U WEET TOCH
mL
KLEINE
VOSSEN
dat Zendingswerk niet een liefhebberij, maar BBtt BsgVBS SS a
Nieuws uit de Kerken
De Pinkster-Zent/ings-
koBBekte jubileert
veel meer, maar het is niet mijn bedoe
ling een catalogus te geven.
De grote vraag is nu, welk gebruik
wij van het bestaande kunnen maken.
Is hetgeen wij erfden van het voorge
slacht voldoende bruikbaar of in hoever
is het bruikbaar, doch vooral, moet onze
voorraad niet door liederen van eigen
tijdse stempel worden aangevuld.
Hier doet zich bij grote samenkom
sten een zeer eigenaardige moeilijkheid
voor. In de tentsamenkomsten, die wij
in het land van Cadzand nu reeds en
kele jaren houden, komen tot onze
vreugde ook veel christenen, die door
hun belangstelling, en soms ook door
het medenemen van anderen, bijdragen
tot het welslagen van deze bijeenkom
sten.
Een groot deel van deze mensen zingt
graag de bekende, overgeleverde evan
gelisatieliederen. Het is prettig, dat zij
deze kennen. Zij steunen het gemeen
schappelijk gezang op voortreffelijke
wijze. Vooral op de zaterdagen en zon
dagen, als de tent stampvol is, gaat er
van het zingen kennelijk een bezielende
kracht uit.
Al dit goede stel ik voorop. Maar...
is hier alles mee gezegd
Integendeel, hier begint het vraag
stuk pas, want het is de vraag, of de
mensen, die men door ^ijn evangelisatie
lied poogt te bereiken, dezelfde waar
dering hebben voor het gezongene als
onze kerkelijke mensen zelf.
Hier vermenigvuldigen zich tegelijk
de vragen. Welk soort van mensen ver
wacht men in zijn samenkomsten Echt
buiten-kerkelijken Of randkerkelijke
Wat heeft nu de kerk met de markt
te maken, wat heeft Jeruzalem met As-
sur van doen, wat heeft de Heilige
Geest met het onheilige geld te maken
Zo kan men vragen. En toch is daal
de Pinkstercollecte, een tentoonstelling
van de vereniging van Geest en geld,
een roep van de Heilige Geest om het
„onheilige" geld. Immers bij de Geest
van Christus, uitgestort op de Pinkster
dag, denken we in drie H's Heilig,
Heilig, Heilig maar bij geld denken
we in drie h's hebzucht, hoogmoed,
hardheid. Sprak Jezus niet van de on
rechtvaardige Mammon
En nu zien we, dat juist op de Pink
sterdag en in de Pinksterweek dat „on
heilige" geld neergelegd werd aan de
voeten der apostelen, die vol waren van
de Heilige Geest.
Blijkbaar wil dus de H. Geest gebruik
maken van dat onreine geld Immers
het geld op zichzelf is goed, gelijk het
goud een heerlijke schepping Gods is.
Maar de manier, waarop het verkregen
wordt, is doorgaans gestempeld met de
drie h's hebzucht, hoogmoed en hard
heid. Maar wanneer de Heilige Geest
beslag legt op de zondaar, legt Hij ook
beslag op de beurs en wordt het geld
gestempeld met de drie H's, gelijk de
offers onder het O. Testament „heilig"
waren.
Ja, wat werden de Pinkstermensen
royaal Velen verzilverden hun bezit
tingen en legden de zilverstukken neer
op het altaar der dankbaarheid.
De Heilige Geest werkt met geld,
met ons geld We kunnen ook hierin
de Heilige Geest verhinderen en tegen
staan, wanneer we door onze schrielheid
een lelijke vos in de wijngaard
't niet mogelijk maken, dat er zende
lingen worden uitgezonden naar Zuid-
Amerika, Afrika en India, waar de vol
keren gezeten zijn in duisternis, zonder
kennis van 't heil in Christus. Door onze
schrielheid verhinderen we de Heilige
Geest om anderen te doen delen in de
rijkdom van Gods genade.
Dan blijft ons geld, dat we kunnen
missen, door onze drie h's hebzucht,
hoogmoed en hardheid, onheilig geld
en op onheiligheid rust de vloek van
God, je reeds de vloek van mensen
wie koren inhoudt, vloekt het volk,
Spr. 11 26, Mal. 3 9.
