PREDIKBEURTEN v De BRIEF aan de PHILIPPENZEN J Nieuws uit de Kerken I Officiële Berichten DEVALUATIE Door Jeruzalems donkere straten spoedde haastig zich voort één der twaalven, door he£ woord van zijn Meester tot spoed aangespoord. Nadat hij de bete genomen had uit handen van Gods enige Zoon brandde in zijn bonzend hart de begeerte naar 't verradersloon. Dertig zilveren stukken telde Israels Hogepriester hem neer de waarde, waarop Gods Overpriesters toen schatten mijn Heer. In de donkere dagen vóór 't Kerstfeest las ik ze dooi de geïllustreerde weekbladen met 't woord christelijk er voor. Ik las van de komst van mijn Jezus, door slechts enkelen verbeid bekeek de advertenties over het gehele weekblad verspreid. Vier gulden vijf en negentig cent maakte iedereen blij HET KERSTGESCHENK, de Nylonkous, Desinette of Dulavry. Met diepe droefheid heb ik mij van d' illustraties gekeerd, vroeg mij af Is mijn Heiland dan zo sterk gedevalueerd O. V. J. J. v. ZONDAG 24 JANUARI 1960 CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. Boonstra 2.30 uur Ds J. Ytsma 5 uur Ds J. Ytsma (Noorderkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Bed. H. Av. 5 uur Ds P. van Til, Dankz. H. Av. (CONCERTZAAL) 9.30 uur Ds J. Ytsma Collecte Gen. Kas hulpbehoevende kerken. Gasthuiskerk (Dienst vooor belangstellenden) geen dienst Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. K. Poelman Domburg .Gapinge 9.30 en 2 uur Ds M. Boot Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Drs A. Elshout Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds Th. Sj. de Groot Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe St. Laurens 10 en 2.30 uur Drs Chr. van Ulden Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds P. A. Bohlmeijer Veere 10 en 2.30 uur Ds M. E. van Heesen Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. Homburg Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Wal Westkapelle 10 uur 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds J. D. de Vries, Bed. H. Av. en Dankz. Axel 10 en 3 uur Ds A. van Leeuwen Breskens 10 en 2.30 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen Hoek 10 en 2.30 uur Ds A. J. Verbeek Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds H. A. van Bottenburg Terneuzen 10 en 3 uur Ds G. van 't Riet te Lioessens Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds M. den Boer Zoutespui 10 en 2.30 uur Ds H. van Zuijlen te Rotterdam CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Cand. Veldhuizen te Sliedrecht Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds E. Jansen 5 uur Ds J. Koolstra, Zondag 19 (Oosterkerk) 9.30 uur Dr C. Stam 5 uur Ds E. Jansen, Zondag 18 Collecte voor door nood getroffen kerken. s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Bos te Goes Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner Kapelle 10 en 2.30 uur Ds A. Nagelkerke te Rotterdam Kruiningen 10 en 2.30 uur Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds S. Oegema Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp Bed. H. Av. en Dankz. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds B. Mintjes Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds W. Haverkamp Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds W. Kreuzen te Delft Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 4 uur Ds A. G. v. d. Stoel Voorm. Bed. H. Av. nam. Voortz. H. Av. en Dankz. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. van der Klaauw Oud-Vossemeer 10 en 2.30 u. Ds A. Koning, Bed. H. Av. en Dankz. Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds S. Wouters. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels Tholen 10 en 5 uur Ds S. Wouters te Dordrecht CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds J. Offers te Sittard Bruinisse 10 en 5 uur Ds C. A. Wielemaker Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds A. Schippers Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 10 en 3 uur ,Ds C. M. Boerma Kamperland 10 en 4 uur Ds A. J. Radder Nieuwerkerk 10 en 3 uur Dr J. H. Becker, Bed. H. Av. en Dankz. Oosterland 10 uur Leesdienst, 6 uur Ds P. Melse. Renesse (Evangelisatiegebouw) 7 uur Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper Wissenkerke 10 en 2.30 uur Cand. J. de Hoop te Harderwijk Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma, Voorber. H. Av. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. Melse, Voorber. H. Av. zorgd en onbedreigd bestaan, omgeven van alle levensgerief en levensveraan- genaming grote en ongevoelige egoïsten te worden, vergetende, dat een leven van toewijding aan de leniging en ver zachting van 't leed, 't vaak zo schrij nend leed van de naaste diepe levens vreugde en heerlijke levensvulling biedt. Dusmeisjes het is om Uw hart, om Uw jeugdige liefde, om Uw frisse kracht, om Uw liefderijke hulp te doen envolgende week vertel ik U eens, hoe mooi dit werk is en welk een voldoening de vervulling van deze opdracht van Jezus U geeft. Intussen kunt U zich al wenden tot A. de Lange, adres Wilhelminastraat 9, Goes. Uit het oude-Vossenland. XXII. De vijanden van het Kruis. Phil. 111:15-19. Aan de hand van zijn levensgeschie denis heeft Paulus het evangelie ge preekt. Alles wat hij over zichzelf schreef, raakt de Philippenzen. Zo.vflen wij dan volmaakt zijn, laten wij aldus gezind zijn, zo ingesteld zijn als Paulus het is. Het lopen in de loopbaan is geen bij zondere opdracht, die alleen aan Paulus werd gegeven. De Philippenzen horen immers ook bij de volmaakten. Zij zul len niet anders kunnen leven als Pau lus. Want de echte christelijke vol maaktheid betekent, dat we onze vol komen gerechtigheid in de Here Jezus hebben. Maar wie zijn heil in de Here Jezus heeft, die heeft niets in handen en die is geroepen om te lopen in de loopbaan, zich uitstrekkend naar het heil, dat voor hem weggelegd is. En indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openba ren. Er is misschien nog meningsver schil mogelijk over de manier, waarop het christelijke leven geleefd wordt. Mogelijk zijn er zelfs, die vinden, dat Paulus de zaak wat al te strak voor stelt. Nooit rust, altijd met lege handen lopen. Maar zij zullen nog wel merken, dat een christen, als het er op aankomt, het alleen zal moeten doen met de be lofte van de Here, omdat al het andere stuk breekt. Maar, hoe het ook zij, hetgeen wij bereikt hebben, in dat spoor dan ook verder. De Here Jezus heeft de Philip penzen geroepen en op dezelfde weg, waarop Paulus gaat, gebracht. En nu kan er allerlei meningsverschil zijn. Maar zij zullen op die weg moeten blij ven en in de richting, die Paulus heeft gewezen. Afdwalen naar links of rechts kan nooit goed zijn. Uitdrukkelijk spoort Paulus de Phi lippenzen aan om zijn voorbeeld te vol gen. Weest allen mijn navolgers, broe ders, en ziet op hen, die evenzo wan delen, gelijk gij ons tot voorbeeld hebt. Paulus navolgen betekent voor vuilnis houden alles wat met het alleen-zalig makend werk van de Here Jezus con curreren wil. Er geen eigen gerechtig heid op na houden. Niet leven alsof we het al gegrepen hebben. Vergeten wat achter ons ligt en jagen naar het doel. Zo leeft Paulus. Daarom kan hij ook vrijmoedig aan sporen om hem na te volgen. Daarmee prijst hij niet zichzelf als een soort za ligmaker aan. Want het is de Here Je zus, die in zijn leven groot is. Niet naar de werken, de gerechtigheid en de suc cessen van Paulus worden we dus ver wezen, maar naar het werk en de over winning van de Here Jezus. Die be heerst immers Paulus' leven. Maar daarom moeten de Philippen zen het dan ook tot voorbeeld nemen. Dat is nodig. Want velen wandelen ik heb het u dikwijls van hen gezegd, maar nu zeg ik het ook wenende als vijanden van het kruis van Christus. Paulus heeft hier wel dezelfde mensen op het oog, tegen wie hij in vs 2 zo hevig is uitgevaren. Daar heeft hij hen honden, slechte arbeiders, de versnijde- nis gescholden. Hier noemt hij hen vij anden van het kruis van Christus. Het zijn weer de Judaïsten, tegen wie hij, nu onder tranen om het bederf dat ze in de kerk aanrichten, zich hier keert. Vijanden van het kruis zijn ze. Want zij nemen het niet, dat op Golgotha voor goed de oude mens, die op vlees ver trouwt is uitgeschakeld. Het oude le ven, het leven zonder God, dat het houdt op