DE UITSPRAAK onzer Generale Synode VOLMAAKT Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland MEDITATIE ZEEUWSE KERKBODE VIJFTIENDE jaargang No. 14 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 2 OKTOBER 1959 Abonnementsprijs: ƒ3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Gij zult volmaakt zijngelijk uw hemelse Vader volmaakt is. Matth. 5 48. „Wij moeten wel volmaakt zijn, maar wij zijn niet volmaakt." Dat is wel de gebruikelijke reactie, die wij geven op zo'n woord als hier boven staat afgedrukt. Wij vinden het zo'n gevaarlijk woord, volmaaktheid, en zien dan al gauw spoken van volmaakt- baarheidsdrijvers, zoals dat met een ouderwets woord werd aange duid. Wij wijzen op een ijverig man als de apostel Paulus die open lijk erkent, dat hij niet volmaakt is. Wij vrezen zelfs een roomse zuurdesem, die zo gemakkelijk insluipen kan als een Christen zo veel praat over de volmaaktheid. En uit reactie voelen wij ons beter thuis bij de catechismus als die ons vertelt, dat de allerheiligste nog maar een klein beginsel heeft van de volmaakte gehoorzaamheid. En toch staat het hier zó „Gij zult dan volmaakt zijn En het model gaat zelfs boven het schepsel uit -God zelf is model. Zó volmaakt dus als de hemelse Vader. En weer gaan wij redeneren, want de klem van dit woord jaagt ons anders in 't nauw. Wij achten de oplossing welkom in deze richting, dat Christus dit zó overdreven zegt, om ons in één keer te laten zien dat wij stumpers zijn, brekebenen, die er niets van terecht kunnen brengen, geheel boos en verdorven en dat wij dus uit de vergeving in Christus moeten leven. Wij zullen deze tekst moeten hanteren om de arme zondaar te prediken en de rijke Chris tus. Pracht redenering Ze klinkt goed, in elk geval vertrouwd. Maar bij al deze „wijsheid" ontbreekt hier één ding. En dat éne is de ziel van de zaak de zin van deze tekst. De zin is toch duidelijk, dat Jezus bedoelt uw christelijk leven onder de spanning te brengen van het jagen naar een volmaaktheid, waar God model van is. Maar met onze wijsheid ontladen wij de tekst, en houden ons aan het klein beginsel der volmaakte gehoorzaamheid als het hoog ste streefdoel van de mens op aarde. Wat wil je meer. Wij zijn toch maar mensen. Of wij zijn tevreden als de kerk maar een volk is dat zijn zonde kent en van vergeving leeft. Maar Jezus bedoelt heus meer. Hij wil door dit woord in de christen levendig houden de volle spanning naar de volmaaktheid. De weg der heiligmaking wordt hier op aarde niet ten einde toe bewandeld, maar niemand bevindt zich op die weg die niet God als model ziet in zijn levenswandel. Wie slechts het „kleine beginsel" als model neemt staat niet op die weg. En hoe graag Jezus ook ziet dat u uw zonde kent, Hij heeft niets aan hem en geeft niets aan hem, die alléén maar zijn zonde beweent en niet opstaat tot een nieuw leven. Maar slaat juist dat hoge model, God zelf, niet onze moed neer Natuurlijk nietMag ik een voorbeeld noemen. Het is wel wat militant, maar dat past misschien wel in dit verband. Als de sol daten schieten moeten leren, dan hebben ze van die schijven met allerlei ringen er op. Laat ik zeggen „12" is het hoogste. En nu wordt al die jongelui gezegd „Mikken op de 12". Ze halen niet alle de 12. Sommigen maar een één en anderen raken de schijf misschien wel niet eens. Maar ze mikken op de twaalf. En dan kan het gebeuren, dat er één is die denkt, die twaalf krijg ik toch nooit. Ik richt maar zo'n beetje op de schijf. Dat is de manier om zelfs de schijf niet meer te raken. De spanning is er ook uit. Hij leert nooit schieten. Zo is voor het christelijk leven nodig zegt God, dat wij op de 12 mikken. Op de 12 mikken in je verhouding tegenover de naaste. Zelfs de vijanden liefhebben. Wie dat niet beoogt, zal nooit de rechte liefde raken. Op de 12 mikken in je huwelijk. Wie dat niet doet zal nooit de echte zegen van het huwelijk ervaren. Op de 12 mikken in je kerk. Wie dat niet voor ogen heeft zal de kerk