De Heilige Geest maakt vol van
vreugde, van liefde, van gewilligheid
tot de dienst van God.
Als we bedenken, dat wij door onze
nalatigheid in het offeren medemensen
de schat van het Evangelie onthouden,
kinderen zonder onderricht, melaatsen
en luprozen zonder dokters en medicij-
Vooral ouderen of ook de moderne jon
ge mensen, die vaak geen herinnering
meer hebben aan het zondagsschoollied,
dat bij verschillende ouderen nog na
klinkt.
En, indien we een andere kant uit
zouden gaan dan het geijkte lied, zou
den onze eigen mensen in staat zijn deze
manoeuvre te volgen Zouden zij in
staat zijn tot zoveel dienens, dat zij hun
niet zo liggende muzikale uitingen wil
len verwerken en zou men dit van hen
mogen vergen
Is aanpassing aan de stijl van het in
de tegenwoordige wereld gangbare lied,
afgezien van reeds genoemde bezwaren,
gewenst en mogelijk
Kunnen wij zelf iets positiefs voort
brengen, dat de moeite van het horen
en zingen metterdaad waard is
Wat dit laatste betreft, bestaat er in
derdaad iets van die aard. Ds Julius
(Rotterdam) heeft een bundeltje liede
ren uitgegeven onder de titel „Een
nieuw kerklied". Een proeve daarvan,
gedemonstreerd op Woudschoten, sloeg
wel in. Wij komen hier op het terrein
van Negro-spirituals en blues.
Dat we hier voor een niet zo een
voudige zaak staan, wijst de opmerking
van dhr. Huizenga al uit, als hij acht
stijlen onderscheidt in Negro-spirituals
(aan de hand van Gilbert Chase: „Ame
rica's music").
Hier zal nog heel wat studie en ex
periment nodig zijn, voor we een be
paalde lijn gevonden hebben, die ons
de juiste richting aanwijst.
Op enkele punten hoop ik nog nader
te kunnen ingaan. J. B. v. M.
nen, dat dan 't achtergehouden geld,
gestempeld met de drie h's, bij God
vervloekt is, dan zullen we de Pinkster
collecte met blijmoedigheid gedenken
en zullen we kunnen instemmen met de
drie H's Heilig, Heilig, Heilig is de
Here der heirscharen
Volle harten geven volle zakjes Dan
wordt het geld gestempeld met een an
der drietal h's en wel de hebzucht tot
hulpvaardigheid, de hoogmoed tot heer
lijkheid en de hardheid tot hartelijkheid.
Ja, ja, Geest en geld behoren toch
bij elkander en dus 't hart vol van de
Geest, 't zakje vol van ons geld
Uit het oude-Vossenland.
Nsè sluitingstijd
Het is na sluitingstijd en bijna ieder
een is naar huis. Thuis wacht het eten
en daarna wat ontspanning. Een knut-
selkarweitje, een schoon boek of wat
muziek. Misschien ook een partijtje
schaak of wat helpen met het huiswerk
van de kinderen. Zo is het leven van
velen en het is goed en schoon
Het is na sluitingstijd en bijna ieder
een is thuis. Maar de werkers van Boe-
chout niet. In een klein snikheet kamer
tje op Millegem zit een ouderling met
wel zestien mensen om zich heen. Hij
heeft het warm en zijn jasje hangt over
de leuning van zijn stoel. Met al de
kracht die in hem is tracht hij het klein
gezelschap te overtuigen van de waar
heid van de Bijbel. Dat een mens van
genade moet leven en er met de werken
of de voorspraak van heiligen niet komt.
Acht uur is hij gekomen en 11 uur gaat
hij weg. 't Kan ook half 12 worden. En
dan moet hij nog een half uur rijden om
de verst afwonende weg te brengen
Het is na sluitingstijd en bijna ieder
een is thuis. Maar in een café op Bor-
gerhout zit een andere ouderling van
Boechout met een boterham en een tas
koffie. Wat moet die man hier Krijgt
hij thuis geen eten, of hééft hij mis
schien geen thuis Neen, dat is het niet.
Maar hij zit op wacht. Hier moet
iemand komen die de weg van het
Evangelie wéét maar nog niet los is van
een oude zonde. Hij zal hier wachten
totdat hij komt. Het kan wel midder
nacht worden. Maar hij mag niet weg.
