PREDIKBEURTEN Kleine Vossen Hans KENT HET NIET CLASSIS MIDDELBURG. ZONDAG 4 OKTOBER 1959. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. Boonstra, Voorb. H. Av. 2.30 uur Ds P. van Til, Zondag 42 5 uur Ds P. van Til, Zondag 42 (Noorderkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Zondag 42 5 uur Ds J. Boonstra Collecte Geref. Gezinsverzorging alhier. Luth. Kerkavond 7.30 uur geen dienst Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. K. Poelman Domburg 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Drs A. Verschoor. Grijpskerke 10 u. Drs J. Vlaardingerbroek, 2.30 u. Ds S. v. Wouwe Gapinge 9 en 2 uur Ds M. Boot Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Drs A. Elshout Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek te Kapelle Voormiddag Voorber. H. Av. Oostkapelle 10 u. Ds S. v. Wouwe, 2.30 u. Ds Sj. Th. de Groot Voormiddag Voorber. H. Av. Serooskerke 10 uur Ds Sj. Th. de Groot 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek St. Laurens 10 en 2.30 uur Drs C. van Ulden Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld, Voorber. H. Av. Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Voormiddag Voorber. H. Av. Vlissingen 9.30 en 5 uur Drs A. Verschoor Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Wal Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds M. E. van Heesen Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds van Henten te Zeist Axel 10 en 3 uur Ds A. van Leeuwen Breskens 10 en 2.30 uur Hoek 10 en 2.30 uur Ds A. J. Verbeek Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds H. A. van Bottenburg Namiddag Voorber. H. Av. Collecte voor S.S.K. Terneuzen 10 en 3 uur Ds J. B. Vanhaelén te Mijdrecht Voorber. H. Av. Oostburg 10 en 3 uur Ds J. B. van Mechelen Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Zoutespui 10 en 2.30 uur Ds v. d. Kerk te Gorkum CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen Goes (Westerkerk) 10 uur Dr C. Stam 5 uur Ds E. Jansen, Zondag 5 (Oosterkerk) 9 uur Ds E. Jansen 5 uur Ds J. Koolstra, Zondag 4 Extra collecte Stichting Steunt Kerkbouw. s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. Bos te Emmeloord Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner Kapelle 10 en 2.30 uur Ds G. van Driel te Oudorp Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Visscher te Zwijndrecht Lewedorp 9 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Cand. W. Hoogsteen te Driebergen Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy Bed. H. Av. en Dankz. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op Zoom 9.30 uur Ds C. M. Boerma 5.30 uur Ds W. Haverkamp te Anna Jacoba Polder Voorber. H. Av. Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 uur Ds W. Haverkamp 4 uur Ds A. G. v. d. Stoel Krabbendijke 9 en 2.30 uur Ds J. v. d. Klaauw Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning Poortvliet 10.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Cand. J. Slomp. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds R. Bakker te Rotterdam Voorber. H. Av. Tholen 10 en 5 uur Cand. J. Slomp te Hoorn CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds D. J. Coumou, em. pr. te Haarlem Bruinisse 10 en 5 uur Ds C. A. Wielemaker Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers, Bed. H. Av. en Dankz. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 10 en 3 uur Ds J. M. Mulder te Amsterdam Voorber. H. Av. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder Nieuwerkerk 10 en 5 uur Dr J. H. Becker Collecte S.S.K. Oosterland 10 en 3 uur Ds H. de Bruin te Rotterdam Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds J. M. Mulder Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds M. C. Kersten Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. Melse gerige donkerkijker gelezen had en dit luchten wilde Wat kon de Jong bitter zijn en mij als knaap al zwaar belasten met zijn spot over de maagdelijke geboorte van Jezus, of ,,de kattenmelk" die hij van de bazin in zijn koffie kreeg heel het personeel dronk tegelijk mèt het grote gezin koffie-in de huiskamer terwijl de baas en zijn vrouw de room kregen, of over zijn zoon bij de poste rijen die precies hetzelfde werk deed als 'n commies, maar veel minder ver diende. De wereld was vol onrecht en onbillijkheid. Daarvan mummelde zijn eeuwig pruimende mond en vonkten zijn ogen. Rood op de graat en in hart en nieren. En het was mij 'n raadsel, dat hij Jan en de anderen niet aanstak. Ik geloof, mij nog het meest Want niet slechts jaarlijks in de va- cantie, maar al meer dagelijks in de wat ruwe werkstad Rotterdam, kwam ik in aanraking met de vragen, eerder met de moeiten, de zorgen, het duide lijk gebrek soms van ,,de mindere man". (Wordt vervolgd.) Bennekom. D. J. Couvée. 