eeuwóe 3£erkbode
r
1 °/o ACTIE S. K. K. In Zonland
KNIPSELS met kanttekeningen
J
Van U is het Koningschap
V.
16e JAARGANG No. 33
10 FEBRUARI 1961
OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, VlissingenD6. D. J. Couvée, Bennekom
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. C. van Hattem, Terneuzen Ds. A. Koning, Oud-Vossemecr
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg
Mej. F. A. Groot Nibbelink te Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes
J. Wattel, Gapinge.
Abonnementsprijs
3,per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
12 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 12 ct.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Ollhoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, Tel. 2438
Giro no. 42280
a
Na afloop van de in Goes gehouden
instructievergadering voor de 1 %-actie
van de S.S.K. werd mij verzocht hierover
iets te schrijven in de Zeeuwse Kerkbode.
Aan zo'n verzoek geef je gehoor, omdat
de S.S.K. in de algemeen adviseur (die in
Goes het woord voerde) een man bezit
die de gave heeft om iedereen actief te
makenen je voldoet ook nog graag
aan je opdracht, omdat het op die instruc
tieavond aan een ieder die luisterde naar
de heer Spoelstra zo volkomen duidelijk
werd hoe noodzakelijk dit werk van de
S.S.K. is, en ook hoe mooi dat werk is
Dit werk Van de kerken, dóór de ker
ken, vóór de kerken. Of, zoals de ons al
len toch wel bekende brochure van de
S.S.K. het zegtDit werk, waarbij „allen
allen zullen moeten helpen"
Om te beginnen werd ons dat direct
duidelijk gemaaktDe actie van de S.S.K.
is volledig een actie van de kerken. Waar
er nog wel eens gedachten zijn aan een of
ander particulier initiatief, min of meer
buiten de officiële kerkelijke instanties om,
moeten we eens en voor altijd weten Dit
is een actie waar de Generale Synode
volkomen achter staatde kerken (en
de gemeenteleden) kunnen bedenken
S.S.K. is een kerkelijke zaak
Daar zijn nog wel eens misvattingen te
beluisteren over het werk van S.S.K. Men
is, en de brochure vestigt daar ook de
aandacht op, vooral in de meer afgelegen
provincies, niet genoeg doordrongen van
de enorme aanwas van de bevolking met
name in het Westen van ons land (Rand
stad Holland), en van de grote problemen
die deze uitbreiding met zich brengt voor
de kerkbouw. De cijfers en overzichten
moet U nog maar eens bestuderen uit de
brochuredie spreken duidelijke taal.
En dan moeten we er één ding goed bij
bedenkenHet is bepaald niet zo, zoals
sommigen nog wel eens denken, dat een
gemeente maar plannen heeft te maken en
die plannen kan indienen bij de S.S.K.,
die dan wel voor het geld zorgt, en liefst
een grote, dure kerk neerzet van de bij
eengebrachte gelden uit de kerken. Zo is
het niet. De S.S.K. springt bij, daar waar
de eigen gemeente zelf het uiterste heeft
gedaan, en de S.S.K. helpt ook alleen daar
waar de bouw zo zuinig en zo sober mo
gelijk wordt uitgevoerd. Dat er aan een
stadskerk wel eens andere eisen, ook van
instanties van buitenaf, worden gesteld
dan aan een kleine dorpskerk, is te be
grijpen, maar we kunnen er rustig van
overtuigd zijn, dat het geld dat bijeenge
bracht wordt, verantwoord wordt uitge
geven. Bovendien gaat het niet alleen over
kerkbouw in het Wasten. Overal waar
nood is, tot in de kleinste gemeenten in de
verste hoeken van het land wil S.S.K.
helpenhet is zo belangrijk dat we in
zien dat dit een zaak is van de hele kerk
Van alle gemeenten
Maar al was het alleen het Westen
dan nog stonden we voor de taak, mee te
helpen Al wonen wij dan in Zeeland, en
al zien wij van die groei niet zoveel, onze
kinderen zullen daarheen trekken Hoe-
velen zoeken nu al niet hun werk en hun
woonplaats daarginds, en de trek naar de
dichtbevolkte streken zal toenemen. Vin
den wij het nu al niet prettig en gerust
stellend als we weten dat er daar, waar de
kinderen zijn gaan wonen, ook een ge
meente en een kerk is Dat zal in de toe
komst zo moeten blijvenwant vragen
wij waarom het uiteindelijk gaat in de ac
tie van de S.S.K., dan is het antwoord
Het gaat om de toekomst van de kerk.
