PREDIKBEURTEN De BRIEF aan de PHILIPPENZEN Officiële Berichten xx. KERKNIEUWS ZONDAG 10 JANUARI 1960 CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. Ytsma, Voorb. H. Av. 2.30 uur Ds J. Boonstra, Zondag 52 5 uur Ds J. Boonstra, Zondag 52 (Noorderkerk) 9.30 uur Ds J. Boonstra, Zondag 52 5 uur Ds J. Ytsma Collecte Theol. Hogeschool. Gasthuiskerk geen dienst voor belangstellenden Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. K. Poelman Domburg 10 uur Drs Vlaardingerbroek, 2.30 uur Grijpskerke 10 uur Ds P. A. Bohlmeijer, 2.30 uur Drs A. Verschoor Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Drs A. Elshout Bed. H. Av. en Dankz. Ds M. van Heesen Ds Th. Sj. de Groot Bed. H. Av. en Dankz. Ds S. van Wouwe Drs C. van Ulden Ds G. D. L. Brederveld Ds J. C. Streefkerk, Bed. H. Av. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Serooskerke 9.30 en 2.30 uur St. Laurens 10 en 2.30 uur Souburg 9.30 en 2.30 uur Veere 9.30 uur 2.30 uur Vlissingen 9.30 en 5 uur Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Westkapelle 10 en 2.30 uur CLASSIS AXEL, Aardenburg 10 en 3 uur Axel 10 en 3 uur Breskens 10 en 2.30 uur Hoek 10 en 2.30 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Terneuzen 10 en 3 uur Oostburg 10 en 2.30 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk, Bed. H. Av. en Dankz. Ds P. Homburg Ds J. v. d. Wal Ds P. van Dijk te Krommenie Bed. H. Av. en Dankz. Cand. Smit te Haarlem Ds A. van Leeuwen Ds G. J. Pontier te Vlissingen Ds A. Verbeek Ds H. A. van Bottenburg Bed. H. Av. en Dankz. Ds B. Wentzel te Ridderkerk Bed. H. Av. en Dankz. Ds J. B. van Mechelen Ds M. den Boer Bed. H. Av. en Dankz. Zoutespui 10 uur Drs A. Verschoor te Vlissingen, 2.30 uur CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds F. v. d. Bos te Goes Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz. Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst Goes (Westerkerk) 10 uur Ds E. Jansen 5 uur Ds J. Koolstra, Zondag 17 (Oosterkerk) 9.30 uur Dr C. Stam 5 uur Ds E. Jansen, Zondag 16 's-Gravenpolder 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds E. Jansen, bevestiging Ambtsdragers. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds P. van Til te Middelburg Kapelle 10 uur 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek te Grijpskerke Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds R. A. Flinterman te 's-Gravenhage Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds B. Mintjes Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy, Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds W. Haverkamp Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel Voorm. bevestiging Ambtsdragers nam. Bed. H. Av. Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 4 uur Ds H. Moolhuizen te Leiden Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. van der Klaauw Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds M. de Regt. Rïlland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels Tholen 10 en 5 uur Ds M. de Regt te Nieuwendijk Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS ZIERIKZEE, Brouwershaven 10 en 2.30 uur Bruinis se Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 10 en 3 uur Kamperland 10 en 4 uur Nieuwerkerk 10 en 3 uur Oosterland 10 en 2.30 uur Ds A. Schippers Ds H. L. van Aller Ds C. M. Boerma, Voorber. H. Av. Ds A. J. Radder Dr J. H. Becker Ds T. Kamper Renesse (Evangelisatiegebouw) 7 uur Ds Y. J. Tiemersma Scharendijke 10 en 2.30 uur Prof. Dr. H. Bergema te Doorn Zendings-Zondag. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Cand. J. C. van Egmond te Rijnsburg Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. Melse waard. De manier, waarop men het zegt, is in veel gevallen alles. Bekend is het verhaal van een oosters vorst, die gedroomd had en die z'n wij zen riep, om zich zijn droom in de her innering terug te roepen en die te ver klaren. Eén vertelde hem, dat zijn droom betekende, dat hij al zijn bloed verwanten zou zien sterven, maar hij werd met de dood gestraft. De ander wenste de koning geluk, omdat hij al zijn bloedverwanten zou overleven en deze werd met geschenken overladen. De heer Gilhuis vertelde ons een aardige anecdote uit het leven van Luther. Twee mensen hadden samen dé hoogste onenigheid en van beide zijden was van toegeven geen