Blijdschap in het
nieuwe verhond
Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag is maart i960
MEDITATIE
Theologische Hogeschool
van de Vlaamse Gaai
ZEEUWSE KERKBODE
VIJFTIENDE jaargang No. 38
Berichten en opgaven Predikbeur
ten tot dinsdagsmorgens te zenden
aan de drukkers Littooij Olthoff,
Spanjaardstraat 47, Middelburg
Hoofdredacteur Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563.
Redacteuren: Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor.
Medewerker Ds D. J. Couvée, Bennekom.
Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280
Abonnementsprijs: 3,— per half
jaar (bij vooruitbetaling).
Afzonderlijke nummers 12 cent.
Advertentiën 12 cent per mm.
GODS LAM
TE MIDDEN VAN ONTMENSDE MENS-HYENA'S.
Overdag leerde Hij in de tempel, doch de nachten
bracht Hij buiten door op de berg, Olijfberg
genaamd. Luk. 21 37.
Op het eerste gezicht lijkt onze tekst een weinig-zeggende kant
tekening. Is ze het werk van een dorre klerk Of moet ik denken
aan de routine-nauwkeurigheid, waarmee een dokter zijn bezoeken
noteert Of
Wat zit er achter? Mattheüs vertelt me (21 17) ook al, hoe
Jezus de stad verliet en ging buiten de stad, naar Bethanië, en daar
overnachtte.
Bij Markus vind ik (11:11), dat Jezus, toen het reeds laat op
de dag was, naar Bethanië ging, met de twaalven. De volgende
avond evenzo (vers 19).
Het is alsof Jezus geen nacht meer in Jeruzalem mag, wil, of
durft doorbrengen.
Dat gaat toch mijn belangstelling prikkelen. Daarbij ga ik uit
van mijn geloofsvooroordeel, dat ook dit woord mij EVANGELIE
brengt.
Laat 'k ook in Johannes evangeliebeschrijving eens bladeren.
Daar lees ik (12:36) na de aankondiging van zijn aanstaand lij
den .dit sprak Jezusen hij ging heen en VERBORG ZICH
VOOR HEN".
Eerder (2 24) noteerde de discipel der liefde reeds ,,maar Jezus
zelf vertrouwde zich zelf hun niet toe, omdat Hij hen allen kende".
Laat ik deze gegevens nu verbinden met de opdracht van Judas,
de verrader, een goede gelegenheid te zoeken om Jezus buiten de
schare om, in stilte over te leveren.
Dan staat ineens onze tekst in het hardgele licht der haat. Judas
zoekt een gelegenheid om Jezus zonder opzien te baren, heimelijk,
uit te leveren.
Dat weet Jezus. MaarHij wil Zijn werk voleindigen.
Liefde dringt Hem tot het laatst de Joden te zoeken ze op te
wekken Zijn redding te aanvaarden. Jezus heeft een schare, die
graag naar Hem luistert. Zo kan Jezus overdag, in de tempel,
blijven oproepen tot bekering en geloof het heil Gods aanbieden.
Dan Hem overvallen zou tumult verwekken, wat juist moet voor
komen worden.
Jezus trouw overdag leerde Hij in de tempel.
Maar 's avonds en des nachts is het voor Hem niet meer veilig
in Jeruzalem. Dan trekt Jezus naar de Olijfberg. Daar kan Hij,
onder open hemel, tot Zijn Vader naderen in gebed. Daar ligt ook
het grote kampement der vurige Galileërs. Daar zou één kreet de
voorgenomen gevangenneming verhinderen, het sein worden tot een
bloedige strijd. Judas weet het. Jezus weet het. TEGEN ZIJN WIL
is hier gevangenneming uiterst riskant.
Gods Lam weet zich bedreigd door vijanden, fel als hyena's.
Om hen te redden werd Jezus mens.
Hem uit de weg ruimen is hün doel.
Wie kan peilen hoezeer Jezus lijdt elke keer als Hij de tempelstad
aldus gedwongen verlaat
Maar Jezus, de trouwe, de bereidwillige Borg wacht tot het Gods
uur is. Tot sterven bereid, maar op Gods tijd en in Gods weg.
Trouwe Heiland, leer ons nu en eeuwig zulk een liefde dankend
prijzen.
Yerseke. J. E. BOOY.
Wij hebben vorige week gezien, hoe
in het nieuwe verbond van het begin*
aan de blijdschap de overhand heeft.
Slechts één kring moet u daarvan uit
zonderen. De Farizeeën en Schriftge
leerden. Nooit leert de Schrift, dat deze
mensen blij geweest zijn over een red
ding, een genezing. Als een vrouw na
18 jaar geleden te hebben, redding vindt
bij Jezus, is het juist sabbat. Hun sab-
batsvragen zijn dan belangrijker dan de
hulp, die Jezus bood. Blijzijn deze
mensen nooit geweest, bij geen enkel
wonder. Wel verbeten, omdat hun plan
nen niet lukken. Blijonder de pre
diking van Jezusnooit
Kunt u begrijpen, hoe het volk onder
zulke leidslieden moet geleden hebben?
