PREDIKBEURTEN
De BRIEF
aan de PHILIPPENZEN
een historische roeping, waarvan hij na
de zondeval niét ontslagen is.
De wijze waarop de mens zich van
deze historische roeping gaat kwijten
vormt de inzet van de strijd tussen ge
loof en ongeloof, anders gezegd tus
sen het rijk Gods en het rijk der duis
ternis.
Dit verschil onder de mensen het
meest diepe verschil dat er onder hen
bestaat^en aanzien van het wérk
dat in de historie, bij de vorming dei-
menselijke beschavingsgeschiedenis, ge
beuren moet, bracht de zgn. antithese
in de wereld. Wanneer alle mensen van
harte en daadwerkelijk bereid waren in
de opbouw der culturen GOD te diénen
en naar Zijn ordinantiën te leven en
te handelen, dan bestond er immers
geen antithese Niét degenen, die aan
God en Zijn opdrachten willen trouw
blijven, maar de anderen, die dat niét
willen, zijn er de oorzaak van dat in de
menselijke geschiedenis die onverzoen
lijke strijd woedt, die we de antithese
noemen. Geloof en ongeloof, desertie
en wederkeer tot God, dienst en rebel
lie, onderwerping en het uitroepen van
een eigen koninkrijk des mensen
hoe zullen die historisch ooit tot elkaar
komen Vandaar dat er maar één mo
gelijkheid is Tegen de revolutie het
evangelie Pro Rege Gelovigen van
alle landen, verenigt U
Dat is het standpunt van de grote
gereformeerde voorgangers, op wier
schouders wij staan. Het standpunt van
de pionier der ,,Chr. organisaties".
Maar er is ook een ander antwoord
op de vraag waarom" wij tot cultuur
aanvaarding dienen te komen, niét re
denerend vanuit schepping en zondeval
(opdracht Gods in den beginne en strijd
daartegen, sinds de mens zich verleiden
liet het eigen rijk uit te roepen op aar
de).
Er is een zekere moeheid en matheid
ten aanzien van de antithese-gedachte.
Méér nog men wil zich niet meer laten
mobiliseren om de opstand tegen God
in te perken en tegenover afval trouw
te stellen.
Liever wendt men het over een an
dere boeg Heeft niet Christus alle
vloek op Zich geladen en is Zijn op
standing niet de redding der wereld
Welnu dan wat zouden wij ons
zorgen maken over een scheppingsop
dracht van God en over de afval der
mensen Kunnen wij die keren Zijn
wij niet even verdorven als de wereld
Komt doe die antithese weg Steekt
de trompet en bazuint het uit naar alle
zijden ,,De Heer is waarlijk opgestaan,
nu vangen nieuwe tijden aan Er is
geen twijfel meer aan of God neemt de
wereld en haar geschiedenis voor Zijn
rekening. Komt vieren wij met de we
reld het feest der verbroedering Wij
zijn wel gelovig en zij zijn het niet.
Maar wat zégt dat Het betekent al
leen, dat zij het nog-niet weten wat wij
al-wèl weten dat alle dingen nieuw
zullen worden. Komt ruimt alle schut
ten en schotten op Breekt door naar
de wereld Want nu behaagt het God,
dat alle mensen zalig worden Er is
alle reden om de kloosters af te breken
niet alleen, maar ook om ons in het vol
le leven te storten, zonder meer. Want
de wereld is van God en haar geschie
denis, die, aanvangend met kruis en
opstanding de ware cultuur eerst
mogelijk maakt
Dit „denken vanuit het midden" -
waarbij kruis en opstanding uit hun
historisch raam worden gehaald, waar
bij men schepping en cultuuropdracht in
de mist laat verdwijnen en de zondeval
niet ernstig in rekening brengt, doet
geweld aan de openbaring Gods in de
Schrift.
Wil men het kruis en de opstanding
verstaan, dan moet men heel de historie,
daaraan voorafgaand in rékening bren
gen! Maar dié historie streept men weg!
We zullen beide gezichtspunten recht
moeten doen vanuit de schepping moe
ten wij onze taak en ook onze histori
sche roeping leren zien, zoals die is. In
het licht daarvan wordt de diepe ernst
van de zondeval ons duidelijk.
