-Qmót en ópel
PRED IKBEURTEN
officiële berichten
Het zal menigeen van hen, die jaren
lang met de arbeid van en voor onze
Geref. jeugd hebben meegeleefd, wel
enigszins vreemd aandoen, dat de laatst
gehouden jaarvergadering van de Bond
voor Geref. Jeugdorganisatie geheel
stond in het teken van het spel. Want
zowel bij hetgeen de talrijke aanwezi
gen tijdens de morgenvergadering te
horen kregen in het referaat van de
nieuwe voorzitter Dr. Brants, alsmede
in hetgeen zij te zien kregen aan het
eind van deze samenkomst, ging het
om de betekenis en de waarde van het
spel.
Wij kunnen het ons voorstellen, dat
meerderen zich hebben afgevraagd of
het met ons jeugdwerk nu wel de goede
kant uitgaat en of we niet bezig zijn
een belangrijk deel van onze 'doelstel
ling prijs té geven. Uit de doelstelling
van onze clubs blijkt toch duidelijk, dat
wij ons jeugdwerk als een stuk vor
mingswerk moeten zien. En het is op
merkelijk, dat de referent deze gedachte
ook in de eerste stelling van zijn betoog
op duidelijke wijze heeft geponeerd en
verdedigd.
Jarenlang heeft men in de mening
verkeerd, dat het spel met de vormings-
arbeid van onze jeugd niets had uit te
staan. Men beschouwde het spel enkel
als tijdverdrijf en welk serieus mens, die
gezond van lijf en leden en omringd
van allerlei arbeidsmogelijkheden door
het leven gaat, heeft daaraan nu be
hoefte. Tijdvedrijf wordt toch alleen
maar gezocht door eenzame mensen,
aan wie alle kansen om actief werkzaam
te kunnen zijn, zijn ontnomen. En onze
jonge mensen hadden wel wat anders
nodig dan een opleiding voor het be
oefenen van allerlei vermakelijkheden.
Want men beschouwde het spel veelal
enkel als een soort vermakelijkheid.
Ernst en spel zag men vaak in dezelfde
verhouding tegenover elkaar staan, zo
als men dat op feestavonden deed met
ernst en luim. Die luim paste dan ook
maar alleen bij feestelijke aangelegen
heden als een middel om meer volk te
trekken en het aanwezige publiek te
vermaken.
Maar echt spelen betekent heel wat
anders dan het verbeuzelen van de
kostbare tijd met allerlei doelloze spel
letjes.
Wij moeten eerlijk erkennen, dat wij
de rechte waarde van het spel en de
spelbeoefening in vroeger jaren nooit
goed gezien hebben. Wij meenden, dat
de arbeid op onze verenigingen en clubs
dan alleen maar aan zijn doel beant
woordde, als er een schat van kennis
werd aangeboden. En wij zijn er van
overtuigd, dat ook de warme voorstan
ders van de spelbeoefening het wel met
ons eens zullen zijn, dat het van rijke
betekenis is, wanneer de opgroeiende
jeugd met een goede kennis van Schrift
en historie het leven in gaat, opdat zij
weet, waaraan zij houvast heeft en op
dat zij haar taak om te belijden en te
getuigen kan nakomen. Dr. Brants heeft
deze gedachte omschreven in de elfde
stelling bij zijn referaat en die aldus
geformuleerd ,,Het doel van ons werk
is in de eerste plaats het kind God in
Jezus Christus te doen kennen en daar
om zal de behandeling van de Bijbel
altijd in het middelpunt staan. Deze
behandeling zal in het bijzonder moeten
uitlopen op de vraag ,,wat heeft deze
Bijbelse boodschap voor jou en in jouw
levenssituatie te betekenen En dan
voegt hij er nog aan toe,,Het ant
woord op deze vraag kan o.m. gegeven
worden in het spel als afschaduwing
van de werkelijkheid".
Wanneer men het spel zó ziet en niet
als lokmiddel om de jeugd op de clubs
te krijgen en te houden (zoals veelal
nog wel gebeurt in onze dagen) dan
krijgt het spel betekenis. Maar, zoals
wij reeds hebben gezegd, zo hebben wij
en onze voorgangers het voorheen niet
gezien. Wij spraken op onze jaarver
gaderingen veel over de principiële vor
ming in de zin van het aanbrengen van
kennis en wij zochten ook wel naar mid
delen om ons werk wat meer aantrek
kelijk te maken, maar bij dat alles werd
het woord ,,spel" niet of nauwelijks ge
noemd.