Die oude zonde mag niet baas worden
over iemand waar Christus' reddende
hand naar uitgestoken is
Het is na sluitingstijd en bijna ieder
een is thuis. Maar een andere werker
zit in een kelderkeuken ergens aan de
Liersesteenweg. Het is al laat. Hij kan
hier niet vroeger komen. Want de man
volgt 's avonds lessen en de werker van
Boechout kan niet binnengaan als de
man niet thuis is. Er is honger en dorst
naar het Evangelie. Maar ook angst en
strijd. Voor de familie. Voor het werk.
Voor de Roomse vrienden. Iedereen zal
hen mijden en verachten. Alleen het
Evangelie kan kracht geven om Jezus
te volgen. Jezus, de enige Redder die
waarlijk redt
Het is na sluitingstijd en bijna ieder
een is thuis. Maar in een achterkamer
tje van een oudeliedentehuis* zit een
nonneke schreiend haar trieste levens
geschiedenis te vertellen aan een van
de mannen van Boechout. Waarom
juist aan die van Boechout Ja, dat
weet ze zelf niet. Maar ze wist niet waar
ze anders naar toe moest gaan. En toen
had ze maar op goed geluk af naar
Boechout getelefoneerd. Tienmaal heb
ben haar oversten haar verplaatst. Maar
nu kan ze niet meer. Ze gelooft niet
meer dat God dit van haar vraagt. En
ze zou terug een vrije mens zijn als de
andere vrije mensen. En zó God die
nen
Het is na sluitingstijd en iedereen is
naar huis. Maar ergens op een bureau
brandt nog licht. Daar zit een werker
van Boechout te cijferen en te rekenen.
Doet hij dat voor zichzelf Neen. De
Boechoutse werkers mogen niet aan
zichzelf denken. Maar morgen is het
zondag. Als alle mensen naar de pre
diking zouden komen, was de zaal te
klein. Als alle mensen die dorsten naar
het Evangelie zouden durven, dan wa
ren tien zalen "te klein. Want Rome
geeft stenen voor brood en het Vlaamse
volk schreeuwt om het Evangelie. Het
echte Evangelie
Er moeten méér predikanten komen.
Méér plaatsen waar het Evangelie ge
predikt wordt. En dringend een kerk
waar iedereen een plaats kan vinden.
En die op zichzelf temidden van de 27
Roomse kerken die er in de omgeving
staan, een getuigenis vormt
Het is na sluitingstijd en iedereen is
thuis. Maar de werkers van Boechout
niet.
Hun vrouwen zuchten wel eens.
Maar ze weten het kan niet anders.
De Kerk moet vooruit. De Kerk van
Jezus Christus. Het Evangelie moet ge
predikt. Het Evangelie van Jezus Chris
tus. Mensen moeten gered worden. Ge
red door Jezus Christus, de Enige die
redden kan. Al die mensen werken als
slaven. Maar als slaven van een groot
Koning Al die mensen offeren al hun
vrije tijd. Opdat er anderen weer waar
lijk vrij zouden worden En opdat het
Rijk van hun Koning groot en vol van
onderdanen zou worden.
Zij hebben geen vrije tijd meer. Maar
wél een vrij geweten Zij hebben geen
rust meer. Maar wél een diepe rust van
binnenZij hebben geen eigen geld
meer. Maar wél een rijkdom die alle
verstand te boven gaat En die ze aan
alle mensen zouden willen brengen.
Daarom, en daarom alleen zijn ze
niet thuis. Daarom zijn ze na sluitings
tijd niet vrij. Daarom zijn ze na. slui
tingstijd niet vrij. Daarom zinken ze
's avonds van oververmoeidheid in hun
bed met maar één gedachte het Rijk
van Christus komt Ook in Vlaanderen!
Welk een voorrecht te mogen meehel
pen
Waarom wij U dit alles schrijven
Omdat U misschien kunt meehelpen.
Josua had Mozes nodig om boven op
de berg, achter het front, te bidden.
Dan kon hij strijden. Misschien kunt U
Mozes zijn. David had Abigail nodig
om zijn mannen van leeftocht te voor
zien. Misschien kunt U Abigail zijn.
Als we met deze brief te schrijven
inééns al de schulden op onze school
gebouwen konden afbetalen, zouden we
met een gerust hart aan de nieuwe kerk
beginnen. Als God de mensen geeft,
zal Hij ook de gebouwen schenken.
