt, dat de mens van van daag „varaat" in plaats van „kroot" of „ence-erveet", dan liggen de wortels van het feit dat het ritme van de zon dag niet meer door de dag des Heren bepaald wordt daarin, dat zovelen de dag des Heren als feestdag zijn kwijt geraakt. Eerst wanneer het feest der verlossing het allesbeheersende weer is, dan zal het ritme van de zondag weer juist bepaald zijn. Dan hoeven christe nen niet van de ene wereld in de an dere te wippen, omdat die andere we reld rondom de mens een vreemde we reld geworden is en we tegelijkertijd van een vreemde onschriftuurlijke zon dagskramp verlost zijn. T. H.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1