kleine vossen Meedoen recrutendag troost in lijden me, gerechtvaardigd. Ik las, dat de Hervormde en Gereformeerde kerkera den van Voorburg zelfs een onderlinge (uiteraard vriendschappelijke") wed strijd hebben gespeeld om de voortgang der actie te animeren. Dat zal overal wel geen navolging kunnen vinden dit is niet nodig en vaak ook onge wenst maar belangstelling en aan beveling zal toch wel dienstig zijn. Van de zijde der Ned. Herv. kerk is onmiddellijk medewerking toegezegd, meldt ons ,,De Rotterdammer" van 15 aug. Intussen is dezer dagen een cir culaire uitgegaan aan alle predikanten en kerkeraden van de Ned. Herv. kerk. Deze circulaire is voorzien van een aanbeveling van de Generale Synode dezer kerk." In deze circulaire wordt, blijkens uit bericht duidelijk gemaakt, dat het C.N.S. (Chr. Nat. Sportfonds) aan de kerken geen collecte of enige andere inzameling vraagt. Men kan van een dergelijke gezond initiatief met genoegen kennis nemen. Alleen, de vraag rijsthoe staat het met de belangstelling der andere ker ken Is alleen de Hervormde kerk ,,sport-minded", van het belang van de sport overtuigd en er door bezield Men zou dit kunnen afleiden uit de kop van genoemd artikel in ,,De Rot terdammer". Daar lees ik in dikke let ters C.N.S. wendt zich tot Hervorm de predikanten". Met kleinere, maar toch ook nog vrij zware letters,,Geref. kerken geen gehoor". Mijn eerste reactie was Wat is dat nou Ik wil aannemen dat genoemde kop penmaker het niet zo kwaad heeft be doeld. Ik ontkom echter niet aan de gedachte, dat onze Geref. kerken een weinig fraai etiket is opgeplakt. We worden reeds zo gemakkelijk uitge maakt voor conservatief en bekrompen. We zouden, naar de mening van niet te weinigen, altijd een heel eind achter de feiten aankomen. Juist hier klemt dit temeer. Waar met name het Geref. volksdeel zich eenparig tegen de toto verzet heeft en dus nu ook met een grote daad zou moeten antwoorden. Leest men het artikel zelf, dan wordt de situatie heel wat milder. Daar staat: ,,Tot dusverre werd geen bericht ont vangen van de Synode der Geref. ker ken, de Evangelisch Lutherse kerk, het bestuur van de Doopsgezinde Sociëteit Zonder te willen beweren, dat voor bereiding van een vergadering en lei ding tijdens een vergadering de enige aspecten zijn van welker gezondmaking de bevrijding uit de verlegenheid te verwachten is, zo ben ik toch van me ning dat hier al vast een beginpunt kan liggen. Het is me niet onbekend, dat deze methodes van voorbereiding en leiding hun toepassing vinden in diverse be stuurlijke organen zoals een gemeente raad e.d. Het is mij meermalen opgevallen dat er op zakelijk gebied allerlei vergade ringen plaats vinden met concrete pun ten op het programma welke in een verrassend tempo en toch grondig worden afgewerkt, terwijl het vaak een langdradige geschiedenis is met ver gaderingen, waarbij geestelijke waar den op het programma staan. Ik herinner mij een vergadering in bezettingstijd van de afdeling hulpver lening aan gevangenen in de neder- landse concentratiekampen. Deze ver gadering ging uit van het Rode Kruis en stond onder leiding van een vrouw. In een half uur werd hier meer klaar gemaakt, dan op andere vergaderingen in een gehele dag. Is het niet gewenst, dat bestuurde- ren eens kennis maken met de verga dertechniek van directies van bedrijven, daar waar concentratie op zakelijke be langen is gericht, daar waar de beper king de toon aan geeft en het tempo uitgedrukt wordt in geldswaarde Kunnen we niet een en ander leren van vergaderingen op geheel ander ni veau, om het goede daaruit te halen en toe te passen op het meer geeste lijke vlak Ik weet heter is haast een onein dige verscheidenheid op het gebied van vereniging en vergadering, maar daar om zal het ook zo noodzakelijk zijn zo scherp mogelijk te onderscheiden tus sen die, waarbij de activiteiten van de leden behoren te overheersen en die, waarbij de nadruk