Wa t doe t li voor Goc is wereld l? PM SE a Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland MEDITATIE Onze Zeeuwse Ouderlingen-Conferentie ZEEUWSE KERKBODE VIJFTIENDE jaargang No. 42 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg Hoofdredacteur Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren: Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor. Medewerker Ds D. J. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 15 APRIL 1960 Abonnementsprijs: ƒ3,— per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. „De dood is verzwolgen in de overwinning." 1 Cor. 15 54 slot.) Vol spanning wordt uit de binnenkomende post de rouwkaart gegraaid. Wie nu weer Op de Paasdag krijg ik met een extra bestelling een rouwkaart. Ik schrik. Met een extra bestelling nog wel. Een paar woorden overleden de dood. Een ongepaste grap Nee, dat doen we niet. De mens is doods bang voor de dood, het is nog altijd heden gij, morgen ik. Lodewijk de XIV verbood zijn koetsier een weg te nemen, welke langs een kerkhof voerde. Je wordt niet graag herinnerd aan het einde dat bij een mens hoort als licht bij de zon. Heeft U wel eens getwijfeld aan de waarheid van een rouwkaart, ondertekend door familie Jansen of Klaassen Ik niet. Nu die kaart op de Paasdag. Ondertekend door God zelf. Over leden de dood, het staat er wat ingewikkelder ,,de dood is ver zwolgen in de overwinning". Zouden Jansen en Klaassen betrouwbaarder zijn dan God We moesten het maar geloven. De dood is de grote indringer in het leven. Indringer Hebben we hem zelf niet ingehaald, toen, in de morgen van de wereld „Ten dage dat ge daarvan eet zult ge de dood sterven." Deze dood voert een afmattingsoorlog in onze wereld, ze trekt ons de hel binnen. Ze heeft talloze wapens. In vers 56 van ons hoofdstuk wordt de dood door Paulus ver geleken met een schorpioen. De angel is de zonde. De zenuw die de angel richt en zich doet ontladen is de wet. In Adam heeft de mensheid er tegen aan geschopt, nu is het beest gevaarlijk. Wij schoppen telkens tegen die zenuw, we over treden telkens de wet. De eerste schram hebben we bij de geboorte al beet, een dodelijke schram, het vergif kruipt door ons leven. De zonde en de gevolgen van de zonde, zijn dus de wapens van de dood. We worden maar gestoken, door huwelijksellende, door de drank, door haat en nijd, door de wereldontwikkeling, door geldzorgen, onrecht en streberei en noem maar op. Op laatst zijn we zo ver giftigd dat we er niet meer tegenop kunnen en de dood heeft over wonnen. Nu is op Pasen deze dood verzwolgen. Ze heeft het laatste woord niet meer. Ze kan nog wel schrammen, maar het gif is er uit. Want de dood van de dood is de hel, het oordeel Gods. Dat heeft Uw Heiland op Golgotha gedragen voor allen die in Hem geloven. „Jezus wierp op Kerstmis hem de handschoen toe, stond hem toe op Golgotha de aanval te openen, om zelf bij de tweede slag hem neer te vellen op de Paasmorgen." Ja, de dood is verzwolgen in de overwinning. Heerlijk feest, o blijde Paasdag. De dood en de wapens van de dood zijn niet dodelijk meer. In dit alles in elke situatie van het leven zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die de dood overwonnen heeft. Nu staan we in het leven niet meer als zielige slachtoffers, nu zijn er geen onoplosbare situaties meer, nu zijn we geen gevangenen van het leven meer. We zullen leven al zijn we gestorven. Op Pasen is de dood uit zijn graf gekomen om als portier van de hemel dienst te doen, hij is Gods veerman geworden, deze eerste bekeerling van Jezus Christus. Nu ben ik niet bang