eeuwóe 3£erkbocle HET GESPREK r v Het onbelemmerde uitzicht J 16e JAARGANG No. 25 16 DECEMBER 1960 „Ik worstel OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Dr. C. Stam, Goes; Westwal 2, Telefoon 0 11005906 MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, VlissingenDs. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. C. van Hattem, Terneuzen Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink te Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes cn ontkom" J- Wattel, Gapinge. Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 Lj cTYleditatie Zeg tot de steden van Juda Zie, hier is uw God fesaja 40 :9 slot. Het is de grote opdracht en de grote vreugde van de adventsprediking, dat zij het uitzicht openen mag op God zelf. Wij moeten wel op onze hoede zijn, dat dit machtige centrum in de dagen voor het Kerstfeest ons niet ontgaat. Wij zijn, wanneer wij van orthodoxe huize zijn, zo gewend in deze weken enkele tirades aan te horen tegen de oppervlakkigheid, die het Kerstfeest neertrekt in de sfeer van huiselijke gezelligheid zonder meer, of die dit feest maakt tot een commerciële aangelegenheid. Maar de kerk kan ook op andere wijze het feest degraderen. Brengen wij en willen wij gebracht hebben de bood schap Zie, hier is uw God Wij allen, die Kerstfeest gaan vieren, willen wij doordringen tot wat de diepste achtergrond is van het heilsgebeuren dat God zelf komt, de heilige Israëls, dat Hij zich heeft aangegord om aan Zijn volk verlossing 'te brengen. Opent de kerk dit uitzicht, durft de prediking door te stoten tot dit allerdiepste Zie, hier is uw God. Hij zelf, de Schepper van hemel en aarde. Er kan in velerlei stichtelijkheid rondom 't Kerstfeest één manco blij ven, één principiële, noodlottige armoe, dat bij elkaar dit uitzicht bene men, versperren. Dat zij God niet zien, dat ze tevreden zijn met een uit gehold evangelie, dat blijft cirkelen om de mens. Jesaja moet de steden van Juda, die nog beroofd zijn van haar sieraad, ontvolkt als ze zijn door de 'ballingschap, zeggen, dat God zelf komt. Dat is de vuurpijl van Gods genadeboodschap, die opgaat boven een desolaat Judea. Wendt uw van verdriet roodomrande ogen'en keert uw harten vol zwarigheid naar dit onmogelijk wonder, dat God uw lot gaat keren. Uw Verlosser, de Heere zelf. Met minder kunnen wij op het Kerstfeest niet toe. Stel U voor wel naar de kerk, wel gepreekt of naar preken geluisterd, wel vol gevoelige herinneringen en beste voornemens, en toch de armoe, dat Gods bodes het heil nooit hebben omgezet in een vlammende prediking van God zelf, die komt om een verloren wereld te redden. Geen fakkel, die oplicht in de nacht mensen, dit is uw redding. In al uw twintigste eeuwse zonden, in al uw zorgen, die zwaar zijn van een onverwerkbare ingewikkeldheid is hier de eenvoud, de klaarheid Uw God. Hij is er. In 't kind van Bethlehem zelf z'n handen, die zich naar U strekken, het is het eigen hart des Vaders, die in den Zoon zich lichtend tot U keert. Dit is voor alle dienaren van het Woord de opdracht, dit te melden Zie, hier is uw God. En voor de gemeente om dit te horen. Om dit waarlijk te zien onze God Geven wij ons hier gewonnen En het zal goed worden. Dit is het onbelemmerde uitzicht. In feite gaat alle geestelijke zorg en arbeid van het gesprek uit. U kunt zeg gen, dat alle contact bij het gesprek begint. Wanneer u iemand ontmoet, met wie u niet ,,op gang" kunt komen, dan is de conclusie dat met broeder X of zuster Y een gesprek eigenlijk niet mogelijk is. In onze tijd wordt het gesprek nog al ingeschakeld. Wanneer wij een der tig jaar teruggaan, of nog meer, dan stond het gesprek niet zo in de belang stelling. Toen moest ,,een spreker" het doen, die