Officiële Berichten
Kleine Vossen
tuiging zijn geschokt, dat hij de dogma
tiek toch wel kende.
Intussen verzekerde ik hem. dat ik
hiervan geen woord op de preekstoel
had gebracht, maar dat ik „rechtvaar
dig voor God" ongeveer zö had ver
klaard, dat het weer goed is tussen God
en m'n ziel. Wat hem nogal van mij
meeviel, geloof ik.
Deze broeder leeft nog, nadat hij ge
storven is. Ik ben er vast van overtuigd,
dat er in de gemeente heel vaak zo ge
dacht wordt de catechismuspreek, dat
is de leer, de dogmatiek.
Misschien hebben we daar zelf ook
wel schuld aan. Toen ik eens met een
collega sprak over het omwisselen van
de preek, betoonde hij zich hiervan een
vurig tegenstander, onder de argumen
tering ,,'s morgens het evangelie,
's middags de leer". Nu twijfel ik geen
ogenblik, of m'n collega zal in zijn leer-
preek ook wel het evangelie verkondi
gen, maar waarom moeten we dan ook
aan die bemaming zo angstvallig vast
blijven houden Ook art. 68 van de
nieuwe kerkorde spreekt van de ontvou
wing van de leer, maar gelukkig staat
er bij, dat door die ontvouwing het
Woord zal worden bediend. En als het
Woord wordt bediend, dan denk ik,
dat het evangelie wel gepredikt wordt.
Ik ben blij, dat art. 68 zegt, dat in
één van de kerkdiensten deze bizondere
Woordbedening zal moeten plaats heb
ben. Daarbij wordt het dus aan de vrij
heid der kerken gelaten, of dat 's mor
gens of 's middags zal zijn.
Persoonlijk meen ik, dat het goed is,
hierin afwisseling te brengen. Niet om
de tegenstelling evangelie-leer, ook
niet, omdat sommigen bepaalde diensten
stelselmatig verzuimen en om hen dus
op deze manier te „vangen". Ik denk
daarbij in hoofdzaak aan die mensen,
die heus maar eenmaal kunnen komen
en zo altijd alleen maar öf de morgen-
öf de middagdienst kunnen bijwonen.
En van prioriteit of van meerwaarde
spreek ik niet, maar de catechismuspreek
is wél anders dan de andere preek en
zo zouden deze mensen, die er stellig
in elke gemeente wel zijn, altijd de ca
techismuspreek horen of ook nooit.
Wat, naar ik meen, niet tot hun geeste
lijk welzijn is.
Zelf heb ik de gewoonte, het niet elke
week om te wisselen. Ik doe het bij ge
deelten, omdat anders teveel bepaalde
gedeelten b.v. het credo, de wet en het
gebed uiteengerukt worden. Wat ook
z'n bezwaar heeft voor de andere preek,
als daarin vervolgstoffen worden be
handeld. Die willen de mensen, als 't
even kan, ook graag blijven volgen.
Waarbij dan inderdaad de dogmatiek
niet op de preekstoel moet komen. Die
is voor de keuken, niet voor het diner.
Natuurlijk wél het dogma. Sommigen
willen ook alle dogma weren, maar ze
weten niet, wat ze zeggen en daarom
rekenen we het hun maar niet toe. Ik
zou tenminste in een kerk, waar van
het dogma niet mocht worden gespro
ken, nooit een voet zetten.
In het begin van m'n praatje sprak
ik van een meerderheid, die de catechis-
preek niet zo apprecieert. Het is natuur
lijk moeilijk precies te zeggen. Maar
goed, misschien is het dan een minder
heid, maar vast staat, dat hij bij zeer
velen ook waardering vindt. En onder
die velen ook veel jongeren.
Telkens ontmoet ik weer jonge men
sen, die nog graag door Ursinus willen
onderwezen worden en daarom ben ik
blij, dat ook in de nieuwe kerkorde in
art. 68 wordt bepaald, dat in één van
de kerkdiensten het Woord zal worden
bediend door ontvouwing van de chris
telijke leer, gelijk zij uit de Heilige
Schrift is samengevat in de Heidelberg-
se Catechismus.
bereiken. Totdat ik bemerk, dat een
militair, die daar wat rond hangt, een
wat gevulde binnenzak in z'n tuniek
heeft en van uit die binnenzak ruisen
klanken, stemmen, muziek. Nu had ik
wel meer gehoord van kleine radiotoe
stelletjes, maar ik had ze nog niet ge
zien.
K.-B.
v. d. L.
