eeuwée ^Cerkbocle GROTE OF KLEINE DINGEN BEGINNEN BU HET BEGIN b Een STANDPUNT in een BRANDPUNT 16e JAARGANG No. 21 18 NOVEMBER 1960 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Dr. C. Stam, Goes; Westwal 2, Telefoon 0 11005906 MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. C. van Hattem, Terneuzen Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink te Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge. r Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 V. r Meditatie Mijn schapen hoven naar Mijn stemen zij volgen Mij Joh. 10:27. Wij beginnen altijd bij het verkeerde eind. Het zal ons allen wel overkomen, dat- wij 's zondags uit de kerk ko mend, bij onszelf denken ik moet toch nog wel heel wat in mijn leven veranderen. We hebben de eis van de wet gehoord weest heilig, want Ik ben heilig. Dan nemen we ons voor nu werkelijk eens te breken met die karakterfout, die slechte eigenschap, die oude zonde. Er moet wat gebeuren, want zo als het nu met ons is, kan het niet langer blijven. Maar e^r het maandag is, blijkt alles nog bij het oude te zijn gebleven. Hoe komt dat zo Omdat we niet bij lv begin begonnen zijn Wie werkelijk op de /eg der heiliging voortgang wil maken, die moet beginnen bij Christus. Het zal niet helpen of wij al zeggen nu ga ik met mijn zonden breken. Want de zonde wordt niet uitgeroeid door onze goede plannen en voor nemens. Alleen door Christus en door een luisteren naar Hem. Anders wordt het een teleurstelling. Het is eerst luisteren, dan volgen. Eerst horen naar de stem van Christus, dan gehoorzamen. Eerst geloof, dan de openbaring van dat geloof in het leven der heili ging, maatschappelijk, kerkelijk, in ons werk, in ons gezin. Christus gaat vooraan Hij moet de weg wijzen en de weg banen voor de kudde, die achter Hem aan komt. Zo is het telkens weer. Bij Jezus blijven en luisteren naar Zijn stem. Doen we dat Wij, weerloze, onzelfstandige schapen, we kunnen alleen de stem van Jezus horen, als we dicht bij Hem blijven. En we kunnen alleen Hem volgen, als we een levende gemeenschap met Hem hebben. Elet volgen van de Goede Herder is onze taak, maar om daarvan in ons leven iets te laten zien, zullen we eerst moeten kennen de verborgen omgang met onze God. Zullen we de juiste volgorde in acht nemen Niet zeggen ik zal dit of ik zal dat, maar een sterk verlangen kennen, om steeds hechter ver bonden te worden aan onze Here. Er waren twee zusters. De ene putte zich uit in dienstbetoon en goede werken. De andere zette zich aan de voeten van Jezus en luisterde naar Zijn woord. Zij had het goede deel gekozen. Want zij begon bij het begin Hoek. A. J. VERBEEK. Kennedy of Nixon. Nixon of Kennedy. Zo klonk het elke dag, tot 8 novem ber j.l. de beslissing viel en Amerika's nieuwe president gekozen was. Als gevraagd werd wie was Ken nedydan hadden de meesten geen antwoord. Zijn vader behoort tot de kapitalisten van formaat, en de po litiek is voor de zoon vrijwel onbetre den grond. Maar, hij kwam er, met bepaalde meerderheid, en nu beijvert men zich, om het uit te roepen, dat dit echt een goede keuze was. Wat wij allen hopen en overigens moeten af wachten. Ja, zon stemming is een merkwaar dig ding. Je hoorde fluisteren, dat de Ameri kaanse vrouwen het zo ,,enig" vonden, als er nu een baby op het witte huis zou wonen. U weet, dat de vrouw van Kennedy in verwachting is, en het echtpaar met enkele maanden, of nog eerder, de komst van een kindje tege moet ziet. Wat er zo al niet kan mee-spreken bij de verkiezing van een Amerikaans president U kunt er om lachen. Maar, als wij van de wereldtoestand uitgaan en wij letten op de positie van Amerika, dan is het toch wel erg be denkelijk, wanneer zulke dingen een rol spelen. Enig, zo'n kindjeZeker, zeker. Maar, belangrijker is komt er een man aan het bewind Daarbij speelt de geboorte van een baby geen rol. Wij hopen op gunstige ontwikke ling voor Amerika èn voor de wereld van vandaag en morgen. Maar men vraagt zich tegelijk af, hoe