OOST EN WEST
r
Welkom
kleine vossen
zestiende jaargang No. 14 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 30 september 'óo
De Zendingskalender
J
ZEEUWSE KERKBODE
Berichten en opgaven Predikbeur
ten tot dinsdagsmorgens te zenden
aan de drukkers Littooij 6 Olthoff,
Spanjaardstraat 47, Middelburg
HoofdredacteurDr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 5906.
Redacteuren Ds A. Koning, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor.
Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280
Abonnementsprijs: 3,— per half
jaar (bij vooruitbetaling).
Afzonderlijke nummers 12 cent.
Advertentiën 12 cent per mm.
De troonrede sprak van gespannen
internationale verhoudingen, waaron
der het nieuwe zittingsjaar van de
staten-generaal begon. De krant en de
radio met de televisie maken dat wel
heel duidelijk.
De spanningen zijn haast tot het
uiterste opgevoerd.
De vergadering van de verenigde
naties staat wel onder hoge druk. Het
Amerikaanse publiek, waaronder vele
uitgewekenen uit het oosten van euro
pa, laat het de Russische leider wel we
ten, hoe er over hem wordt gedacht.
Intussen steekt Chroestsjew vrolijk zijn
hand, als hij naar zijn auto gaat. Blijk
baar werken zijn gevoelens anders dan
bij de westerse mens.
Bepaald akelig is de houding van de
Cubaanse Castro. Slaafs in navolging
van de Rus. Vrijmoedig in zijn hetze
tegen Amerika, het type van de bruut,
de revolutie-man, bij wie het zedelijk
oordeel afwezig blijkt, althans niet
werkt.
Nu wordt nog hulp verwacht van
Nehroe en Mac Millan, wanneer die
in de vergadering der verenigde naties
hun plaats hebben gevonden.
Geraffineerd is het voorstel van de
Rus. Een driemanschap dat voortaan
in de V.N. de plaats van Hammars-
kjoeld zal innemen. Eén van 't Wes
ten. één communist en één neutrale.
Hier behoeft geen woord aan te
worden toegevoegd. Zo krijgt het wes
ten een minderheidspositie, wat ook
wel de bedoeling zal zijn.
Dit is geen oorlog voeren met legers,
maar met de brutale methode van de
verdringing. Daar kan nog wel een
lachje bij om de lippen spelen. ,,Ik ga
mijn gang, wie doet mij wat
Daar waren er, ook in ons land, die
tot het uiterste aandrongen op ver
draagzaamheid, waar het Rusland be
trof. Meer begrip voor elkaar, meer
verstaan van elkaar, ja ja
Dacht u, dat de Amerikaanse we
reld veel indruk maakt op het commu
nistische blok Zij hebben alles be
terVan een over en weer naar
elkaar luisteren kan toch nauwelijks
worden gesproken. Hier is een
„vreemd" zijn aan elkaar.
Het is zelfs de vraag, of het goed
is, dat er op 't ogenblik nogal met el
kaar gesproken wordt. De gemoederen
worden er door verhit, de slechte ver
houding wordt erger.
Dat ziet u toch in het leven in het
klein óók gebeuren Voor sommige
partijen en personen is het goed, wan
neer zij met elkaar niet in aanraking
komen. Staak het gesprekDat kan,
tot in de kerkelijke wereld toe, gunstige
gevolgen hebben. Soms brengt het le
ven, na tijden van verwijdering, weer
toenadering waar die niet werd ver
wacht.
Wanneer het oosten niet wil
en daar zien wij toch iets van, laat
ieder volk zich dan toeleggen op het
vervullen van de hem opgelegde taak.
En laat men gezamenlijk hulp bieden,
waar het leven in nood kwam. Terwijl
men intussen ,,het kruit droog" houdt.
Dit, tegenover ontwapeningsredena
ties, die meer gevaar dan vrede bren
gen.
Och, dat vechten en vasthouden aan
eigen opinie zit er bij de zondaar diep
in. Daarom strandt er zoveel, dat als
goed bedoelde poging was opgezet. De
zonde brengt de onwil naar voren ten
opzichte van de medemens, en zodoen
de is er van toenadering geen sprake.
Uiteindelijk ligt hier de oorzaak van
alle konflict, onder de volkeren als in
de kerkelijke wereld. De kwade genius-
in onshet toegeven aan de af
gunst en het boosaardige plan om te
heersen.
Zien we het niet, waar volken ,,vrij"
verklaard worden, dat eerst de boos
heid zoekt te zegevieren Eerst na véél
ellende kan de werkelijke vrijheid ko
men, gebaseerd op orde en respekt voor
elkaar. Maarhoe kan dit respekt
tussen oost en west leven, wanneer het
gaat als thans
Helaas geeft de volkerenwereld, ook
in het westen, weinig Voorbeelden van
ingrijpende christelijke invloed op het
politieke leven. Hier ligt het grote ge
mis.