zijn eigen goedheid, is op Gol gotha gekruisigd, gedood, definitief tot verleden tijd gemaakt. Maar de Judaïs ten willen het niet helemaal los laten. Zij willen het nog combineren met het leven in de navolging van de Here Je zus. Nota bene de Here Jezus, die zelf dit oude leven aan de vercloemenis heeft uitgeleverd. Daarom, zegt Paulus, zijn zij vijanden. Want op Golgatha bestaat op dit punt geen neutraliteit. Zij zijn vijanden van het kruis van Christus. Zij verwachten een plaats in Gods Rijk te krijgen op grond van hun vrome diensten. Hun einde is het verderf, de ondergang, de verlorenheid, schrijft Paulus. Zij houden zich voor toonbeelden van deugd en ware godsdienstzin. Hun God is de buik, zegt Paulus. Van wat ze eten en niet eten, van wanneer ze eten en wanneer ze niet eten maken zij hun godsdienst. Denken zij immers niet met een trouwe naleving van spijswetten zich te redden. Hun godsdienst draait om hun buik. Het ziet er allemaal zeer ascetisch uit bij de Judaïsten. Maar hier komt het echt op neer hun God is de buik. Zij zweren bij de besnijdenis. Op hun besnijding bouwen ze het vertrou wen, dat zij het volk van God zijn. Wij, wij zijn het ware volk des Heren Het is een glorieuze zaak, die godsdienst van de Judaïsten. En de besnijdenis is hun pronkjuweel. Hun eer stellen zij in hun schande, schrijft Paulus. In werke lijkheid gloriëren ze in hun schaam deel. Want los van de belofte en de Beloofde is de besnijdenis niets anders dan verminking van het lichaam. De Judaïsten doen alsof zij al een stuk hemel en op aarde gevestigd heb ben in hun verdienstelijke vroomheid. Maar zij zijn aardsgezind. Zij denken het doel al een heel eind bereikt te heb ben. Maar ze hebben de handen alleen vol met aardse rijkdommen van zeer kwalijk allooi, die de schat in de hemel niet naast zich verdragen. Colijnsplaat. A. S. ZAAMSLAG W ijkverdeling. Op de laatst-gehouden kerkeraads- vergadering zijn de wijken als volgt verdeeld Wijk dorp br. F. Hamelink en br. C. Hamelink. Wijk Veer br. D. Bareman en br. J. de Poster. Wijk Polder br. L. Jansen en br. J. Verschelling. Wijk Val br. W. Kurvink en br. C. de Putter. Ver ja r in gsfond s Ja, dat bestaat nog altijd. Maar het was wel op sterven na dood. We heb ben geprobeerd of liever we zijn bezig het nieuw leven in te blazen. Voortaan willen we het op deze manier doen vanuit één centraal adres mej. Dees, Polderstraat 17 worden aan de ja rigen de felicitaties verzonden. Maar dat niet alleen. Vanuit datzelfde adres wordt ook aan hen, die de jarigen be zoeken en dan gaarne een gift in ont vangst nemen, op die dag bericht ge zonden, wie er jarig is. Met de bedoe ling natuurlijk, dat de jarige op zijn of haar verjaardag wordt bezocht. Ook hier geldt, dat men het ijzer moet sme den als het heet is. Alleen hebben we nog een paar bezoekers of bezoeksters nodig. Wie geeft zich op Leeftijd doet er niet toe. Het mogen jongeren en ouderen zijn. Als het m^ar gebeurt Men kan zich opgeven aan het boven genoemd centraal adres. U weet waar het om gaat Het gaat om ons jeugd- gebouw Hoe staat het met de plannen Dat zou u natuurlijk graag willen we ten, de jongens en meisjes vooral. Nu, ik kan u de verzekering geven, dat er hard gewerkt wordt, om zo gauw mo gelijk de plannen vaste vorm te geven. Deze week is er een extra kerkeraads- vergadering, die speciaal aan de bouw- plannen gewijd zal zijn. Wat er uit de bus zal komen, weet ik op het moment dat ik dit zit te schrijven, nog niet. In elk geval u hoort er nog wel nader van. M. den B. ZOUTESPUI. Met ingang van heden is het adres van de kerkeraad J. J. van Dronge- len, Scriba, N. 68 Magrette, Axel en dat van de Diaconie P. van Freaijen- hove, D. 27a, Zoutespui, tel. 0 1155^ 729. VOOR DE KERKERADEN EN DE A.S. RECRUTEN RECRUTENDAG OP 22 FEBRUARI 1960. Alweer komen wij Uw aandacht vra gen voor een te houden recrutendag. Het is n.l. zo, dat de Gen. Synode 1959 haar medewerking heeft toegezegd aan het houden van 2 recrutendagen per jaar in plaats van één. Er is reden om te vermoeden, dat verschillende jonge lui die dag niet bezoeken kunnen, om-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 3