eeuwóe
3£erkbocle
HET GESPREK
r v
Het onbelemmerde uitzicht
J
16e JAARGANG No. 25
16 DECEMBER 1960
„Ik worstel
OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
Redacteur: Dr. C. Stam, Goes; Westwal 2, Telefoon 0 11005906
MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, VlissingenDs. D. J. Couvée, Bennekom
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. C. van Hattem, Terneuzen Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg
Mej. F. A. Groot Nibbelink te Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes
cn ontkom" J- Wattel, Gapinge.
Abonnementsprijs
3,per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
12 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 12 ct.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, Tel. 2438
Giro no. 42280
Lj
cTYleditatie
Zeg tot de steden van Juda Zie, hier is uw God
fesaja 40 :9 slot.
Het is de grote opdracht en de grote vreugde van de adventsprediking,
dat zij het uitzicht openen mag op God zelf.
Wij moeten wel op onze hoede zijn, dat dit machtige centrum in de
dagen voor het Kerstfeest ons niet ontgaat. Wij zijn, wanneer wij van
orthodoxe huize zijn, zo gewend in deze weken enkele tirades aan te
horen tegen de oppervlakkigheid, die het Kerstfeest neertrekt in de sfeer
van huiselijke gezelligheid zonder meer, of die dit feest maakt tot een
commerciële aangelegenheid. Maar de kerk kan ook op andere wijze het
feest degraderen. Brengen wij en willen wij gebracht hebben de bood
schap Zie, hier is uw God
Wij allen, die Kerstfeest gaan vieren, willen wij doordringen tot wat
de diepste achtergrond is van het heilsgebeuren dat God zelf komt, de
heilige Israëls, dat Hij zich heeft aangegord om aan Zijn volk verlossing
'te brengen. Opent de kerk dit uitzicht, durft de prediking door te stoten
tot dit allerdiepste Zie, hier is uw God. Hij zelf, de Schepper van hemel
en aarde.
Er kan in velerlei stichtelijkheid rondom 't Kerstfeest één manco blij
ven, één principiële, noodlottige armoe, dat bij elkaar dit uitzicht bene
men, versperren. Dat zij God niet zien, dat ze tevreden zijn met een uit
gehold evangelie, dat blijft cirkelen om de mens.
Jesaja moet de steden van Juda, die nog beroofd zijn van haar sieraad,
ontvolkt als ze zijn door de 'ballingschap, zeggen, dat God zelf komt.
Dat is de vuurpijl van Gods genadeboodschap, die opgaat boven een
desolaat Judea. Wendt uw van verdriet roodomrande ogen'en keert uw
harten vol zwarigheid naar dit onmogelijk wonder, dat God uw lot gaat
keren. Uw Verlosser, de Heere zelf.
Met minder kunnen wij op het Kerstfeest niet toe. Stel U voor wel
naar de kerk, wel gepreekt of naar preken geluisterd, wel vol gevoelige
herinneringen en beste voornemens, en toch de armoe, dat Gods bodes
het heil nooit hebben omgezet in een vlammende prediking van God zelf,
die komt om een verloren wereld te redden. Geen fakkel, die oplicht in
de nacht mensen, dit is uw redding. In al uw twintigste eeuwse zonden,
in al uw zorgen, die zwaar zijn van een onverwerkbare ingewikkeldheid
is hier de eenvoud, de klaarheid Uw God. Hij is er. In 't kind van
Bethlehem zelf z'n handen, die zich naar U strekken, het is het eigen
hart des Vaders, die in den Zoon zich lichtend tot U keert. Dit is voor
alle dienaren van het Woord de opdracht, dit te melden Zie, hier is uw
God. En voor de gemeente om dit te horen. Om dit waarlijk te zien
onze God Geven wij ons hier gewonnen En het zal goed worden.
Dit is het onbelemmerde uitzicht.
In feite gaat alle geestelijke zorg en
arbeid van het gesprek uit. U kunt zeg
gen, dat alle contact bij het gesprek
begint. Wanneer u iemand ontmoet,
met wie u niet ,,op gang" kunt komen,
dan is de conclusie dat met broeder X
of zuster Y een gesprek eigenlijk niet
mogelijk is.
In onze tijd wordt het gesprek nog
al ingeschakeld. Wanneer wij een der
tig jaar teruggaan, of nog meer, dan
stond het gesprek niet zo in de belang
stelling. Toen moest ,,een spreker" het
doen, die een rede afstak en in vele
gevallen de gelegenheid gaf tot het
stellen van vragen.
