eeuwóe 3£erkbocle Van de wijde, ruige Heide 16e JAARGANG No. 18 28 OKTOBER 1960 OFFICIEEL WEEKBLAD TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Dr. C. Stam, Goes; Westwal 2, Telefoon 0 11005906 Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. D. J. Couvée, Bennekom Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. C. van Hattem, Terneuzen Ds. A. Koning, Oud-Vossemeer Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Mej. F. A. Groot Nibbelink te Grijpskerke Mevrouw C. van Zwedenvan Alkemade, Goes J. Wattel, Gapinge. r Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 ct. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, Tel. 2438 Giro no. 42280 vJ HER VORMINGS- GEDACHTEN Dezer dagen kon men in de pers le zen een protestantse oproep, om het protestants bewustzijn levendig te hou den. De bedoeling was niet, om verschil lende stromingen in ons volksleven te gen elkaar op te zetten, maar wèl, om voor het protestantse leven de nodige ruimte te behouden. Zo nu en dan kan men merken, dat wij in waakzaamheid wel eens verslap pen. Er is nu eenmaal een krachtig streven merkbaar bij Rome om zich te doen gelden. En van de oude coalitie valt niet veel meer te bemerken. De politieke aanblik van ons volk is wel héél anders geworden dan in de dagen van Kuyper en Schaapman. Nu hebben wij over enkele dagen de 31 oktober. In sommige plaatsen wordt de hervorming herdacht in ge combineerde diensten, in andere stre ken gaat alles gewoon zijn gang. Is er nu werkelijk aanleiding", om op 31 oktober een oproep te laten uit gaan tot het volk, tot dankbare herin nering aan de „doorbraak" van 1517 en volgende jaren Tegenover de hiërarchie in de rege ring der kerk kwam de vrijheid der ge meenten. Tegenover het gezag van paus en kerkvergadering werd het plei dooi gevoerd voor het gezag van Gods Woord, dat enig is in zijn soort. Luther heeft daarin zijn grote verdienste ge had, dat hij voor dit Bijbelse gezag opkwam en alles verwierp, wat daar mee in strijd was. Er moet diepe over tuiging bij hem geweest zijn, om vrij te komen van een kerkelijke macht, waaraan ook hij onderworpen was. Met zijn bekende angst voor zonde en straf was Luther bereid om aan de zwaarste boetedoening zich te onder werpen, als hij maar vrij kwam van die zondelastMet gevaar voor zijn leven dreef hij de zelfkastijding tot het uiterste, maarvond geen rust Totdat hem, uit de Schriften, licht op ging over de verkondiging, dat de recht vaardige uit het geloof zal leven Dat zal nu voortaan voor Luther hét motief zijn, bij zijn onderwijs en zijn prediking. Zo kwam hij tot zijn „stel lingen", waarvan verschillende het ab solute gezag van de paus afwezen. Trouw elke maand zendt men mij uit Gent het „Contactblad van de Ge reformeerde Kerk" aldaar. Hoeveel mooie herinneringen roept dit telkens bij mij op. Het zal nu ongeveer vijf en dertig jaar geleden zijn, dat ik in een open calèche, bespannen met een kwiek paard en van de bok bestuurd door een gehogehoed koetsier, van de éne naar de andere wijk werd gereden door het historische Gent, om de daar wonende protestanten te polsen over de wense lijkheid te komen tot een eigen dienst des Woords. Kort na de Reformatie waren er zeven gereformeerde predi kanten Het moet voor vele Gentse toeschou wers op hun trottoirs een wat voornaam aandoend geval zijn geweest mijn schraal persoontje geflankeerd door mijn deftigste ouderling uit Brussel, de heer Tensen, fors, knap, statig, werke lijk „Eer-waard" met zijn grote, vier kante, Franse baard, en tegenover ons op het klapbankje het fleurig-geklede dochtertje het was lentevan meneer Henri Rooze, Betsy, die als Gentse adressen kende en ons lieftal lig introduceerde. Dit is steeds verder gegaan. Luther heeft de kerk in dit stadium uitgeleid uit de dwang van de hiërar chie en ruimte verschaft aan het Woord Gods, opdat dit zou heersen over ge weten en kerk. Men kan dit gerust de centrale ge dachte noemen die bij de hervorming naar voren kwam. Zwingli heeft op het „inwendig licht" wat veel nadruk gelegdmaar bij Luther en Calvijn kwam de kracht van het Woord Gods naar voren. Toen is men gaan zoeken om aan dat levende Woord ingang te verschaf fen in de kerk. Het geweldige van deze „keer" kunnen wij ons nauwelijks voor stellen. In een tijd, waarin het gods dienstig leven in de kerk steeds meer „verzinnelijkte", kwam hier het geeste lijk element naar voren. Een geloven van het Woord, dat schaars te verkrij gen was, en dat met grote begeerte werd ontvangen. Toen de Schriften opengingen, kwam er inzicht in de rijkdom