WAARHEEN?
vijftiende jaargang No. 25 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag is december '59
MEDITATIE
van de Vlaamse Gaai
ZEEUWSE KERKBODE
Berichten en opgaven Predikbeur
ten tot Dinsdagsmorgens te zenden
aan de drukkers Littooij Olthoff,
Spanjaardstraat 47, Middelburg.
PloofdredacteurDr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563.
Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor
Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom.
Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280
Abonnementsprijs: ƒ3,per half
jaar (bij vooruitbetaling).
Afzonderlijke nummers 12 cent.
Advertentiën 12 cent per mm
'S WERELDS DUISTERE WOLKEN
Gek, dat wij er allemaal stilzwijgend van uitgaan, dat onze Here
Jezus 's nachts geboren is. Dat zal zijn oorzaak wel vinden in het
feit, dat die herders des nachts de wacht hielden over hun kudden,
toen de engel hen de blijde boodschap kwam verkondigen. Ik wil
ook niet zeggen, dat ik van mening ben, dat Jezus niet in de nacht
geboren zou zijn. Integendeel ik acht. het zeer waarschijnlijk, dat
dat wel zo is, gezien ook het nauwe verband van de geboorte
geschiedenis met dat verhaal van die herders. Maar zekerheid daar
over hebben we niet.
Toch ziet heel de Bijbel de komst van de Messias in nauw ver
band met de nacht.
,,Het volk, dat in donkerheid wandelt, ziet een groot lichtover
hen, die wonen in een land van diepe duisternis, straalt een licht."
,,Want zie, duisternis zal de aarde bedekken en. donkerheid de
natiën, maar over u zal de Here opgaan en Zijn heerlijkheid zal
over u gezien worden."
Het zou interessant zijn om een studie te maken van de plaats
en de functie van de nacht in het Bijbelse denken. Het is opvallend,
dat de nacht in dat denken een soortgelijke plaats inneemt als de
zee, namelijk als het symbool van de boze, anti-goddelijke machten.
Als je de eerste verzen van de Bijbel leest, dan krijg je de indruk,
dat in den beginne heel de aarde overdekt was met water en om
geven door een diepe duisternis, door een onbegrensde nacht. En
als je dan de laatste hoofdstukken van de Bijbel leest, dan ontdek
je tot je verbazing, dat ze beide helemaal verdwenen zijn ,,En
de zee was niet meer(Openb. 21 1); ,,En er zal geen nacht
meer zijn(Openb. 22:5).
Wanneer de boze machten overwonnen zijn, dan is ook de nacht
overwonnen. Want de nacht, dat is het symbool van het Rijk der
duisternis. En wanneer wij daar eenmaal oog voor gekregen heb
ben, dan stormen ze op ons aan, de teksten in de Bijbel, die han
delen over de nacht. Dan openen zich opeens ongekende perspec
tieven voor onze ogen. Dan begrijpen we opeens een heleboel
Bijbelgedeelten veel beter.
Dan begrijpen we Johannes 1 Jezus Christus, het Goddelijk
Licht, dat schijnt in de duisternis. Zó overwint God, Die Zelf in
volstrekte zin het Licht is, de machten der duisternis.
Ja, Jezus is wel 's nachts geboren, midden in het stikkedonker
van de wereldnacht. En Hij heeft de nacht, die angstaanjagende,
dreigende, onzeker-makende, onrust-verwekkende macht verjaagd.
Hij is het Licht der lichten, dat toen, in de Kerstnacht, is opgegaan,
eerst nog maar zo krachteloos als een ster, de ster uit Jacob, maar
dat is gaan wassen, en dat tenslotte is uitgegroeid tot de zon der
gerechtigheid. En eens zal deze zon het duister zelfs uit zijn laatste
schuilhoeken verjagen
Schoondijke. H. A. VAN BOTTENBURG.
Er zal toch wel niemand op reis gaan,
zonder dat hij het doel van zijn reis
kent. U stapt zó maar niet in een bus
of trein, maar het reisplan is tevoren
gemaakt, de tijd vastgesteld.