voor het leven meer, nu is de doodsangst verdwenen, want niets kan me scheiden van Gods liefde in Christus Jezus, noch dood, noch leven, noch krachten, noch machten, noch wat dan ook. Dat is Pasen in diepste zin. Middelburg. J. BOONSTRA. Paas [eest. Opstandings feest. Leggen wij genoeg nadruk op dat woordje feest Soms krijg je de indruk, dat wij meer „gepakt" zijn door een bruiloft, waarbij wij zijn uitgenodigd, dan dat de kerke lijke feestdagen ons wat uit de plooi brengen. Gelukkig komt er hier en daar wat verandering. De christenen treden naar buiten ge zamenlijk op, en zingen hun overwin ningsliederen. Tenminstedie chris tenen, die ook anderen als broeders en zusters van het feest willen erkennen. Je kunt er ook tegenkomen, die als maar „brommen" voor ons is het alleen maar feestWat daar aan te doen is Rustig doorlopen en er dapper tegen in zingen Ja, dat 's morgens vroeg er op uit... in Goes gebeurt dat om 7 uurdat is de opdracht vervullen van de Heer der overwinning. Er moet iets zijn in ons leven, waar door wij de vreugde van Pasen uitzin gen. Zó ver waren de vrouwen in Jeru zalem nog niet, die zich, óók heel vroeg, opmaakten naar het graf. Haar „eredienst" zou „dodenverering zijn Verder waren zij nog niet gekomen. Trouwens, de discipelen ook niet. Droefheid over het geleden verlies was in aller hart. Véél van het verkondigde evangeliewaren zij vergeten, net als bij ons. Maar de liefde tot de Heiland spreekt door alles heen. Al kan het nu slechts in „dodenverzorging" uitkomen, van deze liefde blijven zij op aarde getuigen. Aantrekkelijke mensen Maarmensen, die in hun ge dachten vastgelopen zijn, bij wie „het leven uit de doden" moet worden ge wekt. Dan is het ook weer zo mooi, te ont dekken, hoe deze vrouwen en mannen de leiding aannemen, die hen wordt ge boden. De engelen bij het graf hebben de verrassende prediking tot de vrou wen laten uitgaan. Dan begint het voor haar te lichten, totdat zij door de ont moeting met Jezus tot feestelijke blijd schap komen. Zo is het ook gegaan met de Em maüsgangers. En met de overige disci pelen. Het feestelijke element is wakker geroepen en de opstanding is het begin van de vreugde der kerk. Een vreugde, die niet meer verdwijnt, maar telkens opnieuw aan het licht treedt. Vreugde in Christus, ook bij de vragen van de arbeid. Voor het hele leven betekent de opstanding een kracht, waardoor de discipelen aarde en vijandschap aan kunnen. De glans van het nieuwe en onvergankelijke leven ligt gespreid over alles. Want, Paasfeest wil zeggen Gods geschenk wordt ons gebracht Welk geschenk De blijde zekerheid, dat ons tobben een einde kan nemen. Vragen, waarin wij geen doorzicht hebben, leggen wij nu rustig naast ons neer. Uit Gods hand daalt het grote geschenk van de vergeving der zonden, en het uitzicht op eeuwig leven. Dat leven, dat gezien werd bij Jezus na de opstanding, wordt ons deel. Hij was van gedaante veranderd. Het moeizame van de vernedering was er af. Geen vijand kon meer komen opzetten, 's Avonds in de kerk, op de dag der opstanding, verder bij elke ontmoeting, ook in de arbeid, geeft de Opgestane zekerheid, dat het leven niet mislukt, maar dat wij door Zijn overwinning óók tot dit op standingsleven zullen komen. Van gedaante veranderd Dat gebeurt nog niet in deze wereld. Die verandering komt, als wij uit het aardse en vergankelijke overgaan naar het blijvende. En wij hebben de zeker heid, dat wij door de zorgen van dit leven zullen slagen als kinderen Gods Deze glans van Pasen valt over de volkerenwereld van vandaag. Over ont wapeningsconferenties