PREDIKBEURTEN Ni cllopen Officiële Berichten KERKNIEUWS CLASSIS MIDDELBURG. ZONDAG 1 NOVEMBER 1959. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds P. van Til 2.30 uur Ds J. Ytsma, Zondag 44 5 uur Ds J. Ytsma, Zondag 44 (Noorderkerk) 9.30 uur Ds Ytsma, Zondag 44 5 uur Ds P. van Til Collecte Evangelisatie in de provincie. Luth. Kerk, avond 7.30 uur geen dienst Avnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. K. Poelman Domburg 10 uur Ds P. A. Bohlmeijer, 2.30 uur Ds P. van Til Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek Gapinge 9.30 en 2 uur Ds M. Boot Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Drs A. Elshout Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. E. van Heesen Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds Sj. Th. de Groot Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe St. Laurens 10 en 2.30 uur Drs C. van Ulden Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld V eer e 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingen 11 uur Ds G. D. L. Brederveld, 5 uur Drs A. Verschoor Westkapelle 9.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds P. A. Bohlmeijer CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds J. A. Tiemens te Ymuiden Axel 10 en 3 uur Ds A. van Leeuwen Breskens 10 en 2.30 uur Ds J. Boonstra te Middelburg Hoek 10 en 2.30 uur Ds A. J. Verbeek Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds H. A. van Bottenburg Terneuzen 11 en 4 uur Ds A. J. Verbeek Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen Zaamslag 9.30 uur Ds D. W. van der Laan te Arnhem, Bevestiging 5.30 uur Ds M. de Boer, Intrede Zoutespui 1 CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Leesdienst Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds E. Jansen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Leek Goes (Westerkerk) 10 uur Ds E. Jansen 5 uur Ds J. Koolstra, Zondag 8 (Oosterkerk) 9 uur Dr C. Stam 5 uur Ds E. Jansen, Zondag 7 Collecte voor de Evangelisatie in N. Brabant en Limburg. s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Veen Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner Kapelle 10 en 2.30 uur Ds C. Mak Azn te Maassluis Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Lewedorp 9 en 2.30 uur Drs A. Verschoor Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter Wolf aartsdijk 10.30 uur Drs A. Verschoor te Vlissingen 5 uur Ds J. E. Booy Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds W. Haverkamp Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 4 uur Ds W. Steunenberg te Rotterdam Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. van der Klaauw Oud-V os semeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds R. Oosterhoff. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels T holen 10 uur Ds R. Oosterhof f te Sliedrecht 5 uur Ds W. Haverkamp CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen Bruinisse 10 uur Ds T. Kamper, 5 uur Ds C. A. Wielemaker 4 nov. (Dankdag) 10 uur Ds Y. J. Tiemersma 5 uur Ds C. A. Wielemaker Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 10 en 3 uur Ds C. M. Boerma 4 nov. (Dankdag) 10 en 7.30 uur Ds C. M. Boerma Kamperland 9.30 en 5 uur Ds A. J. Radder Bed. H. Av. en Dankz. