INTERMEZZI
ÏW5W
r
jij vol verlangen
J
KMiPSELS met kanttekeningen
zondag tE deoamb&r 196®
'A
m
Wie jong is kan soms veel van het leven verwachten. Je zit vol met allerlei
verlangens en idealen. Je verlangt naar het behalen van je diploma naar een
goede baan, naar een brommer, een televisietoestel naar het meisje de
jongen, met wie je straks samen door 't leven hoopt te gaan. Je verlangt naar
een'betere toekomst. Kortom, je verwacht iets van het leven. Je verlangt er
naar om dat leven met volle teugen te genieten
Verlang je ook naar het Kerstfeest dat komen gaat Wat verwacht je daar
van Een mooi, gezellig, sfeervol feest Of -heb je dit feest al zo vaak
gevierd, dat al het feestelijke voor jou er lang af is. Dat je je niet meer ver
wondert over het wonder Denk je dat eerste Kerstfeest nog eens heel
goed in.
In het holst van de nacht is het wonder geschied, 't Mysterie van God, Die
de hemel verliet.
Is dit eigenlijk wel iets om feest over te vieren God onze Koning Die
zich zo diep tot ons neerbuigen gaat om jou en mijn leven om onze neen,
Zijn wereld, te redden van de ondergang. Daarvoor liet Hij Zich in een
beestenstal in een krib leggen. En daarvoor gaat Hij straks lijden en sterven
aan een kruis.
,,Het voetje dat trappelt, het handje dat tast, zit straks met een spijker aan
't schandehout vast, en 't hoofdje dat sluimrend in 't kribje zich schikt wordt
weldra door beulen met doornen doorprikt."
Vrolijk Kerstfeest zegt men dan. Maar is dit het feest van de geboorte van
onze Koning En toch, als jij en ik hiervan het grote wonder weer zien, wordt
het pas echt Kerst- dat is Christus-feest Wat heeft God jou en mij en heel
deze door ons bedorven wereld, lief. Kun jij daar iets van begrijpen Ik niet.
Maar door dit onbegrijpelijke wordt het Kerstfeest onbegrijpelijk blij en rijk
Verlang jij naar zo'n Kerstfeest Dan mag je er veel van verwachten. Verlang
je er ook naar om je leven te stellen in dienst van Koning Jezus Kijk dan
goed naar het Kind in de kribbe. En van daar naar het kruis. Hem dienen is
Hem volgen. Je jonge krachten geven aan Hem. Altijd, overal. Alles over
hebben voor Koning Jezus als 't er op aankomt, en het komt er op aan.
Of is zo'n leven te moeilijk onmogelijk Stel je voor dat onze Heiland dat
gezegd zou hebben tegen Zijn Vader: Te moeilijk -onmogelijk. Dan was het
nooit Kerstfeest geworden. Dan hoefde je niets meer te verlangen dan viel
er niets meer te verwachten. Dan was heel het leven zinloos. Maar dat heeft
Hij niet gezegd. Hij kwam binnen in ons armelijk bestaan. Hij kent onze levens
strijd. Heel ons menselijk leven heeft Hij doorleefd. Door Zijn leven is ons
leven weer de moeite waard Verlang je er nu naar deze Koning te ontmoeten.
Straks op het Kerstfeest Lees dan in je Bijbel, lees Ga mee naar de kerk en
luister naar die machtig blijde boodschap. Kniel neer voor het Kind in de krib.
Jouw Verlosser, jouw Koning. Verlang je er naar deze Koning te ontmoeten
straks als Hij terug komt Wees eens heel eerlijk. Als Jezus morgen eens zou
komenis dan jouw hart voor Hem bereid En toch, stel je het eens heel
reëel voor Een nieuwe wereld vol vrede zonder koude oorlog overvloed
van rijkdom zonder achtergebleven gebieden liefde zonder egoïsme.
Alles volmaakt. En jij en ik en al Gods kinderen, die het leven nu pas echt met
volle teugen genieten. Altijd feest dank zij Hem en tot eer van Hem, Die
kwam om de wereld te winnen de machtigste vijand te slaan Zullen we
samen deze Koning dan niet aanbidden en vol verlangen wachten op Zijn
wederkomst Dit wachten maakt je leven blij en rijk. Een leven nu al
in Zijn Koninkrijk
Heb je reacties op dit of een van onze vorige artikeltjes Natuurlijk laat je het ons
dan weten. Ook eigen vrije bijdragen zijn van harte welkom. Denk er wel even om,
schrijf niets anders op het papier met je bijdrage en beschrijf het vel aan één kant.
