IVerandering op komst EEN DOZIJN is meer dan twaaif Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland ZEEUWSE KERKBODE ZESTIENDE jaargang No. 13 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg Hoofdredacteur Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 5906. Redacteuren Ds A. Koning, Ds B. van Mechelen, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 23 SEPTEMBER '60 Abonnementsprijs: ƒ3,'— per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Onze Zeeuwse Kerkbode ondergaat een beetje verandering. De firma Lit tooij Olthoff te Middelburg ver zorgde de uitgave, maar krijgt nu ook in oktober a.s. het recht van eigendom. Zo is besloten op de Particuliere Sy node van Zeeland. Daar is vanzelf één en ander aan voorafgegaan. Dadelijk na de oorlog besloot de Sy node om zelf als eigenares op te treden van het kerkelijk orgaan. Vroeger was dat niet het geval. Deze stand van zaken gaf eerst wei nig moeilijkheden. Er waren geen te korten en dan loopt het als regel wel aardig. Maarde prijzen gingen stijgen en de uitgave werd moeilijker. Toen deed zich de vraag voor wie zal dat nu in orde brengen Een ker kelijke vergadering is gewoonlijk niet erg bevoegd om over zaken van de uit geverij te oordelen. Er werd een rege ling ingevoerd om e.v. tekorten op te vangen. De kritiek kwam ook los, wat iedereen kan begrijpen. Raadgevingen kwamen er, die niet altijd uitvoerbaar bleken. Intussen kwamen er vele plaat selijke blaadjes, wat de grote uitgave der kerkbode niet ten goede kwam. Het werd een beetje worstelen. Dankbaar blijven wij, voor verleende medewerking, vermeerdering van abon nementen maar het was niet afdoend. Tenslotte is het de koers uitgegaan van overdracht van het recht van uit gave door de firma Littooij Olthoff. Deze firma is met de uitgave dei- kerkbode geheel vertrouwd, en wil het risiko op zich nemen. De kerken be houden haar orgaan, al zal de opzet wat anders worden. Dat deze firma het vertrouwen ge niet van de kerken, behoef ik niet spe ciaal te zeggen. Zij is dat ook ten volle waard. Wij hopen, dat deze verande ring gunstig zal werken en dat de kerk bode daardoor als orgaan voor de, ker ken haar bijdrage zal mogen leveren. Door omstandigheden heb ik aan de voorbereidingen weinig of niet deel ge nomen. Maar ik stem er van harte mee in, dat de uitgeversfirma ,,elk wat wils" probeert te geven, en daartoe verschil lende medewerkers heeft aangezocht. Er komt zelfs een medisch-psychiatri- sche rubriek. In verschillende gevallen krijgt men om de 14 dagen een beurt, opdat de verscheidenheid tot haar recht zal ko men. Er komen ook een paar maande lijkse bijdragen. Volgende week krijgt u de lijst van medewerkers onder de ogen. Dan zult u bemerken, dat er voor verscheidenheid wordt gezorgd. School en gezin, de jeugd, een feuil leton, enz., naast veel, dat tot nu toe werd geboden. Zo gaat onze kerkbode starten voor een volgende loop. De samenwerking was totnutoe goed te noemen. Vergaderingen van de re- daktie werden weinig gehouden, om dat het eigenlijke werk hier niet in ver gaderen ligt, maar in het klaar maken van artikelen. Het is in Zeeland niet zo eenvoudig, om van alle kanten de mensen bij el kaar te krijgen. En, omdat de exploi tatie niet bepaald een zaak van over vloed was, ging men de te maken kos ten ontzien. Ik wil bij deze gelegenheid allen danken, die uit de verschillende classes tot de redaktie toetraden, waar bij de één een meer geregelde arbeider zich toonde dan de ander. Maar, wij hebben samen geprobeerd, om het ker kelijk leven in Zeeland te dienen. Het was een opmerkelijk verschijn sel, dat onze kerkbode bij verschillen de gelegenheden in ons land werd aan gehaald, waar sommigen in eigen pro vincie verstek lieten gaan. Wil nu de nieuwe opzet in alle op zichten slagen, dan hebben wij behoef te aan medewerking. Abonnée worden is van belang. De kerkelijke pers heeft de daad werkelijke steun nodig van ons allen. Zeeland kan een goede kerkelijke pers hebbenals wij allen meedoen. De mooiste opzet lukt uiteindelijk niet, wanneer wij er lauw tegenover staan. Daarom vragen wij u dringend doe meeGeef deze boodschap door en laat zo de kerkelijke pers enige voor lichting brengen, waar wij allen om vragen. Het