WAARHEEN? vijftiende jaargang No. 25 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag is december '59 MEDITATIE van de Vlaamse Gaai ZEEUWSE KERKBODE Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. PloofdredacteurDr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs: ƒ3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm 'S WERELDS DUISTERE WOLKEN Gek, dat wij er allemaal stilzwijgend van uitgaan, dat onze Here Jezus 's nachts geboren is. Dat zal zijn oorzaak wel vinden in het feit, dat die herders des nachts de wacht hielden over hun kudden, toen de engel hen de blijde boodschap kwam verkondigen. Ik wil ook niet zeggen, dat ik van mening ben, dat Jezus niet in de nacht geboren zou zijn. Integendeel ik acht. het zeer waarschijnlijk, dat dat wel zo is, gezien ook het nauwe verband van de geboorte geschiedenis met dat verhaal van die herders. Maar zekerheid daar over hebben we niet. Toch ziet heel de Bijbel de komst van de Messias in nauw ver band met de nacht. ,,Het volk, dat in donkerheid wandelt, ziet een groot lichtover hen, die wonen in een land van diepe duisternis, straalt een licht." ,,Want zie, duisternis zal de aarde bedekken en. donkerheid de natiën, maar over u zal de Here opgaan en Zijn heerlijkheid zal over u gezien worden." Het zou interessant zijn om een studie te maken van de plaats en de functie van de nacht in het Bijbelse denken. Het is opvallend, dat de nacht in dat denken een soortgelijke plaats inneemt als de zee, namelijk als het symbool van de boze, anti-goddelijke machten. Als je de eerste verzen van de Bijbel leest, dan krijg je de indruk, dat in den beginne heel de aarde overdekt was met water en om geven door een diepe duisternis, door een onbegrensde nacht. En als je dan de laatste hoofdstukken van de Bijbel leest, dan ontdek je tot je verbazing, dat ze beide helemaal verdwenen zijn ,,En de zee was niet meer(Openb. 21 1); ,,En er zal geen nacht meer zijn(Openb. 22:5). Wanneer de boze machten overwonnen zijn, dan is ook de nacht overwonnen. Want de nacht, dat is het symbool van het Rijk der duisternis. En wanneer wij daar eenmaal oog voor gekregen heb ben, dan stormen ze op ons aan, de teksten in de Bijbel, die han delen over de nacht. Dan openen zich opeens ongekende perspec tieven voor onze ogen. Dan begrijpen we opeens een heleboel Bijbelgedeelten veel beter. Dan begrijpen we Johannes 1 Jezus Christus, het Goddelijk Licht, dat schijnt in de duisternis. Zó overwint God, Die Zelf in volstrekte zin het Licht is, de machten der duisternis. Ja, Jezus is wel 's nachts geboren, midden in het stikkedonker van de wereldnacht. En Hij heeft de nacht, die angstaanjagende, dreigende, onzeker-makende, onrust-verwekkende macht verjaagd. Hij is het Licht der lichten, dat toen, in de Kerstnacht, is opgegaan, eerst nog maar zo krachteloos als een ster, de ster uit Jacob, maar dat is gaan wassen, en dat tenslotte is uitgegroeid tot de zon der gerechtigheid. En eens zal deze zon het duister zelfs uit zijn laatste schuilhoeken verjagen Schoondijke. H. A. VAN BOTTENBURG. Er zal toch wel niemand op reis gaan, zonder dat hij het doel van zijn reis kent. U stapt zó maar niet in een bus of trein, maar het reisplan is tevoren gemaakt, de tijd vastgesteld. Onder dit beeld van het „maken van een reis" wordt het christelijk leven nog al eens voorgesteld. Terecht. De Schrift spreekt van de 'pelgrimstocht naar Sion, en van de liederen, die de pelgrims onderweg zongen. Naarmate zij dichter bij Sion kwa men, werd de spanning groter. Straks... dan zullen zij die heerlijke Godsstad aanschouwen. Men reisde in groepen. Denk maar aan de terugtocht van Jozef en Maria. Zij hadden het kind Jezus even uit het oog verloren. Maargeen zorg bij één van de groepen onderweg zullen zij hem zeker ontdekken. Reizen in groepsverband Zo is het gebleven. In het kerkelijk leven heeft men toch ook het samen gaan van verschillende groepen Zij zijn geestelijk afgestemd op elkaar, en zijn elkaar onderweg tot steun. Vooral dit laatste is heel belangrijk. Wanneer die pelgrims optrokken naar Sion, dan wisten zij, dat zij niet de enige waren. Ook uit andere streken en plaatsen maakte men zich op tot het zelfde doel. In afkomst en „ligging" was er nog al wat verschil. Ook maatschappelijk lag het niet allemaal in hetzelfde vlak. Alleen het doel van de reis was bij allen gelijk. Zij wilden verschijnen voor God in Sion, om