eeuwóe 3£erkbocle BIJ DE AANVANG r PSALMBERIJMING c*ïY[editatie KNIPSELS met kanttekeningen RONDOM EEN 16e JAARGANG No. 35 24 FEBRUARI 1961 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink, Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge. Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 v ">s Bij het begin van mijn redacteur schap, moge ik allereerst de uitgever en de commissie van overleg hartelijk danken voor het in mij gestelde ver trouwen, door mij voor het redacteur schap van de Kerkbode aan te zoeken. Temeer verheugt mij dit aanzoek, daar wij ik denk hierbij aan opname van plaatselijk kerknieuws het niet altijd geheel met elkaar eens zijn. We hebben ook dit met elkaar doorgespro ken en hopen in de loop des tijds tot een oplossing te komen die iedereen bevredigen kan. Wat het werk van redacteur betreft, de plaats van dr. Stam in te nemen is zeker geen kleine zaak, we hopen op uw aller welwillendheid. Een goede samenwerking met alle medewerkers waarvan de meesten mij in naam slechts bekend behoort verder tot het verlanglijstje van de redacteur, ho pelijk zullen wij elkaar in de toekomst beter leren kennen, ik stel mij tenmin ste voor om zo af en toe eens samen te vergaderen, opdat onze samenwer king des te hechter mag worden. Mogen wij zo tezamen onder Gods zegen ons werk verrichten tot het heil van Christus' Kerk. v. HATTEM. ii Toen in 1949 een zakelijke overeen komst gesloten zou worden tussen de Kerken en de Stichting Geestelijke Lie deren heeft het geruime tijd geduurd alvorens een contract getekend kon worden. -Aanvankelijk -weigerde -ds. Hasper namelijk dit contract te onder tekenen omdat hij niet bevredigd was omtrent de verplichting die de Kerken op zich namen. Na een onderhoud van bijna vier uur met prof. Okma de ontwerper van het contract ver klaarde hij zich tenslotte bereid om het contract met daarin de volgende zin snede te ondertekenen „de Kerken zullen aanbevelen, dat de psalmen vol gens de psalmberijming 1949 bij de ere dienst der Gereformeerde Kerken in gebruik genomen worden, onder voor behoud van de autonomie van de plaat selijke Kerk". Het is nu dit „aanbeve len" dat de ondertekening heeft opge houden en dat in de loop der jaren tot een struikelblok is geworden. Op grond van dit „aanbevelen" voelt ds. Hasper zich tekort gedaan en meent de Stich ting van contractbreuk te kunnen spre ken, daarom verscheen eerst de brochu re „Doe Recht" nu gevolgd door een „Nadere Verklaring". En wat is het dan dat ds. Hasper nu nader verklaart Dit, dat het aanbeve len niet in de gewone, gangbare zin van het woord genomen moet worden. Daar prof. Okma in het langdurige onder houd hem zou hebben meegedeeld, dat dit aanbevelen niet maar een lege term zonder enige verplichting was, maar dat het verstaan moest worden als een „op algemene invoering gerichte actie met de kracht en met de volle autori teit, welke aan de generale synode te genover de plaatselijke kerken toe komt". Ds. Hasper is van mening, dat prof. Okma over dit onderhoud rapport moet hebben uitgebracht aan het moderamen van de synode, een rapport echter dat tot op heden onvindbaar is, en waar van de synode van Assen verklaarde dat „dit stuk in werkelijkheid niet be staat en niet heeft bestaan". In zijn nadere verklaring stelt ds. Hasper de mogelijkheid, dat wellicht dit rapport dan per telefoon aan de praeses der synode is uitgebracht en dat de praeses dit voldoende heeft gevonden. In ieder geval ds. Hasper blijft bij zijn mening, dat van het onderhoud tussen hem en prof. Okma hoe dan ook rap port moet zijn uitgebracht. Een tweede en veel belangrijker zaak is dat ds. Hasper, onder ede afgelegde, verklaring in deze zaak nu gesteund wordt door eveneens beëdigde verklaringen van twee getuigen, die bij bovengenoemd onderhoud aanwezig waren. Beiden verklaren, dat prof. Okma inderdaad verzekerd heeft „dat de Gereformeerde Kerken definitief de Psalmberijming Hasper hadden aan vaard en dat er van medewerking van haar deputaten aan een andere berij ming geen sprake zou zijn". Ook ma ken zij melding van prof. Okma's ver klaring, dat de synode deputaten zou benoemen „die met de volle autoriteit, welke in het kerkverband aan de Gene rale Synode toekomt, de invoering door de kerkeraden zouden stimuleren". Uit deze beëdigde verklaringen horen wij verder „De wilsovereenstemming tus sen partijen werd dus verkregen na ampele bespreking van het woord „aan bevelen", nadat beide partijen een be tekenis van het woord hadden aan vaard, welke, zonder dat dit in de over eenkomst nader was omschreven, een daadwerkelijke en op spoedige algeme ne invoering der psalmberijming in de plaatselijke kerken gerichte bijzondere en aanhoudenden activiteit der Gere formeerde Kerken inhield". Van belang is ook de slotverklaring, dat „aan het „aanbevelen" in artikel 5 der concept overeenkomst en in de definitieve over eenkomst, welke daarop gevolgd is, een betekenis werd gegeven, welke uitdruk kelijk en bewust geen ruimte liet voor de beperkte strekking, die bij het raad plegen van woordenboeken daaraan verbonden kan worden en later door de juridische Raadsman der Kerken daaraan verbonden is". Afgezien van het feit, dat deze ver klaringen wel wat heel erg aan de late kant zijn, menen we toch dat het laat ste woord in de „Psalterkwestie" nog niet gesproken is. Wanneer hier ver klaard wordt, dat aan de betekenis van het woord aanbevelen uitdrukkelijk en bewust een strekking gegeven is, die afwijkt van wat we in de woordenboe ken vinden, en wanneer dit onder ede verklaard wordt, dan komt de hele zaak in een nieuw licht te staan. Zowel de juridische Raadsman der Kerken als de arbiters zijn uitgegaan van de gang bare betekenis van het woord, zij heb ben dan ook niets geweten van déze betekenis van het woord aanbevelen. Nu echter wordt onder ede verklaard door drie personen nog wel dat op grond van deze betekenis alléén het contract toen is ondertekend. Natuurlijk we kunnen zeggen „de arbitrage-uitspraak is gevallen en daar mee is voor ons de zaak afgedaan", doch in het licht van bovenstaande ver klaringen zal geen christenmens en geen kerk dit ooit mogen zeggen. Als deze verklaringen waar zijn en we willen toch niemand lichtvaardig van meineed beschuldigen dan zijn we op zijn minst verplicht om weer te gaan spreken, op zijn minst want dan gaat de vraag klemmen of wij niet verplicht zijn om aan het Psalter 1949 die plaats in onze kerken te geven, die het krach tens de overeenkomst van 1949 toe komt. Afgezien van de vragen of we er dan zo gelukkig mee zullen zijn en wat anderen wel zullen zeggen. Terneuzen v. HATTEM. LEED EN LIEFDE VAN DE TOORNENDE HEILAND En nadat Hij hen, zeer bedroefd over de verharding van hun hart, rondom zich met toorn had aangezien, zeide Hij tot de mens: Strek uw hand uit! En hij strekte haar uit en zijn hand werd weder gezond Mark. 35. Markus tekent ons meermalen Jezus innerlijke bewogenheid een me laatse ziet Jezus met barmhartigheid bewogen bij een dove, die moeilijk sprak zuchtte Jezus de rijke jongeling kreeg Hij lief en bij een andere gelegenheid vraagt Jezus diep zuchtende in Zijn geestWaartoe begeert dit geslacht een teken Hier de toornende Heiland. Dat lijkt maar gevaarlijk. Hoe gemakkelijk mengt zich drift onder onze toorn of wordt toorn een uiting van zelf handhaving Jezus kent de heilige toorn. Waarom U kent het verhaal. In een synagoge een man, met een hand, die waarschijnlijk tengevolge van een ziekteproces - niet ge voed en machteloos werd. Wat een last en schade Jezus' tegenstanders worden door de feiten gedwongen Jezus' macht tot genezen te erkennen. Maar nu spitsen ze zich op de vraag Zou Jezus vandaag, op sabbath die hand genezen Niet omdat ze die stakker van een man graag de genezing gunden. Neen de fitters redeneren Die dorre hand brengt de man niet in levensgevaar. Geneest Jezus vandaag, dan is daarmee ge geven gerede aanleiding tot een aanklacht bij het SanhedrinJezus schendt de sabbath. Maar zie Jezus spitst zelf het geval toe door. de man in het middel punt der belangstelling te plaatsen en dan te vragen Is het geoorloofd op de sabbath goed te doen (iemand te helpen) of kwaad te doen een leven te redden of te doden (zoals zij begeerden Jezus te doen. Wat een sabbathsoverpeinzing