-Qmót en ópel PRED IKBEURTEN officiële berichten Het zal menigeen van hen, die jaren lang met de arbeid van en voor onze Geref. jeugd hebben meegeleefd, wel enigszins vreemd aandoen, dat de laatst gehouden jaarvergadering van de Bond voor Geref. Jeugdorganisatie geheel stond in het teken van het spel. Want zowel bij hetgeen de talrijke aanwezi gen tijdens de morgenvergadering te horen kregen in het referaat van de nieuwe voorzitter Dr. Brants, alsmede in hetgeen zij te zien kregen aan het eind van deze samenkomst, ging het om de betekenis en de waarde van het spel. Wij kunnen het ons voorstellen, dat meerderen zich hebben afgevraagd of het met ons jeugdwerk nu wel de goede kant uitgaat en of we niet bezig zijn een belangrijk deel van onze 'doelstel ling prijs té geven. Uit de doelstelling van onze clubs blijkt toch duidelijk, dat wij ons jeugdwerk als een stuk vor mingswerk moeten zien. En het is op merkelijk, dat de referent deze gedachte ook in de eerste stelling van zijn betoog op duidelijke wijze heeft geponeerd en verdedigd. Jarenlang heeft men in de mening verkeerd, dat het spel met de vormings- arbeid van onze jeugd niets had uit te staan. Men beschouwde het spel enkel als tijdverdrijf en welk serieus mens, die gezond van lijf en leden en omringd van allerlei arbeidsmogelijkheden door het leven gaat, heeft daaraan nu be hoefte. Tijdvedrijf wordt toch alleen maar gezocht door eenzame mensen, aan wie alle kansen om actief werkzaam te kunnen zijn, zijn ontnomen. En onze jonge mensen hadden wel wat anders nodig dan een opleiding voor het be oefenen van allerlei vermakelijkheden. Want men beschouwde het spel veelal enkel als een soort vermakelijkheid. Ernst en spel zag men vaak in dezelfde verhouding tegenover elkaar staan, zo als men dat op feestavonden deed met ernst en luim. Die luim paste dan ook maar alleen bij feestelijke aangelegen heden als een middel om meer volk te trekken en het aanwezige publiek te vermaken. Maar echt spelen betekent heel wat anders dan het verbeuzelen van de kostbare tijd met allerlei doelloze spel letjes. Wij moeten eerlijk erkennen, dat wij de rechte waarde van het spel en de spelbeoefening in vroeger jaren nooit goed gezien hebben. Wij meenden, dat de arbeid op onze verenigingen en clubs dan alleen maar aan zijn doel beant woordde, als er een schat van kennis werd aangeboden. En wij zijn er van overtuigd, dat ook de warme voorstan ders van de spelbeoefening het wel met ons eens zullen zijn, dat het van rijke betekenis is, wanneer de opgroeiende jeugd met een goede kennis van Schrift en historie het leven in gaat, opdat zij weet, waaraan zij houvast heeft en op dat zij haar taak om te belijden en te getuigen kan nakomen. Dr. Brants heeft deze gedachte omschreven in de elfde stelling bij zijn referaat en die aldus geformuleerd ,,Het doel van ons werk is in de eerste plaats het kind God in Jezus Christus te doen kennen en daar om zal de behandeling van de Bijbel altijd in het middelpunt staan. Deze behandeling zal in het bijzonder moeten uitlopen op de vraag ,,wat heeft deze Bijbelse boodschap voor jou en in jouw levenssituatie te betekenen En dan voegt hij er nog aan toe,,Het ant woord op deze vraag kan o.m. gegeven worden in het spel als afschaduwing van de werkelijkheid". Wanneer men het spel zó ziet en niet als lokmiddel om de jeugd op de clubs te krijgen en te houden (zoals veelal nog wel gebeurt in onze dagen) dan krijgt het spel betekenis. Maar, zoals wij reeds hebben gezegd, zo hebben wij en onze voorgangers het voorheen niet gezien. Wij spraken op onze jaarver gaderingen veel over de principiële vor ming in de zin van het aanbrengen van kennis en wij zochten ook wel naar mid delen om ons werk wat meer aantrek kelijk te maken, maar bij dat alles werd het woord ,,spel" niet of nauwelijks ge noemd. In dit verband mogen wij b.v. wijzen op een referaat, in 1928 gehouden door Prof. Dr. G. Ch. Aalders, die de Bond voor Geref. jeugdorganisaties jarenlang als 2e en later ook als le voorzitter heeft gediend en die thans als erelid, ondanks zijn 80 jaar, de gehele jaar vergadering meemaakte en met belang stelling de nieuwe situatie volgde. In zijn, reedsgenoemd, referaat, getiteld „Principiële Vorming en de Aantrek kingskracht van ons werk", zegt hij b.v. het volgende „Onze arbeid tot de prin cipiële vorming onzer jeugd is het schil derstuk dat heeft waarde op zichzelf, ook zonder lijstmaar zoals een voor treffelijk schilderstuk in goede lijst ge vat meer uitkomt, zo kan ook onze ar beid door een omlijsting met verschil lende middelen om die meer aantrekke lijk te maken worden gediend. Wie dus hiervoor iets weet, naar die wil ik gaar ne luisteren". En dan verwijst hij naar Prof. Dr. H. Bavinck, die ook al enkele dingen heeft genoemd, die tot de om lijsting van het schilderstuk behoren. Aan het idee om het spel te zien als integrerend deel van ons jeugdwerk en als een belangrijke factor tot de jeugd- vorming om Christen te kunnen zijn in woord en daad, kwam men in die da gen niet toe. Men zag het nog niet in, dat ook het spel er zich terdege toe kan lenen om het woord van Prof. Bavinck in praktijk te brengen, dat opvoeding ons moet doen verstaan dat het leven inspanning, zelfverloochening en stren ge plichtsbetrachting eist. Hoe dat mo gelijk is, heeft de referent Dr. Brants duidelijk uiteengezet en is ook door een aanschouwelijke voorstelling in het in- leidingsspel, het recreatiespel en het uit- beeldingsspel uitnemend naar voren ge komen. Het is goed, dat men ons na een se- rieuse voorbereiding eens heeft aange toond, dat ernst en spel geen tegenstel lingen behoeven te zijn en dat ze dit in een christenleven ook niet mogen zijn. Ernst in het spel is terdege mogelijk zonder dit spel te begeleiden met het somber gebeier van een noodklok en zonder dat men klaagliederen moet gaan zingen met een vrolijk hart. En spel bij de ernst is eveneens mogelijk als men gewijde gebeurtenissen gaat uitbeelden, waarbij men eerbiedig de schoenen van de voeten moet doen en dan toch mag wandelen in het vrolijk levenslicht. Toen David de Ark naar Jeruzalem wil de brengen was de doodsengel in de nabijheid om te waken, dat de ernst bij het heiligdom werd betracht, maar Gods glimlach vergezelde de spelende schare bij haar opgaan naar Sion. Wel zal het bij het uitbeeldend spel van gewijde ge beurtenissen een niet gemakkelijke op gave zijn èn voor de samenstellers en de leiders èn voor de spelenden, om er voor te waken dat zulk een spel niet ontaardt in een komische voorstelling of een toneelstuk. Er zijn ook momen ten, die men niet kan en niet mag uit beelden en waarvoor wij met ontbloot hoofd en ontschoeide voeten blijven stil staan, terwijl als het ware een stem ons toespreektDat in heil'ge eerbied alles in ons zwijge en de ziel voor U zich neige Daarom moet het spel zo ge speeld worden, dat het ons iets doet, dat het ons toespreekt, ons geloof ver sterkt en dienstbaar is aan de vorming van een Christelijke levensstijl. Echt spelen is ernst maken met de zaak, waarmee men bezig is, er volkomen in zijn en er door geboeid zijn. Daarvan heeft het volk Israël, juist als het dicht bij God leefde, wel het een en ander verstaan. Dr. Gordijn heeft eens ge zegd „De spelende rei als uiting van geloofsblijdschap is het schoonste, waartoe de spelende mens in staat werd gesteld". Wanneer onze jeugdclubs haar taak serieus opvatten en de leden, zowel bij de bezinning op de Bijbelse boodschap als bij het uitbeelden van allerlei situa ties en gebeurtenissen zich gebonden weten aan de regels, die voor deze be paalde sfeer gelden, dan zal die arbeid als vormingswerk van grote betekenis kunnen zijn en uitnemend aan zijn doel beantwoorden. E. H. Timmerman. (Overgenomen uit Geref. Kerkblad v. Drente en Overijsel.) PARTICULIERE SYNODE DER GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND. Het Moderamen van de laatstgehou den Particuliere Synode roept de afge vaardigde predikanten en ouderlingen (niet de diakenen) op tot de voortge zette zitting, waartoe de Synode van 1 juni 1960 besloot. Deze voortgezette zitting zal plaats vinden D.V. donderdag 8 september 1960 te 9.30 uur v.m. in de Westerkerk te Goes. AGENDUM 1. Opening. 2. Appèl-nominaal. ZONDAG 14 AUGUSTUS 1960 CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds H. Volten te Rhenen 2.30 uur Ds C. W. Thijs te Nieuw Vennep 5 uur Drs E. de Jong te Winterswijk. Zondag 21 (Noorderkerk) 9.30 uur Ds C. W. Thijs 5 uur Ds H. Volten Kerkgebouw Ned. Herv. Gem. 