eeuwóe 3£erkbocle DE ENGELEN ZIJN HET EENS a Uit de wereld van School en Gezin MIJ komt de wrake toe JEUGD en EVANGELIE 16e JAARGANG No. 38 17 MAART 1961 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge. Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 Natuurlijk, de engelen zijn het altijd al eens geweest, maar toch in Neder land wilden zij althans volgens de bijbelvertalingen maar niet tot over eenstemming komen. In de kerken der Reformatie zongen zij van de mensen des welbehagens, terwijl in de Rooms Katholieke Kerk gezongen werd van mensen van goeden wille. De mensen van goeden wille hebben echter onlangs het veld moeten ruimen voor mensen in wie God een welbehagen heeft. De oorzaak hiervan is gelegen in het feit dat op 12 februari j.l. aan kardinaal Alfrink werd aangeboden een nieuwe vertaling van het Nieuwe Testament, verzorgd door de St. Willibrord-ver- eniging die op deze dag \2]/j jaar be stond. Tevens werd aan de kardinaal een stichtingsacte overhandigd van de Katholieke Bijbelstichting, die zich zal belasten met de bijbelpropaganda en met nieuwe bijbeluitgaven. Een ge schenk dat de bijbelgeleerde Alfrink zeker meer welkom was, dan ieder an der huldigingsblijk, dat men maar zou kunnen verzinnen om zijn benoeming tot kardinaal te vieren. Het is verblij dend, dat rooms katholiek Nederland zó aan de kardinaalsbenoeming van monseigneur Alfrink luister heeft wil len bijzetten, dat .niet de mens Alfrink, maar het Woord Gods in het middel punt is komen te staan. Het Nieuwe Testament in de nieuwe uitgave, zoals het thans gepresenteerd is, onderscheidt zich van de bestaande Petrus Canisius-vertaling en van de Nieuwe Vertaling van het Ned. Bijbel genootschap door aanpassing aan de levende taal van vandaag, het is een bijbel in modern Nederlands geworden. Een ander verschil met de oude r.k. vertaling bestaat hierin, dat de omvang van de inleidingen en aantekeningen bij de bijbeltekst is toegenomen. Zoals men weet eist de R.K. Kerk dat de bijbel vertalingen voorzien zijn van verklaren de voetnoten een bepaling die uit de tijd van de reformatie stamt De aantekeningen zijn ook van enigszins andere aard geworden, doordat meer dan voorheen de aandacht gevestigd wordt op de tekstuitleg en bijbelse ge dachten en thema's worden toegelicht. Zo vertelt prof. P. J. Cools O.P. in het nummer van de Bazuin, dat aan het verschijnen van deze bijbeluitgave ge wijd is hoe bijv. in de boodschap van de engel het ,,vol van genade" vervan gen is door „begenadigde" omdat ,,de achtergrond en het verband is komen vast te staan van deze tekst met de aankondiging van het messiaanse heil aan de dochter van SionMaria wordt gezien als de dochter van Sion, de vertegenwoordigster van het Gods volk, aan wie het heil wordt verkon digd". Daarom „begenadigde". Dit impliceert echter niet dat daarom het „Wees Gegroet" gewijzigd zou moeten worden, dit gebed is namelijk aldus prof. Cools geheiligd door een tra ditie van eeuwen. We zien dus dat de nieuwe r.k. ver taling dicht bij de bijbeltekst aansluit en deze niet pasklaar maakt aan de door de traditie geheiligde liturgische vormen. Of dit wellicht ergens kort sluiting zal gaan geven 1111 Na het bovenstaande zal bij menig een de vraag rijzen of het dan niet mo gelijk is om tot een gezamelijke bijbel uitgave voor geheel Christelijk Neder land te komen. In een vraaggesprek, dat gevoerd werd met de secretaris van het Ned. Bijbelgenootschap en waarin ook deze vraag werd aangeroerd, ant woordde de heer Kijne „Er bestaat, dacht ik, geen tekst waarover we het niet eens zouden kunnen worden". De grootste moeilijkheden liggen hier wel op het terrein der eigennamen, die in rooms katholieke kring vaak heel an ders worden geschreven, daar deze na men aan de Latijnse vertaling ontleend zijn, bijv. Noe i.p.v. Noach. Tot een gemeenschappelijke bijbeltekst moet echter op de duur te komen zijn, waar bij dan uiteraard altijd een r.k. uitgave met eigen kanttekeningen zal blijven bestaan, zoals ook van reformatorische zijde momenteel twee bijbels met kant tekeningen worden uitgegeven, één bij Kok in Kampen en één bij Bosch en Keuning te Baarn. Toch zal het nog wel geruime tijd duren voordat we daaraan toe zijn. We