PREDIKBEURTEN
De BRIEF
aan de PHILIPPENZEN
Officiële Berichten
xx.
KERKNIEUWS
ZONDAG 10 JANUARI 1960
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. Ytsma, Voorb. H. Av.
2.30 uur Ds J. Boonstra, Zondag 52
5 uur Ds J. Boonstra, Zondag 52
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds J. Boonstra, Zondag 52
5 uur Ds J. Ytsma
Collecte Theol. Hogeschool.
Gasthuiskerk geen dienst voor belangstellenden
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. K. Poelman
Domburg 10 uur Drs Vlaardingerbroek, 2.30 uur
Grijpskerke 10 uur Ds P. A. Bohlmeijer, 2.30 uur Drs A. Verschoor
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Drs A. Elshout
Bed. H. Av. en Dankz.
Ds M. van Heesen
Ds Th. Sj. de Groot
Bed. H. Av. en Dankz.
Ds S. van Wouwe
Drs C. van Ulden
Ds G. D. L. Brederveld
Ds J. C. Streefkerk, Bed. H. Av.
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur
Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur
Serooskerke 9.30 en 2.30 uur
St. Laurens 10 en 2.30 uur
Souburg 9.30 en 2.30 uur
Veere 9.30 uur
2.30 uur
Vlissingen 9.30 en 5 uur
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur
Westkapelle 10 en 2.30 uur
CLASSIS AXEL,
Aardenburg 10 en 3 uur
Axel 10 en 3 uur
Breskens 10 en 2.30 uur
Hoek 10 en 2.30 uur
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur
Terneuzen 10 en 3 uur
Oostburg 10 en 2.30 uur
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur
Ds J. C. Streefkerk, Bed. H. Av. en Dankz.
Ds P. Homburg
Ds J. v. d. Wal
Ds P. van Dijk te Krommenie
Bed. H. Av. en Dankz.
Cand. Smit te Haarlem
Ds A. van Leeuwen
Ds G. J. Pontier te Vlissingen
Ds A. Verbeek
Ds H. A. van Bottenburg
Bed. H. Av. en Dankz.
Ds B. Wentzel te Ridderkerk
Bed. H. Av. en Dankz.
Ds J. B. van Mechelen
Ds M. den Boer
Bed. H. Av. en Dankz.
Zoutespui 10 uur Drs A. Verschoor te Vlissingen, 2.30 uur
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds F. v. d. Bos te Goes
Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz.
Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds E. Jansen
5 uur Ds J. Koolstra, Zondag 17
(Oosterkerk) 9.30 uur Dr C. Stam
5 uur Ds E. Jansen, Zondag 16
's-Gravenpolder 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds E. Jansen,
bevestiging Ambtsdragers.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds P. van Til te Middelburg
Kapelle 10 uur 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek te Grijpskerke
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds R. A. Flinterman te 's-Gravenhage
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds B. Mintjes
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy, Bed. H. Av. en Dankz.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds W. Haverkamp
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel
Voorm. bevestiging Ambtsdragers nam. Bed. H. Av.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 4 uur
Ds H. Moolhuizen te Leiden
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. van der Klaauw
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning
Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds M. de Regt.
Rïlland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels
Tholen 10 en 5 uur Ds M. de Regt te Nieuwendijk
Bed. H. Av. en Dankz.
CLASSIS ZIERIKZEE,
Brouwershaven 10 en 2.30 uur
Bruinis se
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Haamstede 10 en 3 uur
Kamperland 10 en 4 uur
Nieuwerkerk 10 en 3 uur
Oosterland 10 en 2.30 uur
Ds A. Schippers
Ds H. L. van Aller
Ds C. M. Boerma, Voorber. H. Av.
