najaar in ANGST cTïleditatie ZEEUWSE KERKBODE zestiende jaargang No. ii Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 9 september 'óo Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. eric ten en opgaven re i eur- Redacteuren: Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds Y. J. Tiemersma, Abonnementsprijs: 3,—per half- ten tot dinsdagsmorgens te zenden £)rs Verschoor. iaar vooruitbetaling), aan de drukkers Littooij Olthoff,Afzonderlijke nummers 12 cent. Spanjaardstraat 47, Middelburg Drukkers: Littooij 6 Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 12 cent per mm. Het is aan alles te merken, dat wij de laatste periode van dit jaar ingaan. Een vroeg najaar schijnt het te wor den. De regen werd een gewoon ver schijnsel, die kan ons moeilijk meer verrassen. Welke resultaten de over vloedige regen voor de oogst zal heb ben, is nog niet te zeggen maar de vooruitzichten zijn niet bepaald gun stig. Intussen, het kan nog meevallen. Het resultaat is tenslotte niet vastgesteld door de werkende mens. Wij leren in de natuur onze afhankelijkheid. Dat geldt dan verder voor héél het leven. Wij planten, en begieten de planten, maar de wasdom is Gods gave. Het is goed om elkaar dat even voor te houden, juist in het najaar. Op alle gebied begint de aktie weer. De scho len openen weer de deuren en op aller lei gebied is er de roep om de arbeid. De verenigingen treden aan, en er komt weer de prettige tijd van samen werken. Ook de kerk doet mee. De jeugd wordt geroepen om de katechisaties trouw te volgen. In vele dorpen zegt men ,,dat heeft nog even de tijd". De kerk besteedt niet overal evenveel tijd aan de geestelijke vorming van de jeugd. Het is al geruime tijd geleden, dat ik over deze dingen uitvoerig geschre ven heb. Het zou de moeite waard zijn om na te gaan, hoe groot sindsdien de post ,,katechisatie-uitgaven" op de ker kelijke begrotingen werd. Voor het schilderen, jadesnoods een lening, want wij willen de boel opknappen. Maarwaar vergadert de ker- keraad, waar ze met de handen in 't haar zitten over die ,,als maar meer der" wordende uitgaven voor het ker kelijk onderwijs, waarvan allen zeg gen dat móét er zijn Enwaar is de kerkelijke regeling van toezicht en advies, die hierbij heus wel nodig zou zijn Wij lezen zulk geschrijf. Het heeft in de pers ook buiten Zee land een plaats gekregen. Ochje zegt danaardige opmerkingen, daar niet vanvrouw, is er nog koffie En zo gaat het leven, niet al leen van de geruste landman genoege- lijk voort. Ook de kerk heeft daar iets van. Merkwaardig is, dat je soms kunt verlangen naar oude uitgaven voor de katechisatie, waar vroeger wat mee te bereiken was. Tegenwoordig is alles veranderlijk en bewolkt. Aan de éne kant zou je graag alle katechisanten een open oog willen geven voor de ker kelijke vragen van vandaag. Zij moeten wat weten over de dienst der gemeen te, over de geschiedenis van de kerk, maar daarbij blijft toch het belangrijke: de belijdenis verstaan De aandacht moet daar speciaal op gericht blijven. Een jeugd, die de zin van het gereformeerde leven ként, zo dat zij met anderen, ook andersdenken den, daarover een gesprek kunnen voe ren daar hebben wij behoefte aan. Nu zijn wij het najaar weer inge gaan. De dagen komen, dat predikant en jeugd elkaar op geregelde tijden ont moeten. Dan moeten zij samen zich klaar maken voor nieuwe bloei der kerk. Juist in het najaar moeten wij daar aan denken. Want, wij gaan er dan op uit, om nieuwe vrucht te mogen verkrijgen. Ook in deze sombere regen tijd moeten wij er aan denken, dat het leven van de kerk een fleurige ontwik keling moet krijgen. Als wij ons goed bezig houden met de vragen over de kerk, dan ontdekken wij dat deze ar beid blijmoedig maakt. Wij gaan niet het najaar in, om in somber peinzen terug te denken aan wat mooi was en nu gaat verwelken. Maar, wij zijn over tuigd, dat de glans