Terwijl dan in de verlossing door
Christus' historisch offer het handelen
Gods voor ons opengaat als een barm
hartig handelen met nietswaardige
dienstknechten.
Maar die verlossing zal ons toch
weer naar ons oorspronkelijk dienstwerk
terugleiden. En het is juist op dit punt
de zaliging tot dienstdat de
gedachten des harten van de mensen
openbaar worden en de strijd steeds
weer onblusbaar zal blijken.
De cultuuridealen der mensen, wat
zij met de geschiedenis aanwillen, welke
richting zij uitsturen met hun middelen
van macht, wetenschap, kunst, techniek
enz., die cultuuridealen hebben nu een
maal een religieuze achtergrond.
Niet in een algemene, onpersoonlijke
verzoeningsgedachte, waarin God voor
allen genadig is, al zijn niet allen er nog
van op de hoogte, maar in een persoon
lijke onderwerping aan de heerschappij
van de genade Gods waarin ook de
disstantie het af-stand doen (van hui
zen en akkers, enz.) een rol blijft spe
len zullen de christelijke cultuuride
alen al strijdend in de maalstroom dei-
geschiedenis door de waarachtig-geló-
vende mens tot gèlding moeten worden
gebracht. En dan zonder pretentie
Want, ook als we ten aanzien van de
cultuur ten bloede toe in de strijd der
geesten gestreden hebben, om het recht
Gods op dit mensenleven te verdedigen,
dan nog zijn we onnutte dienstknechten.
Want we deden niet méér dan wat ons
opgedragen was A. V.
XXV.
DE VRIENDELIJKHEID.
Phil. IV5-7.
De blijdschap, die Paulus de Philip-
penzen geboden heeft, mag niet ver
borgen blijven. Zij moet voor de dag
komen. Maar allerlei uitbundig vrolijk-
heidsvertoon is daarvoor niet voldoen
de. De mensen moeten echt kunnen pro
fiteren van de blijdschap der gemeente.
Uw vriendelijkheid, schrijft Paulus, zij
alle mensen bekend. Alle mensen, met
wie u in aanraking komt, moeten uw
vriendelijkheid, uw bescheidenheid (St.
Vert.) ondervinden.
Wat Paulus met deze vriendelijkheid
bedoelt, is het makkelijkst duidelijk te
maken in een beeld. Sommige vaarwe
gen worden ineens veel smaller, waar
er een brug over het water ligt. De
doorgang onder de brug lean zelfs zo
nauw zijn, dat twee schepen elkaar daar
onmogelijk passeren kunnen. De schip
per, die nu geduldig wacht, totdat de
schepen van de andere kant onder de
brug doorgevaren zijn, bewijst de
vriendelijkheid, die Paulus van de ge
meente vraagt.
Deze bescheidenheid moet de ge
meente zich kunnen veroorloven. Chris
tenen hoeven immers niet krampachtig
meer voor hun leven te vechten. Zij
hebben dus de tijd voor een ander. Zij
kennen de blijdschap. Zij hoeven die
niet meer te veroveren. Zij kunnen #een
ander rustig voor laten gaan. Christe
nen zijn mensen, die naar een feest op
weg zijn. En feestgangers hoeven zich
niet te weren, zoals mensen, die voor
hun boterham vechten. Daarom" kan de
gemeente zich de weelde veroorloven
om bescheiden te zijn tegenover alle
mensen. De Here is nabij.
De Here Jezus haast zich om te ko
men. Het zal geen dag langer duren
dan nodig is. Hij is al onderweg. Hij
is nabij. De bruiloft des Lams staat voor
de deur. En de Philippenzen zijn de
bruiloftsgangers. Hoe zouden zij dan
nog onvriendelijk kunnen zijn, zoals
mensen het zijn, die nog van alles en
nog wat voor de boeg hebben aan zor
gen en moeiten en die misschien wel
nooit hun doel halen.
Ook de gemeente wordt bedreigd
door alle blijdschap en vriendelijkheid
opzuigende zorgen. Maar zij staat niet
machteloos. Weest in geen ding be
zorgd, maar laten bij alles uw wensen
doorgebed en smeking met dankzeg
ging bekend worden bij God.
