<:Uakantie r A zestiende jaargang No. 7 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 12 augustus '60 c~ïïleditatie TWEE SCHEPEN ZEEUWSE KERKBODE Berichten en opgaven Predikbeur ten tot dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg Hoofdredacteur Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs: ƒ3,— per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Tyrusgij dachtvolmaakt schoon ben ik Volgeladen en zwaav bevracht laagt gij midden in de zee." Ezech. 27 3b, 25b. ,,Maak u een ark van gofevhoutmet vakken zult gij de ark maken en haar van binnen en van buiten met pek bestrijken." Gen. 6:14. Hebt u Ezech. 27 wel eens gelezen Indien niet, dan raad ik u aan dat dan eens te doen. Want dit hoofdstuk is als een schitterende kleurenfilm. De opnamen zijn enorm en de geluidstechniek perfect. Herman van der Horst kan Ezechiël in zijn filmische kwaliteiten echt niet verbeteren. U ziet hier n.l. voor uw verwonderde ogen het trotse zeekasteel, de Tyrus", dat een diep-blauwe Middellandse Zee bevaart. Wat is dit schip sierlijk opgetuigd Luxueus is het gebouwd en toch tegelijk soliede. Kosten noch moeite zijn gespaard. Bekijk het materiaal eens, waarvan de romp vervaardigd is cypres- senhout van de Senir En de mast een ceder van de Libanon Of het dek met ivoor ingelegd En dan het zeildoek kleurig Egyp tisch linnen, fijn byssus Let u ook even op de bemanning Want dat zijn stuk voor stuk gediplomeerden, talentvolle zeevaarders. Heus, een kijkje op dit schip te nemen loont de moeite. Dit is met recht een toverschip. Weet u, waar het mij aan doet denken Aan onze tegenwoordige wereld. Want weet u wel, dat wij ook zo'n droomschip aan 't bou wen zijn Het toverschip van onze moderne beschaving. Al die rijkdommen, die 't moderne leven ons biedt, dat comfort, die ver nuftige artikelen achter de étalages, die verfijning en dat streven naar al maar meer perfectionisme, is het geen boeiende film Wat wordt ons wereldschip mooi opgetuigd Men heeft aan alles ge dacht, wantsafety first En toch zal de proefvaart een drama worden. Let maar op de Tyrus" in hoofdstuk 27. Het prachtige kleurenspel eindigt in een triest drama. Het trotse zeekasteel verdwijnt in het hart van de zee Zo zal 't ook gaan met ons wereldschip. En waarom? Omdat men aan alles gedacht heeft, behalve aan God. Door onze prestaties op allerhande gebied zijn we zó vol van onszelf geworden, dat we God uit 't oog hebben verloren. We hebben Hem niet meer nodig, omdat we vinden dat we zelf knap genoeg zijn om ons bestaan te beveiligen, 't Is ons eenvoudig naar het hoofd gestegen. Vandaar, dat God ons wereldwonderschip opeens in de golven zal doen ver dwijnen. Ezechiëls profetisch penseel heeft het geschilderd. Als u zich dus wilt inschepen, bedenk dan goed wat u doet. Mag ik u een raad geven Ga dan in dat andere schip. Er kan nog passage worden geboekt. Aarzel niet. Het is eigenlijk een vreemd geval met dit schip. Laten we voorop stellen, dat het lang en lang zo mooi niet is als het eerste. Een vaart er mee lokt dan ook beslist niet aan. Ik zie dat wonderlijke gevaarte al drijven, dat met pek en teer aan-elkaar-gelijmde gammele ding. Het mist elke lijn, vormloos als het is. Ik kan ook beslist niet vatten, hoe al die dieren er in kon den. Maar dit weet ik wel, dat, als daarin voor de dieren genoeg plaats is, er zeker voor de ménsen genoeg plaats in zal zijn. Ten minste voor die mensen, die de waarborgen voor hun veiligheid niet zoeken in zichzelf, maar die weten, dat alleen Gods genade kan behouden. Kom, scheep u in in dit schip, want dit schip zal o wonder eenmaal behouden aanleggen, zélfs wanneer de golven van Gods oordeel tegen de scheepswand zullen beuken. Bruinisse. C. A. WIELEMAKER. Echt een onderwerp in de zomer maanden. De bevolking van provincie en land wordt dooreen gemengd, en ook uit an dere volken komen er opdagen. Wij gaan naar het buitenland en van an dere landen komen ze hierheen. Onlangs werd bij wijze van grap ge vraagd, wat je moest kénnen" wanneer je naar het strand ging. Het antwoord was duits". Wij komen ze graag tegemoet, in het aanbieden van kamers in hun eigen taal. Merkwaardig, dat wij met het evange lie niet zoveel „haast" gemaakt hebben. En, als het over de prijs gaatdan is er wel eens reden om te kleuren. Intussen heeft het begrip „vrije