ligt op de actie naar buiten door middel van een bureau of apparaat. en de Geref. Kerk Vrijgemaakt. Van de zijde der Chr. Geref. Kerk werd een schrijven ontvangen waarin wordt geadviseerd de predikanten en kerke raden aan te schrijven. Dit laatste zal binnenkort geschieden." Dit klinkt wel-anders dan: Geref. kerken geen gehoor". Waarom in de kop een misleidende indruk gevestigd speciaal t.o.v. de Geref. kerken Misleidend in de eerste plaats, om dat ook anderen nog niet antwoorden, maar vooral hoe kan een Synode ant woorden, die er nog niet is Deze moet nog samengeroepen worden, want wij hebben geen permanent synodaal be stuur, maar Synoden die eenmaal in de twee jaar opnieuw gekozen worden en dan uiteengaan, als haar zaken zijn af gedaan. Uit de niet te nauwkeurige naamaanduiding van kerken in bedoeld artikel mag misschien afgeleid worden, dat bij schrijver en vervaardiger der koppen niet al te grote kennis van dit soort zaken aangenomen moet worden of dat dit in de haast aan de aandacht is ontsnapt, maar het blijft toch onge wenst de indruk te wekken, dat er bij Gereformeerde kerken gebrek aan be reidheid zou zijn. Ik behoef niet op het antwoord van de Synode vooruit te lopen. Deze zal weten, wat ze moet antwoorden, maar van gebrek aan be reidheid is niets gebleken. Ik denk ook, dat men, wanneer men een spoedig antwoord wenst, er goed aan zal doen zich te gedragen naar het advies, dat van Chr. Geref. zijde in kwam om zich te wenden tot predi kanten en kerkeraden. Desgewenst zou men ook m.i. de classicale vergaderin gen kunnen inschakelen. Deze zijn ze ker zo geïnsteresseerd bij al wat chris telijke actie aangaat, dat zij stellig aan zulk schrijven goede aandacht zullen besteden en zij zijn toch ook zeker in staat een goed oordeel uit te spreken. Nogmaals ik wil geen kwade be doeling aannemen bij een blad als ,,De Rotterdammer", onvoorzichtig en een onjuiste indrukwekkend en daarom minder prettig aandoend, was het toch wel. Ook de Geref. kerken stellen een goede reputatie op prijs. In Zeeland staan heel wat ..koppen- jagers" waarmee men spinrag verwij dert. Ik hoop, dat het spinrag van de kop om ons naamkaartje, grondig ge veegd mag worden door een krachtige steun uit onze kerken. J. B. v. M. CUaria 5 Zodra uitgemaakt is, dat in een be paald verenigingsverband de activiteit der leden tot het welwezen van dit verband behoort, dan dient ernst ge maakt met de voorstellen, welke Prof. Kuiper lanceerdeeen overzichtelijke en grijpbare problematiek, kleine groe pen, kort durend en in vertrouwde sfeer, en wij voegen er aan toe goede voorbereiding en goede leiding, gericht op het meedoen van allen. Hiernaast wil ik ook nog een lans breken voor deze vorm van vergaderen van leden ener vereniging, waarbij het hoofddoel is de ontmoeting. Ook hier moet gevochten worden tegen een verflauwing der grenzen, doordat men het de leden wel voor spiegelt dat ruim gelegenheid gegeven zal worden tot onderlinge conversatie en versterking van banden, maar in tussen de mensen samenperst in geslo ten stoelen-gelederen en ze vergast op ellenlange redevoeringen in een ver stikkende rook. De ontmoeting is in een tijd van ver lies van persoonlijkheid uiterst waarde vol. Laat haar dan ook plaats vinden. Ook hier geldt weer houdt het doel in het oog. Y. J. T. Op woensdag 7 september a.s. wordt in de Geref. Kerk te Goes weer een recrutendag gehouden. Iedere jongeman, die nog dit jaar in militaire dienst moet en nog geen re crutendag heeft bezocht, wordt uitge nodigd deze dag onze gast te zijn. De sprekers zijn Luit.