In dit verband mogen wij b.v. wijzen
op een referaat, in 1928 gehouden door
Prof. Dr. G. Ch. Aalders, die de Bond
voor Geref. jeugdorganisaties jarenlang
als 2e en later ook als le voorzitter
heeft gediend en die thans als erelid,
ondanks zijn 80 jaar, de gehele jaar
vergadering meemaakte en met belang
stelling de nieuwe situatie volgde. In
zijn, reedsgenoemd, referaat, getiteld
„Principiële Vorming en de Aantrek
kingskracht van ons werk", zegt hij b.v.
het volgende „Onze arbeid tot de prin
cipiële vorming onzer jeugd is het schil
derstuk dat heeft waarde op zichzelf,
ook zonder lijstmaar zoals een voor
treffelijk schilderstuk in goede lijst ge
vat meer uitkomt, zo kan ook onze ar
beid door een omlijsting met verschil
lende middelen om die meer aantrekke
lijk te maken worden gediend. Wie dus
hiervoor iets weet, naar die wil ik gaar
ne luisteren". En dan verwijst hij naar
Prof. Dr. H. Bavinck, die ook al enkele
dingen heeft genoemd, die tot de om
lijsting van het schilderstuk behoren.
Aan het idee om het spel te zien als
integrerend deel van ons jeugdwerk en
als een belangrijke factor tot de jeugd-
vorming om Christen te kunnen zijn in
woord en daad, kwam men in die da
gen niet toe. Men zag het nog niet in,
dat ook het spel er zich terdege toe kan
lenen om het woord van Prof. Bavinck
in praktijk te brengen, dat opvoeding
ons moet doen verstaan dat het leven
inspanning, zelfverloochening en stren
ge plichtsbetrachting eist. Hoe dat mo
gelijk is, heeft de referent Dr. Brants
duidelijk uiteengezet en is ook door een
aanschouwelijke voorstelling in het in-
leidingsspel, het recreatiespel en het uit-
beeldingsspel uitnemend naar voren ge
komen.
Het is goed, dat men ons na een se-
rieuse voorbereiding eens heeft aange
toond, dat ernst en spel geen tegenstel
lingen behoeven te zijn en dat ze dit in
een christenleven ook niet mogen zijn.
Ernst in het spel is terdege mogelijk
zonder dit spel te begeleiden met het
somber gebeier van een noodklok en
zonder dat men klaagliederen moet gaan
zingen met een vrolijk hart. En spel bij
de ernst is eveneens mogelijk als men
gewijde gebeurtenissen gaat uitbeelden,
waarbij men eerbiedig de schoenen van
de voeten moet doen en dan toch mag
wandelen in het vrolijk levenslicht.
Toen David de Ark naar Jeruzalem wil
de brengen was de doodsengel in de
nabijheid om te waken, dat de ernst bij
het heiligdom werd betracht, maar Gods
glimlach vergezelde de spelende schare
bij haar opgaan naar Sion. Wel zal het
bij het uitbeeldend spel van gewijde ge
beurtenissen een niet gemakkelijke op
gave zijn èn voor de samenstellers en
de leiders èn voor de spelenden, om er
voor te waken dat zulk een spel niet
ontaardt in een komische voorstelling
of een toneelstuk. Er zijn ook momen
ten, die men niet kan en niet mag uit
beelden en waarvoor wij met ontbloot
hoofd en ontschoeide voeten blijven stil
staan, terwijl als het ware een stem ons
toespreektDat in heil'ge eerbied alles
in ons zwijge en de ziel voor U zich
neige Daarom moet het spel zo ge
speeld worden, dat het ons iets doet,
dat het ons toespreekt, ons geloof ver
sterkt en dienstbaar is aan de vorming
van een Christelijke levensstijl. Echt
spelen is ernst maken met de zaak,
waarmee men bezig is, er volkomen in
zijn en er door geboeid zijn. Daarvan
heeft het volk Israël, juist als het dicht
bij God leefde, wel het een en ander
verstaan. Dr. Gordijn heeft eens ge
zegd „De spelende rei als uiting van
geloofsblijdschap is het schoonste,
waartoe de spelende mens in staat werd
gesteld".
Wanneer onze jeugdclubs haar taak
serieus opvatten en de leden, zowel bij
de bezinning op de Bijbelse boodschap
als bij het uitbeelden van allerlei situa
ties en gebeurtenissen zich gebonden
weten aan de regels, die voor deze be
paalde sfeer gelden, dan zal die arbeid
als vormingswerk van grote betekenis
kunnen zijn en uitnemend aan zijn doel
beantwoorden.
E. H. Timmerman.
(Overgenomen uit Geref. Kerkblad
v. Drente en Overijsel.)
PARTICULIERE SYNODE
DER GEREFORMEERDE KERKEN
IN ZEELAND.
Het Moderamen van de laatstgehou
den Particuliere Synode roept de afge
vaardigde predikanten en ouderlingen
(niet de diakenen) op tot de voortge
zette zitting, waartoe de Synode van
1 juni 1960 besloot.
Deze voortgezette zitting zal plaats
vinden D.V. donderdag 8 september
1960 te 9.30 uur v.m. in de Westerkerk
te Goes.
AGENDUM
1. Opening.
2. Appèl-nominaal.
ZONDAG 14 AUGUSTUS 1960
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds H. Volten te Rhenen
2.30 uur Ds C. W. Thijs te Nieuw Vennep
5 uur Drs E. de Jong te Winterswijk. Zondag 21
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds C. W. Thijs
5 uur Ds H. Volten
Kerkgebouw Ned. Herv. Gem. 't Zand 8.45 uur
Drs E. de Jong. Zondag 21
Alle gereserveerde plaatsen zijn vrij zodra het groene licht
bij de preekstoel is ontstoken. (Een uitzondering hierop vormt
de bank der verpleegsters.)
