eeuwóe 3£erkbocle 3ler}ót cYYloditatie UW KEUZE 'v. J Klaproosdag I960 f A Ons JEUGDWERK in nieuwe ontwikkeling KLAPROOSDAG 16e JAARGANG No. 19 4 NOVEMBER 1960 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Dr. C. Stam, Goes; Westwal 2, Telefoon 0 11005906 MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, VlissingenDs. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. C. van Hattem, Terneuzen Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink te Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge. f Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 V2 Maar ik en mijn huis, wij zullen den Heve dienen fozua 24 15 slot. Dinsdag 8 november wordt een belangrijke dag voor het amerikaanse volk. Dan zullen de amerikanen naar de stembus gaan om een nieuwe president te kiezen. Wie zal het worden Nixon of Kennedy Een grote verantwoordelijkheid ligt er weer op de schouders van de kiezers. Want kiezen is verantwoordelijk werk Vooral als het om de keuze gaat. Waar Jozua het volk Isray1 ■ar ook voor gesteld heeft in zijn af scheidsrede te Sichem. Je zou haast geneigd zijn te zeggen zijn ver kiezingsrede tégen de a- oden, vóór de Here, de God van Israël, Die zoveel gunsten heeft bet fond. Een rede, die toegespitst wordt op de woorden kiest dan heden, wien gij dienen zult, óf de afgoden, óf bij vernieuwing de Here God", waarop Jozua dan geen onzeker geluid laat horen, als hij openlijk betuigd „maai ik en mijn huis, wij zullen den Here dienen Voor die keuze worden ook wij nog gesteld. En wij moeten kiezen vóór of tegen den Here. Gelukkig als onze keuze die van Jozua is, want die alleen is goed. Maardan moeten wij daar ook naar leven Want wij kunnen ons dan niet tevreden stellen metdie woorden van Jozua mooi te vinden en ze in prachtige letters, misschien aan de wand van één onzer kamers te hebben hangen. Er moet naar geleefd worden door onszelf, door ons gezin En dat niet slechts zondags, maar ook de andere dagen van de week. Wij hebben ook in onze tijd behoefte aan mensen, gezinnen, die hun leven laten leiden door de positieve keuze voor den Here en in gehoor zaamheid Hem willen dienen in heel het leven. Ja, er is de verantwoordelijkheid vóór die keuze, maar niet minder de verantwoordelijkheid om naar die keuze te leven. Dat mogen wij ons steeds bewust wezen. Dit Uw keuze Leeft er dan naar Axel. A. VAN LEEUWEN. Zijn moeder heeft hem alleen Ja, het is volop herfst. Kil en vochtig gaan de dagen voor bij. Wij merken dat het donker ons gaat omsluiten en schaars worden de zonne stralen, die ons nog bereiken. Dit jaar vooral wordt de naam be vestigd van ons land als een land van mist en regen. De soldaten, die mee het veld opgingen om de aardappels op te vissen, hebben het ondervonden, dat het griezelig kan zijn, als de dagen gaan korten. Dat was verleden jaar héél anders, toen de zon niet aan wijken dacht en de watermassa weg bleef. Toen mooie herfstkleuren tussen de bomen, die een boswandeling aantrekkelijk maakten. Maar, ook het mooie van een herfst doet ons toch niet vergeten, dat een tijd van kaalheid en dorheid voor de deur staat. Herfst brengt, in allerlei toonaard, de verkondiging dat de verschijnings vorm van dit leven voorbijgaat. Wat blijft er over van die beladen akkers, die ons in de zomer vertelden van vruchtbaarheid en overvloed De aanblik geeft haast een zekere wee moed om al het mooie, dat heenging. De frisse kracht van de plant, de bladerdos van de boom, het verdwijnt. Het klimaat lokt niet aan. De mens probeert zich te beschutten tegen kou de en storm. En intussen kondigt dit jaargetijde aan, dat er ,,nog meer" op komst is, dat ons doet huiveren. Dit verloop van het leven treft ons. Zien wij in de herfst niet een sym bool van de levensloop van de mens Wij gaan de herfst tegemoet. Vlugger dan wij denken in onze vroege jaren, is de herfsttijd aangebro ken. Zoals wij in de natuur spreken van een vroege of een late herfst, zo kan het ook in ons menselijk leven gaan. Bij de één treedt ,,het verouderen" eer der op dan bij de ander. Het lijkt zo héél ver af, wanneer je, zo om de 20 jaar, volop gaat meedoen, en al te gemakkelijk kunnen wij het wel eens hebben over mensen, ,,die hun tijd gehad hebben" maar, wij