PREDIKBEURTEN
v
De BRIEF
aan de PHILIPPENZEN
J
Nieuws uit de Kerken
I
Officiële Berichten
DEVALUATIE
Door Jeruzalems donkere straten spoedde haastig zich voort
één der twaalven, door he£ woord van zijn Meester tot spoed
aangespoord.
Nadat hij de bete genomen had uit handen van Gods enige Zoon
brandde in zijn bonzend hart de begeerte naar 't verradersloon.
Dertig zilveren stukken telde Israels Hogepriester hem neer
de waarde, waarop Gods Overpriesters toen schatten mijn Heer.
In de donkere dagen vóór 't Kerstfeest las ik ze dooi
de geïllustreerde weekbladen met 't woord christelijk er voor.
Ik las van de komst van mijn Jezus, door slechts enkelen verbeid
bekeek de advertenties over het gehele weekblad verspreid.
Vier gulden vijf en negentig cent maakte iedereen blij
HET KERSTGESCHENK, de Nylonkous, Desinette of Dulavry.
Met diepe droefheid heb ik mij van d' illustraties gekeerd,
vroeg mij af Is mijn Heiland dan zo sterk gedevalueerd
O. V. J. J. v.
ZONDAG 24 JANUARI 1960
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. Boonstra
2.30 uur Ds J. Ytsma
5 uur Ds J. Ytsma
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Bed. H. Av.
5 uur Ds P. van Til, Dankz. H. Av.
(CONCERTZAAL) 9.30 uur Ds J. Ytsma
Collecte Gen. Kas hulpbehoevende kerken.
Gasthuiskerk (Dienst vooor belangstellenden) geen dienst
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. K. Poelman
Domburg
.Gapinge 9.30 en 2 uur Ds M. Boot
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Drs A. Elshout
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds Th. Sj. de Groot
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe
St. Laurens 10 en 2.30 uur Drs Chr. van Ulden
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds P. A. Bohlmeijer
Veere 10 en 2.30 uur Ds M. E. van Heesen
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. Homburg
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Wal
Westkapelle 10 uur 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds J. D. de Vries, Bed. H. Av. en Dankz.
Axel 10 en 3 uur Ds A. van Leeuwen
Breskens 10 en 2.30 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen
Hoek 10 en 2.30 uur Ds A. J. Verbeek
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds H. A. van Bottenburg
Terneuzen 10 en 3 uur Ds G. van 't Riet te Lioessens
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds M. den Boer
Zoutespui 10 en 2.30 uur Ds H. van Zuijlen te Rotterdam
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Cand. Veldhuizen te Sliedrecht
Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds E. Jansen
5 uur Ds J. Koolstra, Zondag 19
(Oosterkerk) 9.30 uur Dr C. Stam
5 uur Ds E. Jansen, Zondag 18
Collecte voor door nood getroffen kerken.
s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Bos te Goes
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds A. Nagelkerke te Rotterdam
Kruiningen 10 en 2.30 uur
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds S. Oegema
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp
Bed. H. Av. en Dankz.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds B. Mintjes
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds W. Haverkamp
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds W. Kreuzen te Delft
Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 4 uur
Ds A. G. v. d. Stoel
Voorm. Bed. H. Av. nam. Voortz. H. Av. en Dankz.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. van der Klaauw
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 u. Ds A. Koning, Bed. H. Av. en Dankz.
Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds S. Wouters.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels
Tholen 10 en 5 uur Ds S. Wouters te Dordrecht
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds J. Offers te Sittard
Bruinisse 10 en 5 uur Ds C. A. Wielemaker
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds A. Schippers
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller
Haamstede 10 en 3 uur ,Ds C. M. Boerma
Kamperland 10 en 4 uur Ds A. J. Radder
Nieuwerkerk 10 en 3 uur Dr J. H. Becker, Bed. H. Av. en Dankz.
Oosterland 10 uur Leesdienst, 6 uur Ds P. Melse.
Renesse (Evangelisatiegebouw) 7 uur
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Cand. J. de Hoop te Harderwijk
Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma, Voorber. H. Av.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. Melse, Voorber. H. Av.
zorgd en onbedreigd bestaan, omgeven
van alle levensgerief en levensveraan-
genaming grote en ongevoelige egoïsten
te worden, vergetende, dat een leven
van toewijding aan de leniging en ver
zachting van 't leed, 't vaak zo schrij
nend leed van de naaste diepe levens
vreugde en heerlijke levensvulling biedt.
Dusmeisjes het is om Uw
hart, om Uw jeugdige liefde, om Uw
frisse kracht, om Uw liefderijke hulp
te doen envolgende week vertel ik
U eens, hoe mooi dit werk is en welk
een voldoening de vervulling van deze
opdracht van Jezus U geeft.
