Blijdschap in hel nieuwe werhond Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland MEDITATIE ZEEUWSE KERKBODE VIJFTIENDE jaargang No. 40 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg Hoofdredacteur Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren: Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor. Medewerker Ds D. J. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 1 APRIL 1960 Abonnementsprijs: 3,— per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. IV. WIE LIJDT DAAR? „En terstond, terwijl hij nog sprak, kraaide een haan. En de Hete keerde zich om en zag Petrus aan." (Luk. 22:60b, 61a.) Een mens lijdt het meest door wat hij zichzelf aandoet. Petrus heeft tot nu toe alleen zichzelf maar beklaagd. Zo zijn wij dat ook gewend. Dan is het ,,het kwaad dat God ons in dit jammerdal toeschikt". 't Zijn de nare omstandigheden, 't is ons gebrek aan kapasiteiten, 't is onze kwaal, 't is onze af komst waar we niets aan kunnen doen. O, we hebben het zo slecht En maar (onszelf be-)klagen. Petrus ook. Hij was immers dapper genoeg. Maar Jézus viel hem zo tegen. Die verbood hem in Gethsemané, te vechten. Die liet zich gewillig binden en bespotten. Petrus was tenminste nog zo dapper dat hij'zich in het hol van de leeuw waagde, als vrij man. Maar deze Jezus was eigenlijk zijn meester niet meer zo'n slappeling 't Is niet alleen uit angst dat Petrus hem verloochent. Het is ook, midden in al zijn onzekerheid en verwarring, een bepaalde over tuiging die bij Petrus heeft postgevat, en hem tot de verzekering brengtIk ken hem niet" nee, déze slappe meester ként de dap pere, strijdlustige, zelfverzekerde Petrus niet. Maar terstond, terwijl hij nog sprak, kraaide een haan." 't Is erg, om zó in jezelf teleurgesteld te worden. Alles wordt Petrus opeens uit de handen geslagen alle grond golft opeens onder zijn voeten weg. Hü zinkt weg in het luchtledig van de vol maakte teleurstelling -niet meer teleurgesteld in Jezus nu, maar in zichzelf. Jezus heeft gelijk gekregen. Dié heeft het wel geweten. Maar voor Petrus is hiermee alle houvast weg hij heeft aan zich zelf geen enkel houvast meer. In zijn zelfverzekerdheid heeft hij Jezus losgelaten, afgestoten, omdat zo'n meester hem het vast houden niet meer waard is. Maar nu blijkt hij zichzelf van Jezus afgestoten te hebben. En nu drijft hij weg, de eenzaamheid in. Vreemde, argwanende lieden om hem heen, en los van Hem aan wie hij tot nu toe nog een band heeft gevoeld. 't Is erg om in jezelf teleurgesteld te worden. Zolang we nog mensen om ons heen hebben die met een bepaalde band aan ons verbonden zijn, kunnen we nog aardig met onszelf tevreden zijn, en onszelf overeind houden. Maar als je in de pure eenzaamheid komt te zitten doordat je gedrag zelfs je beste vrienden blijkt af te stoten, dan komt de wanhoop. 't Ergste leed is dat wat we onszelf aandoen Of nee. Dat is het ergste leed niet. Ik ben met deze woorden óók weer bezig, onszelf als mensen te beklagen. Dat was juist Petrus' foutdat hij alleen zichzelf maar zag, zijn eigen onzekerheid, zijn eigen aspiraties, zijn eigen teleurstelling, zijn eigen eenzaamheid op 't laatst. Maar daarmee versmaadde hij juist een liefde die, spontaan, hém had gezocht en dwars door zijn karakterfouten heen had vastge houden. Een liefde die zich tot nu toe door niets had laten afstoten, hoe teleurgesteld ze ook in Petrus moest wezen. Tegenover die liefde had Petrus nu een ondoordringbare muur opgericht,,Ik ken hem niet Dat stootte Petrus de eenzaamheid in. Maar het stootte nog erger Jezus de eenzaamheid in. Erger dan de teleurstelling in jezelf is, als je teleurgesteld wordt in iemand die je liefhebt. Of nee, zo kan ik het niet zeggen want zó beleven wij het als mensen niet, omdat zó'n grenzenloze, spontane, hartstochtelijke liefde als Jezus had bij ons niet voorkomt. Bij Hem was die liefde voor Petrus niet getem perd door zijn eigenliefde, zoals bij ons. En diè liefde wordt ver smaad. Wie lijdt hier het meest Laten wij maar nooit te veel klagen. Zelfs niet als we teleurge steld zijn in onszelf, en alle houvast ons uit de handen wordt ge slagen. We zijn