INTERMEZZI ÏW5W r jij vol verlangen J KMiPSELS met kanttekeningen zondag tE deoamb&r 196® 'A m Wie jong is kan soms veel van het leven verwachten. Je zit vol met allerlei verlangens en idealen. Je verlangt naar het behalen van je diploma naar een goede baan, naar een brommer, een televisietoestel naar het meisje de jongen, met wie je straks samen door 't leven hoopt te gaan. Je verlangt naar een'betere toekomst. Kortom, je verwacht iets van het leven. Je verlangt er naar om dat leven met volle teugen te genieten Verlang je ook naar het Kerstfeest dat komen gaat Wat verwacht je daar van Een mooi, gezellig, sfeervol feest Of -heb je dit feest al zo vaak gevierd, dat al het feestelijke voor jou er lang af is. Dat je je niet meer ver wondert over het wonder Denk je dat eerste Kerstfeest nog eens heel goed in. In het holst van de nacht is het wonder geschied, 't Mysterie van God, Die de hemel verliet. Is dit eigenlijk wel iets om feest over te vieren God onze Koning Die zich zo diep tot ons neerbuigen gaat om jou en mijn leven om onze neen, Zijn wereld, te redden van de ondergang. Daarvoor liet Hij Zich in een beestenstal in een krib leggen. En daarvoor gaat Hij straks lijden en sterven aan een kruis. ,,Het voetje dat trappelt, het handje dat tast, zit straks met een spijker aan 't schandehout vast, en 't hoofdje dat sluimrend in 't kribje zich schikt wordt weldra door beulen met doornen doorprikt." Vrolijk Kerstfeest zegt men dan. Maar is dit het feest van de geboorte van onze Koning En toch, als jij en ik hiervan het grote wonder weer zien, wordt het pas echt Kerst- dat is Christus-feest Wat heeft God jou en mij en heel deze door ons bedorven wereld, lief. Kun jij daar iets van begrijpen Ik niet. Maar door dit onbegrijpelijke wordt het Kerstfeest onbegrijpelijk blij en rijk Verlang jij naar zo'n Kerstfeest Dan mag je er veel van verwachten. Verlang je er ook naar om je leven te stellen in dienst van Koning Jezus Kijk dan goed naar het Kind in de kribbe. En van daar naar het kruis. Hem dienen is Hem volgen. Je jonge krachten geven aan Hem. Altijd, overal. Alles over hebben voor Koning Jezus als 't er op aankomt, en het komt er op aan. Of is zo'n leven te moeilijk onmogelijk Stel je voor dat onze Heiland dat gezegd zou hebben tegen Zijn Vader: Te moeilijk -onmogelijk. Dan was het nooit Kerstfeest geworden. Dan hoefde je niets meer te verlangen dan viel er niets meer te verwachten. Dan was heel het leven zinloos. Maar dat heeft Hij niet gezegd. Hij kwam binnen in ons armelijk bestaan. Hij kent onze levens strijd. Heel ons menselijk leven heeft Hij doorleefd. Door Zijn leven is ons leven weer de moeite waard Verlang je er nu naar deze Koning te ontmoeten. Straks op het Kerstfeest Lees dan in je Bijbel, lees Ga mee naar de kerk en luister naar die machtig blijde boodschap. Kniel neer voor het Kind in de krib. Jouw Verlosser, jouw Koning. Verlang je er naar deze Koning te ontmoeten straks als Hij terug komt Wees eens heel eerlijk. Als Jezus morgen eens zou komenis dan jouw hart voor Hem bereid En toch, stel je het eens heel reëel voor Een nieuwe wereld vol vrede zonder koude oorlog overvloed van rijkdom zonder achtergebleven gebieden liefde zonder egoïsme. Alles volmaakt. En jij en ik en al Gods kinderen, die het leven nu pas echt met volle teugen genieten. Altijd feest dank zij Hem en tot eer van Hem, Die kwam om de wereld te winnen de machtigste vijand te slaan Zullen we samen deze Koning dan niet aanbidden en vol verlangen wachten op Zijn wederkomst Dit wachten maakt je leven blij en rijk. Een leven nu al in Zijn Koninkrijk Heb je reacties op dit of een van onze vorige artikeltjes Natuurlijk laat je het ons dan weten. Ook eigen vrije bijdragen zijn van harte welkom. Denk er wel even om, schrijf niets anders op het papier met je bijdrage en beschrijf het vel aan één kant. Verlang je terugzending, sluit dan een postzegel in. Het adres Redactie „Intermez zo", Van Dusseldorpstraat 110, Goes. I werking van de kant van de artsen niet te klagen. Onze eigen kerkbode, in haar veranderde samenstelling, is er getuige van. Wie zou nog wenen als artsen zelf zich mengen in ons wekelijks praatje Het geeft ons voldoende waarborg, dat in de geestelijke volks gezondheid het geestelijke er