U WEET TOCH mL KLEINE VOSSEN dat Zendingswerk niet een liefhebberij, maar BBtt BsgVBS SS a Nieuws uit de Kerken De Pinkster-Zent/ings- koBBekte jubileert veel meer, maar het is niet mijn bedoe ling een catalogus te geven. De grote vraag is nu, welk gebruik wij van het bestaande kunnen maken. Is hetgeen wij erfden van het voorge slacht voldoende bruikbaar of in hoever is het bruikbaar, doch vooral, moet onze voorraad niet door liederen van eigen tijdse stempel worden aangevuld. Hier doet zich bij grote samenkom sten een zeer eigenaardige moeilijkheid voor. In de tentsamenkomsten, die wij in het land van Cadzand nu reeds en kele jaren houden, komen tot onze vreugde ook veel christenen, die door hun belangstelling, en soms ook door het medenemen van anderen, bijdragen tot het welslagen van deze bijeenkom sten. Een groot deel van deze mensen zingt graag de bekende, overgeleverde evan gelisatieliederen. Het is prettig, dat zij deze kennen. Zij steunen het gemeen schappelijk gezang op voortreffelijke wijze. Vooral op de zaterdagen en zon dagen, als de tent stampvol is, gaat er van het zingen kennelijk een bezielende kracht uit. Al dit goede stel ik voorop. Maar... is hier alles mee gezegd Integendeel, hier begint het vraag stuk pas, want het is de vraag, of de mensen, die men door ^ijn evangelisatie lied poogt te bereiken, dezelfde waar dering hebben voor het gezongene als onze kerkelijke mensen zelf. Hier vermenigvuldigen zich tegelijk de vragen. Welk soort van mensen ver wacht men in zijn samenkomsten Echt buiten-kerkelijken Of randkerkelijke Wat heeft nu de kerk met de markt te maken, wat heeft Jeruzalem met As- sur van doen, wat heeft de Heilige Geest met het onheilige geld te maken Zo kan men vragen. En toch is daal de Pinkstercollecte, een tentoonstelling van de vereniging van Geest en geld, een roep van de Heilige Geest om het „onheilige" geld. Immers bij de Geest van Christus, uitgestort op de Pinkster dag, denken we in drie H's Heilig, Heilig, Heilig maar bij geld denken we in drie h's hebzucht, hoogmoed, hardheid. Sprak Jezus niet van de on rechtvaardige Mammon En nu zien we, dat juist op de Pink sterdag en in de Pinksterweek dat „on heilige" geld neergelegd werd aan de voeten der apostelen, die vol waren van de Heilige Geest. Blijkbaar wil dus de H. Geest gebruik maken van dat onreine geld Immers het geld op zichzelf is goed, gelijk het goud een heerlijke schepping Gods is. Maar de manier, waarop het verkregen wordt, is doorgaans gestempeld met de drie h's hebzucht, hoogmoed en hard heid. Maar wanneer de Heilige Geest beslag legt op de zondaar, legt Hij ook beslag op de beurs en wordt het geld gestempeld met de drie H's, gelijk de offers onder het O. Testament „heilig" waren. Ja, wat werden de Pinkstermensen royaal Velen verzilverden hun bezit tingen en legden de zilverstukken neer op het altaar der dankbaarheid. De Heilige Geest werkt met geld, met ons geld We kunnen ook hierin de Heilige Geest verhinderen en tegen staan, wanneer we door onze schrielheid een lelijke vos in de wijngaard 't niet mogelijk maken, dat er zende lingen worden uitgezonden naar Zuid- Amerika, Afrika en India, waar de vol keren gezeten zijn in duisternis, zonder kennis van 't heil in Christus. Door onze schrielheid verhinderen we de Heilige Geest om anderen te doen delen in de rijkdom van Gods genade. Dan blijft ons geld, dat we kunnen missen, door onze drie h's hebzucht, hoogmoed en hardheid, onheilig geld en op onheiligheid rust de vloek van God, je reeds de vloek van mensen wie koren inhoudt, vloekt het volk, Spr. 11 26, Mal. 3 9. De Heilige Geest maakt vol van