van de toekomst valt over zomer, herfst en winter. Herboren opstaan Dat is de innerlijke kracht der kerk en wij moeten daaraan meewerken. Op standingsgedachten moeten leven en wij mogen deze gedachten helpen be vorderen. Ik weet wel daar heeft de lieve jeugd zelf nog niet veel begrip van. Het aardse en menselijke speelt een rol. Toch moet zij indrukken uit de Bijbel ontvangen, en uit het belijden der kerk, haar geschiedenis, haar strijd en haar triomf, die tot het jonge en ontvankelijke hart spreken. De kate- cheet is er voor om daarbij te helpen. Vele dominees moeten te veel doen. Maar de uren aan de jeugd besteed, behoren wel tot de meest produktieve arbeid van een predikant. Wie behoor lijk werk maakt van zijn katechisaties, die heeft aan de opbouw der kerk be hoorlijk bijgedragen. Daarnaast preken, en de gemeente in. Best, maar de opvatting moet er in gehamerd worden, dat goed katechise- ren al iets bijzonders is. Maar ja, wie zal het een ander zeggen Wij erken nen immers geen toezicht over ons, vanwege onze zelfstandigheid Intussen, het najaar begint. Begint ook ons werken en ijveren in dienst der kerk Als de blaren vallen, ligt er de be lofte van een nieuwe tijd C. St. EEN STAND A IN EEN 1? PUNT President Roosevelt heeft indertijd als doel van het fervente verzet tegen het Hitlerdom gesteld, dat de mens heid vrij zou worden van de angst. Hij wilde ten enenmale een einde maken aan het boze spel van mensen en sta ten om een permanente bedreiging te zijn voor de ander. Hij is begonnen met goed vertrou wen te stellen in zijn medemens, nie mand uitgezonderd. Hij nam blijkbaar aan, dat ieder die met hem mee wilde praten nu ook met hem mee zou willen handelen. Zelfs al was heel de macht door Stalin en zijn 5 communisten van het grote Rusland, al de jaren gebruikt om eigen volk te regeren door terreur en angst, ja al rustte heel deze ideolo gie op de overmacht van de heersende klasse over de anderen, het kon hem niet verhinderen het alles zo te schik ken en te richten dat deze man Stalin nog meer volkeren onder zijn in vloedssfeer" zou krijgen, en deze te knevelen door hun macht. Zo is het geschied in al de jaren na de oorlog, dat Amerika haar machtige invloed heeft doen gelden om het pro gram van Roosevelt te realiseren vrijheid voor allenvrijheid van elke angst voor alle mensen en staten. En ieder die het woord vrijheid in haar vaan had geschilderd, werd beschouwd Het losgeld van iemands leven is zijn rijkdom Spr. 13 8a. Hoe gaat het toe in het werkelijke leven Waarin ook heb zuchtige mensen zijn, en kidnappers Dan heeft de rijke het lang niet zo rustig als de armeBij de rijke is wat te halen. Daar is het lokkend idee van het losgeld. Bandieten roven het kind van een rijke het komt vrij, als u daar op die tijd een groot bedrag afgeeft, en anders Wat iemand heeft, zal hij geven voor zijn kind. Al wat iemand heeft, zal hij geven voor zijn leven. Voor zijn leven wil 'n mens alles dure medicijnen, kostbare lading overboord werpen, als 't moet, 'n amputatie zelfs, om het gehele lichaam te behouden Veel prijsgeven, tot behoud Het losgeld van iemands leven is zijn rijkdom. Maar nu nog wat dieper bezien. De losprijs van aands leven is evenzo gelegen in zijn rijkdom die hij moet opgev. wil hij tot het leven met God geraken. U moet al uw vermeende, uw-buiten-God-vastgehouden rijkdom loslaten. De rijke jongeling moest ook juist dat ene doen zijn rijkdom loslaten. Dan zou hij tot het leven zijn ingegaan. Onze vermeende rijkdom kan zo veel zijn, vermeend, omdat we die niet in de Here bezitten, en daarom toch eenmaal niet kunnen meenemen ons levenswerk, waarop we trots zijn, ons verdriet, onze ziekte, die we toch eigenlijk koesteren, onze eigen vrome gedachten, onze eigen godsdienstige denk beelden, die we krampachtig vasthouden, 't Kan zo veel zijn. Al deze dingen moeten we loslaten tegenover de