sprake. Toen vertelde Luther van twee schapen, die over een smalle loopplank moesten, waarbij er voor elkaar passeren geen ruimte was. Enige tijd stonden ze met de koppen tegen elkaar en ze schoten natuurlijk geen draad op. Maar het vol gende ogenblik ging het ene schaap lig gen en liet in letterlijke zin over zich heen lopen. Waarbij het geschil was opgelost. Of ook het broodmes. Een onderwij zer had de stoutigheid begaan zonder voorkennis van het bestuur toe te staan, dat er op school een film zou draaien. Maar hij wist wel, dat het bestuur hier mee niet zou instemmen, tenminste wist hij dit van één der bestuursleden met grote stelligheid. Met een bezwaard hart heeft hij toen deze man een bezoek gebracht. Bij het binnenkomen was de vrouw in de boe- renkeuken bezig met een groot mes bo terhammen te snijden. Gelijk te ver wachten was, viel de mededeling heel niet in goede aarde. Wat had de mees ter nu gedaan Een film op school Maar het broodmes heeft hem gered. Hij wist de aandacht van de verbolgen boer af te leiden naar zijn vrouw. ,,Ziet U dat mes Met zo'n mes kun je iemand het hoofd afsnijden, maar je kunt er ook boterhammen mee snijden. Uw vrouw gebruikt het mes goed, ze snijdt boterhammen. Zo wou ik met de film doen, ik wilde haar gebruiken tot het goede, n.l. om de kinderen iets te laten zien van de schoonheid van Gods schepping." De methodiek, broeders bondsbe- stuursleden, we vertrouwen, dat ze bij U in goed handen is en dat U de beste wegen zult zoeken voor het waarachtig welzijn van de jeugd van Christus' kerk. Als U ons ooit eens weer oproept tot zulk een goede vergadering, om samen te spreken over de jeugd, die aan onze en uwe zorgen is toevertrouwd, dan vindt U bij ons een open oor en over absenten zult U niet meer te klagen hebben. K.-B. v. d. L. OUD EN NIEUW. Phil. Ill10, 11. Alles, waarop de Judaïsten trots ver trouwen, heeft Paulus prijs gegeven. Hij houdt het voor vuilnis. Alles wat hij als vrome Jood is en heeft, acht hij schadelijk om Hem te kennen, om bij de Here Jezus te horen. Bij de Here Jezus horen, Hem ken nen, betekent de kracht zijner opstan ding en de gemeenschap aan zijn lij den kennen. Sinds Paulus de Here Je zus kent, staat hij in het krachtveld van diens opstanding. De Here Jezus heeft de zonde en de dood overwonnen. Hij is opgestaan. Hij leeft. Hij is Paulus tegemoet gekomen op de weg naar Da mascus. En deze Overwinnaar over al het oude en boze heeft beslag gelegd op Paulus om hem te bezielen met nieuw leven. Daarom kan Paulus niet anders dan zijn oude leven voor afgedaan, voor vuilnis houden. Zijn opgestane Heer is nu zijn leven. Daarom kent Paulus nu ook de ge meenschap aan zijn lijden, aan het lij den van de Here Jezus. Want staan in het krachtveld van de Opgestane is le ven onder het beslag van Hem, die ge leden heeft en die gekruisigd is. Maar in het lijden en sterven van de Here Jezus is de oude Paulus, is Saulus van Tarsen veroordeeld en ter dood ge bracht. Daar kan Paulus nu niet meer op terugkomen. Het is hem onmogelijk gemaakt er nog een betrekkelijke waar dering op na te houden voor zijn oude leven, dat door de Here Jezus kortweg in de dood is gegeven. En daar kan Paulus niet aan afdoen. Want de ge kruisigde, aan wie dit oordeel over zijn oude leven werd voltrokken, die is zijn opgestane, zijn levende Heer. Christus Jezus kennen, Hem winnen en in Hem gevonden worden, dat be tekent nu al het oude, dat zo kostbaar is, veroordeeld laten zijn, het schadelijk achten, er niet meer naar omzien. Van alle winst van Saulus van Tarsen, zijn afkomst, zijn besnijdenis, zijn reinheid en zijn ijver, en van zijn eigen gerech tigheid, van dat alles is in het lijden en sterven van de Here Jezus immers niets overgebleven, dat nog enige waarde kan hebben. Met de Here Jezus is Saulus van Tarsen op Golgotha gekruisigd. En Paulus kan nu niet anders dan dit kruis door zijn oude leven dragen. Maar, betekent de opstanding van de Here Jezus de dood voor Saulus van Tarsen, de dood van de Here Jezus belooft het leven voor Paulus. Paulus kent de gemeenschap aan het lijden van Hem, die is opgestaan, wiens offer door de Vader is aanvaard. Daarom is dit kennen van de gemeenschap aan zijn lijden een hoopvolle zaak. Alle ver wachting van het oude is afgesneden. Paulus houdt het voor vuilnis, maar hij doet het om de