Ons Jaarboek De belangstelling mag niet verflauwen vlaamse gaai Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland Cyïleclitatie Luisteren ZEEUWSE KERKBODE ZESTIENDE jaargang No. 6 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg HoofdredacteurDr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1960 Abonnementsprijs: ƒ3,— per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Om volledig te zijn het Jaarboek verschijnt weer als vanouds bij N.V. Oosterbaan en le Cointre, Goes. De prijs is 3,75 ingenaaid, 4,35 gecar- tonneerd. Deputaten zagen nog net kans om eind mei dit jaarboek op onze tafel te brengen. Zij hebben uitstekend werk gedaan. Zo ook de drukkers. Dit mag wel eens vooropgezet worden. Goed werk wordt gemakkelijk aanvaard, wij horen alléén wat, wanneer er iets ont breekt. Als zo'n jaarboek zich meldt", dan wordt in iedere gemeente gekeken hoe of ,,de stand" is. Zijn wij .vooruitge gaan", of gaat het in dalende lijn Tegenwoordig zijn er niet veel ker ken meer, die geen opgave verstrekken. Er blijven er altijd wat overEr moet in deze zondige wereld toch wat te vermanen overblijven Ik geloof zelfs, dat het tot deze of gene scriba niet eens goed doordrong Als het gaat zoals ik wel eens vernam, dat de ingekomen stukken naar de kachel gingendan kan dat ook het lot geweest zijn van zo'n papiertje van het kerkelijk bureau. Wij krijgen in ieder geval meer be trouwbare gegevens voor de statistiek. Het blijkt uit de cijfers, dat het aantal gereformeerden toeneemt. Wij zeggen dat met dankbaarheid. In feite was er winst tegenover elke kring, waaraan wij mensen moesten afstaan. Dat was het geval tegenover de vrijgemaakten, de hervormden, de geref. gemeenten en de christel. gereformeerden. Ook tegen over Rome kwamen er ruim zestig meer tot ons dan dat er van ons gingen. Heel merkwaardig was er ten opzichte van de Luthersen een verschil van drie in ons nadeel. En verder waren het de secten, waarheen enkele kerkgangers verdwenen. Met een klein getal kwamen er meer tot ons dan dat er van ons gingen. In 't verleden heb ik al eens gewezen op het droevig verschijnsel van de kerk van Wolvega, waar 492 gereformeerden naar een vrije kerk overgingen. Dit is wel een ernstige aanklacht tegen Wol vega en omgeving. Wie zal van buiten af beoordelen wat daar precies te doen was Maar het leven, het kerkelijk leven, rafelde uiteen. Over het geheel genomen zijn de geref. kerken in ons land op „getalsterk te" gebleven. Het ,,zit" niet in het ge tal, dat is waar. Maar, als het getal nu „slinkt", wat dan Wij hebben in dit jubileumjaar alle maal iets te doen voor onze Vrije Uni versiteit. Is u al lid geworden Zo niet, stel dit dan niet uit. Het gaat bij deze inrichting om sommen, waarbij het u duizelt. Kunt u het bijhouden, zóveel van subsidie en zóveel van eigen bij dragen Dan heb ik diep respect voor u. Maar, doe vooral zelf goed mee en laat het niet bij een rijksdaalder, wan neer het tot 25,— per jaar kan wor den opgevoerd De gegevens van het zendingsterrein zullen wel niet in alle opzichten kloppen op de feiten. Er zijn de laatste tijd nogal doktoren naar hier gekomen, voor wie de deur dicht zal blijven. Ook de zen ding krijgt haar deel in de moeiten van de tijd. Zo is er nog heel wat meer te noe men, maar de tijd roept tot verzending. Een volgende keer hoop ik een rustiger dag te hebben. Intussen, leest u vast ons Jaarboek. C. St. „Dat is nu wel het gevaarlijkst, wat je kunt doen", merkte Ds Homburg op in zijn wijdingswoord op de algemene jaarvergadering van „Vrederust", die woensdag 27 juli te Bergen op Zoom werd gehouden, „een slang bij de staart grijpen". Als 't even kan, zal je een slang wel uit de weg gaan, maar als het dan al beslist moet, een slang aangrij pen, dan zal ieder weldenkend mens het beest in de nek grijpen, direct achter de kop. Wie een slang bij de staart grijpt, moet niet anders verwachten, dan dat hij in het volgend moment de dode lijke beet te pakken heeft. En toch was dat 's Heren bevel tot Mozes strek Uw hand uit en