SAMENTREKKING van KRACHTEN J Met Ambtelijk Gezag zestiende jaargang No. 12 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag i6 september 'óo Bekendmaking ATTENTIE Provinciale Dag ZEEUWSE KERKBODE Berichteji en opgaven Predikbeur ten tot dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg HoofdredacteurDr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 5906. Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs: 3,^- per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Er zal in menig gezin over de Olym pische spelen wel een woordje gewis seld zijn. De krant en de radio hebben ons daarover ingelicht, en sommige beelden gaf de televisie door. Wie de marathon-loop van ruim 40 km zag, die heeft wel het hoofd geschud. Me nigeen jakkert zich af vóór zijn tijd, om Olympisch goud of zilver. Stel u voor, een hardloop uit midden-Zeeland naar Bergen op Zoom De waarde van zulk een inspanning is mij niet in alles duidelijk, hoe 'n grote plaats ik graag inruim voor de sport. In het water kon Nederland nog zo'n beetje meedoen, 't Waren geen over dreven successen, maar er zat toch wat in. Overigens moeten wij erkennen, dat wij tussen de andere volken werkelijk achter bleven. Je bent in eigen land ge makkelijker verafgood, dan dat je een rol speelt tussen de velen van elders". Een harde en leerzame les. De krachten moeten ingespannen worden tot het uiterste, wil men in de toekomst „meedoen". De apostel Paulus heeft de training in zijn tijd in de Griekse wereld als voorbeeld gesteld, in de geestelijke vor ming. Alle krachten moeten worden samengetrokken op één enkel punt. Vooral hierbij geldt, dat wie té veel wil doen, tenslotte niets doet. Dat zal ze in Nederland wel ingepeperd wor den door de sport-leiders. Samentrekking van krachten. Uit tegenspoeden kan een mens véél leren. Niet alleen op sportgebied, maar in het hele leven. Wij raken hier aan een euvel, dat onder christenen waarlijk niet vreemd is. Verbrokkeling van kracht U kunt haast geen terrein van het christelijk leven en de arbeid noemen, waar deze verbrokkeling zich niet voor doet. In de openbaring van de kerk is dit een moeilijk te aanvaarden ver schijnsel. Allemaal naast elkaar, soms tegenover elkaar, zonder dat de ge wenste vrucht wordt gedragen. Vaak worden verkeerde hartstochten wakker geroepen, die allesbehalve de geeste lijke ontwikkeling ten goede komen. Als je naast de éne christelijke school een andere stelt, naast de ene opleiding een andere, als je in feite bezig bent met uit het leven te isoleren, dan is er van samentrekking van krachten geen sprake. Helaas brengt dit verschijnsel in de kerkelijke wereld niet voldoende on rust. 't Is al lang zo geweestEn, de geaardheid van ons volk spreekt hier een woordje mee. Op politiek terrein zijn wij er ook niet vreemd aan. Eigen partij, eigen opvatting en levenskijk hebben de boventoon. En, hoe de teke nen van de tijd ook zijn, en welke som bere verwachting wij van de toekomst mogen hebben, nergens komt het zo ver, dat men zegt wij gaan maar ,,bij elkaar". Samentrekking van kracht Op een bepaald gebied is dit gebrek aan het bijeen brengen van krachten bepaald bedenkelijk. Wij denken hier bij aan de christelijke pers. Vooral de dagblad-pers. Wie iets wéét van de geschiedenis van het christelijk dagblad, die heeft kennis gemaakt met allerlei misère. Roem maar niet op de verleden tijd. Nooit kon een christelijk dagblad in ons land goed bestaan. Sommigen heb ben er kapitalen ingestoken, maar het was geen vruchtbaar bedrijf. Nergens. En, wij willen toch allemaal onze ,,streek-krant" hebben. Kijk, hier ligt de moeilijkheid. Wie met de uitgave van een blad nader op de hoogte is, die weet, dat je in geen enkele streek het vereiste aantal abonnementen kunt krijgen. In geen enkele provincie. Men zoekt het dan ook in combina tie van uitgaven. Ook buiten Zeeland. Jawanneer alle christelijke ge zinnen de krachten samentrokken op dit mooie doel samen een pers, die verkondigen wilmaar in de prak tijk laat een groot deel het „zitten". Dat ideaal lokt hen niet aan. Wanneer een christelijke krant naar uw oordeel mislukt, onderzoek dan ern stig hoe of de medewerking is. U zult dan in vele gevallen tot de slotsom 'V Ingevolge een besluit van de Particuliere Synode der Gerefor meerde Kerken van Zeeland van 8 september 1960 zal vanaf 1 ok tober 1960 de Zeeuwse Kerkbode worden uitgegeven