Het gaat er om dat onze kinderen straks
in de kerken kunnen zitten die wij voor
ze gebouwd hebben En als wij spreken
over de toekomst van de kerk, dan mogen
wij daarbij niet alleen maar denken aan
onze eigen plaatselijke kerk. Deze actie
van de S.S.K. leert ons ook weer om in
de weg van het offer opnieuw aandacht
te geven aan het grote gebod Dat wij de
naaste moeten liefhebben als onszelf.
En dan slaagt de actie voor de 1%.
Die slaagt als de liefde er is voor deze
zaakvoor deze dienst aan Christus
en zijn Kerk. Tér vergadering in Goes
hoorden we al van de bemoedigende inzet
van een kleine gemeente, plm. 250 zielen
zwaar hulpbehoevend, waar toch de rond
gang al had plaats gevonden, en waar die
3300,— opbracht. Er werd verteld van
een chequè, die binnenkwam met een be
drag van 87,50. Gespecificeerd 80,
van de vader, 1 van zijn inkomen
de resterende 7,50 werd bijeengebracht
door twee zoons en twee dochters, die elk
van wat zij kregen aan soldij in de mili
taire dienst, aan de opbrengst van een
krantenwijk en aan zakgeld 1 afston
den. Zie, als dat de geest is die vaardig
wordt over ons, dan komen de zeven mil-
lioen binnenen misschien wel méér
ook. Wie zal het zeggen Als de liefde
tot de kerk en tot de Koning van die kerk
in ons hart isdan zal die liefde ons
aanzetten tot het offeren dan zullen
wij gróte dingen zien
Lewedorp S. OEGEMA.
UITNODIGING
AAN PREDIKANTEN
Ds. Van Houte te Middelburg ver
zocht mij de predikanten van onze ker
ken van Walcheren uit te nodigen voor
een bijeenkomst op maandag 020 fe
bruari a.s., des namiddags van half 3
tot half 5 in het gebouw ,,'t Trefpunt",
Lange Giststraat 7 te Middelburg.
De Vereniging Pro Juventute zal
een film vertonen welke een pedago-
gisch-psychologisch probleem van de
rijpere jeugd aan de orde stelt. De film
bevat veel stof tot discussie. De film
zelf duurt 20 minuten en daarna is er
gelegenheid tot nadere discussie. Pro
Juventute zorgt voor een deskundige,
die de film toelicht en de discussie leidt.
Om de te maken onkosten te dekken
wordt van de collegae verwacht een
bedrag van 1,— per persoon. Ook de
predikantsvrouwen zijn zéér welkom
Ik heb gaarne aan het verzoek vol
daan om deze uitnodiging door te zen
den. Het komt mij voor dat dit werk
van Pro Juventute niet alleen onze
waardering verdient, maar dat het zeer
gewenst is dat wij er goed mee op de
hoogte komen en zo nodig er mee sa
menwerken.
Ds. P. VAN TIL.
EENHEID
Bij het doorbladeren van de kerke
lijke lectuur van de laatste weken viel
op, dat dit natuurlijk n.a.v. de ge
bedsweek voor de eenheid van alle
christenen het thema „eenheid" her
haaldelijk te beluisteren viel. Wij willen
graag in onze rubriek een plaatsje in
ruimen voor enkele markante stukjes,
die duidelijk maken, dat alle spreken
over eenheid, persé nog niet hoeft te
betekenen dat het alles „koekoek één
zang" is.
