NATUUR
ZUIVER
r
kleine vossen
KNIPSELS met kanttekeningen
Predikbeurten zondag 16 oktober I960
Nieuws uit de Kerken
Een goede week had ik. Ik kreeg er
een „speurder" of liever gezegd een
„speurderes" bij. En dat was hard no
dig, want ik begon er aan te twijfelen,
of ik de jacht wel zou kunnen voort
zetten, 't leverde geen droog brood
meer op, meende ik. Maar daar opeens
kwam er op mijn weg iemand met echte
speurzin
Hoor maar U moet weten, dat ik
nog al eens mistroostig ben over m'n
gemeente en over mijn werk, daar ik
van oordeel ben, dat er maar weinig
vruchten te plukken zijn, dat er geen
of weinig invloed van de prediking en
pastorale arbeid te bemerken is— het
blijft alles zo bij het oude.
En nu, daar komt m'n Echtgenote
me te hulp U moet weten, dat ze
graag in de tuin vertoeft en zelfs zó
graag, dat ze bijna vergeet om de maal
tijd klaar te maken ik zeg „bijna",
want 't komt toch altijd klaar. Haar
liefste werk is om appels en peren te
verzamelen, ook tomaten en noten.
En daar roept ze me verleden week
toe: „zeg man, je kunt nooit weten, wat
ik nu gevonden heb".
En daar toont ze mij tot mijn ver
bazing enkele pruimen, rijp en wel,
blijkbaar van een tweede bloei, want
in oktober plukt men doorgaans geen
pruimen.
En nu komt haar speurzin naar vo
ren ze zegt„zie je wel, mannetje,
dat je niet zo voorbarig moet zijn in je
oordeel, ongedacht kunnen vruchten in
de schoot vallen, wanneer je 't hele
maal niet verwacht en ondeugend
voegt ze er aan toe dat is een kleine
vos, die „voorbarigheid" schrijf daar
maar eens over". De jager was nu zelf
gevangen en nog wel door z'n eigen
Vrouw Ik had die vos in eigen hof
niet eens opgemerktheb ik er dus niet
een echte „speurder" bij gekregen
Inderdaad gelijken we soms op Elia,
maar dan in zijn zwakste ogenblikken,
wanneer hij onder de jeneverboom zit
en „voorbarig" oordeelt, dat heel zijn
levenswerk mislukt is en dat hij in 't
geheel geen vrucht ziet. En dan zegt
de Here tot Elia nee, Elia, dat ziet
U verkeerd, er zijn er 7000, die naar
U geluisterd hebben. Zo bracht mijn
Vrouw me onder de pruimenboom in
oktober, waaraan je zeker geen vruch
ten zoeken zou, en zie, ze zijn er toch
Zo let ik nu voortaan te beter op, of
er in de hof der gemeente vruchten
zijn gezet aan bomen, die schijnbaar
zonder vrucht zijn en ik kijk er mijn
pruimenbomen op aan en heb nieuwe
moed gekregen, dat het Woord Gods
toch ook onder ons niet ledig zal weer
keren en ik jaag nu achter de vos
„voorbarigheid" en laat de zegen op
de prediking over aan de opperste
Landman.
En ik prijs me gelukkig met zo'n
„speurder", al ben ik bang, dat ze met
haar speurzin nog meer vossen in mijn
eigen hof ontdekt
Uit het oude-Vossenland.
P.S. 't Schijnt wel alsof de „prui
menboom-der-barmhartigheid", die ik
van 't voorjaar plantte, ook z'n beste
tijd gehad heeft in oktober. Er vielen
niet zovele vruchten te zamelen, maar
ze waren zoet en sappig Laat ik dus
weer niet „voorbarig oordelen" en U
op de hand de rijpe vruchten tonen
M. te M. 2,50 Ds L. te A. 5,-
v. H. Z. te B.o.Z. 10,- R. te W.
