PREDIKBEURTEN
Ni cllopen
Officiële Berichten
KERKNIEUWS
CLASSIS MIDDELBURG. ZONDAG 1 NOVEMBER 1959.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds P. van Til
2.30 uur Ds J. Ytsma, Zondag 44
5 uur Ds J. Ytsma, Zondag 44
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds Ytsma, Zondag 44
5 uur Ds P. van Til
Collecte Evangelisatie in de provincie.
Luth. Kerk, avond 7.30 uur geen dienst
Avnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. K. Poelman
Domburg 10 uur Ds P. A. Bohlmeijer, 2.30 uur Ds P. van Til
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds M. Boot
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Drs A. Elshout
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. E. van Heesen
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds Sj. Th. de Groot
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe
St. Laurens 10 en 2.30 uur Drs C. van Ulden
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld
V eer e 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Vlissingen 11 uur Ds G. D. L. Brederveld, 5 uur Drs A. Verschoor
Westkapelle 9.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds P. A. Bohlmeijer
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds J. A. Tiemens te Ymuiden
Axel 10 en 3 uur Ds A. van Leeuwen
Breskens 10 en 2.30 uur Ds J. Boonstra te Middelburg
Hoek 10 en 2.30 uur Ds A. J. Verbeek
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds H. A. van Bottenburg
Terneuzen 11 en 4 uur Ds A. J. Verbeek
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen
Zaamslag 9.30 uur Ds D. W. van der Laan te Arnhem, Bevestiging
5.30 uur Ds M. de Boer, Intrede
Zoutespui 1
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Leesdienst
Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds E. Jansen.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Leek
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds E. Jansen
5 uur Ds J. Koolstra, Zondag 8
(Oosterkerk) 9 uur Dr C. Stam
5 uur Ds E. Jansen, Zondag 7
Collecte voor de Evangelisatie in N. Brabant en Limburg.
s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Veen
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds C. Mak Azn te Maassluis
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Lewedorp 9 en 2.30 uur Drs A. Verschoor
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter
Wolf aartsdijk 10.30 uur Drs A. Verschoor te Vlissingen
5 uur Ds J. E. Booy
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds W. Haverkamp
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel
Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 4 uur
Ds W. Steunenberg te Rotterdam
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. van der Klaauw
Oud-V os semeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning
Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds R. Oosterhoff.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels
T holen 10 uur Ds R. Oosterhof f te Sliedrecht
5 uur Ds W. Haverkamp
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen
Bruinisse 10 uur Ds T. Kamper, 5 uur Ds C. A. Wielemaker
4 nov. (Dankdag) 10 uur Ds Y. J. Tiemersma
5 uur Ds C. A. Wielemaker
Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller
Haamstede 10 en 3 uur Ds C. M. Boerma
4 nov. (Dankdag) 10 en 7.30 uur Ds C. M. Boerma
Kamperland 9.30 en 5 uur Ds A. J. Radder
Bed. H. Av. en Dankz.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Dr J. H. Becker
4 nov. (Dankdag) 10 uur Dr J. H. Becker, 5 uur Ds P. Melse
Donderdag 5 nov. 3 uur Huwelijksbevestiging
Oosterland 10 en 2.30 uur Ds C. A. Wielemaker
4 nov. (Dankdag) 10 en 2.30 uur Ds S. Wouters te Dordrecht
Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds C. M. Boerma
4 nov. (Dankdag) 10 uur Ds T. Kamper
2.30 uur Ds C. M. Boerma
Scharendijke, 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds Y. J. Tiemersma
Wissenkerke 10 en 5 uur Cand. Van Boggelen te De Bilt
Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma
4 nov. (Dankdag) 10 uur Ds C. A. Wielemaker
Avond 7 uur Ds Y. J. Tiemersma
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. Melse
4 nov. (Dankdag) 10 uur Ds P. Melse, 2.30 u. Ds J. H. Becker
Blijft uw behoudenis bewerken met
vreze en beven, want God is het, die
om zijn welbehagen zowel het willen als
het werken in u werkt. God werkt in
u het willen en het werken. Bent u wak
ker geschud, bent u uit de droom ge
holpen, het is Gods werk. Bent u op
gestaan, het is Gods werk. En bent u
nu op weg om de Here te belijden als
uw God en Redder, het is Gods werk.