spreekt vanzelf, dat de firma Littooij Olthoff met het recht van eigenaar spreken kan. Men heeft een zeer royale houding aangenomen te genover de Zeeuwse kerken maar deze kerken zullen op haar beurt de rechten van de eigenaar hebben te er kennen. Persoonlijk geloof ik, dat wij op deze wijze gezonde verhoudingen heb ben. Wanneer alle kerken tegelijk hét recht van eigendom hebben, en wij ken nen geen vaste vertegenwoordiging van de kerken, dan kunnen hieruit gauw moeilijkheden voortvloeien. C~}?leclitatie HET ZWA AR D Daarop zeide de koning Haalt mij een zwaard. (1 Kon. 3 24.) Want het Woord Gods is krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard. (Hebr. 4 12.) Het zwaard brengt de oplossing in de moeilijke zaak die Salomo werd voorgelegd. U kent het verhaal. Twee vrouwen die samen een soort herberg houden hebben ongeveer tegelijk een kind gekregen. De zoon van de ene vrouw is door onvoorzichtigheid van de moeder gestorven. Ze heeft echter haar dode kind verwisseld met het levende kind van de andere vrouw, terwijl deze lag te slapen. Tenminste daar van wordt ze beschuldigd. Maar wie zal dat bewijzen Getuigen zijn er niet. Niemand anders dan de beide moeders hebben de kin deren gezien. En beide houden voet bij stuk. Deze zaak schijnt onoplosbaar. Dan klinkt het bevel van de koning door de rechtzaal Haalt mij een zwaard En zo waar dit zwaard brengt de oplossing. Het ware moederhart spreekt, als de ene vrouw roeptgeeft haar het levende kind, maar dood het in geen geval. Terwijl de woorden ,,LIet zal noch van mij, noch van haar zijn snijdt door onmoge lijk door de moeder gesproken kunnen zijn. Zo dwingt dit zwaard deze vrouwen tot een beslissende uit spraak. Koning Salomo heeft hier feitelijk niets aan toe te voegen. De zaak is opgelost. Op een dergelijke manier dwingt nu ook het tweesnijdend scher pe zwaard van Gods Woord tot een beslissing. Dit zwaard lokt een antwoord uit. Elke keer wanneer wij het Woord horen ver kondigen in de kerk vellen wij ons eigen vonnis in de wijze waarop wij reageren Ja telkens als we uit de bijbel lezen, valt er een beslissing. Wat is uw reactie op dit zwaard Hebt U er critiek op als het in uw eigen vlees snijdt Protesteert U Bent U het er soms alleen mee eens, als U denkt dat het an deren treft Zegt U dan snijdt door, voer het oordeel maar uit Of laat U zich door Gods Woord terecht wijzen. Laat U zich de weg wijzen naar de Vader van onze Here Jezus Christus Hij liet liever Zijn eigen Zoon ter dood brengen dan dat Hij ons prijsgaf aan het oordeel. Wat is uw reactie op deze daad van God. Dat is heel belangrijk! Want hier valt de beslissing van wie wij een kind zijn Een kind van de duivel, die mij dooddrukt en dan begerig naar het volgende slachtoffer grijpt. Of een kind van God die mij zo lief heeft dat Hij Zijn enig Kind ter dood liet brengen, om mij het leven te geven! Scharendijke. T. KAMPER. Nu weten wij voortaan, aan welk adres wij moeten zijn. Met september loopt de gebruikelijke uitgave af. Met oktober treedt de nieuwe gang van za ken in. Met vertrouwen wachten wij de ontwikkeling 'af. Volgende week krijgt u de zakelijke voorstelling van de nieuwe medewer kers. Moge deze verandering de uit gave ten goede komen en zegene God ook dit werk. C. St. Tot 2 oktober a.s. loopt de aktie voor het reclasseringswerk. Dit wordt nu voor de 25e keer, dat er een nationale reclasseringsdag komt. Thans zaterdag 2 oktober a.s. Voor dit werk wordt uw belangstel ling gevraagd. In veel gevallen heeft de reclassering prachtige hulp kunnen bie den, om -een wankel leven te helpen. Zij, die in de maatschappij vastlopen, moeten gelegenheid krijgen om weer ingeschakeld te worden. Daarom wordt uw gave gevraagd. En nog veel meer. Helpt de reclassering om mislukken van het leven te voorkomen C. St. Dat is op zichzelf genomen een dwaas gezegde en menigeen zal mo gelijk zeggen, dat het ook klare onzin is. Als je een dozijn knikker^ in je hand houdt en je gaat aan het tellen, dan zul je als je eenmaal tot twaalf geteld hebt, er heus niet één meer in de hand heb ben. Dan ben je uitgeteld en de knik kers rollen daar ergens over de vloer. En toch zou ik het beeld willen vast houden, om de waarde van het op schrift hierboven