PREDIKBEURTEN De BRIEF aan de PHILIPPENZEN een historische roeping, waarvan hij na de zondeval niét ontslagen is. De wijze waarop de mens zich van deze historische roeping gaat kwijten vormt de inzet van de strijd tussen ge loof en ongeloof, anders gezegd tus sen het rijk Gods en het rijk der duis ternis. Dit verschil onder de mensen het meest diepe verschil dat er onder hen bestaat^en aanzien van het wérk dat in de historie, bij de vorming dei- menselijke beschavingsgeschiedenis, ge beuren moet, bracht de zgn. antithese in de wereld. Wanneer alle mensen van harte en daadwerkelijk bereid waren in de opbouw der culturen GOD te diénen en naar Zijn ordinantiën te leven en te handelen, dan bestond er immers geen antithese Niét degenen, die aan God en Zijn opdrachten willen trouw blijven, maar de anderen, die dat niét willen, zijn er de oorzaak van dat in de menselijke geschiedenis die onverzoen lijke strijd woedt, die we de antithese noemen. Geloof en ongeloof, desertie en wederkeer tot God, dienst en rebel lie, onderwerping en het uitroepen van een eigen koninkrijk des mensen hoe zullen die historisch ooit tot elkaar komen Vandaar dat er maar één mo gelijkheid is Tegen de revolutie het evangelie Pro Rege Gelovigen van alle landen, verenigt U Dat is het standpunt van de grote gereformeerde voorgangers, op wier schouders wij staan. Het standpunt van de pionier der ,,Chr. organisaties". Maar er is ook een ander antwoord op de vraag waarom" wij tot cultuur aanvaarding dienen te komen, niét re denerend vanuit schepping en zondeval (opdracht Gods in den beginne en strijd daartegen, sinds de mens zich verleiden liet het eigen rijk uit te roepen op aar de). Er is een zekere moeheid en matheid ten aanzien van de antithese-gedachte. Méér nog men wil zich niet meer laten mobiliseren om de opstand tegen God in te perken en tegenover afval trouw te stellen. Liever wendt men het over een an dere boeg Heeft niet Christus alle vloek op Zich geladen en is Zijn op standing niet de redding der wereld Welnu dan wat zouden wij ons zorgen maken over een scheppingsop dracht van God en over de afval der mensen Kunnen wij die keren Zijn wij niet even verdorven als de wereld Komt doe die antithese weg Steekt de trompet en bazuint het uit naar alle zijden ,,De Heer is waarlijk opgestaan, nu vangen nieuwe tijden aan Er is geen twijfel meer aan of God neemt de wereld en haar geschiedenis voor Zijn rekening. Komt vieren wij met de we reld het feest der verbroedering Wij zijn wel gelovig en zij zijn het niet. Maar wat zégt dat Het betekent al leen, dat zij het nog-niet weten wat wij al-wèl weten dat alle dingen nieuw zullen worden. Komt ruimt alle schut ten en schotten op Breekt door naar de wereld Want nu behaagt het God, dat alle mensen zalig worden Er is alle reden om de kloosters af te breken niet alleen, maar ook om ons in het vol le leven te storten, zonder meer. Want de wereld is van God en haar geschie denis, die, aanvangend met kruis en opstanding de ware cultuur eerst mogelijk maakt Dit „denken vanuit het midden" - waarbij kruis en opstanding uit hun historisch raam worden gehaald, waar bij men schepping en cultuuropdracht in de mist laat verdwijnen en de zondeval niet ernstig in rekening brengt, doet geweld aan de openbaring Gods in de Schrift. Wil men het kruis en de opstanding verstaan, dan moet men heel de historie, daaraan voorafgaand in rékening bren gen! Maar dié historie streept men weg! We zullen beide gezichtspunten recht