en politieke be zoeken, die worden uitgewisseld tussen vorsten en presidenten. Over dat on stuimig opdringen van de vrijheidszucht bij rassen, die dat tot heden niet kén den zichzelf te zijn en in vrijheid te beslissen. Er zijn onheilspellende tekenen aan de tijdhemel. U denkt vanzelf aan Zuid- Af rika. Het opstandingslicht overtuigt ons, dat het graf open ging in Jozefs hof voor alle volken. De vreugde, eerst in Jeruzalem genoten, is vandaar verder gebracht, en met kracht getuigden straks de discipelen van de opstanding der doen. Gaan wij zelf, blij met deze gave van God, de toekomst in Deze vraag brengt ons op Pasen tot ons zelf, en tot het heilsfeit van Christus' komen uit het graf. Wie dan leert en gelooft, dat hij in Christus een nieuw leven heeft, die is rij ker op Pasen met de boodschap van het evangelie, dan met het lente-ontwaken en het uitlopen van de bomen, hoe heer lijk dat op zichzelf ook is. Met het feest van Christus in ons, en dan verder naar onze bestemming, dat is de rijkdom van Pasen voor ons C. St. PAASTOOGDAG ZEEUWSE GEREFORMEERDE JEUGD. Op Paasmaandag zal, zoals reeds verschillende jaren gebruikelijk is, de Zeeuwse Gereformeerde jeugd, haar jaarlijkse toogdag houden te Goes in de Geref. Westerkerk, aanvang 's mid dags om 2 uur. Het programma omvat o.m. de uit voering van een Paasprogramma „Christus is opgestanden" m.m.v. leden van verschillende jeugdverenigingen, de afd. voorzitter der J.V. de heer J. P. Balkenende, de heer W. Bulthuis, or ganist. De regie is in handen van Mevr. C. v. Zweden—van Alkemade. Voorts zal Ds. D. J. Goumare uit Hilversum spreken over „Hebben ge loof en gebed nog kracht vandaag". Verder zal de omlijsting van het ge heel bestaan uit zang door de heer J. Mondeel te Middelburg, terwijl ook sa menzang o.l.v. de heer Bulthuis niet zal ontbreken. 's Avonds zal om 6.45 uur een ont spanningsavond worden geboden. De bekende reporter Wim Dussel zal dan spreken over „Perzisch Mozaïk" en na der worden toegelicht met kleurendia's. Programma's voor de beide bijeen komsten zijn verkrijgbaar aan de ingang van de kerk. U moet daar iets voor be talen, dat spreekt vanzelf. Maar daar over mag ik niet verder uitwijden. Dat hoort thuis in een advertentie, waarmee wij de christelijke pers steunen. In Zee land toch ook Laat het een mooie daq worden C. St. Op woensdag 6 april kwamen ze op zetten van alle kanten, de broeders, aan wie de regeermacht der kerk is toever trouwd. Zeker, mét de dienaren des Woords. Maar, als je die schare van ouderlin gen ziet, dan verzinkt het getal domi nees daarbij in het niet. De weg bij de Oosterkerk was gauw gevonden. Zelfs voor niet-ingewijden. Je behoefde maar te kijken naar de blauwe rook, die een uitweg zocht, zo vaak een deur openging Kan het werkelijk niet anders Op deze manier wordt het voor som migen onmogelijk om zulke samenkom sten bij te wonen. Waaronder ik mij zelf ook scharen moet. Niet uit over dreven. „juffertjesgevoel", maaroni gezondheidsredenen Misschien haalt een stoere Calvinist óók daar zijn schoudexs over op Wat ik van de vergadering mee maakte. was de toelichting van Ds S. van Wouwe over de vele punten van het verschralingsrapport. Hier zaten ze ker méér inleidingen in, en ik prijs het in Ds van Wouwe, dat hij in zó korte tijd met ons het hele terrein „over vloog" en aanwees, waar het op aan kwam (prediking, enz., schriftlezing enz., gezinsleven, om 't andere nu maar voorbij te gaan). Toen ging „de kamer" vergaderen in „afdelingen". Een methode, tegenwoordig méér toe-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1