Zo ging het, bij de bekende „winter-
lezingen", waar dan liefst mannen van
naam voor werden gezocht Vrouwen
ook
Kunt u begrijpen
In dat opzicht is alles wel héél an
ders geworden. Een vrouw als spreek
ster was een uitzondering. Het kwam
haast niet voor.
Maar, nu schikken wij ons vrolijk on
der leiding van zuster die of die als
presidente. Zij heeft dus de kans om
het gesprek te houden.
Het lijkt wel, of de spreker van vroe
ger geen gewilde figuur meer is in deze
tijd. Bij „de rede" ging het om „het
onderricht". Wij werden voorgelicht
en op de hoogte gebracht.
Tegenwoordig zeggen wij zelf graag,
hoe wij er over denken. Zelfs bij het
onderwijs schijnt dit een belangrijke rol
te spelen. Een „college" werd vroeger
opgenomen, en later bestudeerd. Te
genwoordig wil het gehoor graag zeg
gen, wat zij er van weten.
Het gesprek stelt de gelijkberechtigd
heid van de deelnemers. Wij weten er
allemaal wat van, en geven een num
mertje weg. Het schijnt alsof deze me
thode er goed ingaat. Het „forum"
heeft daarnaast evenveel bekendheid
gekregen. Voor de televisie ziet u ze
soms verschijnen. Het éne forum van
zelf sterker dan het ander.
Een véél voorkomend verschijnsel is,
dat het forum na veel gepraat beslist
niet altijd een oplossing aan de hand
doet. Maar, dat vinden wij niet zo heel
erg. Als „het gesprek" maar aan de
gang was
Oplossingen, och, die geven niet al
len dezelfde voldoening. Ik heb er wel
bij mij gehad, in de loop der jaren, die
aan het eind van ons gesprek beweer
den, dat zij die uitwisseling van ge
dachten „erg belangrijk" vonden, ter
wijl het belang mij persoonlijk volstrekt
ontgaan was.
Maar, je moet voor het gesprek an
ders ingesteld worden.
Eén van de belangrijke dingen is
wel je zet je samen neer, en praat
Ook al heb je niet zoveel te beweren,
je bent deelgenoot aan het gesprek. En
je geeft je opinie.
Ook in de Schrift wordt voor het
Het is een toer om zachtzinnig,
zachtaardig te blijven. Blijf maar eens
warm in een ijskastHet is immers he
dendaags alles diepvries, wat de keu
kenklok slaat. De kilheid slaat dikwijls
door al je ledematen heen, vooral, wan
neer je in de buurt van de ijs-brand
kast komt. Rondom de geldbeurs is de
temperatuur doorgaans ver beneden
nul. En laat ons niet te hard oor
delen wanneer je zelf in bezit of in
komen toeneemt, moet je hard stoken
om de vorst uit je hart te houden
Zo heel van lieverlee daalt 't kwik
in de thermometer en als je de stand
gesprek een grote plaats ingeruimd.
Denk eens aan het optreden van de
Heiland. Hoe vaak was Jezus met de
zondaar „in gesprek". Zelfs schroomde
Jezus niet om het Joodse gebruik te
negeren en in het publiek een vrouw
aan te spreken.
Naast de rede, die Jezus tot velen
richtte, kende Hij ook het gesprek in
kleinere kring, soms onder vier ogen.
Altijd stond de Heiland daarbij een
doel voor ogen.
Hij wilde op die manier het leven van
de mens binnen dringen, om daar Zijn
invloed uit te oefenen. Altijd moest een
mens ergens toe komen. Het gesprek
was slechts middel het doel was, dat
de mens zich „tot een aangesprokene
door God" zou leren kennen In deze
zin heeft het gesprek zijn waarde in
de Bijbel.
Wij moeten daaruit leren, dat een
gesprek, een forum, een doel voor ogen
moet staan waarop zij aanhouden. De
vorm mag anders zijn dan voorheen,
het resultaat moet ook bij het gesprek
zijn, dat wij wederkerig de invloed van
elkaar ondergaan, en samen de invloed
van God.
Hij heeft niet voor elke tijd eenzelf
de vorm.
Maar, God heeft wel eenzelfde oog
merk, dat Hij wil bereiken. Hij wil de
mens treffen in het hart.
Dat gebeurde vroeger door een lang
durige redevoering. Dat gaat nu een
beetje huiselijker, en niemand mag bij
voorbaat zeggen de oude methode
was beter.
Wij moeten in onze tijd veel doen
aan omschakelen.
