Een NIEUW begin ARJOS-JUBILEUM vijftiende jaargang No. 23 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 4 december 1959 MEDITATIE van de Vlaamse Gaai ZEEUWSE KERKBODE Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. DrukkersLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisterenLucas 16 vs 31. Recht op een bijzondere behandeling Ja, dat kun je hier op aarde hebben. Het ligt er maar aan welk een positie je in de samenleving inneemt. Als de Koningin een officieel bezoek brengt aan de één of andere stad in ons land, dan wordt zij met al het daarbij behorende eerbetoon ontvangen. En dat is niet meer dan normaal. Zelfs normaal in de volle zin van het woord, d.w.z. overeenkomstig de daarvoor gestelde norm, de daar voor geldende regel. Maar als iemand onzer op een vacantietrip dezelfde stad door- fietst, dan zal er géén officiële ontvangst plaats hebben. Natuurlijk niet. Deze voorbeelden kunnen naar believen vermeerderd worden. En laten we dankbaar zijn, dat het leven ook deze variaties kent. Onze maatschappijvorm kent gelukkig nog niet een zodanige een vormigheid als die welke men in de „socialistisch" geregeerde sta ten huldigt. Overigens zou het een interessante vraag zijn of de daar in het Oosten theoretisch gehuldigde gelijke behandeling voor allen ook werkelijk in alle opzichten wordt doorgevoerd. Echter afgezien daarvan, het is voor ons allen een vaststaand feit, dat de wijze waarop iemand tegemoet getreden wordt, waarop iemand behandeld wordt, zich richten moet naar de positie die die mens in het leven inneemt. Er is in de samenleving der mensen een legi tiem recht op een bijzondere behandeling. Maar hoe is het nu in de geestelijke dingen Zijn er ook mensen die aan de God de eis kunnen stellen dat Hij hen op een andere, een meer „buitengewone" wijze tot de zalig heid leiden zal dan Hij in de regel doet En u voelt terstond, zulke mensen zijn er niet. Om de heel eenvoudige reden, dat er niemand is die tegenover God èrgens aanspraak op kan doen gelden. De rampzalige rijke man uit Lucas 1 6 dacht er anders over. Als tijdens zijn leven iemand uit de doden was verschenen om hem apart te vermanen, dan zou hij zich zeker hebben bekeerd en was hij nooit in de buitenste duisternis terecht gekomen, zo meent hij. Maar nu dat voor hem geen zin meer heeft, bestaat deze mogelijkheid er in ieder geval nog altijd ten behoeve van zijn vijf nog in leven zijnde broers. En daarom, vader Abraham, zend Lazarus naar ze toe. De wet en de profeten, die mogen dan voor de anderen de geëigende mid delen zijn, maar mensen als mijn broers en ik, die hebben toch zeker daarnaast nog wel recht op „iets bijzonders". Zend Lazarus Het blijkt overigens tevens dat deze rijke man nog volkomen „ongebroken" denkt. Vroeger was het zo, dat mensen als hij over anderen beschikken konden en hij kan zich niet indenken, hoe het na dit leven anders zou kunnen zijn. Hij beschikte over Lazarus tijdens diens leven, waarom zou Abraham niet over Lazarus kunnen beschikken in de hemel Abrahams antwoord is afdoende. De middelen die tot de zaligheid leiden zijn voor allen hetzelfde. Wie de „gewone" middelen versmaadt, zal ook niet door „iets buitengewoons" tot bekering worden gebracht. Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren Hoe waar dit is, is gebleken in de geschiedenis van Israël. Israël had de wet en de profeten, opdat het daardoor tot Christus en in die weg tot de zaligheid zou worden gebracht. Maar toen Israël deze boodschap, die uit de wet en de profeten te vernemen was, naast zich neerlegde, bleek het ook onbekeerlijk toen na Jezus' opstanding het evangelie van de opgestane Here gepredikt werd. Dit is één van de vele dingen die de bekende gelijkenis van de rijke man en Lazarus ons leren wil. Ook wij zullen het met de „gewone" genademiddelen doen. Dat zal dus voor ons zijn het luisteren naar de evangelieverkondiging, het gebruik van de sacra menten. En voorts natuurlijk ook het gebed en de persoonlijke bijbel lezing. Er is niemand die aanspraak kan doen gelden op een „bij zondere" behandeling. En waarom niet Omdat ook van deze din gen geldt dat God zegt „dit is de weg, wandelt daarop" Ja ook daarom. Maar vooral om deze