PREDIKBEURTEN Het EERSTE OFFER KERKNIEUWS ZONDAG 20 SEPTEMBER 1959. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds D. J. Couvée, Bennekom 2.30 uur Ds M. van Wijk te Rotterdam 5 uur Drs J. Vlaardingerbroek (Noorderkerk) 9.30 uur Ds M. van Wijk 5 uur Ds D. J. Couvée Collecte Evangelisatie in eigen stad. Luth. Kerkavond 7.30 uur geen dienst Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. K. Poelman Domburg 10 uur Ds P. van Til, 2.30 uur Ds D. Scheele te Assen Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek Gapinge 9 en 2 uur Ds M. Boot Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Drs A. Elshout Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. E. van Heesen Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds Sj. Th. de Groot SeroosJcerke 10.30 uur Ds M. Boot, 2.30 uur Drs A. Verschoor St. Laurens 10 en 2.30 uur Drs C. van Ulden Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. van Driel te Ouddorp Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingen 9.30 en 5 uur Drs A. Verschoor Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Wal Westkapelle 9.30 uur Ds D. Scheele te Assen 2.30 uur Ds P. van Til CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds D. Hoonstra te Hoofddorp Axel 10 en 3 uur Ds A. van Leeuwen Breskens 10 en 2.30 uur Ds J. Ytsma te Middelburg Hoek 10 en 2.30 uur Ds A. J. Verbeek Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds H. J. van Bottenburg Terneuzen 10 en 3.30 uur Ds Th. Rienks te Sittard Oostburg 10 en 3 uur Ds J. B. van Mechelen Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds Zijlstra te Koudekerk a. d. Rijn Zoutespui 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe te Serooskerke CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds S. Oegema 25 sept. 2.30 uur Ds A. Veldhuijzen, Huwelijksbevestiging Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Veen Goes (Westerkerk) 10 uur Dr C. Stam 5 uur Ds E. Jansen, Zondag 3 Collecte voor de hulpbehoevende kerken in de Classis. (Oosterkerk) 9 uur Ds E. Jansen, Bed. H. Av. 5 uur Ds J. Koolstra, Voortzetting H. Av. en Dankz. Collecte voor de Kerk. s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Dr Feenstra te Rotterdam Bed. H. Av. en Dankz. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds W. v. d. Bos te Piipacker Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Cand. Van der Bom te Amsterdam Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds W. Haverkamp Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 4 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Klaauw Oud-V ossemeer 10 uur Leesdienst, 6.30 uur Ds W. Haverkamp Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds H. D. Bakker te Hillegersberg Tholen 10 en 5 uur Ds G. D. L. Brederveld te Souburg CLASSIS ZIEREKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds Y. J. Tiemersma Bed. H. Av. en Dankz. Bruinisse 10 en 5 uur Ds C. A. Wielemaker Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 10 en 5 uur Ds J. H. Meijer te Oud-Beijerland Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds H. Scholing te Zuidland Oosterland 10 en 3 uur Ds P. Melse Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Ds J. H. Meijer Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds R. Bakker te Doorn Wissenkerke 10 en 2.30 uur Cand. H. E. Smid te Haarlem Zierikzee 10 en 5 uur Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg te Vlaardingen te moeten zeggen. Alsof er op de preek stoel, waar zij één uur staan, nog nooit tevoren iemand gestaan heeft. Ze wek ken de indruk, dat straks, als ze maar echt eenmaal meedoen, de wijngaard wel van stenen zal worden gezuiverd en Jeruzalem wel herbouwd zal worden. Óp vergaderingen hebben wij de si tuatie gered. De zaak dreigde vast te lopen. De voorzitter wist er ook geen raad meer mee. En toen deden wij ons voorstel, dat met algemene stemmen werd aangenomen. Onze kinderen krijgen een keurige opvoeding. We laten ze maar niet met iedereen spelen. Ik heb een man ge kend, die in de plaats van zijn inwo ning een nieuwe kennis meende te heb ben ontdekt. Het was een vonds, want de man had een titel voor z'n naam staan. Natuurlijk kwam er spoedig een invitatie. Op het kennismakingbezoek kwam het over de opvoeding (ik be doel pedagogiek) en al spoedig had 's mans wijsheid haar toppunt bereikt in de vraag u laat toch zeker uw kin deren ook niet spelen met kinderen, die op klompen lopen Ja, vooral de