HET JAAR 1959 Statistiek vijftiende jaargang No. 28 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 8 januari i960 MEDITATIE ZEEUWSE KERKBODE Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren Ds a. Koning, Ds j. B. van Mechelen, Ds a. Schippers, Drs a. Verschoor Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. DrukkersLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs: ƒ3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm WIE VERKLAART ZICH BEREID om heden de Hete zijn gave te schenken I Kton. 19 5. Deze vraag is van koning David. Er moet een tempel komen en daar is geld voor nodig. Wie helpt er mee En koning David doet geen vergeefs beroep. Van alle kanten dringen ze op hem aan. Een kapitaal komt er binnen. Wij kunnen er echt plezier in hebben, als er mensen zijn, die voor een goed doel de schare in vlam weten te zetten. Wat hebben die mensen toch Ik weet het niet precies. Maar je moet denken aan een vonkje, dat overspat en terecht komt in een hooiberg. Is koning David ook zo'n vonkje, dat de hele zaak in lichterlaai zet En hebben de mensen na de actie met een glimlach tegen elkaar gezegd die koning van ons heeft er slag van de mensen hun por- temonnaie te laten omkerentjonge, wat een aartsbedelaar Het is best mogelijk, dat koning David er slag van had. Maar ten diepste gaven de mensen toch om een andere reden het kómt alles van U en wij geven het U uit uw hand Er moet nog steeds gebouwd worden aan de tempel. En daarom klinkt ook nog steeds de vraag wie verklaart zich bereid Wie wil heden de Here zijn gave schenken We kunnen aan heel veel denken de gave van je belangstelling, van je medeleven, van je beste krachten en eigenschappenCalvijn nam alles bijeen, toen hij in z'n familiewapen koos eenbrandend hart. Dat is het, wat er gevraagd wordtde gave van je hart Ja, maar ons hart is zo leeg. Wat hebben wij God anders aan te bieden dan onze armoe en onze schuld Dat zei de man met het ene talent ook na eerst een diep gat gegraven te hebben en z'n gave daarin gegooid. Maar z'n heer ontmaskerde hem met z'n vrome praatjes en zeijij luiaard... 't Was een onwaarachtige man. Er is een oud verhaal, waarin de engelen Adam na z'n val schat ten komen brengen goud, wierook en mirre. Deze schatten waren eerst gedrenkt in het water, dat stroomde langs de boom des levens. Goud hoort bij de koning. Wierook bij de priester. Mirre bij de profeet. Toen de engelen hem dat kwamen brengen, zong het in Adam het komt allemaal weer goedEn wij zingen het is goed gekomenEens zijn we immers gedompeld geweest in het water bij de boom des levens. Nu hebben wij écht weer onze gave. Maar ziet u de hand, waar uit die komt En ziet u, dat deze hand niet teruggetrokken wordt, maar naar u blijft uitgestrekt, nu als een vragende hand Let er op, het collectezakje, de vereniging, devult u maar in, vormen samen de hand, die u vraagtwie is er bereid de Here z'n gave te schenken Vrouwenpolder. J. v. d. WAL. De eerste Kerkbode die in 1960 ver schijnt. Wij mogen er de wens aan toevoegen, dat voor dit jaar de geregel de verschijning zal volgen, en dat wij onze Kerkbode zien als het orgaan van onze eigen zeeuwse kerken. Dan helpen W/ij allen, om de verschijning mogelijk te maken. Er ligt wel een jaar van betekenis volle besluiten achter ons. Onze kerken waren ,,in beweging" en zochten het uiterste tot het bevorderen van liefde en vrede. Onze generale synode is daarin voorgegaan. Dat kan ook moeilijk anders. Alle particuliere synoden zijn daar vertegenwoordigd, en de afgevaardig den beraadslagen samen over wat nut tig en nodig is voor ons kerkelijk leven. Zeeland werkt daar net zo goed in mee als Groningen. In bepaalde gevallen ko men er heel wat bezoekers uit de ge meente, die de beraadslagingen en de beslissingen meemaken. Synode en volk leven dan bij elkaar. In de pauze -begeven de synodeleden zich onder de bezoekers, en van een „synodale hoog heid" hebben alléén zij iets gemerkt, die er praktisch niet kwamen ennou ja, die nu eenmaal het werk van een synode niet goed kunnen zetten. Héél veel danken wij ook aan de ad viezen van onze hoogleraren. Baasje spelen, denkt u Och, weet u wie daar moeite over hebben Die zelf graag baasje spelen. De hoogleraren