Verlang je terugzending, sluit dan een postzegel in. Het adres Redactie „Intermez
zo", Van Dusseldorpstraat 110, Goes. I
werking van de kant van de artsen niet
te klagen. Onze eigen kerkbode, in haar
veranderde samenstelling, is er getuige
van. Wie zou nog wenen als artsen
zelf zich mengen in ons wekelijks
praatje Het geeft ons voldoende
waarborg, dat in de geestelijke volks
gezondheid het geestelijke er niet bui
ten gelaten wordt.
Nee, op dat moment had ik ,,er wei
nig aan", want mijn zieke heeft mij
geen hand gegeven, zij heeft haar ogen
niet naar mij opgeslagen en zij heeft
geen woord gesproken.
Maar ik prees me gelukkig, omdat ik
later hoorde, dat zij er wèl wat aan ge
had had. Want zij is weer beter ge
worden. Zij kwam door de crisis heen
en later heeft zij het mij verteld, hoe
juist dit korte bezoek haar had ver
kwikt.
Wie zelf weet, wat ziek-zijn is en
hoe we gesteld zijn, als felle koorts ons
door het bloed jaagt, die weet, hoe rijk
ook maar een ogenblik van verkwikking
is. Dat bekende psalmvers was haar als
water op een vermoeide ziel.
De apostel Jacobus zegt, dat als
iemand ziek is, hij de oudsten der ge
meente tot zich zal roepen, opdat zij
over hem een gebed uitspreken. Ik zeg
niet, dat mijn bezoek van slechts een
paar minuten mijn zieke gezond ge
maakt heeft. Ik wil graag geloven, dat
BERICHT
Vrijdag 30 december zal geen num
mer van ons blad verschijnen.
Het nummer van 23 december zal
in groter formaat verschijnen en
o.m. de predikbeurten bevatten tot
en met zondag 1 januari.
Mogen we onze correspondenten
vriendelijk verzoeken ons tijdig op
gave te verstrekken. Graag ook van
die kerken die gewoonlijk slechts
een opgave inzenden wanneer deze
afwijkt van het normale.
Bij voorbaat onze dank.
De Uitgevers.
zij, ook als ik niet gekomen was, de
crisis had doorstaan.
Maar toch is het één niet los van het
ander. Het lichamelijke en het geeste
lijke is zo nauw met elkaar verbonden,
dat de wisselwerking onmiskenbaar is.
Wie zal dat zeggen, hoe het ook het
lichamelijke herstel ten goede komt, als
de ziel zich laven mag aan het levende
water
Alleen reeds dat water te mogen rei
ken, is een feestelijk genot.
K.-B. v. d. LEEK.
SLAAP?
Slaapt de kerk zo vraagt professor
K. Dijk zich af na kennis genomen te
hebben van de vele én felle reacties,
die binnen gekomen waren naar aan
leiding van zijn artikel „Kerkelijk Be
sef", dat enige weken geleden in de
Bazuin verscheen. Woorden als „be
krompen", „enghartig" en „exclusief"
zijn zelfs gevallen naar aanleiding van
prof. Dijks afwijzen van de oecumene,
zoals die zich in de „Wereldraad van
Kerken" aan ons presenteert. Vele ar
gumenten werden ook aangevoerd, o.a.
dat de z.g. Unitariërs geen lid van de
Wereldraad mogen zijn, prof. D. stelt
daartegenover dat wel kerken worden
toegelaten, die hoewel sprekend van
Vader, Zoon en H. Geest, slechts een
openbaringseenheid aannemen en van
de triniteit niet willen weten, de ruimte
van deze oecumene zou, indien wij ons
hierin zouden begeven, slechts ver
zwakking van de belijdenis meebren
gen.
„Dit zien we aan J. en E., aan Jeugd
en Evangelie.
Deze ons zeer sympathieke jeugdorga
nisatie voor het werk der evangelisatie
heeft haar gereformeerde grondslag los
gelaten en ingeruild voor een algemeen-
christelijke basisformule.
Dit bedroeft me zeer.
Ik heb de oprichting van deze gemeen
schap van nabij meegemaakt; ik heb toen
ook ge-adviseerd er niet een kerkelijke-
gereformeerde, maar een confessionele-
gereformeerde vereniging van te ma
ken ik heb met grote belangstelling
haar werk gevolgd, en alle praatjes, dat
ik haar zou hebben tegengewerkt, zijn
laster, maar nu de band met de
gereformeerde belijdenis is bewust ver
broken.