Bent u een christen, God maakt van u
een christen. Bewerk nu uw behoude
nis. Wees nu een christen. Hoop op de
Here en zijn toekomst. Vertrouw op
zijn barmhartigheid. Werk in zijn
dienst. Maar doe het, wees een chris
ten, met vreze en beven, dat is in ne
derigheid. Want u leeft niet, u bent
niet een christen op eigen kracht. Het
is God, die het willen en werken in u
werkt. En daarvoor, dat Hij het doet,
is geen enkele verklaring dan alleen
zijn welbehagen.
Met vreze en beven. Het klinkt mis
schien wat dreigend. Maar het is hele
maal niet bedoeld als een dreigement.
Paulus wil zeggen u heeft gehoord,
dat wij alleen nog maar leven en wer
ken en onze behoudenis bewerken bij
de gratie van Gods goedheid, ons be
wezen in de Here Jezus, die ik u ver
kondig. Als nu echt tot u doorgedron
gen is, dat u bestaat dank zij de oot
moed van de Here Jezus, dan kunt u
niet hoog blijven staan, niet tegenover
God, maar ook niet tegenover uw naas
te. U hebt immers niets om u op te ver
heffen. Daarvoor is u de grond onder
de voeten weggehaald. Het is immers
God, die het werk doet in u. Weest dan
christenen, blijft dan uw behoudenis
bewerken met vreze en beven, in nede
righeid.
Paulus wil niet, dat we doodsbe
nauwd zullen zijn voor God en angstig
voor elkaar. We moeten bang zijn, dat
we tegenover de Here Jezus ons weer
zullen gaan gedragen als de hoogmoe
dige mensen, die we zonder Hem zijn.
Paulus wil, dat we bang zijn om toch
nog weer, en nu zelfs in de gemeente
van de Here Jezus en nu tegenover de
broeders en zusters van de Here Jezus,
de mensen te zijn, die altijd gelijk heb
ben, de mensen, die het altijd beter we
ten, die in iedere verhouding hun eigen
mening en hun eigen zin doordrijven.
Paulus wil, dat we doodsbenauwd zijn
om toch weer, zelfs nadat de Here Jezus
zich zo diep heeft vernederd, ons te
gaan gedragen als mensen, die uitko
men, die het wel redden zonder de an
deren, zonder de Here Jezus en zonder
zijn broeders en zusters. Omdat het
Gods werk is, omdat het het werk is
van Zijn welbehagen, dat wij christenen
zijn, is het uitgesloten, dat wij zelfver
zekerde christenen zijn.
Colijnsplaat. A. S.
Het nalopen is geen zaak van de ker
kelijke pers, wel van het kerkelijk hande
len. Het is wellicht vrijwel zou oud als
de kerk zelf. Want het „ik ben van Pau
lus en ik van Apollos en ik van Cephas",
waarover 1 Cor. 1 spreekt zal wellicht ook
gepaard gegaan zijn met het nalopen.
Augustinus spreekt van Ambrosius te Mi
laan als van een zeer gezocht prediker. De
kerkvader Chrysostomos kreeg zijn naam
zelfs, omdat hij zo'n groot redenaar was
zijn naam betekent immers „gulden mond".
Van Wesley, de opwekkingsprediker,
las ik dat er wel eens meetings waren van
40.000 mensen en Billy Graham heeft als
recordcijfer 120.000.
De beroemde Spurgeon liet een kerk
bouwen „The Tabernacle", met 6000
plaatsen, welke vrijwel avond aan avond
geheel bezet was.
Professor van Oostersee was zo'n ge
liefd prediker, dat de mensen reeds vroeg
in de middag, laat ik zeggen 2 uur, de
kerk bezetten om hem des avonds 5 uur
te horen.