Here. Dan zullen we pas van schijnrijkdom tot ware rijkdom in Christus ge raken. Christus vraagt alles van ons leven. Hij wil wél wonen in ons hart, maar dan alleen Dingen te bezitten naast Hem is niet mogelijk, wel in Hem. In Hem krijgen we alle losgelaten dingen rijker, beter, terug. Wilt u dus niet langer leven bij vermeende rijkdom, maar bij verkregen rijkdom van God Dat is eerstleven. Leven door Christus. Want ook hierin gaat onze tekst op De losprijs van uw leven was Christus' rijkdom, d.w.z. als los geld van uw leven was nodig de rijkdom van Christus, die Hij gaf in Zijn grote offer. Gij kent immers de genade van onze Here Jezus Christus, dat Hij om uwentwil arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede rijk zoudt worden Nieuwerkerk (Z.) J. H. BECKER. als een geschikte partner voor deze edele strijd. Men behoefde niet te let ten op wat die man of die stroming ook voor boze overwegingen steeds liet gelden. Wanneer prompt na de verworven vrijheid, deze Merdeka-helden begin nen met de vrijheid van grote of kleine bevolkingsgroepen te breken, alles in naam van Souvereiniteit en Zelfstan digheid, dan blijkt de Amerikaan nog bij lange niet tot bezinning te zijn ge komen. Zij zijn daar blijkbaar zo dol op hun vrijheidsbeeld en democracy, dat ze niet eens meer kunnen onder scheiden tussen ware en valse vrijheid, ware en valse democratie. De democratie die de minderheden maakt tot displaced persons is een ka rikatuur. Een dezer dagen wordt van Canadese zijde er bij ons op aange drongen om de Ambonezen als staat te erkennen. Dat is wel aardig van die Nederlandse Canadezen om dit ons nu op de ziel te binden. Het leek mij ech ter juister als ze toch minstens ook eens een dergelijk verzoek zonden naar Washington, dat een grotere verant woordelijkheid draagt voor de „vrij heid" van Indonesië om deze autoch- thone bevolking van haar eilandenrijk van hun echte vrijheid te beroven. Het is allemaal heel aardig om met leuzen in een snelle roffel allerlei volk jes en stammen tot souvereine staten te promoveren, maar als souvereiniteit een vrijbrief wordt om de mensen die in de status van ingezetenen daar ver toeven over de kling te jagen en het leger de verstotenen en ballingen op aarde te vergroten, zoals nu weer in de Kongo gebeurde, dan is er blijkbaar niet genoeg bezinning geweest voor dat men begon. En wanneer nu bloed en tranen en binnenlandse oorlog de prompte reactie is op de zo gemakke lijk verworven vrijheid, dan lijkt het mij dat de volken en staten die zich zo in tens bemoeien met andere volken, om hun tot die gevaarlijke souvereiniteit te brengen, geraden is zich er op te bezinnen, zij het dan ook achteraf, of er een weg is om aan deze angst en ellende drastisch een einde te maken. Ik meen toch dat Roosevelt en velen met hem zoveel inspanning zich heb ben getroost om de mensen te bevrijden van angst en toch niet om wegen te bewandelen, waardoor de boosheid van mens tegenover mens ongedachte kan sen heeft gekregen. De brutaliteit waarmee wij werden uitgedaagd door Hitier en allen die met hem meededen, hebben wij willen weerstaan. Een nieuwe brutaliteit legt dreigend zijn schaduw over de volke ren op aarde. Het is begonnen met Ber lijn, voortgezet met Hongarije, en het gaat nu voort met het bespottelijk ma ken van die man, die zoveel gedaan heeft voor onze vrijheid, Finland wordt nu geïntimideerd, Loemoemba gesteund in zijn verdwazing en het sluitstuk zul len wij straks krijgen in het gebouw van de Verenigde Naties van New York, waar de vrije wereld voor gek gezet zal worden. Het is een goed ideaal om vrijheid van angst na te streven, maar wij moe ten niet zo argeloos zijn om te denken dat de middelen die men daarvoor ge bruikt zeer kritisch moeten bekeken worden. De wereld is vol boosheid van mens tegenover mens. Bij elke maatre-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1