't Zand 8.45 uur Drs E. de Jong. Zondag 21 Alle gereserveerde plaatsen zijn vrij zodra het groene licht bij de preekstoel is ontstoken. (Een uitzondering hierop vormt de bank der verpleegsters.) Collecte Hulpbehoevende studenten in de provincie. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds H. Volten Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds J. van Reenen te Utrecht Domburg 10 uur Ds A. van Egmond, 2.30 uur Ds P. van Til Gapinge 9.30 en 2 uur Ds M. Boot Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Vellema te Eindhoven Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds G. Th. Rothuizen te Leiden Oostkapelle 10 uur 2.30 uur Ds Th. Sj. de Groot Ds J. H. Baas te den Haag Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen te Oostburg St. Laurens 11 uur Ds M. Boot, 7 uur Ds C. Meijer. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds J. Maaskant te Leiden Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds A. Vos te Londen Vrouwenpolder 9, 10.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Wal Westkapelle 9.30 uur Ds P. van Til 2.30 uur Ds A. van Egmond te Oosterbeek CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Ds J. D. de Vries Axel 10 en 3 uur Ds A. van Leeuwen Breskens 10 en 2.30 uur Ds J. Snoey te Waddinxveen Hoek 10 en 2.30 uur Ds A. J. Verbeek Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds L. Tiesinga te Harkema-Opeinde Temeuzen 10 en 3 uur Ds W. J. van Otterlo te Amsterdam Oostburg 10 en 3 uur Ds C. Moens te Heerlen Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds M. den Boer Zoutespui 11 uur Ds A. van Leeuwen, 5 uur Ds M. den Boer CLASSIS GOES Baarland 9.30 uur Leesdienst, 5 uur Ds B. Mintjes Borssele 10 en 2.30 uur Leesdienst Driewegen 9.30 en 2 uur Ds P. Bakker te Kielwindeweer Goes (Westerkerk) 10 uur Ds M. de Regt te Nieuwendijk 5 uur Ds C. Meijer te Beverwijk (Oosterkerk) 9.15 uur Ds C. Meijer 5 uur Ds M. de Regt Collecte voor Evangelisatie in België. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Heinkenszand (in het Verenigingsgebouw ,,Maranatha" Ds A. P. Heiner te Ter Aar Kapelle 11 uur Ds C. Meijer, 5 uur Ds Schout te Bant Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds M. W. J. C. de Kluis te Santpoort Lewedorp 9 en 2.30 uur Ds S. Oegema Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek Wemeldinge 10 en 2.30 uur Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds B. Mintjes Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds J. Koolstra CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur te ILoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4 Ds H. H. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Tholen 10 en 5 uur Ds H. v. d. CLASSIS ZIERIKZEE Ds W. Haverkamp Ds J. J. Tissink Noord-Scharwoude. uur van Kapel te Rhoon Ds A. Koning Ds H. v. d. Elskamp Ds Ph. Stoffels Elskamp te Bennekom Brouwershaven 10 en 2.30 uur Bruinisse 10.30 en 5 uur Colijnsplaat 10 en 6 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 9, 10.30 en 5 uur Kamperland 9.30 en 2.30 uur Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds M. Wielemaker te Silvolde Cand. J. Zijp te Delft Ds H. A. van Aller Dr W. H. Zuylen te Rotterdam Dr J. H. Becker Oosterland 9 uur Ds M. Wielemaker, 3 uur Ds A. van der Kooy Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper Wissenkerke Zierikzee 10 en 5 uur Ds A. van der Kooy te Woerden Zonnemaire 10" en 2.30 uur Ds P. Melse 3. Ingekomen stukken. 4. Behandeling van de ontwerp-over- eenkomst inzake de „Zeeuwse kerk bode". 5. Rondvraag. 6. Sluiting. Namens het Moderamen bovengenoemd, Y. J. TIEMERSMA, h.t. scriba I. Zierikzee, 1 augustus 1960. THEOLOGISCHE HOGESCHOOL van de Gereformeerde Kerken in Nederland te Kampen. Het College van Hoogleraren aan de Theologische Hogeschool deelt mede, a. dat de inschrijving van nieuwe stu denten D.V. zal geschieden op vrij dag 23 september a.s., 's morgens om 10.30 uur in het gebouw van de Hogeschool, Oudestraat 6, Kampen; b. dat de jaarlijkse recensie op diezelf de dag 's middags 2 uur zal plaats vinden. Degenen, die zich willen laten in schrijven, moeten overleggen a. getuigschrift van met gunstig gevolg afgelegd eindexamen Gymnasium of Lyceum, of diploma Staatsexamen b. gunstig attest van hun kerkeraad. Namens het College van Hoog leraren, Dr. H. N. Ridderbos, h.t. Secr.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 3