NATUUR ZUIVER r kleine vossen KNIPSELS met kanttekeningen Predikbeurten zondag 16 oktober I960 Nieuws uit de Kerken Een goede week had ik. Ik kreeg er een „speurder" of liever gezegd een „speurderes" bij. En dat was hard no dig, want ik begon er aan te twijfelen, of ik de jacht wel zou kunnen voort zetten, 't leverde geen droog brood meer op, meende ik. Maar daar opeens kwam er op mijn weg iemand met echte speurzin Hoor maar U moet weten, dat ik nog al eens mistroostig ben over m'n gemeente en over mijn werk, daar ik van oordeel ben, dat er maar weinig vruchten te plukken zijn, dat er geen of weinig invloed van de prediking en pastorale arbeid te bemerken is— het blijft alles zo bij het oude. En nu, daar komt m'n Echtgenote me te hulp U moet weten, dat ze graag in de tuin vertoeft en zelfs zó graag, dat ze bijna vergeet om de maal tijd klaar te maken ik zeg „bijna", want 't komt toch altijd klaar. Haar liefste werk is om appels en peren te verzamelen, ook tomaten en noten. En daar roept ze me verleden week toe: „zeg man, je kunt nooit weten, wat ik nu gevonden heb". En daar toont ze mij tot mijn ver bazing enkele pruimen, rijp en wel, blijkbaar van een tweede bloei, want in oktober plukt men doorgaans geen pruimen. En nu komt haar speurzin naar vo ren ze zegt„zie je wel, mannetje, dat je niet zo voorbarig moet zijn in je oordeel, ongedacht kunnen vruchten in de schoot vallen, wanneer je 't hele maal niet verwacht en ondeugend voegt ze er aan toe dat is een kleine vos, die „voorbarigheid" schrijf daar maar eens over". De jager was nu zelf gevangen en nog wel door z'n eigen Vrouw Ik had die vos in eigen hof niet eens opgemerktheb ik er dus niet een echte „speurder" bij gekregen Inderdaad gelijken we soms op Elia, maar dan in zijn zwakste ogenblikken, wanneer hij onder de jeneverboom zit en „voorbarig" oordeelt, dat heel zijn levenswerk mislukt is en dat hij in 't geheel geen vrucht ziet. En dan zegt de Here tot Elia nee, Elia, dat ziet U verkeerd, er zijn er 7000, die naar U geluisterd hebben. Zo bracht mijn Vrouw me onder de pruimenboom in oktober, waaraan je zeker geen vruch ten zoeken zou, en zie, ze zijn er toch Zo let ik nu voortaan te beter op, of er in de hof der gemeente vruchten zijn gezet aan bomen, die schijnbaar zonder vrucht zijn en ik kijk er mijn pruimenbomen op aan en heb nieuwe moed gekregen, dat het Woord Gods toch ook onder ons niet ledig zal weer keren en ik jaag nu achter de vos „voorbarigheid" en laat de zegen op de prediking over aan de opperste Landman. En ik prijs me gelukkig met zo'n „speurder", al ben ik bang, dat ze met haar speurzin nog meer vossen in mijn eigen hof ontdekt Uit het oude-Vossenland. P.S. 't Schijnt wel alsof de „prui menboom-der-barmhartigheid", die ik van 't voorjaar plantte, ook z'n beste tijd gehad heeft in oktober. Er vielen niet zovele vruchten te zamelen, maar ze waren zoet en sappig Laat ik dus weer niet „voorbarig oordelen" en U op de hand de rijpe vruchten tonen M. te M. 2,50 Ds L. te A. 5,- v. H. Z. te B.o.Z. 10,- R. te W. ƒ2,50: A. Kw. te N. 2,50; N.N. rÓ,— v. d. P. te Sch. 5,—. De „pruimenboom" No. 220659 van 't girokantoor staat nog en wordt gaar ne geplukt door Ds A. Koning te Oud-Vossemeer. VERTEKEND BEELD De „kroniekschrijver" in het (Ned. Herv.) Gereformeerd Weekblad is van mening dat het getal hervormden dat straks genoemd zal worden als resul taat van de jongste volkstelling een vertekend beeld van de werkelijke si tuatie geven zal „Zoals men weet heeft de Hervormde Kerk veel „papieren leden". U zult be grijpen wat we daarmee bedoelen. Ve len worden tot de Hervormde Kerk ge rekend zonder dat ze er ooit een voet in hebben gezet, ja zelfs zonder dat ze gedoopt zijn. Want de kerkorde kent drieërlei hervormden, als ik het zo nu eens zeggen mag. In de eerste plaats zijn er de belijdende leden, dat zijn zij, die door openbare geloofsbelijdenis lid maten der kerk geworden zijn. In de tweede plaats zijn er de doopleden, dat zijn zij, wier inlijving in de gemeenschap der kerk is bekrachtigd door de Heilige Doop. En tenslotte zijn er dan de zg. geboorteleden, die wel uit hervormde ouders geboren, maar die niet gedoopt zijn. Zijn er al veel belijdende leden die niet meer meeleven met de kerk, van de doopleden geldt dit nog in veel ster kere mate, terwijl van de geboorteleden slechts een enkele enig medeleven met de kerk betoont. En nu komen er straks misschien nog wel grote getallen hervormden uit de volkstelling naar voren hoewel het proces der ontkerstening zeker met ras se schreden zal blijken voortgeschreden te zijn maar deze zullen een verte kend beeld geven van de werkelijke toestand waarin de kerk