al te veel met onszelf bezig. En welk leed doen we daarmee Jezus aan Dan staan we verbijsterd ondanks dat keerde de Here zich om en zag Petrus aan" Gapinge. M. BOOT. U kunt de blijdschap niet ontkennen. In Jeruzalem en Antiochië en Philippi komt deze naar voren. Zo maar spontaan, als bij die gevangenbewaar der. Hij wist nog niet zoveel van Jezus, maar wat tot hem was doorgedrongen, maakte hem uitgelaten van vreugde. Er is dus wél een voorsmaak van de vreugde straks, wanneer Gods volk uit alle volken zal zijn bijeen vergaderd. En het karakter van het christelijk wordt gekenmerkt door vreugde in Hem, Die ons heeft verlost. Wat nu de „oefening" van die blijd schap betreft, u kunt daar wél iets over lezen, na tie opstanding en in het boek Handelingen. Deze blijdschap staat niet los van de kerkgemeenschap. Dat blijkt op de dag van Christus' overwinning. Zij willen elkaar ontmoeten en samen vieren de grote verandering die kwam. Na een week is daar al weer de ge meenschapsoefening der heiligen, nu met Thomas er bij. En in Galilea zijn de jongeren samen. Met Jezus in het midden wordt het maal gehouden, bij de zee. Bij de hemelvaart is er „verga dering" der discipelen. In Jeruzalem loopt dat door, en na het pinksterwon- der leest u niet anders. Bij elkaar, tot in de huizen toe, met een verheugd hart. Samen hebben zij God gediend, bij Woord en sakrament. Uit dit kerkelijk leven is de onderhouding van de vreug de voortgekomen. U kunt dus zeggen, uit het onderhouden van de leer der apostelen en van de breking des broods en van de gebeden. Zij wilden dat „samen" doen. Kan iemand dan niet voor zichzelf de Bijbel lezen, en bidden Avondmaal houden „op je ééntje" zal wel moeilijk gaan. Och, zulke vragen brengen ons wei nig verder. Er kan stellig een vrucht baar schriftonderzoek in de stilte plaats hebben. Voor sommige naturen, die graag op de bijzonderheden letten, is dit een goede mogelijkheid. Ook kan het gebed in de stilte goed doen. Maarwij behoren bij een ge meenschap Een kind, dat zich afzondert in een gezin, vereist grote aandacht, want dan is er iets niet in orde. Zo is het ook „vreemd", wanneer wij voor de samen leving der Kerk de schouders ophalen. Daardoor is de vreugde voortgegaan! Die gevangenbewaarder in Philippi zou geen vreugde gekend hebben, wan neer hij de kerk niet had ontmoet. En dan die afgezant uit EthiopiëMet blijdschap trekt hij verder. Hij heeft de zegen van het ambt en van het kerkelijk leven ondergaan. Op zijn zendingsreizen zag Paulus de blijdschap groeien, doordat het kerkelijk leven tot openbaring kwam. Ook een kleurling was er niet van uitgesloten, getuige die man uit Ethio pië. Och, er valt zoveel uit de Bijbel te leren, als wij maar aandachtig opletten. Het is immers de bedoeling van God, dat uit alle volken worden samenge bracht de feestgenoten aan het brui loftsmaal. Uit alle volken Het is, of het nooit voldoende tot ons is doorgedrongen. De westerse mens heeft zich maar al te graag „bediend" van de kleurlingen. Zonder daarbij in hun leven door te dringen. Zonder op te merken, dat die onderscheidenheid der volken in de wereld toch iets vertelt van de grote majesteit en wijsheid van God! Nog zijn wij niet helemaal bekomen van de idee van „Kolonialisme" Het is goed, elkaar daarop te wijzen. Afrika wordt nu ook „een teken". Eneen angstig teken, waarbij 3 millioen blanken en 9 millioen bantoes betrokken zijn. Ieder begrijpt daaruit, wat er te vrezen valt voor de toekomst. Wij zullen kerkelijk wel te veel ver zuimd hebben om de blik open te heb ben voor de wereld en voor de volken. Wij hadden „onze koloniën", en daar bleef het bij. Verder zagen wij zozeer niet. Nu is daar die „drift" gekomen in het Oosten en midden-oosten. Niemand heeft dat tegen kunnen houden. U kunt mogelijk met heimwee terug denken aan het verleden. Toen was alles nog in rust, en het westen plukte van de verre landen. Ja, bracht daar ook veel kuituur maar, de bedoe ling zat niet voor, om de zelfstandigheid in die landen te bevorderen. Dat heeft „de drift" bewerkstelligd. Natuurlijk zal een kerkelijk leven wel min of meer parallel lopen met het po litieke