OOST EN WEST r Welkom kleine vossen zestiende jaargang No. 14 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 30 september 'óo De Zendingskalender J ZEEUWSE KERKBODE Berichten en opgaven Predikbeur ten tot dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij 6 Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg HoofdredacteurDr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 5906. Redacteuren Ds A. Koning, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs: 3,— per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. De troonrede sprak van gespannen internationale verhoudingen, waaron der het nieuwe zittingsjaar van de staten-generaal begon. De krant en de radio met de televisie maken dat wel heel duidelijk. De spanningen zijn haast tot het uiterste opgevoerd. De vergadering van de verenigde naties staat wel onder hoge druk. Het Amerikaanse publiek, waaronder vele uitgewekenen uit het oosten van euro pa, laat het de Russische leider wel we ten, hoe er over hem wordt gedacht. Intussen steekt Chroestsjew vrolijk zijn hand, als hij naar zijn auto gaat. Blijk baar werken zijn gevoelens anders dan bij de westerse mens. Bepaald akelig is de houding van de Cubaanse Castro. Slaafs in navolging van de Rus. Vrijmoedig in zijn hetze tegen Amerika, het type van de bruut, de revolutie-man, bij wie het zedelijk oordeel afwezig blijkt, althans niet werkt. Nu wordt nog hulp verwacht van Nehroe en Mac Millan, wanneer die in de vergadering der verenigde naties hun plaats hebben gevonden. Geraffineerd is het voorstel van de Rus. Een driemanschap dat voortaan in de V.N. de plaats van Hammars- kjoeld zal innemen. Eén van 't Wes ten. één communist en één neutrale. Hier behoeft geen woord aan te worden toegevoegd. Zo krijgt het wes ten een minderheidspositie, wat ook wel de bedoeling zal zijn. Dit is geen oorlog voeren met legers, maar met de brutale methode van de verdringing. Daar kan nog wel een lachje bij om de lippen spelen. ,,Ik ga mijn gang, wie doet mij wat Daar waren er, ook in ons land, die tot het uiterste aandrongen op ver draagzaamheid, waar het Rusland be trof. Meer begrip voor elkaar, meer verstaan van elkaar, ja ja Dacht u, dat de Amerikaanse we reld veel indruk maakt op het commu nistische blok Zij hebben alles be terVan een over en weer naar elkaar luisteren kan toch nauwelijks worden gesproken. Hier is een „vreemd" zijn aan elkaar. Het is zelfs de vraag, of het goed is, dat er op 't ogenblik nogal met el kaar gesproken wordt. De gemoederen worden er door verhit, de slechte ver houding wordt erger. Dat ziet u toch in het leven in het klein óók gebeuren Voor sommige partijen en personen is het goed, wan neer zij met elkaar niet in aanraking komen. Staak het gesprekDat kan, tot in de kerkelijke wereld toe, gunstige gevolgen hebben. Soms brengt het le ven, na tijden van verwijdering, weer toenadering waar die niet werd ver wacht. Wanneer het oosten niet wil en daar zien wij toch iets van, laat ieder volk zich dan toeleggen op het vervullen van de hem opgelegde taak. En laat men gezamenlijk hulp bieden, waar het leven in nood kwam. Terwijl men intussen ,,het kruit droog" houdt. Dit, tegenover ontwapeningsredena ties, die meer gevaar dan vrede bren gen. Och, dat vechten en vasthouden aan eigen opinie zit er bij de zondaar diep in. Daarom strandt er zoveel, dat als goed bedoelde poging was opgezet. De zonde brengt de onwil naar voren ten opzichte van de medemens, en zodoen de is er van toenadering geen sprake. Uiteindelijk ligt hier de oorzaak van alle konflict, onder de volkeren als in de kerkelijke wereld. De kwade genius- in onshet toegeven aan de af gunst en het boosaardige plan om te heersen. Zien we het niet, waar volken ,,vrij" verklaard worden, dat eerst de boos heid zoekt te zegevieren Eerst na véél ellende kan de werkelijke vrijheid ko men, gebaseerd op orde en respekt voor elkaar. Maarhoe kan dit respekt tussen oost en west leven, wanneer het gaat als