de DIENST of de PREEK vlaamse gaai vijftiende jaargang No. 52 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 24 juni i960 ZEEUWSE KERKBODE Berichten en opgaven Predikbeur ten tot dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg Hoofdredacteur Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren: Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor. Medewerker Ds D. J. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs: ƒ3,— per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Wat moet hier de doorslag geven In theorie willen wij op de dienst na druk leggen praktisch krijgt de preek het zwaarste accent. Er verschijnen wel boeken om te zeg gen, hoe er gepreekt moet worden. Waarbij valt op te merken, dat de prak tijk gewoon doorloopt. Van „revolutie" op het gebied van het preken heb ik nog niet veel vernomen. Haast zou men zeggen het wordt niet zo „zwaar" op genomen. Intussen is de kritiek op preken niet van de lucht. Het schijnt wel, dat men daar de hoofdmoot te pakken heeft. Leest u ook boeken „hoe moet ik deelnemen aan de eredienst of „wat is de eredienst in mijn leven Het zou beter zijn, wanneer de na druk daarheen werd verlegd. Want, we blijven dan veel beter uit de persoon lijke sfeer. Iets, wat haast onmogelijk is, wanneer „de preek" het onderwerp uitmaakt. Natuurlijk moet de preek onderwerp van gesprek zijn. Wanneer er dan van enig Bijbels inzicht sprake is, en ge zonde kerkelijke belangstelling, dan kan men een gesprek verwachten dat voor „het preken" leerzaam is. Dit is zeker niet met alle gepraat over de preek het geval. U kunt twee soorten van redenaties uitschakelen. Daar is ten eerste „de ge zapige methode" zou ik zeggen. Waarbij mensen wel woorden gebrui ken, maar niets beweren. Soms wordt zulk gepraat uitgelokt op huisbezoek. „Hebt u wat aan de preek En daar zit dan de ondervraagde. Hij kan toch niet onvriendelijk worden Ochbroeders, een mens is niet altijd eender. Je gaat soms naar de kerk, terwijl je eigenlijk niet erg bij de preek stil staat. Hij zal ook wel eens aan de dominee liggen, maar er mankeert aan ons ook erg veel. Gesprek gesloten. Resultaat elkaar aardig bij de neus gehad. Nietszeggende woorden uitge wisseld en tot een werkelijk peilenwat er nodig is in de prediking, is men niet gekomen. Als tegel zou ik tegen broeders ouderlingen zeggen in deze zin moet u niet naar de preek vragen. Als het gesprek goed loopt, komt het in andere zin, en beter, naar voren. En de domi nee zelf moet het helemaal niet doen Alleen als je elkaar door en door ként, kan er een vruchtbaar gesprek over de preek zijn. Vooral als iemand loskomt, als het uitkomt wat er gist in het binnenste, als de diepste levensvra gen boven komen, dan komt er stof tot preken. Dan wordt de preek een ant woord op de geestelijke worsteling, waar wij dan bij betrokken waren. Hoe weinig komt dat voor En, hoe nodig is dit voor een domi nee, om met zijn preken zelf voortdu rend bezig te blijven. Zich verdiepen in het Woord Gods, wat is het fijn, wanneer je daarvan iets bij een dominee vindt. Dan komt hij tot de gemeente met wat God door Zijn Woord hem gaf, en dat is meer waard dan een preekje van een ander naboot sen. Verder moet hij voelen wat er om gaat in het leven, in de gemeente. Zó zal het preken toch wel iets krijgen van wat wij als „aktueel" aanduiden, al lukt dat elke zondag niet even goed. Om dan nog even het preken vast te houden het ware beter, dat er persoon lijk met de predikant in de goede zin openlijk gesproken werd over wat de gemeente nodig heeft, en ons eigen hart. Die kritische storm door de kerk zal dunkt mij niet zoveel opbouwend wer ken. Praat, vooral met diegenen, die het durven zeggen en ook wat te zeg gen hebben. LI vindt ze onder oud en jong. Niet de kategorie die altijd moet af geven, een tweede waardeloze groep. Maar de mens uit 't leven, die je helpt vanuit een andere gezichtshoek de din gen te bekijken. Ik blijf dankbaar, dat ik zulken heb ontmoet en naar hen heb willen luisteren. Maar, dan blijven wij er bij stap nou eens van de prekerij af Daar is een eredienst, waaraan gij deelneemt. God groet u aan het begin Komt u dat ergens anders tegen Met onze schuld naderen wij, en God neemt die schuld weg in de vergeving