Wat kan een enkele „dwarskijker" het
leven overschaduwen. En dan, het
mooie en verrassende niet te willen
zien
Geheel anders is de Heiland.
Hij genoot van het leven. Zeker in
zijn vreugdeuitingen. Hij heeft de brui
loft te Kana toch meegemaaktDat wil
zeggen, dat Jezus daar dagen temidden
van feestvreugde was.
Iemand heeft mij eens gevraagd
wijs mij een voorbeeld aan, dat Jezus
gelachen heeft
Wonderlijke vraag.
Hoe gaat het op een bruiloft In
Kana heeft de Heiland zelfs door een
wonder er voor gezorgd, dat de vreugde
tot het einde toe kon duren. Of Hij
daar ook zich verblijd heeft in de vreug
de der mensen
Natuurlijk moet u daarbij niet denken
aan ,,lol", met feestneuzen en verkleed
partijen. Maar zang en muziek en dans
zijn er in overvloed geweest, en daar
heeft de Heiland van genoten.
Hoe kon Jezus met innig genot kijken
naar het leven B.v. het spel van de
kinderen. Hij heeft die snuitertjes gade
geslagen in hun „ernst", als zij een be
grafenisstoet vormden. Spelers voorop,
klaagvrouwen, enz.
Straks wordt het toneel veranderd,
en de bruiloftstoet wordt gevormd. Zó
als die kinderen zich „inleefden" in wat
er om hen heen gebeurde. Met een in
stemmende glimlach moet de Heiland
deze gebeurtenissen uit het kinderleven
hebben meegemaakt.
Hij heeft zich verblijd over de leliën
van het veld. Zijn toespraak tot het volk
was meermalen niet zonder humor. Als
hij het b.v. heeft over splinter en balk,
dan moet dat op de gezichten van zijn
hoorders te zien zijn geweest. Een klei
nigheid bij uw broeder hindert u
en, kijk eens bij uzelf.
Zo zijn er meer markante opmerkin
gen.
Wie van u kan, door bezorgd te zijn,
maken dat hij een el langer wordt, of
wat langer te leven krijgt
Wie zó met voorbeelden „werkt", die
moet van het leven gehouden hebben.
Jezus heeft er de schoonheid en rijk
dom van ontdekt, zo goed als het ge
brek. Maar, dat was weer „het blije",
Jezus kwam om dat gebrek weg te ne
men en een veel rijker bloei te brengen.
Elke stap, die Jezus doet, houdt ver
band met dat komende heil. Er is een
blijmoedig voortgaan, al gaat het eerst
naar het Kruis Daarin ligt de grote
overwinning, en tot het behalen daar
van heeft de Fleiland zich gegeven.
Zoudt u bij voorkeur willen stilshaan
bij dat moment in Gethsemané Ver
geet u dan niet, dat het lijden van Jezus
daar niet wordt verlicht, maar Hij wordt
versterkt om te volharden. Met volle
overgave heeft Hij dat gedaan.
Telkens brengt Hij de schare tot ver
rukking. Nu eens jubelen zij wij heb
ben een groot profeetDan weer zingen
zij om Zijn Koninklijke macht en Zijn
priesterlijk erbarmen. Als u zich tracht
in te denken, hoe het in die dagen on
der Israël was, zeg dan maar gerust
II.
er was toenemende blijdschap, ten spijt
van alle farizeews gedoe.
Jezus heeft ook de discipelen leren
leven. Als zij „trek" hebben, op sabbat,
mogen zij gerust een paar aren stuk
wrijven om deze eenvoudige kost te ge
bruiken.
Dat er blijdschap heerste bij die jon
geren, blijkt wel uit het antwoord dat
Jezus geeft over het feit, dat zijn disci
pelen niet vasten.
Onlangs heeft een schrijver, die ik
graag „lees", een soort pleidooi voor
het vasten gehouden. Ik geloof niet, dat
wij in onze gejaagde eeuw deze vorm
zullen kunnen gebruiken. Dat iemand
persoonlijk, of in zijn gezin, een vasten
kan houden, staat te allen tijde vrij.
Maar, voor de gemeente
Eenmaal heb ik een boete- en bede
dag „beleefd", in die verschrikkelijke
crisisjaren. Wij hadden samen over
legd, die óók met de kinderen te doen.
Bij de kerk gekomen, waren de siga
retten der jongelingen al een teken,
's Avonds haalde mij iemand uit Rotter
dam, waar ik nog zou voorgaan. Toen
hij de „soberheid" bij mij thuis bemerk
te, keek hij mijn vrouw eens aan, daarna
mij zelf, met een blik van ik weet het
niet, maarEnfin, wij hebben „ker
kelijk" gelukkig deze vertoning niet
meer herhaald.
In het landelijke Palestina was dat
wat anders. Bij de concentratie op het
gebed, bij vertoning van droefheid, be
hoorde het vasten.
Als nu Jezus de vragers over het vas
ten te woord staat, zegt Hij maar, zij
künnen immers niet vasten Het zijn
bruiloftskinderen en de bruidegom is
bij hen.
