eeuwóe 3£erkbode r 1 °/o ACTIE S. K. K. In Zonland KNIPSELS met kanttekeningen J Van U is het Koningschap V. 16e JAARGANG No. 33 10 FEBRUARI 1961 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, VlissingenD6. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. C. van Hattem, Terneuzen Ds. A. Koning, Oud-Vossemecr Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink te Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge. Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Ollhoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 a Na afloop van de in Goes gehouden instructievergadering voor de 1 %-actie van de S.S.K. werd mij verzocht hierover iets te schrijven in de Zeeuwse Kerkbode. Aan zo'n verzoek geef je gehoor, omdat de S.S.K. in de algemeen adviseur (die in Goes het woord voerde) een man bezit die de gave heeft om iedereen actief te makenen je voldoet ook nog graag aan je opdracht, omdat het op die instruc tieavond aan een ieder die luisterde naar de heer Spoelstra zo volkomen duidelijk werd hoe noodzakelijk dit werk van de S.S.K. is, en ook hoe mooi dat werk is Dit werk Van de kerken, dóór de ker ken, vóór de kerken. Of, zoals de ons al len toch wel bekende brochure van de S.S.K. het zegtDit werk, waarbij „allen allen zullen moeten helpen" Om te beginnen werd ons dat direct duidelijk gemaaktDe actie van de S.S.K. is volledig een actie van de kerken. Waar er nog wel eens gedachten zijn aan een of ander particulier initiatief, min of meer buiten de officiële kerkelijke instanties om, moeten we eens en voor altijd weten Dit is een actie waar de Generale Synode volkomen achter staatde kerken (en de gemeenteleden) kunnen bedenken S.S.K. is een kerkelijke zaak Daar zijn nog wel eens misvattingen te beluisteren over het werk van S.S.K. Men is, en de brochure vestigt daar ook de aandacht op, vooral in de meer afgelegen provincies, niet genoeg doordrongen van de enorme aanwas van de bevolking met name in het Westen van ons land (Rand stad Holland), en van de grote problemen die deze uitbreiding met zich brengt voor de kerkbouw. De cijfers en overzichten moet U nog maar eens bestuderen uit de brochuredie spreken duidelijke taal. En dan moeten we er één ding goed bij bedenkenHet is bepaald niet zo, zoals sommigen nog wel eens denken, dat een gemeente maar plannen heeft te maken en die plannen kan indienen bij de S.S.K., die dan wel voor het geld zorgt, en liefst een grote, dure kerk neerzet van de bij eengebrachte gelden uit de kerken. Zo is het niet. De S.S.K. springt bij, daar waar de eigen gemeente zelf het uiterste heeft gedaan, en de S.S.K. helpt ook alleen daar waar de bouw zo zuinig en zo sober mo gelijk wordt uitgevoerd. Dat er aan een stadskerk wel eens andere eisen, ook van instanties van buitenaf, worden gesteld dan aan een kleine dorpskerk, is te be grijpen, maar we kunnen er rustig van overtuigd zijn, dat het geld dat bijeenge bracht wordt, verantwoord wordt uitge geven. Bovendien gaat het niet alleen over kerkbouw in het Wasten. Overal waar nood is, tot in de kleinste gemeenten in de verste hoeken van het land wil S.S.K. helpenhet is zo belangrijk dat we in zien dat dit een zaak is van de hele kerk Van alle gemeenten Maar al was het alleen het Westen dan nog stonden we voor de taak, mee te helpen Al wonen wij dan in Zeeland, en al zien wij van die groei niet zoveel, onze kinderen zullen daarheen trekken Hoe- velen zoeken nu al niet hun werk en hun woonplaats daarginds, en de trek naar de dichtbevolkte streken zal toenemen. Vin den wij het nu al niet prettig en gerust stellend als we weten dat er daar, waar de kinderen zijn gaan wonen, ook een ge meente en een kerk is Dat zal in de toe komst zo moeten blijvenwant vragen wij waarom het uiteindelijk gaat in de ac tie van de S.S.K., dan is het antwoord Het gaat om de toekomst van de kerk. Het gaat er om dat onze kinderen straks in de kerken kunnen zitten die wij voor ze gebouwd hebben En als wij spreken over de toekomst van de kerk, dan mogen wij daarbij niet alleen maar denken aan onze eigen plaatselijke kerk. Deze actie van de S.S.K. leert ons ook weer om in de weg van het offer opnieuw aandacht te geven aan het grote gebod Dat wij de naaste moeten liefhebben als onszelf. En dan slaagt de actie voor de 1%. Die slaagt als de liefde er is voor deze zaakvoor deze dienst aan Christus en zijn Kerk. Tér vergadering in Goes hoorden we al van de bemoedigende inzet van een kleine gemeente, plm. 250 zielen zwaar hulpbehoevend, waar toch de rond gang al had plaats gevonden, en waar die 3300,— opbracht. Er werd verteld van een chequè, die