Misschien wil Hij U daarvoor gebrui
ken
Ook deze brief werd na sluitingstijd
geschreven. En hij zal na sluitingstijd
gedrukt moeten worden. Want hij mag
geen geld kosten. Al het geld is alléén
voor God en de uitbreiding van zijn
heerlijk Rijk.
Met enkele minuten is het zondag.
Goddankdat Hij ons een zondag
geeftEn dat wij in heel dit wijde land
weer een kansel hebben waarvan het
Evangelie verkondigd wordt. Dat er zo
veel kansels mogen komen als er nu
altaars staan Als. God werkt, wie zal
het keren
Uw toegenegen
K. SLUIJS,
Voorzitter Boechouts Comité.
Alle bijdragen voor Boechout mogen
worden gestort of overgeschreven op
de Nederlandse girorekening No.
38 29 55 van de School met de Bijbel,
Boechout (België).
ZAAMSLAG.
Pinkster collecte.
A.s. zondag is het pinksterfeest. Het
laatste in de stoet van onze christelijke
feesten. Het feest, waarop wij dankbaar
gedenken, dat onze Heiland Zijn Geest
op Zijn kerk uitstortte. Ook het feest
van de zending. Het is daarom al jaren
gewoonte, op pinksteren een collecte
voor de zending te houden. Doet u er
een extra gift in Passend bij het feest!
Christus gaf ons de opdrachtgaat met
het evangelie de wereld in. Dat is alleen
mogelijk door onze offers. Brengt die
dan a.s. zondag blijmoedig en dankbaar
voor wat God ons schonk in Zijn Geest.
Doorgeven.
Vorige week rinkelde op een avond
de telefoon. In een pastorie is dat niets
bijzonders. Wat wél bijzonder was
aan de andere kant van de lijn zei een
stem ik heb uw hemelvaartspreek door
gegeven aan een paar zieken. Zo iets
doet je goed. En zo moet het ook. Ook
dat behoort tot onze pinksterroeping.
Wat je in de kerk hoort doorgeven aan
anderen. Er over spreken in de gezin
nen. Er over spreken op onze bezoeken.
Zo bouwen wij elkander op in het ge
loof.
Kerkelijk besef.
Op de vergadering van onze vrou
wenvereniging werd mij dinsdag ook
deze vraag gesteld hoe kweken wij bij
onze kinderen kerkelijk besef Een heel
belangrijke vraag Aan dat kerkelijk
besef hapert hier en daar nog al een
en ander, getuige de gemakkelijkheid
waarmee men soms overstapt van de
ene kerk naar de andere. Natuurlijk ligt
hier een taak voor de catechisatie. Maar
ook voor de gezinnen voor de ouders.
Daar moet het eigenlijk beginnen! Denk
maar aan de belofte, die werd afgelegd
bij het doopvont. Doen onderwijzen, ja,
maar ook zélf onderwijzen Dat houdt
in, dat wij onze kinderen wijzen op het:
er is geschreven en er is geschied. Wat
een bijzondere leidingen Gods in de ge
schiedenis van onze gereformeerde ker
ken Die moeten verteld worden. Mee
daardoor kweken wij liefde tot Gods
kerk. Kweken bij óók kerkelijk besef.
M. den B.
In De Gereformeerde Kerken wordt
dit jaar voor de 100e maal de bekende
pinkster-zendingscollecte gehouden! Op
de synode van „De Christelijke Afge
scheidene Gereformeerde Kerk in Ne
derland", die in 1860 te Hoogeveen
werd gehouden werd de volgende uit
spraak gedaan „De Synode lettende
op het gewigt der Zending, en dat het
de pligt van iedere Gemeente is, haar
te behartigen, wekt de Gemeenten op
om, behalve hetgeen men bovendien
mogt doen, jaarlijks op Pinksteren eene
openbare collecte te houden, en verlangt
dat alle deze gelden aan de Curatoren
(n.l. van de Theologische School) wor
den ter hand gesteld, om in overleg met
de Docenten hierover te beschikken..."
Wanneer nu, 100 jaar later, deze
pinkster-collecte weer wordt gehouden
zijn de omstandigheden wel heel bijzon
der gewijzigd. Terwijl in 1863 op de
Synode van Franeker 500,— uit de
zendingskas ter beschikking werden ge-