Ds A. J. Radder
Dr J. H. Becker
Ds T. Kamper
Renesse (Evangelisatiegebouw) 7 uur Ds Y. J. Tiemersma
Scharendijke 10 en 2.30 uur Prof. Dr. H. Bergema te Doorn
Zendings-Zondag.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Cand. J. C. van Egmond te Rijnsburg
Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. Melse
waard. De manier, waarop men het
zegt, is in veel gevallen alles.
Bekend is het verhaal van een oosters
vorst, die gedroomd had en die z'n wij
zen riep, om zich zijn droom in de her
innering terug te roepen en die te ver
klaren. Eén vertelde hem, dat zijn
droom betekende, dat hij al zijn bloed
verwanten zou zien sterven, maar hij
werd met de dood gestraft. De ander
wenste de koning geluk, omdat hij al
zijn bloedverwanten zou overleven en
deze werd met geschenken overladen.
De heer Gilhuis vertelde ons een
aardige anecdote uit het leven van
Luther. Twee mensen hadden samen dé
hoogste onenigheid en van beide zijden
was van toegeven geen sprake. Toen
vertelde Luther van twee schapen, die
over een smalle loopplank moesten,
waarbij er voor elkaar passeren geen
ruimte was. Enige tijd stonden ze met
de koppen tegen elkaar en ze schoten
natuurlijk geen draad op. Maar het vol
gende ogenblik ging het ene schaap lig
gen en liet in letterlijke zin over zich
heen lopen. Waarbij het geschil was
opgelost.
Of ook het broodmes. Een onderwij
zer had de stoutigheid begaan zonder
voorkennis van het bestuur toe te staan,
dat er op school een film zou draaien.
Maar hij wist wel, dat het bestuur hier
mee niet zou instemmen, tenminste wist
hij dit van één der bestuursleden met
grote stelligheid.
Met een bezwaard hart heeft hij toen
deze man een bezoek gebracht. Bij het
binnenkomen was de vrouw in de boe-
renkeuken bezig met een groot mes bo
terhammen te snijden. Gelijk te ver
wachten was, viel de mededeling heel
niet in goede aarde. Wat had de mees
ter nu gedaan Een film op school
Maar het broodmes heeft hem gered.
Hij wist de aandacht van de verbolgen
boer af te leiden naar zijn vrouw.
,,Ziet U dat mes Met zo'n mes kun
je iemand het hoofd afsnijden, maar je
kunt er ook boterhammen mee snijden.
Uw vrouw gebruikt het mes goed, ze
snijdt boterhammen. Zo wou ik met de
film doen, ik wilde haar gebruiken tot
het goede, n.l. om de kinderen iets te
laten zien van de schoonheid van Gods
schepping."
De methodiek, broeders bondsbe-
stuursleden, we vertrouwen, dat ze bij
U in goed handen is en dat U de beste
wegen zult zoeken voor het waarachtig
welzijn van de jeugd van Christus' kerk.
Als U ons ooit eens weer oproept tot
zulk een goede vergadering, om samen
te spreken over de jeugd, die aan onze
en uwe zorgen is toevertrouwd, dan
vindt U bij ons een open oor en over
absenten zult U niet meer te klagen
hebben.
K.-B. v. d. L.
OUD EN NIEUW.
Phil. Ill10, 11.
Alles, waarop de Judaïsten trots ver
trouwen, heeft Paulus prijs gegeven.
Hij houdt het voor vuilnis. Alles wat hij
als vrome Jood is en heeft, acht hij
schadelijk om Hem te kennen, om bij
de Here Jezus te horen.
Bij de Here Jezus horen, Hem ken
nen, betekent de kracht zijner opstan
ding en de gemeenschap aan zijn lij
den kennen. Sinds Paulus de Here Je
zus kent, staat hij in het krachtveld van
diens opstanding. De Here Jezus heeft
de zonde en de dood overwonnen. Hij
is opgestaan. Hij leeft. Hij is Paulus
tegemoet gekomen op de weg naar Da
mascus. En deze Overwinnaar over al
het oude en boze heeft beslag gelegd
op Paulus om hem te bezielen met nieuw
leven. Daarom kan Paulus niet anders
dan zijn oude leven voor afgedaan,
voor vuilnis houden. Zijn opgestane
Heer is nu zijn leven.