Onder dit beeld van het „maken van
een reis" wordt het christelijk leven
nog al eens voorgesteld. Terecht. De
Schrift spreekt van de 'pelgrimstocht
naar Sion, en van de liederen, die de
pelgrims onderweg zongen.
Naarmate zij dichter bij Sion kwa
men, werd de spanning groter. Straks...
dan zullen zij die heerlijke Godsstad
aanschouwen.
Men reisde in groepen. Denk maar
aan de terugtocht van Jozef en Maria.
Zij hadden het kind Jezus even uit het
oog verloren. Maargeen zorg bij
één van de groepen onderweg zullen
zij hem zeker ontdekken.
Reizen in groepsverband
Zo is het gebleven. In het kerkelijk
leven heeft men toch ook het samen
gaan van verschillende groepen Zij
zijn geestelijk afgestemd op elkaar, en
zijn elkaar onderweg tot steun. Vooral
dit laatste is heel belangrijk.
Wanneer die pelgrims optrokken
naar Sion, dan wisten zij, dat zij niet
de enige waren. Ook uit andere streken
en plaatsen maakte men zich op tot het
zelfde doel.
In afkomst en „ligging" was er nog
al wat verschil. Ook maatschappelijk
lag het niet allemaal in hetzelfde vlak.
Alleen het doel van de reis was bij allen
gelijk. Zij wilden verschijnen voor God
in Sion, om daar de grote feesten mede
te beleven. Daarom hadden zij onder
weg ook genoegen in elkaar als feest
gangers.
Daar lag een verleden achter van
scheuring en verbittering. Maar, zij zijn
daar bovenuit gekomen en Sion is het
punt van gemeenschap.
Hoe kan het ook anders.
Als je op reis bent naar Jeruzalem,
en onderweg zie je er een paar, die daar
óók naar toe gaan. Dan voel je immers
daarin een band met elkaar. Ook al
komen ze niet allen uit hetzelfde straat
je, en al hebben ze niet allemaal dezelf
de manieren. Maarstraks bij het
eindpunt zullen wij bij elkaar komen.
Dan begin je toch onderweg elkaar eens
vriendelijk „goedendag" te knikken, je
hand op te steken, en, wie weet, je kunt
misschien ook straks iets voor elkaar
doen.
Dat zijn de eenvoudigste regelen van
de ethiek. Wanneer daar niet naar ge
leefd wordt, dan maken alle zware be
togen een belachelijke indruk. Als je
onderweg voor elkaar geen helper wilt
zijnals je niet bij elkaar begeert
te komen, kom mij dan alstublieft niet
aandragen met vrome smoesjes, dat het
in de kerk zo achteruitgaat, en dat de
wereld zo sterk de kerk binnendringt.
Want, dan is het enige juiste antwoord:
gij zijt de oorzaak van de achteruitgang!
Gij, die in alle opzichten bewijst, dat
u vreemd staat tegenover het beginsel
van het Koninkrijk Gods. Daar zullen
wij de broeders liefhebben, en anders
horen wij er niet bij, net zo min als de
Farizeeën in de dagen van de Heiland.
Wilt u even interrumperen Wilt u
zeggen ja, ik kan de broeder wel lief
hebben, maardie afgewekenen,
ziet u. Och, heeft het evangelie u niet
voldoende geleerd, dat het oog des He
ren ook op hen geslagen was U moet
dan Matth. 22, de gelijkenis van dat
feestmaal, nog eens aandachtig lezen.
Waarom gaan er van die „pelgrims"
langs de Kerkstraat op Jeruzalem aan,
terwijl zij zo moeilijk zijn ten opzichte
van anderen Haast zou mén van som
migen geloven, dat zij „alleen maar"
pelgrims zijn, en dat zij alleen verwacht
worden in de stad des groten Konings.
Men „kweekt" dat zelfs bij elkander
aan. Men gaat er „prat" op, deze le
venshouding aan te nemen, terwijl men
in werkelijkheid zich er diep voor moest
schamen.