'k Zou niet graag .rechter" zijn, hoe wel dit ambt overigens zeer begeerlijk schijnt te zijn. O, wat trekken we graag de rechterstoga aan en zetten ons op de rechterstoel. We zijn met ons vonnis dadelijk klaar wetboeken hebben we niet nodig, getuigen helemaal niet, een onderzoek stellen we niet in het is een schurk, afgelopen, 't is een gemene bandiet, klaar Hebt U wel eens een verkeersongeval meegemaakt of althans zien gebeuren Dan moet U er andere ooggetuigen over horen, U zult zien, dat meestal alle getuigen er een ander oordeel over hebben ze hebben 't allemaal gezien en toch heeft ieder 't anders gezien. En als je dan de krant er over leest, is 't helemaal er naast. En toch, in de omgang met elkander, als broeders en zusters, wordt er dikwijls ontzettend lichtvaardig geoordeeld en nestelt men zich behagelijk in de rechterszetel. Een paar weken geleden had er een ernstig ongeluk plaats in de bossen rond Legerplaats Ossendrecht, waarbij een kapitein 't leven verloor en andere mi litairen min of meer ernstig werden ge wond. Er was een bom ontploft. En nu gaan er rond die bom allerlei uiteen lopende verhalen. In de krant stond vermeld, dat de militairen er mee hadden gespeeld men weet niet, wat voor soort bom het is geweesteen gewone granaat, een tijd bom, een tijdmijn of iets dergelijks. Nu kwam ik op de kamers van de jongens en natuurlijk ging 't over het droevig ongeval. Ik vroeg of 't nu waar was, dat de militairen er mee hadden gespeeld. Welnee, riepen ze op de ene kamer, geen sprake van hij ging wel van hand tot hand en tenslotte hebben we hem tegen een boom gezet. Nee, zei een ander, hij lag op tafel bij de offi cieren. Och kom, ik heb hem toch zelf gezien tegen die boom. Op een andere kamer weer 't gesprekzeg jongens, die kranten schrijven toch maar wat, want er staat in, dat de jongens met dat projectiel gespeeld hebben, maar hiernaast beweren zij, die er zelf bij geweest zijn, dat 't uit de duim gezogen is. Wat, zegt er een recruut, öf 't waar is. Zo, zeg ik, die jongens hiernaast zijn er toch zelf bij geweest. Wel, nu nog mooier, ik heb dat ding zelf tegen een boom geslagen en die kameraad ook, want ze zeiden, dat hij ontladen was. Maak 't nu maar uitVan schuld als zodanig is hier geen sprake, en waag ik me niet aan een beoordeling, laat staan veroordeling. Nee, 'k wou niet graag .Rechter" zijn, want het is bijna ondoenlijk om achter de waarheid te komen. En, de .waarheid" behoeft niet altijd ver huld te zijn in een weefsel van leugens, maar verschuilt zich dikwijls achter onze kortzichtigheid en onvermogen om 't juiste waar te nemen. Daarom dient een christen bedachtzaam en voorzich tig te zijn in 't oordelen, en inplaats van de rechterstoga aan te tijgen gekleed zijn met de mantel der liefde, die een menigte van zonden bedekt en te luis teren naar 't zo bekende woord van de Heiland oordeelt niet, opdat ge niet geoordeeld worde De vos ,,lichtvaardig'oordelen" heeft heel wat kwaad berokkend en dient, vooral uit de gemeente des Heren, ge weerd, nog meer dan uit de bossen van Ossendrecht. Uit het oude-Vossenland. Het was maar een heel gewoon jon getje, die kleine Hans, helemaal niet lie ver en ook helemaal niet ondeugender dan andere jongetjes. Maar hij was kind van zijn vader en moeder, net zoals alle kleine jongetjes zijn en dat zegt eigenlijk alles. Och, de band tussen ouders en kinderen is zo nauw. Daarom zullen ouders ook altijd het goede voor hun kinderen zoeken. Dat hebben deze ouders voor Hans zeker gedaan, toen ze er in toestemden, dat hij de christelijke school zou be zoeken. De meester was er over komen praten en vader en moeder gaven zich gauw gewonnen goed, Hans zou ko men. Dat was wel een heel verstandig be sluit. Als ouders besluiten hun kinderen naar de christelijke school te zenden, dan geven ze hun kinderen wel het bes te mee, wat ze hun mee kunnen geven. Want op die school moeten ze natuur lijk ook heel veel leren en heel erg hun best doen, maar er wordt hun ook van Jezus verteld, de grote Kindervriend. En wat we ook kunnen missen in het leven, maar niet de Naam van Jezus. Erg gelukkig, dat Hans op school van Jezus heeft gehoord, die om ons te redden, de hemel verliet. Want ook thuis heeft hij van Hem gehoord, maar och, hoe gaat dat. Vader en moeder hebben het wel eens wat druk, zodat er van opzettelijk onderwijs soms niet zo heel veel terecht komt. En de juffrouw op school kan natuurlijk veel mooier vertellen. Lang heeft hij de school niet bezocht, want toen hij nog maar net in de 2e klasse zat, is hem een ongeluk over komen. ,,Met dodelijke afloop" staat er dan in de krant. Of ,,aan de bekomen verwondingen bezweken". En meteen slaan we het blad weer om en we gaan eens zien, hoe Chroestsjew in Amerika ontvangen wordt. Maar zo denken de ouders er niet over, wier eigen kind dat verongelukte ventje was en zo denkt de juffrouw er niet over, die alle dagen het kereltje in de klasse had. Het moet je maar per soonlijk raken, dan wordt alles zo an ders. Het gebeurde op een maandagmid dag, na schooltijd. Hans heeft nog wel levend het ziekenhuis bereikt, maar toen hij er nog maar net was, nam God hem weg. 