En daar loopt me een jonge man zo
maar, interesseloos, achteloos rond met
heel de wereld-aan-stemmen-en-tonen
in z'n zak Met z'n wijsvinger ontsluit
hij een concertzaal in Brussel, laat
Eisenhouwer opkomen en spreken, duwt
deze staatsman weer opzij om een film
ster te laten kwinkeleren, om dan ver
volgens met een rukje leeuwen en tij
gers bij etentijd in Artis te laten brullen.
De wereld-in-allerlei-toonaard in de
binnenzak
En dat vindt die jongeman heel
gewoon, leuk, aardig, gezellig verwon
dering, verbazing is er niet bij alle
daags en allergewoonst is 't technisch
wonder.
Is 't wonder, zo dacht ik verder, dat
de mensen zeer moeilijk meer in extase
geraken en 't meest verwonderend s-
waardige met een glimlach laten passe
ren En als je dan daarbij straks ook
de televisie in je binnenzak hebt of lie
ver gezegd voor de borst, wat ter we
reld moet dan nog belangstelling wek
ken
Vroeger zei men wel eens 'k heb die
man in m'n zak, dat wil zeggen ik heb
'k Liep ergens op een perron. Er was
weinig reizend publiek, 't Was stil en
zonnig weer. Ik loop wat op en neer te
drentelen en luister naar de drukdoende
vogeltjes, die volop in voorjaarsstem
ming zijn, in bruiloftstooi met trillend-
schoon van vederen. Alles zo heerlijk,
onnavolgbaar in heerlijkheid, waarbij
alle techniek maar knutselwerk is.
Zo peins ik maar, daar hoor ik op
eens de tonen van muziek, een orkest
met allerlei soorten instrumenten. En
daar meteen de stem van een dame, die
wat meedeelt over een volgend nummer.
Vervolgens verneem ik de sonore stem
van een spreker, die 't heeft over de
topconferentie.
Ik begrijp er niets van. Ik kijk al rond,
maar kan geen huiskamer ontdekken,
VBTi waaruit deze klankenstroom mij kan
hem door nu hebben we heel de wereld
in onze zak. En toch heeft men de
wereld wel in z'n zak Kent men de
wereld Is juist de wereld met al haar
technische apparaten en wondere vin
dingen, waardoor wij kunnen horen en
zien door muren en over zeeën, waar
door we Amerikanen en Papoea's in
onze huiskamer ontvangen, als we 't
maar wensen is juist die ontsloten we
reld wellicht meer verborgen dan ooit
te voren
Onderkent onze tijd met zijn alhorend
oor en alziend oog wel de diepte van
satan en de verborgenheid der godde
loosheid
Wordt Babyion, de zondige overspe
lige wereld, in Openb. 17 niet genoemd
met de naam „Verborgenheid"
De grootste en meest wonderbaar
lijke vinding van 's mensen vernuft wekt
geen blijvende verwondering, maar juist
vervlakking, zodat men zich over niets
meer verbaast en oog en oor, hoe ook
gescherpt, juist gesloten wordt voor de
gruwel der zonde en er hoe langer hoe
minder verwondering is over de „ver
borgenheden" des geloofs, de verbor
genheid der godzaligheid, dat door Je
zus Christus de verborgen machten der
goddeloosheid naakt tentoongesteld zijn!
Nee, we hebben de wereld niet in
onze zak, maar een christen draagt de
hemel in het hart en dat wekt blijvende
verwondering
Llit het oud-Vossenland.
VERSLAG van de vergadering der Classis
Axel, gehouden te Schoondijke op
10 mei 1960.
1. Namens de roepende Kerk van Axel opent
Ds. A. van Leeuwen.
2. De Kerken van Oostburg en Hoek zien
de credentiebrieven na, welke in orde worden
bevonden.
3. Het moderamen neemt zitting Ds. H. A.
van Bottenburg, praeses Ds. A. J. Verbeek,
scriba Ds. M. den Boer, assessor Ds. J. D.
de Vries, 2e scriba.
4. De praeses roept allen een hartelijk wel
kom toe. In het bijzonder aan de diakenen, die
present zijn i.v.m. project liquidatie I.P.S., en
aan Ds. G. J. Grafe, sinds 8 mei hulppred. te
Breskens, die voor het eerst ter vergadering is
en adviserende stem krijgt.
5. Diaken Loeve (Axel) brengt een rapport
uit namens de diakenen i.v.m. het project li
quidatie I.P.S. Besloten wordtde gelden te
verdelen via de Quatatiecijfers. Bestemming in
W.Z. VI. Bejaardencentrum, in O.Z. VI.