Moordplannen Dan kijkt Jezus hen één voor één aan, heel de kring rond, als een per soonlijk beroep op ieders geweten. Maar niemand verblikt of bloost. Geen oog wordt neergeslagen. Huil harten zijn harder dan een keisteen. Vandaar Jezus' toorn Heilige toorn. Tegen zoveel verharding zo danige moordlust en dat jegens hem, onschuldig Godslam Maar de toorn is gemengd met onuitsprekelijke droefheid. Jezus lijdt onzegbaar veel. Zijn hart is weeken schreit van smart over zoveel zonde macht zo sterke verharding van het hart. Hun moordplannen, Jezus welbekend doorpriemen zijn hart. Maar, hoe bitter de Heiland ook lijdt, hoe diep de droefheid Zijn ziel ontroert, onze borg gaat voort op de weg der voldoening. Hij draagt de smart om onze zonden. Enheelt de hand van de ongelukkige on danks de boze blikken ondanks de moordlustop de sabbat. En zo vervult de lijdende Heiland voor Zijn volk de liefdewet plaats- bekledend. Zie het als een Messiaans teken. Hier is profetie Zie ik maak alle dingen nieuw. De Heiland profeteert met de daad het rijk der heerlijk heid, waar niemand zal zeggen Ik ben moe of ik ben ziek. Waar de in Christus' ontslapen grijsaard beërfteeuwige jeugd. Yerseke J. E. BOOY. CITATEN-PARADE Ter afwisseling van de „grote" arti kelen met kanttekeningen ditmaal een bloemlezing van korte citaten, waarbij we onze kanttekeningen beperken tot het opschrift. OVEREENKOMST „De schaamteloosheid die ons ontzet in de wijze waarop een Russische filosoof die van de partij-lijn is afgeweken, door zijn collega's wordt overladen, vindt zijn parallel in de wijze waarop bepaalde katholieke instanties op de veroordeling van een bepaald schrijver kunnen aan dringen. De ontstellende onwaarachtig heid in de zelf-beschuldigingen van de veroordeelde marxist vindt zijn pendant in de onderwerping die het kerkelijk ge zag eist bij de veroordeling van een ge schrift, zonder dat de auteur zich kan verdedigen of zelfs de gronden van de veroordeling verneemt. Er zijn veroor delende verklaringen van de sowjet- academie en veroordelende verklarin gen van de pauselijke academies, die, bij weglating van de persoonsnamen en van de termen marxisme en katholicis me, niet meer van elkaar te onderschei den zijn." (Prof. Delfgaauw in rk. blad „Ter Elfder Ure") DOPERS KERKBEGRIP dominee Van Dijk gaat aan twee dingen voorbij, en dat zijn 1. de exclusivistische geest in onze ker ken 2. de wijziging in de houding van de broeders, die ons in 1944 loslieten. De exclusivistische geest, die naar mijn mening ook uitkomt in de doperse ge tinte interpretatie van de belijdenis aan gaande de kerk, werkt kerkontbindend. Ik wilde wel, dat ds. Van Dijk daar eens oog voor kreeg. Juist in eigen kerk worden tengevolge van deze verkeerde geest de broeders losgelaten. Zeker, u blijft nog wel „broeder", maar duidelijk laat men u merken dat u wordt beschouwd als be keringsobject of als een ongehoorzame die uit de kerk gepreekt moet worden, en die in geen geval geschikt wordt bevonden voor het ambt." (Ds. A. van der Ziel vrijgem. in „Contact") WERELDGELIJKVORMIGHEID BIJ EEN DICHTE BIJBEL „Ook t.a.v. de benoeming van prof. Kamphuis kan nu toch wel gezegd wor den, dat de sombere profetieën dienaan gaande geheel bewaarheid worden. Zelfs het welwillend staan tegenover samenspreking wordt gekwalificeerd als verstoring der onderlinge verhoudingen. Samenspreking met eigen broeders wordt botweg geweigerd. De een geeft zelfs geen antwoord, terwijl de ander een boos neen laat horen. Hoe vindt u dit nummer Zo staat te lezen in hetzelfde blad. Het antwoord, dat men zelf geeft is De Reformatie geeft schriftuurlijke voor lichting. Mijn antwoord is de voorlichting, die Schilder en Kamphuis hier geven ademt een geest van wereldgelijkvormigheid. Zelfs wanneer deze beide scribenten re den hadden voor hun boosheid, zouden ze zich nog moeten haasten, deze zaak met hun brs. in orde te maken, nu hier zo goede gelegenheid geboden wordt. Schriftuurlijke voorlichting Schilder en Kamphuis, ge hebt hier de Bijbel dicht gelaten." (Mr. Dr. J. Meulink in „Contact") (vervolg op pag. 2)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1