der beloften Gods. De kerk behoefde die uitwendi ge „praal" niet, want zij had van God in het evangelie ontvangen een bezit, waarvan de betekenis in de loop der jaren toenam. De studie van de Schrif ten bracht een kennis, die aan leven kracht en glans verleende. Ook bracht de opening van het Woord dit te weeg, dat het hele leven als „dienst voor God" gezien werd. Er was geen ongelukkige scheiding tussen een geestelijke èn een natuur lijke sfeer. Alles was „schepsel Gods" èn studie en dagelijkse arbeid werden gezien als taak en roeping, waardoor de ontginning van deze wereld kon voortgaan. De hervorming riep tot de verheffing van de arbeid. Het zou nog tijden duren, eer de vrijmaking van de arbeid goed tot stand kwam. Maar, de hervorming gaf de eerste stoot in die tijd, de waardering van de arbeid stond boven de meditatie in de stilte, en ze ker boven het monnikendom, dat op sommige punten (als: bedelen), tot uitwassen had geleid. Inplaats van zich toe te leggen op het verkrijgen van geld en bezit, bracht de kerk de rijkdom van prediking en sakrament Tensen Klaaszoals hij heette in zijn Noord-Hollands dorp, maar voor Brussel Nicolas Tensèn, zoals de tel kens aan- en uit-flitsende lichtreclame hoog op een dak aan het altijd krioe lende Beursplein elke twee minuten zijn roem verkondigde voor zijn „montres de précision", en de transparante af fiches die roem vermenigvuldigden in alle Brusselse trams je moet er zelf nooit tegenover, maar altijd onder gaan zitten, zei hij mij eens, anders heb je 'n kijker minder op je reclame of de stem van zijn privé-omroeper in de „rue des Tripiers", waar hij zijn druk- beklante horlogezaak had en om de minuut de „exacte" tijd deed afroepen totdat de politie er 'n eind aan maakte, omdat er verkeersopstoppin gen door ontstonden in die extra- drukke Brusselse Kalverstraat. Maar Tensen had zijn doel bereiktieder voorbijganger kende het atelier, dat pretendeerde horloges te leveren, die ten hoogste één minuut per maand af weken van ,,1'heure exacte". Ja, die eenvoudige boerenjongen uit Noord-Holland, maar een expert op zijn gebied, opgeleid in Zwitserland tot consciëntieus artist in zijn métier èn De ideeënwereld van Calvijn heeft in de hervorming grotere invloed ge kregen op het dagelijks leven dan van Luther. Hij werkte in het land van boeren en adel, en Luther heeft „de weg tot elkaar" voor deze partijen moeilijk kunnen vinden. Maar, Calvijn's ideeën brachten er toe, handel en scheepvaart, geld en goed te zien als middelen, waarmee wij in deze wereld als vrome christ'nen zullen leven. Een terrein, waarop wij gemakkelijk struikelen. Dat gebeurde ook in onze gouden eeuw, onze inzet tot koloniaal bewind en de weeldezucht, die grote afmetin gen aannam. Misschien dat deze les der geschie denis ook in deze tijd van welvaart ons ter waarschuwing kan helpen. De grote, reformatorische, vraag blijft het hebben wij onze bron var. vreugde en kracht in het Woord God' Willen wij dat Woord behouden niet door menselijke meningen lat overheersen Ons antwoord moet zijn de daau van ons leven, waaruit geloof spreekt. In de Heer zal ik het Woord prijzen En dan een geloof, dat werkzaam is in de praktijk Als een paar mensen gaan trouwen, als wij zaken doen of ons voorbereiden voor een bepaalde dienst. Evangeliedienst overal waar wij leven Wij hebben de laatste tijd wel opge merkt, bij het verkeer tussen de volken, hoe nodig het is, dat wij ons het evan gelie niet schamen. Terwijl anderen vormen en manieren verwaarlozen, met recht en waarheid durven spelen, moet de zuivering van de verhouding tussen mensen èn volken vanuit het evangelie tot stand komen. Hier ligt de overwin ning van de Kaïnshouding, de waar achtige liefde tot de naaste en de be vordering van het welzijn tussen de volken. Niet alleen in een hulp-aktie tot di recte bestrijding van honger, maar in het brengen van toestanden, waarin volken en klassen kunnen ademen in vrijheid Dat zou de mooiste vrucht zijn voor deze tijd, die de herinnering aan het werk Gods in de reformatie van de kerk eens bracht. De kerk heeft een herleving in deze zin nodig. Wij persoonlijk ook. Hier is het woord ook van betekenis: zoekt, en gij zult vinden. C. St. tot koopman, die wist wat reclame èn hoffelijkheid in zaken betekende. Nooit zei hij dit is „niet zo duur", maar dit is nog goedkoper. Wanneer 'n onhandige bediende 'n onafgestofte klok voor 'n cliënt neerzette, greep Tensen terstond in „Madame, met stof en al zonder énige prijsverhoging" en zijn lach overwon, ook bij de jonge lui, die een fout