laten wegzinken in zonde, verwarring en verkilling. Gods schijf moet u voor ogen staan en wij moeten niet door onze listen deze schijf aan ons oog onttrekken. Als Jezus komt om onze zonden te betalen dan doet Hij het, opdat wij weer op 't pad der geboden zullen wandelen. Want dat is het Koninkrijk der hemelen, het leven met God. Middelburg. Ds. P. VAN TIL. In de vorige week is de beslissing ge vallen. Het besluit is genomen inzake de hereniging. Het zal niemand, die de gang van zaken heeft gevolgd, vreemd gevallen zijn, dat deze uitspraak er kwam. Het besluit inzake de hereniging volgt nu. Het is wat lang, wat met ker kelijke stukken meer het geval is. In 5 punten onderverdeeld leest u hier alles. Besluit inzake de hereniging. A. Inzake de hernieuwde aandrang tot hereniging met de vrijgemaakte kerken. Te midden van de beschamende ker kelijke verdeeldheid van de Gerefor meerde gezindte, welke de synode blij vend met verdriet en zorg vervult, heeft zij met blijdschap opgemerkt de krach tige aandrang in de kerken tot hereni ging met de vrijgemaakte Gereformeer de Kerken en zij verenigt zich van harte met de daarbij openbaar wordende be geerte naar eenheid en verzoening. Zij verheugt zich ook, dat de toenaderings pogingen op sommige plaatsen tot aan vankelijke resultaten hebben geleid, waarbij zij in het bijzonder denkt aan Almelo en Baarn. Zij acht de bereid heid tot samenspreking en verzoening, zowel voor de Gereformeerde als voor de vrijgemaakte Gereformeerde Kerken de onafwijsbare eis van het gebod van Christus. Zij herhaalt met nadruk de opwekking van vorige synodes, dat zo wel de kerkelijke vergaderingen als de afzonderlijke leden alles zullen doen wat in hun vermogen is om de hereni ging te bevorderen. Zij betuigt daartoe ook gaarne haar instemming met de daarop betrekking hebbende brief van de Vereniging tot herstel van de kerke lijke eenheid der Gereformeerde belij ders. Tevens maant zij de kerken aan niet in overhaasting, maar met bezon nenheid en onderscheiding te werk te gaan en haar kracht niet te zoeken in het nemen van geforceerde beslissingen of in het doen van eenzijdige uitspra ken, die de eenheid niet bevorderen, maar veeleer in het geduldig overwin nen van de vervreemding en het wan trouwen, welke beide kerkengroepen nog in sterke mate gescheiden houden opdat op deze wijze onder de zegen van God en de leiding van Zijn Geest, een zodanig klimaat worde geschapen, dat de pogingen om ook tussen de synodes tot toenadering en overeenstemming te komen met een gunstig resultaat mo gen worden bekroond. B. Inzake de leeruitspraken van 1946. De synode overweegt, dat de leeruit- spraak van 1946, hoewel zij in vele op zichten zegenrijk en samenbindend heeft gewerkt, anderzijds, mede van wege misverstand en onjuiste interpre tatie, in de kerken niet tot een zodanige erkenning is gekomen als verwacht had mogen worden en ook een struikelblok blijft vormen voor de hereniging met de vrijgemaakte kerken. Hoewel de synode de bezwaren, als zou deze leeruitspraak in strijd zijn met Gods Woord en de belijdenis der kerk, niet aanvaardt en daarom vasthoudt aan haar rechtmatig heid, besluit zij niettemin, ter bevesti ging van de eenheid in eigen kerken en ter bevordering van de landelijke en plaatselijke toenadering tot de vrijge maakte kerken alsmede om uit de sfeer van misverstand te geraken, haar ter zijde te stellen, zonder een andere in haar plaats te stellen, en zich voor de regel des geloofs inzake de leer der kerk aangaande genadeverbond en doop te houden aan hetgeen de Drie Formulie ren van Enigheid zelf daarover uitspre ken. Ten aanzien van de geschilpunten, die nog mochten overblijven, oordeelt de synode, dat deze geen oorzaak be hoeven te zijn voor een blijvende kerke lijke verdeeldheid, wanneer men zich daarbij naar de geest der liefde ge draagt en wanneer men wederzijds aan hetgeen blijkens de Formulieren der kerk in de leer van het verbond steeds tot zijn recht behoort te