-Kol. J. H. A. van Dijk, Kapitein Cornelisse, Ds. Ie Cointre, Ds. Kapt. Rijper en Ds. Lug- tigheid. De recrutendag begint 9.30 uur, slui ting uiterlijk 15 uur. Ds. P. VAN TIL, deputaat vanwege de Particu liere Synode van Zeeland voor de geestelijke verzorging der militairen. Ergens aan de oever van de Een dracht" stond een mooie auto. Blijk baar was 't de wagen van twee heren, die voor dag en dauw uit België hier heen gekomen waren om zich te ver maken met de visvangst. Ze zaten op een kistje, dat blijkbaar tevens diende als voorraadschuur voor voeding van vissers en vissen. Ze hengelden met duur visgerij, want ze beschikten over een werphengel, welk instrument, naar ik hoorde, ongeveer 50,— kost. Bo vendien stond op de uiterste oeverrand een draagbaar radiotoestelletje, dat, naar ik veronderstel, moest dienen om de vissen te lokken, want sommige diersoorten schijnen zeer gevoelig te zijn voor muziek we hadden vroeger een poes, die, als men 't orgel begon te bespelen, al spoedig op 't klavier zat Wellicht is een vis, misschien wel schol en paling, die in de „Een dracht" alleen wordt aangetroffen, andere soorten sporadisch, zeer ont vankelijk voor bepaalde klanken. Maar hoe kostbaar de uitrusting ook was, hoeveel inspanning men zich ook getroostte en hoeveel geduld men ook opbracht, na een paar uur zat er nog geen enkel visje in 't daarvoor be stemde netje. Ik dacht bij vergelijking zo zit jij als dominé nu ook, want de Bijbel ver gelijkt een prediker met een visser, en wel van mensen. Voorts mediteerde ik: wat een kostbaar gereedschap bezit de prediker een boekenkast vol lijvige en minder-lijvige boekwerken, tot een be drag van, zeg maar 8000,—. Voorts heeft hij een kostbare opleiding gehad, waaraan een bedrag van meer dan het dubbele werd besteed. De kosten van een werphengel is er niet bij. Daarbij komt heel het kerkelijk appa raat, dat z'n tien en honderdduizenden verslindt, al is 't maar akkefietje bij wat bioscoop en toneel en sport aan gelden kosten. Voorts doet deze „visser" niet an ders dan spelen en tokkelen op de harp van het Evangelie om de „vissen" te lokken en betoont hij een verbluffend geduld en toch, en toch z'n netje blijft dikwijls tijden lang leeg. In één ding verschilt de visser-van mensen van deze visser-aan-de-Een- dracht, dat hij werkt met een net en niet met de scherpe angel, die de vis- senmond deerlijk wonden kan. Ik nam er de lering uit om in zacht moedigheid, in blijmoedigheid, met lokken en nodigen de radio aan de oever voort te gaan om met geduld het tégenspartelend „vissenvolk" te vangen-tot-behoud Immers en ook hier gaat 't beeld niet op deze vis sers uit België vangen vissen-tot-hun- dood ze liggen straks te kieuwbek ken tot de verstikkingsdood maai de dominé vangt z'n „vissen" tot hun behoud. Wie zich gevangen geeft on der de gehoorzaamheid van Christus, is pas werkelijk vrij en is behouden. Maar 't is vaak zo een mistroostig en moedbenemend werk, want de „vis sen" zijn zovelen, maar de gevangen „vissen" zo weinigen. Steeds minder, zo schijnt 't althans, wordt er geluis terd naar het bekorend Evangelie en de meeste „vissen" schieten langs en onder 't net door. En toch, één „vis" door de prediker gevangen, is meer waard dan alle vissen, die ooit in de „Eendracht" worden gevangen. En daarom blijft 't devieshoud aan, predik 't Woord met liefde en lijdzaamheid. De vissers aan de oever leerden mij zorg voor degelijk vistuig, hoe kostbaar ook vis met opgewekt heid, doe het lokkend en nodigend en vis vooral met „geduld" en nog eens „geduld" Uit het oude-Vossenland. P.S. Weer hoorde ik bij monde van iemand, die zelf in Z. Frankrijk is ge weest en Ds Richard ontmoette, hoe dankbaar men daar is voor de kleinste hulp en hoe onbaatzuchtig en bereid om anderen, die, naar hun zeggen, 't nog meer nodig hebben, van hun klein bezit gaarne willen bijstaan. Als je dit weer zo hoort, dan is 't zo beschamend voor ons Maar ook is 't een heerlijk werk om deze broeders een weinig de helpende hand te reiken. Hier volgt weer de verantwoording van hen, die met hun gaven de „Franse Beker" hel pen vullen. K. te M. 10,— N.N. ƒ25,-; L. te M. ƒ2,50; B. te G. Wed. M. te S. 10,- N.N. te K. 10,- v. SI. te M. ƒ50,- B. te T. 50,— R. te B. 5,— Ds X. te Z. 10,- VI. te G. ƒ5,- M. te G. 2,50; W. te H. 10.