grijp ze bij de staart". Dat was geloofsbeproe- ving voor Mozes. En diezelfde Mozes, die nog maar vlak tevoren gezegd had „ik kan niet, ik durf niet, zend maar een ander", heeft deze beproeving door staan. Werkelijk, hij deed het, eigenlijk het door en door riskante, het onmoge lijke, hij greep het ondier bij de staart. En toen gebeurde het wonder het rep tiel werd weer een staf. De toepassing lag voor de hand met Gods hulp kunnen we 't altijd wagen. Ook al vraagt Hij van ons de meest ongewone en onmogelijke dingen, als we maar doen, wat Hij ons opdraagt, komt het altijd goed. Geloofsgehoor zaamheid zal de Here niet beschamen. Ds Homburg had natuurlijk ook tal van andere voorbeelden uit de Schrift kunnen nemen, maar in ieder geval was het voorbeeld van Mozes goed gekozen. De aanwezigen hebben met aandacht geluisterd en toen de voorganger in het gebed de stichting aan onze hemelse Vader had opgedragen en Hem had ge vraagd, of Hij in ons diezelfde geloofs gehoorzaamheid wilde werken, wisten we weer bij vernieuwing, dat de verzor ging van onze geestes- en zenuwzieken goddelijke opdracht is en in de kracht des geloofs durfden we weer vooruit. Het was een mooie dag. Om onze Zeeuwse agrarische bevolking te gerie ven, was een juli-dag gekozen en we hoopten op mooi weer. Dat kun je na tuurlijk altijd doen, al is het weer ook nog zo van de kook. 's Morgens had ik nog even 0-0-3 gedraaid en toen ik hoorde „droog tussen de buien", heb ik het er maar op gewaagd, „hoewel ik m'n regenjas niet thuis durfde te laten. Maar ik heb hem niet nodig gehad. Dit maal duurde de opheldering de hele dag. In het begin van de morgen leek het, of het bezoek maar matig zou zijn. Tra ditioneel worden de deuren wel om 10 uur gesloten, maar als aan deze regel de hand was gehouden, had Ds Hom burg deze keer zeker geen volle kerk gehad. Daarom kreeg hij een kwartier tje toe. Onder het openingswoord van de voorzitter zullen ook nog wel laatkomers binnengedruppeld zijn, want toen hij om 10 minuten vóór twaalf met hamer slag de vergadering voor geopend ver klaarde, was het kerkgebouw toch na genoeg gevuld. Dat bleek wel na slui ting, om twaalf uur 30 min. Meest is het zo, ook bij een gewone kerkdienst, dat je bij het uitgaan zegt „het valt nog mee", Nu, inderdaad, het viel mee. Het was weer een talrijke schare, al die vrienden van „Vrederust". Het ont spanningsgebouw kon de hongerige schare dan ook niet bevatten en velen hebben onder de open hemel, bij keurig gedekte tafels, zich tegoed gedaan aan de koffie met belegde broodjes, die ook nu weer in overvloedige hoeveelheid aanwezig bleken en die door vriende- ,,Wie antwoord, geeft, voordat hij hoort, dien is het tot dwaasheid en smaad." Spreuken 18 13. U kent ze wel de mensen, die op hete kolen zitten als er iemand aan het woord is en direct met hun woordenvloed starten zodra ze maar even de gelegenheid krijgen. Terwijl een ander praat ver keren hun gedachten op hoogspanning om aan de praathonger voedsel te geven. U kent ook wel de rustiger figuren, die kunnen wachten tot de ander uitgesproken is, maar dan met hun verhaal ongestoord verder gaan vanaf de punt-komma. die zij zetten, toen de ander het woord kreeg. Ze hebben de tijd, maar hun verhaal zullen ze vertellen. Van wat de ander zegt horen ze alleen dit dat hij praat. Wat hij praat komt niet in hun bewustzijn terecht. Ik weet niet of U tot een van deze typen behoort. Er zijn heel wat verschillende soorten van mensen. Maar in ieder geval luisteren is een moeilijke zaak. Voor alle mensen. Veel moeilijker dan wij vaak denken. Luisteren vraagt zelfbeheersing, belangstelling, nederigheid. Wie luistert leert, wordt wijs. Wie luistert heeft gemeenschap met anderen. Wie luistert hoort klachten en geween, maar hij hoort ook de vogels zingen en de hemelen roemen Het is van levensbelang of LI kunt en wilt luisteren, want de zaligheid is uit het gehoor. Bidt en U zal gegeven worden. Klopt en U zal worden open gedaan. Luistert en U zult horen. Nabij U is het woord, in Uw mond en in Uw