Wa
t doe
t li voor Goc
is wereld
l?
PM SE a
Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland
MEDITATIE
Onze Zeeuwse Ouderlingen-Conferentie
ZEEUWSE KERKBODE
VIJFTIENDE jaargang No. 42
Berichten en opgaven Predikbeur
ten tot dinsdagsmorgens te zenden
aan de drukkers Littooij Olthoff,
Spanjaardstraat 47, Middelburg
Hoofdredacteur Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563.
Redacteuren: Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor.
Medewerker Ds D. J. Couvée, Bennekom.
Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280
VRIJDAG 15 APRIL 1960
Abonnementsprijs: ƒ3,— per half
jaar (bij vooruitbetaling).
Afzonderlijke nummers 12 cent.
Advertentiën 12 cent per mm.
„De dood is verzwolgen in de overwinning."
1 Cor. 15 54 slot.)
Vol spanning wordt uit de binnenkomende post de rouwkaart
gegraaid. Wie nu weer
Op de Paasdag krijg ik met een extra bestelling een rouwkaart.
Ik schrik. Met een extra bestelling nog wel. Een paar woorden
overleden de dood.
Een ongepaste grap Nee, dat doen we niet. De mens is doods
bang voor de dood, het is nog altijd heden gij, morgen ik.
Lodewijk de XIV verbood zijn koetsier een weg te nemen, welke
langs een kerkhof voerde. Je wordt niet graag herinnerd aan het
einde dat bij een mens hoort als licht bij de zon.
Heeft U wel eens getwijfeld aan de waarheid van een rouwkaart,
ondertekend door familie Jansen of Klaassen Ik niet.
Nu die kaart op de Paasdag. Ondertekend door God zelf. Over
leden de dood, het staat er wat ingewikkelder ,,de dood is ver
zwolgen in de overwinning".
Zouden Jansen en Klaassen betrouwbaarder zijn dan God We
moesten het maar geloven.
De dood is de grote indringer in het leven. Indringer Hebben
we hem zelf niet ingehaald, toen, in de morgen van de wereld
„Ten dage dat ge daarvan eet zult ge de dood sterven." Deze dood
voert een afmattingsoorlog in onze wereld, ze trekt ons de hel
binnen. Ze heeft talloze wapens.
In vers 56 van ons hoofdstuk wordt de dood door Paulus ver
geleken met een schorpioen. De angel is de zonde. De zenuw die
de angel richt en zich doet ontladen is de wet.
In Adam heeft de mensheid er tegen aan geschopt, nu is het
beest gevaarlijk. Wij schoppen telkens tegen die zenuw, we over
treden telkens de wet. De eerste schram hebben we bij de geboorte
al beet, een dodelijke schram, het vergif kruipt door ons leven.
De zonde en de gevolgen van de zonde, zijn dus de wapens van
de dood.
We worden maar gestoken, door huwelijksellende, door de drank,
door haat en nijd, door de wereldontwikkeling, door geldzorgen,
onrecht en streberei en noem maar op. Op laatst zijn we zo ver
giftigd dat we er niet meer tegenop kunnen en de dood heeft over
wonnen.
Nu is op Pasen deze dood verzwolgen. Ze heeft het laatste
woord niet meer.
Ze kan nog wel schrammen, maar het gif is er uit. Want de dood
van de dood is de hel, het oordeel Gods.
Dat heeft Uw Heiland op Golgotha gedragen voor allen die in
Hem geloven.
„Jezus wierp op Kerstmis hem de handschoen toe, stond hem
toe op Golgotha de aanval te openen, om zelf bij de tweede slag
hem neer te vellen op de Paasmorgen."
Ja, de dood is verzwolgen in de overwinning.
Heerlijk feest, o blijde Paasdag. De dood en de wapens van de
dood zijn niet dodelijk meer.
In dit alles in elke situatie van het leven zijn wij meer dan
overwinnaars door Hem, die de dood overwonnen heeft.
Nu staan we in het leven niet meer als zielige slachtoffers, nu
zijn er geen onoplosbare situaties meer, nu zijn we geen gevangenen
van het leven meer.
We zullen leven al zijn we gestorven. Op Pasen is de dood uit
zijn graf gekomen om als portier van de hemel dienst te doen, hij
is Gods veerman geworden, deze eerste bekeerling van Jezus
Christus.
