KLEINE VOSSEN van de Vlaamse Gaai AFSCHEID voor de tweede maal Nieuws uit de Kerken op Eisenhowers reis naar Zuid-Ameri- ka. Dat was niet fair. Overigens, is er iemand, die Chess man gedwongen heeft om, in plaats van schuld te belijden, tot dit hem deze mar telingen bezorgend verzet Misschien heeft 'n humanitair" ad vocaat hem 'n keer aangespoord, die ook voor eigen naam nog wel iets zag in dit geruchtmakend proces. Maar het énige, dat de misdadiger Chessman had kunnen, mogen en móéten doen schuld bekennenen daaruit de conclusie trek ken straf aanvaarden, dat deed hij juist nietDe mogelijkheid om 'n mil der straf van de zeer milde rechters te ontvangen, zou dan door 'n christen advocaat m.i. moeten zijn gezocht. Instee echter van énig echt-menselijk berouw te tonen, heeft Chessman tot op het allerlaatst de arrogante, interes sante man gespeeld, de scherpzinnige amateur-jurist, de schrijver van ettelijke best-sellers, die het tragisch slachtoffer was niet zijn slachtoffers maar hij, van de moderne beschaving, welke zou dorsten naar wraak De moderne" beschaving, die bij monde van de vrijzinnige theoloog Smits niet wil spreken van „schuld", wél van tragiek Wat zal dan 'n Chessman Ik walg van 'n „beschaving", die zulk 'n onboetvaardig misdadiger de gele genheid verschaft om „steeds veelvul- diger de pers te ontvangen". Dat men hem toestaat te schrijven, is menselijk. Doch dat hij voor 5 boeken 'n uitgever vindt, en talloze kopers en lezers in twaalf verschillende talen, bewijst te meer hoe „beschaafd" wij zijn gewor den. En de door déze lektuur en pers voorgelichte „publieke opinie", lijkt het mèt de vrouwenaanrander te betreuren, dat 'n zó interessant auteur „ontijdig" en „immoreel" de gelegenheid is beno men om de naar cultuurdorstende „ge meenschap" nog verder te verrijken met zijn sensationele ideeën. Maar - gelukkig, Chessman heeft toestemming gegeven zijn leven te verfilmen Reeds staat 'n acteur gereed Wél tonen de barmhartigheden van de moderne beschaving zich wreed. Wreed voor de werkelijke, verge ten slachtoffers. Elseviers weekblad betreurt ook daar om de executie, omdat' aan Moskou's „anti-Westerse propaganda nieuwe kracht is gegeven". Ik betreur, dat in Rusland duizenden onschuldigen, ook Hongaren werden gedood of gemarteld, zonder dat hun in plaats van achtmaal appèl, niet één keer de kans op 'n behoorlijk proces werd gegeven. Voor de Heer Chroest- jov zal ook deze Westerse executie wel niet het laatste middel zijn om eigen misdaden te bedekken. Ik betreur, dat de dode Chessman kans heeft gezien om 'n derde vrouwe lijk slachtoffer te maken in de persoon van de telefoniste, die uit menselijke spanning om hém, '11 verkeerd telefoon- Wij hadden het vorige week over allerlei bewogenheden. Deze troffen wij aan op de laatste classisvergadering in Schoondijke. Deze veelbewogenheid was nog lang niet uitgeput, noch in duur, noch in veel vormigheid. De eerstvolgende was van enigszins humoristische aard, daar tegen het ge bruik van een voorjaarsclassis in, deze vergadering van veel langere duur dreigde te worden dan in de plannen der gastvrouwe was berekend. De honger scheen daarom voor de poort van Schoondijkes jeugdgebouw te staan. Er moet echter aan worden toege voegd, dat deze geen kans heeft gekre gen om de vergaderzaal binnen te drin gen. Er bleken mannen en vrouwen in Schoondijke te wonen, die deze grimmi ge vijand de baas wisten te worden. Er werden noodoplossingen gevonden, die er bepaald niet slecht uitzagen. Warme croquetten legden een eerste fundament in de maagstreek. Ter classisvergade ring werd, zo in de wandelgangen, ver teld, dat wij de soep verorberden, die een Schoondijkse bakker eigenlijk voor zijn eigen huiselijke kring had bestemd. In geval dit gerucht waarheid mocht hebben bevat, dan mogen we zeker ge noemde kring feliciteren met een ge zonde eetlust, want de classicale afge vaardigden hadden er tezamen ook ge noeg aan. Een zaak van meer belang was uiter aard de discussie over de