kennissenkring is van belang. Hierin zijn we een beetje kies keurig. Je kunt nu eenmaal niet met iedereen omgaan. Liefst mensen met een goede positie en met geld. Nee, een auto hebben ze misschien nog niet (en wijzelf ook niet), maar dat is, om dat zij (en wij) die echt niet nodig hebben, want ze zouden er wel drie kunnen kopen. Als ze dan op visite zijn en er is toevallig ook iemand van onze heel eenvoudige familie (toevallig, want ze komen niet zo dikwijls) dan moet je natuurlijk je kennissen voorstellen en je doet het met toevoeging van positie en werkkring. En die noem je dan bij hun voornaam. Er zijn mensen, die gekozen waren tot een bepaalde functie. Een functie, die ze zeker met ere zouden hebben vervuld, omdat ze er alle bekwaamheid toe hadden, maar die pertinent weiger den, om de benoeming te aanvaarden, omdat ze slechts met één stem meerder heid waren gekozen. Ik houd maar op, want er is geen eind. Een bloedziekte immers kan oor zaak zijn van alle mogelijke storingen in de gezondheid. Een tijdlang lijkt het soms aardig goed te gaan en dan doen zich opeens weer van die vervelende dingen voor, die natuurlijk weer voort komen uit de oude kwaal. Zo lijkt het soms, of de grootheid haast overwonnen en bedwongen is, maar bedrieg u niet. Straks breekt ze hier of ergens weer uit en we klimmen weer op de troon. Het meest doet ze zich gelden, als we de Almachtige tot verantwoording roepen. Het lijkt een beetje absurd, als ik dat zo zeg, maar heus, we bestaan het. Stel je eens voor, dat een jongen van de U.L.O. voor een repetitie boekhou den een negen haalt en daarna prompt naar de minister van financiën stapt, om hem van advies te dienen in een wat moeilijk oeconomisch probleem op internationaal niveau. Ik denk, dat zijne excellentie die jongen zou zien aanko men Het was ook wel wat dwaas, maar het was dan ook nog maar een jongen. We menen iets te weten van de gang van het wereldgebeurenwe menen, dat we er al aardig kijk op hebben. Als het nu verder eens zus of zo zou gaan, dan zou de wereld daar beslist mee ge baat zijn. En we zijn maar zo vrij, de almachtige God onze zienswijze bekend te maken en Hem van advies te dienen. Of ook we zijn hoogst bezorgd, dat het fout loopt. Als God nu maar hier aan denkt. Of zou Hij daar wel erg in hebben Soms ook menen we zeer beslist, dat er fouten zijn gemaakt. Hoe kan God nu zo Soms is Hij veel te slap en dan weer veel te streng. Hij moest niet zo veel over z'n kant laten gaan. Of ,,ik begrijp niet, dat U niet wat meer ge duld hebt". Wat gelukkig, dat God zich van al die goeie raad maar niets aantrekt. Wie in grootheidswaan tot zijn troon nadert, vindt geen gehoor. Dan houdt God zich doof. Hij laat die dwaze mens maar wat praten. Of ook, Hij laat iets van zijn heilig heid zien, even maar, een glimp maar, en we gaan al door de knieën. Werkelijk, hier is een bloedziekte. Genezing is alleen te verwachten van binnen uit, door totale vernieuwing. We moeten door de knieën en op de knieën. We moeten vernieuwd wor den naar het evenbeeld van Hem, die zichzelf vernederd heeft en de gestalte van een dienstknecht heeft aangeno men. K.-B. v. d. L. DE BRIEF AAN DE PHILIPPENZEN VIII. Eenvoudige gehoorzaamheid. Phil. 122-26. Het leven is Paulus Christus. Leven, dat betekent voor Paulus Christus. En daarom is sterven winst. Maar om pre cies dezelfde reden belooft op aarde blijven ook wat. Indien (ik nog) in het vlees (mag) leven, schrijft hij, betekent dat voor mij werken met vrucht. Als hij niet wordt veroordeeld, als hij dus in het vlees, hier op aarde mag blijven leven, zal dat geen verloren tijd zijn. Eigenlijk staat er dat betekent voor mij vrucht op het werk. Blijft Paulus in het aardse bestaan, dat belooft ook iets, iets moois. Want dan is er gele genheid om de oogst binnen te halen. En oogsten mag zwaar werk zijn, het is zeker mooi werk, als het gaat om de oogst op het werk, dat de Here Jezus heeft gedaan. Geen wonder, dat hij nu verder gaat meten wat ik moet kie zen, weet ik niet. Paulus weet niet wat het beste is, heengaan of blijven. Van beide zijden wordt hij gedrongen. Hij verlangt heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste. Maar Paulus' hemelverlangen is toch niet die simpele gladgestreken zaak, die wij er wel eens van maken, als we deze texten proberen pasklaar te maken voor onze bejaarde broeders en zusters. Pau lus gaat immers verder metmaar nog in het vlees, nog op aarde te blijven is nodiger