Blijdschap in het nieuwe verhond Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag is maart i960 MEDITATIE Theologische Hogeschool van de Vlaamse Gaai ZEEUWSE KERKBODE VIJFTIENDE jaargang No. 38 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg Hoofdredacteur Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren: Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor. Medewerker Ds D. J. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs: 3,— per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. GODS LAM TE MIDDEN VAN ONTMENSDE MENS-HYENA'S. Overdag leerde Hij in de tempel, doch de nachten bracht Hij buiten door op de berg, Olijfberg genaamd. Luk. 21 37. Op het eerste gezicht lijkt onze tekst een weinig-zeggende kant tekening. Is ze het werk van een dorre klerk Of moet ik denken aan de routine-nauwkeurigheid, waarmee een dokter zijn bezoeken noteert Of Wat zit er achter? Mattheüs vertelt me (21 17) ook al, hoe Jezus de stad verliet en ging buiten de stad, naar Bethanië, en daar overnachtte. Bij Markus vind ik (11:11), dat Jezus, toen het reeds laat op de dag was, naar Bethanië ging, met de twaalven. De volgende avond evenzo (vers 19). Het is alsof Jezus geen nacht meer in Jeruzalem mag, wil, of durft doorbrengen. Dat gaat toch mijn belangstelling prikkelen. Daarbij ga ik uit van mijn geloofsvooroordeel, dat ook dit woord mij EVANGELIE brengt. Laat 'k ook in Johannes evangeliebeschrijving eens bladeren. Daar lees ik (12:36) na de aankondiging van zijn aanstaand lij den .dit sprak Jezusen hij ging heen en VERBORG ZICH VOOR HEN". Eerder (2 24) noteerde de discipel der liefde reeds ,,maar Jezus zelf vertrouwde zich zelf hun niet toe, omdat Hij hen allen kende". Laat ik deze gegevens nu verbinden met de opdracht van Judas, de verrader, een goede gelegenheid te zoeken om Jezus buiten de schare om, in stilte over te leveren. Dan staat ineens onze tekst in het hardgele licht der haat. Judas zoekt een gelegenheid om Jezus zonder opzien te baren, heimelijk, uit te leveren. Dat weet Jezus. MaarHij wil Zijn werk voleindigen. Liefde dringt Hem tot het laatst de Joden te zoeken ze op te wekken Zijn redding te aanvaarden. Jezus heeft een schare, die graag naar Hem luistert. Zo kan Jezus overdag, in de tempel, blijven oproepen tot bekering en geloof het heil Gods aanbieden. Dan Hem overvallen zou tumult verwekken, wat juist moet voor komen worden. Jezus trouw overdag leerde Hij in de tempel. Maar 's avonds en des nachts is het voor Hem niet meer veilig in Jeruzalem. Dan trekt Jezus naar de Olijfberg. Daar kan Hij, onder open hemel, tot Zijn Vader naderen in gebed. Daar ligt ook het grote kampement der vurige Galileërs. Daar zou één kreet de voorgenomen gevangenneming verhinderen, het sein worden tot een bloedige strijd. Judas weet het. Jezus weet het. TEGEN ZIJN WIL is hier gevangenneming uiterst riskant. Gods Lam weet zich bedreigd door vijanden, fel als hyena's. Om hen te redden werd Jezus mens. Hem uit de weg ruimen is hün doel. Wie kan peilen hoezeer Jezus lijdt elke keer als Hij de tempelstad aldus gedwongen verlaat Maar Jezus, de trouwe, de bereidwillige Borg wacht tot het Gods uur is. Tot sterven bereid, maar op Gods tijd en in Gods weg. Trouwe Heiland, leer ons nu en eeuwig zulk een liefde dankend prijzen. Yerseke. J. E. BOOY. Wij hebben vorige week gezien, hoe in het nieuwe verbond van het begin* aan de blijdschap de overhand heeft. Slechts één kring moet u daarvan uit zonderen. De Farizeeën en Schriftge leerden. Nooit leert de Schrift, dat deze mensen blij geweest zijn over een red ding, een genezing. Als een vrouw na 18 jaar geleden te hebben, redding vindt bij Jezus, is het juist sabbat. Hun sab- batsvragen zijn dan belangrijker dan de hulp, die Jezus bood. Blijzijn deze mensen nooit geweest, bij geen enkel wonder. Wel verbeten, omdat hun plan nen niet lukken. Blijonder de pre diking van Jezusnooit Kunt u begrijpen, hoe het volk onder zulke leidslieden moet geleden hebben? Wat kan een enkele „dwarskijker" het leven overschaduwen. En dan, het mooie en verrassende niet te willen zien Geheel anders is