Officiële Berichten Kleine Vossen tuiging zijn geschokt, dat hij de dogma tiek toch wel kende. Intussen verzekerde ik hem. dat ik hiervan geen woord op de preekstoel had gebracht, maar dat ik „rechtvaar dig voor God" ongeveer zö had ver klaard, dat het weer goed is tussen God en m'n ziel. Wat hem nogal van mij meeviel, geloof ik. Deze broeder leeft nog, nadat hij ge storven is. Ik ben er vast van overtuigd, dat er in de gemeente heel vaak zo ge dacht wordt de catechismuspreek, dat is de leer, de dogmatiek. Misschien hebben we daar zelf ook wel schuld aan. Toen ik eens met een collega sprak over het omwisselen van de preek, betoonde hij zich hiervan een vurig tegenstander, onder de argumen tering ,,'s morgens het evangelie, 's middags de leer". Nu twijfel ik geen ogenblik, of m'n collega zal in zijn leer- preek ook wel het evangelie verkondi gen, maar waarom moeten we dan ook aan die bemaming zo angstvallig vast blijven houden Ook art. 68 van de nieuwe kerkorde spreekt van de ontvou wing van de leer, maar gelukkig staat er bij, dat door die ontvouwing het Woord zal worden bediend. En als het Woord wordt bediend, dan denk ik, dat het evangelie wel gepredikt wordt. Ik ben blij, dat art. 68 zegt, dat in één van de kerkdiensten deze bizondere Woordbedening zal moeten plaats heb ben. Daarbij wordt het dus aan de vrij heid der kerken gelaten, of dat 's mor gens of 's middags zal zijn. Persoonlijk meen ik, dat het goed is, hierin afwisseling te brengen. Niet om de tegenstelling evangelie-leer, ook niet, omdat sommigen bepaalde diensten stelselmatig verzuimen en om hen dus op deze manier te „vangen". Ik denk daarbij in hoofdzaak aan die mensen, die heus maar eenmaal kunnen komen en zo altijd alleen maar öf de morgen- öf de middagdienst kunnen bijwonen. En van prioriteit of van meerwaarde spreek ik niet, maar de catechismuspreek is wél anders dan de andere preek en zo zouden deze mensen, die er stellig in elke gemeente wel zijn, altijd de ca techismuspreek horen of ook nooit. Wat, naar ik meen, niet tot hun geeste lijk welzijn is. Zelf heb ik de gewoonte, het niet elke week om te wisselen. Ik doe het bij ge deelten, omdat anders teveel bepaalde gedeelten b.v. het credo, de wet en het gebed uiteengerukt worden. Wat ook z'n bezwaar heeft voor de andere preek, als daarin vervolgstoffen worden be handeld. Die willen de mensen, als 't even kan, ook graag blijven volgen. Waarbij dan inderdaad de dogmatiek niet op de preekstoel moet komen. Die is voor de keuken, niet voor het diner. Natuurlijk wél het dogma. Sommigen willen ook alle dogma weren, maar ze weten niet, wat ze zeggen en daarom rekenen we het hun maar niet toe. Ik zou tenminste in een kerk, waar van het dogma niet mocht worden gespro ken, nooit een voet zetten. In het begin van m'n praatje sprak ik van een meerderheid, die de catechis- preek niet zo apprecieert. Het is natuur lijk moeilijk precies te zeggen. Maar goed, misschien is het dan een minder heid, maar vast staat, dat hij bij zeer velen ook waardering vindt. En onder die velen ook veel jongeren. Telkens ontmoet ik weer jonge men sen, die nog graag door Ursinus willen onderwezen worden en daarom ben ik blij, dat ook in de nieuwe kerkorde in art. 68 wordt bepaald, dat in één van de kerkdiensten het Woord zal worden bediend door ontvouwing van de chris telijke leer, gelijk zij uit de Heilige Schrift is samengevat in de Heidelberg- se Catechismus. bereiken. Totdat ik bemerk, dat een militair, die daar wat rond hangt, een wat gevulde binnenzak in z'n tuniek heeft en van uit die binnenzak ruisen klanken, stemmen, muziek. Nu had ik wel meer gehoord van kleine radiotoe stelletjes, maar ik had ze nog niet ge zien. K.