zijn le den onder de anderen en gaan zo met allen om. Alléénde afgevaardig den van Zeeland hebben stemrecht en dat hebben de hoogleraren niet. Zij oefenen dus op geen enkele beslissing invloed uit, dan alleen, dat zij in de beraadslagingen hun mening geven, zo goed als de anderen dit kunnen doen. Op die vergadering van onze synode dan, waar in januari ook de Zeeuwse kerken weer zullen zijn, is het besluit gevallen, waarin de begeerte naar een heid met andere gereformeerden dui delijk sprak. Ik bedoel de opheffing van de vervangingsformule. De bazuin is aan de mond gezet Hoe zijn ze bij anderen gehoord U hebt gelezen van een vergadering in Zwolle, waar vrijgemaakte predikan ten voorlichting kregen van drs O. Ja ger van Almelo. Zij zijn uiteengegaan om met het besprokene hun winst te doen. Er schijnen nog al wat punten op hun programma te staan, die ver vuld moeten worden, anders Persoonlijk geloof ik, als je elkaar werkelijk wilt, dat je dan niet té veel noten op de zang moet hebben. Zeker zijn er veel weerstanden te overwinnen. Zo was het ook vóór 1892, het jaar van ,,de vereniging". Maar, Kuyper zei toch lang van te voren al tot Gispen „broeder, wij horen bij elkaar en God „zal ons samenbrengen Deze begeerte naar elkaar zal nog moeten groeien. Onze synode deed een heel belang rijke stap. Nu moet blijken, dat er aan de op roep wordt gehoor gegeven. Voorzover mij bekend, is Goes de eerste plaats, waar de predikant van de vrijgemaakte kerk zich na Utrecht met zijn gezin weer heeft gevoegd bij onze kerken. Ook een ander gezin volgde hem daarin. Zo zagen wij de laatste jaren verschillende gezinnen tot ons weder keren, die met vreugde hun plaats in nemen, en die ook met vreugde zijn ont vangen. Van hiërarchie merkten zij nietsmisschien voelde een enkele zich juist ontkomen aan een soort hiër archie. Andere „gevallen" uit het land kwa men nog niet naar voren. Maar, er is wel enige „deining" gekomen. Ondanks waarschuwingen om niet te gaan, kwam een derde deel van de vrijgemaakte pre dikanten daar bij elkaar. Ik hoorde na men noemen, waarover ik wat verbaasd was. Als het nu maar niet blijft bij een spreken onder elkaar. Wij moeten spre ken mét elkaar Straks wil men een vergadering in het Concertgebouw van de hoofdstad van ons land. Daar moeten dan de vrij gemaakte broeders en zusters worden voorgelicht. Eerlijk gezegddat Concertge bouw kennende, houd ik mijn hart vast, wat dat worden moet. Het moet echter allemaal duidelijker in de richting van wij horen bij elkaar en God zal ons samenbrengen. Als dat onder vrijgemaakten ging spreken, dan zou de hartewens van alle leden onzer synode in vervulling gaan. Dit zal wel „hét punt" blijven, waar naar Utrecht genoemd wordt. Wij had den al: „Utrecht 1905", en hebben er nu bij „Utrecht 1959". Als dit laatste net zo gezegend mag werken als eer tijds Utrecht 1905, dan valt er nog veel te verwachten. Niet alles van de generale synode was zo ingrijpend. Daarom willen wij op deze hoofdzaak even het licht laten vallen. Straks moeten nog komen de psalmen en de gezangen. Een zingend gezelschap behoort de Kerk te zijn. Daarbij mag er wel ver scheidenheid zijn. Wij behoeven niet alle tijden door precies hetzelfde te zin gen. Wat er aan geestelijke liederen in de loop der eeuwen in de kring der Kerk ontstaan is, daar kunnen wij' dankbaar gebruik van maken. Het is te hopen, dat het gereformeerde volk ook het nieuwe lied tot Gods eer zal gebruiken. Natuurlijk is ook hier verschil van „ligging". Toch is dit geen afdoend ar gument. Als ik de laatste jaren las, van ge meenten, waar zelfs de 29 gezangen niet in gebruik waren, dan vraag ik mij af, welke invloed hebben kerkeraad en predikant in zulke gevallen uitge oefend Zijn daar dan geen jeugdklubs en jeugdverenigingen, en zangverenigin gen Het gezonde inzicht mag niet al tijd opzij gezet worden voor ongezond konservatisme. Wij willen toch naar Jeruzalem, waar het lied van Mozes en van het lam worden gezongen Een beetje voor oefening kan geen kwaad. Wat de statistiek betreft, vindt u een apart stuk in ons blad. Groeien in getal doen wij niet sterk. Al was „de klap" in 1958 te wijten aan de droeve zaak van Wolvega, het is toch ook verder zo, dat de