mogelijkheid of wenselijkheid van samenspreking met de broeders der vrijgemaakte kerken. De bespreking was voorbereid door een nr aansloeg en méé door „de publieke wereldopinie" opgejaagd, zich misschien tot in haar sterven toe verwijten zal maken. Tenzij 'n Christen in haar buurt er haar van overtuige, dat ook déze onop zettelijke fout niet bij geval is geschied, doch veeleer 'n ingreep van Hém, die alle ding leidt naar Zijn Raad. Chessman 'n symbool Ja, maar dan van die ingreep van de opperste Rechter, die aan het geval met Zijn recht door Chessman en zijn ad vocaten, 'n eind heeft gemaakt. Bennekom. D. J. Couvée. Met niet al te grote verbazing las ik in het nr van 20 mei, hetgeen de Vlaam se Gaai op zijn onnavolgbaar hoffelijke wijze onthulde over wat zou zijn ver handeld op de vergadering van de clas- sies Axel, gehouden juist op de her inneringsdag van de verraderlijke Duit se inval. In oktober 1957, bij mijn emeritaat vereerd door het verzoek van de Redac tie om na elf jaar mede-opsteller te zijn geweest, als „medewerker" aan te blij ven, heb ik dit eerst na vele weken, aarzelend aanvaard. Waarom ik dan nu voor de tweede maal afscheid neem van „wekelijks strafwerk", dat mij toch lief was ge worden Niet omdat ik elders voor mijn copie zoveel hoger word gehonoreerd, maar om tijdig en eerbiedig ruimte te maken voor minder „ouderwetse" en „uitslui tend tot het Zeeuwse ressort behorende krachten." Ook de „oecumene", d.i. de wereld kerk moet eindelijk ook in de Zeeuwse eens 'n beurt krijgen. En daarom enkel zuiver-provinciale krachten. Dankbaar gedenk ik de hartelijke saamwerking met de weinig traditionele, nog al eens wisselende groep van re dactieleden. in het bijzonder collega dr Stam en het prettig contact met de Drukker, de Heer Olthoff, die in deze veertien jaar inhoud en vorm telkens wist te variëren. Dankbaar tenslotte, dat ik op mijn verminderde belangstelling van vele le zers, jaar op jaar blijkend uit velerlei oord en kerk èn voor de eer mij nogal eens aangedaan door dag- en weekbla den, die mijn artikelen geheel of ge deeltelijk overnamen en bespraken. Dankbaar tenslotte, dat ik op mijn wijde, ruige heide meer tijd krijg voor studie van de natuur, met haar koekoe ken en vlaamse gaaien, welke laatste juist nu broeden, in de gespannen ver wachting op de reeds aanrukkende nieuwe krachten, die onze kerkbode zul len opstoten in de vaart der kerken. D. J. Couvée. Bennekom, 20 mei '60. commissie, die de stukken van het ver leden had verzameld, nagezien en ver menigvuldigd, opdat de kerkeraden zich konden oriënteren. Bij alle eenparigheid over de wenselijkheid van nader contact met de vrijgemaakte kerken bleek er tevens een vrij diepgaand verschil van mening te bestaan over de wijze, waar op contact moest worden gezocht. Ter tafel was eigenlijk maar één concreet voorstel, namelijk van de kerk van Oostburg. In de boodschappen, die an dere kerkeraden ter tafel brachten, la gen evenwel bepaalde 'suggesties opge sloten, die wel als voorstellen-in-staat- van-wording konden worden opgevat. Het Oostburgse voorstel kwam het eerst in bespreking, omdat dit de verste strekking had. Het trok uit de terzijde stelling van de vervangingsformule de consequentie, dat ten tijde der scheuring conformatie gevraagd was aan leerbe- sluiten, die achteraf bezien niet nodig waren gebleken en derhalve terzijde ge steld. Als ons aandeel in de schuld der scheuring diende derhalve erkend te worden, dat „toen" geëist werd, wat thans niet meer geëist wordt, hoewel van een gewijzigde situatie of tenminste van een verbeterde situatie niet kan worden gesproken. Het merendeel der classis trok blijk baar deze consequentie niet in dezelfde zin als de kerk van Oostburg en wilde veeleer voortgaan in de koers, die was ingeslagen met de revisie van 1950, toen enkele handelingen van het verleden zijn betreurd en de uitspraak, die de scheuring bezegelde, van een, naar het oordeel der classis verkeerde interpre tatie werd gezuiverd. De vrucht van deze