Maatschappelijk werk.
6. Notulen worden gelezen, onveranderd
vastgesteld en getekend.
7. Verkiezingen Particuliere Synode 1960.
Predikanten Primi Ds. J. B. van Mechelen,
Oostburg en Ds. A. v. Leeuwen, Axel. Sec.
Ds. W. C. van Hattem, Terneuzen en Ds. J. D.
de Vries, Aardenburg.
Ouderlingen Primi Br. B. de Putter, Hoek
en Br. M. van Langevelde, Terneuzen. Sec.
Br. P. de Feijter, Axel en Br. L. Rentier, Oost
burg.
Diakenen Primus Br. J. Scheele, Terneuzen.
Secundus Br. van den Driest, Oostburg.
8. Mededeling van gehouden correspondentie.
9. Ingekomen stukken
a. Schrijven van Generale Deputaten Evan
gelisatie i.v.m. eventueel te stichten Predikants
plaats voor de Evangelisatie in W.Z. Vlaan
deren.
b. Rapport over de kerkelijke bearbeiding
van doofstommen.
c. Schrijven van Deputaten voor de emigra
tie i.v.m. het verstrekken van volledige gege
vens betreffende emigranten.
d. Schrijven Classis Harderwijk i.v.m. los
making Ds. Bolwijn te Harde.
c. Schrijven van Deputaten voor de Zending
onder Israëlverzoek om benoeming ener Clas
sical Deputaat.
f. Schrijven van Br. W. Boogaards over re
gelmatige kwartaalstortingen kinderbijslag.
g. Schrijven van Cl. Zierikzee over de posi
tie diakenen in meerdere vergaderingen, over
een nieuwe basis voor de Zeeuwse Kerkbode
en over een voorstel inzake de kinderbijslag
regeling.
Wat de Kerkbode betreft, wordt besloten ter
Part. Synode adhaesie te betuigen met het voor
stel cl. Zierikzee en voorts voor te stellen een
nieuwe Commissie van Cl. Deputaten te be
noemen, die samen met de bestaande Redactie
commissie een herziening van de vormgeving
en inkleding der Kerkbode moet voorbereiden
10. Rapporten Ds. J. B. v. Mechelen rap
porteert over zaken betreffende Art. 11.
Ds. A. J. Verbeek rapporteert over een
schrijven van de C.B.T.B. over de relatie tot
de Stichting P. Ec. S.
Ds. A. van Leeuwen over een schrijven van
Ev. Deputaten inzake Classicaal toezicht op het
plaatselijk Evangelisatiewerk. Classicale Depu
taten zullen zich hierover beraden.
Voorts een Rapport van de Commissie tot
onderzoek van de gang van zaken bij de scheu
ring der Geref. Kerken in de Cl. Axel.
Besloten wordtvan Classiswege tot de vrij
gemaakte Kerken in Z. Vlaanderen een verzoek
te doen uitgaan tot broederlijke samenspreking.
11. Rondvraag naar Art. 48 K.O. sub 2.
12. Benoemingen Deputaten. Classis Axel.
Art. 11. Classis: Ds. J. B. van Mecehelen en
de brs. N. v. Rijswijk, Irenestraat 11Axel en
Joh. de Feijter, W 74, Schoondijke.
Art. 11Provincie Ds. J. B. van Mechelen.
Art. 17. h.t. vacantDs. A. van Leeuwen,
Secundus.
Art. 20. Prov. Ds. A. van Leeuwen. Secun
dus Ds. H. A. van Bottenburg.
Art. 53. Prov.Ds. M. den Boer. Secundus
Ds. J. B. van Mecehelen.
Kerkvisitatie Di. M. den Boer en J. B. van
Mechelen Secundi Di. van Leeuwen en van
Hattem.
Quaestor Classis Axel J. R. Bot, Bredestraat
89, Oostburg. Giro 228613, t.n.v. Classis Axel,
Oostburg. SecundusBr. J. Fraanje, Nieuw-
straat, Oostburg.
Regeling vacaturediensten: Ds. A. J. Verbeek.
Controle collectenDs. J. D. de Vries.
Regeling examina Di. J. B. van Mechelen
en Ds. M. den Boer. SecundiDi. van Leeuwen
en van Hattem.
Zending Ds. A. van Leeuwen, pri. Ds.
J. D. de Vries, sec.
Zending onder de Joden Ds. M. den Boei-.
Evangelisatie Prov.Ds. W. C. van Hat
tem, pr. Ds. A. van Leeuwen, sec.