Collecte Hulpbehoevende studenten in de provincie.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
Ds H. Volten
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds J. van Reenen te Utrecht
Domburg 10 uur Ds A. van Egmond, 2.30 uur Ds P. van Til
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds M. Boot
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Vellema te Eindhoven
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds G. Th. Rothuizen te Leiden
Oostkapelle 10 uur
2.30 uur
Ds Th. Sj. de Groot
Ds J. H. Baas te den Haag
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen te Oostburg
St. Laurens 11 uur Ds M. Boot, 7 uur Ds C. Meijer.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds J. Maaskant te Leiden
Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds A. Vos te Londen
Vrouwenpolder 9, 10.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Wal
Westkapelle 9.30 uur Ds P. van Til
2.30 uur Ds A. van Egmond te Oosterbeek
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 en 3 uur Ds J. D. de Vries
Axel 10 en 3 uur Ds A. van Leeuwen
Breskens 10 en 2.30 uur Ds J. Snoey te Waddinxveen
Hoek 10 en 2.30 uur Ds A. J. Verbeek
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds L. Tiesinga te Harkema-Opeinde
Temeuzen 10 en 3 uur Ds W. J. van Otterlo te Amsterdam
Oostburg 10 en 3 uur Ds C. Moens te Heerlen
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds M. den Boer
Zoutespui 11 uur Ds A. van Leeuwen, 5 uur Ds M. den Boer
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 uur Leesdienst, 5 uur Ds B. Mintjes
Borssele 10 en 2.30 uur Leesdienst
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds P. Bakker te Kielwindeweer
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds M. de Regt te Nieuwendijk
5 uur Ds C. Meijer te Beverwijk
(Oosterkerk) 9.15 uur Ds C. Meijer
5 uur Ds M. de Regt
Collecte voor Evangelisatie in België.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur
Heinkenszand (in het Verenigingsgebouw ,,Maranatha"
Ds A. P. Heiner te Ter Aar
Kapelle 11 uur Ds C. Meijer, 5 uur Ds Schout te Bant
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds M. W. J. C. de Kluis te Santpoort
Lewedorp 9 en 2.30 uur Ds S. Oegema
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek
Wemeldinge 10 en 2.30 uur
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds B. Mintjes
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
te
ILoogerheide (Schapendreef 21) 9.30 en 4
Ds H. H.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur
Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur
Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Tholen 10 en 5 uur Ds H. v. d.
CLASSIS ZIERIKZEE
Ds W. Haverkamp
Ds J. J. Tissink
Noord-Scharwoude.
uur
van Kapel te Rhoon
Ds A. Koning
Ds H. v. d. Elskamp
Ds Ph. Stoffels
Elskamp te Bennekom
Brouwershaven 10 en 2.30 uur
Bruinisse 10.30 en 5 uur
Colijnsplaat 10 en 6 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Haamstede 9, 10.30 en 5 uur
Kamperland 9.30 en 2.30 uur
Nieuwerkerk 10 en 5 uur
Ds M. Wielemaker te Silvolde
Cand. J. Zijp te Delft
Ds H. A. van Aller
Dr W. H. Zuylen te Rotterdam
Dr J. H. Becker
Oosterland 9 uur Ds M. Wielemaker, 3 uur Ds A. van der Kooy
Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper
Wissenkerke
Zierikzee 10 en 5 uur Ds A. van der Kooy te Woerden
Zonnemaire 10" en 2.30 uur Ds P. Melse
3. Ingekomen stukken.
4. Behandeling van de ontwerp-over-
eenkomst inzake de „Zeeuwse kerk
bode".
5. Rondvraag.
6. Sluiting.
Namens het Moderamen
bovengenoemd,
Y. J. TIEMERSMA,
h.t. scriba I.
Zierikzee, 1 augustus 1960.
THEOLOGISCHE HOGESCHOOL
van de Gereformeerde Kerken
in Nederland te Kampen.
Het College van Hoogleraren aan de
Theologische Hogeschool deelt mede,
a. dat de inschrijving van nieuwe stu
denten D.V. zal geschieden op vrij
dag 23 september a.s., 's morgens
om 10.30 uur in het gebouw van de
Hogeschool, Oudestraat 6, Kampen;
b. dat de jaarlijkse recensie op diezelf
de dag 's middags 2 uur zal plaats
vinden.
Degenen, die zich willen laten in
schrijven, moeten overleggen
a. getuigschrift van met gunstig gevolg
afgelegd eindexamen Gymnasium of
Lyceum, of diploma Staatsexamen
b. gunstig attest van hun kerkeraad.
Namens het College van Hoog
leraren,
Dr. H. N. Ridderbos, h.t. Secr.