-B. v. d. L. En daar loopt me een jonge man zo maar, interesseloos, achteloos rond met heel de wereld-aan-stemmen-en-tonen in z'n zak Met z'n wijsvinger ontsluit hij een concertzaal in Brussel, laat Eisenhouwer opkomen en spreken, duwt deze staatsman weer opzij om een film ster te laten kwinkeleren, om dan ver volgens met een rukje leeuwen en tij gers bij etentijd in Artis te laten brullen. De wereld-in-allerlei-toonaard in de binnenzak En dat vindt die jongeman heel gewoon, leuk, aardig, gezellig verwon dering, verbazing is er niet bij alle daags en allergewoonst is 't technisch wonder. Is 't wonder, zo dacht ik verder, dat de mensen zeer moeilijk meer in extase geraken en 't meest verwonderend s- waardige met een glimlach laten passe ren En als je dan daarbij straks ook de televisie in je binnenzak hebt of lie ver gezegd voor de borst, wat ter we reld moet dan nog belangstelling wek ken Vroeger zei men wel eens 'k heb die man in m'n zak, dat wil zeggen ik heb 'k Liep ergens op een perron. Er was weinig reizend publiek, 't Was stil en zonnig weer. Ik loop wat op en neer te drentelen en luister naar de drukdoende vogeltjes, die volop in voorjaarsstem ming zijn, in bruiloftstooi met trillend- schoon van vederen. Alles zo heerlijk, onnavolgbaar in heerlijkheid, waarbij alle techniek maar knutselwerk is. Zo peins ik maar, daar hoor ik op eens de tonen van muziek, een orkest met allerlei soorten instrumenten. En daar meteen de stem van een dame, die wat meedeelt over een volgend nummer. Vervolgens verneem ik de sonore stem van een spreker, die 't heeft over de topconferentie. Ik begrijp er niets van. Ik kijk al rond, maar kan geen huiskamer ontdekken, VBTi waaruit deze klankenstroom mij kan hem door nu hebben we heel de wereld in onze zak. En toch heeft men de wereld wel in z'n zak Kent men de wereld Is juist de wereld met al haar technische apparaten en wondere vin dingen, waardoor wij kunnen horen en zien door muren en over zeeën, waar door we Amerikanen en Papoea's in onze huiskamer ontvangen, als we 't maar wensen is juist die ontsloten we reld wellicht meer verborgen dan ooit te voren Onderkent onze tijd met zijn alhorend oor en alziend oog wel de diepte van satan en de verborgenheid der godde loosheid Wordt Babyion, de zondige overspe lige wereld, in Openb. 17 niet genoemd met de naam „Verborgenheid" De grootste en meest wonderbaar lijke vinding van 's mensen vernuft wekt geen blijvende verwondering, maar juist vervlakking, zodat men zich over niets meer verbaast en oog en oor, hoe ook gescherpt, juist gesloten wordt voor de gruwel der zonde en er hoe langer hoe minder verwondering is over de „ver borgenheden" des geloofs, de verbor genheid der godzaligheid, dat door Je zus Christus de verborgen machten der goddeloosheid naakt tentoongesteld zijn! Nee, we hebben de wereld niet in onze zak, maar een christen draagt de hemel in het hart en dat wekt blijvende verwondering Llit het oud-Vossenland. VERSLAG van de vergadering der Classis Axel, gehouden te Schoondijke op 10 mei 1960. 1. Namens de roepende Kerk van Axel opent Ds. A. van Leeuwen. 2. De Kerken van Oostburg en Hoek zien de credentiebrieven na, welke in orde worden bevonden. 3. Het moderamen neemt zitting Ds. H. A. van Bottenburg, praeses Ds. A. J. Verbeek, scriba Ds. M. den Boer, assessor Ds. J. D. de Vries, 2e scriba. 4. De praeses roept allen een hartelijk wel kom toe. In het bijzonder aan de diakenen, die present zijn i.v.m. project liquidatie I.P.S., en aan Ds. G. J. Grafe, sinds 8 mei hulppred. te Breskens, die voor het eerst ter vergadering is en adviserende stem krijgt. 