Opvallende dingen van de Vlaamse Gaai vijftiende jaargang No. 13 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 25 september '59 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren Ds A. Koning, Ds j. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs.A. Verschoor Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs: ƒ3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Een groot deel van gereformeerd kerkelijk nederland komt op 't ogen blik in synode bijeen. Dat wil zeggenin verschillende synodevergaderingen. Van bij elkaar wonen is nog geen sprake. De christel. gereformeerden sloegen hun tenten el ders op dan de gereformeerden. Enfin, er werd over en weer een groet gewis seld, waarbij de christel. gereformeer den vertelden hoe belangstellend zij waren naar de utrechtse besluiten, op dat daar iets in mocht zitten tot heling van geslagen breuken. Merkwaardig tochals een mens, een kerkelijke kring vermoedt, dat het de kant uitgaat zoals zij graag willen, dan is er ineens grote belangstelling. De overwinning van ,,het onze" speelt groter rol, dan wij denken, al zingen wij neem mijn leven, laat het Heer, toegewijd zijn aan Uw eer. Maar, dat is waar ook, onze broeders en zusters in chr. geref. kring zingen dat niet. Mogelijk worden wij het daarover gauw eens, eerder dan over geloofsvragen en dogmatische inzichten. Eén bepaalde zaak op de synode der chr. geref. viel wel bijzonder op n.l. over de Bijbelvertaling. De .nieuwe" vertaling klinkt in onze oren al een beetje vreemd. In 't begin van de oorlog kochten wij al ons nieuwe testament en maakten er gebruik van. Trouwens, de dominee zei vaak van de kansel gemeente, deze tekst kunnen wij beter aldus lezen, waarop dan een andere vertaling volgde. En, nu doet het ons wat wonderlijk aan, wanneer wij uit sommige gemeen ten horen, dat het gebruik van de nieu we vertaling, min of meer beperkt, is toegestaan. Op dat punt zijn wij nog niet in alles verder dan onze voorgeslachten. Toen de statenvertaling uitkwam, keken som mige christenen stuurs en wilden er niet van weten. Latere geslachten zijn er bij gaan zweren alsof die vertaling wel heel bijzonder door God bezorgd was. Nu lezen wij het oude Woord in de taal van vandaag en daar doen wij goed aan. De Kerk moet niet achteraan komen, maar leiding geven. Deze nieuwe" vertaling is dan ter sprake gekomen op de synode der chr. gereformeerden. De deputaten voor deze zaak hadden een duidelijk voor stel gaan gebruiken Ter vergadering kwam nogal ernstig verzet. Eén predikant verkondigde zelfs, dat er broeders en zusters de Kerk zouden verlaten, wanneer die ver taling werd gebruikt. Blijkbaar vertegenwoordigde deze predikant een bepaalde richting. Een richting, die helaas in chr. geref. kring sterker schijnt te zijn dan wordt ver moed. Het is toch .wel erg, wanneer een hoogleraar e.a. met voorbeelden moet gaan aantonen, hoe ,,goed" de nieuwe vertaling is. Heeft het leven met zijn gelukkige ontwikkeling dan voor velen stil gestaan Moet in 1959 een christen nog overtuigd worden van het mooie werk, dat onder Gods zegen is tot stand gekomen Dat er „spanning" was,- blijkt wel hieruit, dat het nog niet tot een beslis sing kwam. Uitstel Er is toch blijkbaar weinig verband geweest met het verdere leven, wanneer zulke dingen gebeuren. Men moet bang zijn, dat hier het vrome vlees gestreeld wordt onder allerlei waarschuwende taal. Moge het gezonde geestelijke ele ment het toch winnen zodat er een goe de beslissing zal komen. Hoe kan men toch zover uit elkaar groeien in een klein land, terwijl een zelfde belijdenis wordt erkend Jammer, dat de christel. gereformeer den tot heden toe afvaardiging naar eikaars synoden niet wensten. Men had in de loop der jaren toch wel wat aan elkaar kunnen hebben. Wij mogen el kaar gerust waarschuwen voor een konservatief element, dat zonder enige waarde is. De Kerk moet in Gods kracht durven gaan de weg, in de tijd waarin zij staat. Die tijd is anders dan voor heen daarom moet de Kerk ook op andere wijze zich uiten. Trouwens, wij gaan ook anders gekleed dan de vroe gere geslachten, de chr. gereformeerden net zo goed. Er zal wel héél wat nodig zijn, eer beide kringen, die de 3 formulieren be lijden, elkaar verstaan. Op deze dingen moeten wij letten, enals wij el kaar helpen kunnen, dan graag. Op één punt mogen wij even een vergelijking maken met onze generale synode. Ook daar zijn bepaalde zaken genoemd en toegelicht en besproken maar tot een beslissing kwam het nog niet. Het ging over de zending en de zen dingsraad. Die zendingsraad krijgt een bepaalde plaats in de wereldraad. Als