daar de grote feesten mede te beleven. Daarom hadden zij onder weg ook genoegen in elkaar als feest gangers. Daar lag een verleden achter van scheuring en verbittering. Maar, zij zijn daar bovenuit gekomen en Sion is het punt van gemeenschap. Hoe kan het ook anders. Als je op reis bent naar Jeruzalem, en onderweg zie je er een paar, die daar óók naar toe gaan. Dan voel je immers daarin een band met elkaar. Ook al komen ze niet allen uit hetzelfde straat je, en al hebben ze niet allemaal dezelf de manieren. Maarstraks bij het eindpunt zullen wij bij elkaar komen. Dan begin je toch onderweg elkaar eens vriendelijk „goedendag" te knikken, je hand op te steken, en, wie weet, je kunt misschien ook straks iets voor elkaar doen. Dat zijn de eenvoudigste regelen van de ethiek. Wanneer daar niet naar ge leefd wordt, dan maken alle zware be togen een belachelijke indruk. Als je onderweg voor elkaar geen helper wilt zijnals je niet bij elkaar begeert te komen, kom mij dan alstublieft niet aandragen met vrome smoesjes, dat het in de kerk zo achteruitgaat, en dat de wereld zo sterk de kerk binnendringt. Want, dan is het enige juiste antwoord: gij zijt de oorzaak van de achteruitgang! Gij, die in alle opzichten bewijst, dat u vreemd staat tegenover het beginsel van het Koninkrijk Gods. Daar zullen wij de broeders liefhebben, en anders horen wij er niet bij, net zo min als de Farizeeën in de dagen van de Heiland. Wilt u even interrumperen Wilt u zeggen ja, ik kan de broeder wel lief hebben, maardie afgewekenen, ziet u. Och, heeft het evangelie u niet voldoende geleerd, dat het oog des He ren ook op hen geslagen was U moet dan Matth. 22, de gelijkenis van dat feestmaal, nog eens aandachtig lezen. Waarom gaan er van die „pelgrims" langs de Kerkstraat op Jeruzalem aan, terwijl zij zo moeilijk zijn ten opzichte van anderen Haast zou mén van som migen geloven, dat zij „alleen maar" pelgrims zijn, en dat zij alleen verwacht worden in de stad des groten Konings. Men „kweekt" dat zelfs bij elkander aan. Men gaat er „prat" op, deze le venshouding aan te nemen, terwijl men in werkelijkheid zich er diep voor moest schamen. Wie hebben wij uit te sluiten Ziet men alleen gebreken en zonden in andere kerkelijke kringen Zulk een levenshouding is door en door „werelds" Ik weet het, het is gemakkelijker om dat woordje werelds toe te passen, b.v. op de televisie. Vooral wanneer je zelf weinig of niets van de televisie afweet, dan kun je daar een ander mee aan de kaak stellen. Wereldse mensen Weet u, wie echte wereldse mensen zijn Die hun broeders niet liefhebben. Die hun Kerk hebben gebarricadeerd naar de kant van de wereld, en die de jeugd niet voorgaan in het helpen van de naaste, opdat hij of zij het Koninkrijk mocht beërven. Daar moeten wij voor warm lopen. Allerlei „zware" geluiden heb ik ver nomen over de nadering van de dag des Heren en van het gericht. Zet alstublieft geen bedrukt gezicht, wanneer u een ander nooit het evange lie hebt aangeprezen, en wanneer u uw dagen niet hebt besteed ten nutte en ter zaligheid van anderen. Laten wij dat in de kring der gere formeerde gezindte elkaar dat maar in het aangezicht zeggen. Want de wan verhoudingen zijn afschuwelijk. De echt wereldse vijandschap kun je zo maar proeven. En dan is het toch wel erg, dat bij dat alles maar gebeden wordt. Als dat dan tenminste niet ge beurdeals men het uitriep, dat het gebed schier onmogelijk wordt door de bittere verhoudingen, dan was er nog een kans, dat hierop inkeer volgde. Maar, nu worden scheve verhoudin gen aan de hand gehouden, en men reist naar Jeruzalem, naar „men" zegt. Reizen de anderen daar niet heen Kunt u niet lachen, wanneer u ont dekt, dat er altijd véél meer op reis zijn dan wij eerst dachten Of.meent iemand, meent een of andere kerkelijke kring het werkelijk, dat zij alléén de reis zullen volbrengen, en de anderen niet Ik dacht dat de Bijbel ons dit juist leerde van de inge beelde vromen, die er heel gevaarlijk aan toe zijn. Ethiek studeren Niet alleen hoe wij moeten denken en belijden naar de Schriften. Ook, hoe wij ons gedragen zullen tegenover God en de naaste. Dat is wel het meest diep ingrijpende. Niemand maakt enige indruk op een ander, die in eigen kring de eerste be ginselen van de omgang verwaarloost. Wat zal een christen tegen een buiten kerkelijke zeggen, wanneer deze van hem weet, dat hij zijn mede-christen niet eens verdragen