5. Diaken Loeve (Axel) brengt een rapport uit namens de diakenen i.v.m. het project li quidatie I.P.S. Besloten wordtde gelden te verdelen via de Quatatiecijfers. Bestemming in W.Z. VI. Bejaardencentrum, in O.Z. VI. Maatschappelijk werk. 6. Notulen worden gelezen, onveranderd vastgesteld en getekend. 7. Verkiezingen Particuliere Synode 1960. Predikanten Primi Ds. J. B. van Mechelen, Oostburg en Ds. A. v. Leeuwen, Axel. Sec. Ds. W. C. van Hattem, Terneuzen en Ds. J. D. de Vries, Aardenburg. Ouderlingen Primi Br. B. de Putter, Hoek en Br. M. van Langevelde, Terneuzen. Sec. Br. P. de Feijter, Axel en Br. L. Rentier, Oost burg. Diakenen Primus Br. J. Scheele, Terneuzen. Secundus Br. van den Driest, Oostburg. 8. Mededeling van gehouden correspondentie. 9. Ingekomen stukken a. Schrijven van Generale Deputaten Evan gelisatie i.v.m. eventueel te stichten Predikants plaats voor de Evangelisatie in W.Z. Vlaan deren. b. Rapport over de kerkelijke bearbeiding van doofstommen. c. Schrijven van Deputaten voor de emigra tie i.v.m. het verstrekken van volledige gege vens betreffende emigranten. d. Schrijven Classis Harderwijk i.v.m. los making Ds. Bolwijn te Harde. c. Schrijven van Deputaten voor de Zending onder Israëlverzoek om benoeming ener Clas sical Deputaat. f. Schrijven van Br. W. Boogaards over re gelmatige kwartaalstortingen kinderbijslag. g. Schrijven van Cl. Zierikzee over de posi tie diakenen in meerdere vergaderingen, over een nieuwe basis voor de Zeeuwse Kerkbode en over een voorstel inzake de kinderbijslag regeling. Wat de Kerkbode betreft, wordt besloten ter Part. Synode adhaesie te betuigen met het voor stel cl. Zierikzee en voorts voor te stellen een nieuwe Commissie van Cl. Deputaten te be noemen, die samen met de bestaande Redactie commissie een herziening van de vormgeving en inkleding der Kerkbode moet voorbereiden 10. Rapporten Ds. J. B. v. Mechelen rap porteert over zaken betreffende Art. 11. Ds. A. J. Verbeek rapporteert over een schrijven van de C.B.T.B. over de relatie tot de Stichting P. Ec. S. Ds. A. van Leeuwen over een schrijven van Ev. Deputaten inzake Classicaal toezicht op het plaatselijk Evangelisatiewerk. Classicale Depu taten zullen zich hierover beraden. Voorts een Rapport van de Commissie tot onderzoek van de gang van zaken bij de scheu ring der Geref. Kerken in de Cl. Axel. Besloten wordtvan Classiswege tot de vrij gemaakte Kerken in Z. Vlaanderen een verzoek te doen uitgaan tot broederlijke samenspreking. 11. Rondvraag naar Art. 48 K.O. sub 2. 12. Benoemingen Deputaten. Classis Axel. Art. 11. Classis: Ds. J. B. van Mecehelen en de brs. N. v. Rijswijk, Irenestraat 11Axel en Joh. de Feijter, W 74, Schoondijke. Art. 11Provincie Ds. J. B. van Mechelen. Art. 17. h.t. vacantDs. A. van Leeuwen, Secundus. Art. 20. Prov. Ds. A. van Leeuwen. Secun dus Ds. H. A. van Bottenburg. Art. 53. Prov.Ds. M. den Boer. Secundus Ds. J. B. van Mecehelen. Kerkvisitatie Di. M. den Boer en J. B. van Mechelen Secundi Di. van Leeuwen en van Hattem. Quaestor Classis Axel J. R. Bot, Bredestraat 89, Oostburg. Giro 228613, t.n.v. Classis Axel, Oostburg. SecundusBr. J. Fraanje, Nieuw- straat, Oostburg. Regeling vacaturediensten: Ds. A. J. Verbeek. Controle collectenDs. J. D. de Vries. Regeling examina Di. J. B. van Mechelen en Ds. M. den Boer. SecundiDi. van Leeuwen en van Hattem. Zending Ds. A. van Leeuwen, pri. Ds. J. D. de Vries, sec. Zending onder de Joden Ds. M. den Boei-. Evangelisatie Prov.Ds. W. C. van Hat tem, pr. Ds. A. van Leeuwen, sec. Evangelisatie Class. Ds. W. C. van Hattem en Ds. A. van Leeuwen en Br. Passchier, Schoondijke. MilitairenDs. A. J. Verbeek. Geest, verzorging opv. ter koopvaardijBrs. A. J. v. d. Ree en P. Joosse. Geest, verzorging schippersC. L. Kolijn, W. de Zwijgerlaan 30, Terneuzen en G. W. Buijze, Ph. v. Kleefstraat 54, Breskens. Geest, verzorging schippers (Classis): G. W. Buijze, Breskens, pr. P. Zegers, Boulevard 124, Breskens, sec. Doofstommen Ds. J. D. de Vries. Redactie Zeeuwse Kerkbode Ds. B. van Mechelen. SecundusDs. A. van Leeuwen. Scriba Ds. A. J. Verbeek. 