verkeert." Kroniekschrijver meent, dat dit een groot gevaar is omdat „men mede door die cijfers geblinddoekt zal worden voor de werkelijke toestand van verval en afval, die veel grotere vormen heeft aangenomen, dan velen willen toegeven." NIEUWE CHRISTELIJKE FEESTDAG? In de Bazuin schrijft „Azillus", dat we wel kunnen vaststellen er een Chris telijke feestdag te hebben bijgelcregen. De bedoelde feestdag is niets minder dan de jeugdzondag, die naar Azillus' mening, nu wordt aangekondigd met een omhaal, omslag en nadruk, die hem de eerste Kerstdag naar de kroon doet steken. Gelukkig is Azillus echter niet iemand, die al steekt hij wel eens opwekkend, verkwikkend. King pepermunt} een dagelijkse sti mulans wanneer uw lichaam vraagt om energie. U merkt het direct: na het gebruik van King pepermunt voelt u zich fit. De natuurzuivere Ingez, Med ergens de draak mee, overal „tegen" is, integendeel, hij hoopt op een vrucht baar jaar voor bonden en verenigingen, op warmlopen van de nu nog indiffe rente jonge mensen, op een intensieve voorbereiding, ook op de verenigingen, voor het leven dat wacht. Wie dan ook zou menen, dat hij „niets voor de jeugd voelt", die heeft het mis. Juist echter, omdat hij er wel voor voelt en de jeugd en het jeugdwerk een warm hart toedraagt, daarom is het verkwikkend om te luisteren naar de zelfspot, die zo vaak bij ons gemist wordt „We hebben naar de mate van ons vermogen meegedaan. We waren aanwezig bij een vóórdienst. Er moesten enige liederen aangeheven worden, die zich tussen votum en zegen niet op hun plaats zouden gevoeld heb ben, omdat ze geen bestanddeel uitma ken van onze bundel Gezangen. We luisterden naar een pro-cla-ma-tie, zonder voorafgaande klaroenstoot nog. In de officiële dienst hebben we van de jongeling en zijn pad laten zingen na de fusie van de Bonden kunnen de jongedochters daar oud-testamentischer- wijze zonder bezwaar onder begrepen worden. „Gij maagden en gij jongelin gen" was ook zeer gepast, al moest de „eerwaarde grijsheid" zo maar in de rij gezet worden met de „frisse jeugd". In de preek hebben we een paar maal, wat we anders nooit doen, behalve broeders en zusters, ook gezegd jon gens en meisjes en we legden er na druk op, dat het gesprokene ook hen gold, alsof het op andere zondagen niet voor hen zou gelden. Na de zegen hielden we nog een na- dienst, waarin de eerste coupletten van de Bondsliederen door de kerk klonken. Maar daarmee was het nog niet afge lopen. Op een echt Christelijke feestdag be hoort nóg een dag te vólgen. Dé Jeugd zondag sleept er zes met zich mee. Het is wel een hele toer, zes avonden zinrijk vol te krijgen maar er staan gelukkig al meer „Jeugdweekarchitec- ten" op. En wij de moeizaam pas weer begon nen catechisaties die week dus maar stopgezet. Zonder ruggespraak met ons, en zonder een fragment van een wens, dat de jongelui de dienst uitmaken, had den ze ook op de catechisatieavond be slag gelegd. Er zijn collega's, die met de aanvang van de nieuwe cursus maar wachten tot na de injectie van de Jeugdweek. En in het voorjaar zitten we te zuchten, hoe we het minimale aantal van dertig uren vol krijgen. Een nieuwe Christelijke feestdag. Dat is de Jeugdleiding tegenover ons ook wel verplicht. Dank zij haar gaat de Hemelvaartsdag als kerkelijke gedenk dag ter ziele. De Jeugd-zon- en week dagen bieden daarvoor een rijke ver goeding. Het moet nu alleen nog. een algemeen erkende Christelijke feestdag worden. Dat kan best voor elkaar komen. Een top wordt aldoor toppiger, lazen we onlangs. Dat wil zeggen als men een maal aan het organiseren gaat, is er geen eind aan. Als „De Witte Hei" nu ook eens aan de Christelijke en de vrij gemaakte Gereformeerden, en vervol gens aan de Hervormden bericht deed we hebben de derde zondag van sep tember als Jeugdzondag uitgeroepen en daar doen we u mededeling van, niet om voor u de dienst uit te maken wie weet, of ook zij niet zouden mee doen. Het zou een schoon- oecumenisch perspectief openen." Terneuzen. W. C. van Hattem. Beroepen te Doorn, J. Kuiper te Ab coude te Westerlee (Gron.), H. Koet sier, kand. te Amsterdam te Ede (vac. J. M. Bloemkolk), K. Sierink te Oosternij- kerk te Oosterzee, P. J. Westerneng, kand. te Edam te Woudsend, J. Boven berg, kand. te Schiedam te Rotterdam- Zuid-Katendrecht (vac. D. J. Modderaar), H. Hogenhuis te Dokkum te Gorin- chem, W. G. Scheeres te Weesp. Aangenomen naar Renkum-Heelsum, W. C. van den Brink te 's-Gravenhage- Oost naar Eindhoven (vac. F. A. Fa- noy) (2de beroep), J. M. Bloemkolk te Ede naar Vlaardingen (8ste pr. pl.), H. J. Kouwenhóven te Rotterdam-Delfs- haven naar Nieuwleusen, C. E. van de Broek te Goënga naar Lekkerkerk, G. Clements, kand. te Rotterdam, die bedank te voor Nes en voor Sint Jacobi Parochie. Bedankt voor Siddeburen, R. van Ree- nen te Klundert voor Ulrum, H. Als- meier te Bunde (Duitsland) voor Mel bourne, J. F. H. van der Bom te Sidney (Australië) (voorheen te Groningen) voor Bolsward en voor Hengelo (O.) (vac. R. Slofstra), J. W. Vlaanderen te Delfzijl voor Twijzel, W. Kats te Tiel. Benoemd tot bijstand in het pasto raat te Apeldoorn (wijk Zuiderwijk), H. M. Ploeger, emeritus predikant aldaar. Examens. Aan de V.U. zijn geslaagd voor het kandidaatsexamen theologie de CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 10 uur Ds. Appelo te den Haag-Loosduinen. 