kan Het mag waarlijk wel in verschillen de kerkelijke kringen tot een brandend vraagstuk worden waarheen Naar Jeruzalem, zegt u Heerlijk. Er gaan er meer, denkt u er om. Straks, bij Jeruzalem, komen de ver rassingen. Dan gaat het anders, dan wij dachten. Het zou een machtig teken van leven zijn, wanneer in de praktijk van de ker ken mocht blijken, dat daar metterdaad pelgrims naar Sion zijn. C. St. Ds. D. J. COUVÉE 70 JAAR In de afgelopen week, op 15 decem ber, mocht onze medewerker, Ds. D. J. Couvée, zijn 70e verjaardag vieren. Wij willen hem alsnog hartelijk ge lukwensen met dit voorrecht. Hij mag zich op dit ogenblik verheugen in een betere gezondheid, dan soms in zijn Zeeuwse periode het geval was. Collega Couvée, wij wensen u gaarne toe, dat God u nog jaren geve van rust, waarin uw werkzame geest zich met allerlei vragen kan bezig houden. Dan kan uw medewerking aan onze Zeeuw se Kerkbode ons de resultaten van uw, soms speelse, overpeinzingen geven C. St. Op de dag na Sinterklaas kreeg ik een brief van de drukkerij van onze Zeeuwse Kerkbode. Ja, wat denk je dan alzo. Zouden zemaar nee, dat kan immers niet. Ze hebben het daar veel te druk om voor de redactie sinterklaas verrassingen te maken Of toch Ja, toch want er komt een dubbel nummer, waarbij wij, redactieleden, moeten zorgen voor tijdige copy, die betrekking heeft op Kerstfeest of de Jaarwisseling. Ik voel me nu op twee manieren be kaaid. Ik heb de roe gekregen, omdat ik tot nu toe van alle kerstlectuur alleen, als er tijd over bleef, de kruiswoord- puzzle, te weten de ,,kerst"-kruiswoord- puzzle heb doorgenomen en nu zal ik de stroom moeten helpen vermeerde ren. Met de jaarswisseling is het al niet veel beter, want op oudejaar maak ik een nieuwjaarspreek en ga dan naar bed om tenminste iets fitter te zijn dan vele kerkgangers op de nieuwjaarsmor gen, als ik tenminste dat „vele" niet tussen aanhalingstekens moet zetten. Volgens mijn herinnering heb ik in de laatste 20 jaar slechts eenmaal in wa kende toestand meegemaakt en dat was eigenlijk nog niet in wakende, maar in ontwakende toestand, omdat enkele „vrienden" een explosief in mijn brie venbus lieten ontploffen. Dat is de ene kant van de zaak. Maar er is een tweede. Als we bij de tijd willen zijn, hadden we ook Sint Nicolaas moeten inschakelen. Geen Sinterklaasnummer natuurlijk, dat zou ultra-modern zijn, maar Sint is toch een goed, heilig man. Zou die ons niet geholpen hebben bij het werven van een nieuw aantal abonné's. U zegtwie wil er nu een kerkbode krijgen voor Sint Nicolaas Nu, als u ér zo over denkt, dan was er nog een mooie kans, want ik zag in een etalage allerlei artikelen voor grap jes schijncadeaux, u weet wel lege cigarettentinnetjes, marsepein van zeep, e.d. Daar had de kerkbode dan mis schien nog onder kunnen vallen. Voor de kerkbode misschien niet zo eervol, maar toch iets origineels, b.v. een groot biscuitblik met daarin een pakket kerk bodes en een girostrookje voor het abonnement van het volgend jaar. He laas, deze kans is dit jaar verkeken. Ik heb na het feest de roe gekregen voor deze vergeetachtigheid. Mogelijk een idee voor het volgend jaar, want dan bestaat onze kerkbode, naar ik hoop, nog. Intussen is er troostprijs Men leze de aanbeveling van collega Den Boer onder Zaamslags nieuws in een der laatste nummers. Hoe meer plaatselijke activiteit hoe beter. De plaatselijke ker ken kunnen veel bijdragen tot de wel stand van ons orgaan. Ik vind, dat uit Zaamslag ook een goed voorbeeld ge geven wordt van verzorging van het plaatselijke nieuws. We hopen op een blik vol nieuwe abonnementen. Ook zonder het feest van de „heilige man" valt er veel pleizier te beleven. Op 28 november hadden wij weer ons evangelisatie-jeugdfeest in Goes. Ik be doel daarmee onze evangelisatie-jeugd- cursus. We beginnen natuurlijk met ons ernstig te laten onderwijzen in de vraagstukken der jeugdevangelisatie. Ditmaal kwam o.m. aan de orde het ver loop van kinderen van plm. 14 jaar. De vraag werd gesteld of we met onze programma's wel genoeg aansluiten bij de leeftijden. Toen de uren voortsnel den, kwam er beweging in het program, want er werd overgeschakeld op zang. Dit betekende echter, dat er nog meer beweging kwam in de deelnemers dan in het program, want er kwamen zgn. bewegingsliederen aan de orde. Met Prins Maurits trokken we de bergen in

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1