13. Consulentschappen Ds. J. B. van Me chelen wordt consulent van Schoondijke, zo lang Ds. H. A. van Bottenburg in militaire dienst is. 14. Vac. diensten. Breskens behoudt vac.- diensten tot en met september 1960. Schoondijke vraagt en krijgt diensten voor alle zondagen van de maand (op de laatste na!). Ze zullen in de Kerkbode worden gepubliceerd. 15. Aanwijzing roepende kerk voor volgende Classisvergadering (6 sept. te Terneuzen om 9.30 uur): Breskens. Moderamen: Ds. W. C. van Hattem, Praeses Ds. A. J. Verbeek, Scri ba Ds. M. den Boer, Assessor Ds. J. D. de Vries, 2e Scriba. 16. Alg. rondvraag. a. Ds. G. J. Grafe uit zijn erkentelijkheid voor alle medewerking van Classiswege ver leend aan zijn verbinding met de Kerk van Breskens. b. Br. M. van Langevelde spreekt de wens uit, dat alle stukken voor het Class, archief bestemd, ook werkelijk in dat archief worden gedeponeerd. c. Ds. M. den Boer, assessor, wenst Ds.' van Bottenburg een gezegende tijd toe in de militaire dienst. Namens de Classis Axel, J. D. DE VRIES, h.t. 2e Scriba. Ovér de vrijgekomen gelden van de geliqui- deerde stichting Interkerkelijk Protestants Sana torium Zuid zijn verschillende adviezen of te wel verzoeken binnengekomen. De aanwezige diakenen geven hun mening. Het voorstel van de diaconie van Bergen op Zoom wordt aan genomen. Verzocht zal worden de gelden ver houdingsgewijze terug te zenden aan de plaat selijke diaconieën. Ingekomen stukken van de classis Harderwijk i.z. losmaking wan een predikant brief van deputaten" Emigratie, waarin er op aangedrongen wordt om meer gegevens te ver strekken aan de buitenlandse kerken, waarheen leden vertrekken de kerk van Krabbendijke doet geen verzoek om steun voor evangelisatie-uitgaven de kerk van Bergen op Zoom doet dat wel. Wordt toegestaan uitnodiging van de kerk van Tholen voor de dienst op zondag 27 maart, waarin Ds van Eg- mond intrede deed brief van br. van Harn i.z. steun aan Oud- Vossemeer. Toegestaan op een vraag van de classis schrijft de Stich ting Landelijke Samenwerking, dat zij adviseert de A.O.W. uitkering niet in rekening te bren gen bij de bepaling van predikantstractementen schrijven van de classis Zierikzee inzake een provinciale regeling van kindertoeslagen aan predikanten. Onze commissie ad hoe zal om advies worden gevraagd. In genoemd schrijven wordt ook gesproken over de Zeeuwse Kerk bode en over de afvaardiging van diakenen naar de meerdere vergaderingen. Hierover wordt niets besloten. Uitvoerig wordt gediscussieerd over het ka rakter van het Zeeuws Dagblad. Besloten wordt dat de classis van haar verontrusting kennis zal geven aan de a.s. particuliere synode. Instructie van Rilland-Bath aan de Particu liere Synode zal worden verzocht te bevorderen en te bewerkstelligen, dat in de provincie Zee land de bid- en dankdagen voor gewas en ar beid tegelijk en gezamenlijk zullen worden ge houden. Instructie ve n Bergen op Zoom verzoek om hulp van de predikanten uit de classis bij de Dienst des Woords te Hoogerheide. Ds. v. d. Klaauw zal deze hulp regelen. Bergen op Zoom verzoekt de kwestie van het classis-quotum nog eens terug te wijzen naar de commissie ad hoe. Niet ingewilligd. Bespreking