Zult u dat ooit ten volle doorgronden Wij zingen en wij bidden, wij lezen het Woord van God Al deze dingen zijn wonderlijk „ge laden" met genade Het deelnemen aan de eredienst stelt u onder de ruime wer king van de genade, ook bij prediking en sakrament. Zeker, wij zijn niet Rooms, en dat is pas weer even naar voren gekomen bij de overgang van een Ned. Herv. pre dikant naar het Rooms-Katholicisme. „Het zit 'em niet in het kerkgaan, do mineeZulk geschut wordt nog al eens tegen ons in stelling gebracht. Wat voor dwaze praat toch Daar wordt des Heren volk vergaderd, dat is echt Bij bels dus ook gereformeerd. In dit vergaderen dalen de vertroos tingen op ons. God spreekt ons toe, en opent uitzichten. Dat doet Hij alléén zo in de vergaderde gemeente. En de eredienst is het middel, waardoor wij met elkaar God toebrengen de eer van Zijn werk Alles hangt niet aan de preek. Wij moeten verstaan, dat alle ver richtingen tijdens de eredienst zinvol zijn. Het is alles samen de wondere oefening van het kontakt tussen de Heer in de hemel en de gemeente op aarde. Och, wij hebben nog niet zoveel li turgisch besef of gevoel. Dat schijnt bij ons gereformeerden niet zo gemakkelijk te gaan. Over anderen kan ik niet spre ken, omdat wij daarbij moeten afgaan op gegevens van derden. Maar. het begrip de dienst wijden aan God, met gezang en gebed en dank zegging Hem loven, Zijn Naam belij dendat zijn wij ons lang niet ge noeg bewust wanneer wij naderen tot Zijn voorhoven. Ik geloof, wanneer dit besef meer naar voren komt, dat ook de instelling tegenover de preek beter kan worden, en van de prediker zelf eveneens. Moeten wij niet trachten hiertoe te komen C. St. 1ran eSe Een van de zaken, die het land van Cadzand in deze dagen ernstig heeft bezig gehouden, is de van de tentevan gelisatie in Cadzand. Van de voorbereidingen heb ik bij voorgaande gelegenheden al het een en ander verteld. Hier is dit jaar meer zorg aan besteed dan ooit tevoren. Met name mogen hier genoemd worden de vor mingsavonden, die maanden tevoren in Cadzand gehouden werden en die be sloten werden met een gebedssamen komst. In deze samenkomst is gebeden vol gens de methode van wat men wel noemt het „ketting" gebed. Ik vind dit niet een mooie naam. De zaak zelf vind ik aanmerkelijk beter. Beurtelings wordt gebeden door een der aanwezigen, die hiertoe behoefte gevoelt. Hier nemen ^TYleditatie En er ontstond te dien dage een grote vervolging tegen de gemeente te Jeruzalem. Idand. 8:1. De vervolging heeft in de gemeente van Christus haar eigen en haar vaste plaats. De kerk bestaat niet zonder die vervolging. Haar Heer heeft gezegd Zij hebben Mij vervolgd, zij zullen ook U vervolgen. Daarin openbaart zich de lijn van Genesis 3 Ik zal vijandschap zetten tussen LI en de vrouw en tussen LIw zaad en haar zaad. We denken ook aan Openb. 12 waar de kerk wordt voorgesteld onder de gestalte van de vrouw die een rivier achter zich aangeworpen krijgt. Dat doet de draak die haar daardoor wil vernietigen. De kerk is in de wereld altijd de aangevochten kerk. Dat moest ook de gemeente in Jeruzalem ondervinden, ze moest het leren dat haar niets vreemds overkwam in deze verdrukking. En hoezeer vervolging iets is wat elk mens van nature schuwt, de kerk heeft er mee te rekenen in haar leven dat ze er nooit aan ontkomt. Men zou dit natuurlijk sterk kunnen betwisten. Men zou kunnen zeggen dat een Nederlandse dominee die rustig op zijn studeer kamer zit, daar maar niet over moet schrijven. Laat hij dat maar overlaten aan zijn Oostduitse en zijn Hongaarse en Chinese col lega's. Na het beroemde jaar 325 is immers de vervolging in het leven van de kerk opgehouden. De banden tussen staat en kerk werden zeer nauw. De staat heeft eeuwen lang op de kerk gebouwd. De verhoudingen werden zeer vriendschappelijk. Dat is dan hier en daar wel eens onderbroken, b.v. heel sterk in de tijd van de Her vorming en in Nederland ook wel in de dagen van de afscheiding. Maar over het geheel genomen schijnt het toch niet tot het wezen van de kerk te behoren dat ze vervolgd wordt. Misschien komt dat voor een deel wel hier vandaan dat ze zich op haar weg door cle wereld te gemakkelijk naar de wensen van de overheden heeft gericht. Het z.g.n. Constantijnse