moeten doen vanuit de schepping moe ten wij onze taak en ook onze histori sche roeping leren zien, zoals die is. In het licht daarvan wordt de diepe ernst van de zondeval ons duidelijk. Terwijl dan in de verlossing door Christus' historisch offer het handelen Gods voor ons opengaat als een barm hartig handelen met nietswaardige dienstknechten. Maar die verlossing zal ons toch weer naar ons oorspronkelijk dienstwerk terugleiden. En het is juist op dit punt de zaliging tot dienstdat de gedachten des harten van de mensen openbaar worden en de strijd steeds weer onblusbaar zal blijken. De cultuuridealen der mensen, wat zij met de geschiedenis aanwillen, welke richting zij uitsturen met hun middelen van macht, wetenschap, kunst, techniek enz., die cultuuridealen hebben nu een maal een religieuze achtergrond. Niet in een algemene, onpersoonlijke verzoeningsgedachte, waarin God voor allen genadig is, al zijn niet allen er nog van op de hoogte, maar in een persoon lijke onderwerping aan de heerschappij van de genade Gods waarin ook de disstantie het af-stand doen (van hui zen en akkers, enz.) een rol blijft spe len zullen de christelijke cultuuride alen al strijdend in de maalstroom dei- geschiedenis door de waarachtig-geló- vende mens tot gèlding moeten worden gebracht. En dan zonder pretentie Want, ook als we ten aanzien van de cultuur ten bloede toe in de strijd der geesten gestreden hebben, om het recht Gods op dit mensenleven te verdedigen, dan nog zijn we onnutte dienstknechten. Want we deden niet méér dan wat ons opgedragen was A. V. XXV. DE VRIENDELIJKHEID. Phil. IV5-7. De blijdschap, die Paulus de Philip- penzen geboden heeft, mag niet ver borgen blijven. Zij moet voor de dag komen. Maar allerlei uitbundig vrolijk- heidsvertoon is daarvoor niet voldoen de. De mensen moeten echt kunnen pro fiteren van de blijdschap der gemeente. Uw vriendelijkheid, schrijft Paulus, zij alle mensen bekend. Alle mensen, met wie u in aanraking komt, moeten uw vriendelijkheid, uw bescheidenheid (St. Vert.) ondervinden. Wat Paulus met deze vriendelijkheid bedoelt, is het makkelijkst duidelijk te maken in een beeld. Sommige vaarwe gen worden ineens veel smaller, waar er een brug over het water ligt. De doorgang onder de brug lean zelfs zo nauw zijn, dat twee schepen elkaar daar onmogelijk passeren kunnen. De schip per, die nu geduldig wacht, totdat de schepen van de andere kant onder de brug doorgevaren zijn, bewijst de vriendelijkheid, die Paulus van de ge meente vraagt. Deze bescheidenheid moet de ge meente zich kunnen veroorloven. Chris tenen hoeven immers niet krampachtig meer voor hun leven te vechten. Zij hebben dus de tijd voor een ander. Zij kennen de blijdschap. Zij hoeven die niet meer te veroveren. Zij kunnen #een ander rustig voor laten gaan. Christe nen zijn mensen, die naar een feest op weg zijn. En feestgangers hoeven zich niet te weren, zoals mensen, die voor hun boterham vechten. Daarom" kan de gemeente zich de weelde veroorloven om bescheiden te zijn tegenover alle mensen. De Here is nabij. De Here Jezus haast zich om te ko men. Het zal geen dag langer duren dan nodig is. Hij is al onderweg. Hij is nabij. De bruiloft des Lams staat voor de deur. En de Philippenzen zijn de bruiloftsgangers. Hoe zouden zij dan nog onvriendelijk kunnen zijn, zoals mensen het zijn, die nog van alles en nog wat voor de boeg hebben aan zor gen en moeiten en die misschien wel nooit hun doel halen. Ook de gemeente wordt bedreigd door