Dat was heel anders in de kring van
de discipelen van Johannes. Daar leeft
nog sterk het uitzien naar het komende
heil. In verband daarmee vasten en
bidden zij.
Rijker, véél rijker is het om de Hei
land. Hij is zelf de openbaring van het
heil. Hij kan ook zeggen, dat het Ko
ninkrijk er isAl wat de Heiland
spreekt, is openbaring van de genade
Gods voor zondaren. In zijn daden
wordt dat héél sprekend. Het is dan
ook het antwoord, dat Johannes de Do
per in de gevangenis krijgt. Wil je we
ten, wie of Ik ben Let op wat er ge
beurt Kreupelen komen recht over
eind, doven gaan horen, blinden gaan
zien, en aan „armen" wordt het evan
gelie gebracht
De tijd van het welbehagen is aan
gebroken. De „Zangtijd", oudtijds een
geliefkoosd woord.
Er is een golf van vreugde door het
land gegaan door Jezus Christus. Ter
wijl dat in de dagen van de vernedering
al zo was, des te meer zal het opvallen
na de overwinning
Maar, als wij dan ons inleven in de
wereld van het nieuwe testament, dan
klinkt het ons overal tegen doe als wij!
Blijdschap in het hart, ook in onze strijd,
vreugde in Hem, Die tot ons kwam.
Van deze kant hebben wij de Schrift
misschien nog niet zo afzonderlijk be
keken. Hier ligt een groot werk voor
ons. Waarom die blijdschap.
Dat zien wij nog nader.
(Wordt vervolgd) C. St.
Zoals de laatste jaren goede gewoon
te is geworden, wil men in Kampen a.s.
studenten in de theologie graag ont
vangen op een ontmoetingsdag. Zater
dag 9 april a.s. zal die dag worden ge
houden. De a.s. studenten kunnen al of
niet met hun ouders komen. Zij, die
binnenkort eindexamen hopen te doen,
kunnen, naar ik meen, voor de reiskos
ten een vergoeding ontvangen. Verder
zijn alle kosten in Kampen voor reke
ning van de Hogeschool.
Het is er beslist aardig om eens te
kijken. O.a., naast de gebouwen van de
Hogeschool, die mooie poort, waarin de
studenten sociëteit houden. Verder zul
len de hoogleraren spreken over de
theologische studie, en namens het stu
dentencorps spreekt de praetor over het
studentenleven. Ook heel belangrijk. Je
moet niet alleen studeren, maar ook
student zijn
Een mooi propagandaboekje is uitge
geven, met foto's over de Hogeschool,
het leven aldaar, het wonen in Kampen
en het verkeer in de sociëteit. Een fijne
uitgave. Moge het aantal studenten
straks in overeenstemming zijn met de
gevoerde propaganda. C. St.
Het ontvangen van gasten is in vele
gevallen een zeer pleizierige zaak.
Dit was in West Zeeuws Vlaanderen
zeker het geval, toen niemand minder
dan de voorzitter van de A.R. Tweede
Kamerfractie bij Breskens over het wa
ter werd gébracht, Dr. Bruins Slot, die
wij vrijwel allen reeds kenden uit zijn
persarbeid in „Trouw", maar die wij
nog nooit zo van nabij hadden gezien
en die wij niet hadden gehoord met
eigen oren.
Het pleizierige zit in zo'n geval niet
alleen in de aanwezigheid van de gast
spreker. Laat ons eerlijk zijn, het ge
noegen bestaat evenzeer in het feit, dat
men zelf goed voor de dag komt. Dat
was nl. het geval, dit maal, want de
zaal, waarin de Statencentrale onze
voorman ontving, was nagenoeg tot de
laatste stoel bezet. Dat geeft een be
zoeker van zo'n vergadering zonder
enige twijfel een gevoel van behagen,
want politieke vergaderingen hebben de
slechte reputatie van armoedig bezocht
te worden.
Nu kan men over goed en goed al
tijd nog discussieren, want het hangt
ook samen met de zaal, die men kiest.
Ik herinner mij nog eens een groots
opgezette samenkomst, waarin spraken
Mr Roosjen en Drs Hazenbosch. Toen
waren er waarschijnlijk meer mensen
dan dit keer, maar de zaal was zo groot,
dat het geleek alsof er slechts weinigen
waren gekomen. Er waren dan ook stel
lig veel meer mensen verwacht. In zo'n
geval zit men eigenlijk wat zielig in zijn
isolement te luisteren, wat beschaamd
en gedeprimeerd.
Nu was men bescheidenier geweest
met goed resultaat, want opgewektheid
en blijdschap en gezelligheid vullen de
weinige open plekjes van de vergader
ruimte.
Trouwens de jeugd sprak het eerste
woord. Ik heb dit gemist, omdat ik niet
op tijd aanwezig kon zijn, maar naar ik
merkte, een schetsje van eigen fabri
kaat met als thema A.L.A. sloeg zeer
in. Ik ben geloof ik niet volledig, maar