STARTLIJN Een praatje bij de WAAR LIEFDE WOONT Nieuws uit de Kerken Nedm Bijbelgenootschap Het gebeurt maar zelden, dat de uitgever van een krant ruimte in de redactionele kolommen voor zich opeist. Maar nu onze kerkbode vanaf volgende week een nieuwe koers uitgaat, willen we eens een praatje houden met onze abonné's over de medewerkers, die zich bij het start punt hebben verzameld. In tegenstelling met voorheen, wordt de redactie slechts gevormd door één persoon. Met de Zeeuwse Kerken is overeengekomen, dat deze post moet worden bezet door een Zeeuws Predikant. Het lag voor de hand, dat de keus viel op Dr. C. Stam, die algemeen het vertrouwen geniet en reeds lang als eind-redacteur van de Zeeuwse kerkbode optreedt, als opvolger van wijlen Ds. H. Veldkamp. Wij hopen zeer dat zijn gezond heidstoestand het zal toestaan dat hij nog lange tijd als „captain" van het medewerkersteam mag fungeren. Zijn hoofdartikelen zijn een weer spiegeling van een verkwikkend ruime visie die hij heeft ten aanzien van tal van vraagstukken die in de kerkelijke wereld aan de orde zijn. Van de oude staf blijft natuurlijk ,,de Vossenjager". Dit zal algemeen worden gewaardeerd. Ons is bekend, dat „ergens" in Zeeland een pre dikantsvrouw, zodra de kerkbode in de brievenbus is gearriveerd, deze grijpt en leest wat Ds. Koning nu weer in 't jagers-vizier heeft. Het stof zuigen wordt daarvoor zelfs onderbroken. Ds. Koning zelf klaagt er over dat zijn jachtterrein wat dun bevolkt raakt. Maar een ervaren jager als hij is, zal nog menig diertje weten te verschalken Ook Ds. van der Leek blijft zijn medewerking voortzetten. Zijn artikelen, die zich kenmerken door een sterke pastorale inslag, worden alom ge waardeerd. Hij komt echter met iets nieuws. Iedere 14 dagen zult U „Uit een dagboek van een Predikant" de belevenissen van „een" predi kant kunnen lezen. Dat hij zich aan deze arbeid wil zetten, stellen wij op prijs. Aan de „oud-medewerker" Ds. Couvée roepen we een speciaal welkom toe. Dat hij, als vrucht van de hartelijke relatie die er altijd tussen hem en onze firma heeft bestaan, ook nu bereid werd gevonden zijn arbeid aan de kerkbode voort te zetten, zal velen verheugen. „Van de wijde, ruige heide", blijft de titel van zijn rubriek. Van zijn journalistieke gaven zullen onze lezers iedere 14 dagen weer kunnen genieten. Ds. van Hattem te Terneuzen is ook geen onbekende in de kerkelijk- journalistieke arbeid. Als medewerker aan de Groninger Kerkbode ver zorgde hij regelmatig een rubriek. In onze kerkbode gaat hij een veertien daagse rubriek verzorgen „Kort Kommentaar". Hij zal U in kennis brengen met persknipsels uit de landelijke kerkelijke pers en die van kommentaar voorzien. Ook hem heten wij van harte welkom in de kring van medewerkers. Ds. P. van Til, de nestor der predikanten uit Zeelands hoofdstad zal iedere maand een artikel schrijven onder het opschrift„Een standpunt in een brandpunt". De bedoeling van deze rubriek is, een bepaald onder werp dat in de algemene belangstelling staat, te belichten. Wie Ds. van Til kent zal toegeven dat dit een kolfje naar zijn hand is, al is de opdracht niet eenvoudig. Tot -zover de predikanten die aangezocht zijn. Maar ook anderen dan predikanten zijn gevraagd medewerking te verlenen. Bizonder prettig was het dat de heer van Bennekom, de directeur der Chr. Kweekschool te Middelburg en een bekende figuur uit de onderwijs wereld, bereid