Intussen kunt U zich al wenden tot
A. de Lange, adres Wilhelminastraat
9, Goes.
Uit het oude-Vossenland.
XXII.
De vijanden van het Kruis.
Phil. 111:15-19.
Aan de hand van zijn levensgeschie
denis heeft Paulus het evangelie ge
preekt. Alles wat hij over zichzelf
schreef, raakt de Philippenzen. Zo.vflen
wij dan volmaakt zijn, laten wij aldus
gezind zijn, zo ingesteld zijn als Paulus
het is.
Het lopen in de loopbaan is geen bij
zondere opdracht, die alleen aan Paulus
werd gegeven. De Philippenzen horen
immers ook bij de volmaakten. Zij zul
len niet anders kunnen leven als Pau
lus. Want de echte christelijke vol
maaktheid betekent, dat we onze vol
komen gerechtigheid in de Here Jezus
hebben. Maar wie zijn heil in de Here
Jezus heeft, die heeft niets in handen
en die is geroepen om te lopen in de
loopbaan, zich uitstrekkend naar het
heil, dat voor hem weggelegd is.
En indien gij op enig punt anders
gezind zijt, God zal u ook dat openba
ren. Er is misschien nog meningsver
schil mogelijk over de manier, waarop
het christelijke leven geleefd wordt.
Mogelijk zijn er zelfs, die vinden, dat
Paulus de zaak wat al te strak voor
stelt. Nooit rust, altijd met lege handen
lopen. Maar zij zullen nog wel merken,
dat een christen, als het er op aankomt,
het alleen zal moeten doen met de be
lofte van de Here, omdat al het andere
stuk breekt.
Maar, hoe het ook zij, hetgeen wij
bereikt hebben, in dat spoor dan ook
verder. De Here Jezus heeft de Philip
penzen geroepen en op dezelfde weg,
waarop Paulus gaat, gebracht. En nu
kan er allerlei meningsverschil zijn.
Maar zij zullen op die weg moeten blij
ven en in de richting, die Paulus heeft
gewezen. Afdwalen naar links of
rechts kan nooit goed zijn.
Uitdrukkelijk spoort Paulus de Phi
lippenzen aan om zijn voorbeeld te vol
gen. Weest allen mijn navolgers, broe
ders, en ziet op hen, die evenzo wan
delen, gelijk gij ons tot voorbeeld hebt.
Paulus navolgen betekent voor vuilnis
houden alles wat met het alleen-zalig
makend werk van de Here Jezus con
curreren wil. Er geen eigen gerechtig
heid op na houden. Niet leven alsof we
het al gegrepen hebben. Vergeten wat
achter ons ligt en jagen naar het doel.
Zo leeft Paulus.
Daarom kan hij ook vrijmoedig aan
sporen om hem na te volgen. Daarmee
prijst hij niet zichzelf als een soort za
ligmaker aan. Want het is de Here Je
zus, die in zijn leven groot is. Niet naar
de werken, de gerechtigheid en de suc
cessen van Paulus worden we dus ver
wezen, maar naar het werk en de over
winning van de Here Jezus. Die be
heerst immers Paulus' leven.
Maar daarom moeten de Philippen
zen het dan ook tot voorbeeld nemen.
Dat is nodig. Want velen wandelen
ik heb het u dikwijls van hen gezegd,
maar nu zeg ik het ook wenende als
vijanden van het kruis van Christus.
Paulus heeft hier wel dezelfde mensen
op het oog, tegen wie hij in vs 2 zo
hevig is uitgevaren. Daar heeft hij hen
honden, slechte arbeiders, de versnijde-
nis gescholden. Hier noemt hij hen vij
anden van het kruis van Christus. Het
zijn weer de Judaïsten, tegen wie hij,
nu onder tranen om het bederf dat ze
in de kerk aanrichten, zich hier keert.
Vijanden van het kruis zijn ze. Want
zij nemen het niet, dat op Golgotha voor
goed de oude mens, die op vlees ver
trouwt is uitgeschakeld. Het oude le
ven, het leven zonder God, dat het
houdt op zijn eigen goedheid, is op Gol
gotha gekruisigd, gedood, definitief tot
verleden tijd gemaakt. Maar de Judaïs
ten willen het niet helemaal los laten.
Zij willen het nog combineren met het
leven in de navolging van de Here Je
zus.
Nota bene de Here Jezus, die zelf
dit oude leven aan de vercloemenis heeft
uitgeleverd. Daarom, zegt Paulus, zijn
zij vijanden. Want op Golgatha bestaat
op dit punt geen neutraliteit. Zij zijn
vijanden van het kruis van Christus.