Evangelisatie Class. Ds. W. C. van Hattem
en Ds. A. van Leeuwen en Br. Passchier,
Schoondijke.
MilitairenDs. A. J. Verbeek.
Geest, verzorging opv. ter koopvaardijBrs.
A. J. v. d. Ree en P. Joosse.
Geest, verzorging schippersC. L. Kolijn,
W. de Zwijgerlaan 30, Terneuzen en G. W.
Buijze, Ph. v. Kleefstraat 54, Breskens.
Geest, verzorging schippers (Classis): G. W.
Buijze, Breskens, pr. P. Zegers, Boulevard 124,
Breskens, sec.
Doofstommen Ds. J. D. de Vries.
Redactie Zeeuwse Kerkbode Ds. B. van
Mechelen. SecundusDs. A. van Leeuwen.
Scriba Ds. A. J. Verbeek.
13. Consulentschappen Ds. J. B. van Me
chelen wordt consulent van Schoondijke, zo
lang Ds. H. A. van Bottenburg in militaire
dienst is.
14. Vac. diensten. Breskens behoudt vac.-
diensten tot en met september 1960. Schoondijke
vraagt en krijgt diensten voor alle zondagen
van de maand (op de laatste na!). Ze zullen
in de Kerkbode worden gepubliceerd.
15. Aanwijzing roepende kerk voor volgende
Classisvergadering (6 sept. te Terneuzen om
9.30 uur): Breskens. Moderamen: Ds. W. C.
van Hattem, Praeses Ds. A. J. Verbeek, Scri
ba Ds. M. den Boer, Assessor Ds. J. D.
de Vries, 2e Scriba.
16. Alg. rondvraag.
a. Ds. G. J. Grafe uit zijn erkentelijkheid
voor alle medewerking van Classiswege ver
leend aan zijn verbinding met de Kerk van
Breskens.
b. Br. M. van Langevelde spreekt de wens
uit, dat alle stukken voor het Class, archief
bestemd, ook werkelijk in dat archief worden
gedeponeerd.
c. Ds. M. den Boer, assessor, wenst Ds.'
van Bottenburg een gezegende tijd toe in de
militaire dienst.
Namens de Classis Axel,
J. D. DE VRIES, h.t. 2e Scriba.
Ovér de vrijgekomen gelden van de geliqui-
deerde stichting Interkerkelijk Protestants Sana
torium Zuid zijn verschillende adviezen of te
wel verzoeken binnengekomen. De aanwezige
diakenen geven hun mening. Het voorstel van
de diaconie van Bergen op Zoom wordt aan
genomen. Verzocht zal worden de gelden ver
houdingsgewijze terug te zenden aan de plaat
selijke diaconieën.
Ingekomen stukken
van de classis Harderwijk i.z. losmaking wan
een predikant
brief van deputaten" Emigratie, waarin er op
aangedrongen wordt om meer gegevens te ver
strekken aan de buitenlandse kerken, waarheen
leden vertrekken
de kerk van Krabbendijke doet geen verzoek
om steun voor evangelisatie-uitgaven
de kerk van Bergen op Zoom doet dat wel.
Wordt toegestaan
uitnodiging van de kerk van Tholen voor de
dienst op zondag 27 maart, waarin Ds van Eg-
mond intrede deed
brief van br. van Harn i.z. steun aan Oud-
Vossemeer. Toegestaan
op een vraag van de classis schrijft de Stich
ting Landelijke Samenwerking, dat zij adviseert
de A.O.W. uitkering niet in rekening te bren
gen bij de bepaling van predikantstractementen
schrijven van de classis Zierikzee inzake een
provinciale regeling van kindertoeslagen aan
predikanten. Onze commissie ad hoe zal om
advies worden gevraagd. In genoemd schrijven
wordt ook gesproken over de Zeeuwse Kerk
bode en over de afvaardiging van diakenen
naar de meerdere vergaderingen. Hierover
wordt niets besloten.
Uitvoerig wordt gediscussieerd over het ka
rakter van het Zeeuws Dagblad. Besloten wordt
dat de classis van haar verontrusting kennis
zal geven aan de a.s. particuliere synode.
Instructie van Rilland-Bath aan de Particu
liere Synode zal worden verzocht te bevorderen
en te bewerkstelligen, dat in de provincie Zee
land de bid- en dankdagen voor gewas en ar
beid tegelijk en gezamenlijk zullen worden ge
houden.
Instructie ve n Bergen op Zoom verzoek om
hulp van de predikanten uit de classis bij de
Dienst des Woords te Hoogerheide. Ds. v. d.
Klaauw zal deze hulp regelen.