worden maar al te goed gewaar, dat de herfst ook voor ons in aantocht is en ons ten dele kan overvallen. Herfst spreekt van vergankelijkheid. Tocheer het voorbijgaan zich voltrekt, brengt de herfst iets buiten gewoons. De vrucht van de akker komt binnen. Soms moet die uit het wa ter gevist" worden zoals dit jaar, maar de oogst komt er toch. Herfst gaat niet voorbij, zonder dat wij zien, welk re sultaat de arbeid gaf en wat het groei proces eindelijk voortbracht. De herfsttijd, de oogsttijd, kan niet worden gemist. Wat zegt het, of er zonnige zomer heerste met bruingebrande mensen, als niet volgtde oogstdag De somber heid van de herfst doet ons minder aan, wanneer wij denken aan de opbrengst, waartoe het herfst moest worden. Ook dat geldt voor ons menselijk bestaan. Er moet herfst komen, en dan blijkt pas, op het menselijk bestaan zijn be tekenis heeft gehad. Zeker, er zijn er wel, die de vrucht meteen in de jeugd verwachten. Die van het ouder-wordende leven niet véél verwachten. Maar, wij komen toch tel kens tot de ontdekking, dat de gedach te toch wel wat ,,uit de rails" gelopen is. Nee, van ervaring alleen moeten wij het zeker niet hebben. Maar het rij pingsproces voltrekt zich in de loop der jaren. Eer het verwelken komt, wordt de opbrengst van de herfst ook in ons leven duidelijk. God plukt van onze ak ker, wat deze heeft voortgebracht. Wie wij geweest zijn in onze arbeid, in Gods kerk en koninkrijk, de herfst zal het uitwijzen. Er mag daarom niet in hoofdzaak zijn de weemoed om het verwelkenDaardoorheen speelt de vreugde, om wat het leven gaf tot Gods eer. Een oogsttijd voor de akkers. En een oogsttijd voor de zielen. Het gaat om de vrucht, waarin de landman zijn vreugde heeft. Als het ons ook daarom te doen is, vatten wij het leven op een verant woorde wijze op. Dan spreekt het kleu renspel van de herfst wel een bepaalde taal. Maargaan daar niet de wa gens, die de schuren vullen C. St. Men is de laatste jaren voortdurend bezig om in de organisatie van ons jeugdwerk nieuw leven te brengen. Ge lukkig, dat wij dit constateren. Zo is er nu een uitgave van het bondsbureau te Amersfoort gekomen, waarin onze jongelui nieuw werkmate riaal krijgen, zoals zij nog niet gehad hebben. De bedoeling is, dat zij zelf dit materiaal zullen uitbreiden en maken tot een waardevol geheel. Een mooie map is bijgevoegd met een rug-con structie, die het gemakkelijk inbrengen van losse blaadjes mogelijk maakt. De schetsen zijn verdeeld in aparte series. Eén voor actuele vraagstukken, een ander met vragen van toen en nu terwijl een derde bundel het opschrift draagt het vaste deel. Deze losse blaadjes zijn er op gemaakt, dat zij in de map worden opgeborgen. Wanneer nu iemand van gedachte is, dat het moeilijk wordt voor de jon gelui om met al dat materiaal goed om te gaan, dan helpt een instructieboekje u aan het antwoord. Dit is opgesteld om door presidenten (s), en verdere functionarissen te worden geraad pleegd. De bedoeling is ook, dat er overleg zal zijn over de verdeling van het werk. Het geheel is hierop gebaseerd, dat er belangstelling zal zijn voor de gees telijke vorming en dat op grond daar van gegrepen wordt naar dit nieuwe materiaal als hulpmiddel. Inderdaad wordt hier wat moois ge boden dat vruchtbaar kan werken. De vorming van de jongeren is het waard, dat daarvoor alles wordt gedaan. Wij hopen dat deze onderneming slaagt en er van gezegende jeugdontwikkeling zal sprake zijn. Het bondsbestuur alle lof voor dit initiatief. C. St. Op Zaterdag 12 november a.s. is het weer Klaproosdag. U weet toch, wat dat betekent Nabestaanden uit Enge land willen graag een keer vertoeven bij het graf van hen, die zich eens ga ven voor onze vrijheid en hier begra ven liggen. Voor velen is dat financiëel te zwaar. Daarom wordt een klaproosdag ge organiseerd, en de opbrengst van de verkochte klaprozen is bestemd voor degenen, die zelf geen kans zien naar hier te komen. Verder behoeft hier geen woord aan te worden toegevoegd. Wij willen allen voor dit doel bij dragen. Collectanten zijn er nodig voor die dag. Wie wil helpen Adres Nederl. oorlogsgravencomité, Keizersgracht 442, Amsterdam, tel. 36770. Als bij zonderheid zij vermeld, dat 22 