En wat zal ik U nog meer zeggen Zal
ik spreken van al die geliefde predikers,
die coryphaeen in iedere stad van geslacht
tot geslacht, die het volk hebben getrok
ken en tot wie de menigte der zee zich
gaat wenden
Wat is de oorzaak van dit alles On
langs las ik de opmerking „de preek van
de meest gevierde kan handig en ij del spel
zijn op de vage massa-sentimenten, terwijl
de verguisde vaak voor stoelen en banken
diepe en rijke toespraken houdt
Dat is natuurlijk waar. Dat kan wel eens
zo zijn. Maar in zijn algemeenheid lijkt mij
dit toch niet de werkelijke situatie. Ik kan
met evenveel recht zeggen, dat menige ge
zochte prediker ook kennelijk een begaafd
heid in spreektrant en diepte van schrif
tuurlijk inzicht openbaart, die waarachtig
aanspreekt en voedt met het zuivere water
des levens. En het is allerminst waar, dat
de „verguisde" prediker toch zo'n rijke in
houd heeft en dat zijn preken door zijn
voordracht of stem er weinig ingaan. De
predikers, die ik hierboven met name
noemde, zijn stuk voor stuk mannen ge
weest met een rijke inhoud en in hun ga
ven geschenken van God aan Zijn kerk.
En ik zou niet graag zeggen noch den
ken, dat de smaak van het kerkvolk heden
ten dage zó bedorven is, dat ze aan een
amerikaanse sigaret onder de preken de
voorkeur geven boven een voedzame cro
quet. Ik geloof, dat het met de meeste na-
lopers nog wel evenzo is als met de al
penkoeien waarvan een Tiroolse boer mij
vertelde, dat ze wel deksels goed weten
welke bloemen het beste voor hen zijn.
Al behoort iemand ook niet tot de na-
lopers, dan is het buiten alle twijfel, dat
hij voor zichzelf wel een heel groot ver
schil maakt tussen prediker en prediker en
dat hij de een stukken liever hoort dan de
ander en heus niet uit willekeur, maar op
goede - gronden.
De oude Professor H. Bavinck moet be
hoord hebben, naar men zegt, tot die ver
dwijnend kleine groep in de kerk welke
niet naliep en van de prediking van de
minste onder de broeders nog een zegen
meenam maar U behoeft heus niet te den
ken, dat deze God-geleerde niet vlijm
scherp wist te onderscheiden het aantal en
de graad van de talenten, die de predikers
ten toon spreiden.
En wat ik van de oude Bavinck ver
telde, gold van de professoren in Kam
pen vroeger. Ze zaten altijd in de Burg-
walkerk en weken daar nooit van af.
Deze stabiliteit is niet te verklaren uit
gemis aan critisch onderscheidingsvermo
gen. Blijkbaar golden voor hen overwegin
gen bij hun kerkgang, die hen op hun
plaats hebben gehouden. Welke overwe
gingen dat zijn geweest, weet ik niet, maar
wel weet ik, dat er een stabiliserende in
vloed van uitging en wij als studenten dit
als een goed voorbeeld beschouwden, hoe
wel wij ons niet altijd aan dit voorbeeld
hebben gehouden.
Daarom stel ik toch wel in gemoede de
vraag aan alle nalopers of het nu wel no
dig is dat ze iedere zondag hun voorkeur
moeten demonstreren en of ze dit nu wel
een goed voorbeeld achten van kerkgang
voor degenen, die op hen letten.
Natuurlijk ieder is geen professor op wie
de studenten kijken, maar met name de
ouderen, „de vaderen naar 1 Joh. 2 13",
moeten toch wel het stabiliserende element
vormen in onze kerkdiensten. Velen letten
toch ook op hen.
Het is toch wel een beetje al te bont
vaak. Bent U van oordeel, dat dit goed
gaat zó De apostel Paulus had zelf ook
zijn aanhang in de gemeente van Corinthe,
maar hij was toch niet erg gelukkig met
dit opsplitsen van de gemeente van Jezus
Christus naar de predikers Apollos, Petrus
en Paulus. Hij vond dit nogal vleselijk en
zag er een gevaar in. Is het dan heus zo,
dat U U van geen gevaar bewust bent
Ik begrijp heel goed, dat ieder die
„Apollos" zoekt of het altijd bij „X" aan
houdt, heus niet bedoelt om Paulus of Pe
trus een hak te zetten, maar of Jezus er
zo gelukkig mee is, dat ze zo doen, waag
ik toch te betwijfelen.
En al moge het dan ook gereformeerde
zede zijn van geslacht tot geslacht, toch
behoren wij ons er op te bezinnen of die
zede wel een erfgoed is, dat ons van de
„vaderen" overgeleverd is, dat wij vrijelijk
in ere mogen houden.