De zorgen mogen vooral niet de kans
krijgen ons te isoleren van de Here.
De gemeente moet in alle omstandig
heden met alles wat in haar leven om
gaat naar God toe. Maar dan met dank
zegging. Dankbaar dat God voor hen
wil zorgen als een vader, moeten zij
ook echt aan Hém de zaak van hun
leven in handen geven. Dan kunnen die
zorgen hun handen niet meer binden
en dan zal het vechten om er uit te ko
men hun de blijdschap niet nemen. En
de vrede Gods, die alle verstand te bo
ven gaat, zal uw harten en uw gedach
ten behoeden in Christus Jezus.
Als zij zelf hun leven willen redden,
blijft er geen blijdschap meer over. Als
zij zelf de zorg voor hun bestaan gaan
dragen, hebben ze geen tijd meer om
vriendelijk te zijn. En hun harten en
hun gedachten zullen onbewaakt open
liggen voor de tyrannie van de doods
angst, waarmee de Boze de mensen te
gen elkaar en tegen zichzelf opjaagt.
Maar laten zij dankbaar hun leven
in Gods handen, voor Gods rekening,
dan zal de vrede, die van God komt en
die zelfs de pienterste man zich niet
veroveren kan, hun hele bestaan bewa
ken. Hun hele leven z-al door die rust
ommuurd zijn, die God voor zijn volk
heeft weggelegd. De Here Jezus, die
nabij is, is deze muur van vrede rondom
hen, die de Here vrezen.
In de oorlog is er geen reden voor
blijdschap en geen tijd voor vriendelijk
heid. Maar in de vrede, waarin God de
gemeente bij de Here Jezus bewaart,
kan zij vrolijk haar toekomst tegemoet
gaan, aan alle mensen vriendelijkheid
bewijzend.
Colijnsplaat.
A. S.
ZONDAG 6 MAART I960
WOENSDAG 9 MAART 1960 (BIDDAG)
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur
2.30 uur
5 uur
(Noorderkerk) 9.30 uur
5 uur
Ds P. van Til, Zondag 5
Ds J. Ytsma
Ds J. Ytsma
D.s J. Ytsma
Ds P. van Til. Zondag 5
Arnemuiden 10 en 2.30 uur
Woensdag 10 uur
2.30 uur
Collecte Evangelisatie onder studerenden.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
geen dienst
Woensdag (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. Boonstra
2.30 uur Ds P. van Til
7.30 uur Ds P. van Til
Ds H. K. Poelman
Bed. H. Av. en Dankz.
Ds N. LI. Heiner te Heinkenszand
Ds H. K. Poelman
Domburg 10 u. Ds A. J. Dondorp te Zutphen, bev. Cand. v. d. Bom
7 uur Ds F. L. v. d. Bom, Intrede
Woensdag 10 uur Ds F. L. v. d. Bom, 2.30 uur Ds J. Boonstra
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. H. Baas te den Haag
Woensdag 9.30 en 2 uur Ds P. Homburg
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Drs A. Elshout
Woensdag 9.30 uur Ds S. van Wouwe, 7.30 uur Drs A. Elshout
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. E. van Heesen
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds Th. Sj. de Groot
Woensdag 10 uur Ds J. Ytsma, 2.30 uur Ds P. A. Bohlmeijer
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe
Voormiddag Voorber. LI. Av. en Openb. bel. des geloofs.
Woensdag 10 uur Drs A. Elshout, 2.30 uur Ds S. van Wouwe
St. Laurens 10 en 2.30 uur Drs Chr. van Ulden
Woensdag 10 e'n 7 uur Drs Chr. van Ulden
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld
Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
W. 10 uur Ds G. D. L. Brederveld, 7.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Vlissingen 9.30 en 5 uur Drs A. Verschoor
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Wal
Bed. H. Av. en Dankz.