Blijkbaar is er vanuit het westen té
weinig invloed uitgeoefend op het oos
ten, toen het nog kón, om vrije volken
onder Christus te vormen Ook in de
Kongo had de missie de draad niet in
handen. Het „tekort" van het verleden
moet blijven roepen, opdat wij in de
spanning tussen oost en west onze
„stille ogenblikken" hebben, van er
kenning van ons gemis. C. St.
Nu de maand oktober gaat beginnen
met de nieuwe stand van zaken voor
de kerkbode, roepen wij allen een har
telijk welkom toe, die zullen meewer
ken. U vindt hun namen op een andere
plaats in dit blad.
Ieder ijvere voor zijn deel, en de
drukker-uitgever-eigenaar moge deze
gang van zaken ondervinden als een
vooruitgang.
Zegene God dit werk C. St.
k
De Zendingskalender voor 1961 is
klaar. De foto's zijn niet meer zoals
vroeger alléén uit Indonesië. De zen
ding moet nu verder zien. Wij zijn een
ander tijdperk ingetreden.
De zendingscommissies mogen een
hoger prijs vragen dan zij betalen aan
het zendingscentrum. Dit komt dan het
zendingswerk ten goede.
Velen zullen de kalender willen heb
ben. Ook langs deze weg geve God
vrucht op de arbeid. C. St.
Een goede 40 jaar geleden moest ik
enkele dagen 't bed houden, wat me
niet veel overkwam wat een voor
recht steeds maar gezond te mogen
zijn 't Heugt me nog als de dag
van gisteren, dat ik in een ouderwetse
bedstede lag om door wat rust en
warmte een soort griepaanval te boven
te komen. „Toevallig" komt de dominé
op bezoek, want je kunt moeilijk eisen,
dat een herder elk schaap, dat b.v. zijn
poot gestoten heeft en wat kreupelt
voor een paar dagen, extra verzorgt.
Dus de dominé komt toevallig aan m'n
sponde. Na een praajte over 't een en
ander wil de dominé toch ook een ern
stig woord tot de patiënt richten en
zegt o.a., dat ook de lichtste ziekte ons
tot nadenken kan stemmen. Ik zeg
„natuurlijk".
Hij gaat voort en vraagt of ik 't ook
als een beproeving zie en ik zeg „na
tuurlijk". Voorts dringt de dominé aan,
of ik ook met m'n moeilijkheden tot de
Here ga; en ik zeg: „natuurlijk".
Toen zei de zieleherder je zegt daar
telkens weer „natuurlijk", maar beste
jongen, dat alles is niet zo „natuurlijk";
het is boven-natuurlijk, als je alles als
uit Gods Vaderhand ontvangt, dat je
in alles Gods leiding ziet, dat je alles
met de Here bespreekt. Dat is „gena-
c~lTleditatie
OP VOEDING
de genade Gods is verschenen, heilbrengend
voor alle mensen, om ons op te voeden, zodat
wij,bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in
deze wereld leven,
Titus 2 11, 12.
Het is goed er van tijd tot tijd aan herinnerd te worden, dat het
evangelie van de Here God een dringende boodschap uit de hemel
is, die bestemd is voor de aarde.
Het werkwoord verschijnen roept gedachten op aan licht en
schijnsel, welke een contrast vormen met de wereld waarin zij
afdalen.
Het tweede dat hier aan de orde is, heeft te maken met heil.
Ook dit is een woord met diepe inhoud, zodra wij het plaatsen in
onze wereldse werkelijkheid.
Er is veel stuk en er worden in onze wereld steeds weer brokken
gemaakt.
Het begrip genezing heeft daarom een bekende klank in het
persoonlijke en in het sociale vlak.
We kunnen er niet onderuit, dat de primaire gedachten, welke
opkomen bij het horen van de woorden „genade, verschenen, heil
brengend", gaan in de richting van een ernstig beschadigde wereld,
voor welke deze woorden zijn bestemd.
Een goedkope zaak is dit niet, indien beide de chaos en het
heil, serieus worden genomen.
De mens, die zijn kracht zoekt in een poging tot aanpassing aan
de werkelijkheid van wonden en ontbinding, verraadt daarmee een
onverantwoorde oppervlakkigheid.
Verantwoordelijkheid is een van de meest sprekende trekken
van het menselijk bestaan en de waarheid zowel als de waarde
hiervan komt overal naar voren, waar de mens reageert op de
verwoesting.
Gods reactie op de vervreemding is nu verschenen voor alle
mensen.
Hier ligt het begin van de verademing.