door eigen schuld aan hun horloge op de „garantie" trachtten af te wentelen. Met zijn kijkglas nog in het oog vroeg hij dan lachend „Waar hebt u de baden gebruikt, Ma demoiselle Ah, in Ostende. Ah, dat dacht ik al. Ik zie tenminste hele zandduinen in uw horloge. We zullen het schoonmaken. Twintig francs". Slagvaardig dus, maar ook 'n sterlc- gelovige, 'n kerkelijk man, ontwikkeld door veel lezen, theologisch èn literair bij, altijd even opgewekt, ondanks veel zwarigheden in zijn leven, 'n christen- gentleman. Geen geschikter ouderling had ik toen mee naar Gent kunnen nemen dan deze broeder, van alle markten thuis, wèl ter tale, bekend met de geschiede nis van Scheiding en Doleantie, soepel in de omgang, om het moeilijke begin te maken van het bijeenbrengen van hen, die in één of andere mate als ge reformeerden „te boek" stonden, of liever op het lijstje van Betsy Rooze. Wij hadden in Gent tot dan toe slechts een enkel gezin als buiten-lid van de kerk van Brussel. Ze bezochten meestal de Belgische Zendingskerk aan het Rabot, Bagijnhof 25, waar de Heer Holtrop, „predikant op artikel 8", ijve rig zijn best deed, maar onze en ook eigen leden niet steeds geheel bevre digde. Alleen wanneer het heilig Avondmaal werd gevierd, kwamen de Gentse leden naar de hoofdstad èn lo geerden in Brusselse gezinnen. Mooi, onderling bindend, doch op de duur wat bezwarend zowel voor de gasten als voor de gastvrije gezinnen. Er zijn en worden daar in België wat 'n fran ken uitgegeven voor trein en tram, eer men aan de drie of vier collectezakjes toe komt. Bij slechts enkele Gentenaren wer den wij die middag nu niet bepaald „ingehaald". Maar een twintigtal vol wassenen zegden toe de eerste kerk- lienst in Gent te zullen bijwonen. Midden in 'n volgende week reed op n avond het auto-busje van onze evan- jelisatie, van Brussel naar Gent, vol gepropt met hoofdstedelijke hulptroe pen en het opvouwbare orgeltje. Nog de ik de inschikkelijke ouderling, Jean Rooze, wat gedoken zitten onder dat door het rammelend rijden telkens wat lager zakkende harmonium, dat in de gehuurde zaal van „het Liberaal Huis" de zang zou moeten begeleiden. Ten slotte zat hij haast met de neus op zijn knie. Wat is er gelachen. Het zullen er bij elkaar een goede veertig personen zijn geweest, die de eerste predikatie beluisterden. Als tekst had ik gekozen 2 Samuël 5 24 „En zodra gij een geluid van schreden hoort in de toppen van de balsemstruiken, haast u dan, want dan is de Here voor u uitgetrokken". Het heette toen nog in de Staten vertaling ,,'n geruis door de toppen der moerbeziebomen". Maar blijkbaar had niet ieder van de aanwezigen dit geruis gehoord misschien had het hen verstoord want onmiddellijk na beëindiging van de dienst liep 'n en kele zelfs boos weg, nog voor dat de vrije bespreking kon beginnen. Later werd één dezer weglopers één onzer eerste ouderlingen te Gent. Ook in Brussel zelf miste ik voorshands de medewerking van mijn Vlaamse colle ga. Maar bepaald tegenstand onder vond ik van 'n theologisch candidaat, die later overging naar het z.g. „Her steld Verband". Men vond 'n gerefor meerde kerk van Gent naast de be staande Belgische Zendingskerk over bodig. En op een zelfstandige kerk stuur den we van meet af aan. Maar voorlopig was het nog niet zo ver. Toch, wat een prettige uren, wan neer ik elke donderdagmiddag, direct na de zelf geleide „zondagsschool" in Brussel, mij haastte naar de Noord statie om per mudvolle derde klasse coupé te gaan catechiseren ten huize van de uit Axel naar Gent overgeko men broeder Piet Buyze, waar ook 's zondags in de suite de beide kerk diensten dikwijls werden gehouden, 's Avonds keerde ik dan deftig per eer ste klasse coupé in de boottrein Osten- de-Brussel huiswaarts. Eerste klas omdat alleen eerste-klas-reizigers wer den toegelaten in deze extra-snelle trein, die slechts 'n minuut aan de St Pietersstatie te Gent stil hield. Ge woonlijk was ik de énige plotselinge medereiziger en werd dan ook meer bekeken dan 's middags tussen het houten-banken-publiek. Men dacht minstens dat ik één of ander hoogge plaatst ambtenaar was, voor wie de trein opzettelijk stopte Men giste niet, dat ik uit zuinigheid er mee rekenen moest, dat 'n kaartje 3de en 'n kaartje le samen net zoveel kostten als 'n re tour tweede. Maar zou ik de volgende boemeltrein hebben genomen, dan was ik nog later bij moeder de Vrouw ge arriveerd. Het was toch altijd al ver over middernacht, rennen naar huis. Hier breek ik af. Bennekom. D. J. Couvée.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1