behoeven maar te denken aan de weerstanden in protes tantse kring tegen de Nieuwe Verta ling en aan die in r.k. kring tegen de nu juist verschenen vertaling. Waaruit blijkt dat in sommiger oog ook de woorden van een bijbelvertaling dooi de traditie geheiligd zijn. T. v. H. Naar aanleiding van de binnengeko men reacties op het „kerknummer" van J. en E., waar wij een vorig maal over schreven, haast de redactie van het maandblad J. en E. in het maartnum mer zich om alvast één misverstand uit de weg te ruimen, en wij haasten ons dit hier door te geven „Van een artikel in het kerknummer vroeg iemand zich namelijk af „of deze gedachten ook leven bij het J. en E.- bestuur". Dit duidt op een verwarring. Ons maandblad is geen „officieel or gaan", maar een open forum van jon geren. Het is dus bepaald niet noodza kelijk, dat de stukken die er in staan (en die er afvliegen) de instemming heb ben van het landelijk bestuur van de werkgemeenschap Jeugd en Evangelie. Zij komen voor rekening van een on afhankelijke redactie". v. H. SCHOOL EN POLITIEK Wellicht vraagt U zich af, of onder getekende na de jongste ontwikkeling nog wel kan fungeren als medewerker voor de rubriek „School en Gezin". Met de school is zijn contact sinds 21 februari j.l. aanmerkelijk losser gewor den en ook de vreugden en zorgen van het gezin moet hij soms dagen aaneen ontberen. Op het eerste sein van uit gever of lezers zal hij zijn portefeuille dan ook graag ter beschikking stellen... Als ik vandaag enkele opmerkingen wil maken over „school en politiek" ziet U dit opschrift ongetwijfeld tegen de achtergrond van bovenbedoelde veran dering. Het is mij een behoefte ook op deze plaats te getuigen van de ontroe ring, die het tragisch sterven van mijn naar menselijke berekening onmisbare voorganger Drs. C. P. Hazenbosch in binnen- en buitenland heeft gewekt. Deze zéér begaafde politicus heeft zijn krachten verteerd in de strijd voor so ciale gerechtigheid enkele maanden voor zijn sterven zei hij tot een van zijn vrienden ik heb geen tijd het kalmer aan te doen, want ik word niet oud. Op ontstellende wijze is dit voorgevoel bewaarheid Kees Hazenbosch had zijn loop volbracht en wij mogen geloven, dat de rusteloze thans rust heeft ge vonden. God had hem met rijke gaven gesierd en hij wist zich er toe geroepen die gaven te besteden in dienst van Hem, bij Wie hij zich geborgen wist. De deelneming van heel een volk gaat uit naar zijn moedige vrouw en haar zes jonge kinderen. cfïl&ditatie „Laat hem met rust en laat hij mij vervloeken, want de Here heeft hem gezegd." 2 Sam. 16 lib. David vlucht voor Absalom. En niet alléén voor Absalom. Ook voor een deel van zijn volk, dat hij groot heeft gemaakt. Daar zit een enorm stuk tragedie in. Of beter gezegd een stuk door werking der zonde. Absalom's opstand en Israël's ontrouw zijn bepaald zonden. David heeft dit niet verdiend. Hij was geen despoot, maar een koning met hart voor zijn volk. En hij had Absalom lief. Maar ook de zonden van David hebben een aandeel in de oorzaak der crisis. David heeft als huisvader gefaald. Denk aan Bathseba. En daar mee is hij ook in aanzien en waardering bij het volk gedaald. Het is niet goed mogelijk al de factoren op te noemen, die de oorzaak van dit bankroet van David's konir -schap vormen. We kunnen zeggen het kwaad raft zichzelf. Nog beter God laat het kwaad zichzelf straffen. David heeft dat verstaan. Als Simeï hem op de vlucht beschimpt en vervloekt, duldt hij de wraak van Abisaï op Simeï niet. David hoort in Simeï's schelden de stem van de Here. Hij hoort de vloek Gods over zijn zonden. Maar tegelijk laat hij God vloeken. David geeft zich aan God over. Aan Gods wraak èn aan Gods genade. Daarin is deze man naar Gods hart, het beeld van dè Koning dei- Joden Jezus. Die op zijn lijdensweg, weggejaagd uit Jeruzalem, geschol den werd, maar niet terugschold, omdat Hij wist dat het kwaad zichzelf straft. Hij de onschuldige zondaar der zondaren weet dat God Hem vloekt. En Hij laat God vloeken. Hij erkent dat God het terecht doet. En zo geeft Hij zich over, onvoorwaardelijk. Hij laat de wraak aan God over. En daarmee geeft Hij zich aan de genade Gods over. En daarmee geeft Hij ook de mensen die Hem