wij te den ken hebben over een geslacht, dat het onbetekenende laat wegen, terwijl de grootste belangen moeten behartigd worden. Zulke oppervlakkigheid is opvallend. Misschien heeft de geestelijke en kerkelijke wereld er ook iets van in onze dagen. Men hoort enerzijds ont stellende feiten uit de volkerenwereld. Over gebrek aan geld, voedsel, leef ruimte, enz. Terwijl het grootste deel van de bevolking in de wereld maar 15 van het totaal kan gebruiken, bezit een kleine minderheid de overige 85 Zolang hier geen verandering komt, helpen mooie theorieën niets. EEN VALSTRIK Er zijn tegenwoordig vele middelen van contact met elkaar. Wij zijn een stuk vooruit bij de oertijd. Als je toen met elkaar praten wilde, dan ging je op stap naar de ander. Dat was alles enorm omslachtig. Sedertdien zijn als communicatie-middelen daarbij geko men het schrift. Een kleitablet was eer tijds nogal een gewichtig" stuk, waar je nog een behoorlijke kameelzak voor nodig had. Een beschreven potscherf ging al wat vlotter en het papyrus was een enorme stap vooruit, evenals het perkament, totdat de tijd aanbrak dat men met papier ging smijten, gelijk het heden ten dage is. Het is enorm. De krant, zeggen de krantenmensen, kun je niet missen en wij zeggen het de krant natuurlijk na. Want de pers is de ongekroonde koningin der aarde. Daarnaast ontwikkelde zich de film. Lenin heeft gezegd, volgens het op schrift boven het paviljoen van de U.S.S.R. voor de stereofilm op de on langs gehouden Expo te Brussel, dat dit het middel bij uitstek is om de massa hij noemt het natuurlijk het ,,volk" op te voeden en te bewerken. En ieder denkt op dit punt evenals Lè- Hier ligt een taak, waarbij de Kerk zich moet aangorden. Diaconaal zijn onze kerken op de goede weg, om de wereldnood zich aan te trekken en als geroepenen van Christus mede te wer ken om anderen te redden. Dat is de belangrijke roeping der Kerk. Wie zich nu durft vastbijten in splin- terige kwesties, die begrijpt niets van de tijd, waarin God ons laat leven, of van de taak, waartoe God ons roept. De discussies op verschillend terrein kunnen gerust minder worden. Ik las pas van verschil" over een preek, die werd opgenomen, of een preek van de ,,oudvaders". Hiermee zullen wel de oude schrijvers zijn bedoeld. Die preek- opnemerij werd veroordeeld. Waar kan een kerkeraad ,,zin" in hebben, om over zulke dingen te babbelen Die 85 der mensheid, die tekort komt, klaagt ons straks aan. Waarom riep de Kerk niet op, om het schrikbarende uit de samenleving met gebed èn daad te bestrijden Als de jongeren zulke diensten meemaken, dan komen zij in vuur. Wij hebben al kerkgebouwen..., nu de anderen. Wij hebben overvloed van brood nu werken voor een redelijke verdeling. Of wij dat zo eens tegen elkaar zég gen, brengt niets verder. De daden moeten volgen, en daaruit zal de kracht van het geloof moeten spreken. Niet de kleine dingen moeten ons bezig houden. Een Kerk, waar dat het geval is, loopt gevaar te verzanden. Hoe kan ooit 't vooruitzicht voor ons leven ,,ruim" worden, wanneer alleen ,,het kleine" onze aandacht vraagt Alleen dan wordt de wereld rondom ons getroffen, wanneer wij door „het grote" worden geboeid. Het is te hopen, dat velen in Ameri ka zich lieten leiden door „grote" mo tieven, toen zij hun stem uitbrachten voor een nieuwe president. Want, wij hebben er behoefte aan, dat grote din gen ons verrassen en in beslag nemen. Dan leren wij ,,het kleine" gemakke lijker dragen. 