tijdperk heeft ook zijn zware schaduwzijden in het leven van de kerk. Hoe dat alles zij, de gemeente van vandaag moet ook in de landen waarin cle verhouding tot de overheid nog goed is er mee rekenen dat er ge weldige veranderingen plaats vinden, die haar leven sterk beïn vloeden. E11 dan mogen we ook nooit vergeten dat de vervolging zeer ver schillende vormen lean aannemen. Het zou oppervlakkig zijn om te denken dat de kerk in de niet-christelijke landen zwaarder wordt aangevochten dan bij ons. Het is alleen maar anders. Waarschijn lijk gevaarlijker bij ons. Onze statistieken zijn t.o.v. het ledental der kerken nog niet onrustbarend. Maar daar is een ontkerstenings proces aan de gang, dat ook aan onze provincie niet voorbij gaat. En daarin wordt het vervolg geschreven op wat er gebeurde in Jeruzalem. De kerk is toch altijd en overal in deze wereld, in welke vorm ook, de bestreden, de bedreigde, de vervolgde kerk. Is dit niet somber Leest LI als U deze vraag wilt beantwoord zien maar veel in de Handelingen der apostelen en in de brieven van Paulus. Wie leeft uit het geloof in de Here Jezus Christus en door de Heilige Geest is daarin principieel bewaard voor somber heid. Het zaad van de vrouw overwint. De draak heeft geen macht over de vrouw, want ze geniet de hoogste bescherming. Op dat punt staat de kerk in Zeeland er precies eender voor als de kerk achter het ijzeren gordijn. En voor ons is de kernvraag van ons leven of wij levende leden van de kerk zijn. Dan weten we dat we zoals Paulus het zegt nooit verlaten zijn of verlaten zullen worden in de aanvechting. Want ons staat een sterke Held terzij. Veere. J. C. STREEFKERK. K. J ook personen aan deel, die zelf, om enige reden, niet met de rondgang mee kunnen doen. Op mij maakt deze wijze van bidden hierom indruk, omdat ieder de gelegen heid krijgt op eigen wijze de zaak waar toe men samen gekomen is, voor te dra gen. Door deze afwisseling zijn er da delijk veel meer mensen actief in het bidden betrokken. Wat de een niet zo naar voren heeft gebracht, gedenkt de ander. Ook heeft dit, naar mijn gevoe len, waarde voor het intensiever spre ken met God. Het voortdurende en met afwisseling voordragen van hetgeen al len toch zo intensief bezig houdt, leidt tot steeds sterker concentratie in het bidden. Ik geloof te mogen zeggen, dat het allen heeft aangegrepen, toen wij zo biddende te samen waren als afslui ting van de voorbereiding en ter inlei ding van onze rondgang, waarbij wij alle bewoners van het dorp Cadzand zouden uitnodigen. Dit was wel nodig ook, want moei lijkheden en tegenvallers waren er dit maal volop. Het leek er soms op of alle omstandigheden samenwerkten 0111 sto ring teweeg te brengen. Dit is overdre ven, want zo erg was het niet, maar toch, tegenvallers genoeg. Eerst met de tent zelf. Na een andere teleurstelling bleek een der gehuurde tenten niet plaatsbaar, omdat de verhuurder de tent niet kon loskrijgen van de man, van wie hij deze zo juist had gekocht. De reden was nu bepaald niet zo verheffend, van de zijde van deze verkoper, maar ver huurder en wij zaten er toch maar mee. Nu hebben we dan een noodoplossing de voorhal van een grote ronde tent, voorzien van talrijke spiegels, maar he laas van te weinig zitplaatsen. Men heeft in elk geval nu gelegenheid zich naar het uiterlijk keurig op te knappen voor men plaats neemt. De kindersamenkomsten hadden te kampen met andere moeilijkheden. De openbare school ging op schoolreis met een groot deel der tentbezoekers. Cad zand is niet een zo kinderrijke plaats, zodat dit een halvering van het bezoek gaf. Bovendien kregen we concurrentie van de wandelsport. Dit is voor de kin deren daar een grote gebeurtenis, om dat ze sterke gegadigden zijn voor de eerste prijs. Intussen is nu bekend ge worden, dat de christelijke school in Oostburg ze deze in sportieve concur rentie heeft afgesnoept, maar dit ver andert aan de zaak niets. Het schone weer lokte bovendien naar het strand, terwijl het strand nog op andere wijze concurreerde, doordat de grotere jon gens aangenomen hadden het strand schoon te rijven ten bate der badgasten. We konden ze gelukkig nog voor een deel der samenkomsten vast houden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1