komen, n.l. de souvereine, verkiezende genade van God en de krachtdadige werking van Zijn Geest, de roeping tot geloof en bekering en de menselijke verantwoor delijkheid niet tekort doethetzij door dat men de verbondsbelofte doet op gaan in een voorwaardelijke toezegging of Wanneer men de krachtdadige wer king van de Heilige Geest niet tot de verbondsweldaden rekent hetzij wan neer men de verbondsbelofte zou doen opgaan in een onvoorwaardelijke toe zegging, waarbij voor de oproep tot ge loof en bekering als eis van het verbond geen plaats of slechts een verzwakte betekenis zou overblijven. C. Inzake de met de leeruitspraken samenhangende tuchtmaatregelen. De synode overweegt, dat de hierin aan de orde gestelde zaak een uitermate teer punt raakt. Teer voor de vrijge maakte broeders, omdat dezen zich daarin aangetast achten in hetgeen zij als hun recht en eer als ambtsdragers in Christus' kerk beschouwen. Teer voor de Gereformeerde Kerken, omdat zij daarin herinnerd worden aan het geen zij als een pijnlijke aantasting ge voeld hebben van de kerkelijke trouw, waarmee de thans vrijgemaakten eens met haar verbonden waren en tot de onderhouding waarvan met name de predikanten onder hen zich in het on dertekeningsformulier verplicht hadden. Waar deze overtuigingen zozeer tegen over elkaar staan, acht de synode het niet mogelijk in dit opzicht over het ver leden van één zijde zodanige algemene uitspraken te doen, dat aan de waar achtigheid niet tekort gedaan wordt en tevens de onderlinge toenadering kan worden bevorderd. Wat het heden aangaat moet het duidelijk zijn, dat de synode geen han delingen of uitspraken kan doen, die voor de ambtelijke status van degenen, die niet tot het verband der Gerefor meerde Kerken behoren, enig effect zouden hebben. Wel wil de synode gaarne verklaren, dat zij met hartelijke begeerte uitziet naar de dag, waarop de door haar nagestreefde hereniging het haar mogelijk zal maken de thans in het verband van de vrijgemaakte Gereformeerde Kerken dienende ambts dragers weer in vollen rechte te erken nen, zij het in de ene en ongedeelde Gereformeerde kerk. Het is mede om dit doel te bereiken, dat de synode de onder B genoemde beslissing heeft genomen. D. Inzake de pogingen tot samen spreking en toenadering. De synode heeft met droefheid ken nis genomen van de weigering van de generale synode van de vrijgemaakte Gereformeerde Kerken te Bunschoten- Spakenburg d.d. december 1958, als antwoord op het van de Gereformeerde kerken tot haar geuite verzoek om sa menspreking. Zij besluit aan de e.k. vrijgemaakte synode de thans door haar genomen beslissingen sub A, B, C ter kennisneming toe te zenden en haar mede op grond daarvan nogmaals met de meeste aandrang te verzoeken met de synode in een zodanig contact te willen treden, dat gericht is op de her eniging van beide kerkgemeenschappen. Met name wil de synode de vrijgemaak te kerken verzoeken zich vóór alles met haar hierover te willen bezinnen, of beide kerken, uitgaande van de Drie Formulieren van Enigheid, voor de toe komst niet weer een gemeenschappe lijke weg zouden kunnen vinden en al dus tot een nieuw begin zouden kunnen komen. Hoewel de synode hetgeen in het verleden geschied is ten volle ern stig wil nemen en bereid is, voor haar deel daarvan aan de vrijgemaakte Ge reformeerde kerken rekenschap af te leggen, is zij toch overtuigd, dat wan neer zulk een nieuw begin gevonden zou kunnen worden, het verschil in de beoordeling van wat in het verleden ge schied is, het samengaan in de toekomst niet blijvend zou mogen verijdelen, doch dat beide kerken dan, in het bewustzijn van beider tekort, deze zaken met oot moed aan het oordeel van God zouden mogen overlaten. De synode wil daarbij voor twee door haar aan te wijzen afgevaardigden toe gang tot de vergadering der vrijge maakte generale synode verzoeken, om haar brief aldaar persoonlijk te mogen aanbevelen. (vervolg pag. 2)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1