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Dr J. H. Becker 4 nov. (Dankdag) 10 uur Dr J. H. Becker, 5 uur Ds P. Melse Donderdag 5 nov. 3 uur Huwelijksbevestiging Oosterland 10 en 2.30 uur Ds C. A. Wielemaker 4 nov. (Dankdag) 10 en 2.30 uur Ds S. Wouters te Dordrecht Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds C. M. Boerma 4 nov. (Dankdag) 10 uur Ds T. Kamper 2.30 uur Ds C. M. Boerma Scharendijke, 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds Y. J. Tiemersma Wissenkerke 10 en 5 uur Cand. Van Boggelen te De Bilt Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma 4 nov. (Dankdag) 10 uur Ds C. A. Wielemaker Avond 7 uur Ds Y. J. Tiemersma Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. Melse 4 nov. (Dankdag) 10 uur Ds P. Melse, 2.30 u. Ds J. H. Becker Blijft uw behoudenis bewerken met vreze en beven, want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt. God werkt in u het willen en het werken. Bent u wak ker geschud, bent u uit de droom ge holpen, het is Gods werk. Bent u op gestaan, het is Gods werk. En bent u nu op weg om de Here te belijden als uw God en Redder, het is Gods werk. Bent u een christen, God maakt van u een christen. Bewerk nu uw behoude nis. Wees nu een christen. Hoop op de Here en zijn toekomst. Vertrouw op zijn barmhartigheid. Werk in zijn dienst. Maar doe het, wees een chris ten, met vreze en beven, dat is in ne derigheid. Want u leeft niet, u bent niet een christen op eigen kracht. Het is God, die het willen en werken in u werkt. En daarvoor, dat Hij het doet, is geen enkele verklaring dan alleen zijn welbehagen. Met vreze en beven. Het klinkt mis schien wat dreigend. Maar het is hele maal niet bedoeld als een dreigement. Paulus wil zeggen u heeft gehoord, dat wij alleen nog maar leven en wer ken en onze behoudenis bewerken bij de gratie van Gods goedheid, ons be wezen in de Here Jezus, die ik u ver kondig. Als nu echt tot u doorgedron gen is, dat u bestaat dank zij de oot moed van de Here Jezus, dan kunt u niet hoog blijven staan, niet tegenover God, maar ook niet tegenover uw naas te. U hebt immers niets om u op te ver heffen. Daarvoor is u de grond onder de voeten weggehaald. Het is immers God, die het werk doet in u. Weest dan christenen, blijft dan uw behoudenis bewerken met vreze en beven, in nede righeid. Paulus wil niet, dat we doodsbe nauwd zullen zijn voor God en angstig voor elkaar. We moeten bang zijn, dat we tegenover de Here Jezus ons weer zullen gaan gedragen als de hoogmoe dige mensen, die we zonder Hem zijn. Paulus wil, dat we bang zijn om toch nog weer, en nu zelfs in de gemeente van de Here Jezus en nu tegenover de broeders en zusters van de Here Jezus, de mensen te zijn, die altijd gelijk heb ben, de mensen, die het altijd beter we ten, die in iedere verhouding hun eigen mening en hun eigen zin doordrijven. Paulus wil, dat we doodsbenauwd zijn om toch weer, zelfs nadat de Here Jezus zich zo diep heeft vernederd, ons te gaan gedragen als mensen, die uitko men, die het wel redden zonder de an deren, zonder de Here Jezus en zonder zijn broeders en zusters. Omdat het Gods werk is, omdat het het werk is van Zijn welbehagen, dat wij christenen zijn, is het uitgesloten, dat wij zelfver zekerde christenen zijn. Colijnsplaat. A. S. Het nalopen is geen zaak van de ker kelijke pers, wel van het kerkelijk hande len. Het is wellicht vrijwel zou oud als de kerk zelf. Want het „ik ben van Pau lus en ik van Apollos en ik van Cephas", waarover 1 Cor. 1 spreekt zal wellicht ook gepaard gegaan zijn met het nalopen. Augustinus spreekt van Ambrosius te Mi laan als van een zeer gezocht prediker. De kerkvader Chrysostomos kreeg zijn naam zelfs, omdat hij zo'n groot redenaar was zijn naam betekent immers „gulden mond". Van Wesley, de opwekkingsprediker, las ik dat er wel eens meetings waren van 40.000 mensen en Billy Graham heeft als recordcijfer 120.000. De beroemde Spurgeon liet een kerk bouwen „The Tabernacle", met 6000 plaatsen, welke vrijwel avond aan avond geheel bezet was. Professor van Oostersee was zo'n ge liefd prediker, dat de mensen reeds vroeg in de middag, laat ik zeggen 2 uur, de