Wie hebben wij uit te sluiten
Ziet men alleen gebreken en zonden
in andere kerkelijke kringen
Zulk een levenshouding is door en
door „werelds"
Ik weet het, het is gemakkelijker om
dat woordje werelds toe te passen, b.v.
op de televisie. Vooral wanneer je zelf
weinig of niets van de televisie afweet,
dan kun je daar een ander mee aan de
kaak stellen.
Wereldse mensen
Weet u, wie echte wereldse mensen
zijn
Die hun broeders niet liefhebben. Die
hun Kerk hebben gebarricadeerd naar
de kant van de wereld, en die de jeugd
niet voorgaan in het helpen van de
naaste, opdat hij of zij het Koninkrijk
mocht beërven.
Daar moeten wij voor warm lopen.
Allerlei „zware" geluiden heb ik ver
nomen over de nadering van de dag des
Heren en van het gericht.
Zet alstublieft geen bedrukt gezicht,
wanneer u een ander nooit het evange
lie hebt aangeprezen, en wanneer u uw
dagen niet hebt besteed ten nutte en
ter zaligheid van anderen.
Laten wij dat in de kring der gere
formeerde gezindte elkaar dat maar in
het aangezicht zeggen. Want de wan
verhoudingen zijn afschuwelijk.
De echt wereldse vijandschap kun je
zo maar proeven. En dan is het toch
wel erg, dat bij dat alles maar gebeden
wordt. Als dat dan tenminste niet ge
beurdeals men het uitriep, dat het
gebed schier onmogelijk wordt door de
bittere verhoudingen, dan was er nog
een kans, dat hierop inkeer volgde.
Maar, nu worden scheve verhoudin
gen aan de hand gehouden, en men
reist naar Jeruzalem, naar „men" zegt.
Reizen de anderen daar niet heen
Kunt u niet lachen, wanneer u ont
dekt, dat er altijd véél meer op reis zijn
dan wij eerst dachten
Of.meent iemand, meent een of
andere kerkelijke kring het werkelijk,
dat zij alléén de reis zullen volbrengen,
en de anderen niet Ik dacht dat de
Bijbel ons dit juist leerde van de inge
beelde vromen, die er heel gevaarlijk
aan toe zijn.
Ethiek studeren
Niet alleen hoe wij moeten denken
en belijden naar de Schriften. Ook, hoe
wij ons gedragen zullen tegenover God
en de naaste. Dat is wel het meest diep
ingrijpende.
Niemand maakt enige indruk op een
ander, die in eigen kring de eerste be
ginselen van de omgang verwaarloost.
Wat zal een christen tegen een buiten
kerkelijke zeggen, wanneer deze van
hem weet, dat hij zijn mede-christen
niet eens verdragen kan
Het mag waarlijk wel in verschillen
de kerkelijke kringen tot een brandend
vraagstuk worden waarheen
Naar Jeruzalem, zegt u
Heerlijk. Er gaan er meer, denkt u
er om.
Straks, bij Jeruzalem, komen de ver
rassingen. Dan gaat het anders, dan
wij dachten.
Het zou een machtig teken van leven
zijn, wanneer in de praktijk van de ker
ken mocht blijken, dat daar metterdaad
pelgrims naar Sion zijn. C. St.
Ds. D. J. COUVÉE 70 JAAR
In de afgelopen week, op 15 decem
ber, mocht onze medewerker, Ds. D. J.
Couvée, zijn 70e verjaardag vieren.
Wij willen hem alsnog hartelijk ge
lukwensen met dit voorrecht. Hij mag
zich op dit ogenblik verheugen in een
betere gezondheid, dan soms in zijn
Zeeuwse periode het geval was.
Collega Couvée, wij wensen u gaarne
toe, dat God u nog jaren geve van rust,
waarin uw werkzame geest zich met
allerlei vragen kan bezig houden. Dan
kan uw medewerking aan onze Zeeuw
se Kerkbode ons de resultaten van uw,
soms speelse, overpeinzingen geven
C. St.
Op de dag na Sinterklaas kreeg ik
een brief van de drukkerij van onze
Zeeuwse Kerkbode.