hart. Rilland-Bath. PH. STOFFELS. lijke zusters met lofwaardige vlotheid werden rondgedeeld. Precies 2 uur was de grote ontspan ningszaal herschapen in een gehoorzaal. De personeelsvereniging zorgde voor een gevarieerd programma van muziek en zang, toneelspel en volksdansjes, dat zeer in de smaak viel. Het was stellig bedoeld, om ons te vermaken en ons een prettige middag te bezorgen (inderdaad een vooruitgang bij de doorwrochte redevoeringen met debat uit vroeger jaren), maar tegelijk had dit optreden dit nevendoel, deze vrucht, dat we zo ook in de gelegenheid werden gesteld, iets te zien van wat de personeelsvereniging presteert. En dan hebben we daar niet anders dan lof voor. Allereerst om de patiën ten. De tijd is voorbij, dat geestes- en zenuwzieken werden „opgeborgen" als of ze gevangenen waren. Ze worden gezien en behandeld als zieken en ook deze zieken mogen, als hun toestand het maar even toelaat, genieten van het goede, dat onze barmhartige Vader ons schenken wil in ontspanning en ver maak. Ze zijn zo zwaar bezocht. Ge zonden weten bij benadering niet, wat deze zieken te lijden hebben in hun om floerste en verwarde geest. Wat een zegen, als ze toch iets mogen zien van het goede en schone, dat God geeft en dat zeker ook voor hen tot verkwikking is. Maar ook om het personeel zelf. Uit dit optreden proefden we als gasten iets van de goede verstandhouding en de prettige sfeer, die er onder het perso neel heerst. Ik weet wel, dat het een hele taak is, om dit werk aan te durven. Eigenlijk kan het ook alleen maar in de geloofsgehoorzaamheid, die Ds Hom burg ons tekende grijp de slang bij de staart. Maar daarbij is het van ont zaglijke betekenis, als de sfeer goed is en er voor een goede, christelijke ont spanning wordt gezorgd. Want ont spanning heeft ieder mens op z'n tijd nodig, maar wel driedubbel zij, die zich geven aan de verzorging en verpleging van deze zieken. Maar nu we weten, dat deze zaak de volle aandacht heeft van „Vrede rust" en niet minder, omdat we weten, dat de leiding in de vertrouwde en be kwame handen rust van Dr Pleiter, kun nen we met een gerust hart onze jonge meisjes en vrouwen opwekken, als 't maar even kan, zich voor deze prach tige arbeid te geven. Het zakelijke laat ik er nu even bui ten. De voorzitter deelde in zijn ope ningswoord mee, dat dit heus zeer be vredigend mag worden genoemd, maar er is nog altijd een tekort. Met blijd schap mocht worden gememoreerd, dat er tekenen van verbetering zijn, maar het is nog maar een wolkje als eens mans hand. Het getal verpleegden liep terug van 920 tot 890. Dringende ge vallen van opname moesten worden af gewezen wegens gebrek aan hulp. Nog altijd blijft het dringend appèl van de vroegere voorzitter Ds de Vries van kracht „geef ons handen". Als ik weer een paar handen voor „Vrederust" heb mogen „los" maken en de belangstelling voor onze Zeeuwse stichting tot christelijke verzorging van geestes- en zenuwzieken heb mogen le vendig houden, dan ben ik blij, dat ik dit stukje geschreven heb. K.-B. v. d. L. van de Het is goed merkbaar, dat de „vos senjager" met vacantie is en zijn geweer aan de muur heeft gehangen, want se dertdien sluipt er bij mij een zeer ge vaarlijk dier rond, genaamd de vos Vacantietraagheid. Het is merkwaardig, dat de moge lijkheid tot produceren afneemt, naar mate men minder te doen heeft. Men schijnt zowat overal vacantie van te kunnen houden, zelfs verschillende sóórten neringdoenden hebben de vrees voor het schieten onder andermans dui ven voor een korte wijle overwonnen en weten vacantievreugde te genieten. Voor een krant levert dat klaarblijke lijke moeilijkheden. Dus schrijven de meeste redacteuren door. En zo tussen de vacantiegeneugten door valt te ont dekken, dat ook in de textielbranche vacantie gehouden wordt, tenminste te oordelen naar het gebrek aan dit arti kel, waarmee vele badgasten in inter nationale harmonie zich menen te kun nen vertonen. Echter ook hier gelde „Honni soit

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1