alle blijdschap en vriendelijkheid opzuigende zorgen. Maar zij staat niet machteloos. Weest in geen ding be zorgd, maar laten bij alles uw wensen doorgebed en smeking met dankzeg ging bekend worden bij God. De zorgen mogen vooral niet de kans krijgen ons te isoleren van de Here. De gemeente moet in alle omstandig heden met alles wat in haar leven om gaat naar God toe. Maar dan met dank zegging. Dankbaar dat God voor hen wil zorgen als een vader, moeten zij ook echt aan Hém de zaak van hun leven in handen geven. Dan kunnen die zorgen hun handen niet meer binden en dan zal het vechten om er uit te ko men hun de blijdschap niet nemen. En de vrede Gods, die alle verstand te bo ven gaat, zal uw harten en uw gedach ten behoeden in Christus Jezus. Als zij zelf hun leven willen redden, blijft er geen blijdschap meer over. Als zij zelf de zorg voor hun bestaan gaan dragen, hebben ze geen tijd meer om vriendelijk te zijn. En hun harten en hun gedachten zullen onbewaakt open liggen voor de tyrannie van de doods angst, waarmee de Boze de mensen te gen elkaar en tegen zichzelf opjaagt. Maar laten zij dankbaar hun leven in Gods handen, voor Gods rekening, dan zal de vrede, die van God komt en die zelfs de pienterste man zich niet veroveren kan, hun hele bestaan bewa ken. Hun hele leven z-al door die rust ommuurd zijn, die God voor zijn volk heeft weggelegd. De Here Jezus, die nabij is, is deze muur van vrede rondom hen, die de Here vrezen. In de oorlog is er geen reden voor blijdschap en geen tijd voor vriendelijk heid. Maar in de vrede, waarin God de gemeente bij de Here Jezus bewaart, kan zij vrolijk haar toekomst tegemoet gaan, aan alle mensen vriendelijkheid bewijzend. Colijnsplaat. A. S. ZONDAG 6 MAART I960 WOENSDAG 9 MAART 1960 (BIDDAG) CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur 2.30 uur 5 uur (Noorderkerk) 9.30 uur 5 uur Ds P. van Til, Zondag 5 Ds J. Ytsma Ds J. Ytsma D.s J. Ytsma Ds P. van Til. Zondag 5 Arnemuiden 10 en 2.30 uur Woensdag 10 uur 2.30 uur Collecte Evangelisatie onder studerenden. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur geen dienst Woensdag (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. Boonstra 2.30 uur Ds P. van Til 7.30 uur Ds P. van Til Ds H. K. Poelman Bed. H. Av. en Dankz. Ds N. LI. Heiner te Heinkenszand Ds H. K. Poelman Domburg 10 u. Ds A. J. Dondorp te Zutphen, bev. Cand. v. d. Bom 7 uur Ds F. L. v. d. Bom, Intrede Woensdag 10 uur Ds F. L. v. d. Bom, 2.30 uur Ds J. Boonstra Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. H. Baas te den Haag Woensdag 9.30 en 2 uur Ds P. Homburg Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Drs A. Elshout Woensdag 9.30 uur Ds S. van Wouwe, 7.30 uur Drs A. Elshout Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. E. van Heesen Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds Th. Sj. de Groot Woensdag 10 uur Ds J. Ytsma, 2.30 uur Ds P. A. Bohlmeijer Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe Voormiddag Voorber. LI. Av. en Openb. bel. des geloofs. Woensdag 10 uur Drs A. Elshout, 2.30 uur Ds S. van Wouwe St. Laurens 10 en 2.30 uur Drs Chr. van Ulden Woensdag 10 e'n 7 uur Drs Chr. van Ulden Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk W. 10 uur Ds G. D. L. Brederveld, 7.