Ja, wat denk je dan alzo.
Zouden zemaar nee, dat kan
immers niet. Ze hebben het daar veel
te druk om voor de redactie sinterklaas
verrassingen te maken
Of toch
Ja, toch want er komt een dubbel
nummer, waarbij wij, redactieleden,
moeten zorgen voor tijdige copy, die
betrekking heeft op Kerstfeest of de
Jaarwisseling.
Ik voel me nu op twee manieren be
kaaid. Ik heb de roe gekregen, omdat
ik tot nu toe van alle kerstlectuur alleen,
als er tijd over bleef, de kruiswoord-
puzzle, te weten de ,,kerst"-kruiswoord-
puzzle heb doorgenomen en nu zal
ik de stroom moeten helpen vermeerde
ren. Met de jaarswisseling is het al niet
veel beter, want op oudejaar maak ik
een nieuwjaarspreek en ga dan naar
bed om tenminste iets fitter te zijn dan
vele kerkgangers op de nieuwjaarsmor
gen, als ik tenminste dat „vele" niet
tussen aanhalingstekens moet zetten.
Volgens mijn herinnering heb ik in de
laatste 20 jaar slechts eenmaal in wa
kende toestand meegemaakt en dat was
eigenlijk nog niet in wakende, maar in
ontwakende toestand, omdat enkele
„vrienden" een explosief in mijn brie
venbus lieten ontploffen. Dat is de ene
kant van de zaak.
Maar er is een tweede. Als we bij de
tijd willen zijn, hadden we ook Sint
Nicolaas moeten inschakelen. Geen
Sinterklaasnummer natuurlijk, dat zou
ultra-modern zijn, maar Sint is toch
een goed, heilig man. Zou die ons niet
geholpen hebben bij het werven van een
nieuw aantal abonné's.
U zegtwie wil er nu een kerkbode
krijgen voor Sint Nicolaas
Nu, als u ér zo over denkt, dan was
er nog een mooie kans, want ik zag in
een etalage allerlei artikelen voor grap
jes schijncadeaux, u weet wel lege
cigarettentinnetjes, marsepein van zeep,
e.d. Daar had de kerkbode dan mis
schien nog onder kunnen vallen. Voor
de kerkbode misschien niet zo eervol,
maar toch iets origineels, b.v. een groot
biscuitblik met daarin een pakket kerk
bodes en een girostrookje voor het
abonnement van het volgend jaar. He
laas, deze kans is dit jaar verkeken. Ik
heb na het feest de roe gekregen voor
deze vergeetachtigheid. Mogelijk een
idee voor het volgend jaar, want dan
bestaat onze kerkbode, naar ik hoop,
nog.
Intussen is er troostprijs Men leze
de aanbeveling van collega Den Boer
onder Zaamslags nieuws in een der
laatste nummers. Hoe meer plaatselijke
activiteit hoe beter. De plaatselijke ker
ken kunnen veel bijdragen tot de wel
stand van ons orgaan. Ik vind, dat uit
Zaamslag ook een goed voorbeeld ge
geven wordt van verzorging van het
plaatselijke nieuws. We hopen op een
blik vol nieuwe abonnementen.
Ook zonder het feest van de „heilige
man" valt er veel pleizier te beleven.
Op 28 november hadden wij weer ons
evangelisatie-jeugdfeest in Goes. Ik be
doel daarmee onze evangelisatie-jeugd-
cursus. We beginnen natuurlijk met ons
ernstig te laten onderwijzen in de
vraagstukken der jeugdevangelisatie.
Ditmaal kwam o.m. aan de orde het ver
loop van kinderen van plm. 14 jaar.
De vraag werd gesteld of we met onze
programma's wel genoeg aansluiten bij
de leeftijden. Toen de uren voortsnel
den, kwam er beweging in het program,
want er werd overgeschakeld op zang.
Dit betekende echter, dat er nog meer
beweging kwam in de deelnemers dan
in het program, want er kwamen zgn.
bewegingsliederen aan de orde. Met
Prins Maurits trokken we de bergen in