uitspraak van 1950 is voor de samenspreking vrijwel nihil geweest. Toch meende de meerder heid het, in wat gewijzigde vorm, in dezelfde geest opnieuw te moeten pro beren en kwam met op een na algemene stem tot de aanvaarding van het be sluit, dat in de korte notulen wordt weergegeven. Het grootste werk was hiermee voor de classis achter de rug. Nog diende afscheid genomen te worden van Ds. H. A. van Bottenburg, die D.V. in augustus als veldprediker voor een jaar gaat dienen. De assessor sprak hem passende woorden toe. In de tijd van zijn afwezigheid zal door de andere pre dikanten in Schoondijke dienst gedaan worden met uitzondering van een maal per maand. Consulent wordt Ds Van Mechelen, die daarmee net niet het eer ste halfjaar van consulentsloos bestaan gedurende een totaal van 11 dienstjaren in Zeeuws Vlaanderen kan volmaken. Een zaak, die in het westelijk deel de aandacht van de komende weken zal vragen, is de tentcampagne in Cadzand. Reeds maandenlang zijn de voorberei dingen aan de gang. Steeds meer wordt duidelijk, hoe ver in het voren men een dergelijke campagne moet plannen, vooral met het oog op de toebereiding van de medewerkers en -werksters op Kom, laat ik nog eens iets uit de bus vertellen. Niet, dat ik alle dagen in dat onmisbaar vervoermiddel een eigen auto bezit ik nog niet - zit, maar zo af en toe ga ik er eens op uit, want zoveel beleef je niet op een stil dorp. Eigenlijk moest een dominé op een eiland wat meer gelegenheid hebben 0111 wat frisse lucht te happen, want het wordt wel wat bedompt steeds in de zelfde admosfeer te ademen. Wat we hier te zien krijgen is alles van papier je leest alles in de krant en dat ding is vandaag fonkelnieuw en de volgende dag heeft je echtgenote hem onder een petroleumstelletje gelegd. Gelukkig heeft een mens z'n fantasie en kan hij zich bij de foto's uit „de Spiegel" dro men van bloemencorso's, floriade's en dergelijke geur- en kleurtentoonstellin- gen meer. Maar, o ja, ik zou 't hebben over de bus. En daarin leerde ik weer een lesje, dat een mens op z'n oude dag blijkbaar nog maar moeilijk leert. Wat een reeks van veronderstellingen, lichtvaar dige oordeelvellingen, ongecontroleerde praatjes, die het leven van velen kunnen bedroeven Ik ging dan weer huis waarts, nadat ik nog al een fikse reis achter de rug had en stapte ergens in de bus. E11 daar zie ik een jonge kerel zitten en ik kijk wat verbaasd naar hem en zeg een beetje uitbundig „Zo, Ka- rel, wat heb ik nu aan de hand met je, op maandagmiddag in de bus, ben je soms al aan 't rentenieren, terwijl je nog maar pas getrouwd ben En Karei keek me een beetje beduusd aan en antwoordde „Ja, dominé, ik ben aan 't rentenieren, maar het is niet voor m'n pleizier. Ik heb een afwijking gekregen en kan onmogelijk meer wer ken. En daarbij komt, dat ik op het ogenblik geen uitkering krijg. Dus zit ten we heel moeilijk". Daar zat ik met m'11 voorbarige, on bedachte opmerking, hoewel de jonge man, mij kennende, 't niet zo kwaad opnam. Maar ik bedachtwat is dat nu toch fout van je en ik betrapte in m'n eigen hof de vos „loslippigheid", die door zijn soms speelse dartelheid tere bloemen kan kneuzen. Gebeurt 't niet vaak, dat je moet zeg gen hé, had ik dat nu maar voor me gehouden, ik heb ongewild pijn gedaan. In plaats van belangstellend te infor meren zeg. Karei, heb je wat bijzon ders in de familie of zo, dat je op reis ben, want anders werk je toch of iets dergelijks. Maar nee, dadelijk maar er uitflappen ben je aan 't rentenieren Zulke gevallen heb ik al meer mee gemaakt, onder anderen met een jonge vrouw, die pas uit een zenuwinrichting ontslagen was al deed ik helemaal geen onbescheiden vragen, maar al pra tende begreep ik, dat zij in de allerbe droevendste omstandigheden verkeerde en dus een grapje allerminst op z'n plaats zou zijn geweest. De Bijbel waarschuwt vele malen te gen die bewegelijke tong, die soms 011- bedwingelijk is. En nu heb ik zelf meer malen uit Jacobus gepreekt en over Zondag 43 en toch