door de Fa. Littooij 6 Olthoff te Middelburg. Plannen betreffende vernieuwing en een meer gevarieerde inhoud zijn in een ver gevorderd stadi um. De toegezegde medewerking om een en ander te kunnen ver werkelijken, is bepaald verras send. Jn het nummer van vrijdag 30 september zullen de plannen wor den gepubliceerd. Het nummer van 7 oktober zal het eerste num mer zijn in nieuwe vorm. komen, dat door gebrek aan samen trekking van kracht een uitgave mis lukt. Dat wil zeggen door de schuld en nalatigheid van de christenen Ik geloof, dat de tijd gekomen is, om elkaar deze dingen ronduit te zeg gen. Zelfs op het gebied van kerke lijke blaadjes is het opmerkelijk, hoe graag wij „een eigen orgaan" vertroe telen. Gevolg, dat een behoorlijke ker kelijke pers moeilijk kan bestaan. En zo is het eveneens op het gebied van de dagbladen. Nu schuilt er een gevaar. Stel, dat een dagblad u niet bevalt, of niet meer bevalt. Dat kan. Dat kan zelfs zó ver gaan, dat u liever veran dert. Wat ik dan wil zeggen is dit u moet niet vragen welke krant ver schijnt er nu nog in onze provincie U moet zich afvragen waar ben ik geestelijk het meest aan verwant Niet zo beperkt van opvatting zijn, als de ene krant niet voldoet, dan maar de andere. Die behoort óók tot onze provincie Richt dan uw blik naar de grotere uitgaven, die wij nog altijd heb ben. Maak dan deze uitgaven mede sterk door uw toetreden als abonnee. 't Is mogelijk, dat u voor zaken een krant er bij wilt hebben. Dat is wat anders. Maar de voorlichting moet u zoeken op christelijk erf. Daar moet u wat voor over hebben. We hadden beter in ons land na de oorlog „één groot-christelijk dagblad" kunnen hebben. Met vertakkingen naar verschillende streken. Het is er helaas niet van gekomen. Waar wij allen aan moeten denken, dat is de samentrek king van kracht. Het leven is geen Olympisch spel, maar wel een kamp, een wedloop. Paulus zegtloop zó, dat gij in aanmerking komt voor een krans! Dat doen we niet, wanneer wij zon der meer gaan overschakelen op een andere zendermaar wij zullen ons inspannen om ook de voorlichting in het christelijk leven te dienen en te zien als een nationaal belang. Omdat dit in Zeeland nogal in het brandpunt staat, is het nodig om de stem te laten horen. Onze provincie betekent niet de grens voor de moge lijkheden op christelijk gebied die grens ligt ruimer en wij moeten daar goed rekening mee houden, om niet tot verkeerde stappen over te gaan. C. St. Mijn telefoonnummer is veranderd, is nu geworden 5906, Goes. Wilt u allen hiervan kennis nemen C. Stam. van de Gereformeerde Vrouwenver enigingen in Zeeland, te houden op woensdag 21 september 1960 in de Geref. Kerk, Paul Krugerstraat 17, Vlissingen. Morgenvergadering, aanvang 10.30 uur precies. Middagvergadering, aanvang 2 uur. Referaat van Ds. E. Jansen te Goes, over Israels toekomst". Een paar maal heb ik iets gezegd over het gevaar, dat ons kerkelijk en geestelijk leven bedreigt, als we alles maar zo vanzelfsprekend vinden. Ik zal niet zeggen, dat er geen aan leiding is. We leven in een wereld, waarin de techniek een hoge vlucht heeft genomen. Praktisch „kan" tegen woordig alles. Er mogen moeilijkheden zijn, er mag, om die moeilijkheden te overwinnen, een paar miljoen meer mee gemoeid zijn, maar de techniek staat werkelijk nergens voor. De wetenschap heeft zich zó gespecialiseerd, dat lang zamerhand de diepste geheimen van Gods schepping voor de mens worden blootgelegd en mogelijk is inderdaad de tijd niet ver meer, dat we ook rustig buiten deze aarde eens een kijkje gaan nemen. En we zijn kinderen van onze tijd. Dat is nu iets, dat wèl vanzelf spreekt. Niemand kan zich van zijn eigen tijd en eigen milieu losmaken. Toen de vo rige eeuw de eerste trein reed tussen Amsterdam en Haarlem stonden velen met angst in het hart het hellemonster aan te staren, maar die angst is nu wel vergaan. Mogelijk, dat we met betrek king tot de ruimtevaart er nog iets van hebben overgehouden. We verwonderen ons bijna over niets meer. We zijn gewoon alles te verklaren en te begrijpen. Wat inder daad vooruitgang betekent. We hebben aan de geweldige vooruitgang van de wetenschap ontzaglijk veel te danken. We mogen voor veel dingen wel heel erg dankbaar zijn. Maar soms lijkt het me toch ook weer een verarming. Het leven wordt er zo koel door, zo ver zakelijkt. Er blijft geen plaats meer voor het wonder, er is