werd gevonden naast zijn vele werk ook maandelijks een bijdrage te leveren in de rubriek „Uit de wereld van school en gezin". Een wel bizondere rubriek zal door een driemanschap worden verzorgd, nl. Drs. Elshout te Koudekerke, Dr. P. C. Kraan, Chirurg en Dr. A. J. Boom, Psychiater, beiden te Vlissingen. In het eerstvolgend nummer zal deze rubriek door deze heren zelf worden ingeluid. Ook de jeugd is niet vergeten. Nadere mededelingen volgen hierover later. Het principe zal zijn een rubriek „Vóór en dóór de jeugd". Dikwijls werd ook gevraagd om een feuilleton. Dit zal een plaats vinden in ieder nummer. Een verhaal dat zich afspeelt in de bezettingstijd in Zuid-Beveland. Er zal ook plaats zijn voor een rubriek „Ingezonden stukken". Maar een rubriek in de meest uitgebreide zin van het woord. Ieder die iets belangrijks heeft te zeggen aan onze lezers wordt hiertoe onder bepaalde voorwaarden in de gelegenheid gesteld. Alles natuurlijk onder het wa kend oog van de Redacteur. „Kerknieuws" en „Meditatie" zullen wekelijks niet ontbreken, alsmede de Officiële berichten en Predikbeurten. Er zijn nog steeds enkele kerkeraden die ons wat in het duister doen dolen wat de opgave van de predikbeurten betreft. Soms moeten hier voor op het laatste moment vele „telefoontjes worden gevoerd". Mogen we ook in dit opzicht Uw medewerking Tot zover de plannen. Zo op 't eerste gezicht lijkt een en ander misschien wat „overladen". Maar dat geeft nu juist de mogelijkheid in de nummers wat variatie te geven. Mocht in de toekomst blijken dat een bepaalde rubriek bizonder gewaardeerd wordt, dan kan altijd nog besloten worden tot een veelvuldiger frequentie. De uitgevers koesteren de hoop, dat de Kerkbode in nieuwe vorm „het doen zal" en de lezers de natuurlijke propagandisten worden voor het enig officieel orgaan voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. Moge de Zeeuwse Kerkbode ook haar deel bijdragen tot een meerdere bloei van het Gereformeerd kerkelijk leven in Zeeland. De Uitgevers. 'SA/N Deze dagen was Urk in het nieuws. De Christelijke Gereformeerde kerk heeft zich daar bijna enbloc aan het kerkverband onttrokken. Volgens het persbericht om enige geschillen in leer en leven. Zij hebben zich aangesloten bij de Christelijke Gereformeerde Ge meenten in Nederland. Op zichzelf niet zulk schokkend nieuws. Misschien hebben we er meer belangstelling voor, hoe het in midden Afrika toegaat en wat de vergadering van de V.N. aan resultaat zal opleve ren. Daarbij vergeleken is wat daar op Urk gebeurde maar kleingoed. De we reld draait er wel om verder en het zal de beurs in Wall Street en aan het Damrak wel niet beïnvloeden. Toch trok het m'n aandacht en ik vond het verdrietig. Het is droevig, dat we aan kerkscheuring zo langza merhand gewoon raken. Als er iets is, dat ons niet naar de zin is, iets, waar we verschil van mening over hebben, dan gaan we maar uit elkaar, dan gaat ieder zijns weegs. Laat niemand z-eggen „steek de hand maar in eigen boezem". Ik weet het ook wel. De wonden van '44 zijn nog niet geheeld en de lidtekens trek ken nog. Daarna hadden we Wolvega. We weten van deze droeve dingen mee te praten, helaas. Daarom is er ook geen schijn van leedvermaak, dat ik zeggen zou zo, wat ons overkomen is, nu ook eens in buurmans huis Ik vind het alleen maar erg verdrietig. We weten, hoe pijnlijk het is. En het zal ook onze Christelijke Gereformeerde broeders zeker