- Wed. H. te T. ƒ2,50; P. te O.V. 2,50. De giften vloeien zelfs uit Drenthe en Noord-Holland, maar natuurlijk 't meest uit Zeeland. Allen ..zeer hartelijk dank. Giro als steeds 220659. A. Koning, Oud-Vossemeei'. Wat heeft de vraag naar de zin van het leed de mensen de eeuwen door bezig gehouden. Telkens staan er ook weer personen en stromingen op, die ons zeggenhet leed en het lijden mag er niet zijn. Jezus Christus heeft alle lijden overwonnen en wie waar achtig in Hem gelooft en met Hem verbonden is, die heeft het eeuwige le ven. En dat is met lijden, in welke vorm dan ook, onverenigbaar. Als soms het lijden ons treft, dan is dit een aan val des bozen en in geloof en gebed hebben we deze aanval af te slaan. Wie door een levend geloof met Chris tus verbonden is, zal, als ziekte of leed hem treft, dit in de kracht des geloofs en des gebeds moeten overwinnen. Ik zal niet trachten, deze redenering te weerleggen. Overtuigde voorstan ders van de z.g. geloofs- en gebedsge nezing zouden me kunnen toevoegen „ze is ook niet te weerleggen". Maar kom, laten we er niet over twisten. Wél wil ik opmerken, dat de bijbel het leed kent. Daar spreekt de bijbel heel open over. De bijbel is zo'n menselijk en levensecht boek. Alles, wat het mensenleven beroert, vinden we in dit boek terug. Ik denk, dat er geen leed en geen lijden, geen smart en geen onrecht of wat er ook voor- vreselijks in het leven is, gevonden wordt, of de bijbel spreekt er ons van. De bijbel kent ook de vraag naar de zin van het lijden. Daar hebben de vromen van alle eeuwen mee gewor steld, met de vraag naar het „waarom". Een vraag, die in alle donkerheid van het lijden zeker niet altijd tot een op lossing kwam. Ik meen, dat de oplossing alleen te vinden is in het kruis en de opstanding van Jezus Christus. Niemand als Hij is ingegaan in al ons leed. Als het lij den ons treft, voelen we ons bezocht, we kunnen'niet meer volop meedoen, we kunnen niet volop leven, het brengt vervreemding, maar dat alles heeft Hij gedragen in dat bange 4e kruiswoord mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten En als Hij dan straks opstaat uit het graf, dan is metterdaad het lijden overwonnen en mag Gods kind zingen 't allerdonkerst uur van lijden zal in blijdschap overgaan, want de Heer is opgestaan. Hier ligt ook het antwoord op al onze vragen en klagen. Ik zeg niet, dat alle zieken weer beter worden, als ze werkelijk het eigendom des Haren zijn en dat dan alle leed weer geleden is (ik meen, dat de bijbel en de praktijk van het leven het ons wel anders laten zien), maar wél, dat zij getroost zullen zijn, als zij de nabijheid des Heren zul len smaken. Want in die nabijheid is in de diepste zin de vervreemding op geheven. God antwoordt ons op onze vragen niet, door als met toverslag alle lijden weg te nemen, ook niet door ons een theorie aan de hand te doen, die alle lijden verklaart, maar alleen door de levende werkelijkheid van kruis en op standing. Maar dan moet dat ook levende werkelijkheid zijn. Voor een keurig op gestelde theorie kopen we niets. We kunnen het niet beredeneren. We kun nen alleen maar Jezus' liefde persoon lijk ervaren en dan is het goed. Als Lazarus gestorven is, blijkt Mar tha Jezus niet goed te begrijpen. De Here zegt dan, dat ze haar tranen maar drogen moet, want dat haar broer weer zal opstaan. Maar dan blijkt Martha Jezus niet goed te verstaan. En dan is het opmerkelijk, dat Hij niet tracht, Martha tot beter begrip te brengen. Hij zegt niet„nee, nee Mar tha, zo bedoel Ik het niet, want zie eensMaar Hij wijst op zijn Per soon. Twistpunten en geschilpunten en het bijleggen er van acht Jezus blijk baar vrij onbelangrijk. Dat laat Hij nu maar voor wat het is, dat laat Hij rus tig lopen, maar Hij vestigt de aandacht van Martha op ZichzelfIk ben de opstanding en het levengelooft gij dat

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 2