da gen" een grote plaats gekregen. Al maanden van te voren zijn we er mee bezig. Sommigen overtuigen u, dat het hoog tijd voor hen werd alleen begrijp ik dan niet, dat 14 dagen zulke won deren kunnen doen. Wat is het alles „anders" en „rui mer" geworden dan vroeger Geslach ten gingen werkende door 't leven en aan vrije tijd werd niet gedacht. Als het dan bepaald moestdan zelf betalen. Geloof maar, dat het wel eens „dankdagen" waren, om rond te lopen met een ziel vol bitterheid. Moest je dan „danken" voor een ruime oogst èn voor een onredelijke mindering in loon Als er van die vroegere tijden eens wat ver teld wordt, dan voelen wij nu nog, hoe 't verzet gekweekt werd tegen een maatschappij, die het recht niet nakwam en aan verdrukking deed. Het zat er zó diep in, dat ik het per soonlijk heb meegemaakt, hoe rentenie rende boeren niet wilden kijken naar een uitstapje van „bejaarden", waar zij vanzelf ook niets voor over hadden. Ze „genoten" op die manier te véél. Het moest lang duren, eer het recht op vrije tijd erkenning vond. En de mogelijkheid om het er tijdens de va kantie van te nemen, was gekomen in wat vakantiegeld. Gun het een ander, om voor een weekje zich voor te doen als een ander mens. Hier lag een groot gebrek van vroeger dagen, en wij mogen heus die vroegere „waardering" van het leven niet terug verlangen. Daaruit sprak niet de waardering van de medemens als schepsel Gods. Hier was geestelijk een achterstand, die om herziening riep. Er zijn er genoeg, die alles tekort komen als het over vakantie gaat. Ik heb er gekend, die jarenlang bedlegerig waren en voor wie een uitstapje tot de onvervulbare wensen behoorde. Och... ga alstublieft niet bij zo'n zieke zeggen, dat de Here kracht zal geven. Dit ge tuigt van .ongevoeligheid. Zeg liever niets. Vertel iets van het mooie dat uzelf hebt gezien misschien kan een ander op die manier ook nog wat mee genieten. Speel vooral niet de mede lijdende figuur Het is zo, dat God om onbegrijpe lijke redenen ons onthoudt, wat allen zou goed doen. Dan zal deze strijd in de stilte moeten gestreden worden. Hoofdzaak is, dat de vakantie ons weer tot zingen brengt. In het dagelijks leven krijgt de gang soms iets afmat tends. Men moet telkens nieuwe kwes ties onder de ogen zien. Ook degenen, met wie u samenwerkt, reageren soms als een vermoeide van geest. Daardoor krijgt de samenleving een zekere ner veuze spanning. Men voelt zich wel wat zwaar belast' onder de mede-mensen. De vakantie sluit voor ons de deur naar dat dagelijks bedrijf. U gaat er gens anders heen, en ziet en hoort heel andere dingen. Deze afwisseling is op zichzelf al zo belangrijk. Als een kantoormens b.v. met roeien de blaren op zijn vingers krijgt, dan geeft dat een heel andere levensvisie. Men is de laatste jaren ook druk met het uitwisselen van ploegen voor de arbeid. Van de school naar het koren veld, enz. Het staalt de krachten en maakt meer geschikt om te dienen. Tijdens vakantie dringt het tot ons door, hoeveel mogelijkheden er nog lig gen buiten de toch altijd beperkte kring, waar wij ons ophouden. De „zin" om te leven wordt rijker. Wat geeft God véél in deze wereld, dat ons toeroept lééf en werk als schepsel Gods Het gaat er om hoe gebruiken wij onze vrije tijd U behoeft niet beslist als „nikker" terug te komen. Het belangrijkste is ook niet, dat wij kunnen zeggen zóveel kilometers heb ben wij gereden. Maarzag u iets in de natuur, dat u trof, of in de cul tuur, dat u heeft toegesproken Heeft een vreemde streek de schatten voor u „open" gedaan Vakantie-houden betekent ophou den met wat ons dagelijks bezig houdt en tot iets anders overgaan. Daarin zal blijken, dat de geest bij de één meer bezigheid zoekt dan bij de ander. Op dat punt zijn de mensen niet gelijk en u kunt ze ook niet gelijk indelen. Het „eigene" van een mens komt ook in zijn vakantie uit. Over één ding kunnen wij het „eens" zijn vakantie dient om de samenleving rijker te maken. Ook op kerkelijk gebied vindt u andere toestanden, en u merkt ook, dat de bevolking in verschillende streken een eigen geestelijke stijl kent. Als maar de samenbinding in Chris tus overal mag spreken U komt, zeker in het buitenland, op tal van plaatsen, waar van een leven met God weinig te merken valt. Des te meer spreekt het, wanneer u het moogt ondervinden, dat God óók