wij met onze zending daarbij betrokken zijn, dan zijn we een centimeter naar de we reldraad opgeschoven. Daar is héél wat over te doen ge weest. Mogelijk zijn er wel héél zware woorden gebezigd. Wat op een afstand nogal indruk maakte, dat is, dat al onze zendingsmensen, ook de zendingshoog leraren, er sterk vóór gepleit hebben, met het oog op de voortgang van onze zendingsarbeid. Eén der sprekers noem de als voorbeeld de zendingsarbeid van de christel. gereformeerden, die de schadelijke gevolgen ondervond van het niet meedoen in de zendingsraad. Waarop prompt een scherp protest kwam op de chr. geref. synode. Ik kan het niet helpen, maar houden al deze vragen geen verband met de visie op het leven en op de roe ping Gods in deze wereld Er zijn nog altijd kringen, die bij voorkeur het isolement zoeken. Het is niet gemakkelijk om de houding in de wereld goed te zien. Het eenvoudigste blijft altoos zich terug trekken in eigen kring. Toch ligt er een wereldtaak Zou het gereformeerde leven daarbij niet een belangrijk woord kunnen spreken Vanuit dit oogpunt zullen wij zulke in grijpende vragen moeten benaderen, en niet té bezorgd zijn, dat wij onze kracht verliezen. Met de wereldoverwinnende kracht van het geloof mogen wij getui gen zijn, wier woord zelfs boven dat van anderen uitgaat. Men heeft de zaak van de zendings raad al bij voorbaat vastgekoppeld aan mogelijke stappen tot hereniging met andere gereformeerden, waarvan echter nog niets vaststaat. Dit geeft toch geen juiste behandeling van zaken. Intussen moet de beslissing nog val len. Ook over allerlei verzoeken uit onze Kerken om hereniging te bewerken. Waartoe ook vorige synodes bereid zijn geweest. Het zégt iets, dat deze dingen wel besproken zijn, maar dat er nog geen besluit kon vallen. Van kommentaar willen wij ons ont houden. Naar het schijnt, is er meer „gesproken" dan geargumenteerd. Toch moeten wij oppassen om het besluit lang aan te houden. Deze week zal er een beslissing komen, naar wordt gezegd. Het zal hard werken worden. De sy node wil immers met oktober ophouden, om in het voorjaar voort te gaan? En er zal toch wel meer om een oplossing roepen vóór die datum Welke richting gaat de ontwikkeling van ons kerkelijk leven nemen Daar mogen wij ons allen mee bezig houden. Moge straks de besluiten-reeks ons be moedigen. C. St. Het begon erg genoegelijk en het was die dag classis. Het lijkt wel of dit twee niet-combi- neerbare zaken zijn, maar in onze clas sis Axel is dit zeer wel mogelijk, zelfs als er hoog bezoek komt. Dat was deze dag het geval, want we kregen twee deputaten der Particuliere Synode van Zeeland op bezoek deputaten ad ar tikel 53 K.O. heten ze officiéél ter gelegenheid van het examen op bezoek. Het waren, tussen haakjes, ongeveer de laatste reserves van deputaten, want alle primi waren door wettige verhin dering uitgeschakeld en uit de secundi hadden er toch twee gelukkig gelegen heid. De plechtigheid was er niet min der om. De genoegelijkheid begon echter vóór de classis in een Terneuzens koffie huis (om het woord café te vermijden). Als voorzitter en dus in het bijzonder gastheer van deze belangrijke heren, mede in het belang van zijn eigen ge noegen, moest schrijver dezes inderijl nog zorgen voor sigaren en stapte de eerste deur de beste binnen, waarboven het opschrift stond tabaksvergunning, niet achtende, dat er nog andere gro tere borden ter weerszijden van de deur aanwezen, dat er behalve gerookt ook nog getapt werd. Met enkele losse si garen in zijn borstzak verrijkt, mocht hij ondervinden de zeeuws-vlaamse gast vrijheid door de wens van tot weder- ziens, want wij zien onze bezoekers gaarne terug komen. Of en bij welke gelegenheid zo iets zich zal herhalen, is niet bekend, want men kan nooit op de geschiedenis voor uit lopen, doch de rook kringelde in de loop der vergadering zowel bij deputa ten als praeses vrolijk omhoog, zodat hierin een goed teken mocht gezien worden van de juistheid der transactie. Intussen waren de andere broeders afgevaardigden en gasten op een ge vaarlijk moment aangekomen. De broe ders uit Schoondijke en Breskens had den pech en dus vertraging, maar de anderen zaten gezellig aan de koffie, en niet te vergeten de kano's en gevulde heren, bij broeder koster en zijn echt genote in de ontvangstloge van „Pro Rege". Het gevaar van deze ontvangst is, dat de heren door koffie en gevulde heren slechts met enige zelfoverwinning te bewegen zijn de twee verdiepingen hoger gelegen kerkeraadskamer te gaan bevolken (en bewolken), maar het voordeel is, dat er iets van de aange name sfeer met de