vreugde, van liefde, van gewilligheid tot de dienst van God. Als we bedenken, dat wij door onze nalatigheid in het offeren medemensen de schat van het Evangelie onthouden, kinderen zonder onderricht, melaatsen en luprozen zonder dokters en medicij- Vooral ouderen of ook de moderne jon ge mensen, die vaak geen herinnering meer hebben aan het zondagsschoollied, dat bij verschillende ouderen nog na klinkt. En, indien we een andere kant uit zouden gaan dan het geijkte lied, zou den onze eigen mensen in staat zijn deze manoeuvre te volgen Zouden zij in staat zijn tot zoveel dienens, dat zij hun niet zo liggende muzikale uitingen wil len verwerken en zou men dit van hen mogen vergen Is aanpassing aan de stijl van het in de tegenwoordige wereld gangbare lied, afgezien van reeds genoemde bezwaren, gewenst en mogelijk Kunnen wij zelf iets positiefs voort brengen, dat de moeite van het horen en zingen metterdaad waard is Wat dit laatste betreft, bestaat er in derdaad iets van die aard. Ds Julius (Rotterdam) heeft een bundeltje liede ren uitgegeven onder de titel „Een nieuw kerklied". Een proeve daarvan, gedemonstreerd op Woudschoten, sloeg wel in. Wij komen hier op het terrein van Negro-spirituals en blues. Dat we hier voor een niet zo een voudige zaak staan, wijst de opmerking van dhr. Huizenga al uit, als hij acht stijlen onderscheidt in Negro-spirituals (aan de hand van Gilbert Chase: „Ame rica's music"). Hier zal nog heel wat studie en ex periment nodig zijn, voor we een be paalde lijn gevonden hebben, die ons de juiste richting aanwijst. Op enkele punten hoop ik nog nader te kunnen ingaan. J. B. v. M. nen, dat dan 't achtergehouden geld, gestempeld met de drie h's, bij God vervloekt is, dan zullen we de Pinkster collecte met blijmoedigheid gedenken en zullen we kunnen instemmen met de drie H's Heilig, Heilig, Heilig is de Here der heirscharen Volle harten geven volle zakjes Dan wordt het geld gestempeld met een an der drietal h's en wel de hebzucht tot hulpvaardigheid, de hoogmoed tot heer lijkheid en de hardheid tot hartelijkheid. Ja, ja, Geest en geld behoren toch bij elkander en dus 't hart vol van de Geest, 't zakje vol van ons geld Uit het oude-Vossenland. Nsè sluitingstijd Het is na sluitingstijd en bijna ieder een is naar huis. Thuis wacht het eten en daarna wat ontspanning. Een knut- selkarweitje, een schoon boek of wat muziek. Misschien ook een partijtje schaak of wat helpen met het huiswerk van de kinderen. Zo is het leven van velen en het is goed en schoon Het is na sluitingstijd en bijna ieder een is thuis. Maar de werkers van Boe- chout niet. In een klein snikheet kamer tje op Millegem zit een ouderling met wel zestien mensen om zich heen. Hij heeft het warm en zijn jasje hangt over de leuning van zijn stoel. Met al de kracht die in hem is tracht hij het klein gezelschap te overtuigen van de waar heid van de Bijbel. Dat een mens van genade moet leven en er met de werken of de voorspraak van heiligen niet komt. Acht uur is hij gekomen en 11 uur gaat hij weg. 't Kan ook half 12 worden. En dan moet hij nog een half uur rijden om de verst afwonende weg te brengen Het is na sluitingstijd en bijna ieder een is thuis. Maar in een café op Bor- gerhout zit een andere ouderling van Boechout met een boterham en een tas koffie. Wat moet die man hier Krijgt hij thuis geen eten, of hééft hij mis schien geen thuis Neen, dat is het niet. Maar hij zit op wacht. Hier moet iemand komen die de weg van het Evangelie wéét maar nog niet los is van een oude zonde. Hij zal hier wachten totdat hij komt. Het kan wel midder nacht worden. Maar hij mag niet weg. Die