om uwentwil. Het lijkt er dus niet op, dat Paulus wil zeggener gaat niets boven de hemel, hoe eerder we daar zijn, hoe beter. Het gaat hem hierom, dat Chris tus zal worden grootgemaakt in zijn lichaam. Dat zal zijn behoud zijn. Want te leven, dat is voor Paulus Christus. Zal nu de Here Jezus zich een naam maken door zijn dood, dan zal Paulus léven. Sterven is winst. Maar ook als hij op aarde mag blijven, dan zal Chris tus worden grootgemaakt door zijn le ven, en Paulus zal léven. Hij zal oog sten. En nu blijft Paulus de slaaf, die hij is. Hij gaat nu niet voor zijn Heer en Meester uitlopen, ook al is hij on derhand misschien zo jong niet meer. Hij gaat toch niet zelf uitmaken, wat er eigenlijk dient te gebeuren in ver band met zijn lange staat van dienst of zijn hoge leeftijd. Hij verlangt heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste. Er gaat niets boven heengaan en met Christus zijn. Maar juist omdat hij in dit verlangen met de Here Jezus rekent, gaat hij in één adem door metblijven is nodiger om uwentwil. Want die Philippenzen, voor wie het nodiger is dat hij blijft, zijn de gemeente van de Here Jezus. Rekening houden met de Here Jezus, dat is ook altijd rekening houden met de zijnen, met zijn gemeente. Hier is dus bepaald iets anders aan de orde dan een voor oudere mensen verplicht te stellen verlangen naar de hemel. Dat blijkt nog duidelijker uit wat nu komt. En in deze overtuiging weet ik, dat ik zal blijven. In deze overtui ging, dat Christus zal worden groot gemaakt in mijn lichaam, hetzij door mijn leven, hetzij door mijn dood, in deze overtuiging, dat het de Here Jezus zelf daar om te doen is, en nu ik van beide zijden word gedrongen, waarbij ik verlang heen te gaan, maar waarbij het voor u gewenst is, dat ik blijf, in deze overtuiging weet ik, dat ik zal blijven. Dat zijn geen halve woorden. Hij weet het. Paulus deed ondertussen toch nog steeds geen keuze. Hij maakt nog steeds niet zelf de dienst uit. Hij houdt zich eenvoudig aan de keuze, die voor hem gemaakt is door zijn Heer en Meester. Hij leeft nog. Staat de beul misschien al klaar, hij is nog niet ver oordeeld. Hij staat nog in het aardse bestaan. Daar houdt zijn Heer hem nog voor de zijnen. Daaraan onder werpt Paulus zich. Daarnaar regelt hij zich. Daarop stelt hij zich in, en hele maal, niet met veel misschiens en ik hoop en zo, maar met een eenvoudig ik weet. Al briefschrijvende leeft Pau lus ons hier voor, hoe het toegaat, als hij vurig verlangt, dat ook nu Christus zal worden grootgemaakt in zijn li chaam. Hij schrijft dan ik weet, dat ik zal blijven en voortdurend bij u allen zal zijn, opdat gij verder moogt komen en u in het geloof verblijden. Op het laatste stuk van de zin ligt natuurlijk alle klemtoon, op dat „opdat gij verder moogt komen en u in het geloof ver blijden". Daarvoor is Paulus' blijven slechts een middel. Het gaat er om, dat zij ruimschoots reden zullen hebben om over hem te roemen in Christus Jezus, wanneer hij weer bij hen komt. Het gaat er om, dat Christus zal grootge maakt worden. Colijnsplaat. A. S. Tweetal te Leeuwarden (vac. J. C. Hagen), S. van Bekkum te Monster en J. van Leeuwen te IJmuiden. Beroepen te Ede (vac. B. Slingen- berg), J. A. van der Peppel te Lochem te 's-Graveland, K. Snoey te Din- teloord te Munnekeburen, J. Bakker, kand. te 's-Gravenhage te Wormer, B. Mintjes, kand. te Utrecht te 's-Gravenmoer en te Knijpe, A. C. Lan- gedijk, kand. te 's-Gravenhage. Aangenomen naar Zuilichem, P. W. Martijn, voorheen Ned. Herv. predi kant te Dorkwerd. Examens. De classis Amsterdam heeft praeparatoir geëxamineerd en be roepbaar verklaard de heren F. L. van der Bom, 1ste Helmersstraat 99 I, Am sterdam en P. Sytsma, Wouwerman- straat 17III, Amsterdam, beiden kan didaat aan de V.U. Het eerste offer is binnen. Een briefje van tien gulden voor de Grote Sprong-actie der S.S.K. op zon dag 4 oktober. Er was een doodzieke man, ergens in Nederland. Kerkelijk was hij hervormd, maar al jarenlang had hij met intense belang stelling het worstelen van de S.S.K. ge volgd. Onlangs herstelde hij van een hevige aanval van zijn ziekte. Uiterst zwak, bleef toch zijn aan dacht op de kerkbouw gericht. Hij was een dier velen, die uit de provincie ge komen, zijn brood moet verdienen in het geïndustrialiseerde gebied. Een man, die al velen van het platteland in de moderne steenwoestijn heeft zien verongelukken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 3