thans Helaas geeft de volkerenwereld, ook in het westen, weinig Voorbeelden van ingrijpende christelijke invloed op het politieke leven. Hier ligt het grote ge mis. Blijkbaar is er vanuit het westen té weinig invloed uitgeoefend op het oos ten, toen het nog kón, om vrije volken onder Christus te vormen Ook in de Kongo had de missie de draad niet in handen. Het „tekort" van het verleden moet blijven roepen, opdat wij in de spanning tussen oost en west onze „stille ogenblikken" hebben, van er kenning van ons gemis. C. St. Nu de maand oktober gaat beginnen met de nieuwe stand van zaken voor de kerkbode, roepen wij allen een har telijk welkom toe, die zullen meewer ken. U vindt hun namen op een andere plaats in dit blad. Ieder ijvere voor zijn deel, en de drukker-uitgever-eigenaar moge deze gang van zaken ondervinden als een vooruitgang. Zegene God dit werk C. St. k De Zendingskalender voor 1961 is klaar. De foto's zijn niet meer zoals vroeger alléén uit Indonesië. De zen ding moet nu verder zien. Wij zijn een ander tijdperk ingetreden. De zendingscommissies mogen een hoger prijs vragen dan zij betalen aan het zendingscentrum. Dit komt dan het zendingswerk ten goede. Velen zullen de kalender willen heb ben. Ook langs deze weg geve God vrucht op de arbeid. C. St. Een goede 40 jaar geleden moest ik enkele dagen 't bed houden, wat me niet veel overkwam wat een voor recht steeds maar gezond te mogen zijn 't Heugt me nog als de dag van gisteren, dat ik in een ouderwetse bedstede lag om door wat rust en warmte een soort griepaanval te boven te komen. „Toevallig" komt de dominé op bezoek, want je kunt moeilijk eisen, dat een herder elk schaap, dat b.v. zijn poot gestoten heeft en wat kreupelt voor een paar dagen, extra verzorgt. Dus de dominé komt toevallig aan m'n sponde. Na een praajte over 't een en ander wil de dominé toch ook een ern stig woord tot de patiënt richten en zegt o.a., dat ook de lichtste ziekte ons tot nadenken kan stemmen. Ik zeg „natuurlijk". Hij gaat voort en vraagt of ik 't ook als een beproeving zie en ik zeg „na tuurlijk". Voorts dringt de dominé aan, of ik ook met m'n moeilijkheden tot de Here ga; en ik zeg: „natuurlijk". Toen zei de zieleherder je zegt daar telkens weer „natuurlijk", maar beste jongen, dat alles is niet zo „natuurlijk"; het is boven-natuurlijk, als je alles als uit Gods Vaderhand ontvangt, dat je in alles Gods leiding ziet, dat je alles met de Here bespreekt. Dat is „gena- c~lTleditatie OP VOEDING de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen, om ons op te voeden, zodat wij,bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in deze wereld leven, Titus 2 11, 12. Het is goed er van tijd tot tijd aan herinnerd te worden, dat het evangelie van de Here God een dringende boodschap uit de hemel is, die bestemd is voor de aarde. Het werkwoord verschijnen roept gedachten op aan licht en schijnsel, welke een contrast vormen met de wereld waarin zij afdalen. Het tweede dat hier aan de orde is, heeft te maken met heil. Ook dit is een woord met diepe inhoud, zodra wij het plaatsen in onze wereldse werkelijkheid. Er is veel stuk en er worden in onze wereld steeds weer brokken gemaakt. Het begrip genezing heeft daarom een bekende klank in het persoonlijke en in het sociale vlak. We kunnen er niet onderuit, dat de primaire gedachten, welke opkomen bij het horen van de woorden „genade, verschenen, heil brengend", gaan in de richting van een ernstig beschadigde wereld, voor welke deze woorden zijn bestemd. Een goedkope zaak is dit niet, indien beide de chaos en het heil, serieus worden genomen. De mens, die zijn kracht zoekt in een poging tot aanpassing aan de werkelijkheid van wonden en ontbinding, verraadt daarmee een onverantwoorde oppervlakkigheid. Verantwoordelijkheid is een van de meest sprekende trekken van het menselijk bestaan en de waarheid zowel als de waarde hiervan komt overal naar voren, waar de mens reageert op de verwoesting. Gods