's Maandags moeten de kinderen hun versje kennen. Het was deze keer ,,'s Heren goedheid kent geen palen". Hans had, wat heus niet altijd gebeur de, deze keer een 10 gekregen. Hij kende het prompt. Toen de juffrouw bij de bedroefde ouders een bezoek bracht, hoorde ze van de vader, dat hem dat versje maar aldoor in z'n hoofd zat. Hij had het zowat de hele zondag lopen zingen. Natuurlijk werd er gesproken over de a.s. begrafenis. Niet de hele school, maar de kinderen van de klasse zouden bij het graf aanwezig zijn, had het hoofd bepaald. ,,En vindt u goed, als de kinderen dan nog zingen had de juffrouw gevraagd. ,,Ja, maar dan het versje, dat Hans zo goed kende 's Heren goedheid kent geen palen." Natuurlijk was er de volgende mor gen gewoon school, al was Hans' plekje in de bank nu leeg. De kinderen voel den het ongewone en het vreemde. Wat zijn jonge kinderen ontvankelijk voor de eeuwige dingen. Ze worden er ook maar zo vóór geplaatst. Gister zat hier hun vriendje nog en speelden ze nog met hem. Een vreemde stilte in de klasse. Dan kun je maar niet gewoon begin nen met sommen maken of met de lees les. De juffrouw moest eerst eens met haar kinderen praten. Een echt klasse- gesprek. Wat kan dat goed, ook met peuters van zeven jaar. Toen heeft de juffrouw verteld over: ,,laat de kinderkens tot Mij komen" en de kinderen hebben ademloos geluis terd. Hebben ze in die vertelling de stem van de goede Fierder gehoord Daarna hebben ze samen gezongen. Ze kenden het nog niet, maar hoe gaat dat op school, zingen en leren tegelijk, zingend leren. ,,Daar boven juicht een grote schaar van kind'ren voor Gods troon." ,,Wat mooi, hé jongens", zegt de juffrouw, ,,daar bóven juicht een grote schaar van kind'ren voor Gods troon en wij, hier op aarde, hier in de school, zingen het ook. Dan zingen we dus al lemaal met elkaar hetzelfde, mooie lied." Maar toen ging er, wat schuchter, een vingertje omhoog. „Juf, Hans kent het niet." Pienter kereltje, de klasse was immers pas bezig, het te leren. Dus Hans had het niet gekend, toen hem het ongeluk overkwam. Maar de juffrouw vond, dat je in de hemel alles veel vlugger leert. Op school geeft het nog wel er 's een beetje moei te, maar in de hemel gaat alles veel vlotter. En toen zakte het vingertje weer. Het manneke begreep. Drie dagen later stond de klasse rond het grafje. Toen het kistje neerzonk, klonken de kinderstemmetjes ,,'s He ren goedheid kent geen palen". Wel wat dun en bedeesd, maar toch zo kin derlijk zuiver. Wat zijn Gods wegen wonderlijk. Waarom moest dit jonge leven zo plot seling worden afgesneden Waarom moesten deze ouders deze smartenweg gaan Laten we niet vragen en tenminste Gods doen niet bedillen. Dit staat vast, ook al begrijpen we het niet't is wijs heid, wat Hij doet. En was dat psalmvers in kindermond geen prediking Kwam God de Here het door die kinderstemmetjes niet zelf die verslagen ouders zeggen wie Hem need'rig valt te voet, zal van Hem zijn wegen leren En die kinderen zelf, och het lege plekje van Hans vergeten ze wel weer. Straks zit er een ander op die plaats in de bank. En ze spelen weer even vrolijk en ze zijn ook wel weer eens ondeugend. Maar is het niet mogelijk, dat het diep bij hen wordt weggelegd, wat ze daar samen zongen bij het graf van hun kameraadje en wat de juffrouw toen heeft verteld Heus, de ontroering van het ogenblik gaat weer voorbij, ge lukkig maar, kinderen moeten spelen en niet treuren. Maar zou het niet kunnen zijn, dat de indruk van dit droef gebeuren, waar door het donker van de dood het licht des levens speelde, waar bij alle smart toch ook het blije evangelie klonk, deze kinderen bij blijft tot ver op volwassen leeftijd Dat ze 't nooit weer vergeten en dat er, zelfs in tijden van afval en opstand, nog een stemmetje in het hart blijft, dat zingt daar boven juicht een grote schaar van kind'ren voor Gods troon K.-B. v. d. L.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 3