5Conincj der wereld Van de wijde, ruige Heide vijftiende jaargang No. 48 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 27 mei i960 MEDITATIE LOOFT DEN HERE ALLE VOLKEN Chessman - en wat men vergat ZEEUWSE KERKBODE Berichten en opgaven Predikbeur ten tot dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg Hoofdredacteur Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren: Ds a. Koning, Ds j. B. van Mechelen, Ds a. Schippers, Drs a. Verschoor. Medewerker Ds D. j. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs: 3,— per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Zeeland heeft mooie dagen doorleefd. De Vorstin was in ons midden en heeft met grote belangstelling kennis genomen van de veranderingen, welke hier tot stand komen. Zij verkeerde uren temidden van vele genodigden, en heeft verder op de dor pen nog met menigeen gesproken. Liefde en respekt zijn daarbij aan de dag getreden. Rijk is een volk met zulk een Vorstin, die toont mee te leven met héél het le ven van haar volk, van oud en jong. En, rijk is ook ons Vorstenhuis, dat het zó temidden van het volk verkeert. Daarin straalt iets af van de Majes teit, die Jezus Christus heeft geopen baard. De betrekking tot de Koning dei- koningen wordt onder ons erkend, en het kwam ook in die belangrijke dagen tot uiting. Daarin is een klein volk groot". Wat we tegelijk beleefden op het we reldtoneel, was teleurstellend en bedroe vend. De „geest" uit Rusland bracht niets dan ellende. Gelukkig zijn de wes terse mogendheden er maar niet té veel op ingegaan, want eigenlijk was het een kwajongensvertoning. ,,Ik ben boos, ik doe lekker niet mee." Zonder enige stijl was het optreden van de Russische dik- tator. Scheldpartijen, waarvoor men naar bepaalde volksbuurten moet gaan, werden daar zo maar even „weggege ven". Intussen bemerkte Chroetsjew, dat je beter over een paar millioen gedrilde slaven kunt staan, dan over vertegen woordigers van vrije volken. Die jour nalisten in Parijs hebben het hem wel duidelijk gemaakt, dat zijn indruk „al leen maar belachwekkend" was. In Oost-Berlijn ging het beter. Alles op kommando, zonder persoonlijk inzicht of vrije wil. De wrijving met het westen was wel heel erg en Eisenhower kreeg alles op zijn hoofd. Toch hebt u wel gemerkt, dat de rus- sische beer meer gromt dan dat hij aktie voert. Wat waren velen al bang voor een vredesverdrag tussen Rusland en Oost-Duitsland. Maar, zover zijn we nog niet. De woorden „rollen" gemak kelijker dan dat hier „daden" komen. Met dat al was het hele optreden van Chroestsjew en de zijnen een walgelijke vertoning, waaraan elke glans ontbrak. Als dit dan ligt in de sfeer van de democratie, kan men voor zulk een de mocratie geen goed woord over hebben. Het is te hopen, dat het in ons vader land wordt opgemerkt. Van dit bolsjewisme kan wel „.ge weld" uitgaan, maar geen gezag. Wan neer de bolsjewisten over delen dei- aarde de scepter willen zwaaien, dan ligt daarin niet de uitvoering van een opdracht, die hen is gegeven. Dit is gewelddadig optreden, dat de volken onder de indruk moet brengen. Op deze dingen wijzen wij in de week, dat de Kerk mag herdenken de hemelvaart van haar Heer. Als gezaghebber in het wereldgebeu ren treedt Jezus op. Alle macht is Hem gegeven. En Hij zal die wereld, met de kerk in het middelpunt, leiden naar het van God gewilde einde. Dit is de aanbidding der kerk Ko ning der wereld. Daarin wordt Christus verheerlijkt. En daarin ontvangen wij de troost der genade. Die wereld, waarmee wij worstelen, staat onder de heerschappij van onze Koning Hij houdt haar vast Deze dingen moeten véél meer ons leven binnendringen. Rondom de ge dachtenis van Christus' hemelvaart zég gen wij dat tot elkander. Het is aan u, om u daaraan te hou den. 