oude zonde mag niet baas worden over iemand waar Christus' reddende hand naar uitgestoken is Het is na sluitingstijd en bijna ieder een is thuis. Maar een andere werker zit in een kelderkeuken ergens aan de Liersesteenweg. Het is al laat. Hij kan hier niet vroeger komen. Want de man volgt 's avonds lessen en de werker van Boechout kan niet binnengaan als de man niet thuis is. Er is honger en dorst naar het Evangelie. Maar ook angst en strijd. Voor de familie. Voor het werk. Voor de Roomse vrienden. Iedereen zal hen mijden en verachten. Alleen het Evangelie kan kracht geven om Jezus te volgen. Jezus, de enige Redder die waarlijk redt Het is na sluitingstijd en bijna ieder een is thuis. Maar in een achterkamer tje van een oudeliedentehuis* zit een nonneke schreiend haar trieste levens geschiedenis te vertellen aan een van de mannen van Boechout. Waarom juist aan die van Boechout Ja, dat weet ze zelf niet. Maar ze wist niet waar ze anders naar toe moest gaan. En toen had ze maar op goed geluk af naar Boechout getelefoneerd. Tienmaal heb ben haar oversten haar verplaatst. Maar nu kan ze niet meer. Ze gelooft niet meer dat God dit van haar vraagt. En ze zou terug een vrije mens zijn als de andere vrije mensen. En zó God die nen Het is na sluitingstijd en iedereen is naar huis. Maar ergens op een bureau brandt nog licht. Daar zit een werker van Boechout te cijferen en te rekenen. Doet hij dat voor zichzelf Neen. De Boechoutse werkers mogen niet aan zichzelf denken. Maar morgen is het zondag. Als alle mensen naar de pre diking zouden komen, was de zaal te klein. Als alle mensen die dorsten naar het Evangelie zouden durven, dan wa ren tien zalen "te klein. Want Rome geeft stenen voor brood en het Vlaamse volk schreeuwt om het Evangelie. Het echte Evangelie Er moeten méér predikanten komen. Méér plaatsen waar het Evangelie ge predikt wordt. En dringend een kerk waar iedereen een plaats kan vinden. En die op zichzelf temidden van de 27 Roomse kerken die er in de omgeving staan, een getuigenis vormt Het is na sluitingstijd en iedereen is thuis. Maar de werkers van Boechout niet. Hun vrouwen zuchten wel eens. Maar ze weten het kan niet anders. De Kerk moet vooruit. De Kerk van Jezus Christus. Het Evangelie moet ge predikt. Het Evangelie van Jezus Chris tus. Mensen moeten gered worden. Ge red door Jezus Christus, de Enige die redden kan. Al die mensen werken als slaven. Maar als slaven van een groot Koning Al die mensen offeren al hun vrije tijd. Opdat er anderen weer waar lijk vrij zouden worden En opdat het Rijk van hun Koning groot en vol van onderdanen zou worden. Zij hebben geen vrije tijd meer. Maar wél een vrij geweten Zij hebben geen rust meer. Maar wél een diepe rust van binnenZij hebben geen eigen geld meer. Maar wél een rijkdom die alle verstand te boven gaat En die ze aan alle mensen zouden willen brengen. Daarom, en daarom alleen zijn ze niet thuis. Daarom zijn ze na sluitings tijd niet vrij. Daarom zijn ze na. slui tingstijd niet vrij. Daarom zinken ze 's avonds van oververmoeidheid in hun bed met maar één gedachte het Rijk van Christus komt Ook in Vlaanderen! Welk een voorrecht te mogen meehel pen Waarom wij U dit alles schrijven Omdat U misschien kunt meehelpen. Josua had Mozes nodig om boven op de berg, achter het front, te bidden. Dan kon hij strijden. Misschien kunt U Mozes zijn. David had Abigail nodig om zijn mannen van leeftocht te voor zien. Misschien kunt U Abigail zijn. Als we met deze brief te schrijven inééns al de schulden op onze school gebouwen konden afbetalen, zouden we met een gerust hart aan de nieuwe kerk beginnen. Als