reden het „gewone" evangelie is helemaal niet zo gewoon. Want het is een kracht Gods tot behou denis voor ieder die gelooft. En het heeft tot inhoud „wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensen hart is opgekomen (1 Cor. 1 vs 9). St. Laurens. CHR. VAN ULDEN. Wie zou in de kring der gereformeer den niet verlangen, dat allen gingen sa men wonen, die de geref. belijdenis lief hadden. Het kerkelijk vraagstuk in ons land zou daardoor in een heel ander stadium komen. Intussen, wat wij dan vurig begeren, is nog niet ineens tot stand gekomen. Er wordt nog zoveel afstand bewaard tussen die belijders der drie formulieren. Onze synode had het nader kontakt met de christel. gereformeerden gewild. Men moet in het geloof ook stoute stap pen doen. Wanneer de christel. gere formeerden, na wat er nu in Utrecht besloten is, anders tegenover ons staan, dan zou ik zeggen broeders, wacht nu niet te lang. De geschikte tijd zou ook kunnen voorbijgaan. Iets dergelijks zou men willen ten op zichte van de vrijgemaakt gereformeer den. Erg veel gunstige persstemmen heb ik daar nog niet ontdekt. De beste was van prof. dr. H. J. Jager, die bij het terzijde stellen van 1905, 1942 en 1946 de opmerking maakte men moet er van uitgaan, dat deze beslissing voortgekomen is uit een oprecht ver langen naar eenheid. Mogelijk zijn er nog meerdere op merkingen gemaakt, die tot mij niet zijn doorgedrongen. Maar bij prof. Jager is het tenminste zó, dat hij uitgaat van de oprechte bedoeling onzerzijds om met onze broeders en zusters weer te ver enigen. Als nu dergelijke geluiden meerder werden, dan zagen wij de weg tot een nieuw begin misschien beter dan op 't ogenblik. Er wordt zoveel vernomen, dat anders klinkt. Wat de vergadering van vrijgemaak te predikanten door de pers wereldkun dig maakte, ging wel een totaal andere richting uit. Nu weet ik wel, een ver slag heeft slechts betrekkelijke waarde. Maar, het is aan de andere kant óók waar, wanneer „Trouw" mij voorlicht over wat op zo'n vergadering gesproken is, dan mag ik daar van uitgaan. Nu, men is het daar blijkbaar goed eens geweest met elkaar, dat de roeping tot vrijmaking nog niets is verminderd. Ook niet, nadat Utrecht de vervan gingsformule terzijde stelde. Alweer, afgaande op het verslag in „Trouw", heeft één ding mij sterk ge troffen. Op die vergadering, in Den Haag gehouden, zijn argumenten tegen onze synoden aangevoerd, waardoor het niet mogelijk tot enige toenadering te komen. Verder voorzag de referent voor de toekomst weer hetzelfde theo logische geredeneer over verbond en uitverkiezing. Toen ik dit laatste las, dacht ik zou de referent ook in staat geweest zijn om perioden te noemen, waarin dat niet gebeurde? Misschien nog het meest... na 1905, toen er een tijd van gelukkig samengaan in het kerkelijk leven was. Maar, gaat u terug achter 1905, in de vorige eeuw, dan is er over deze vragen heel wat gesproken en geschreven. Zou dat ooit een argument kunnen zijn, waarom wij maar beter bij elkaar van daan blijven Juist in een onderlinge verscheidenheid, bij éénzelfde belijden, ligt het bijzondere van de Kerk. Stelt men de eis over alles gelijk denken..., dan gaat men zich van de ruimte dei- Kerk verwijderen. Erger lijkt mij de logica van het ge houden betoog, door ds Jac. v. Nieuw koop te Scheveningen. Het sluit als een bus. Hebben onze synoden vroeger pro fetisch gesproken, dan moet men daar nu eigenlijk bij blijven. Het hele verle den onzer Kerken wijst uit, dat wat in Utrecht gebeurde, in feite zonder stijl, ernst en waarheid is. Tenslotte werden de synodale broeders opgeroepen om wakker te worden. Aldus spraken de vrijgemaakte pre dikanten onder elkaar. Wanneer men elkaar nu in de ban van zulke beschou wingen houdt, dan is het vrijwel uitge sloten dat er van toenadering kan spra ke zijn. Als men buiten dit klimaat ver keert, vraagt men met pijn en verwon dering zich af, hoe het toch mogelijk is, dat men zó vastlopen kan. Kan het dan werkelijk niet, dat broe ders en zusters elkaar naderen en boven het verleden uitkomen Ik laat nu daar, hoe men over dat verleden wil oordelen. Maar, kan men dan niet meer tot elkaar naderen, om samen een nieuw hoofdstuk in de ker kelijke