Westkapelle 10 uur geen dienst, 2.30 uur Ds F. L. v. d. Bom, Intrede
Woensdag 2.30 uur Ds J. Ytsma, 7 uur Ds F. L. v. d. Bom
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur
Axel 10 en 3'uur
Breskens 10 en 2.30 uur
Hoek 10 en 2.30 uur
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur
Ds J. D. de Vries
Ds A. van Leeuwen
Ds G. J. Pontier te Vlissingen
Ds A. J. Verbeek
Ds H. A. van Bottenburg
Terneuzen 10 en 3 uur
10 maart 3 en 7 uur
Oostburg 10 en 2.30 uur
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur
Zoutespui 10 en 2.30 uur
Donderdag 10 maart
CLASSIS GOES.
Namiddag Biduur voor het gewas.
Ds W. C. van Hattem
Ds W. C. van Hattem
Ds J. B. van Mechelen
Ds M. den Boer
Ds G. Aalbersberg te Vlaardingen
Drs J. Vlaardingerbroek te Grijpskerke
Baarland 9.30 en 2 uur
Borssele
Driewegen 9.30 en 2 uur
Woensdag 9.30 uur
2 uur
Goes (Westerkerk) 10 uur
5 uur
(Oosterkerk) 9.30 uur.
5 uur
Cand. E. C. Kim te Groningen
Ds S. Oegema
Dr Hommes te Rotterdam
Ds J. v. d. Veen
Ds E. Jansen
Ds F. v. d. Bos, Zondag 25
Ds F. v. d. Bos
Ds E. Jansen, Zondag 24
Collecte voor eigen Evangelisatie.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds A. J. Stolte te Alblasserdam
Woensdag 10 en 2.30 uur Ds Y. Feenstra te Rotterdam
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner
Bed. H. Av. en Dankz.
Woensdag 10 uur Ds S. Oegema, 2.30 uur Ds N. H. Heiner
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds P. Visser te Tilburg
Woensdag 10 uur Ds B. Mintjes, 2.30 uur Ds J. v. d. Leek
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds J. Boonstra te Middelburg
Woensdag 10 uur Ds A. F. Goedendorp, 2.30 u. Ds S. Oegema
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp
W. 10 uur Ds C. de Ruijter, 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds B. Mintjes
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur
Bergen op. Zoom 9.30 en 5.30 uur
Woensdag 7.30 uur
Lloogerheide (Schapendreef 21) 10
Ds W. Haverkamp
Ds A. G. v. d. Stoel
Ds A. G. v. d. Stoel
en 4 uur
Ds J. v. d. Leek te Kapelle
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. van der Klaauw
Woensdag 9.30 uur Ds J. v. d. Klaauw, 2.30 uur Ds Ph. Stoffels
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning
Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds Maaskant.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels
Woensdag 10 uur Ds. Ps. Stoffels, 2.30 u. Ds J. v. d. Klaauw
Tholen 10 en 5 uur Ds Maaskant te Leiden
CLASSIS ZIERIKZEE.
Ds P. Melse
Ds F. v. d. Bos te Goes
Ds C. A. Wielemaker
5 uur Ds C. A. Wielemaker
Ds H. L. van Aller
Ds C. M. Boerma
Brouwershaven 10 en 2.30 uur
Woensdag 10.15 en 2.30 uur
Bruinisse 10 en 5 uur
W. 10 uur Ds Y. J. Tiemersma,
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Haamstede 10 en 3 uur
Woensdag 10 uur Ds C. M. Boerma, 7.30 uur Dr J. H. Becker
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds A. J. Radder
Nieuwerkerk 10 en 3 uur Dr J. H. Becker
Woensdag 10 uur Dr J. H. Becker, 3 uur Ds C. M. Boerma
Oosterland 10 en 2.30 uur Ds H. de Bruin te Rotterdam
Woensdag 10 en 2.30 uur Ds S. Wouters te Dordrecht
Renesse (Evangelisatiegebouw) 7 uur Dr J. H. Becker
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper
Bed. H. Av. en Dankz.
Woensdag 10 uur Ds T. Kamper, 2.30 uur Ds P. Melse.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds A. Schippers
Woensdag 10 en 2.30 uur Dr W. H. v. Zuylen te Rotterdam
Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma
W. 10 uur Ds C. A. Wielemaker, 7 uur Ds Y. J. Tiemersma
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld te Souburg
Woensdag 10 uur Ds P. Melse, 2.30 uur Ds T. Kamper.