God de mensen geeft, zal Hij ook de gebouwen schenken. Misschien wil Hij U daarvoor gebrui ken Ook deze brief werd na sluitingstijd geschreven. En hij zal na sluitingstijd gedrukt moeten worden. Want hij mag geen geld kosten. Al het geld is alléén voor God en de uitbreiding van zijn heerlijk Rijk. Met enkele minuten is het zondag. Goddankdat Hij ons een zondag geeftEn dat wij in heel dit wijde land weer een kansel hebben waarvan het Evangelie verkondigd wordt. Dat er zo veel kansels mogen komen als er nu altaars staan Als. God werkt, wie zal het keren Uw toegenegen K. SLUIJS, Voorzitter Boechouts Comité. Alle bijdragen voor Boechout mogen worden gestort of overgeschreven op de Nederlandse girorekening No. 38 29 55 van de School met de Bijbel, Boechout (België). ZAAMSLAG. Pinkster collecte. A.s. zondag is het pinksterfeest. Het laatste in de stoet van onze christelijke feesten. Het feest, waarop wij dankbaar gedenken, dat onze Heiland Zijn Geest op Zijn kerk uitstortte. Ook het feest van de zending. Het is daarom al jaren gewoonte, op pinksteren een collecte voor de zending te houden. Doet u er een extra gift in Passend bij het feest! Christus gaf ons de opdrachtgaat met het evangelie de wereld in. Dat is alleen mogelijk door onze offers. Brengt die dan a.s. zondag blijmoedig en dankbaar voor wat God ons schonk in Zijn Geest. Doorgeven. Vorige week rinkelde op een avond de telefoon. In een pastorie is dat niets bijzonders. Wat wél bijzonder was aan de andere kant van de lijn zei een stem ik heb uw hemelvaartspreek door gegeven aan een paar zieken. Zo iets doet je goed. En zo moet het ook. Ook dat behoort tot onze pinksterroeping. Wat je in de kerk hoort doorgeven aan anderen. Er over spreken in de gezin nen. Er over spreken op onze bezoeken. Zo bouwen wij elkander op in het ge loof. Kerkelijk besef. Op de vergadering van onze vrou wenvereniging werd mij dinsdag ook deze vraag gesteld hoe kweken wij bij onze kinderen kerkelijk besef Een heel belangrijke vraag Aan dat kerkelijk besef hapert hier en daar nog al een en ander, getuige de gemakkelijkheid waarmee men soms overstapt van de ene kerk naar de andere. Natuurlijk ligt hier een taak voor de catechisatie. Maar ook voor de gezinnen voor de ouders. Daar moet het eigenlijk beginnen! Denk maar aan de belofte, die werd afgelegd bij het doopvont. Doen onderwijzen, ja, maar ook zélf onderwijzen Dat houdt in, dat wij onze kinderen wijzen op het: er is geschreven en er is geschied. Wat een bijzondere leidingen Gods in de ge schiedenis van onze gereformeerde ker ken Die moeten verteld worden. Mee daardoor kweken wij liefde tot Gods kerk. Kweken bij óók kerkelijk besef. M. den B. In De Gereformeerde Kerken wordt dit jaar voor de 100e maal de bekende pinkster-zendingscollecte gehouden! Op de synode van „De Christelijke Afge scheidene Gereformeerde Kerk in Ne derland", die in 1860 te Hoogeveen werd gehouden werd de volgende uit spraak gedaan „De Synode lettende op het gewigt der Zending, en dat het de pligt van iedere Gemeente is, haar te behartigen, wekt de Gemeenten op om, behalve hetgeen men bovendien mogt doen, jaarlijks op Pinksteren eene openbare collecte te houden, en verlangt dat alle deze gelden aan de Curatoren (n.l. van de Theologische School) wor den ter hand gesteld, om in overleg met de Docenten hierover te beschikken..." Wanneer nu, 100 jaar later, deze pinkster-collecte weer wordt gehouden zijn de omstandigheden wel heel bijzon der gewijzigd. Terwijl in 1863 op de Synode van Franeker 500,— uit de zendingskas ter beschikking werden ge-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 2