ƒ2,50: A. Kw. te N. 2,50; N.N.
rÓ,— v. d. P. te Sch. 5,—.
De „pruimenboom" No. 220659 van
't girokantoor staat nog en wordt gaar
ne geplukt door
Ds A. Koning te Oud-Vossemeer.
VERTEKEND BEELD
De „kroniekschrijver" in het (Ned.
Herv.) Gereformeerd Weekblad is van
mening dat het getal hervormden dat
straks genoemd zal worden als resul
taat van de jongste volkstelling een
vertekend beeld van de werkelijke si
tuatie geven zal
„Zoals men weet heeft de Hervormde
Kerk veel „papieren leden". U zult be
grijpen wat we daarmee bedoelen. Ve
len worden tot de Hervormde Kerk ge
rekend zonder dat ze er ooit een voet
in hebben gezet, ja zelfs zonder dat ze
gedoopt zijn. Want de kerkorde kent
drieërlei hervormden, als ik het zo nu
eens zeggen mag. In de eerste plaats
zijn er de belijdende leden, dat zijn zij,
die door openbare geloofsbelijdenis lid
maten der kerk geworden zijn. In de
tweede plaats zijn er de doopleden, dat
zijn zij, wier inlijving in de gemeenschap
der kerk is bekrachtigd door de Heilige
Doop. En tenslotte zijn er dan de zg.
geboorteleden, die wel uit hervormde
ouders geboren, maar die niet gedoopt
zijn.
Zijn er al veel belijdende leden die niet
meer meeleven met de kerk, van de
doopleden geldt dit nog in veel ster
kere mate, terwijl van de geboorteleden
slechts een enkele enig medeleven met
de kerk betoont.
En nu komen er straks misschien nog
wel grote getallen hervormden uit de
volkstelling naar voren hoewel het
proces der ontkerstening zeker met ras
se schreden zal blijken voortgeschreden
te zijn maar deze zullen een verte
kend beeld geven van de werkelijke
toestand waarin de kerk verkeert."
Kroniekschrijver meent, dat dit een
groot gevaar is omdat
„men mede door die cijfers geblinddoekt
zal worden voor de werkelijke toestand
van verval en afval, die veel grotere
vormen heeft aangenomen, dan velen
willen toegeven."
NIEUWE
CHRISTELIJKE FEESTDAG?
In de Bazuin schrijft „Azillus", dat
we wel kunnen vaststellen er een Chris
telijke feestdag te hebben bijgelcregen.
De bedoelde feestdag is niets minder
dan de jeugdzondag, die naar Azillus'
mening, nu wordt aangekondigd met
een omhaal, omslag en nadruk, die
hem de eerste Kerstdag naar de kroon
doet steken. Gelukkig is Azillus echter
niet iemand, die al steekt hij wel eens
opwekkend, verkwikkend. King
pepermunt} een dagelijkse sti
mulans wanneer uw lichaam
vraagt om energie. U merkt
het direct: na het gebruik van
King pepermunt
voelt u zich fit.
De natuurzuivere
Ingez, Med
ergens de draak mee, overal „tegen"
is, integendeel, hij hoopt op een vrucht
baar jaar voor bonden en verenigingen,
op warmlopen van de nu nog indiffe
rente jonge mensen, op een intensieve
voorbereiding, ook op de verenigingen,
voor het leven dat wacht. Wie dan
ook zou menen, dat hij „niets voor de
jeugd voelt", die heeft het mis.
Juist echter, omdat hij er wel voor
voelt en de jeugd en het jeugdwerk
een warm hart toedraagt, daarom is
het verkwikkend om te luisteren naar
de zelfspot, die zo vaak bij ons gemist
wordt
„We hebben naar de mate van ons
vermogen meegedaan.
We waren aanwezig bij een vóórdienst.