kerk bezetten om hem des avonds 5 uur te horen. En wat zal ik U nog meer zeggen Zal ik spreken van al die geliefde predikers, die coryphaeen in iedere stad van geslacht tot geslacht, die het volk hebben getrok ken en tot wie de menigte der zee zich gaat wenden Wat is de oorzaak van dit alles On langs las ik de opmerking „de preek van de meest gevierde kan handig en ij del spel zijn op de vage massa-sentimenten, terwijl de verguisde vaak voor stoelen en banken diepe en rijke toespraken houdt Dat is natuurlijk waar. Dat kan wel eens zo zijn. Maar in zijn algemeenheid lijkt mij dit toch niet de werkelijke situatie. Ik kan met evenveel recht zeggen, dat menige ge zochte prediker ook kennelijk een begaafd heid in spreektrant en diepte van schrif tuurlijk inzicht openbaart, die waarachtig aanspreekt en voedt met het zuivere water des levens. En het is allerminst waar, dat de „verguisde" prediker toch zo'n rijke in houd heeft en dat zijn preken door zijn voordracht of stem er weinig ingaan. De predikers, die ik hierboven met name noemde, zijn stuk voor stuk mannen ge weest met een rijke inhoud en in hun ga ven geschenken van God aan Zijn kerk. En ik zou niet graag zeggen noch den ken, dat de smaak van het kerkvolk heden ten dage zó bedorven is, dat ze aan een amerikaanse sigaret onder de preken de voorkeur geven boven een voedzame cro quet. Ik geloof, dat het met de meeste na- lopers nog wel evenzo is als met de al penkoeien waarvan een Tiroolse boer mij vertelde, dat ze wel deksels goed weten welke bloemen het beste voor hen zijn. Al behoort iemand ook niet tot de na- lopers, dan is het buiten alle twijfel, dat hij voor zichzelf wel een heel groot ver schil maakt tussen prediker en prediker en dat hij de een stukken liever hoort dan de ander en heus niet uit willekeur, maar op goede - gronden. De oude Professor H. Bavinck moet be hoord hebben, naar men zegt, tot die ver dwijnend kleine groep in de kerk welke niet naliep en van de prediking van de minste onder de broeders nog een zegen meenam maar U behoeft heus niet te den ken, dat deze God-geleerde niet vlijm scherp wist te onderscheiden het aantal en de graad van de talenten, die de predikers ten toon spreiden. En wat ik van de oude Bavinck ver telde, gold van de professoren in Kam pen vroeger. Ze zaten altijd in de Burg- walkerk en weken daar nooit van af. Deze stabiliteit is niet te verklaren uit gemis aan critisch onderscheidingsvermo gen. Blijkbaar golden voor hen overwegin gen bij hun kerkgang, die hen op hun plaats hebben gehouden. Welke overwe gingen dat zijn geweest, weet ik niet, maar wel weet ik, dat er een stabiliserende in vloed van uitging en wij als studenten dit als een goed voorbeeld beschouwden, hoe wel wij ons niet altijd aan dit voorbeeld hebben gehouden. Daarom stel ik toch wel in gemoede de vraag aan alle nalopers of het nu wel no dig is dat ze iedere zondag hun voorkeur moeten demonstreren en of ze dit nu wel een goed voorbeeld achten van kerkgang voor degenen, die op hen letten. Natuurlijk ieder is geen professor op wie de studenten kijken, maar met name de ouderen, „de vaderen naar 1 Joh. 2 13", moeten toch wel het stabiliserende element vormen in onze kerkdiensten. Velen letten toch ook op hen. Het is toch wel een beetje al te bont vaak. Bent U van oordeel, dat dit goed gaat zó De apostel Paulus had zelf ook zijn aanhang in de gemeente van Corinthe, maar hij was toch niet erg gelukkig met dit opsplitsen van de gemeente van Jezus Christus naar de predikers Apollos, Petrus en Paulus. Hij vond dit nogal vleselijk en zag er een gevaar in. Is het dan heus zo, dat U U van geen gevaar bewust bent Ik begrijp heel goed, dat ieder die „Apollos" zoekt