Here Jezus te kennen, of ik. met Hem in zijn dood gelijkvormig wordende, zou mogen komen tot de op standing uit de doden. Het kennen van de gemeenschap aan zijn lijden komt hier op neer, dat Paulus met de Here Jezus in zijn dood gelijk vormig wordt. De Opgestane is de Ge kruisigde en Die is Paulus' levende Heer. Al het oude wordt hem dus af genomen. Het is voor de dood. Maar doordat hij ingehaald wordt in de ge meenschap van zijn lijden, en door het met Hem in zijn dood gelijkvormig wor den, is aan Paulus gegeven de hoop op zijn eigen opstanding. De Here doodt en maakt levend. Dat wil niet zeggen, dat het nu af gelopen is met het kruis door het oude leven en dat er nu toch nog weer een zekere waardering voor Saulus van Tarsen een kans krijgt. Paulus hoopt op wat vóór hem ligt. Hij hoopt te mo gen komen tot de opstanding, dwars door het met de Here Jezus in zijn dood gelijkvormig worden heen. Zo gaat het aan op de opstanding. Zo leeft het ware volk van God, dat niet op vlees vertrouwt, maar dat in Christus Jezus roemt. De Judaïsten wil len wat in handen hebben. Zij kunnen dan ook niets los laten. Zij willen zelfs het oude vast houden, om maar zoveel mogelijk in handen te hebben. Het ech te volk van de Here laat zich alle heer lijkheden afnemen om arm de Here Je zus in handen te vallen. Zij hebben geen kostbaarheden in de hand. Maar zij zijn in handen van de Here Jezus. Zij zijn Zijn schatten. Colijnsplaat. A. S. KORT VERSLAG van de buitengewone vergadering van de classis Goes, ge houden op maandag 21 december 1959 Namens de roepende kerk van Bors sele opent Ds J. v. d. Veen de verga dering, laat Ps. 76": 1 zingen, leest Joh. 17:20'— 26 en gaat voor in gebed. Voor deze vergadering is het mode- ramen samengesteld als volgtpraeses Dr C. Stam assessor Ds J. Koolstra scriba I Ds J. v. d. Veen scriba II Ds N. H. Heiner. Alle kerken zijn wettig vertegenwoor digd. De praeses heet de dep. art. 53 K.O., de predikanten v. d. Stoel, v. Wouwe en Tiemersma van harte welkom. Dit geldt ook Ds Mintjes, welke voor de eerste maal op de vergadering aanwezig is, terwijl de kerk van Wemeldinge ge luk wordt gewenst met het feit, dat Ds de Ruijter voor het op hem uitgebrachte beroep heeft bedankt. Hierna komt ter tafel het schrijven van Ds F. v. d. Bos, behelzend het ver zoek toegelaten te worden als predi kant van de Geref. Kerken in Neder land. Namens de kerkeraad van Goes licht Dr Stam dit schrijven nader toe. Vervolgens heet de praeses Ds v. d. Bos, die ter vergadering is gekomen, hartelijk welkom, waarna hem het woord wordt verleend tot het afleggen van een korte verklaring. Schrijven en verklaring vormen hier na onderwerp van bespreking. Classis en dep. zijn unaniem van oordeel, dat er niets is wat een verhindering zou zijn Ds v. d. Bos het gevraagde recht te wei geren. De praeses spreekt enige hartelijke woorden aan het adres van Ds v. d. Bos en hij wenst hem en z'n gezin Gods ze gen toe bij z'n verdere werk, bij welke woorden Ds v. d. Stoel zich namens dep. art. 53 K.O. gaarne aansluit. Staande wordt Ds v. d. Bos Psalm 134 3 toegezongen. Met een kort dankwoord spreekt Ds v. d. Bos zijn vreugde uit over hetgeen er in deze ogenblikken heeft plaats ge vonden. De praeses gaat voor in dankgebed en sluit de vergadering. In opdracht van de classis, N. H. HEINER, scriba II H.t. Beroepen te Soest, C. M. van der Loo te Dordrecht te Eernewoude, Hoornsterzwaag en te Wissenkerker W. F. Koelé, kand. te 's-Gravenhage -te 's-Gravenmoer en te Westerem- den, J. C. van Egmond, kand. te Rijns burg te Grijpskerk, H. J. Heinen te Oude- en Nieuwe Bildtzijl te Dirks- horn en te Munnekeburen, A. van der Zwaag, kand. te Groningen te Zuid- land, A. G. Baayen te Zuid-Beijerland te Kootwijkerbroek, P. S. Veldhui zen, kand. te Sliedrecht te Boven- Smilde, A. A. Klapwijk te Paesens c.a. te Ottoland, J. J. Tissink, kand. te Bergen op Zoom -te Bolsward, T. H. Hagen, Evangelisatiepredikant te De venter te Aduard, W. J. de Ruiter te Idskenhuizen. Aangenomen naar Huizum (vac. G. Morsink), B. Berends te Beetsterzwaag naar Landsmeer, J. van Wattum te Midwolda (Old.) naar Nieuwer- Amstel-Noord, D. van der Meulen te Eefde-Gorssel naar Tholen-Poort- vliet, J. C. van Egmond, kand. te Rijns burg, die bedankte voor Blokzijl, Den

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 3