't Is een gulden regel, die elk moest leren toepassen. Laat „het grote" ons inspireren Dan worden wij zelfs „groot" in het oplossen van de kleine dingen C. St. nin. Iedere organisatie schakelt de film in om te laten zien dat ze er is. De film kunnen wij niet missen, zou men met een variant op de leuze van de kranten mensen kunnen zeggen. Wij zijn al weer een heel stuk verder gekomen dan de film. De televisie kun nen velen ook niet meer missen om bij te zijn en bij te blijven. De radio ge combineerd met de televisie is vrijwel een volmaakt communicatiemiddel. Daarnaast vinden wij nog, verscholen in de intimiteit van het dagelijks leven in huis en op kantoor de telefoon. Ook deze kunnen wij niet meer missen. Buurpraatjes worden tegenwoordig over de telefoon afgewerkt. Ik ken er mensen, die zo 's morgens na de koffie een uurtje gaan bellen naar vrienden en magen. Echt gezellig En dan het zakenleven. De automatische telefoon aansluitingen hebben het contact ver innigd, zodat de draden soms rood gloeiend staan. Ook komt het voor dat de mannen of vrouwen die met de hoorn in de hand er achter staan een blos van schaamte of woede op hun wangen hebben, omdat ze beschoten worden of zelf aan het schieten zijn achter de telefoon. Deze mensen zijn dan bezig brandende kwesties over de telefoon af te handelen. Ze willen lie ver hun partner niet ontmoeten. Even hebben ze er over gedacht een boze brief te schrijven,, maar bij nader in zien letten ze op het gevaar dat hun woorden dan wel eens zo .doorgemeten kunnen worden, dat de geworpen handgranaat teruggekaatst wordt en voor eigen gezicht ontploft. Daarom is de telefoon zo'n heerlijk middel om zijn gal uit te spuwen of gifspuitjes uit te delen. Bovendien kan men onverhoeds opleggen en de tegen stander niet meer aan het woord laten komen. Omdat dit zo kan, zijn er mensen en ik noem hen verstandig die van oordeel zijn dat de telefoon een volkomen ongeschikt middel is, zodra er kwesties van persoonlijke aard tus sen twee mensen bestaan. Het komt mij voor o, ironie van de cultuur geschiedenis van het menselijk ge slacht dat de persoonlijke ontmoe ting -van oertijd, zoals uit de handen van de Schepper in den beginne ons mensen is toevertrouwd, nog steeds on gebroken behoort te functionneren. Maar dat lijkt mij niet alleen zo toe, maar dat is kennelijk een algemene overtuiging. Er kunnen nog zoveel mis sives gewisseld worden onder de poli tici, de oplossing van de problemen wordt gevonden in de ontmoeting. Het wemelt van kranten en perio dieken en vertrouwelijke papieren, ook in de kerk en tussen de kerken, maar zullen er spijkers met koppen moeten worden geslagen dan moeten ze samen komen. Het komt mij voor dat dit ook de zin is van het gebod van Christus in Mattheüs 18. Daar staat dat wanneer er een kwestie is tussen de broeders men moet heen gaan en bestraffen on der vier ogen. Ik vind dit nogal duide lijk een terugvallen op de oervorm van de communicatie „onder vier ogen". Hiermee is de vorm die in de tijd van Jezus' omwandeling op aarde toch ook reeds mogelijk was, n.l. het schrijven van een briefje, uitgesloten. En zelfs de telefoon is nog niet tegen deze woorden van Christus opgewassen. De apostel Paulus heeft ook wel eens duchtig van leer getrokken tegen de gemeente, b.v. die van Corinthe, maar dan toch alleen maar omdat hij op dat moment nog niet in staat was om per soonlijk aanwezig te zijn èn met het uitzicht oppersoonlijke ontmoeting zo gauw dit wel kon. Brieven welke tege lijk bedoelen de ontmoeting, ter oplos sing van moeilijkheden, te vervangen zijn waardeloos naar mijn mening. Ze vormen alleen maar een gevaar de kloof nog wijder te maken. Vijanden zullen elkaar van uit hun bunkers ook nog wel eens wat toeschreeuwen om op het volgende moment de mitrailleur weer te laten ratelen. Het is zeer verontrustend als kerken slechts door brieven met elkaar in con tact willen komen. Vooral wanneer de kloof zo diep is als die tussen „gere formeerden met en zonder artikels", zoals ze onder de soldaten nogal eens genoemd worden, dan is de enige ver antwoorde weg tot toenadering en he ling van de scheur, dat wij elkaar on der ogen komen. In Middelburg zijn wij enige tijd ge leden begonnen met een kort briefje aan de kerkeraad van de andere gere formeerde vleugel. Dat begon dus al verkeerd Neen, want dat briefje be vatte niets anders dan een verzoek om samenspreking, mondeling en zo, dat wij elkaar „onder ogen" zouden komen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1