rook mee de trappen op gaat en de naar haar aard gewich tige vergadering doorgeurt. Kwinkslag en klaterlach voorkomen, dat de ernst der besprekingen al te zeer vermoeiend werkt, want ze houden de geest fris door momentele ontspanning gedurende de verder constant gevergde concentra tie. Zelfs het schietgeweer van de aan wezige vossenjager vermocht in dit kli maat geen schrik aan te jagen, want de jager rookte gemoedelijk zijn koffiehuis sigaar. Dit alles neemt niet weg, dat onze gast-bij-uitstek, candidaat j. D. de Vries, beroepen predikant te Aarden burg, te staan kwam voor tien heetge- stookte vuren de critiek op zijn preek- voorstel en de ondervraging in de negen examenvakken, dit nog ongeacht de vragen, die van deputaten kwamen. Een bijna dramatische wending scheen de examenworsteling te zullen nemen, toen de examinandus met de moed der volle overgave uitriep, dat hij vanwege het standpunt, dat hij verdedigde, ge vaar liep door velen aan de paal gesto ken te zullen worden. Ondanks het eti ket met doodskop, dat door een hoog geleerde spreker kort geleden op de deur der classis werd gespijkerd wegens haar gevaar voor de kerkelijke samen leving, bleek het gesignaleerde gevaar enkel een rhetorische nachtmerrie. Zelfs werden om kwart over één alle vuren gedoofd, gelukwensen werden gespro ken, het formulier voor ondertekening werd onderschreven, de gebruikelijke formaliteiten werden volbracht, een ze genbede werd gezongen en als pendant van de bekende vredespijp werd een duik genomen in borden vol geurige soep en een greep gedaan in schalen vol cadetjes. Ondanks de versterkende werking van het aan de dis genotene, kon het haast niet uitblijven, dat onder meer ter sprake kwam de critiek, die op de clas sis Axel uit synodale regionen is gele verd. Temeer, daar er nog geen offi ciéél schrijven van de Generale Synode de classis heeft bereikt en er dus nog geen agendapunt was, dat deze zaak officiéél aan de orde stelde. Twinkeling van pret verscheen in aller ooghoeken en een ironische glimlach krulde de monden, toen ineens, ergens vandaan, het woord „kerkverwoesting" viel. Plot seling opende zich een poort, waardoor gevoelens van teleurstelling, veront waardiging, verwondering en be nieuwdheid zich een weg baanden. Na de maaltijd wachtte nog een heel program. Het kort verslag kan hier in lichting over geven. Ondanks de moei lijkheden door de vele vacatures zullen kerken zorg dragen, dat de catechisa ties niet in de verdrukking komen. Vier kerkvisitaties zijn afgesproken, inz. een censuurgeval werd geadviseerd enz. Ik mag uit de lange lijst wel uitlichten het besluit der classis om zich te richten tot de Generale Synode terzake de uitbrei ding van de gezangenbundel, welke sa men met de psalmbundel, althans naar het voorstel van deputaten, zal heten „Psalmen en Liederen". Een der ker ken liet haar ongerustheid weten ten aanzien van de uitbreiding der bundel met doop-, avondmaals-, eerste steen- leggings- en soortgelijke liederen. Hij opende hiermede een fontein van klach ten over weglating van sommige, invoe ring van andere, en wijziging van vele liederen, die zeer zijn ingeburgerd. Ge klaagd werd, dat de gemeenten het ver anderen in de tekst moede werden. Ook was er onzekerheid of de synode de kerken gelegenheid zou laten tot vol doende kennisneming van de bundel, alvorens zij zelf een definitief besluit nam dan wel zelf tot dadelijke afhan deling zou overgaan. Evenzo was er een officieuze mededeling, die uit synodale kring zou stammen, dat de synode re acties uit de kerken zeer op prijs stelde. De classis verenigde zich eerst op het besluit om de nu zittende synode te ver zoeken de zaak over te dragen aan de volgende synode, omdat het rapport van deputaten, dat zes maanden tevo ren had moeten binnen zijn, zo laat was toegezonden, dat de kerken er niet vol doende van hadden kunnen kennis ne men. Daarna besloot de classis zelf ook de hand aan de ploeg te slaan om met een gefundeerde critiek te kunnen komen. De classis wenst zich uiteraard niet te begeven op het gebied van wetenschap pelijke critiek of te komen met musico logische pretenties. Zij wenst toetsing op het punt van bruikbaarheid en aan vaardbaarheid voor de gemeentezang. Zij benoemde daarom een commissie, bestaande uit twee organisten, twee predikanten en een vijfde broeder, die uit taalkundig oogpunt de helpende hand zou kunnen bieden. Deze commis sie dient haar rapport te zenden aan de kerkeraden, opdat deze kunnen oorde len voor de classis een besluit neemt. j. b. v. m. ZEEUWSE KERKBODE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1