PREDIKBEURTEN
Het EERSTE OFFER
KERKNIEUWS
ZONDAG 20 SEPTEMBER 1959.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds D. J. Couvée, Bennekom
2.30 uur Ds M. van Wijk te Rotterdam
5 uur Drs J. Vlaardingerbroek
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds M. van Wijk
5 uur Ds D. J. Couvée
Collecte Evangelisatie in eigen stad.
Luth. Kerkavond 7.30 uur geen dienst
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. K. Poelman
Domburg 10 uur Ds P. van Til, 2.30 uur Ds D. Scheele te Assen
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek
Gapinge 9 en 2 uur Ds M. Boot
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Drs A. Elshout
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. E. van Heesen
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds Sj. Th. de Groot
SeroosJcerke 10.30 uur Ds M. Boot, 2.30 uur Drs A. Verschoor
St. Laurens 10 en 2.30 uur Drs C. van Ulden
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. van Driel te Ouddorp
Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Vlissingen 9.30 en 5 uur Drs A. Verschoor
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Wal
Westkapelle 9.30 uur Ds D. Scheele te Assen
2.30 uur Ds P. van Til
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds D. Hoonstra te Hoofddorp
Axel 10 en 3 uur Ds A. van Leeuwen
Breskens 10 en 2.30 uur Ds J. Ytsma te Middelburg
Hoek 10 en 2.30 uur Ds A. J. Verbeek
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds H. J. van Bottenburg
Terneuzen 10 en 3.30 uur Ds Th. Rienks te Sittard
Oostburg 10 en 3 uur Ds J. B. van Mechelen
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds Zijlstra te Koudekerk a. d. Rijn
Zoutespui 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe te Serooskerke
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds S. Oegema
25 sept. 2.30 uur Ds A. Veldhuijzen, Huwelijksbevestiging
Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Veen
Goes (Westerkerk) 10 uur Dr C. Stam
5 uur Ds E. Jansen, Zondag 3
Collecte voor de hulpbehoevende kerken in de Classis.
(Oosterkerk) 9 uur Ds E. Jansen, Bed. H. Av.
5 uur Ds J. Koolstra, Voortzetting H. Av. en Dankz.
Collecte voor de Kerk.
s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Dr Feenstra te Rotterdam
Bed. H. Av. en Dankz.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds W. v. d. Bos te Piipacker
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Cand. Van der Bom te Amsterdam
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds W. Haverkamp
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel
Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 4 uur
Ds G. J. Pontier te Vlissingen
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Klaauw
Oud-V ossemeer 10 uur Leesdienst, 6.30 uur Ds W. Haverkamp
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds H. D. Bakker te Hillegersberg
Tholen 10 en 5 uur Ds G. D. L. Brederveld te Souburg
CLASSIS ZIEREKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds Y. J. Tiemersma
Bed. H. Av. en Dankz.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds C. A. Wielemaker
Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller
Haamstede 10 en 5 uur Ds J. H. Meijer te Oud-Beijerland
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds H. Scholing te Zuidland
Oosterland 10 en 3 uur Ds P. Melse
Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds J. H. Meijer
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds R. Bakker te Doorn
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Cand. H. E. Smid te Haarlem
Zierikzee 10 en 5 uur
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg te Vlaardingen
te moeten zeggen. Alsof er op de preek
stoel, waar zij één uur staan, nog nooit
tevoren iemand gestaan heeft. Ze wek
ken de indruk, dat straks, als ze maar
echt eenmaal meedoen, de wijngaard
wel van stenen zal worden gezuiverd
en Jeruzalem wel herbouwd zal worden.
Óp vergaderingen hebben wij de si
tuatie gered. De zaak dreigde vast te
lopen. De voorzitter wist er ook geen
raad meer mee. En toen deden wij ons
voorstel, dat met algemene stemmen
werd aangenomen.
Onze kinderen krijgen een keurige
opvoeding. We laten ze maar niet met
iedereen spelen. Ik heb een man ge
kend, die in de plaats van zijn inwo
ning een nieuwe kennis meende te heb
ben ontdekt. Het was een vonds, want
de man had een titel voor z'n naam
staan. Natuurlijk kwam er spoedig een
invitatie. Op het kennismakingbezoek
kwam het over de opvoeding (ik be
doel pedagogiek) en al spoedig had
's mans wijsheid haar toppunt bereikt
in de vraag u laat toch zeker uw kin
deren ook niet spelen met kinderen, die
op klompen lopen
Ja, vooral de kennissenkring is van
belang. Hierin zijn we een beetje kies
keurig. Je kunt nu eenmaal niet met
iedereen omgaan. Liefst mensen met
een goede positie en met geld. Nee,
een auto hebben ze misschien nog niet
(en wijzelf ook niet), maar dat is, om
dat zij (en wij) die echt niet nodig
hebben, want ze zouden er wel drie
kunnen kopen. Als ze dan op visite zijn
en er is toevallig ook iemand van onze
heel eenvoudige familie (toevallig, want
ze komen niet zo dikwijls) dan moet je
natuurlijk je kennissen voorstellen en
je doet het met toevoeging van positie
en werkkring. En die noem je dan bij
hun voornaam.