EENHEID EN WAARHEID
hierover schrijft ds. Moens in het Kerk
blad van Brabant en Limburg en hij
wijst op de grens van de eenheid - na
eerst te hebben vastgesteld, dat het ka
rakter van de eenheid bestaat in een
geroepen zijn een eenheid van betrek
king, waar de kerk als gemeenschap be
trokken is bij het ene heil, dat in Jezus
Christus tot ons komt Ds. Moens
schrijft
„Het "is duidelijk dat er dus een grens
getrokken wordt om deze eenheid heen.
Buiten deze eenheid vallen allen, die de
duisternis liever hebben dan het licht.
We horen in het N.T. dan ook de waar
schuwing om deze eenheid te bewaren,
de eenheid van hetzelfde geloof.
Ik denk aan de apostel der liefde, die
spreekt over de leugenaar.
De leugenaar is hij, die loochent dat Je
zus de Christus is.
Ik denk aan die radicale uitspraak van
Paulus over hem, die een ander evan
gelie brengt hij zij vervloekt
c~ïïlcditatie
,,Uwer is het koninkrijk"Matth. 6 vers. 13.
Van wie is het koninkrijk, dat is van wie is het koningschap, wie
heeft het te zeggen
Ik, zegt de dood. Lees maar drie mannen door het water verrast
steenlaag stortte in twee doden drie kinderen omgekomen in de vlam
men heden overleed na een langdurig lijden onze innig geliefde man
op de leeftijd van 41 jaar.
Ik, zegt de zonde. Lees maar drinkpartij eindigde met messtekerij
negen Algerijnen gedood bij aanslagen man overvalt Amsterdamse ver
pleegster inwoner van Zeeland begaat zware overtreding kerk weigert
samenspreking.
Ik, zegt de duivel. En hij nam Jezus mee naar een hoogte en toonde
Hem alle koninkrijken van de wereld en hij zei tot Hem die zijn alle
maal van mij en ik geef ze wie ik wil.
Wij, zeggen de communistische leiders. „De overwinning van het com
munisme is onvermijdelijk Uw kinderen of althans uw kleinkinderen
zullen leven onder ons regime."
Maar de kerk heft haar ogen op naar haar Vader in de hemel en zij
zegt, zij belijdtvan U is het koningschap, U hebt het te zeggen. De
dood heeft veel te zeggen en de zonde en de duivel en het atheïstisch re
gime, maar U staat erachter, erboven. U hebt ze aan de teugels als een
ruiter een span felle paarden. Soms viert hij de teugels ze stuiven
vooruit, alles vertredend. Dan haalt hij de teugels in ze staan. De dood
kan iemand in het midden van zijn jaren grijpen alleen omdat hij dat
mag. De duivel is er omdat hij ruimte op de aarde gekregen heeft, en
hij weet dat hij daar weinig tijd heeft. De zonde kan iemand overmeeste
ren, maar alleen omdat Hij dat toestaat. Het regime van de antichrist
kan komen, maar niet eerder en niet langer dan Hij goed vindt. Ze zijn
er, deze koningen, maar „zij alle zijn Uw knechten". Ja, hun dagen zijn
hier geteld. Als ze hebben mogen laten zien wie zij zijn, voluit, vaagt Hij
ze weg van de aarde, en zie een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en
God is Koning over ons, Hij alleen
Van U is het koningschap. Dat is een belijdenis, een belijdenis van
wat de kerk gelooft. Zij ziét de boze en de dood en alle koningen. Dan
bidt zij. Maar als zij gebeden heeft belijdt zij. Zij zegtdié hebben het
niet te zeggen, maar U. Van U is het koningschap. Dat Gij onze Vader
bent, dat Gij Degene zijt tot Wie wij bidden wij hebben de hoogste
verwachtingen
Het is goed de kerk dat te horen belijden. Wij kunnen geslagen zijn
door de macht van de dood en van de zonde ze zijn niet tegen te
houden. Dan horen wij de kerk belijden en we zeggen Amen, dat is
vast, dat is waar het koningschap is toch van niemand, het is van LI,
van U alleen. Kom, Heer Jezus, ja, kom haastig
Wemeldinge C. DE RUYTER.
Deze eenheid heeft dus haar grens in
hetzelfde geloof.