niet bui ten gelaten wordt. Nee, op dat moment had ik ,,er wei nig aan", want mijn zieke heeft mij geen hand gegeven, zij heeft haar ogen niet naar mij opgeslagen en zij heeft geen woord gesproken. Maar ik prees me gelukkig, omdat ik later hoorde, dat zij er wèl wat aan ge had had. Want zij is weer beter ge worden. Zij kwam door de crisis heen en later heeft zij het mij verteld, hoe juist dit korte bezoek haar had ver kwikt. Wie zelf weet, wat ziek-zijn is en hoe we gesteld zijn, als felle koorts ons door het bloed jaagt, die weet, hoe rijk ook maar een ogenblik van verkwikking is. Dat bekende psalmvers was haar als water op een vermoeide ziel. De apostel Jacobus zegt, dat als iemand ziek is, hij de oudsten der ge meente tot zich zal roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken. Ik zeg niet, dat mijn bezoek van slechts een paar minuten mijn zieke gezond ge maakt heeft. Ik wil graag geloven, dat BERICHT Vrijdag 30 december zal geen num mer van ons blad verschijnen. Het nummer van 23 december zal in groter formaat verschijnen en o.m. de predikbeurten bevatten tot en met zondag 1 januari. Mogen we onze correspondenten vriendelijk verzoeken ons tijdig op gave te verstrekken. Graag ook van die kerken die gewoonlijk slechts een opgave inzenden wanneer deze afwijkt van het normale. Bij voorbaat onze dank. De Uitgevers. zij, ook als ik niet gekomen was, de crisis had doorstaan. Maar toch is het één niet los van het ander. Het lichamelijke en het geeste lijke is zo nauw met elkaar verbonden, dat de wisselwerking onmiskenbaar is. Wie zal dat zeggen, hoe het ook het lichamelijke herstel ten goede komt, als de ziel zich laven mag aan het levende water Alleen reeds dat water te mogen rei ken, is een feestelijk genot. K.-B. v. d. LEEK. SLAAP? Slaapt de kerk zo vraagt professor K. Dijk zich af na kennis genomen te hebben van de vele én felle reacties, die binnen gekomen waren naar aan leiding van zijn artikel „Kerkelijk Be sef", dat enige weken geleden in de Bazuin verscheen. Woorden als „be krompen", „enghartig" en „exclusief" zijn zelfs gevallen naar aanleiding van prof. Dijks afwijzen van de oecumene, zoals die zich in de „Wereldraad van Kerken" aan ons presenteert. Vele ar gumenten werden ook aangevoerd, o.a. dat de z.g. Unitariërs geen lid van de Wereldraad mogen zijn, prof. D. stelt daartegenover dat wel kerken worden toegelaten, die hoewel sprekend van Vader, Zoon en H. Geest, slechts een openbaringseenheid aannemen en van de triniteit niet willen weten, de ruimte van deze oecumene zou, indien wij ons hierin zouden begeven, slechts ver zwakking van de belijdenis meebren gen. „Dit zien we aan J. en E., aan Jeugd en Evangelie. Deze ons zeer sympathieke jeugdorga nisatie voor het werk der evangelisatie heeft haar gereformeerde grondslag los gelaten en ingeruild voor een algemeen- christelijke basisformule. Dit bedroeft me zeer. Ik heb de oprichting van deze gemeen schap van nabij meegemaakt; ik heb toen ook ge-adviseerd er niet een kerkelijke- gereformeerde, maar een confessionele- gereformeerde vereniging van te ma ken ik heb met grote belangstelling haar werk gevolgd, en alle praatjes, dat ik haar zou hebben tegengewerkt, zijn laster, maar nu de band met de gereformeerde belijdenis is bewust ver broken. Is dit geschied in overleg met de raads lieden En men heeft ook zich aangesloten bij de Oecumenische Jeugdraad, waarin ook de vrijzinnigen zitting hebben. Wonderlijk toch Gemeenschap zoeken met hen, die ook het object van de arbeid moeten zijn. Dit alles acht ik een droevig teken." Prof. Dijk zou nu ook kunnen wijzen naar het studentencorps van onze Ho geschool, dat eveneens besloot zich bij de Oecumenische Jeugdraad aan te sluiten, terwijl de Gereformeerde Ker ken nog altijd leven onder de beslis sing geen aansluiting bij de Wereld raad, noch bij de daartoe behorende Oecumenische Raad in Nederland, noch bij de daarmee verbonden Oecumeni sche Jeugdraad. Op de vraag of prof. D. dan geen oog heeft voor onze roeping ten op zichte van de wereld en of hij de ven sters naar buiten gesloten wil houden, antwoordt hij „Maar hebt ge, zo vroeg mij een ander, geen oog voor onze roeping ten opzich te van de wereld en wilt ge de ven sters naar buiten gesloten houden Bij deze vraag heb ik even geglimlacht en bij mezelf gezegddaar heb je weel een van die ellendige conclusies van deze tijd als iemand tegen de gangen der oecumenische beweging bezwaren, en bijbelse bezwaren heeft, wordt hij onmiddellijk beschouwd als een eng hartige, eigengerechtigde gereformeerde, CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra. 2.30 uur Ds. Van Til, Zondag 38. 