Er moesten enige liederen aangeheven
worden, die zich tussen votum en zegen
niet op hun plaats zouden gevoeld heb
ben, omdat ze geen bestanddeel uitma
ken van onze bundel Gezangen.
We luisterden naar een pro-cla-ma-tie,
zonder voorafgaande klaroenstoot nog.
In de officiële dienst hebben we van
de jongeling en zijn pad laten zingen
na de fusie van de Bonden kunnen de
jongedochters daar oud-testamentischer-
wijze zonder bezwaar onder begrepen
worden. „Gij maagden en gij jongelin
gen" was ook zeer gepast, al moest de
„eerwaarde grijsheid" zo maar in de rij
gezet worden met de „frisse jeugd".
In de preek hebben we een paar maal,
wat we anders nooit doen, behalve
broeders en zusters, ook gezegd jon
gens en meisjes en we legden er na
druk op, dat het gesprokene ook hen
gold, alsof het op andere zondagen niet
voor hen zou gelden.
Na de zegen hielden we nog een na-
dienst, waarin de eerste coupletten van
de Bondsliederen door de kerk klonken.
Maar daarmee was het nog niet afge
lopen.
Op een echt Christelijke feestdag be
hoort nóg een dag te vólgen. Dé Jeugd
zondag sleept er zes met zich mee.
Het is wel een hele toer, zes avonden
zinrijk vol te krijgen maar er staan
gelukkig al meer „Jeugdweekarchitec-
ten" op.
En wij de moeizaam pas weer begon
nen catechisaties die week dus maar
stopgezet. Zonder ruggespraak met ons,
en zonder een fragment van een wens,
dat de jongelui de dienst uitmaken, had
den ze ook op de catechisatieavond be
slag gelegd.
Er zijn collega's, die met de aanvang
van de nieuwe cursus maar wachten tot
na de injectie van de Jeugdweek. En in
het voorjaar zitten we te zuchten, hoe
we het minimale aantal van dertig uren
vol krijgen.
Een nieuwe Christelijke feestdag. Dat
is de Jeugdleiding tegenover ons ook
wel verplicht. Dank zij haar gaat de
Hemelvaartsdag als kerkelijke gedenk
dag ter ziele. De Jeugd-zon- en week
dagen bieden daarvoor een rijke ver
goeding.
Het moet nu alleen nog. een algemeen
erkende Christelijke feestdag worden.
Dat kan best voor elkaar komen. Een
top wordt aldoor toppiger, lazen we
onlangs. Dat wil zeggen als men een
maal aan het organiseren gaat, is er
geen eind aan. Als „De Witte Hei" nu
ook eens aan de Christelijke en de vrij
gemaakte Gereformeerden, en vervol
gens aan de Hervormden bericht deed
we hebben de derde zondag van sep
tember als Jeugdzondag uitgeroepen
en daar doen we u mededeling van, niet
om voor u de dienst uit te maken
wie weet, of ook zij niet zouden mee
doen. Het zou een schoon- oecumenisch
perspectief openen."
Terneuzen. W. C. van Hattem.
Beroepen te Doorn, J. Kuiper te Ab
coude te Westerlee (Gron.), H. Koet
sier, kand. te Amsterdam te Ede (vac.
J. M. Bloemkolk), K. Sierink te Oosternij-
kerk te Oosterzee, P. J. Westerneng,
kand. te Edam te Woudsend, J. Boven
berg, kand. te Schiedam te Rotterdam-
Zuid-Katendrecht (vac. D. J. Modderaar),
H. Hogenhuis te Dokkum te Gorin-
chem, W. G. Scheeres te Weesp.
Aangenomen naar Renkum-Heelsum,
W. C. van den Brink te 's-Gravenhage-
Oost naar Eindhoven (vac. F. A. Fa-
noy) (2de beroep), J. M. Bloemkolk te
Ede naar Vlaardingen (8ste pr. pl.),
H. J. Kouwenhóven te Rotterdam-Delfs-
haven naar Nieuwleusen, C. E. van de
Broek te Goënga naar Lekkerkerk, G.