Er zijn mensen, die gekozen waren
tot een bepaalde functie. Een functie,
die ze zeker met ere zouden hebben
vervuld, omdat ze er alle bekwaamheid
toe hadden, maar die pertinent weiger
den, om de benoeming te aanvaarden,
omdat ze slechts met één stem meerder
heid waren gekozen.
Ik houd maar op, want er is geen
eind. Een bloedziekte immers kan oor
zaak zijn van alle mogelijke storingen
in de gezondheid. Een tijdlang lijkt het
soms aardig goed te gaan en dan doen
zich opeens weer van die vervelende
dingen voor, die natuurlijk weer voort
komen uit de oude kwaal.
Zo lijkt het soms, of de grootheid
haast overwonnen en bedwongen is,
maar bedrieg u niet. Straks breekt ze
hier of ergens weer uit en we klimmen
weer op de troon.
Het meest doet ze zich gelden, als
we de Almachtige tot verantwoording
roepen. Het lijkt een beetje absurd, als
ik dat zo zeg, maar heus, we bestaan
het.
Stel je eens voor, dat een jongen van
de U.L.O. voor een repetitie boekhou
den een negen haalt en daarna prompt
naar de minister van financiën stapt,
om hem van advies te dienen in een
wat moeilijk oeconomisch probleem op
internationaal niveau. Ik denk, dat zijne
excellentie die jongen zou zien aanko
men
Het was ook wel wat dwaas, maar
het was dan ook nog maar een jongen.
We menen iets te weten van de gang
van het wereldgebeurenwe menen,
dat we er al aardig kijk op hebben. Als
het nu verder eens zus of zo zou gaan,
dan zou de wereld daar beslist mee ge
baat zijn. En we zijn maar zo vrij, de
almachtige God onze zienswijze bekend
te maken en Hem van advies te dienen.
Of ook we zijn hoogst bezorgd, dat
het fout loopt. Als God nu maar hier
aan denkt. Of zou Hij daar wel erg
in hebben
Soms ook menen we zeer beslist, dat
er fouten zijn gemaakt. Hoe kan God
nu zo Soms is Hij veel te slap en dan
weer veel te streng. Hij moest niet zo
veel over z'n kant laten gaan. Of ,,ik
begrijp niet, dat U niet wat meer ge
duld hebt".
Wat gelukkig, dat God zich van al
die goeie raad maar niets aantrekt.
Wie in grootheidswaan tot zijn troon
nadert, vindt geen gehoor. Dan houdt
God zich doof. Hij laat die dwaze mens
maar wat praten.
Of ook, Hij laat iets van zijn heilig
heid zien, even maar, een glimp maar,
en we gaan al door de knieën.
Werkelijk, hier is een bloedziekte.
Genezing is alleen te verwachten van
binnen uit, door totale vernieuwing.
We moeten door de knieën en op
de knieën. We moeten vernieuwd wor
den naar het evenbeeld van Hem, die
zichzelf vernederd heeft en de gestalte
van een dienstknecht heeft aangeno
men.
K.-B. v. d. L.
DE BRIEF
AAN DE PHILIPPENZEN
VIII.
Eenvoudige gehoorzaamheid.
Phil. 122-26.
Het leven is Paulus Christus. Leven,
dat betekent voor Paulus Christus. En
daarom is sterven winst. Maar om pre
cies dezelfde reden belooft op aarde
blijven ook wat. Indien (ik nog) in het
vlees (mag) leven, schrijft hij, betekent
dat voor mij werken met vrucht. Als
hij niet wordt veroordeeld, als hij dus
in het vlees, hier op aarde mag blijven
leven, zal dat geen verloren tijd zijn.
Eigenlijk staat er dat betekent voor
mij vrucht op het werk. Blijft Paulus
in het aardse bestaan, dat belooft ook
iets, iets moois. Want dan is er gele
genheid om de oogst binnen te halen.
En oogsten mag zwaar werk zijn, het
is zeker mooi werk, als het gaat om de
oogst op het werk, dat de Here Jezus
heeft gedaan. Geen wonder, dat hij nu
verder gaat meten wat ik moet kie
zen, weet ik niet. Paulus weet niet wat
het beste is, heengaan of blijven. Van
beide zijden wordt hij gedrongen. Hij
verlangt heen te gaan en met Christus
te zijn, want dit is verreweg het beste.
Maar Paulus' hemelverlangen is toch
niet die simpele gladgestreken zaak, die
wij er wel eens van maken, als we deze
texten proberen pasklaar te maken voor
onze bejaarde broeders en zusters. Pau
lus gaat immers verder metmaar nog
in het vlees, nog op aarde te blijven
is nodiger om uwentwil.
Het lijkt er dus niet op, dat Paulus
wil zeggener gaat niets boven de
hemel, hoe eerder we daar zijn, hoe
beter. Het gaat hem hierom, dat Chris
tus zal worden grootgemaakt in zijn
lichaam. Dat zal zijn behoud zijn. Want
te leven, dat is voor Paulus Christus.