binnenkwam met een be drag van 87,50. Gespecificeerd 80, van de vader, 1 van zijn inkomen de resterende 7,50 werd bijeengebracht door twee zoons en twee dochters, die elk van wat zij kregen aan soldij in de mili taire dienst, aan de opbrengst van een krantenwijk en aan zakgeld 1 afston den. Zie, als dat de geest is die vaardig wordt over ons, dan komen de zeven mil- lioen binnenen misschien wel méér ook. Wie zal het zeggen Als de liefde tot de kerk en tot de Koning van die kerk in ons hart isdan zal die liefde ons aanzetten tot het offeren dan zullen wij gróte dingen zien Lewedorp S. OEGEMA. UITNODIGING AAN PREDIKANTEN Ds. Van Houte te Middelburg ver zocht mij de predikanten van onze ker ken van Walcheren uit te nodigen voor een bijeenkomst op maandag 020 fe bruari a.s., des namiddags van half 3 tot half 5 in het gebouw ,,'t Trefpunt", Lange Giststraat 7 te Middelburg. De Vereniging Pro Juventute zal een film vertonen welke een pedago- gisch-psychologisch probleem van de rijpere jeugd aan de orde stelt. De film bevat veel stof tot discussie. De film zelf duurt 20 minuten en daarna is er gelegenheid tot nadere discussie. Pro Juventute zorgt voor een deskundige, die de film toelicht en de discussie leidt. Om de te maken onkosten te dekken wordt van de collegae verwacht een bedrag van 1,— per persoon. Ook de predikantsvrouwen zijn zéér welkom Ik heb gaarne aan het verzoek vol daan om deze uitnodiging door te zen den. Het komt mij voor dat dit werk van Pro Juventute niet alleen onze waardering verdient, maar dat het zeer gewenst is dat wij er goed mee op de hoogte komen en zo nodig er mee sa menwerken. Ds. P. VAN TIL. EENHEID Bij het doorbladeren van de kerke lijke lectuur van de laatste weken viel op, dat dit natuurlijk n.a.v. de ge bedsweek voor de eenheid van alle christenen het thema „eenheid" her haaldelijk te beluisteren viel. Wij willen graag in onze rubriek een plaatsje in ruimen voor enkele markante stukjes, die duidelijk maken, dat alle spreken over eenheid, persé nog niet hoeft te betekenen dat het alles „koekoek één zang" is. EENHEID EN WAARHEID hierover schrijft ds. Moens in het Kerk blad van Brabant en Limburg en hij wijst op de grens van de eenheid - na eerst te hebben vastgesteld, dat het ka rakter van de eenheid bestaat in een geroepen zijn een eenheid van betrek king, waar de kerk als gemeenschap be trokken is bij het ene heil, dat in Jezus Christus tot ons komt Ds. Moens schrijft „Het "is duidelijk dat er dus een grens getrokken wordt om deze eenheid heen. Buiten deze eenheid vallen allen, die de duisternis liever hebben dan het licht. We horen in het N.T. dan ook de waar schuwing om deze eenheid te bewaren, de eenheid van hetzelfde geloof. Ik denk aan de apostel der liefde, die spreekt over de leugenaar. De leugenaar is hij, die loochent dat Je zus de Christus is. Ik denk aan die radicale uitspraak van Paulus over hem, die een ander evan gelie brengt hij zij vervloekt c~ïïlcditatie ,,Uwer is het koninkrijk"Matth. 6 vers. 13. Van wie is het koninkrijk, dat is van wie is het koningschap, wie heeft het te zeggen Ik, zegt de dood. Lees maar drie mannen door het water verrast steenlaag stortte in twee doden drie kinderen omgekomen in de vlam men heden overleed na een langdurig lijden onze innig geliefde man op de leeftijd van 41 jaar. Ik, zegt de zonde. Lees maar drinkpartij eindigde met messtekerij negen Algerijnen gedood bij aanslagen man overvalt Amsterdamse ver pleegster inwoner van Zeeland begaat zware overtreding kerk weigert samenspreking. Ik, zegt de duivel. En hij nam Jezus mee naar een hoogte en toonde Hem alle koninkrijken van de wereld en hij zei tot Hem die zijn alle maal van mij en ik geef ze wie ik wil. Wij, zeggen de communistische leiders. „De overwinning van het com munisme is onvermijdelijk Uw kinderen of althans uw kleinkinderen zullen leven onder ons regime." Maar de kerk heft haar ogen op naar haar Vader in de hemel en zij zegt, zij belijdtvan U is het koningschap, U hebt het te zeggen. De dood heeft veel te zeggen en de zonde en de duivel en het atheïstisch re gime, maar U staat erachter, erboven. U hebt ze aan de teugels als een ruiter een span felle paarden. Soms viert hij de teugels ze stuiven vooruit, alles vertredend. Dan haalt hij de teugels in ze staan. De dood kan iemand in het midden van zijn jaren grijpen alleen omdat hij dat mag. De duivel is er omdat hij ruimte op de aarde gekregen heeft, en hij weet dat hij daar weinig tijd heeft. De zonde kan iemand overmeeste ren, maar alleen omdat Hij dat toestaat. Het regime van de antichrist kan komen, maar niet eerder en