't Leven, onder de indruk van de hemelvaart van Christus. Laat ons daarnaar verlangen C. St. Looft den Hete, alle gij volken, prijst Hem, alle gij natiën want zijn goedertierenheid is machtig over ons, en des Heren trouw is tot in eeuwigheid. Halleluja. Psalm 117. Hoe is het mogelijk Deze kleinste der psalmen van een klein volk spreekt van een wereldwijd gebied. Alle volken, alle natiën worden opgewekt zich lovend en dankend te scharen onder het éne gezag van Israëls God. Vreemd moet dat velen in de oren hebben geklonken. Deze tem pelzang schijnt een liturgische vorm van ijdele zelfverheffing. Israël en de volken. Machtige heersers waren rondom Israël. Die bepaalden het we reldgebeuren. Was het geen waan die grootmachten op te wekken tot de lofprijzing van 's Heren naam En is het dat vandaag de dag niet nog, na een topconferentie, waarvan het toppunt is, dat de punt kwam voor het begin Van een hersenschim is hier echter geen sprake. Israël bezat de belofte van God. Geen ijdele zaak. De belofte, d.i. de verborgen maar onweerstaanbare macht van 's Heren goedertierenheid en trouw, die naar de vervulling heen werkt. Dat betekent, in Israël was de Christus, die uit hen voortkomen zou. Daarom is in de komst en het werk van de Here Jezus Christus de vervulling. In Hem zijn al de beloften aan de vaderen gedaan bevestigd. Niet Israël verhief zich, wanneer het in zijn tempelzang alle volken opwekte tot de lofprijzing van God. maar Hij, die komen zou. En Hij werd verheven. Hij voer ten hemel op vol eer. Hij heerst over Israël en de volken. Voor Hem zal alle knie zich buigen. Daarom haalt Paulus in Romeinen 15 deze psalm aan als in Christus vervulde profetie. Hij ziet Israël en de volken samen staan voor de troon van God, de God der hoop. En hij wekt de gemeente daarom op overvloedig te zijn in de hoop. Het wereldwijd uitzicht van deze psalm gaat in vervulling. Gods goedertierenheid en trouw over allen, die in Christus Jezus zijn, is daar waarborg voor en werkt daar ook heen, ook in en door hen. Het éne heil is bestemd voor alle volken. We gaan het op Pinksteren weer gedenken. De kracht van de Heilige Geest doe ons overvloedig zijn in de hoop. Levend in de verwachting van 's Heren toekomst, zullen we ook overvloedig zijn in ons gebed en in onze gaven voor de voort gang van het Evangelie in de dienst der zending. Het Halleluja van de psalm heeft zijn spits in de lof des Heren van alle volken. En als de lof des Heren waarheid is in Uw binnen ste, dan strekt zich ook het verlangen en het werk van LIw hopen en verwachten daarheen looft den Here alle volken. Serooskerke (W.) S. VAN WOUWE. Enige weken geleden, heeft de hele wereld, tot in de concertzalen waar de Mattheiispassion werd uitgevoerd, ge legenheid ontvangen zich voor de zo veelste maal te bezinnen op het meest perfide proces, dat ooit tegen alle God delijke en menselijke wetten in werd doorgezet, toen 'n door de opperste rechter tot driemaal onschuldig ver klaarde, toch werd geëxecuteerd aan 'n kruis. Ons overwegen en nabetrachten werd doorkruist door het voor de zoveelste keer aangevochten proces tegen de vrouwen-ontvoerder en -aanrander Chessman én. dat tegen de vergiftiger van zijn eigen vrouw, dr Obdam en mogelijke vergiftiger van 'n „bevriend" medegevangene. Wat zijn de mensen vandaag braaf en wat is vooral hun rechtsgevoel prach tig ontwikkeld, tot bij Chroestjov. Jood en heiden, zoals men wel zegt, kwam in 't geweer. Uit alle oorden der wereld hagelde 't verzoeken, protesten. In naam van het recht bekogelde men Ameri kaanse ambassades. „Voor de wereld opinie was in dit geval de executie im moreel." „Twaalf jaar van martelende onzekerheid over zijn executie hebben Chessman tot een symbool gemaakt". 'n Symbool Waarvan Misschien ben ik de enige en dan keihard of immoreel, maar ik versta déze verontwaardiging ook in onze eigen dagbladen slechts ten dele. En ik plaats 'n dik vraagteken achter de moraliteit en het rechtsbesef van vele wraakroe pende lieden, die mij schijnen in hun haast één en ander te vergeten. Het ont breekt onze telkens weer agiterende mensheid, vandaag tegen dit, morgen tegen het precies tegenovergestelde, niet aan z.g. liefde, amour, love, tot wal- gens toe bezongen van de nuchtere och tend tot in de zwoele nacht niet aan „humaniteit" tot de waterigste toe .niet aan „waardering" of „begrip" voor an dermans mening, zelfs de meest godde loze maar wél aan 'n zuiver besef voor recht, Gods recht, voor zonde en schuld! Vraag het slechts aan die plots door zijn grofheid uit de onbekendheid opge doken theoloog, professor Smits, die nog wel zo „christelijk" wil zijn te ge wagen van „zonde", en van „tragiek", maar persé niet van schulden die zó te spreken juist het ware en diepste Christendom acht Laat ons eens rustig de feiten bezien in het inderdaad pijnlijk geval van onze medemens Chessman. Ik ga daarbij uit van het feit, dat hij op eigen verzoek tot zeven maal is be recht, en zeven maal door verschillende instanties is ter dood verwezen. Wie hem voor mogelijk onschuldig of ontoerekenbaar houdt, miskent de feiten en moet zelfs de lichtste straf voor hem afkeuren. In de tweede plaats is daar het feit ten spijt van Mr Bouma's poging dit in Ned. Gedachten om te buigen dat de Almachtige zelf de doodstraf heeft ingesteld. Hetgeen niet uit-, doch insluit, dat deze schrikkelijke vergelding alleen in onmiskenbaar duidelijke casus mag toegepast, waarvoor Mr Bouma waardevolle opmerkingen heeft ge maakt. De verantwoordelijke rechter moet speelruimte gelaten Misschien zou men 'n eenparig oordeel moeten voorschrijven Wie echter uit me/islievendheid de moordenaar van 'n mens „sparen" wil door levenslange opsluiting, en alle doodstraf als verouderde „wraakleer" verwerpt, verzet zich niet slechts tegen Chessmans „gemartel" van twaalf jaar onzekerheid, doch tegen Gods recht en wijsheid zelf, Wien alléén de wraak toekomt, en mag bepalen. Die daarom ook alléén de vervloekte Kaïn mocht spa ren, echter toch weer aankondigt, dat „die Kaïn doodt, zal zevenvoudig boe ten" Vermoedelijk niet door levens lange gevangenisstraf Men herinnere zich verder, dat, an ders dan in óns land, waar kidnapping 'n zeldzaamheid bleef, de Amerikaanse „publieke opinie" de wetgever daar heeft gedrongen om de doodstraf te stellen op elke „ontvoering" reeds, na de duivelse diefstal van het kind van de dappere vliegenier Lindberg. Daar mee heeft diezelfde thans zo veront waardigde „publieke opinie" destijds openlijk of stilzwijgend ingestemd. Het gemartel van de vereerde Lindberg leed iedere vader en moeder mee en het ge martel van het gedode kind was on voorstelbaar. Thans protesteert „de we reld" tegen de terechtstelling van 'n onboetvaardige schurk, die twee jonge vrouwen, welke hij mogelijk méér op zettelijk lijden deed in enkele martelen de uren, dan deze gevoelloze atheïst zonder iemands opzet leed in twaalf ja ren, om met 'n glimlach de geloochende eeuwigheid tegemoet te gaan. Wie dénkt zelfs nog maar aan die twee vrouwen Enkel de beklagenswaardige Cressman is nog in zicht. Elseviers Weekblad prees de slot- show als 'n sterven „met vreemde waar digheid" Vreemd was het wel, met zestig toe schouwers rond de glazen kooi. Maar zo valt men mij onge duldig in de rede gij verwaarloost het feit, dat Chessman twaalf jaar in martelende onzekerheid is gehouden en acht maal vergeefs heeft gehoopt Kunt gij u dit voorstellen Neen, dat kan ik niet, hoewel het mij in mijn leventje op andere wijs aan mar telende onzekerheden vooral in bezet tingstijd niet heeft ontbroken. Ik kan mij eigenlijk helemaal slechts moeilijk indenken in het gemoed van 'n Chess man, ofschoon ik zes jaar celbezoeker ben geweest in de Rotterdamse gevan genis, waar ook bij enkelen slechts heel weinig „gemoed" aanwezig bleek en toch soms op 't onverwachtst zich nog openbaarde. Spreekt Paulus niet van „de waarheid in ongerechtigheid ten onderhouden" En van „leugenspre kers, die in hun eigen geweten gebrand merkt" zijn Wat de „wereldopinie" gehéél lijkt te vergeten, is, dat Chessman zijn on zekerheden alle acht aan zichzelf heeft te dankendoor zich steeds weer op nieuw, tot op het allerlaatst te verzetten, niet slechts tegen de doodstraf, doch tegen élke straf. Hij „daagde het Hof uit" en liep „graag met zichzelf te koop". Bij testament verklaart hij zich nóg eens voor onschuldig En de naam van de hém bekende werkelijke schul dige verzwijgt hij, om 'n zelfs aan zijn vrouwen en advocaat onbekende doch ter niet in gevaar te brengen Voor één uitstel, het achtste, moet 'n uitzondering gemaakt, ofschoon hij zelf juist weer 'n verzoek had ingediend of zóu indienen, nl. dat uitstel, hetwelk om politieke redenen op 'n wenk van Was hington zou zijn verleend, met het oog

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1