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingen 9.30 en 5 uur Drs A. Verschoor Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Wal Bed. H. Av. en Dankz. Westkapelle 10 uur geen dienst, 2.30 uur Ds F. L. v. d. Bom, Intrede Woensdag 2.30 uur Ds J. Ytsma, 7 uur Ds F. L. v. d. Bom CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Axel 10 en 3'uur Breskens 10 en 2.30 uur Hoek 10 en 2.30 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. D. de Vries Ds A. van Leeuwen Ds G. J. Pontier te Vlissingen Ds A. J. Verbeek Ds H. A. van Bottenburg Terneuzen 10 en 3 uur 10 maart 3 en 7 uur Oostburg 10 en 2.30 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Zoutespui 10 en 2.30 uur Donderdag 10 maart CLASSIS GOES. Namiddag Biduur voor het gewas. Ds W. C. van Hattem Ds W. C. van Hattem Ds J. B. van Mechelen Ds M. den Boer Ds G. Aalbersberg te Vlaardingen Drs J. Vlaardingerbroek te Grijpskerke Baarland 9.30 en 2 uur Borssele Driewegen 9.30 en 2 uur Woensdag 9.30 uur 2 uur Goes (Westerkerk) 10 uur 5 uur (Oosterkerk) 9.30 uur. 5 uur Cand. E. C. Kim te Groningen Ds S. Oegema Dr Hommes te Rotterdam Ds J. v. d. Veen Ds E. Jansen Ds F. v. d. Bos, Zondag 25 Ds F. v. d. Bos Ds E. Jansen, Zondag 24 Collecte voor eigen Evangelisatie. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds A. J. Stolte te Alblasserdam Woensdag 10 en 2.30 uur Ds Y. Feenstra te Rotterdam Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner Bed. H. Av. en Dankz. Woensdag 10 uur Ds S. Oegema, 2.30 uur Ds N. H. Heiner Kapelle 10 en 2.30 uur Ds P. Visser te Tilburg Woensdag 10 uur Ds B. Mintjes, 2.30 uur Ds J. v. d. Leek Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds J. Boonstra te Middelburg Woensdag 10 uur Ds A. F. Goedendorp, 2.30 u. Ds S. Oegema Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp W. 10 uur Ds C. de Ruijter, 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds B. Mintjes Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op. Zoom 9.30 en 5.30 uur Woensdag 7.30 uur Lloogerheide (Schapendreef 21) 10 Ds W. Haverkamp Ds A. G. v. d. Stoel Ds A. G. v. d. Stoel en 4 uur Ds J. v. d. Leek te Kapelle Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. van der Klaauw Woensdag 9.30 uur Ds J. v. d. Klaauw, 2.30 uur Ds Ph. Stoffels Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds Maaskant. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels Woensdag 10 uur Ds. Ps. Stoffels, 2.30 u. Ds J. v. d. Klaauw Tholen 10 en 5 uur Ds Maaskant te Leiden CLASSIS ZIERIKZEE. Ds P. Melse Ds F. v. d. Bos te Goes Ds C. A. Wielemaker 5 uur Ds C. A. Wielemaker Ds H. L. van Aller Ds C. M. Boerma Brouwershaven 10 en 2.30 uur Woensdag 10.15 en 2.30 uur Bruinisse 10 en 5 uur W. 10 uur Ds Y. J. Tiemersma, Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 10 en 3 uur Woensdag 10 uur Ds C. M. Boerma, 7.30 uur Dr J. H. Becker Kamperland 10 en 2.30 uur Ds A. J. Radder Nieuwerkerk 10 en 3 uur Dr J. H. Becker Woensdag 10 uur Dr J. H. Becker, 3 uur Ds C. M. Boerma Oosterland 10 en 2.30 uur Ds H. de Bruin te Rotterdam Woensdag 10 en 2.30 uur Ds S. Wouters te Dordrecht Renesse (Evangelisatiegebouw) 7 uur Dr J. H. Becker Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper Bed. H. Av. en Dankz. Woensdag 10 uur Ds T. Kamper, 2.30 uur Ds P. Melse. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds A. Schippers Woensdag 10 en 2.30 uur Dr W. H. v. Zuylen te Rotterdam Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma W. 10 uur Ds C. A. Wielemaker, 7 uur Ds Y. J. Tiemersma Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld te Souburg Woensdag 10 uur Ds P. Melse, 2.30 uur Ds T. Kamper.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 3