Het is een wat pijnlijk onderwerp voor
een predikant om hierover te schrijven.
Maar nooit een woord zeggen over iets
dat zo'n typisch kerkelijk verschijnsel is,
schijnt mij niet verantwoord.
Ik weet wel, dat men graag de gedachte
koestert, dat het alléén een predikanten
probleem is, dat nalopen. En als dat waar
was, dan is het wijzer dat een predikant
dit maar voor zichzelf houdt. Ik acht het
niet gewenst, dat een predikant „zijn" za
ken op de gemeente legt. Maar ik dacht
dat dit nalopen ook een probleem is voor
de gemeente zelf, met name dat deel van
de gemeente, dat in de banken zou kunnen
liggen.
Misschien willen zij die gewend zijn hun
eigen daden critisch te bekijken, in ge-
meenschap met Christus zichzelf reken
schap geven van hun doen en laten. En
als hun hart hun niet veroordeelt Nou,
dan moeten ze maar doorgaan. Ik wil over
niemands consciëntie oordelen.
Wie echter maar „doet" zonder zich re
kenschap te geven, zal wel onaanspreek-
baar blijven, hoewel hij bij zichzelf reeds
geoordeeld is, want geen Christen heeft
het recht om klakkeloos te leven. De zede
is geen norm, maar moet steeds naar de
norm worden beoordeeld en in dienst staan
van de liefde tot God en de naaste.
Ds P. VAN TIL.
(Overgenomen uit
'Ons Kerkelijk Leven')
De Deputaten voor de Evangelisatie-
arbeid in de Classis Middelburg nodi
gen bij dezen de Evangelisatie-commis
sies in de Classis vriendelijk, maar ook
dringend uit, afgevaardigden te zenden
naar de vergadering, die D.V. gehou
den zal worden op zaterdag 7 nov.,
's middags drie uur in het Militair Te
huis, Zuidsingel 126, Middelburg.
Er zijn belangrijke onderwerpen aan
de orde, o.a. het zomerwerk 1960.
Namens Deputaten voornoemd,
G. J. PONTIER, Ev. pred.
Vlissingen, Badhuisstraat 57, tel. 3705.
Tweetal te Amsterdam-Zuid (Sloter-
vaart), W. Griffioen te Nijkerk en H.
van der Wey te Emmen.
Beroepen te Vlaardingen (vac. Dr.
E. D. Kraan), S. van Bekkum te Mon
ster te Nieuwer-Amstel-Noord (vac.
H. B. Weyland), A. Broek te Gronin-
gen-Noord te Rutten (N.O.P. en
te Nederhorst den Berg, P. Sytsma,
kand. te Amsterdam -r- te Schiebroek-
Hillegersberg-Centrum (vac. H. D.
Bruggeman), R. D. Beukema te Doorn
te Zwijndrecht-Grote Lindt, N. Ko-
renhoff te Appingedam.
Bedankt voor Oegstgeest, L. G. Pley-
sant te Leeuwarden-West voor Bo-
vensmilde, F. J. van der Wal te Erica
voor Vriezenveen, C. van der Gies-
sen te Tzum voor Wownes-Mont-
gomery (Alberta, Canada) (Chr. Ref.
Church), Joh; Heule te Rotterdam-Zuid
voor Buitenpost, H. J. Heynes te Oude
Bildtzijl voor Soest, A. L. Janse de
Jonge te Oostvoorne.
Afscheid en intrede. Na bevesti
ging door Ds. A. O. Poppe van Naar-
den, deed kand. J. A. A. de Boer, ge
komen van Naarden, intrede te Schier
monnikoog met Phil. 4 13. Na be
vestiging door Ds. W. C. v. d. Brink
aldaar met Neh. 2 15a en 20a, deed
Ds. D. J. Roos, gekomen van Haarlein-
Z., intrede te 's-Gravenhage-O. met 1
Cor. 4:1. Kand. C. A. Verhoog te
Voorschoten is voornemens 8 nov. in
trede te doen te Winsum (Fr.), na be
vestiging door Ds. J. C. Brussaard, em.
predikant te Oegstgeest. Ds. W. van
Wijk te Nederhorst den Berg is voor
nemens 8 nov. intrede te doen te Hoog
vliet, na bevestiging door Ds. F. Min-
nema aldaar. Ds. P. W. Martijn.