of het altijd bij „X" aan houdt, heus niet bedoelt om Paulus of Pe trus een hak te zetten, maar of Jezus er zo gelukkig mee is, dat ze zo doen, waag ik toch te betwijfelen. En al moge het dan ook gereformeerde zede zijn van geslacht tot geslacht, toch behoren wij ons er op te bezinnen of die zede wel een erfgoed is, dat ons van de „vaderen" overgeleverd is, dat wij vrijelijk in ere mogen houden. Het is een wat pijnlijk onderwerp voor een predikant om hierover te schrijven. Maar nooit een woord zeggen over iets dat zo'n typisch kerkelijk verschijnsel is, schijnt mij niet verantwoord. Ik weet wel, dat men graag de gedachte koestert, dat het alléén een predikanten probleem is, dat nalopen. En als dat waar was, dan is het wijzer dat een predikant dit maar voor zichzelf houdt. Ik acht het niet gewenst, dat een predikant „zijn" za ken op de gemeente legt. Maar ik dacht dat dit nalopen ook een probleem is voor de gemeente zelf, met name dat deel van de gemeente, dat in de banken zou kunnen liggen. Misschien willen zij die gewend zijn hun eigen daden critisch te bekijken, in ge- meenschap met Christus zichzelf reken schap geven van hun doen en laten. En als hun hart hun niet veroordeelt Nou, dan moeten ze maar doorgaan. Ik wil over niemands consciëntie oordelen. Wie echter maar „doet" zonder zich re kenschap te geven, zal wel onaanspreek- baar blijven, hoewel hij bij zichzelf reeds geoordeeld is, want geen Christen heeft het recht om klakkeloos te leven. De zede is geen norm, maar moet steeds naar de norm worden beoordeeld en in dienst staan van de liefde tot God en de naaste. Ds P. VAN TIL. (Overgenomen uit 'Ons Kerkelijk Leven') De Deputaten voor de Evangelisatie- arbeid in de Classis Middelburg nodi gen bij dezen de Evangelisatie-commis sies in de Classis vriendelijk, maar ook dringend uit, afgevaardigden te zenden naar de vergadering, die D.V. gehou den zal worden op zaterdag 7 nov., 's middags drie uur in het Militair Te huis, Zuidsingel 126, Middelburg. Er zijn belangrijke onderwerpen aan de orde, o.a. het zomerwerk 1960. Namens Deputaten voornoemd, G. J. PONTIER, Ev. pred. Vlissingen, Badhuisstraat 57, tel. 3705. Tweetal te Amsterdam-Zuid (Sloter- vaart), W. Griffioen te Nijkerk en H. van der Wey te Emmen. Beroepen te Vlaardingen (vac. Dr. E. D. Kraan), S. van Bekkum te Mon ster te Nieuwer-Amstel-Noord (vac. H. B. Weyland), A. Broek te Gronin- gen-Noord te Rutten (N.O.P. en te Nederhorst den Berg, P. Sytsma, kand. te Amsterdam -r- te Schiebroek- Hillegersberg-Centrum (vac. H. D. Bruggeman), R. D. Beukema te Doorn te Zwijndrecht-Grote Lindt, N. Ko- renhoff te Appingedam. Bedankt voor Oegstgeest, L. G. Pley- sant te Leeuwarden-West voor Bo- vensmilde, F. J. van der Wal te Erica voor Vriezenveen, C. van der Gies- sen te Tzum voor Wownes-Mont- gomery (Alberta, Canada) (Chr. Ref. Church), Joh; Heule te Rotterdam-Zuid voor Buitenpost, H. J. Heynes te Oude Bildtzijl voor Soest, A. L. Janse de Jonge te Oostvoorne. Afscheid en intrede. Na bevesti ging door Ds. A. O. Poppe van Naar- den, deed kand. J. A. A. de Boer, ge komen van Naarden, intrede te Schier monnikoog met Phil. 4 13. Na be vestiging door Ds. W. C. v. d. Brink aldaar met Neh. 2 15a en 20a, deed Ds. D. J. Roos, gekomen van Haarlein- Z., intrede te 's-Gravenhage-O. met 1 Cor. 4:1. Kand. C. A. Verhoog te Voorschoten is voornemens 8 nov. in trede te doen te Winsum (Fr.), na be vestiging door Ds. J. C. Brussaard, em. predikant te Oegstgeest. Ds. W. van Wijk te Nederhorst den Berg is voor nemens 8 nov. intrede te doen te Hoog vliet, na bevestiging door Ds. F. Min- nema aldaar. Ds. P. W. Martijn.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 3