niet langer dan Hij goed vindt. Ze zijn er, deze koningen, maar „zij alle zijn Uw knechten". Ja, hun dagen zijn hier geteld. Als ze hebben mogen laten zien wie zij zijn, voluit, vaagt Hij ze weg van de aarde, en zie een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en God is Koning over ons, Hij alleen Van U is het koningschap. Dat is een belijdenis, een belijdenis van wat de kerk gelooft. Zij ziét de boze en de dood en alle koningen. Dan bidt zij. Maar als zij gebeden heeft belijdt zij. Zij zegtdié hebben het niet te zeggen, maar U. Van U is het koningschap. Dat Gij onze Vader bent, dat Gij Degene zijt tot Wie wij bidden wij hebben de hoogste verwachtingen Het is goed de kerk dat te horen belijden. Wij kunnen geslagen zijn door de macht van de dood en van de zonde ze zijn niet tegen te houden. Dan horen wij de kerk belijden en we zeggen Amen, dat is vast, dat is waar het koningschap is toch van niemand, het is van LI, van U alleen. Kom, Heer Jezus, ja, kom haastig Wemeldinge C. DE RUYTER. Deze eenheid heeft dus haar grens in hetzelfde geloof. Maar met het oog op onze kerkelijke praktijk doet zich nu hier een enorme moeilijkheid voor. De grens, die het N.T. trekt, is een absolute grens. Het gaat om waarheid of leugen, om geloof of ongeloof. We zitten echter in de praktijk met heel andere grenzen. We erkennen elkaar rustig als kerken. We beweren werkelijk niet dat die ab solute grens, waarover ik het daarnet had, samenvalt met ons eigen kerkelijk instituut. We spreken over echte kinderen Gods, die in een ander kerkverband leven in dezelfde stad of in hetzelfde dorp. We durven het beslist niet aan om te spreken over een „vervloekt" ten op zichte van zulk één, die tot dat andere kerkgenootschap behoort. We zijn gewend geraakt aan die heel andere onderscheiding, n.l. die van graadverschil. We spreken over verschillende graden van zuiverheid. We hanteren de maatstaven, die de Ned. Geloofsbelijdenis ons aan de hand doet zuivere Woordbediening, zui vere sacramentsbediening, zuivere hand having van de tucht als betrekkelijke^ grenzen. In deze betrekkelijkheid voelen we ons heel gerust. Het is een maniert om gedeeld naast elkaar op te trekken, zonder dat ons dit al te veel verontrust. Ik meen, dat het N.T. ons weghaalt uit deze bedriegelijke rust. We zullen weer moeten verstaan dat het om de absolute grens gaat. We zullen de belijdenis van de kerk ten- volle ernstig moeten nemen, als een af bakening tussen geloof en ongeloof. Dit betekent op zijn minst dat we maar niet naast elkaar als ik weet niet hoeveel onderscheiden kerkgenoot schappen kunnen voortleven zonder ons om elkaar te bekommeren. We zullen ons als kerk tegenover het evangelie te verantwoorden hebben. We zullen elkaar op grondslag van dat éne evangelie moeten zoeken. Natuurlijk zijn we dan niet met een handomdraai bij de herstelde eenheid. Maar, we zullen toch moeten beginnen om met elkaar om de tafel te gaan zitten en om met elkaar onze gemeenschappe lijke belijdenis in zijn volle ernst te ver staan. Laat ik het nog eens zó mogen zeggen het mag ons niet gaan om gelijk te krij gen, maar het moet ons gaan om het éne antwoord van geloof en hoop en liefde. Aan dat werk zullen we ons moeten geven. Johannes 17 spreekt hier een te duide lijke taal dan dat we ons bij de feitelijke verdeeldheid rustig kunnen neerleggen. Het gaat om het getuigenis van de kerk in de wereld Zij moet gestalte geven aan die wonder lijke eenheid, die er bestaat tussen de Vader en de Zoon." EENHEID VAN WELKE AARD? Wijst ds. Moens op de absolute grens en op de betrekkelijke grenzen, die wij hanteren, op een gedeeldheid, die ons niet al te veel verontrust, ds. J. C. Maris (Chr. Geref.) in de Wek ker meent dat de nadruk niet vallen 'mag op eenheid van kerkelijke naam en belijdenis, maar op de geestelijke eenheid van alle gelovigen „Teveel wordt vergeten dat in de Schrift de nadruk niet valt op een eenheid van kerkelijke naam en belijdenis, op een eenheid van kerk-organisaties, maar op de geestelijke eenheid der ware gelovi gen. Natuurlijk is de zuiverheid der leer van groot belang en de valse broeders wordén telkens ontmaskerd als mensen die de leer der waarheid verdraaien, en daardoor de gemeente bedreigen. Des te meer treft het dat daar tegenover de eenheid niet zonder meer wordt gezien in het hebben van dezelfde leer en be- Jijdenis, maar dat zij getekend wordt als de geestelijke samenstemming van hen die hetzelfde nieuwe leven deelachtig geworden zijn. Het is de eenheid van wedergeboren, bekeerde mensen, van

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1961 | | pagina 1