leven. Op dit gebied kan men zich afvragen, of de Kerk niet té veel de invloed van het westerse inzicht heeft ondergaan. Het gaat er nu om, dat wij de volken, afgedacht van verleden of nationaliteit, kunnen zien als behorende tot de scha re, waarover God Zijn oog laat gaan. Juist onder die volken, waar veel le vensleed is geweest, moet de roep tot blijdschap uitgaan. En het zou de mooi ste taak der christenheid zijn, om zich hiervoor in te zetten. Wanneer n.l. de politieke verhoudingen dit niet onmoge lijk hebben gemaakt. Wij zouden daarmee teruggrijpen naar de arbeid van de christenen uit de eerste tijd. Niet de politieke verhoudin gen, maar het gegrepen zijn door Chris tus heeft die christenen gedreven om in de wereld de blijdschap van het ge loof te brengen. Zo moet het ook nu weer zijn. Tot deze blijdschap roept God elke zondag, als wij bij Hem zijn en zijn evangelie ontvangen. En, deze blijd schap wordt bevestigd in elke viering van het sakrament. Ook de doop roept de blijdschap in de gemeente wakker. Want, God bevestigt bij dit sakrament Zijn verbond van onze kinderen en gééft ons daarin zekerheid, dat wij niet zullen twijfelen aan wat Hij over ons en ons geslacht gesproken heeft. Het Avondmaal geeft daarnaast als gemeente de beleving van het heil. Met Christus vergaderd. Een voorsmaak van wat er straks zal komen. Woord en Sakrament roepen ons naar de toekomst des heils. En zij oefe nen ons, dat wij die eeuw zullen ver werven. Daarom zal iemand, die de blijdschap zoekt, niet zonder het leven der gemeente kunnen Dit onderwerp bindt ons op het hart: zoekt Zijn aangezicht. En, doe het als gemeente, opdat grote blijdschap over u zal komen. (Slot) C. St. OUDERLINGENCONFERENTIE A.s. woensdag, 6 april, hopen onze zeeuwse ouderlingen weer in conferen tie bijeen te komen. Het begintdes morgens om 10 uur, in de Oosterkerk te Goes. Dan zetten de ouderlingen zich neer, om met elkaar zich te bezinnen op het rapportverschraling van het gees telijk leven. U herinnert zich nog wel, hoe dit is opgesteld door deputaten, die een breed onderzoek instelden onder de gereformeerden in ons land. Ds S. van Wouwe zal voor voorlich ting dienen en speciaal de aandacht ves tigen op wat voor de zeeuwse kerken van belang is. Dan komt er een algemene opstand, zonder dat de bedoeling van een revo lutie voorzit. De verschillende classes gaan nu „in comité", om over het ge hoorde van gedachten te wisselen. Zij zullen zeker uit hun midden mannen aanwijzen, goed „bij de rede" net als Apollos, en die brengen dan 's middags rapport uit in de voltallige vergadering. Alvorens deze zware taak te volbren gen, krijgen zij, en al de aanwezigen, de nodige mondvoorraad mee aan de koffietafel. Het kost u dit jaar 1,50 per persoon, en daarvoor kunt u éten, éten Ds A. G. v. d. Stoel zal eindelijk de conclusie trekken, wat er in de zeeuwse kerken moet gebeuren met het oog op de verschraling. Zo kunt u, na een volle dag bezigheid over „de verschraling", toch „rijk" naar huis gaan U komt toch op 6 april C. S. „de Dominee en z'n Preek" IV. Een belangrijke vraag die door Ds Van Teylingen onder ogen wordt ge zien is de taalkwestie. Kan de moderne mens de taal van de bijbel wel verstaan Mag de prediking nog wel gebruik maken van de origineel-bijbelse grond woorden als genade, zonde, gerech tigheid, heiligheid, verbond, verzoening enz. Of doet zij beter geheel af te zien van de taalschat van de H. Schrift en in moderne woorden en begrippen de inhoud van de bijbel als het ware te „vertalen" Daar komt nog iets anders bij. De mens van nu heeft langer tijd nodig om volwassen te worden. Langere school- en vakopleidingen, waaraan steeds hogere eisen gesteld worden, zijn er oorzaak van dat de intrede van de jonge mens in het volwassen leven wordt vertraagd. Hoewel men op verschillend gebied ongetwijfeld méér kennis verzamelt dan vorige geslachten, laat de volwassenheid langer op zich wachten. Vandaar dat de eis naar voren gebracht wordt van een meer visuele uitdrukkingswijze. Onze woordkeus moet er op uit zijn. beeldend te spreken. De mensen kunnen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1