de Heiland. Hij genoot van het leven. Zeker in zijn vreugdeuitingen. Hij heeft de brui loft te Kana toch meegemaaktDat wil zeggen, dat Jezus daar dagen temidden van feestvreugde was. Iemand heeft mij eens gevraagd wijs mij een voorbeeld aan, dat Jezus gelachen heeft Wonderlijke vraag. Hoe gaat het op een bruiloft In Kana heeft de Heiland zelfs door een wonder er voor gezorgd, dat de vreugde tot het einde toe kon duren. Of Hij daar ook zich verblijd heeft in de vreug de der mensen Natuurlijk moet u daarbij niet denken aan ,,lol", met feestneuzen en verkleed partijen. Maar zang en muziek en dans zijn er in overvloed geweest, en daar heeft de Heiland van genoten. Hoe kon Jezus met innig genot kijken naar het leven B.v. het spel van de kinderen. Hij heeft die snuitertjes gade geslagen in hun „ernst", als zij een be grafenisstoet vormden. Spelers voorop, klaagvrouwen, enz. Straks wordt het toneel veranderd, en de bruiloftstoet wordt gevormd. Zó als die kinderen zich „inleefden" in wat er om hen heen gebeurde. Met een in stemmende glimlach moet de Heiland deze gebeurtenissen uit het kinderleven hebben meegemaakt. Hij heeft zich verblijd over de leliën van het veld. Zijn toespraak tot het volk was meermalen niet zonder humor. Als hij het b.v. heeft over splinter en balk, dan moet dat op de gezichten van zijn hoorders te zien zijn geweest. Een klei nigheid bij uw broeder hindert u en, kijk eens bij uzelf. Zo zijn er meer markante opmerkin gen. Wie van u kan, door bezorgd te zijn, maken dat hij een el langer wordt, of wat langer te leven krijgt Wie zó met voorbeelden „werkt", die moet van het leven gehouden hebben. Jezus heeft er de schoonheid en rijk dom van ontdekt, zo goed als het ge brek. Maar, dat was weer „het blije", Jezus kwam om dat gebrek weg te ne men en een veel rijker bloei te brengen. Elke stap, die Jezus doet, houdt ver band met dat komende heil. Er is een blijmoedig voortgaan, al gaat het eerst naar het Kruis Daarin ligt de grote overwinning, en tot het behalen daar van heeft de Fleiland zich gegeven. Zoudt u bij voorkeur willen stilshaan bij dat moment in Gethsemané Ver geet u dan niet, dat het lijden van Jezus daar niet wordt verlicht, maar Hij wordt versterkt om te volharden. Met volle overgave heeft Hij dat gedaan. Telkens brengt Hij de schare tot ver rukking. Nu eens jubelen zij wij heb ben een groot profeetDan weer zingen zij om Zijn Koninklijke macht en Zijn priesterlijk erbarmen. Als u zich tracht in te denken, hoe het in die dagen on der Israël was, zeg dan maar gerust II. er was toenemende blijdschap, ten spijt van alle farizeews gedoe. Jezus heeft ook de discipelen leren leven. Als zij „trek" hebben, op sabbat, mogen zij gerust een paar aren stuk wrijven om deze eenvoudige kost te ge bruiken. Dat er blijdschap heerste bij die jon geren, blijkt wel uit het antwoord dat Jezus geeft over het feit, dat zijn disci pelen niet vasten. Onlangs heeft een schrijver, die ik graag „lees", een soort pleidooi voor het vasten gehouden. Ik geloof niet, dat wij in onze gejaagde eeuw deze vorm zullen kunnen gebruiken. Dat iemand persoonlijk, of in zijn gezin, een vasten kan houden, staat te allen tijde vrij. Maar, voor de gemeente Eenmaal heb ik een boete- en bede dag „beleefd", in die verschrikkelijke crisisjaren. Wij hadden samen over legd, die óók met de kinderen te doen. Bij de kerk gekomen, waren de siga retten der jongelingen al een teken, 's Avonds haalde mij iemand uit Rotter dam, waar ik nog zou voorgaan. Toen hij de „soberheid" bij mij thuis bemerk te, keek hij mijn vrouw eens aan, daarna mij zelf, met een blik van ik weet het niet, maarEnfin, wij hebben „ker kelijk" gelukkig deze vertoning niet meer herhaald. In het landelijke Palestina was dat wat anders. Bij de concentratie op het gebed, bij vertoning van droefheid, be hoorde het vasten. Als nu Jezus de vragers over het vas ten te woord staat, zegt Hij maar, zij künnen immers niet vasten Het zijn bruiloftskinderen en de bruidegom is bij hen. Dat was heel anders in de kring van de discipelen van Johannes. Daar leeft nog sterk het uitzien naar het komende