reactie op de vervreemding is nu verschenen voor alle mensen. Hier ligt het begin van de verademing. De voortzetting vinden we in de opvoeding tot mensen, die de werkelijkheid onder ogen leren zien, tot mensen, die blij zijn met Gods ingrijpen. En nog verder gaat het, indien in de chaos de mogelijkheid ge opend wordt tot zelfbeheersing, tot rechtvaardigheid en tot vroom heid. Het laatste woord duidt op het herstel van de verhouding tussen de mens en zijn God, het tweede op het herstel van de on derlinge verbindingen, het eerste op het kennen en in acht nemen van de grenzen in het persoonlijke leven. De opvoeding is hier zeer concreet geplaatst in een geschonden wereld. Wat doen we er mee Aanpassing of opvoeding Zierikzee. Y. J. TIEMERSMA. de", want van „nature" doen we dat helemaal niet. Ik lag er wat beschaamd bij. Die do miné ontdekte nu aan de grote fout, dat we het aannemen van de waarhe den der Heilige Schrift heel „gewoon", heel „natuurlijk", vanzelfsprekend vin den. Dan is 't geloofsleven een ver standelijk beredenen en de geloofsin houd de uitkomst van een rekensom. En dan wordt alles zakelijk, is alles even vlak, en alles even koud en kil. En dat is 't, wat mensen-in-nood, dat mensen-vol-vragen, dat mensen-vol- twijfel van ons verwijderd houdt. Ze merken, dat het voor ons geen zaak is van leven en dood, geen zaak van he mel en hel, geen zaak eeuwig behoud of eeuwige ondergang is, geen zaak van vloek en vergeving, geen zaak van uiterste verwondering en aanbidding is. En dan is 't geen wonder, dat deze zoekende, strijdende, worstelende me demensen een soort rilling door de le den vaart, als wij zo „nuchter", zo „za kelijk" over de meest verheven, leven- schokkende, zielberoerende dingen keu velen, als zeer „natuurlijk" zaken en ze het gaan zoeken bij allerlei sekten, die geestdriftig, bezielend, vurig en warm getuigen van verlossing en uit redding door Jezus Christus. Nu weet ik zeer wel, dat sensatie, dat vervoering, dat uitbarstingen van geluksgevoel, nog geen blijken zijn van waarachtig geloof, van een volstrekte overgave aan de Heiland, want dan gaat 't er om, of we ons gehele leven, in al zijn vertakkingen, de Here willen wijden en niet alleen maar opgaan in geluksgevoelens maar wat meer echte geloofswarmte en geloofsvreugde zou ons niet misstaan, waar we toch telkens lezen in de Evangelieën, dat, wie wer kelijk met Jezus in aanraking kwam, alleen maar kon haten of liefhebben en dat dat liefhebben zich openbaarde in grote blijdschap, in lof en dank. Ik ben die dominé altijd nog dank baar, dat hij me ontdekte aan m'n za kelijke „natuurlijkheid" in geloofshou ding en mij daardoor drong om me te verdiepen in de oprechte kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid. De vos „vanzelfsprekendheid" is er een, die ons de warmte en innigheid en vreugde des geloofs ontrooft. Geve de Here door Zijn Geest ver levendiging van geloof onder ons, dan zal de vlucht naar allerlei Pinksterbe wegingen worden gestaakt. Uit het oude-Vossenland. P.S. Het is hartverkwikkend cijfers te zien, die spreken van hulpbereidheid. De cijfers werden geschreven door handen van weduwen en weduwnaren, van jonge en oude vrienden, van col lega's en aanverwanten, van landbou wers en landarbeiders, van kantoorbe dienden en winkeliers, in één woord van Vlamingen, Walchenaren, Thole- naren, Schouwenaren, Philipslanders, Bevelanders, Vastelanders. Allen maar weer zeer hartelijk be dankt namens onze mede-arbeiders predikers in Frankrijk, 'k Vermoed, dat er in de pastorieën weer hartelijk ge dankt wordt voor de harten en beur zen, die de Here ontsloot Hier zijn de gevers en hun giften L. te G. 5,— B. te A.J.P. 5,- D. te N. 5,— W. te V. 30,- B. te M. ƒ5,-; N.N. ƒ20,-; B. te St. L. 1,50; F. G. te N. ƒ5,- G. te H. 5,— Wed. H. te N. 15,—. O ja, er zijn ook oud-catechisanten bij. Ook welkom op 't gironummer 220659 van Ds A. Koning, Oud-Vossemeer.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1