collec tanten, door loting aangewezen, een gratis reis plus verblijf in Engeland krijgen. Daar zorgt de Britse organisa tie van oud-strijders voor. Geef u op, als gij kunt. En laat ook dit jaar de klaproosactie mogen slagen! C. St. (Voor Middelburg kan men zich als col lectant (e) opgeven bij Mevr. v. d. Veen, Langeviele.) De ene was een kind uit een arbei dersgezin, de andere de enige zoon van een weduwe. Ze waren al vrien den vanaf de schoolbanken, ze werk ten in hetzelfde bedrijf en eigenlijk keek niemand in het Engelse provin ciestadje er vreemd van op, dat ze samen in dienst gingen en bij het zelfde legeronderdeel terecht kwamen. Zo trokken ze samen op gedurende de oorlogsjaren van 1939 tot 1944. En op een mistige dag in de herfst van 1944 zijn ze gesneuveld, samen, ergens aan een bosrand" bij de be vrijding van Nederland. Van tussen de bomen klonk een ma- chinegeweerstoot. De ene greep wanho pig in de lucht als wilde hij steun zoeken in de- mist, die het Brabantse landschap omfloerste. De andere zag het en terwijl zijn vrienden dekking zochten omdat er opnieuw werd geschoten, kroop hij naar voren. Ze probeerden hem tegen te hou den, maar hij rukte zich los. ,,Laat me toch gaan", zei hij, ,,ik móét naar hem toe. Zijn moeder heeft hem alleen Zij zagen vanuit hun dekking, hoe hij voortschoof tussen de struiken van de natte heide om zijn vriend te gaan helpen. Hij had nog broers en zusters thuis, maar die jongen die ginds getroffen tussen de berken lag, was het enige bezit van zijn moeder. Hij legde de laatste meters af. Toen had hij de gewonde bereikt. Ze zagen hoe hij zich over hem heen boog. Maar wat er door die twee in die paar minuten is besproken, weet niemand. Een nieuwe mitrailleurstoot ratelde vanuit het bos. Toen was het uit, voor beiden Later vonden zij hen. De arm van de ene lag nog onder het hoofd van de an dere en het hoofd van de andere lag ge wend naar dat van zijn vriend. Zoals vroeger, toen zij elkaar deelgenoot maak ten van hun jongensgeheimen. Enkele dagen later werd er bij een we duwe en in een arbeidersgezin in een En gels provinciestadje een bericht gebracht ..Gesneuveld in Nederland" Vanaf dat ogenblik leefde er bij deze mensen slechts één hartstochtelijke wens eens te mogen staan bij het graf in het zuiden van Nederland. Alle mogelijkheden werden overwogen. Alle mogelijkheden werden ook verworpen. Want waar zou den zij ooit het geld vandaan moeten ha len En tóch zijn deze mensen naar Neder land gekomen en hebben zij gestaan voor de graven van de twee vrienden. Zij kwa men hier niet alleen sedert 1946 hebben ook 28.092 andere nabestaanden de tocht gemaakt naar een oorlogsgraf in ons land, om daar te vertoeven als gasten van het Nederlandse volk. Want Nederland heeft éénmaal per jaar zijn Klaproosdag, zoals straks op 12 no vember. Dan worden klaproosemblemen verkocht, ten bate van het werk van Het Nederlands Oorlogsgraven Comité (het „Klaprooscomité") 28.092 maal heeft een vader en moeder, of een vrouw en kind, troost gevonden bij het graf van hem, die voor Nederlands bevrijding zijn ouders of gezin voorgoed verliet. Dit kon, dank zij de gastvrijheid van het Nederlandse volk, mogelijk ge maakt door de klaprooscollecte. Nu vonden in de bodem van ons land meer dan 30.000 gealliëerde militairen, ge sneuveld in de jaren 1940 tot en met 1945, hun laatste rustplaats, en achter elk van deze graven staan tenminste twee nabe staanden. Een klein rekensommetje leert dat de ruim 28000 nabestaanden, die in ons land waren, slechts een gedeelte vor men van de velen, die hun liefste bezit op één van de meer dan vijfhonderd Ne derlandse oorlogskerkhoven weten. Zij wachten tot ook zij kunnen komen. Zij wachtenop üw offer op 12 novem ber. Want daarvan hangt het af hoeveel van die tienduizenden nabestaanden het Klaprooscomité in 1961 kan ontvangen. „Zijn moeder had hem alleen Maar éénmaal per jaar zoals straks op en omstreeks 12 november kunnen wij die vaders en moeders, die' vrouwen en kinderen, bewijzen, dat zij niet alleen staan. Door hen met onze gift aan de Klaprooscollecte te tonen, dat zij op de Nederlandse gastvrijheid kunnen rekenen. Freek van der Meer.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1