heil. In verband daarmee vasten en bidden zij. Rijker, véél rijker is het om de Hei land. Hij is zelf de openbaring van het heil. Hij kan ook zeggen, dat het Ko ninkrijk er isAl wat de Heiland spreekt, is openbaring van de genade Gods voor zondaren. In zijn daden wordt dat héél sprekend. Het is dan ook het antwoord, dat Johannes de Do per in de gevangenis krijgt. Wil je we ten, wie of Ik ben Let op wat er ge beurt Kreupelen komen recht over eind, doven gaan horen, blinden gaan zien, en aan „armen" wordt het evan gelie gebracht De tijd van het welbehagen is aan gebroken. De „Zangtijd", oudtijds een geliefkoosd woord. Er is een golf van vreugde door het land gegaan door Jezus Christus. Ter wijl dat in de dagen van de vernedering al zo was, des te meer zal het opvallen na de overwinning Maar, als wij dan ons inleven in de wereld van het nieuwe testament, dan klinkt het ons overal tegen doe als wij! Blijdschap in het hart, ook in onze strijd, vreugde in Hem, Die tot ons kwam. Van deze kant hebben wij de Schrift misschien nog niet zo afzonderlijk be keken. Hier ligt een groot werk voor ons. Waarom die blijdschap. Dat zien wij nog nader. (Wordt vervolgd) C. St. Zoals de laatste jaren goede gewoon te is geworden, wil men in Kampen a.s. studenten in de theologie graag ont vangen op een ontmoetingsdag. Zater dag 9 april a.s. zal die dag worden ge houden. De a.s. studenten kunnen al of niet met hun ouders komen. Zij, die binnenkort eindexamen hopen te doen, kunnen, naar ik meen, voor de reiskos ten een vergoeding ontvangen. Verder zijn alle kosten in Kampen voor reke ning van de Hogeschool. Het is er beslist aardig om eens te kijken. O.a., naast de gebouwen van de Hogeschool, die mooie poort, waarin de studenten sociëteit houden. Verder zul len de hoogleraren spreken over de theologische studie, en namens het stu dentencorps spreekt de praetor over het studentenleven. Ook heel belangrijk. Je moet niet alleen studeren, maar ook student zijn Een mooi propagandaboekje is uitge geven, met foto's over de Hogeschool, het leven aldaar, het wonen in Kampen en het verkeer in de sociëteit. Een fijne uitgave. Moge het aantal studenten straks in overeenstemming zijn met de gevoerde propaganda. C. St. Het ontvangen van gasten is in vele gevallen een zeer pleizierige zaak. Dit was in West Zeeuws Vlaanderen zeker het geval, toen niemand minder dan de voorzitter van de A.R. Tweede Kamerfractie bij Breskens over het wa ter werd gébracht, Dr. Bruins Slot, die wij vrijwel allen reeds kenden uit zijn persarbeid in „Trouw", maar die wij nog nooit zo van nabij hadden gezien en die wij niet hadden gehoord met eigen oren. Het pleizierige zit in zo'n geval niet alleen in de aanwezigheid van de gast spreker. Laat ons eerlijk zijn, het ge noegen bestaat evenzeer in het feit, dat men zelf goed voor de dag komt. Dat was nl. het geval, dit maal, want de zaal, waarin de Statencentrale onze voorman ontving, was nagenoeg tot de laatste stoel bezet. Dat geeft een be zoeker van zo'n vergadering zonder enige twijfel een gevoel van behagen, want politieke vergaderingen hebben de slechte reputatie van armoedig bezocht te worden. Nu kan men over goed en goed al tijd nog discussieren, want het hangt ook samen met de zaal, die men kiest. Ik herinner mij nog eens een groots opgezette samenkomst, waarin spraken Mr Roosjen en Drs Hazenbosch. Toen waren er waarschijnlijk meer mensen dan dit keer, maar de zaal was zo groot, dat het geleek alsof er slechts weinigen waren gekomen. Er waren dan ook stel lig veel meer mensen verwacht. In zo'n geval zit men eigenlijk wat zielig in zijn isolement te luisteren, wat beschaamd en gedeprimeerd. Nu was men bescheidenier geweest met goed resultaat, want opgewektheid en blijdschap en gezelligheid vullen de weinige open plekjes van de vergader ruimte. Trouwens de jeugd sprak het eerste woord. Ik heb dit gemist, omdat ik niet op tijd aanwezig kon zijn, maar naar ik merkte, een schetsje van eigen fabri kaat met als thema A.L.A. sloeg zeer in. Ik ben geloof ik niet volledig, maar

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1