Daarom kent Paulus nu ook de ge
meenschap aan zijn lijden, aan het lij
den van de Here Jezus. Want staan in
het krachtveld van de Opgestane is le
ven onder het beslag van Hem, die ge
leden heeft en die gekruisigd is. Maar
in het lijden en sterven van de Here
Jezus is de oude Paulus, is Saulus van
Tarsen veroordeeld en ter dood ge
bracht. Daar kan Paulus nu niet meer
op terugkomen. Het is hem onmogelijk
gemaakt er nog een betrekkelijke waar
dering op na te houden voor zijn oude
leven, dat door de Here Jezus kortweg
in de dood is gegeven. En daar kan
Paulus niet aan afdoen. Want de ge
kruisigde, aan wie dit oordeel over zijn
oude leven werd voltrokken, die is zijn
opgestane, zijn levende Heer.
Christus Jezus kennen, Hem winnen
en in Hem gevonden worden, dat be
tekent nu al het oude, dat zo kostbaar
is, veroordeeld laten zijn, het schadelijk
achten, er niet meer naar omzien. Van
alle winst van Saulus van Tarsen, zijn
afkomst, zijn besnijdenis, zijn reinheid
en zijn ijver, en van zijn eigen gerech
tigheid, van dat alles is in het lijden en
sterven van de Here Jezus immers niets
overgebleven, dat nog enige waarde kan
hebben. Met de Here Jezus is Saulus
van Tarsen op Golgotha gekruisigd. En
Paulus kan nu niet anders dan dit kruis
door zijn oude leven dragen.
Maar, betekent de opstanding van de
Here Jezus de dood voor Saulus van
Tarsen, de dood van de Here Jezus
belooft het leven voor Paulus. Paulus
kent de gemeenschap aan het lijden van
Hem, die is opgestaan, wiens offer door
de Vader is aanvaard. Daarom is dit
kennen van de gemeenschap aan zijn
lijden een hoopvolle zaak. Alle ver
wachting van het oude is afgesneden.
Paulus houdt het voor vuilnis, maar hij
doet het om de Here Jezus te kennen,
of ik. met Hem in zijn dood gelijkvormig
wordende, zou mogen komen tot de op
standing uit de doden.
Het kennen van de gemeenschap aan
zijn lijden komt hier op neer, dat Paulus
met de Here Jezus in zijn dood gelijk
vormig wordt. De Opgestane is de Ge
kruisigde en Die is Paulus' levende
Heer. Al het oude wordt hem dus af
genomen. Het is voor de dood. Maar
doordat hij ingehaald wordt in de ge
meenschap van zijn lijden, en door het
met Hem in zijn dood gelijkvormig wor
den, is aan Paulus gegeven de hoop op
zijn eigen opstanding. De Here doodt
en maakt levend.
Dat wil niet zeggen, dat het nu af
gelopen is met het kruis door het oude
leven en dat er nu toch nog weer een
zekere waardering voor Saulus van
Tarsen een kans krijgt. Paulus hoopt
op wat vóór hem ligt. Hij hoopt te mo
gen komen tot de opstanding, dwars
door het met de Here Jezus in zijn dood
gelijkvormig worden heen. Zo gaat het
aan op de opstanding.
Zo leeft het ware volk van God, dat
niet op vlees vertrouwt, maar dat in
Christus Jezus roemt. De Judaïsten wil
len wat in handen hebben. Zij kunnen
dan ook niets los laten. Zij willen zelfs
het oude vast houden, om maar zoveel
mogelijk in handen te hebben. Het ech
te volk van de Here laat zich alle heer
lijkheden afnemen om arm de Here Je
zus in handen te vallen. Zij hebben
geen kostbaarheden in de hand. Maar
zij zijn in handen van de Here Jezus.