Maar met het oog op onze kerkelijke
praktijk doet zich nu hier een enorme
moeilijkheid voor.
De grens, die het N.T. trekt, is een
absolute grens. Het gaat om waarheid
of leugen, om geloof of ongeloof.
We zitten echter in de praktijk met heel
andere grenzen.
We erkennen elkaar rustig als kerken.
We beweren werkelijk niet dat die ab
solute grens, waarover ik het daarnet
had, samenvalt met ons eigen kerkelijk
instituut.
We spreken over echte kinderen Gods,
die in een ander kerkverband leven in
dezelfde stad of in hetzelfde dorp.
We durven het beslist niet aan om te
spreken over een „vervloekt" ten op
zichte van zulk één, die tot dat andere
kerkgenootschap behoort.
We zijn gewend geraakt aan die heel
andere onderscheiding, n.l. die van
graadverschil.
We spreken over verschillende graden
van zuiverheid.
We hanteren de maatstaven, die de
Ned. Geloofsbelijdenis ons aan de hand
doet zuivere Woordbediening, zui
vere sacramentsbediening, zuivere hand
having van de tucht als betrekkelijke^
grenzen. In deze betrekkelijkheid voelen
we ons heel gerust. Het is een maniert
om gedeeld naast elkaar op te trekken,
zonder dat ons dit al te veel verontrust.
Ik meen, dat het N.T. ons weghaalt uit
deze bedriegelijke rust.
We zullen weer moeten verstaan dat het
om de absolute grens gaat.
We zullen de belijdenis van de kerk ten-
volle ernstig moeten nemen, als een af
bakening tussen geloof en ongeloof.
Dit betekent op zijn minst dat we maar
niet naast elkaar als ik weet niet
hoeveel onderscheiden kerkgenoot
schappen kunnen voortleven zonder ons
om elkaar te bekommeren.
We zullen ons als kerk tegenover het
evangelie te verantwoorden hebben. We
zullen elkaar op grondslag van dat éne
evangelie moeten zoeken.
Natuurlijk zijn we dan niet met een
handomdraai bij de herstelde eenheid.
Maar, we zullen toch moeten beginnen
om met elkaar om de tafel te gaan zitten
en om met elkaar onze gemeenschappe
lijke belijdenis in zijn volle ernst te ver
staan.
Laat ik het nog eens zó mogen zeggen
het mag ons niet gaan om gelijk te krij
gen, maar het moet ons gaan om het
éne antwoord van geloof en hoop en
liefde.
Aan dat werk zullen we ons moeten
geven.
Johannes 17 spreekt hier een te duide
lijke taal dan dat we ons bij de feitelijke
verdeeldheid rustig kunnen neerleggen.
Het gaat om het getuigenis van de kerk
in de wereld
Zij moet gestalte geven aan die wonder
lijke eenheid, die er bestaat tussen de
Vader en de Zoon."
EENHEID
VAN WELKE AARD?
Wijst ds. Moens op de absolute
grens en op de betrekkelijke grenzen,
die wij hanteren, op een gedeeldheid,
die ons niet al te veel verontrust, ds.
J. C. Maris (Chr. Geref.) in de Wek
ker meent dat de nadruk niet vallen
'mag op eenheid van kerkelijke naam
en belijdenis, maar op de geestelijke
eenheid van alle gelovigen
„Teveel wordt vergeten dat in de Schrift
de nadruk niet valt op een eenheid van
kerkelijke naam en belijdenis, op een
eenheid van kerk-organisaties, maar op
de geestelijke eenheid der ware gelovi
gen. Natuurlijk is de zuiverheid der leer
van groot belang en de valse broeders
wordén telkens ontmaskerd als mensen
die de leer der waarheid verdraaien, en
daardoor de gemeente bedreigen. Des te
meer treft het dat daar tegenover de
eenheid niet zonder meer wordt gezien
in het hebben van dezelfde leer en be-
Jijdenis, maar dat zij getekend wordt als
de geestelijke samenstemming van hen
die hetzelfde nieuwe leven deelachtig
geworden zijn. Het is de eenheid van
wedergeboren, bekeerde mensen, van