5 uur Ds. Ribberink te Overschie. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Van Til,. Zondag 38. 5 uur Ds. Boonstra. (Kerkgebouw Ned. Herv. Gem. 't Zand) 8.45 uur Ds. Ribberink. Collecte Evangelisatie in eigen stad. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Van Ulden. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Poelman, Bed. H. Av. en Dankz. Domburg 10 uur Ds. Van der Bom, 2.30 uur Ds. Els- hout. Gapinge 9.30 uur Ds. Van Ulden, 2 uur Ds. Boot. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. W. Steunenberg, em. pred. te Rotterdam-Z. Meliskerke 9 en 2.30 uur Ds. Van Heesen. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Grafe te Breskens. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. de Jong te den Haag. St. Laurens 10 uur Ds. Boot, 2.30 uur Ds. Van Ulden. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Viissingen 10.30 uur Ds. Van Heesen. 5 uur Ds. Vlaardingerbroek. (Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond, half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruger- straat. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Tiemersma te Zierikzee. Westkapelle 10 uur Ds. Elshout, 2.30 uur Ds Van der Bom. CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Ds. de Vries. Axel 11 en 4.30 uur Ds. Van Hattem. Breskens 10 en 3 uur Ds. Pontier te Viissingen. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. den Boer. Terneuzen 10 en 2.30 uur Ds. Van Swigchem te Kampen. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen. Sas van Gent (Hotel „Rotterdam") 6.30 uur Ds. Van Leeuwen. Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Hattem. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen, Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS GOES Baarland 9.30 en 2 uur Cand. de Craene te Oosterbeek Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Van der Veen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Goedendorp. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. de Boer te Herenveen 5 uur Ds. Robbers te Rotterdam. (Oosterkërk) 9.15 uur Ds. Robbers. 5 uur Ds. de Boer. Collecte Ziekentelefoon en extra collecte Zending. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Krijger te Schiedam Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner te Ter Aar. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. de Ruijter. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Heiner. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Van der Leek. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Klaauw te Krabben- dijke. CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Haverkamp. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. Bohlmeijer te Souburg. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds. Van Êgmond. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Besselaar te Eind hoven. Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds. Koning. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur'Ds. Leene te Boskoop. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels. Tholen 10 en 5 uur Ds. Leene te Boskoop. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Becker. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Schenkeveld te De Steeg. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Bouwknegt te 's-Gra- venhage-Moerwijk. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Booy te Yerseke. Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder. Nieuwerkerk 10 en 3 uur Cand. Westerneng, ber. pred. te Oosterzee. Oosterland 10 en 2.30 u. Ds. de Bruin te Rotterdam-Z. Renesse (Evangelisatiegebouw) 7 uur Ds. Kamper. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Kamper. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Van de Wal te Vrouwen polder. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Melse.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 3