Zij zijn Zijn schatten.
Colijnsplaat. A. S.
KORT VERSLAG van de buitengewone
vergadering van de classis Goes, ge
houden op maandag 21 december 1959
Namens de roepende kerk van Bors
sele opent Ds J. v. d. Veen de verga
dering, laat Ps. 76": 1 zingen, leest Joh.
17:20'— 26 en gaat voor in gebed.
Voor deze vergadering is het mode-
ramen samengesteld als volgtpraeses
Dr C. Stam assessor Ds J. Koolstra
scriba I Ds J. v. d. Veen scriba II Ds
N. H. Heiner.
Alle kerken zijn wettig vertegenwoor
digd.
De praeses heet de dep. art. 53 K.O.,
de predikanten v. d. Stoel, v. Wouwe
en Tiemersma van harte welkom. Dit
geldt ook Ds Mintjes, welke voor de
eerste maal op de vergadering aanwezig
is, terwijl de kerk van Wemeldinge ge
luk wordt gewenst met het feit, dat Ds
de Ruijter voor het op hem uitgebrachte
beroep heeft bedankt.
Hierna komt ter tafel het schrijven
van Ds F. v. d. Bos, behelzend het ver
zoek toegelaten te worden als predi
kant van de Geref. Kerken in Neder
land.
Namens de kerkeraad van Goes licht
Dr Stam dit schrijven nader toe.
Vervolgens heet de praeses Ds v. d.
Bos, die ter vergadering is gekomen,
hartelijk welkom, waarna hem het
woord wordt verleend tot het afleggen
van een korte verklaring.
Schrijven en verklaring vormen hier
na onderwerp van bespreking. Classis
en dep. zijn unaniem van oordeel, dat
er niets is wat een verhindering zou zijn
Ds v. d. Bos het gevraagde recht te wei
geren.
De praeses spreekt enige hartelijke
woorden aan het adres van Ds v. d. Bos
en hij wenst hem en z'n gezin Gods ze
gen toe bij z'n verdere werk, bij welke
woorden Ds v. d. Stoel zich namens
dep. art. 53 K.O. gaarne aansluit.
Staande wordt Ds v. d. Bos Psalm
134 3 toegezongen.
Met een kort dankwoord spreekt Ds
v. d. Bos zijn vreugde uit over hetgeen
er in deze ogenblikken heeft plaats ge
vonden.
De praeses gaat voor in dankgebed
en sluit de vergadering.
In opdracht van de classis,
N. H. HEINER, scriba II H.t.
Beroepen te Soest, C. M. van der
Loo te Dordrecht te Eernewoude,
Hoornsterzwaag en te Wissenkerker
W. F. Koelé, kand. te 's-Gravenhage
-te 's-Gravenmoer en te Westerem-
den, J. C. van Egmond, kand. te Rijns
burg te Grijpskerk, H. J. Heinen te
Oude- en Nieuwe Bildtzijl te Dirks-
horn en te Munnekeburen, A. van der
Zwaag, kand. te Groningen te Zuid-
land, A. G. Baayen te Zuid-Beijerland
te Kootwijkerbroek, P. S. Veldhui
zen, kand. te Sliedrecht te Boven-
Smilde, A. A. Klapwijk te Paesens c.a.
te Ottoland, J. J. Tissink, kand. te
Bergen op Zoom -te Bolsward, T. H.
Hagen, Evangelisatiepredikant te De
venter te Aduard, W. J. de Ruiter
te Idskenhuizen.
Aangenomen naar Huizum (vac. G.
Morsink), B. Berends te Beetsterzwaag
naar Landsmeer, J. van Wattum te
Midwolda (Old.) naar Nieuwer-
Amstel-Noord, D. van der Meulen te
Eefde-Gorssel naar Tholen-Poort-
vliet, J. C. van Egmond, kand. te Rijns
burg, die bedankte voor Blokzijl, Den