een rede afstak en in vele gevallen de gelegenheid gaf tot het stellen van vragen. Zo ging het, bij de bekende „winter- lezingen", waar dan liefst mannen van naam voor werden gezocht Vrouwen ook Kunt u begrijpen In dat opzicht is alles wel héél an ders geworden. Een vrouw als spreek ster was een uitzondering. Het kwam haast niet voor. Maar, nu schikken wij ons vrolijk on der leiding van zuster die of die als presidente. Zij heeft dus de kans om het gesprek te houden. Het lijkt wel, of de spreker van vroe ger geen gewilde figuur meer is in deze tijd. Bij „de rede" ging het om „het onderricht". Wij werden voorgelicht en op de hoogte gebracht. Tegenwoordig zeggen wij zelf graag, hoe wij er over denken. Zelfs bij het onderwijs schijnt dit een belangrijke rol te spelen. Een „college" werd vroeger opgenomen, en later bestudeerd. Te genwoordig wil het gehoor graag zeg gen, wat zij er van weten. Het gesprek stelt de gelijkberechtigd heid van de deelnemers. Wij weten er allemaal wat van, en geven een num mertje weg. Het schijnt alsof deze me thode er goed ingaat. Het „forum" heeft daarnaast evenveel bekendheid gekregen. Voor de televisie ziet u ze soms verschijnen. Het éne forum van zelf sterker dan het ander. Een véél voorkomend verschijnsel is, dat het forum na veel gepraat beslist niet altijd een oplossing aan de hand doet. Maar, dat vinden wij niet zo heel erg. Als „het gesprek" maar aan de gang was Oplossingen, och, die geven niet al len dezelfde voldoening. Ik heb er wel bij mij gehad, in de loop der jaren, die aan het eind van ons gesprek beweer den, dat zij die uitwisseling van ge dachten „erg belangrijk" vonden, ter wijl het belang mij persoonlijk volstrekt ontgaan was. Maar, je moet voor het gesprek an ders ingesteld worden. Eén van de belangrijke dingen is wel je zet je samen neer, en praat Ook al heb je niet zoveel te beweren, je bent deelgenoot aan het gesprek. En je geeft je opinie. Ook in de Schrift wordt voor het Het is een toer om zachtzinnig, zachtaardig te blijven. Blijf maar eens warm in een ijskastHet is immers he dendaags alles diepvries, wat de keu kenklok slaat. De kilheid slaat dikwijls door al je ledematen heen, vooral, wan neer je in de buurt van de ijs-brand kast komt. Rondom de geldbeurs is de temperatuur doorgaans ver beneden nul. En laat ons niet te hard oor delen wanneer je zelf in bezit of in komen toeneemt, moet je hard stoken om de vorst uit je hart te houden Zo heel van lieverlee daalt 't kwik in de thermometer en als je de stand gesprek een grote plaats ingeruimd. Denk eens aan het optreden van de Heiland. Hoe vaak was Jezus met de zondaar „in gesprek". Zelfs schroomde Jezus niet om het Joodse gebruik te negeren en in het publiek een vrouw aan te spreken. Naast de rede, die Jezus tot velen richtte, kende Hij ook het gesprek in kleinere kring, soms onder vier ogen. Altijd stond de Heiland daarbij een doel voor ogen. Hij wilde op die manier het leven van de mens binnen dringen, om daar Zijn invloed uit te oefenen. Altijd moest een mens ergens toe komen. Het gesprek was slechts middel het doel was, dat de mens zich „tot een aangesprokene door God" zou leren kennen In deze zin heeft het gesprek zijn waarde in de Bijbel. Wij moeten daaruit leren, dat een gesprek, een forum, een doel voor ogen moet staan waarop zij aanhouden. De vorm mag anders zijn dan voorheen, het resultaat moet ook bij het gesprek zijn, dat wij wederkerig de invloed van elkaar ondergaan, en samen de invloed van God. Hij heeft niet voor elke tijd eenzelf de vorm. Maar, God heeft wel eenzelfde oog merk, dat Hij wil bereiken. Hij wil de mens treffen in het hart. Dat gebeurde vroeger door een lang durige redevoering. Dat gaat nu een beetje