sloop die kleine vos hun en haar taak. Daartoe zijn dan ook maandelijkse samenkomsten gehouden, waarop verschillende vragen zijn door gepraat in gesprekskringen. De cursus voor huisbezoek, uitgegeven door het evangelisatiecentrum in Baarn, verleen de daarbij goede diensten. Ruim 20 per sonen van Hervormde, Vrij Evangeli sche en Geref. kant waren daartoe in Cadzand getrouw bijeen. Als thema voor deze campagne werd voorgeslagen: Het Koninkrijk van God is nabij. De sprekers zijn weer gekozen uit het eigen gewest. Gelukkig is het land van Cad zand rijk aan zangkoren en muzikale ensembles, zodat muzikale medewerking is verzekerd. Op een avond zal getracht worden vragen te doen beantwoorden door een forum. Kindersamenkomsten waren tot nog toe, wat de opkomst be treft, succesrijk. Gehoopt wordt op een naar verhouding evenredige toeloop ge durende deze actie. Na 3 juni, de laat ste instructiedag, tevens dag van gebed, zal de actie aanvangen met de uitnodi ging, die persoonlijk, huis aan huis, op een 300 adressen zal worden gedaan. Na de tentsamenkomsten wacht nog veel bezoekwerk, twee rondes tenmin ste. Helaas is het aantal krachten nog betrekkelijk gering. Toch is er, vergele ken met vroeger, vooruitgang, waarvoor wij dankbaar zijn. J. B. v. M. „loslippigheid" nog dartel rond Geluk kig heb ik hem „betrapt", maar ja „van gen" is een tweede. We konden onze tong dikwijls beter gebruiken om nl. te getuigen van ons geloof en dan is die tong dikwijls zeer traag Uit het oude-Vossenland. ZAAMSLAG Opbrengst V.U.-busjes. De opbrengst van de V.U.-busjes be droeg bij de laatste lichting de som van 199,70. Dit is een mooi bedrag. Gaat zo voort Naar hereniging Daarmee bedoel ik natuurlijk de her eniging met die broeders en zusters, die zich hebben vrijgemaakt, gelijk dat- heet. Sinds de Generale Synode de z.g. „vervangingsformule" terug nam, is er alom in ons land iets in beweging ge komen. Niet alleen in onze kerken, maar ook bij de vrijgemaakten. Dat is iets om dankbaar voor te zijn. Laat het nog niet algemeen zijn, toch ontwaakte op meer dan één plaats het besef, dat dit gescheiden leven voor God niet te ver antwoorden is. En dat er iets gedaan moet worden om weer bij elkaar te ko men en weer samen te gaan leven onder één kerkelijk dak. Op onze laatste clas sisvergadering is ook over deze dingen breedvoerig gesproken. Met name over de vraag wat gaan wij als kerken in de classis Axel doen En wat künnen wij in deze doen Dat houdt ook in wat kunnen wij hier in Zaamslag doen? En dan zijn er natuurlijk allerlei moge lijkheden briefwisseling, samenspre king, enz.. De kerkeraad heeft in deze nog geen definitief besluit genomen. Toch kunnen wij nu reeds iets doen. Bidden voor-de hereniging Zullen wij iets bereiken, dan zal er toch eerst ge beden moeten worden. Als wij in het puur-menselijke vlak blijven dan is elke poging tot hereniging tot mislukking ge doemd. Wordt het gebedszaak, dan gaat God Zelf voor ons strijden en wie zal Hem dan keren In vij[ minuten Eens even heel scherp gezegd die hereniging kon in vijf minuten voor el kaar zijn. Als wij ons eens goed reali seerden, van weerszijden, wat het echte christen-zijn inhoudt. Jaren geleden heeft wijlen prof. Schilder eens geschre ven over wereldse methoden in de kerk. Passen wij in de kerk niet vaak wereld se methoden toe En vergeten wij niet dikwijls, dat het leven van de christen radicaal anders is dan van de mens van de wereld Als dat radicaal-anders-zijn ons meer beheerste, dan was het in vijf minuten voor elkaar. Dan gaan wij niet wroeten in het verleden en dan staan wij niet op recht en gelijk, maar dan reiken wij elkaar de broederhand. Dan wedijveren wij met elkaar om de eerste te zijn, die zegtwij hebben gezondigd. Dan achten wij de ander uitnemender dan ons zelf. Ónder de knoet van de anti-christ zijn wij in vijf minuten weer één. Dacht u ook niet Waarom zou het dan nu ook niet kunnen onder de staf van Jezus M. den B,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 2