De voortzetting vinden we in de opvoeding tot mensen, die de
werkelijkheid onder ogen leren zien, tot mensen, die blij zijn met
Gods ingrijpen.
En nog verder gaat het, indien in de chaos de mogelijkheid ge
opend wordt tot zelfbeheersing, tot rechtvaardigheid en tot vroom
heid. Het laatste woord duidt op het herstel van de verhouding
tussen de mens en zijn God, het tweede op het herstel van de on
derlinge verbindingen, het eerste op het kennen en in acht nemen
van de grenzen in het persoonlijke leven.
De opvoeding is hier zeer concreet geplaatst in een geschonden
wereld.
Wat doen we er mee
Aanpassing of opvoeding
Zierikzee.
Y. J. TIEMERSMA.
de", want van „nature" doen we dat
helemaal niet.
Ik lag er wat beschaamd bij. Die do
miné ontdekte nu aan de grote fout,
dat we het aannemen van de waarhe
den der Heilige Schrift heel „gewoon",
heel „natuurlijk", vanzelfsprekend vin
den. Dan is 't geloofsleven een ver
standelijk beredenen en de geloofsin
houd de uitkomst van een rekensom.
En dan wordt alles zakelijk, is alles
even vlak, en alles even koud en kil.
En dat is 't, wat mensen-in-nood, dat
mensen-vol-vragen, dat mensen-vol-
twijfel van ons verwijderd houdt. Ze
merken, dat het voor ons geen zaak is
van leven en dood, geen zaak van he
mel en hel, geen zaak eeuwig behoud
of eeuwige ondergang is, geen zaak
van vloek en vergeving, geen zaak van
uiterste verwondering en aanbidding is.
En dan is 't geen wonder, dat deze
zoekende, strijdende, worstelende me
demensen een soort rilling door de le
den vaart, als wij zo „nuchter", zo „za
kelijk" over de meest verheven, leven-
schokkende, zielberoerende dingen keu
velen, als zeer „natuurlijk" zaken en
ze het gaan zoeken bij allerlei sekten,
die geestdriftig, bezielend, vurig en
warm getuigen van verlossing en uit
redding door Jezus Christus.
Nu weet ik zeer wel, dat sensatie,
dat vervoering, dat uitbarstingen van
geluksgevoel, nog geen blijken zijn van
waarachtig geloof, van een volstrekte
overgave aan de Heiland, want dan
gaat 't er om, of we ons gehele leven,
in al zijn vertakkingen, de Here willen
wijden en niet alleen maar opgaan in
geluksgevoelens maar wat meer echte
geloofswarmte en geloofsvreugde zou
ons niet misstaan, waar we toch telkens
lezen in de Evangelieën, dat, wie wer
kelijk met Jezus in aanraking kwam,
alleen maar kon haten of liefhebben
en dat dat liefhebben zich openbaarde
in grote blijdschap, in lof en dank.
Ik ben die dominé altijd nog dank
baar, dat hij me ontdekte aan m'n za
kelijke „natuurlijkheid" in geloofshou
ding en mij daardoor drong om me te
verdiepen in de oprechte kennis van
ellende, verlossing en dankbaarheid.
De vos „vanzelfsprekendheid" is er
een, die ons de warmte en innigheid
en vreugde des geloofs ontrooft.
Geve de Here door Zijn Geest ver
levendiging van geloof onder ons, dan
zal de vlucht naar allerlei Pinksterbe
wegingen worden gestaakt.
Uit het oude-Vossenland.
P.S. Het is hartverkwikkend cijfers
te zien, die spreken van hulpbereidheid.
De cijfers werden geschreven door
handen van weduwen en weduwnaren,
van jonge en oude vrienden, van col
lega's en aanverwanten, van landbou
wers en landarbeiders, van kantoorbe
dienden en winkeliers, in één woord
van Vlamingen, Walchenaren, Thole-
naren, Schouwenaren, Philipslanders,
Bevelanders, Vastelanders.
Allen maar weer zeer hartelijk be
dankt namens onze mede-arbeiders
predikers in Frankrijk, 'k Vermoed, dat
er in de pastorieën weer hartelijk ge
dankt wordt voor de harten en beur
zen, die de Here ontsloot
Hier zijn de gevers en hun giften
L. te G. 5,— B. te A.J.P. 5,-
D. te N. 5,— W. te V. 30,-
B. te M. ƒ5,-; N.N. ƒ20,-; B. te
St. L. 1,50; F. G. te N. ƒ5,- G.
te H. 5,— Wed. H. te N. 15,—.
O ja, er zijn ook oud-catechisanten
bij. Ook welkom op 't gironummer
220659 van
Ds A. Koning, Oud-Vossemeer.