te bevestigen. Want de kleine jongen, die met die knikkers speelde, is met al die uiteenrollende knikkers helemaal niet blij, hoewel hij zich toch mogelijk niet al te ongerust maakt, dat er eentje weg zal rollen. Diep in z'n hart zal hij daar niet zo erg bang voor zijn. Maar toch wil hij ze weer bij elkaar hebben en het zal heus zo lang niet duren, of je ziet hem over de grond kruipen, om ze weer bij een te zoeken, tot hij ze weer in z'n hand heeft of in z'n broekzak. Als hij z'n schatten weer bij elkaar heeft, voelt hij zich weer rijk. Nu zijn dat nog maar dooie knik kers, hoewel dat kind er natuurlijk an ders over denkt, want voor een kind leeft het speelgoed. Maar als het dan van knikkers geldt, dan lijkt het me ze ker op te gaan van levende mensen, ik bedoel, dat het samen-zijn, de gemeen schap, meer is dan de optelsom van de individuen. Als dat van alle gemeenschapsvor ming geldt, dan zeker wel van de chris telijke kerk. Eén gelovige alleen, dat kan eigenlijk niet. Natuurlijk kan het in een noodsituatie eens voorkomen, zeg dat bij een schipbreuk een gelovige op een totaal onbewoond eiland terecht komt, moederziel alleen. Maar als er gens ter wereld meerdere gelovigen zijn, dan zullen ze zonder enige twijfel elkaar zoeken en een gemeenschap vor men. Ik heb eens iemand ontmoet, die zei, een-oprecht gelovige te zijn (wat ik niet mocht erkennen, want het oordeel komt ons niet toe), maar die volkomen ge ïsoleerd leefde en nooit te kerk ging. Hij beweerde lid te zijn van de kerk .hierboven". Over het hart willen we dan maar niet oordelen, maar het is dan toch wel duidelijk, dat deze beste man niet aan het bevel van Christus gehoorzaam was. Want Christus heeft gewild, dat zijn kinderen samen een geméénte zou den vormen. Het is goed, dat broeders samen wonen. Nu heeft de zonde ook hierin wel ontzettende verwoestingen aangericht, maar hoe gebrekkig dan ook, wie het met het bevel van Chris tus ernstig neemt, zal die gemeenschap zoeken. Als straks alle gevolgen van de zonde zullen zijn weggedaan, dan zal het één1 grote schare zijn, die de lof des Heren zingt. Hierin ligt ook de machtige beteke nis van het kerkelijke leven. Toen het allengs zo werd, dat praktisch in elk gezin een radiotoestel kwam, heeft men wel eens gezegd ,,dat wordt straks een grote werkeloosheid onder de do minees en we kunnen de kerken wel sluiten, want één dominee kan nu voor alle mensen preken", maar het is niet uitgekomen. Gelovigen willen bij elkaar zijn, zij zoeken de gemeenschap. En die gemeenschap is ook werkelijk anders, is ook meer dan de som van de individuen. De bediening des Woords in de gemeente is heel anders dan een persoonlijk godsdienstig gesprek of een toespraak tot enkelingen. Het is ook niet een soort collectieve zielszorg, voor het gemak aan velen tegelijk, omdat het afzonderlijk bezoek wat omslachtig en wat tijdrovend is, maar het is de proclamatie van het heil aan de ge méénte van Jezus Christus. De gemeen te hoort het Woord van haar Heer en wie van die gemeente een levend lid maat is, weet zich in die gemeenschap geborgen en er door gedragen en heeft ook gemeenschap aan de Heer der ge meente en hij hoort zö, in die gemeen schap, met al die anderen, datzelfde Woord tot zijn vertroosting. Wat ook zo duidelijk spreekt in de zegengroet aan het begin en bij de ze gen aan het eind van de dienst. Niet minder bij de sacramenten. We kunnen niet alleen of bij de radio het avondmaal vieren. Daarvoor moeten we bij elkaar zijn. De Here heeft het sacra ment aan zijn gemeente gegeven en we kunnen het slechts gebruiken in de vergadering van zijn volk. Er is zeker een mogelijkheid, dat we deze gemeenschapsgedachte overdrij ven en ik meen, dat het rapport over de stand van het geestelijk leven daar tegen ook wil waarschuwen. Die over drijving is zeker aanwezig, als we het samen aanzitten aan één tafel en het eten van één brood eigenlijk het één en het al zouden vinden. Gelijk ik het eens van vrijzinnige zijde hoorde. In bloemrijke stijl en verheven bewoordin gen werd de heerlijkheid van de avond- maalsbediening geroemd, maar men kwam niet verder dan het heerlijk samenzijn" van alle gelovigen, terwijl

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1