Zal nu de Here Jezus zich een naam
maken door zijn dood, dan zal Paulus
léven. Sterven is winst. Maar ook als
hij op aarde mag blijven, dan zal Chris
tus worden grootgemaakt door zijn le
ven, en Paulus zal léven. Hij zal oog
sten. En nu blijft Paulus de slaaf, die
hij is. Hij gaat nu niet voor zijn Heer
en Meester uitlopen, ook al is hij on
derhand misschien zo jong niet meer.
Hij gaat toch niet zelf uitmaken, wat
er eigenlijk dient te gebeuren in ver
band met zijn lange staat van dienst
of zijn hoge leeftijd. Hij verlangt heen
te gaan en met Christus te zijn, want
dit is verreweg het beste. Er gaat niets
boven heengaan en met Christus zijn.
Maar juist omdat hij in dit verlangen
met de Here Jezus rekent, gaat hij in
één adem door metblijven is nodiger
om uwentwil. Want die Philippenzen,
voor wie het nodiger is dat hij blijft,
zijn de gemeente van de Here Jezus.
Rekening houden met de Here Jezus,
dat is ook altijd rekening houden met
de zijnen, met zijn gemeente.
Hier is dus bepaald iets anders aan
de orde dan een voor oudere mensen
verplicht te stellen verlangen naar de
hemel. Dat blijkt nog duidelijker uit wat
nu komt. En in deze overtuiging weet
ik, dat ik zal blijven. In deze overtui
ging, dat Christus zal worden groot
gemaakt in mijn lichaam, hetzij door
mijn leven, hetzij door mijn dood, in
deze overtuiging, dat het de Here Jezus
zelf daar om te doen is, en nu ik van
beide zijden word gedrongen, waarbij
ik verlang heen te gaan, maar waarbij
het voor u gewenst is, dat ik blijf, in
deze overtuiging weet ik, dat ik zal
blijven. Dat zijn geen halve woorden.
Hij weet het. Paulus deed ondertussen
toch nog steeds geen keuze. Hij maakt
nog steeds niet zelf de dienst uit. Hij
houdt zich eenvoudig aan de keuze, die
voor hem gemaakt is door zijn Heer en
Meester. Hij leeft nog. Staat de beul
misschien al klaar, hij is nog niet ver
oordeeld. Hij staat nog in het aardse
bestaan. Daar houdt zijn Heer hem
nog voor de zijnen. Daaraan onder
werpt Paulus zich. Daarnaar regelt hij
zich. Daarop stelt hij zich in, en hele
maal, niet met veel misschiens en ik
hoop en zo, maar met een eenvoudig
ik weet. Al briefschrijvende leeft Pau
lus ons hier voor, hoe het toegaat, als
hij vurig verlangt, dat ook nu Christus
zal worden grootgemaakt in zijn li
chaam. Hij schrijft dan ik weet, dat
ik zal blijven en voortdurend bij u allen
zal zijn, opdat gij verder moogt komen
en u in het geloof verblijden. Op het
laatste stuk van de zin ligt natuurlijk
alle klemtoon, op dat „opdat gij verder
moogt komen en u in het geloof ver
blijden". Daarvoor is Paulus' blijven
slechts een middel. Het gaat er om, dat
zij ruimschoots reden zullen hebben om
over hem te roemen in Christus Jezus,
wanneer hij weer bij hen komt. Het
gaat er om, dat Christus zal grootge
maakt worden.
Colijnsplaat. A. S.
Tweetal te Leeuwarden (vac. J. C.
Hagen), S. van Bekkum te Monster
en J. van Leeuwen te IJmuiden.
Beroepen te Ede (vac. B. Slingen-
berg), J. A. van der Peppel te Lochem
te 's-Graveland, K. Snoey te Din-
teloord te Munnekeburen, J. Bakker,
kand. te 's-Gravenhage te Wormer,
B. Mintjes, kand. te Utrecht te
's-Gravenmoer en te Knijpe, A. C. Lan-
gedijk, kand. te 's-Gravenhage.
Aangenomen naar Zuilichem, P. W.
Martijn, voorheen Ned. Herv. predi
kant te Dorkwerd.
Examens. De classis Amsterdam
heeft praeparatoir geëxamineerd en be
roepbaar verklaard de heren F. L. van
der Bom, 1ste Helmersstraat 99 I, Am
sterdam en P. Sytsma, Wouwerman-
straat 17III, Amsterdam, beiden kan
didaat aan de V.U.
Het eerste offer is binnen.
Een briefje van tien gulden voor de
Grote Sprong-actie der S.S.K. op zon
dag 4 oktober.
Er was een doodzieke man, ergens
in Nederland.
Kerkelijk was hij hervormd, maar al
jarenlang had hij met intense belang
stelling het worstelen van de S.S.K. ge
volgd.
Onlangs herstelde hij van een hevige
aanval van zijn ziekte.
Uiterst zwak, bleef toch zijn aan
dacht op de kerkbouw gericht. Hij was
een dier velen, die uit de provincie ge
komen, zijn brood moet verdienen in
het geïndustrialiseerde gebied. Een
man, die al velen van het platteland in
de moderne steenwoestijn heeft zien
verongelukken.