Nu ben ik niet bang voor het leven meer, nu is de doodsangst
verdwenen, want niets kan me scheiden van Gods liefde in Christus
Jezus, noch dood, noch leven, noch krachten, noch machten, noch
wat dan ook.
Dat is Pasen in diepste zin.
Middelburg. J. BOONSTRA.
Paas [eest.
Opstandings feest.
Leggen wij genoeg nadruk op dat
woordje feest
Soms krijg je de indruk, dat wij meer
„gepakt" zijn door een bruiloft, waarbij
wij zijn uitgenodigd, dan dat de kerke
lijke feestdagen ons wat uit de plooi
brengen. Gelukkig komt er hier en daar
wat verandering.
De christenen treden naar buiten ge
zamenlijk op, en zingen hun overwin
ningsliederen. Tenminstedie chris
tenen, die ook anderen als broeders en
zusters van het feest willen erkennen.
Je kunt er ook tegenkomen, die als maar
„brommen" voor ons is het alleen maar
feestWat daar aan te doen is
Rustig doorlopen en er dapper tegen
in zingen
Ja, dat 's morgens vroeg er op uit...
in Goes gebeurt dat om 7 uurdat
is de opdracht vervullen van de Heer
der overwinning.
Er moet iets zijn in ons leven, waar
door wij de vreugde van Pasen uitzin
gen.
Zó ver waren de vrouwen in Jeru
zalem nog niet, die zich, óók heel vroeg,
opmaakten naar het graf.
Haar „eredienst" zou „dodenverering
zijn
Verder waren zij nog niet gekomen.
Trouwens, de discipelen ook niet.
Droefheid over het geleden verlies was
in aller hart. Véél van het verkondigde
evangeliewaren zij vergeten, net als bij
ons.
Maar de liefde tot de Heiland spreekt
door alles heen. Al kan het nu slechts
in „dodenverzorging" uitkomen, van
deze liefde blijven zij op aarde getuigen.
Aantrekkelijke mensen
Maarmensen, die in hun ge
dachten vastgelopen zijn, bij wie „het
leven uit de doden" moet worden ge
wekt.
Dan is het ook weer zo mooi, te ont
dekken, hoe deze vrouwen en mannen
de leiding aannemen, die hen wordt ge
boden. De engelen bij het graf hebben
de verrassende prediking tot de vrou
wen laten uitgaan. Dan begint het voor
haar te lichten, totdat zij door de ont
moeting met Jezus tot feestelijke blijd
schap komen.
Zo is het ook gegaan met de Em
maüsgangers. En met de overige disci
pelen. Het feestelijke element is wakker
geroepen en de opstanding is het begin
van de vreugde der kerk.
Een vreugde, die niet meer verdwijnt,
maar telkens opnieuw aan het licht
treedt. Vreugde in Christus, ook bij de
vragen van de arbeid. Voor het hele
leven betekent de opstanding een
kracht, waardoor de discipelen aarde en
vijandschap aan kunnen. De glans van
het nieuwe en onvergankelijke leven ligt
gespreid over alles.
Want, Paasfeest wil zeggen Gods
geschenk wordt ons gebracht
Welk geschenk
De blijde zekerheid, dat ons tobben
een einde kan nemen.
Vragen, waarin wij geen doorzicht
hebben, leggen wij nu rustig naast ons
neer. Uit Gods hand daalt het grote
geschenk van de vergeving der zonden,
en het uitzicht op eeuwig leven. Dat
leven, dat gezien werd bij Jezus na de
opstanding, wordt ons deel. Hij was van
gedaante veranderd. Het moeizame van
de vernedering was er af. Geen vijand
kon meer komen opzetten, 's Avonds
in de kerk, op de dag der opstanding,
verder bij elke ontmoeting, ook in de
arbeid, geeft de Opgestane zekerheid,
dat het leven niet mislukt, maar dat wij
door Zijn overwinning óók tot dit op
standingsleven zullen komen.
Van gedaante veranderd
Dat gebeurt nog niet in deze wereld.
Die verandering komt, als wij uit het
aardse en vergankelijke overgaan naar
het blijvende. En wij hebben de zeker
heid, dat wij door de zorgen van dit
leven zullen slagen als kinderen Gods
Deze glans van Pasen valt over de
volkerenwereld van vandaag. Over ont
wapeningsconferenties en politieke be
zoeken, die worden uitgewisseld tussen
vorsten en presidenten. Over dat on
stuimig opdringen van de vrijheidszucht
bij rassen, die dat tot heden niet kén
den zichzelf te zijn en in vrijheid te
beslissen.