huiselijker, en niemand mag bij voorbaat zeggen de oude methode was beter. Wij moeten in onze tijd veel doen aan omschakelen. Het moet ineens anders dan wij het gewend waren. Eigenlijk zijn wij allemaal aan het zoeken om op de juiste wijze door te dringen in het leven van een ander. Vaak mislukt het. Dan weer een andere methode ge probeerd. Ons voorgeslacht had het in dit op zicht gemakkelijker. Men kon voort gaan met een bepaalde methode. Nie mand verwachtte iets anders. Zó eenvoudig gaat het nu niet meer. Het leven is als een woelige zee en het kost inspanning om koers te hou den. Zeg niet tegen een jonger geslacht vroeger deden wij het zóDit maakt geen indruk. Als „het gesprek" thans de gewilde vorm is, doe mee. Wanneer maar de harten voor elkaar opengaan en wij el kaar enige geestelijke gave kunnen mededelen. Elke spreker, opvoeder, ouder, heeft hiermee te maken. Het gesprek is aan de gang Het gesprek tussen God en mens. Het luisteren is uitermate leerzaam. C. St. VGSSGVs vergelijkt met die van, zegge tien, jaar terug, toen de welvaart de warmte uit 't hart naar het hoofd deed stijgen, dan schrik je van deze daling. Als je b.v. hoort, hoe de ouders voor heen van een zeer mager inkomentje een kwartje per week moesten afnijpen om het schoolgeld te betalen en hoe de kinderen nu veelal op staatskosten ter school gaan en soms op gemeentekos- ten naar een school elders reizen, dan is 't proces der bevriezing wel sterk ge vorderd, als men nu maar zuinig kijkt om één rijksdaalder in een heel jaar af te staan b.v. voor de Vrije Universiteit. Goes. Men zegt, dat het in de hogere lucht lagen zeer koud is ik heb nog nooit gevlogen maar het zal wel waar zijn, gezien 't feit, dat naarmate menig een opgevaren is naar de hogere sferen van welvaart en weelde, men steeds koeler van hart dreigt te worden en onbewogen velerlei roep om hulp af wijst. En, wanneer men persoonlijk in aan raking komt met de hardheid van het leven, waarin 't koude geld alle naas tenliefde deed verstijven en het bestaat om, zonder enig gevoel van meedogen, zijn vaak armere naaste, soms zelfs een broeder, finantiëel de das om te doen, dan is 't een grote genade van God om toch zachtzinnig te blijven. Dit kan alleen, als we in 't geloof volharden, in de gemeenschap met Je zus, de Zachtmoedigste aller mensen, Die in deze ijskoude, glasharde wereld indaalde om de verwarmende liefde Gods te ontsteken in anders bevroren zielen. Rondom Kerstmis moge niet alleen behagelijk de kerstbomen branden (trouwens maar koud-electrisch licht) en onze fornuizen gloeien voor kerst gebak en kerstkonijnen, hoe appetijte lijk ook, maar allereerst onze harten E. JANSEN. warm worden van dank voor zóveel Goddelijk-warme liefde in zó menselijk- koude wereld Uit het oude-Vossenland. P.S. Elke keer, als ik de girobriefjes ontcijfer, gaat er scheut warmte door m'n leden en bemerk ik, dat er toch ook heel wat weldadige liefde van 't onweldadige geld kan uitgaan. Zeeuwse lieide van de koude eilanden, die 't zoveel-warmere Zuid-Frankrijk verkwikken kan 1 Ja, er gaat heerlijke gloed uit van af die liefdegaven, kleine zowel als grote, in de sombere pastorieën van 't geestelijk kille Land der Galliërs. „Somber" neen in de „verheugde" pastorieën Zie hier weer de lijst van hen, die warmte brachten de N. te M. 5, v. S. te V. 10,—Dr. M. te VI. 50,— V. te Voorburg 10,— collecte Geref. Kerk te Westkapelle ƒ51,06; prachtig!; Ph. te Z. 5,—De N.' te V. 2,50 N.N. te M. ƒ15,— J. te Y. ƒ5,— G. te G. 2,Mevr. V. te G. 10,Geref. Kerk Nieuwdorp 10,- Zo juist passeerden we de 3000, Heerlijk Met warme dank, opstijgend uit 't gironummer 220659 van Ds. A. Koning te Oud-.Vossemeer.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1