geschiedenis te beginnen Kan men zich niet eens meer verplaatsen in de omstandigheden, dat er sprake is van een vergeten van wat achter is In Luk. 15 gaat het toch anders, wan neer de verloren zoon thuis komt. Nu kan men uiteindelijk wel beweren, dat men de toekomst donker inziet. Maar, daarbij geldt toch voor elke kring, in hoever wij er toe bijdragen, dat wij gezamenlijk het licht tegemoet reizen. Wanneer gezegd wordt, dat er alleen hereniging mag komen in gebon denheid aan Gods Woord, dan zijn wij dat allen met elkaar eens. De vraag dringt zich alleen op, wat men onder gebondenheid aan Gods Woord ver staat. Is dat het eigen inzicht, of kan ook het inzicht van anderen daarbij nog van betekenis zijn Deze vragen roepen om zijn minst tot bezinning. Ook van hen, Ook van hen, die de problemen blijkbaar hebben op gelost en die als enige eis de vrijmaking zien staan. Juist bij zulke bezinning zou het on derling gesprek van betekenis zijn. Het comité „dubbel dertien" treft de goede toon. Dit zijn samen 26 vrij- gemaakten en gereformeerden in Gro ningen. Zij zouden niets liever dan een nieuw begin maken. Zij willen in ge loof elkaar naderen en de leiding aan God overlaten. Dit is in Groningen een hoopvol geluid. Te hopen dat zij Ds D. van Dijk meekrijgen Ja, de weg naar een nieuw begin. Zou iemand durven beweren, dat het die kant niet uitmoet Bij het betreden van die weg hebben wij allen het oude achter te laten. Door de enge poort ko men wij tot elkaar anders niet. Daarbij zal het nodig zijn, dat wij achterlaten het al te menselijke, dat het kerkelijk leven bederft. Komt u er iets mee verder, wanneer u altijd maar weer oude narigheden op haalt en u zo goed blijft herinneren, wat er toen en toen allemaal gebeurd Als het dan niet mogelijk blijkt, dat wij ook maar één stap op de weg naar elkaar toe zettendan liggen er metterdaad donkerheden over de Kerk. Maar, ze liggen wel wat anders, dan sommigen deze aanwijzen. Niet het ge bed om vrijmaking, maar om een nieuw begin is op zijn plaats. Bij de vraag om vrijmaking gaat het nog om het trekken in een bepaalde richting. Een nieuw begin, het daarbij in het geloof aan God overlatend, tot welke ontwikkeling wij komen. Dan bidden wij naar elkaar toe, in de hoop, dat wij uiteindelijk op hoger, plan mogen komen. C. St. Het 30-jarig bestaan van deze jon gerenorganisatie zal worden gevierd in Utrecht. Vrijdag 11 dec. a.s., 's avonds 8 uur, Bid- en dankstond, in het ge bouw der chr. geref. kerk, Wittevrou- wensingel, waar Ds D. Biesma Jr., chr. geref. pred., en Ds A. J. Jorissen, Ned. Herv. predikant hopen voor te gaan. Verder muziek en samenzang. Op zaterdag 12 dec. is dan de grote toogdag in Tivoli, Lepelenburg, Utrecht. Aanvang 10.15 uur. Men stelle zich spoedig in verbinding met het Kuyper- huis, Dr Kuyperstraat 3, Den Haag, over kaarten, prijzen en wat dies meer zij C. St. KERKELIJKE DOCUMEN TA TIE-DIENS T Een bureau voor kerkelijke documen tatie wil kerkeraadsleden een overzicht geven van wat er zo al in de kerkelijke pers staat. U krijgt citaten uit alle mo gelijke bladen, die u anders zeker niet leest. Het is zeker van belang om bij te zijn in deze tijd. Daarom willen wij graag deze onderneming toejuichen en ten zeerste bij de kerkeraden aanbeve len. De heer Ros, uit Rotterdam, die hierin de leiding heeft, is op het gebied van de journalistiek alleszins bekwaam, pm het belangrijke naar voren te bren gen. Moge dit werk slagen Het adres is Torenlaan 51, Rotterdam 8. C. St. Tot de hoogtepunten van classicaal leven behoort de classicale vergadering zelf. Niet, dat iedereen daar evenzeer van overtuigd is Zelf loop ik nooit te zingen, omdat ik gelukkig weer naar de classis mag gaan Er zijn ook anderen, die niet zo enthousiast zijn. Ze verlangen op zo'n vergadering al maar naar het einde en ze kijken sommige sprekers a.h.w. de woorden weer in hun monden terug. Voor zulke broeders is het smartelijk, als een vergadering te lang duurt. Ze zijn al gauw van mening, dat alles wel veel korter kon en dat elk woord ver spild is aan een weinig belangrijke zaak. Deze tendens neemt toe, naarmate de vergadering langer duurt en het ver-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1