geen oprechte verbazing meer, die ons klein en stil maakt. En ik meen nog altijd, dat we die verwondering niet missen kunnen. Als een vader zich over de wieg van z'n pasgeboren kindje buigt en in diepe verwondering zegt„moe, nu ligt ons kindje, dat we al zo lang verwachtten, hier, nu zijn we echt vader en moeder geworden, hoe is het mogelijk dan zullen deze ogenblikken in het leven van die vader en moeder wel tot de allerbeste van hun leven blijven be horen. Voor die verwondering blijft bizon- der in het geestelijk leven altijd plaats. Want wat we ook verklaren en begrij pen kunnen, maar niet dat een zondaar zalig wordt. Dat een architect een kerk bouwt, kan ik begrijpen, maar als die kerk eenmaal klaar is en dat ik daar dan iedere zondag komen mag, om er de Here te ontmoeten en het woord van verzoening en schuldvergeving uit zijn mond te horen, dat zal ik nooit kunnen begrijpen. Dat is iets, waar ik me tot in het diepst van mijn ziel al tijd weer over verbazen zal. Ik weet het niet, want de gedachten des harten zijn altijd moeilijk te door gronden en ook in het rapport over de stand van het geestelijk leven spreken deputaten in dit opzicht met gepaste reserve en bescheidenheid, maar het kon toch wel eens zijn, dat deze ver wondering ons bij ons kerkgaan al te veel ontbreekt. Is er niet het gevaar, dat we ook vrij vanzelfsprekend naar de kerk gaan Uit gewoonte, in getrouwheid, gehoor zaamheid of hoe je het verder ook noe men wilt, maar niet met de diepe in nerlijke verbazing, dat we daar komen mógen Het is toch immers ónze kerk, die we zelf hebben gebouwd van onze eigen centen Deze zelfde ongeestelijke houding speelt ons misschien ook wel eens par ten in het luisteren naar de preek. Het bekende rapport spreekt over gebrek aan ambtelijk gezag. Dat we de dienaar des Woords te weinig zien als gezant des Heren. Dat we wel luisteren naar zijn preek, maar te weinig beseffen, dat daarin het Woord des Heren tot ons komt. „De preek heeft uiteraard haar men selijk en hierom gebrekkige, onvolko men, dus voor kritiek vatbare kant. Stijl, voordracht, ordening der gedach ten, keuze van beelden en vergelijkin gen, soms zelfs de exegese en opvat ting van de tekst kunnen aanleiding tot rechtmatige kritiek geven. Maar dit geeft niemand recht aan deze onvol maakte zijde van de prediking te blij ven hangen. De kerk behoort de ge loofskracht op te brengen hier door heen te breken. Door de dwaasheid der menselijke prediking is God bezig zalig te maken wie geloven. Deze man spreekt in zover en naarmate hij zijn opdracht trouw vervult met gezag. In hem is de Here aan het woord. Dus mag er niet vrijblijvend gehoord wor den. Aldus zegt de Here Here en Hem mogen we niet laten praten." (Rap port bladz. 33.) Hiermee in verband staat ook de kritiek op de preek. We vinden vaak, dat er mooi, schitterend gepreekt is, maar letten daarbij maar al te vaak eenzijdig op stijl, voordracht, keuze van beelden enz. En te weinig, of wel het Woord van God in getrouwheid is gebracht. Ook het zoeken van een predikant hangt hiermee samen. Over het be- roepingswerk is al zo veel gesproken en ik zal niet ontkennen, dat ook hier in wel eens ongeestelijke factoren een rol spelen. Al moet direct toegegeven, dat het vaak een hele toer is om voor een bepaalde gemeente een geschikte dienaar des Woords te vinden. Daar bij zal men zeker op allerlei factoren hebben te letten. Maar dan is er ook nog, wat we dan noemen de voorziening in de dienst des Woords op vakantiezonda gen of andere vrije zondagen van de predikant. Niet zelden treffen we het dan aan, dat met grote nauwgezetheid gezocht wordt naar iemand, die vooral „mooi" preken kan. Als de eigen do minee een keer absent is, wil men graag iets goeds hebben. Of een predikant het Woord des levens verkondigt en een getrouw ge zant is van zijn Koning, komt niet in aanmerking. Zelfs durft men, als het door omstandigheden eens zo loopt, wel duidelijk van zijn ongenoegen blijk te geven, door uit de kerk weg te blij ven. „Hij is het maar, daar loop ik niet naar." Maar als men de „voorziening" wat in eigen hand heeft, zal men zich wel wachten, zo'n dienaar uit te nodi gen. Liever reist men stad en land af en vertelefoneert kapitalen, om toch vooral een „goeie" te krijgen. Och, deze dingen moesten onder ons zo niet zijn. Van de gemeente ver-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1