Zij verwachten een plaats in Gods
Rijk te krijgen op grond van hun vrome
diensten. Hun einde is het verderf, de
ondergang, de verlorenheid, schrijft
Paulus.
Zij houden zich voor toonbeelden van
deugd en ware godsdienstzin. Hun God
is de buik, zegt Paulus. Van wat ze
eten en niet eten, van wanneer ze eten
en wanneer ze niet eten maken zij hun
godsdienst. Denken zij immers niet met
een trouwe naleving van spijswetten
zich te redden. Hun godsdienst draait
om hun buik. Het ziet er allemaal zeer
ascetisch uit bij de Judaïsten. Maar hier
komt het echt op neer hun God is de
buik.
Zij zweren bij de besnijdenis. Op
hun besnijding bouwen ze het vertrou
wen, dat zij het volk van God zijn. Wij,
wij zijn het ware volk des Heren Het
is een glorieuze zaak, die godsdienst
van de Judaïsten. En de besnijdenis is
hun pronkjuweel. Hun eer stellen zij in
hun schande, schrijft Paulus. In werke
lijkheid gloriëren ze in hun schaam
deel. Want los van de belofte en de
Beloofde is de besnijdenis niets anders
dan verminking van het lichaam.
De Judaïsten doen alsof zij al een
stuk hemel en op aarde gevestigd heb
ben in hun verdienstelijke vroomheid.
Maar zij zijn aardsgezind. Zij denken
het doel al een heel eind bereikt te heb
ben. Maar ze hebben de handen alleen
vol met aardse rijkdommen van zeer
kwalijk allooi, die de schat in de hemel
niet naast zich verdragen.
Colijnsplaat. A. S.
ZAAMSLAG
W ijkverdeling.
Op de laatst-gehouden kerkeraads-
vergadering zijn de wijken als volgt
verdeeld
Wijk dorp br. F. Hamelink en br. C.
Hamelink.
Wijk Veer br. D. Bareman en br. J.
de Poster.
Wijk Polder br. L. Jansen en br. J.
Verschelling.
Wijk Val br. W. Kurvink en br. C.
de Putter.
Ver ja r in gsfond s
Ja, dat bestaat nog altijd. Maar het
was wel op sterven na dood. We heb
ben geprobeerd of liever we zijn bezig
het nieuw leven in te blazen. Voortaan
willen we het op deze manier doen
vanuit één centraal adres mej. Dees,
Polderstraat 17 worden aan de ja
rigen de felicitaties verzonden. Maar
dat niet alleen. Vanuit datzelfde adres
wordt ook aan hen, die de jarigen be
zoeken en dan gaarne een gift in ont
vangst nemen, op die dag bericht ge
zonden, wie er jarig is. Met de bedoe
ling natuurlijk, dat de jarige op zijn of
haar verjaardag wordt bezocht. Ook
hier geldt, dat men het ijzer moet sme
den als het heet is. Alleen hebben we
nog een paar bezoekers of bezoeksters
nodig. Wie geeft zich op Leeftijd doet
er niet toe. Het mogen jongeren en
ouderen zijn. Als het m^ar gebeurt
Men kan zich opgeven aan het boven
genoemd centraal adres. U weet waar
het om gaat Het gaat om ons jeugd-
gebouw
Hoe staat het met de plannen
Dat zou u natuurlijk graag willen we
ten, de jongens en meisjes vooral. Nu,
ik kan u de verzekering geven, dat er
hard gewerkt wordt, om zo gauw mo
gelijk de plannen vaste vorm te geven.
Deze week is er een extra kerkeraads-
vergadering, die speciaal aan de bouw-
plannen gewijd zal zijn. Wat er uit de
bus zal komen, weet ik op het moment
dat ik dit zit te schrijven, nog niet. In
elk geval u hoort er nog wel nader
van. M. den B.
ZOUTESPUI.
Met ingang van heden is het adres
van de kerkeraad J. J. van Dronge-
len, Scriba, N. 68 Magrette, Axel en
dat van de Diaconie P. van Freaijen-
hove, D. 27a, Zoutespui, tel. 0 1155^
729.
VOOR DE KERKERADEN EN
DE A.S. RECRUTEN
RECRUTENDAG
OP 22 FEBRUARI 1960.
Alweer komen wij Uw aandacht vra
gen voor een te houden recrutendag.
Het is n.l. zo, dat de Gen. Synode 1959
haar medewerking heeft toegezegd aan
het houden van 2 recrutendagen per
jaar in plaats van één. Er is reden om
te vermoeden, dat verschillende jonge
lui die dag niet bezoeken kunnen, om-