daar Zijn volk bijeen brengt. En, wij mogen dan zelf zijn tot een ge tuigenis Geniet uw vakantie, om straks met te meer energie u op de arbeid u te kunnen werpen. Vrijheid, tot meerder dienstbaarheid aan God Zó kan de vakantie voor kerk en maatschappij vruchtbaar zijn. C. St. van de v Saam se gaai Een evangelisatielied moet op een aansprekende wijze een centraal deel van Gods openbaring brengen. De moeilijkheden liggen uiteraard vooral daar, waar men dit „aanspreken de" nader gestalte moet geven. Hoever mag men tegemoet komen aan het milieu, dat men wil benaderen en in hoever heeft deze gedragslijn het be oogde effect Dit zijn vragen, die men niet met een bepaalde slagzin of machtsspreuk kan afdoen. Men behoeft zeker hetgeen ons voor geslacht ons aan goede liederen heeft overgeleverd niet te miskennen. Toch dragen ze het stempel van een verleden tijd, m.n. in dit opzicht, dat men toen niet in dezelfde mate als wij thans te maken had met zo ver gaande ontker stening. Een deel van deze liederen heeft ook een bepaalde kleur en is on der sommige groepen Christenen zo populair geworden (denk aan de bun del van Joh. de Heer) en is er zo in geprent, dat men zich haast niet kan voorstellen, dat er iets anders mogelijk is, dat even goed is. Men staat tegen over iets nieuws zeer onwennig en dus vaak ook afwijzend. Toch zal men niet kunnen ontkomen aan de overweging, dat elke tijd een eigen karakter heeft en dat daar dus ook een lied uit moet voortkomen, dat speciaal is ingesteld op de behoeften en gedachten van deze tijd. Nu kan men stellig sommige nieuwe re proeven aanstonds afwijzen. Ik vond b.v. in bepaalde bundel liederen met letterwoorden, in deze trantals je ge looft weet dan wel, dat je gaat naar de H.E.M.E.L. Het stond er zo niet pre cies, maar het was er niet ver vandaan. Zelfs het woord bijbel had men ge splitst in de letters B.IJ.B.E.L. Afge zien van het feit, dat deze letters heel moeilijk in het gehoor liggen, m.n. de B.IJ.B., maakt dit van het heilige teveel een rijmlesje, dat mogelijk past in een prentenboek, maar toch beneden het ni veau ligt van bijbelse verkondiging. Volledigheidshalve moge ik vermelden, dat er ook voorbeelden van veel betere liederen in staan. Het streven van deze methode is kennelijk om op bekende melodieën of zeer gemakkelijke in het gehoor liggende wijzen kinderen iets in het geheugen te prenten, dat ze gemak kelijk vasthouden kunnen. Met een van deze liederen heb ik zelf geëxperimenteerd op een evangelisatie- kindersamenkomst. Ik vond dit lied in de bundel kinderkoren van het Internat. Kinderevangelisatiegenootschap we gens vacantieomstandigheden kan ik voor juiste namen niet geheel instaan, daar ik uit het hoofd citeren moet). De tekst van dit lied is O zie, o zie, ik sta aan de deur en Ik klop, klop, klop (bis). Een meisje hoort mijn stem, Een jongen hoort mijn stem En doet open, open, open de deur En Ik zal binnen gaan. Kennelijk is dit lied geïnspireerd op de tekst Openbaring 3 20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Hoewel ik de melodie niet op andere wijze leerde ken nen, heb ik een vermoeden, dat er een bestaande melodie aan ten grondslag heeft gelegen. De melodie en de tekst voegen zich echter heel goed bij elkaar. De kernpunten komen goed uit. Bovendien laat het lied zich heel goed gebruiken voor begeleidende bewegin gen, b.v. klop, klop, klop. Het door be weging begeleide lied vergt een inten ser medeleven en zal allicht bijdragen tot intensiever opnemen van het gezon gen lied. In dit geval meende ik naast het ge hoor en de beweging ook het. gezicht te kunnen inschakelen. Twee harten, een van de jongen en een van het meisje, met ieder een venster en een deur, die geopend konden worden, maakten het geheel zeer aanschouwelijk. De jongen en het meisje die luisterden, werden zichtbaar achter het geopende venster. Het meisje deed de deur open. De jon gen werd zelf niet zichtbaar, maar de deur, die hij openbaar gaf een blik in de kamer van het hart, waar Jezus zou aanzitten en de maaltijd gebruiken. Daar stonden een tafel en twee bankjes om samen ten eten te gaan. Aan de hand van deze gegevens kon heel wat verteld worden, dat de evan gelieboodschap concrete gestalte gaf. Op dit laatste wil ik in dit verband niet ingaan.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1