pijn doen. Maar, had dat nu gehoeven „Ver schillen in leer en leven." We weten verder niets bizonders. Het kan natuur lijk, dat hier zulke diep ingrijpende verschillen openbaar geworden zijn, dat verder samenleven onmogelijk werd. Als de fundamenten van.de belijdenis worden aangetast, als de waarheid van Gods Woord wordt geloochend of dis putabel gesteld, als er een leven is, dat met Gods geboden niet strookt en zulk een levensgedrag wordt vergoeilijkt en getolereerd, dan kan ik verstaan, dat samenwonen moeilijk wordt. Dan zal zelfs om de ere van de Naam des He ren en om de reinheid van Gods ge meente de breuk noodzakelijk zijn. Nog eens, bizonderheden weten we niet, maar het lijkt me toe, dat de ge schillen wel niet zo diep ingrijpend zul len geweest zijn. Ik heb zo de indruk, dat de zuivere prediking van het Woord Gods in de Christelijke Gere formeerde kerk wel zowat veilig is ge steld. Daar heb ik goed vertrouwen in. En de levenswandel staat er zeker on der de tucht van Gods geboden. Ik twijfel er geen ogenblik aan. Nu is het kerkelijk leven vaak wel erg moeilijk. Het is nu eenmaal zo, dat je anderen graag als mede-christenen wilt erkennen en dat je toch niet kunt samengaan. Ik heb geen moeite, om mijn Roomse buurman als christen te aanvaarden, maar ik ga niet met hem naar de kerk en met sommige reforma torische christenen zou ik er ook moei te mee hebben. Maar het is de vraag, of hier zulke ernstige geschillen aanwezig waren. En is om alle verschil van inzicht nu altijd een breuk gewettigd Vraag het eens, op de man af, aan alle leden van Uw kerk, hoe ze over dit en dat denken. Zou het altijd volkomen eenstemmig zijn Ik betwijfel het. En het leven Zouden we dan alle maal eender moeten denken In onze ZAAMSLAG Laatste klap stuk je. Dit is mijn laatste klapstukje. U hebt wel gelezen, dat er met onze kerkbode een en ander gaat veranderen. Nieuwe heren, nieuwe wetten. Tot dit nieuwe wetten behoort ook, dat plaatselijk kerkelijk nieuws niet meer opgenomen wordt. Ik kan dit besluit van de uit gevers wel enigszins begrijpen. Zaam- slag was eigenlijk de enige kerk. die regelmatig plaatselijk kerkelijk nieuws inzond. In andere kerkbodes is dat an ders. Daarin bevindt zich meestal een pagina, waarop elke plaatselijke kerk over ruimte mag beschikken voor haar eigen nieuws. Maar goed, het is niet anders. Wij zullen ons bij het besluit neer moeten leggen. In dit laatste klapstukje deel ik nog iets mee uit de laatstgehouden kerke- raadsvergadering. Onder de ingekomen stukken bevond zich ook nog een brief, waarin aan de kerkeraad een naam voorgesteld werd voor ons jeugdge- bouw. De kerkeraad heeft de voorge stelde naar niet overgenomen. Hij be dacht reeds een andere naam. Welke Dat zult u te zijner tijd horen. Catechisaties. A.s. maandag en dinsdag hoop ik weer met de catechisaties te beginnen. Ik verwacht een even trouwe opkomst als de vorige winter. De uren zijn als volgt Maandagavond 5 uur jongens en meisjes van 13 en 14 jaar (eerste groep), 7 uur jongens en meisjes van 13 en 14 jaa r(tweede groep), 7J4 uur jongens en miesjes van 15 en 16 jaar, S]/2 uur jongens en meisjes boven 16 jaar (eerste groep), kerk doen we het zeker niet en in de Christelijke Gereformeerde kerk ook zeker wel niet. Maar hindert dat Moet het nu altijd koekkoek-eenzang wezen Moeten we binnen het kerk verband allemaal precies naar hetzelfde patroon zijn geknipt Is er dan geen plaats