2.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Van Til. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds.. Boonstra, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Boonstra, Dankz. H. Av. (Kerkgebouw Ned. Herv. Gem. 't Zand) 8.45 uur Ds. Appelo. Collecte Evangelisatie in de provincie. Gasthuiskerk, Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Poelman. Domburg 10 uur Ds. Bohlmeijer, 2.30 uur Ds. Van der Bom. Gapinge 9.30 uur Ds. Boot, 2 uur Ds. Oosterhoff. Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Vlaardingerbroek, Bed. H. Av. en Dankz. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout, Bed. H. Av. en Dankz. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. van Heesen. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Douma te Ureterp. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. van Ulden. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 uur Ds. Oosterhoff te Sliedrecht, 2.30 uur Ds. Boot. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Homburg, Bed. H. Av. en Dankz. (Interkerkelijk Avondgebed iedere zaterdagavond, half acht, in de Engelse Kerk aan de Paul Kruger- straat. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds v. d. Wal. Westkapelle 9.30 uur Ds. Van der Bom, 2.30 uur Ds. Bohlmeijer. CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Ds. de Vries, Voorb. H. Av. Axel 11 uur Ds. Verbeek, 5 uur Ds. Bouwmeester te Rotterdam. Breskens 10 en 2.30 uur Ds. Grafe, Voorb. H. Av. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Leeuwen. Terneuzen 10 en 3 uur Ds. van Hattem. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. van Mechelen. Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds Van der Klaauw te Krabbendijke. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Bouwmeester te Rotterdam. CLASSIS GOES Baarland 9.30 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Heiner. Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Jansen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Van der Veen. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Koffeman te Nijkerk. (Oosterkerk) 9.15 uur Ds. Koffeman. 5 uur Ds. Jansen, Zondag 40. Collecte voor geestelijke verzorging der schippers. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Verschoor te Vlissingen. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Leek Bed, H. Av. in beide diensten. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. de Ruijter. Wolfaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booij. CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. de Vries te Wilnis. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. v. d. Stoel. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 uur Ds. Haverkamp. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hommes te Rotter- dam-Hillegersberg. Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds. Koning. Bed. H. Av. en Dankz. Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds van Eg- mond. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels. Tholen 10 en 5 uur Ds. van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Cand. Eikelboom te Sleeuwijk. Bruinisse 10 en 5 uur Cand. de Jong te Amsterdam. Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds. Wielemaker, Bed. H. Av. en Dankz. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. van Aller. Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boerma. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds. Radder. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Beckervoormiddag Bed. H. Av., namiddag Bed. H. Av. en Dankz. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Kamper. Renesse (Evangelisatiegebouw) 7 uur geen opgave ontvangen Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. de Boer te Zaamslag. Wissenkerke geen opgave ontvangen. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Tiemersma. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Melse.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 3