Is dit geschied in overleg met de raads
lieden
En men heeft ook zich aangesloten bij
de Oecumenische Jeugdraad, waarin
ook de vrijzinnigen zitting hebben.
Wonderlijk toch
Gemeenschap zoeken met hen, die ook
het object van de arbeid moeten zijn.
Dit alles acht ik een droevig teken."
Prof. Dijk zou nu ook kunnen wijzen
naar het studentencorps van onze Ho
geschool, dat eveneens besloot zich bij
de Oecumenische Jeugdraad aan te
sluiten, terwijl de Gereformeerde Ker
ken nog altijd leven onder de beslis
sing geen aansluiting bij de Wereld
raad, noch bij de daartoe behorende
Oecumenische Raad in Nederland, noch
bij de daarmee verbonden Oecumeni
sche Jeugdraad.
Op de vraag of prof. D. dan geen
oog heeft voor onze roeping ten op
zichte van de wereld en of hij de ven
sters naar buiten gesloten wil houden,
antwoordt hij
„Maar hebt ge, zo vroeg mij een ander,
geen oog voor onze roeping ten opzich
te van de wereld en wilt ge de ven
sters naar buiten gesloten houden
Bij deze vraag heb ik even geglimlacht
en bij mezelf gezegddaar heb je weel
een van die ellendige conclusies van
deze tijd als iemand tegen de gangen
der oecumenische beweging bezwaren,
en bijbelse bezwaren heeft, wordt hij
onmiddellijk beschouwd als een eng
hartige, eigengerechtigde gereformeerde,
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra.
2.30 uur Ds. Van Til, Zondag 38.
5 uur Ds. Ribberink te Overschie.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Van Til,. Zondag 38.
5 uur Ds. Boonstra.
(Kerkgebouw Ned. Herv. Gem. 't Zand)
8.45 uur Ds. Ribberink.
Collecte Evangelisatie in eigen stad.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden)
7.30 uur Ds. Van Ulden.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Poelman, Bed. H. Av.
en Dankz.
Domburg 10 uur Ds. Van der Bom, 2.30 uur Ds. Els-
hout.
Gapinge 9.30 uur Ds. Van Ulden, 2 uur Ds. Boot.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. W. Steunenberg,
em. pred. te Rotterdam-Z.
Meliskerke 9 en 2.30 uur Ds. Van Heesen.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Grafe te Breskens.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. de Jong te den Haag.
St. Laurens 10 uur Ds. Boot, 2.30 uur Ds. Van Ulden.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Viissingen 10.30 uur Ds. Van Heesen.
5 uur Ds. Vlaardingerbroek.
(Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond,
half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruger-
straat.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Tiemersma te
Zierikzee.
Westkapelle 10 uur Ds. Elshout, 2.30 uur Ds Van der
Bom.
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. de Vries.
Axel 11 en 4.30 uur Ds. Van Hattem.
Breskens 10 en 3 uur Ds. Pontier te Viissingen.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. den Boer.
Terneuzen 10 en 2.30 uur Ds. Van Swigchem te
Kampen.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen.
Sas van Gent (Hotel „Rotterdam") 6.30 uur
Ds. Van Leeuwen.
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Hattem.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen, Bed. H. Av.
en Dankz.
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 en 2 uur Cand. de Craene te Oosterbeek
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Van der Veen.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Goedendorp.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. de Boer te Herenveen
5 uur Ds. Robbers te Rotterdam.
(Oosterkërk) 9.15 uur Ds. Robbers.
5 uur Ds. de Boer.
Collecte Ziekentelefoon en extra collecte Zending.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Krijger te Schiedam
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner te Ter Aar.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. de Ruijter.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Heiner.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Van der Leek.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Klaauw te Krabben-
dijke.
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp.
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. Bohlmeijer te
Souburg.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds.
Van Êgmond.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Besselaar te Eind
hoven.
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds. Koning.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur'Ds. Leene te
Boskoop.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Leene te Boskoop.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Becker.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Schenkeveld te De Steeg.
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Bouwknegt te 's-Gra-
venhage-Moerwijk.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Booy te Yerseke.
Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder.
Nieuwerkerk 10 en 3 uur Cand. Westerneng, ber.
pred. te Oosterzee.
Oosterland 10 en 2.30 u. Ds. de Bruin te Rotterdam-Z.
Renesse (Evangelisatiegebouw) 7 uur Ds. Kamper.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Kamper.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Van de Wal te Vrouwen
polder.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Melse.