Clements, kand. te Rotterdam, die bedank
te voor Nes en voor Sint Jacobi Parochie.
Bedankt voor Siddeburen, R. van Ree-
nen te Klundert voor Ulrum, H. Als-
meier te Bunde (Duitsland) voor Mel
bourne, J. F. H. van der Bom te Sidney
(Australië) (voorheen te Groningen)
voor Bolsward en voor Hengelo (O.)
(vac. R. Slofstra), J. W. Vlaanderen te
Delfzijl voor Twijzel, W. Kats te Tiel.
Benoemd tot bijstand in het pasto
raat te Apeldoorn (wijk Zuiderwijk), H.
M. Ploeger, emeritus predikant aldaar.
Examens. Aan de V.U. zijn geslaagd
voor het kandidaatsexamen theologie de
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Hofpleinkerk) 10 uur Ds. Appelo te
den Haag-Loosduinen.
2.30 uur Ds. Van Til.
5 uur Ds. Van Til.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds.. Boonstra, Bed. H. Av.
5 uur Ds. Boonstra, Dankz. H. Av.
(Kerkgebouw Ned. Herv. Gem. 't Zand) 8.45 uur
Ds. Appelo.
Collecte Evangelisatie in de provincie.
Gasthuiskerk, Dienst voor belangstellenden) 7.30
uur geen dienst.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Poelman.
Domburg 10 uur Ds. Bohlmeijer, 2.30 uur Ds. Van
der Bom.
Gapinge 9.30 uur Ds. Boot, 2 uur Ds. Oosterhoff.
Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek,
Bed. H. Av. en Dankz.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout, Bed. H. Av.
en Dankz.
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. van Heesen.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Douma te Ureterp.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. van Ulden.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 uur Ds. Oosterhoff te Sliedrecht, 2.30 uur
Ds. Boot.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Homburg, Bed. H. Av.
en Dankz.
(Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond,
half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruger-
straat.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds v. d. Wal.
Westkapelle 9.30 uur Ds. Van der Bom, 2.30 uur Ds.
Bohlmeijer.
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. de Vries, Voorb. H. Av.
Axel 11 uur Ds. Verbeek, 5 uur Ds. Bouwmeester te
Rotterdam.
Breskens 10 en 2.30 uur Ds. Grafe, Voorb. H. Av.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Leeuwen.
Terneuzen 10 en 3 uur Ds. van Hattem.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. van Mechelen.
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds Van der Klaauw te
Krabbendijke.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Bouwmeester te Rotterdam.
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Heiner.
Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Jansen.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Van der Veen.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Koffeman te Nijkerk.
(Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Koffeman.
5 uur Ds. Jansen, Zondag 40.
Collecte voor geestelijke verzorging der schippers.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Verschoor te
Vlissingen.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Leek Bed, H. Av.
in beide diensten.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. de Ruijter.
Wolfaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booij.
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. de Vries te
Wilnis.
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. v. d. Stoel.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds.
Haverkamp.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hommes te Rotter-
dam-Hillegersberg.
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds. Koning. Bed. H.
Av. en Dankz.
Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds van Eg-
mond.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels.
Tholen 10 en 5 uur Ds. van Egmond.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Cand. Eikelboom te
Sleeuwijk.
Bruinisse 10 en 5 uur Cand. de Jong te Amsterdam.
Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds. Wielemaker, Bed. H. Av.
en Dankz.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. van Aller.
Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Beckervoormiddag
Bed. H. Av., namiddag Bed. H. Av. en Dankz.
Oosterland 10 en 3 uur Ds. Kamper.
Renesse (Evangelisatiegebouw) 7 uur
geen opgave ontvangen
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. de Boer te Zaamslag.
Wissenkerke geen opgave ontvangen.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Melse.