meer voor de christelijke vrij heid En moeten we elkaar niet ver dragen, als dan een ander over som mige dingen misschien wat anders denkt dan wij zelf Johannes 11 is een bekend hoofd stuk in onze bijbel, maar het komt me voor, dat velen het nog nooit goed ge lezen hebben. Als Jezus twee dagen te laat in Be- thanië komt en zijn vriend Lazarus in tussen reeds gestorven is, dan maken Martha en Maria Hem hierover een licht verwijt. Maar Jezus troost hen, want, zegt Hij „Uw broeder zal op staan". Maar dan blijkt het, dat Martha over dat opstaan anders denkt, dan Jezus. Hier wordt nu echt even een verschil van gevoelen openbaar. En dan is het merkwaardig, dat Jezus zich niet haast, dit recht te zetten. Hij zegt niet „nee Martha, zö bedoel ik het niet, want zie eensHij laat dit verschil nu eens rustig voor wat het is, Hij laat het zwemmen. Maar wel wijst Hij aan stonds op zijn Persoon Ik ben de op standing en het leven". Als wij dat nu ook eens deden Bij e.v. verschil van inzicht over dit en dat elkaar wijzen op Jezus, die de opstan ding en het leven is. Misschien zegt iemand „ja maar, daar zit meer aan vast, dat heeft z'n consequenties, dan moeten we ook de lijn doortrekken" en dan worden de puntjes op de i ge zet en we horen van voortgaande re formatie en wat dies meer zij. Allemaal goed en best, dat het leven z'n consequentie heeft, weet ik ook wel en de liefde tot Jezus heeft het zeker, maar het komt me toch voor, dat we heel wat onenigheid konden overwin nen en heel wat geharrewar konden voorkomen, als we ook hierin eens het voorbeeld van onze Heiland volgen. „Kom, Martha, laat dat nu maar zwem men, Ik ben de opstanding en het le ven, gelooft Ge dat En bovenal, als er onder ons nu eens eenzelfde liefde woonde als in dat ge zin in Bethanië. Wat hadden die men sen elkaar lief. En wat hadden zij de Here Jezus lief. En wat had Jezus hen lief. En waar oprechte liefde woont, daar houden we elkaar wel vast. Niet, omdat wij zo braaf zijn, maar omdat Jezus óns liefheeft en ons bij elkaar houdt. K.-B. v. d. L. Dinsdagavond iy2 uur jongens en meisjes boven 16 jaar (tweede groep), 8J/4 uur belijdeniscatechisatie. Belijdeniscatech isatie. Deze catechisatie heb ik op hetzelfde uur gezet als de vorige winter. Nu zijn er in onze gemeente nog enkele oudere doopleden, die nog niet tot belijdenis kwamen. Voor hen wil ik in onderling overleg graag een apart uur vaststel len. Ik hoop, dat zij daar gaarne ge bruik van zullen maken. M. den B. Het Ned. Bijbelgenootschap verga dert dinsdag 4 oktober a.s. in de Prins van Oranje, Nieuwstraat 14 te Goes. De huishoudelijke vergadering be gint. des morgens om half elf. Na deze vergadering een gezamen lijke broodmaaltijd. De dag zal worden besloten met een openbare bijeenkomst, die om 14 uur begint. In deze vergadering zal Ds. S. O. Meeuwes, predikant in dienst van het Zeister Zendingsgenootschap, aan de hand van dia's spreken over het on derwerp „Ontwikkeling van Kerk en Zending in Suriname". Wij zijn erg blij, dat Ds. Meeuwes, zo juist teruggekeerd uit Suriname, voor ons het woord zal voeren. Dit is voor ieder bestuurslid een goede ge legenheid om nader kennis te maken met dit arbeidsterrein van het Neder- landsch Bijbelgenootschap. U behoeft bovendien niet alleen te luisteren, want er zal gelegenheid zijn voor discussie. Er is vrije toegang voor iedere be langstellende.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 2