Het moet ineens anders dan wij het
gewend waren.
Eigenlijk zijn wij allemaal aan het
zoeken om op de juiste wijze door te
dringen in het leven van een ander.
Vaak mislukt het.
Dan weer een andere methode ge
probeerd.
Ons voorgeslacht had het in dit op
zicht gemakkelijker. Men kon voort
gaan met een bepaalde methode. Nie
mand verwachtte iets anders.
Zó eenvoudig gaat het nu niet meer.
Het leven is als een woelige zee en
het kost inspanning om koers te hou
den.
Zeg niet tegen een jonger geslacht
vroeger deden wij het zóDit
maakt geen indruk.
Als „het gesprek" thans de gewilde
vorm is, doe mee. Wanneer maar de
harten voor elkaar opengaan en wij el
kaar enige geestelijke gave kunnen
mededelen.
Elke spreker, opvoeder, ouder, heeft
hiermee te maken.
Het gesprek is aan de gang
Het gesprek tussen God en mens.
Het luisteren is uitermate leerzaam.
C. St.
VGSSGVs
vergelijkt met die van, zegge tien, jaar
terug, toen de welvaart de warmte uit
't hart naar het hoofd deed stijgen, dan
schrik je van deze daling.
Als je b.v. hoort, hoe de ouders voor
heen van een zeer mager inkomentje
een kwartje per week moesten afnijpen
om het schoolgeld te betalen en hoe de
kinderen nu veelal op staatskosten ter
school gaan en soms op gemeentekos-
ten naar een school elders reizen, dan
is 't proces der bevriezing wel sterk ge
vorderd, als men nu maar zuinig kijkt
om één rijksdaalder in een heel jaar af
te staan b.v. voor de Vrije Universiteit.
Goes.
Men zegt, dat het in de hogere lucht
lagen zeer koud is ik heb nog nooit
gevlogen maar het zal wel waar
zijn, gezien 't feit, dat naarmate menig
een opgevaren is naar de hogere sferen
van welvaart en weelde, men steeds
koeler van hart dreigt te worden en
onbewogen velerlei roep om hulp af
wijst.
En, wanneer men persoonlijk in aan
raking komt met de hardheid van het
leven, waarin 't koude geld alle naas
tenliefde deed verstijven en het bestaat
om, zonder enig gevoel van meedogen,
zijn vaak armere naaste, soms zelfs een
broeder, finantiëel de das om te doen,
dan is 't een grote genade van God om
toch zachtzinnig te blijven.
Dit kan alleen, als we in 't geloof
volharden, in de gemeenschap met Je
zus, de Zachtmoedigste aller mensen,
Die in deze ijskoude, glasharde wereld
indaalde om de verwarmende liefde
Gods te ontsteken in anders bevroren
zielen.
Rondom Kerstmis moge niet alleen
behagelijk de kerstbomen branden
(trouwens maar koud-electrisch licht)
en onze fornuizen gloeien voor kerst
gebak en kerstkonijnen, hoe appetijte
lijk ook, maar allereerst onze harten
E. JANSEN.
warm worden van dank voor zóveel
Goddelijk-warme liefde in zó menselijk-
koude wereld
Uit het oude-Vossenland.
P.S. Elke keer, als ik de girobriefjes
ontcijfer, gaat er scheut warmte door m'n
leden en bemerk ik, dat er toch ook heel
wat weldadige liefde van 't onweldadige
geld kan uitgaan. Zeeuwse lieide van de
koude eilanden, die 't zoveel-warmere
Zuid-Frankrijk verkwikken kan 1
Ja, er gaat heerlijke gloed uit van af
die liefdegaven, kleine zowel als grote, in
de sombere pastorieën van 't geestelijk
kille Land der Galliërs. „Somber" neen
in de „verheugde" pastorieën
Zie hier weer de lijst van hen, die
warmte brachten de N. te M. 5,
v. S. te V. 10,—Dr. M. te VI. 50,—
V. te Voorburg 10,— collecte Geref.
Kerk te Westkapelle ƒ51,06; prachtig!;
Ph. te Z. 5,—De N.' te V. 2,50 N.N.
te M. ƒ15,— J. te Y. ƒ5,— G. te G.
2,Mevr. V. te G. 10,Geref.
Kerk Nieuwdorp 10,-
Zo juist passeerden we de 3000,
Heerlijk Met warme dank, opstijgend uit
't gironummer 220659 van
Ds. A. Koning te Oud-.Vossemeer.