geref. kerken op het verove ringspad niet sterk worden aangetrof fen. En dat, ondanks aanpassing op evangelisatiegebied aan het leven van vandaag. De evangelisten krijgen een opleiding, waar men vroeger niet .van droomde. Er wordt wel gearbeid op dit ge biedmaar de tijd om te oogsten schijnt nog niet te zijn gekomen. Dat mag ons niet doen verslappen in de aanpak van het werk. Ik noemde zoéven Wolvega. Wat zullen wij zeggenhet raadsel van Wolvega, of het drama van Wolvega? Het heeft de jaarwisseling al weer overleefd. Gereformeerde mensen bidden en werken daar tegen elkaar in. Is dat biddenof moet ik het anders noe men Enwerken ze daar, of is de kerksloperij aan de gang Wie er gelijk heeft Zeg liever, wie de eerste is, die zo geen dag langer durft voort te gaan. Dat kan allemaal maar Intussen werden wij het gewaar, dat er op het gebied van de christel. prak tijk vreselijke dingen kunnen gebeuren. Bidden in de kerken knielen voor de afgod van het geld God helpe ons, dat wij, bang voor onszelfnaar op rechtheid zullen staan. Er was hulpvaardigheid, denkt u aan onze bijdrage tot de bouw van het pro testantisme in Frankrijk. Er was diakonale ontwikkeling. Het maatschappelijk werk kreeg onder ons een ruime en goede plaats. 't Zijn maar een paar grepen en dan vooral op het terrein onzer ker ken. Komen wij daarbuiten, dan komen de vragen. Onze kerken zullen, met behoud van haar liefde tot Schrift en belijdenis, der gereformeerde kerken over 1958. Wij mogen het Alg. Kerkelijk Bureau dankbaar zijn voor de vroegtijdige be handeling van de statistiek. Vóór dat ons jaarboek uitkomt, hebben wij nu al de beschikking over de gegevens. Het aantal kerken in 1958 bedroeg 801, precies gelijk aan het aantal van 1957. Van een „toename" van gemeen ten is dus geen sprake. Van deze ker ken zonden 772 de meeste gegevens in, waaruit blijkt dat men het werk van de statistiek steeds meer gaat waarderen. Tegenover een vertrek in 1958 naar de vrijgemaakten van 154, staat een overkomst naar ons toe van 353. Van een uittocht in die richting was dus geen sprake. Evenmin naar de Ned. Herv. kerk, waarheen 1594 leden ver trokken, maar waaruit 1626 naar ons kwamen. Van de geref. gemeenten kwamen er 58 naar ons, en er vertrok ken 53 leden. Naar de chr. geref. kerk trokken er 193 op, maar 308 leden kwamen van daar tot ons. 68 gingen er naar Rome, maar 131 kwamen van daar tot ons. Zo is het vrijwel over heel de kerkelijke linie, met een paar kleine uitzonderingen. Naar de kant van de sekte verdwenen er gereformeerden, naar Jehova-getuigen, pinkstergemeen te, stromen van kracht. Geen getallen langs andere wegen moeten voortgaan dan voorheen. Een veranderende we reld, daar hoort u nog al eens van. Dat zal ook op de praktijk der kerk invloed uitoefenen. Hebt u de sterke wil om mee te doen voor dit jaar Er is altijd werk voor u. Waakzaam op onze post, zo vinde God ons voor 1960. C. St. van betekenis, maar het feit spreekt toch, dat er dwalenden van hart onder de gereformeerden bevonden worden. De grote aderlating ondergingen wij in Wolvega, waar een vrije geref. kerk ontstond. Nog steeds blijft deze zaak in het duister gehuld, en onverklaarbaar voor degenen, die op een afstand de be richten ontvangen. 492 leden gingen van ons heen In eigen kring beleefde men de kerkelijke afbraak, die een over komst uit andere kringen tot ons te niet deed Zodoende is er slechts een ver meerdering van 6 leden. Enkele cijfers over gelden. Voor eigen kerkelijk leven gaven 741 kerken 6.728.173, Voor de gemeenschap pelijke arbeid der kerken 2.467.572, Voor de diakonie: 6.471.910,— voor de zending 2.387.545,voor de evangelisatie: 1.007.589,—. Dat loopt dus met elkaar behoorlijk in de millioenen. Er is dus toch wel be geerte tot geven. Voor de evangelisatie zien wij de geringste opbrengst staan. Blijkbaar moet hier en daar dit werk nog meer in de belangstelling komen. Dit zijn maar een paar grepen, maar u krijgt nu toch een indruk van de toe stand in onze kerken in 1958. Zegene God de kerken en make Hij, dat haar werfkracht, haar aantrekkings kracht groter worde, en dat afbraak als in 1958 in eigen kring zal uitblijven C. St.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1960 | | pagina 1