Er zijn onheilspellende tekenen aan
de tijdhemel. U denkt vanzelf aan Zuid-
Af rika.
Het opstandingslicht overtuigt ons,
dat het graf open ging in Jozefs hof
voor alle volken. De vreugde, eerst in
Jeruzalem genoten, is vandaar verder
gebracht, en met kracht getuigden
straks de discipelen van de opstanding
der doen.
Gaan wij zelf, blij met deze gave van
God, de toekomst in Deze vraag
brengt ons op Pasen tot ons zelf, en tot
het heilsfeit van Christus' komen uit het
graf.
Wie dan leert en gelooft, dat hij in
Christus een nieuw leven heeft, die is rij
ker op Pasen met de boodschap van het
evangelie, dan met het lente-ontwaken
en het uitlopen van de bomen, hoe heer
lijk dat op zichzelf ook is.
Met het feest van Christus in ons, en
dan verder naar onze bestemming, dat
is de rijkdom van Pasen voor ons
C. St.
PAASTOOGDAG ZEEUWSE
GEREFORMEERDE JEUGD.
Op Paasmaandag zal, zoals reeds
verschillende jaren gebruikelijk is, de
Zeeuwse Gereformeerde jeugd, haar
jaarlijkse toogdag houden te Goes in
de Geref. Westerkerk, aanvang 's mid
dags om 2 uur.
Het programma omvat o.m. de uit
voering van een Paasprogramma
„Christus is opgestanden" m.m.v. leden
van verschillende jeugdverenigingen, de
afd. voorzitter der J.V. de heer J. P.
Balkenende, de heer W. Bulthuis, or
ganist. De regie is in handen van Mevr.
C. v. Zweden—van Alkemade.
Voorts zal Ds. D. J. Goumare uit
Hilversum spreken over „Hebben ge
loof en gebed nog kracht vandaag".
Verder zal de omlijsting van het ge
heel bestaan uit zang door de heer J.
Mondeel te Middelburg, terwijl ook sa
menzang o.l.v. de heer Bulthuis niet zal
ontbreken.
's Avonds zal om 6.45 uur een ont
spanningsavond worden geboden. De
bekende reporter Wim Dussel zal dan
spreken over „Perzisch Mozaïk" en na
der worden toegelicht met kleurendia's.
Programma's voor de beide bijeen
komsten zijn verkrijgbaar aan de ingang
van de kerk. U moet daar iets voor be
talen, dat spreekt vanzelf. Maar daar
over mag ik niet verder uitwijden. Dat
hoort thuis in een advertentie, waarmee
wij de christelijke pers steunen. In Zee
land toch ook
Laat het een mooie daq worden
C. St.
Op woensdag 6 april kwamen ze op
zetten van alle kanten, de broeders, aan
wie de regeermacht der kerk is toever
trouwd. Zeker, mét de dienaren des
Woords.
Maar, als je die schare van ouderlin
gen ziet, dan verzinkt het getal domi
nees daarbij in het niet.
De weg bij de Oosterkerk was gauw
gevonden. Zelfs voor niet-ingewijden.
Je behoefde maar te kijken naar de
blauwe rook, die een uitweg zocht, zo
vaak een deur openging
Kan het werkelijk niet anders
Op deze manier wordt het voor som
migen onmogelijk om zulke samenkom
sten bij te wonen. Waaronder ik mij
zelf ook scharen moet. Niet uit over
dreven. „juffertjesgevoel", maaroni
gezondheidsredenen Misschien haalt
een stoere Calvinist óók daar zijn
schoudexs over op
Wat ik van de vergadering mee
maakte. was de toelichting van Ds S.
van Wouwe over de vele punten van
het verschralingsrapport. Hier zaten ze
ker méér inleidingen in, en ik prijs het
in Ds van Wouwe, dat hij in zó korte
tijd met ons het hele terrein „over
vloog" en aanwees, waar het op aan
kwam (prediking, enz., schriftlezing
enz., gezinsleven, om 't andere nu maar
voorbij te gaan).
Toen ging „de kamer" vergaderen in
„afdelingen".
Een methode, tegenwoordig méér toe-