schelden aan de genade Gods over. Ik durf niet te zeggen, dat David voor Simeï gebeden heeft. Later draagt hij aan Salomo op Simeï te straffen. Maar Jezus heeft voor wie Hem kruisigden gebeden. En we zullen ons aan Jezus moeten houden. Voor onszelf in zoverre wij met Simeï meelopen en stenen woorden gooien naar een ander. En voor de Simeï's die ons kwaad doen. „Mij komt de wrake toe," zegt de Here. En we zien in Jezus Christus, hoe genadig God daarin is. Rilland-Bath PH. STOFFELS. Politiek en onderwijs hebben intus sen wel een en ander met elkaar te ma ken ik behoef slechts de naam van een voor-wereldlijk dier te noemen en U begrijpt onmiddellijk, waarover het gaat. Kort geleden is de Memorie van Antwoord verschenen op het wetsont werp voor het voortgezet onderwijs en dit stuk heeft al heel wat pennen in beweging gebracht. De Minister heeft inderdaad rekening gehouden met ver schillende bezwaren tegen zijn aanvan kelijk plan; van de 117 artikelen zijn er 67 min of meer gewijzigd en Zijne Excellentie is bereid nog meer verande ringen aan te brengen, indien hij op deze wijze een aantal tegenstanders tot voorstemmen zou kunnen bewegen. Dat klinkt misschien nogal hoopvol. Maar_ we moeten ons goed realiseren, dat de aangebrachte wijzigingen op sommige punten wel incidentele verbe teringen betekenen, maar geen princi piële koersverandering inhouden. In het grondpatroon van zijn ontwerp heeft de Minister geen wijziging gebracht. Hij redeneert uit een typisch Rooms- Katholieke visie, volgens welke de Staat tot taak heeft het „algemeen wel zijn" te bevorderen en binnen dit kader moet zorgen voor opvoeding en onder wijs van de jeugd. Ieder voelt hoe ge vaarlijk deze redenering is nog enkele stappen verder en we zijn bij de totali taire staatsopvoeding. Lijnrecht hier tegenover staat de Cal vinistische die uitgaat van zelfstandige levenskringen, ieder naar hun eigen aard geschapen. De Staat kan en mag niet de hoogste gemeenschap zijn, waaraan andere levenskringen onder geschikt worden gemaakt. In het raam van ons blad kan ik hier niet uitvoerig op ingaan, maar het zal zelfs onge schoolde lezers duidelijk zijn, dat we hier raken aan de „soevereiniteit in eigen kring". Deze grondgedachte de Staat re gelt het onderwijs is het leidend principe van het thans aanhangige ont werp. En het moet worden betwijfeld of de Minister bereid zal zijn in dit opzicht concessies te doen, gesteld al dat het mogelijk ware het ontwerp in de door ons gewenste zin te amende ren. De Mammoet zou er door gedena tureerd worden. Daarnaast blijven ook wat de uitwer king betreft onzerzijds ernstige bezwa ren bestaan. Ik denk aan het Ulo (in de nieuwe bedeling Mavo genoemd), dat ernstig in de klem dreigt te komen tussen het lavo (thans vglo) en het havo (het nieuw geschapen school type). Ik denk ook aan de kweekschool; insiders vrezen ook voor de onderwij zersopleiding grote risico's, wanneer het ontwerp ongewijzigd zou worden aan genomen. Het grote aantal leerlingen dat in de toekomst nodig zal zijn om tot stichting van een nieuwe school te kunnen komen kan in een minder dicht bevolkt gebied als Zeeland de ontplooi ing van het onderwijs aan de rijpere jeugd ernstig belemmeren. De Minister hoopt dat zijn geestes kind althans in de Tweede Kamer nog voor de zomervakantie in veilige haven kan worden gebracht. Naar ver wachting zullen er voor de mondelinge behandeling minstens zes weken nodig zijn. Hoe zal nu de houding van de Prot. Chr. fracties zijn 1 U begrijpt, dat ik me in dit stadium en in mijn huidige functie niet aan voorspellingen waag. Slechts een enkele opmerking ten be sluite. Naar mijn indruk zal Minister Cals bij alle waardering voor zijn grote capaciteiten van deze zijde ernstige kri tiek te verduren krijgen. Er kan echter niet worden volstaan met een negatief verzet. Men zal constructief werk moe ten doen. Door amendering zijn mis schien nog verschillende ongerechtig heden weg te werken. Blijft het ont werp ook na aangebrachte wijzigingen pricipiëel en praktisch onaanvaardbaar, dan zullen de Prot. Chr. vertegenwoor digers hun consequenties daaruit moe ten trekken. Middelburg J. A. van Bennekom.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1