Bergen op Zoom verzoekt de kwestie van het
classis-quotum nog eens terug te wijzen naar
de commissie ad hoe. Niet ingewilligd.
Bespreking rapport van de commissie voor
advies i.z. de vaststelling van het percentage-
cijfer, waarnaar de kerken der classis zullen
worden aangeslagen bij gezamenlijk opgelegde
lasten. Besloten wordt, dat als norm voor de
vaststelling gelden zalhet zielental. Kerken,
voor wie de aanslag bezwaren oplevert, kunnen
die kenbaar maken bij de commissie ad hoe
vóór elke december-classisvergadering. Ook
voor, het lopende jaar is de mogelijkheid tot
het indienen van bezwaren opengehouden.
Een onjuiste berekening van het percentage-
cijfer in afgelopen jaren zal alsnog worden ver
rekend.
Een steunaanvrage van Bergen op Zoom
voor het evangelisatiewerk zal met gunstig ad
vies naar de particuliere synode worden ge
zonden.
Afvaardiging van de classis naar de verga
dering der particuliere synode op 1 juni a.s.
predikanten primiDi. A. Koning en A. G.
v. d. Stoel secundiDi. J. v. d. Klaauw en
Ph. Stoffels
ouderlingenprimiA. van Tienhoven en
J. J. Versluys secundi W. Lindhout en P.
Boudeling
diaken primus C. J. Gilhuis secundus
M. D. Schwartz.
In de rondvraag bedankt br. Lindhout na
mens de kerk van Tholen de classis voor de
belangstelling bij de intrede van Ds van Eg-
mond. Tegelijk spreekt hij dankbaarheid en
waardering uit voor het werk van de gewezen
consulent Ds. J. v. d. Klaauw. Dit laatste doet
br. Uyl namens de kerk van Poortvliet.
Einde van een langdurige en toch belang
rijke vergadering.
Br. Elenbaas gaat voor in dankzegging en
gebed.
In opdracht der classis,
PH. STOFFELS, assessor.
KORT VERSLAG van de vergadering
van de classis Tholen, gehouden op
4 mei 1960 te Bergen op Zoom.
Ds. W. Haverkamp opent als praeses de
vergadering, laat zingen Ps. 46 vs. 1 en 4 en
leest Ps. 116.
Hij heet bijzonder welkom Ds. J. van Eg-
mond, die zijn eerste classisvergadering als pre
dikant meemaakt.
Alle kerken zijn op wettige wijze vertegen
woordigd. Rilland-Bath en Bergen op Zoom
hebben een instructie. Ds. v. d. Stoel ontbreekt,
omdat de Generale Synode hem nog vasthoudt.
Van enkele kerken zijn ook diakenen afge
vaardigd.
De scriba leest zijn verslag van de. vorige
vergadering.
De kerk van Poortvliet beklaagt zich er over
dat de .classis niet vertegenwoordigd was bij
de intrede van Ds. van Egmond.
KORT VERSLAG van dc vergadering
der classis Zierikzee op 11 mei 1960.
De roepende kerk van Zonnemaire opent bij
monde van Ds. Melse de vergadering.
De kerk van Brouwershaven controleert de
credentiebrieven.
Voor het eerste gedeelte van deze vergade
ring zijn ook de brs diakenen geconvoceerd.
Het moderamen wordt gevormd doorDs.
Schippers, praeses, Ds. Melse, scriba en bij
ontstentenis van Ds. Radder neemt Ds. Tie-
mersma het assessorschap waar.
Bij het vermelden van de wederwaardigheden
in de classis memoreert de pr., dat Ds. Kamper
voor de classis behouden bleef, dat de kerk van
Wissenkerke teleurgesteld werd bij het beroe-
pingswerk en dat de predikant van Colijnsplaat
het beroep aannam naar de kerk van Hallum.
Verder werd in deze periode de kerk van Nieu-
werkerk verblijd met een nieuw orgel.
In verband met de aanwezigheid van de brs
diakenen stelt de pr. allereerst aan de orde de
verdeling van de gelden voortkomende uit de
liquidatie van het „Interkerkelijk Protestants
Sanatorium".
De classis besluit het bedrag, dat toegewezen
is aan de cl. Zierikzee ad 4.200,ten goede
te laten komen aan de onderscheidene kerken
in de cl. volgens de geldende percentagerege
ling.
Vervolgens stelt de pr. aan de orde de ver
kiezing van een diakenafgevaardigde voor de
Part. Synode (voor het geval diakenen zullen
worden opgeroepen).
Gekozen worden als primus br. J. W. Ca-