rapport van de commissie voor advies i.z. de vaststelling van het percentage- cijfer, waarnaar de kerken der classis zullen worden aangeslagen bij gezamenlijk opgelegde lasten. Besloten wordt, dat als norm voor de vaststelling gelden zalhet zielental. Kerken, voor wie de aanslag bezwaren oplevert, kunnen die kenbaar maken bij de commissie ad hoe vóór elke december-classisvergadering. Ook voor, het lopende jaar is de mogelijkheid tot het indienen van bezwaren opengehouden. Een onjuiste berekening van het percentage- cijfer in afgelopen jaren zal alsnog worden ver rekend. Een steunaanvrage van Bergen op Zoom voor het evangelisatiewerk zal met gunstig ad vies naar de particuliere synode worden ge zonden. Afvaardiging van de classis naar de verga dering der particuliere synode op 1 juni a.s. predikanten primiDi. A. Koning en A. G. v. d. Stoel secundiDi. J. v. d. Klaauw en Ph. Stoffels ouderlingenprimiA. van Tienhoven en J. J. Versluys secundi W. Lindhout en P. Boudeling diaken primus C. J. Gilhuis secundus M. D. Schwartz. In de rondvraag bedankt br. Lindhout na mens de kerk van Tholen de classis voor de belangstelling bij de intrede van Ds van Eg- mond. Tegelijk spreekt hij dankbaarheid en waardering uit voor het werk van de gewezen consulent Ds. J. v. d. Klaauw. Dit laatste doet br. Uyl namens de kerk van Poortvliet. Einde van een langdurige en toch belang rijke vergadering. Br. Elenbaas gaat voor in dankzegging en gebed. In opdracht der classis, PH. STOFFELS, assessor. KORT VERSLAG van de vergadering van de classis Tholen, gehouden op 4 mei 1960 te Bergen op Zoom. Ds. W. Haverkamp opent als praeses de vergadering, laat zingen Ps. 46 vs. 1 en 4 en leest Ps. 116. Hij heet bijzonder welkom Ds. J. van Eg- mond, die zijn eerste classisvergadering als pre dikant meemaakt. Alle kerken zijn op wettige wijze vertegen woordigd. Rilland-Bath en Bergen op Zoom hebben een instructie. Ds. v. d. Stoel ontbreekt, omdat de Generale Synode hem nog vasthoudt. Van enkele kerken zijn ook diakenen afge vaardigd. De scriba leest zijn verslag van de. vorige vergadering. De kerk van Poortvliet beklaagt zich er over dat de .classis niet vertegenwoordigd was bij de intrede van Ds. van Egmond. KORT VERSLAG van dc vergadering der classis Zierikzee op 11 mei 1960. De roepende kerk van Zonnemaire opent bij monde van Ds. Melse de vergadering. De kerk van Brouwershaven controleert de credentiebrieven. Voor het eerste gedeelte van deze vergade ring zijn ook de brs diakenen geconvoceerd. Het moderamen wordt gevormd doorDs. Schippers, praeses, Ds. Melse, scriba en bij ontstentenis van Ds. Radder neemt Ds. Tie- mersma het assessorschap waar. Bij het vermelden van de wederwaardigheden in de classis memoreert de pr., dat Ds. Kamper voor de classis behouden bleef, dat de kerk van Wissenkerke teleurgesteld werd bij het beroe- pingswerk en dat de predikant van Colijnsplaat het beroep aannam naar de kerk van Hallum. Verder werd in deze periode de kerk van Nieu- werkerk verblijd met een nieuw orgel. In verband met de aanwezigheid van de brs diakenen stelt de pr. allereerst aan de orde de verdeling van de gelden voortkomende uit de liquidatie van het „Interkerkelijk Protestants Sanatorium". De classis besluit het bedrag, dat toegewezen is aan de cl. Zierikzee ad 4.200,ten goede te laten komen aan de onderscheidene kerken in de cl. volgens de geldende percentagerege ling. Vervolgens stelt de pr. aan de orde de ver kiezing van een diakenafgevaardigde voor de Part. Synode (voor het geval diakenen zullen worden opgeroepen). Gekozen worden als primus br. J. W. Ca-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 2